عکس پروفایل اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی
۲۹۱ عضو

اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی

مجموعه‌ای مردم‌نهاد با هدف تولید و ترویج:اندیشه اسلامیعلوم اسلامیفناوری‌های نرم مبتنی بر آنها.تماس با ادمین ها: @Z_3_1_3M / @rferdosi .ارتباط با مسئول اندیشکده:@SajadRostamali.آدرس اندیشکده در همه رسانه‌های اجتماعی :@jahaadetabin
اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم undefined جنگ رسانه‌ای با سلاح پلاسما! undefined پیش‌درآمد: جرقه‌ای در تاریکی! undefined همه‌چیز از یک پیام ساده شروع شد. در ۲۹ بهمن ۱۴۰۳، کانال تلگرامی «خبر کوتاه» ادعای عجیبی را مطرح کرد: «یک محقق ایرانی با استفاده از فناوری پلاسمایی، موفق به ساخت یک سلاح پیشرفته شده است»! undefined این کانال، که سابقه‌ی انتشار اخبار تأیید نشده را دارد، هیچ مطلب قابل پیگیری جز یک نام مطرح نکرد: محمدحسین عظیمی (رئیس هیئت جبهه فناوری‌های نوین انقلاب اسلامی). undefined در ابتدا، خبر چندان مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه سه روز بعد، در ۲ اسفند ۱۴۰۳، وب‌سایت «ناسا اسپیس فلایت» در مقاله‌ خود همین ادعا را تکرار نمود تا ماجرا ابعاد جدیدی به خود بگیرد؛ ماجرای کامل در یادداشت قبل ( اینجا و اینجا ). undefined سکانس ۱: تغییر روایت! undefined در ۵ اسفند ۱۴۰۳، روایت جدیدی شکل گرفت: محمدحسین عظیمی جای خود را به محمدحسین انواری و ریاست هیئت جبهه فناوری‌های نوین انقلاب اسلامی جای خود را به سخنگوی مجمع نوابغ و نخبگان داد؛ تغییر نام‌ و تغییر عنوانی پر طمطراق و عامدانه برای مشروعیت‌بخشی به خبر! undefined️باز تولید و پخش این خبر، زمینه را برای تأثیرپذیری روانی جامعه فراهم کرد! undefined سکانس۲: کمک غربی! undefined در ۸ اسفند ۱۴۰۳، رسانه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی فارسی، فاکس‌نیوز و ایران اینترنشنال، گزارش ناسا اسپیس فلایت را بازتاب دادند! undefinedبی‌بی‌سی فارسی: «برخی منابع اطلاعاتی غربی مدعی‌اند که ایران در حال توسعه‌ی فناوری‌های جدید دفاعی است». undefined فاکس‌نیوز: «تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ایران در حال پیشرفت در حوزه‌ی فناوری‌های نوین است»! undefined تمامی این گزارش‌ها، به مقاله‌ی "ناسا اسپیس فلایت" استناد می‌کردند؛ سایتی که ارتباطی با ناسا ندارد و در گذشته نیز بارها به انتشار اخبار جعلی پرداخته بود. ماجرای کامل در یادداشت قبل ( اینجا و اینجا ). undefined پس از بازتاب این گزارش‌ها، الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی نیز به کمک آمدند تا مثلاً در توییتر، هشتگ‌هایی مانند Iran_Plasma_Weapon# با تلفیق ظرفیت هیجانی و عملیات باتی، ترند شود. undefined برخی کاربران، ویدیوهای آرشیوی نمایشگاه‌های نظامی ایران را بازنشر کرده و مدعی شدند که «تصاویری از این سلاح فاش شده است»! undefined️حالا، شایعه یک کانال تلگرامی و یک سایت نامعتبر، به‌عنوان یک «موضوع داغ خبری» در سطح بین‌المللی مطرح شده بود. undefined سکانس ۳: رونمایی بزرگ undefined در ۱۰ اسفند ۱۴۰۳، برخی سایت‌های داخلی با استناد به مصاحبه محمدحسین انواری (بعضاً امیرحسین انواری!! ولی با همان عنوان مسئولیت) نوشتند: «رونمایی از سلاح پلاسمایی ایران، به زودی»! undefined برخی کانال‌های تلگرامی نیز، ادعا کردند که سردار حاجی‌زاده به این فناوری اشاره کرده است. undefined️این مرحله، کلیدی بود؛ چراکه در این گام، شایعه‌ای نامعتبر، با پوشش رسانه‌ای به «وعده‌ای رسمی» بدل شد. undefinedundefinedundefined
undefinedundefinedundefined
undefined سکانس ۴: تحریف سردار!
undefined در ۱۷ اسفند ۱۴۰۳، رسانه‌های معاند فارسی‌زبان، ویدیویی را منتشر کردند که در آن، سردار حاجی‌زاده می‌گوید: «پیشرفت‌های ما در حوزه‌ی فناوری‌های نوین، فراتر از تصور دشمن است»!
undefined این ویدیو به‌عنوان تأیید رسمی سلاح پلاسمایی ایران بازنشر شد. اما یک بررسی ساده نشان داد که او در واقع درباره‌ی پیشرفت‌های ایران در حوزه‌ی رادارهای بومی و جنگ الکترونیک صحبت کرده بود.
undefined️البته کار این رسانه‌ها، به تقطیع کلام سردار حاجی‌زاده محدود نماند و با نمایش تصاویری تسلیحاتی چون توپ الکتریکی سعی شد تا مطلب واقعی‌تر به نظر برسد!
undefined سکانس ۵: چرخه‌ی بازگشتی!
undefinedدر ۲۰ اسفند ۱۴۰۳، رسانه‌های غربی دوباره به این ماجرا پرداختند. اما این بار، آن‌ها به رسانه‌های ایرانی‌استناد می‌کردند:
undefinedواشنگتن‌پست: «رسانه‌های داخل ایران، از پروژه‌ی جدید دفاعی پرده برداشته‌اند»!
undefined رویترز *: «ایران به فناوری‌های نوین نظامی دست یافته است؛ شواهدی از رسانه‌های داخلی این کشور وجود دارد».

undefined این همان «استناد دایره‌ای» (Circular Reporting) بود:

undefinedخبر جعلی در یک رسانه‌ی نامعتبر
undefinedبازتاب در رسانه‌های غربی
undefinedنقل قول توسط برخی رسانه‌های داخلی.
undefinedاستناد رسانه‌های غربی، به رسانه‌های داخلی

undefined *سکانس ۶: انگیزه‌ها!

undefinedاما چرا اسفند ۱۴۰۳؟
undefined همزمانی با مذاکرات هسته‌ای: فشار روانی بر ایران در آستانه‌ تصمیم‌گیری‌های مهم.
undefined تحریک افکار عمومی: افزایش انتظارات داخلی از پروژه‌ای جعلی!
undefined فضاسازی برای تحریم‌ و تهدید جدید: ایجاد توجیه برای افزایش فشارها علیه ایران.
undefined رهبر معظم انقلاب اسلامی:
«امروز دشمن از برخی رسانه‌های داخلی به عنوان بلندگوی خود استفاده می‌کند. این رسانه‌ها فکر می‌کنند دارند کار رسانه‌ای صحیح] می‌کنند، اما در واقع دارند جاده‌صاف‌کن دشمن می‌شوند.» (۱۴۰۲/۵/۹)

undefined [همه یادداشت‌های پلاسمایی

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی در رسانه‌های اجتماعی:
undefined @jahaadetabin
undefined پیوستن به کانال اندیشکده در ایتا

۵:۳۳