جهاد علمی مرکز فقهی قائم (عج)
#علم_در_مجازی #انس_بیشتر_با_قرآن السلام علیک یا ابامحمد یا حسن ابن علی المجتبی * دعوت به دین به هر وسیلهای؟! (ر.ک ترجمه المیزان ج۴ ص ۲۴۰ به بعد) خدای تعالی میخواهد بشر را به سوی حقِ صریح هدایت کند و نمیخواهد بیهوده، بار تکلیفشان را سنگینتر کند. او میخواهد بشر را پاک کند و سپس نعمت خود را بر آنان تمام سازد. حال آیا جایز است بهخاطر رسیدن به هدف، یعنی از بین بردن اهل باطل، با یک دسته از آنان پیمان بست و به وسیلهی آن گروه باطل، بقیه آنان را اصلاح نمود؟ و آیا به خاطر حرصی که به ظهور حق داریم می توان آن را به هر وسیلهای تحقق بخشیم؟ بعضی گفتهاند میتوانیم چنین روشی را پیش بگیریم، چون اهمیت هدف، وسیله را توجیه میکند مثل اینکه بخواهی و ناگزیر شوی برای نجات غریقی که نامحرم است و در شرف هلاکت است، دست به بدنش بزنی و این همان مرام سیاسی است که سیاستمداران در رسیدن به هدف بهکار میبرند و بسیار کم دیده میشود که این روش از رساندن به غرض و هدف تخلف کند، بلکه از هر بابی که جاری شود، نود درصد آدمی را به هدف میرساند، الا اینکه در یک باب جاری نیست و آن "حقِّ صریح" است، همان راهی که دعوت اسلام، تنها آن را دنبال میکند و تنها راه صحیح هم همان است، زیرا هدف، معلول مقدمات است و چهگونه ممکن است، از مقدمات باطل، نتیجهی حق بهدست آید. . آری سیاست، هدفی جز این ندارد که بر حریف خود غالب شود و تفوق و در نتیجه تمتع بهتر از زندگی را خاص خود سازد، حال از هر راهی که باشد، چه خیر چه شر، خواه حق یا باطل، و سیاست تنها چیزی را که هدف خود نمیداند حق است، بر خلاف دعوت دین که جز حق، هدفی ندارد و در عین حال اگر این دعوت، برای پیشبرد خود به وسیلهی باطل متوسل شود، باطل را امضا کرده و آن را به کرسی نشانده و این دعوت به باطل است و نه دعوت به حق، و برای این واقعیت از سیرت پیامبر و ائمه، مظاهر بسیاری دیده میشود و خداوند نیز به همین روش دستور داده است. در موارد متعددی که اصحاب، آن حضرت را وادار میکردند که با دشمن سازش و مداهنه کند، آیاتی نازل شده و آن جناب را از مساهله با باطل در امر دین -هرچند اندک باشد- نهی فرموده از جملهی آن آیات ذیل است: - بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿١﴾ لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾ وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾ وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿٤﴾ وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٥﴾ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ﴿٦﴾ - وَلَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا و اگر تو را ثابت قدم نمی داشتیم، همانا نزدیک بود اندکی به سوی آنان متمایل شوی. إِذًا لَأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا در آن صورت دو برابر در دنیا و دو برابر در آخرت عذاب به تو می چشاندیم (۷۴و۷۵ اسراء) #جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم @jahad_elmi_qaim
بحث قرآنی این هفته مربوط است به "معنای قلب" که مرحوم علامه طباطبایی ذیل آیه شریفه ۲۲۵ بقره (لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ) مطرح فرمودهاند.
آیهی مورد بحث در کنار آیاتی مثل (فانه آثم قلبه) و (و جاء بقلب منیب) از شواهدی است که دلالت میکند بر اینکه مراد از "قلب"، خود آدمی، یعنی خویشتن او و نفس و روح اوست. زیرا مدرِک واقعی، خود انسان است و اعضای گوناگون بدن تنها آلت و ابزار درک، هستند. "درک"، یکی از مصادیق کسب و اکتساب است که تنها به نفس انسان منتسب میگردد.
* چرا ادراکات انسانی را به قلب، نسبت میدهند؟ظاهرا منشا انتساب این است که وقتی انسان وضع خود و سایر حیوانات را بررسی کرده، مشاهده نموده که بسیار اتفاق میافتد که یک حیوان در اثر بیهوشی و امثال آن، گرچه ادراکش از کار میافتد ولی ضربان قلب و نبضش هنوز زنده است، در صورتی که اگر قلبش از کار بیفتد دیگر حیات نخواهد داشت.انسان، از تکرار این تجربه یقین کرد که مبدا حیات در آدمی، "قلب" اوست، به این معنا که روحی را که معتقد است در هر جانداری هست، نخست به قلب جاندار متعلق شده، هرچند که از قلب به تمامی اعضای زنده نیز سرایت کرده است و نیز یقین کرد که آثار و خواص روحی و روانی چون احساسات وجدانی یعنی شعور و اراده، حب و بغض، خوف و رجاء و امثال اینها همه مربوط به قلب است به همین عنایت که قلب، اولین عضوی است که روح بدان متعلق شده است و این باعث نمیشود که ما هریک اعضاء را مبدا فعل مخصوص به خودش ندانیم، زیرا منافاتی ندارد که قلب مبدا حیات و چشم و گوش مبدا دیدن و شنیدن باشد.
باری، این، گونهای مجازگویی است که انسان احساسات درونی و حالات نفسانی و ویژگیهای اخلاقی خود را گاهی به "قلب" نسبت میدهد، و گاهی به "نفس " و گاه به "روح". این مجازگویی آنقدر ادامه مییابد که گاهی لفظ قلب، به نفس و کلمه "صدر" به قرینه محلیّت، به قلب اطلاق میشود.در قرآن کریم هم از این قسم نسبتها مواردی آمده است:- یشرح صدره للاسلام- انک یضیق صدرک - و بلغت القلوب الحناجر- ان الله علیم بذات الصدورشیخ الرئیس بوعلیسینا هم این احتمال را ترجیح داده است که مرکز ادراکات بشری، همان "قلب" باشد به این معنا که در تقسیم کار قلب و مغز، قلب، مدرک اصلی و مغز، صرفا ابزار و واسطهی کلی درک باشد.
در اینجا به تفسیر آیه محل بحث برگشته و میگوییم، جملهی "و لکن یواخذکم بما کسبت قلوبکم" خالی از مجاز عقلی نیست، زیرا برای اینکه ظاهر کلمهی "لکن" -که اعراض از مواخذه در سوگند به لغو، به اقسام دیگر سوگند است- این است که آن اقسام دیگر، که گناهآور هستند را ذکر کند ولی بیان دیگری داشته و به جای ذکر قسمِ گناهآور، اثر قسَم - که همان گناه (=اثم) باشد- را ذکر نموده است. این، اشاره به این معناست که خداوند تنها با "قلب" انسانها کار دارد، همانطور که بعضی بیانات قرآنی هم این معنا را تایید مینماید.
والسلام
#جهاد_علمی_مرکز_قائم@jahad_elmi_qaim
۶:۵۹
آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است
یا رب این تأثیر دولت در کدامین کوکب است
در این شب عزیز دوستان خود را از دعای خیرتان محروم نفرمایید.ان شالله در رأس حوائج تعجیل در ظهور بقیة الله الاعظم قرار داشته باشد تا به برکت این شب عزیز هرچه زودتر بلایای طبیعی و غیر طبیعی از مملکت شیعیان امیرالمومنین رخت بر بندد.
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
یا رب این تأثیر دولت در کدامین کوکب است
در این شب عزیز دوستان خود را از دعای خیرتان محروم نفرمایید.ان شالله در رأس حوائج تعجیل در ظهور بقیة الله الاعظم قرار داشته باشد تا به برکت این شب عزیز هرچه زودتر بلایای طبیعی و غیر طبیعی از مملکت شیعیان امیرالمومنین رخت بر بندد.
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
۸:۵۴
جهاد علمی مرکز فقهی قائم (عج)
بسم الله النور حرکت در تاریخ/قسمت دوم مسئله اصلی این قسمت: رسالت تاریخی آینده پژوه چیست!؟ تاریخ ماهیتی فرآیندی دارد و در آن هر حادثه ای،نتیجه حادثه یا حوادثی و زمینه حادثه یا حوادثی دیگر است. جریان های تاریخی مانند بستر رودخانه ها هستند . همانگونه که بستر رودخانه ها به جریان آب حهت می دهند و در نهایت، مسیر و غایت حرکت آنها را تعیین میکنند، جریان های تاریخی نیز جهت حرکت انسانها در بستر خود را تعیین میکنند و به آنها جهت میبخشند و آنها را به سوی غایتی به پیش میبرند. این جریانها (با ماهیت فرآیندی خود) به حرکت افراد جهت داده و افراد یک جریان را با هم ،هم جهت میکنند و آن ها را در مسیر یک یا چند هدف مشترک پیش برده و در نتیجه خود به خود و عملا رفتار آنان را مکمل عمل یکدیگر میسازند. کسی که از بیرون به رفتار افراد موجود در جریانی تاریخی نگاه کند تصور میکنند آنها گویا همه یک نقشه را در سر داشته اند و بر اساس طرحی از پیش تعیین شده رفتار مشابهی را از خود بروز داده اند...(ادامه در قسمت بعد) نکته بسیار مهم:یکی از رسالت های ویژه آینده پژوه این است که با کشف روابط و علل جریانهای تاریخی ، طرح و نقشه آینده ای بهتر را در زمینه های گوناگون ارائه دهد. #دو_حرکت_در_تاریخ (دکتر محمد حسن زورق) #آینده_پژوهی #مهدویت #جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم @JAHAD_ELMI_QAIM
بسم الله النورحرکت در تاریخ/قسمت سوممسئله اصلی این قسمت: پیوند افراد در حرکت تاریخ چگونه شکل میگیرد!؟
در قسمت قبل توضیح دادیم که جریان های تاریخی به حرکت افراد مختلف -حتی با مکان های جغرافیایی متفاوت- جهت میدهد و آنها را در یک مسیر مشابه با تفکر و راهبرد همسو قرار میدهد به گونه ای که تصور میشود همه آنها در هماهنگی با یکدیگر به سر میبرند ،در حالی که هیچ نقشه واحدی در میان نبوده است ،بلکه مسیر واحدی پیش روی این افراد در جریان تاریخی قرار دارد.این چنین است که با نگاهی آینده پژوهانه به تاریخ، افرادی همچون شیخ صفی الدین اردبیلی ، میرزای شیرازی،شهید مدرس، آیت الله کاشانی، شیخ عبدالکریم حائری،امام موسی صدر،شهید شیخ راغب حرب،شهید محمد باقر صدر و امام خمینی ،از زمانها و مکانهای متفاوت،رفتار مکمل وهمانگی را از خود بروز داده اند بدون آن که الزاما یکدیگر را دیده باشند و با هم بر سر طرحی قرار و مداری گذاشته باشند.پیشنهاد: شما هم با تامل در مطالعات تاریخی خود میتوانید یک جریان تاریخی را شناسایی کرده و آن را مورد بررسی قرار دهید.
#دو_حرکت_در_تاریخ (دکتر محمد حسن زورق)#آینده_پژوهی#مهدویت
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
در قسمت قبل توضیح دادیم که جریان های تاریخی به حرکت افراد مختلف -حتی با مکان های جغرافیایی متفاوت- جهت میدهد و آنها را در یک مسیر مشابه با تفکر و راهبرد همسو قرار میدهد به گونه ای که تصور میشود همه آنها در هماهنگی با یکدیگر به سر میبرند ،در حالی که هیچ نقشه واحدی در میان نبوده است ،بلکه مسیر واحدی پیش روی این افراد در جریان تاریخی قرار دارد.این چنین است که با نگاهی آینده پژوهانه به تاریخ، افرادی همچون شیخ صفی الدین اردبیلی ، میرزای شیرازی،شهید مدرس، آیت الله کاشانی، شیخ عبدالکریم حائری،امام موسی صدر،شهید شیخ راغب حرب،شهید محمد باقر صدر و امام خمینی ،از زمانها و مکانهای متفاوت،رفتار مکمل وهمانگی را از خود بروز داده اند بدون آن که الزاما یکدیگر را دیده باشند و با هم بر سر طرحی قرار و مداری گذاشته باشند.پیشنهاد: شما هم با تامل در مطالعات تاریخی خود میتوانید یک جریان تاریخی را شناسایی کرده و آن را مورد بررسی قرار دهید.
#دو_حرکت_در_تاریخ (دکتر محمد حسن زورق)#آینده_پژوهی#مهدویت
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
۷:۰۴
بسم الله الرحمن الرحیمان شاء الله در مطالب اصولی پیشِ رو، به مباحثی کمتر دیده شده خواهیم پرداخت. مباحثی که در فقه مورد استفاده قرار می گیرند اما در اصول با بی توجهی همراه اند.از آنجا که این مباحث چندان مورد توجه نبوده اند، داشته های مختصر و پراکنده ای پیرامون آنها وجود دارد؛ البته محور مطالب، کتاب الفائق فی الاصول است.با توجه به زمانی که طلاب عزیز برای آماده سازی این مطالب می گذارند، امید است سایر عزیزان با مطالعه ی موشکافانه ، نقد و بررسی و پیشبردِ مطلب ؛ مایه ی قوت قلب نگارندگان مطالب شوند.از چهارشنبه، اول خرداد اولین مطلب از این سیر ارائه می شود و در صورت همراهی طلاب عزیز مرکز، ادامه خواهد یافت.لطفا نظرات خود را در پیام رسان ایتا یا بله به شماره 09127546360 ارسال فرمایید.
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
۸:۳۶
جهاد علمی مرکز فقهی قائم (عج)
#علم_در_مجازی
️#واژه_پژوهی
بخش هشتم تا اینجا توضیحی در مورد گام اول و کتب لغت دادیم. نکته پایانی در مورد گام اول اینکه دایره کتب لغتی که باید بررسی کنیم بستگی به سطح و هدف پژوهش ما دارد. مثلا اگر پژوهش ما قرآنی است ، کتب لغتی را انتخاب می کنم که در مورد واژگان قرآن جمع آوری شده اند.
گام دوم : بهره گیری از موارد کاربست : مراجعه به کتب لغت کافی نیست و کتب لغت باید بوسیله استعمالات قرآنی واژه مورد نظر مورد سنجش قرار گیرند. پس مراجعه به موارد استعمال و بررسی آنها به ما قدرت داوری در مورد قول لغوی می دهد و در این صورت جایی برای این سوال که "آیا قول لغوی حجت است یا نه؟" باقی نمی ماند.
منابع دسترسی به کاربست در نصوص کهن : • قرآن • حدیث • اشعار کهن • سایر نصوص کهن
در این گام هم باید هدف از واژه پژوهی را مد نظر قرار بدهیم، مثلا اگر هدفمان واژه پژوهی قرآنی است، باید هم خانواده های قرآنی را بررسی کنیم، واز احادیث نبوی و علوی هم می توانیم استفاده کنیم. برای بررسی احادیث سایر معصومین علیهم السلام باید این نکته را مورد توجه قرار بدهیم که آیا تطور معنایی رخ داده است یا نه؟
ادامه دارد.... #علم_در_مجازی #جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم @jahad_elmi_qaim
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
۹:۵۳
جهاد علمی مرکز فقهی قائم (عج)
#علم_در_مجازی
#آشنایی_با_حقوق #نگرشی_در_قانون_اساسی اصل ۵ در زمان غيبت حضرت ولى عصر «عجّل اللّه تعالى فرجه» در جمهورى اسلامى ايران ولايت امر و امامت امت بر عهده فقيه عادل و باتقوى، آگاه به زمان، شجاع، مدير و مدبر است كه طبق اصل يكصد و هفتم عهدهدار آن مىگردد.
اصل مذکور و اصول ۱۰۷ تا ۱۱۲ قانون اساسی مربوط به نهاد و مقام رهبری است. در این اصل از واژه ولایت و امامت امت استفاده شده است که علاوه بر جایگاه حاکمیتی و سیاسی رهبری بیان کننده #جایگاه_معنوی_و_دینی رهبر جامعه اسلامی است که به حق باید واژه #امام برای این جایگاه مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه صفات رهبری بیان شده است که در اصل ۱۰۹ نیز این صفات به صورت اصلی مجزا نگاشته شده است. میتوان گفت اوصافی که برای رهبری یک جامعه نیاز است در این اصول تبیین شده و در کنار این اوصاف فقاهت و اجتهاد که از جایگاه والایی برخوردار است نیز قرار داده شده است.
مهدی فاضلی #جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم @jahad_elmi_qaim
اصل ششم
اصل هفتم
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
۱۶:۳۸
بسم الله الرحمن الرحیم#علم_در_مجازی#همراه_با_اصول#قاعده_لوکان_لبان1
یکی از قواعدی که هنگام استنباط حکم شرعی همواره مورد استفاده فقیهان قرار می گیرد، قاعده « لو کان لبان » است.
مفاد قاعده این است که اگر هر یک ازانواع حکم در مورد موضوعی وجود داشته باشد، باید بین متشرعین مشهور باشد؛
در واقع وجود حکم، ملازم با اشتهار آن است.
تکیه این قاعده بر شدت ابتلا به حکمِ مورد نظر است. همچنین این قاعده موجب علم به حکم است و درجایی که بتواند اجرا شود ما را از تمسک به اصول عملیه بینیاز میکند.ان شاء الله در مطالب بعدی به بررسی ابعاد گوناگون این قاعده خواهیم پرداخت.
همچنان از دیدگاههای شما استقبال میکنیم. لطفا مطالب خود را در پیام رسان بله یا ایتا به شماره « 09127546360 » ارسال نمایید.
سید محمد آل علی – محمد حسن فیاضی
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
یکی از قواعدی که هنگام استنباط حکم شرعی همواره مورد استفاده فقیهان قرار می گیرد، قاعده « لو کان لبان » است.
مفاد قاعده این است که اگر هر یک ازانواع حکم در مورد موضوعی وجود داشته باشد، باید بین متشرعین مشهور باشد؛
در واقع وجود حکم، ملازم با اشتهار آن است.
تکیه این قاعده بر شدت ابتلا به حکمِ مورد نظر است. همچنین این قاعده موجب علم به حکم است و درجایی که بتواند اجرا شود ما را از تمسک به اصول عملیه بینیاز میکند.ان شاء الله در مطالب بعدی به بررسی ابعاد گوناگون این قاعده خواهیم پرداخت.
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
۱۲:۴۵
جهاد علمی مرکز فقهی قائم (عج)
بسم الله النور حرکت در تاریخ/قسمت سوم مسئله اصلی این قسمت: پیوند افراد در حرکت تاریخ چگونه شکل میگیرد!؟ در قسمت قبل توضیح دادیم که جریان های تاریخی به حرکت افراد مختلف -حتی با مکان های جغرافیایی متفاوت- جهت میدهد و آنها را در یک مسیر مشابه با تفکر و راهبرد همسو قرار میدهد به گونه ای که تصور میشود همه آنها در هماهنگی با یکدیگر به سر میبرند ،در حالی که هیچ نقشه واحدی در میان نبوده است ،بلکه مسیر واحدی پیش روی این افراد در جریان تاریخی قرار دارد. این چنین است که با نگاهی آینده پژوهانه به تاریخ، افرادی همچون شیخ صفی الدین اردبیلی ، میرزای شیرازی،شهید مدرس، آیت الله کاشانی، شیخ عبدالکریم حائری،امام موسی صدر،شهید شیخ راغب حرب،شهید محمد باقر صدر و امام خمینی ،از زمانها و مکانهای متفاوت،رفتار مکمل وهمانگی را از خود بروز داده اند بدون آن که الزاما یکدیگر را دیده باشند و با هم بر سر طرحی قرار و مداری گذاشته باشند. پیشنهاد: شما هم با تامل در مطالعات تاریخی خود میتوانید یک جریان تاریخی را شناسایی کرده و آن را مورد بررسی قرار دهید. #دو_حرکت_در_تاریخ (دکتر محمد حسن زورق) #آینده_پژوهی #مهدویت #جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم @jahad_elmi_qaim
بسم الله النورحرکت در تاریخ/قسمت چهارممسئله اصلی این قسمت: هوشیاری تاریخی چیست!؟معمولا سیاستمدارانی که میخواهند نقشهای تاریخی مهمی ایفا کنند به هوشیاری تاریخی و درک صحیح از تاریخ نیازمندند .به این علت که تاریخ،سیاست دیروز و سیاستِ امروز،تاریخ فردا است. هوشیاری تاریخی سبب درک بهتر آینده ی محتمل میشود و درک صحیح از احتمالاتی که به آینده شکل میدهند باعث آمادگی جوامع بشری برای رویارویی با رخدادهای آینده میگردند و زمینه سازی لازم را برای برنامه ریزی هایی که میتوانیم برای آینده داشته باشیم فراهم می آورند.پس میتوان دو بیان را برای چیستیِ هوشیاری تاریخی عنوان کرد: 1-هوشیاری تاریخی حسی است که از درک صحیح تاریخ به دست می آید2-هوشیاری تاریخی یعنی درک روابطِ موجود میان رخدادهایی که در گذشته اتفاق افتاده اند و ارتباطی که این رخدادها را به زمان حال و آینده متصل و مربوط می نماید.
#دو_حرکت_در_تاریخ (دکتر محمد حسن زورق)#آینده_پژوهی#مهدویت
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
#دو_حرکت_در_تاریخ (دکتر محمد حسن زورق)#آینده_پژوهی#مهدویت
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
۵:۴۳
#علم_در_مجازی#فهم_موضوع_محوری_نهج_البلاغه
بسم الله الرحمن الرحیم__ __
بحث حلم در نهج البلاغه را به پایان رسانیدیم ،گرچه مطالب کم بود و حق بیان مطلب به خوبی ادا نشد ولکن غرض بنده الف) معرفی کدهایی در این زمینه به افراد مشتاقب) و نیز بررسی اجمالی موضوع بود که بحمدالله حاصل شده است ان شالله.










از جلسات آینده به موضوع رفاه در دیدگاه امیرالمومنین و نهج البلاغه میپردازیم










در این جلسه ابتدا مقدمه ای برای طرح بحث خدمت شما سروران عرض میکنیم
مقدمه)حکومت ها برای راضی نگاه داشتن مردم در پی آن بوده اند تا دست حداقل هایی را برای آن ها یا برای برخی از آن ها فراهم کنند، اگر چه میزان دخالت حکومت ها در این امر تفاوت میکرده است در هفته های آتی به بررسی دیدگاه های رفاهی علی بن ابی طالب به عنوان کسی که حکومت داری اش سرمشق و الهام بخش ایرانیان است میپردازیم.
بعد از تتبع فراوان مقوله های رفاهی که به دست آوردم عبارت اند از: ١. فقر و نیازمندی ٢. صدقه و بخشش ٣. علم و فراگیری ٤. عدالت و مساوات ٥. حق و باطل ٦. مشورت ٧. تعقل ، خرد و تدبیر ٨. قناعت و طمع ٩. اتحاد، دوستی و اعتماد.
مهمترین نتیجه گیری این خواهد بود که، علی بن ابی طالب رفاه جامعه را بر مبنای (نهادینه کردن ارزش های اخلاقی، اجرای عدالت ، ارتقای برابری و حمایت از حقوق و آزادیهای مردم) بنا کردند.
در جلسات بعد مسئله را بیشتر توضیح داده و وارد مباحث اصلی خواهیم شد..ان شاللهو السلام علیکم و رحمة الله و بركاته.
#رفاه_در_نهج_البلاغه#فقيران_در_حکومت_علی
بسم الله الرحمن الرحیم__ __
در جلسات بعد مسئله را بیشتر توضیح داده و وارد مباحث اصلی خواهیم شد..ان شاللهو السلام علیکم و رحمة الله و بركاته.
#رفاه_در_نهج_البلاغه#فقيران_در_حکومت_علی
۸:۵۱
#القدس_لنا#شهید_القدس
پیام تصویری رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس:
پیروزی فلسطین تضمین شده است
مبارزه برای آزادی فلسطین، جهاد فی سبیل اللّه و فریضه و مطلوب اسلامی است. پیروزی در چنین مبارزهای تضمین شده است، زیرا فرد مبارز حتّی در صورت کشته شدن هم به اِحدی الحُسنیین دست یافته است.
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
مبارزه برای آزادی فلسطین، جهاد فی سبیل اللّه و فریضه و مطلوب اسلامی است. پیروزی در چنین مبارزهای تضمین شده است، زیرا فرد مبارز حتّی در صورت کشته شدن هم به اِحدی الحُسنیین دست یافته است.
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
۱۰:۰۳
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ﴿١﴾ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ﴿٧﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ﴿١﴾ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿٢﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٣﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿٤﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿٥﴾
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
۱۱:۳۰
#علم_در_مجازی#مناسبت
سالروز آزادسازی خرمشهرسوم خرداد نمادی زنده و سربلند در تاریخ و حال و آینده است. فتح خرمشهر یک معجزه بود. در جنگی نامتعارف و نابرابر اراده حق بر باطل پیروز شد. جنگی که یک طرف آن، مستضعفین سینه سپر کرده و در سمت دیگر تمامی مستکبرین دندان تیز کرده بودند. جنگی که سال 59 به نمایندگی از صدام بر کشور تحمیل شد و 96 ماه طول کشید.
#سوم_خرداد#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
سالروز آزادسازی خرمشهرسوم خرداد نمادی زنده و سربلند در تاریخ و حال و آینده است. فتح خرمشهر یک معجزه بود. در جنگی نامتعارف و نابرابر اراده حق بر باطل پیروز شد. جنگی که یک طرف آن، مستضعفین سینه سپر کرده و در سمت دیگر تمامی مستکبرین دندان تیز کرده بودند. جنگی که سال 59 به نمایندگی از صدام بر کشور تحمیل شد و 96 ماه طول کشید.
#سوم_خرداد#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
۱۳:۲۴
هشتم شوال ؛ ويرانى قبور ائمه بقيع عليهم السّلام
در اين روز در سال ۱۳۴۴ ه’ق قبور ائمه بقيع (عليهم السّلام) و نيز قبر حضرت حمزه سید الشهداء( علیه السلام) در احد به دست وهابيون خبیث ملعون تخريب شد.
آنان اضافه بر قبور مطهّر ائمه معصومين عليهم السّلامديگر قبور را هم تخريب نمودند كه عبارتند از: قبر منسوب به فاطمه زهرا سلام اللَّه عليهاقبر مطهّر فاطمه بنت اسد سلام اللَّه عليها مادر أمير المؤمنين عليه السّلامقبر مطهّر حضرت امّ البنين سلام اللَّه عليهاقبر ابراهيم پسر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آلهقبر اسماعيل فرزند حضرت صادق عليه السّلامقبر دختران پيامبر صلّى اللَّه عليه و آلهقبر حليمه سعديه مرضعه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آلهو قبور شهداى زمان پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله.
وهابيّان ملعون در سال ۱۳۴۳ در مكه گنبدهاى قبر حضرت عبدالمطلب(علیه صلوات الله)حضرت ابى طالب(سلام الله علیه)أم المومنین حضرت خديجه کبری(سلام الله علیها)و زادگاه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و حضرت فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها را با خاك يكسان كردند.در جدّه نيز قبر حضرت حوا و ديگر قبور را تخريب كردند.
در مدينه گنبد منّور نبوى را به توپ بستند ولى از ترس مسلمانان قبر شريف را تخريب نكردند.
در شوال ۱۳۴۳ با تخريب قبور مطهّر ائمه بقيع عليهم السّلام اشياء نفيس و با ارزش آن قبور مطهّر را به يغما بردند.
قبر حضرت حمزه عليه السّلام و شهداى احد را با خاك يكسان كردند، و گنبد و مرقد حضرت عبداللَّه و آمنه(علیهماالسلام) پدر و مادر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله، قبر اسماعيل پسر حضرت صادق عليه السّلام و ديگر قبور را هم خراب كردند.
در همان سال به كربلاى معلى حمله كردند، و ضريح مطهّر را كندند و جواهرات و اشياء نفيس حرم مطهّر را كه اكثراً از هداياى سلاطين و بسيار ارزشمند و گرانبها بود، غارت كردند و قريب به ۷۰۰۰ نفر از علماء، فضلا و سادات و مردم را كشتند.سپس به سمت نجف رفتند كه موفق به غارت نشدند و شكست خورده برگشتند.#البقیع_لنا...اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد(علیهم السلام)..اللهم عجل لولیک الفرجو اجعلنا من خیر اعوانه و انصارهوالمستشهدین بین یدیه..#شوال#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
۷:۰۱
ماییم و شبها بی حضور تو گریستن
شبها ز سوز تو تنها گریستن
چون شمع از گداز جگرسوز درد و داغ
آتش به سر نهادن و شب را گریستن
رحلت جانگداز معمار انقلاب اسلامی بر تمامی آزادیخواهان جهان، تسلیت و تعزیت باد.
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم @jahad_elmi_qaim
شبها ز سوز تو تنها گریستن
چون شمع از گداز جگرسوز درد و داغ
آتش به سر نهادن و شب را گریستن
رحلت جانگداز معمار انقلاب اسلامی بر تمامی آزادیخواهان جهان، تسلیت و تعزیت باد.
#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم @jahad_elmi_qaim
۱۰:۵۵
قیام خونین ۱۵ خرداد
قیام ۱۵ خرداد ، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (رحمه الله ) میباشد.در سحرگاه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ، عوامل رژیم شاه به خانه ساده و بیآلایش حضرت امام در قم یورش بردند و امام خمینی (رحمه الله) که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم ، طی سخنان کوبندهای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بودند ، دستگیر و به زندانی در تهران منتقل شدند.
هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که خیابانهای شهر قم زیر پای مردان و زنان مسلمان و انقلابی که به قصد اعتراض از خانههایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند، به لرزه درآمد.همین صحنه در تهران و چند شهر دیگر به وجود آمد تظاهرات مردم رژیم را سخت به وحشت افکند و برای سرکوب این قیام تاریخی به اسلحه روی آورد.
در این روز حدود ۱۵ هزار نفر مسلمان انقلابی به خاک و خون کشیده شدند و بدین ترتیب تاریخ ایران اسلامی در روز ۱۵ خرداد ورق خورد و فصل جدیدی در رویارویی مستضعفان با مستکبران گشوده شد.
پس از این واقعه در تهران و قم و سایر شهرها دولت به دستگیری و محاکمه روحانیون و مردم ادامه داد. زندانها از روحانیون و بازاریها و کسبه پر شد و عدهای نیز محاکمه و اعدام شدند.
جریان ۱۵ خرداد هر چند ظاهرا با سرکوب خونین به نفع شاه تمام شد اما در حقیقت ماهیت رژیم ستمشاهی را بیش از پیش برای همه آشکار کرد و نقطه آغازی برای طوفان عظیم انقلاب اسلامی گردید که ظرف ۱۵ سال با مجاهدت و ایثار و جانبازی عده زیادی از حق طلبان و مجاهدان راه خدا به پیروزی رسید و تاروپود رژیمی که اقتدار خود را در وابستگی به ابرقدرتها و نیروی نظامی میدانست مانند تار عنکبوت از هم گسست.. ..از غم دوست در این میکده فریاد کشمدادرس نیست که در هجر رخش داد کشم
سالها میگذرد حادثهها میآیدانتظار فرج از نیمه خرداد کشم...اللهم عجل لولیک الفرجو اجعلنا من خیر اعوانه و انصارهوالمستشهدین بین یدیه...#خرداد#جهاد_علمی_مرکز_فقهی_قائم@jahad_elmi_qaim
۵:۴۹
۱۵شوال
در اين روز جناب حمزة بن عبدالمطلب عليه السّلام عموى پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله به شهادت رسيد. آن حضرت برادر رضاعى پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بود، چون هر دو بزرگوار از زنى به نام ثويبه شير خورده بودند.
آن حضرت مردى شجاع و با هيبت بود و در اين جنگ به دست وحشى و به دستور هند همسر ابوسفيان كشته شد. هند به خاطر كشته شدن پدر و برادر و عمويش در جنگ بدر، ابتدا قصد نبش قبر مادر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را داشت، ولى كفار قريش از ترس نبش قبور امواتشان مانع شدند. اين بود كه او وحشى را با وعده هائى به كشتن پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله يا على مرتضى عليه السّلام و يا حمزه تحريك كرد. وحشى گفت: «از كشتن پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و پسر عمويش على عليه السّلام عاجزم، ولى براى كشتن حمزه كمين مى كنم». او در ميدان جنگ با نيزه اى بر سينه و يا شكم مبارك آن حضرت زد و آن حضرت را شهيد كرد. وقتى خبر به هند دادند، آن خبيث دستور داد سينه آن حضرت را بشكافد و جگر مبارك آن حضرت را بيرون آورد. وقتى خواست به جگر حمزه دندان بزند دندانهاى نحسش كارگر نشد.
پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله هنگامى كه حمزه را با آن وضع ديدند، گريستند و عباى مبارك را روى او كشيدند كه خواهرش صفيه او را به آن حال نبيند و فرمودند: «يا عم رسول اللَّه و اسداللَّه و اسد رسوله... يا فاعل الخيرات، كاشف الكربات... ». أمير المؤمنين و فاطمه زهرا عليهماالسّلام و صفيه و ديگران بر آن حضرت گريستند.
پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بر بدن مبارك او نماز خوانده و او را در احد دفن نمودند. بعد از چهل سال كه معاويه خواست نهرى از احد عبور دهد با قبر حضرت حمزه برخورد نمود و سر بيلها به پاى حمزه رسيد و فوراً خون جارى شد! حضرت رضا عليه السّلام به نقل از رسول خدا پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: «بهترين برادران من على عليه السّلام و بهترين عموهاى من حمزه است»
اَلسَّلامُ عَليْكَ يا اَبَاالْقاسِمِ ابْنَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ الْمُجْتَبياَلسَّلامُ عَليْكَ يا مَنْ بِِزِيارَتِهِ ثَوابُ زِيارَة سَيِّدِ الشُّهَداءِ يُرْتَجي
در سال ۲۵۲ يا ۲۵۵ ه’ق حضرت ابوالقاسم عبد العظيم حسنى فرزند عبداللَّه بن على بن حسن بن زيد بن على بن ابى طالب عليه السّلام وفات يافته است.
ايشان از مشاهير علما و از ثقات و فضلاى محدثين است كه در زهد و ورع زبانزد خاص و عام بوده و از امام جواد و امام هادى عليهماالسّلام روايت نقل كرده است.
كتاب خطب أمير المؤمنين عليه السّلام و كتاب اليوم و الليله از آثار آن بزرگوار است.
جلالت و عظمت شأن آن بزرگوار از عرضه عقائدش خدمت امام زمانش حضرت هادى عليه السّلام و تأييد آن حضرت در باره آنها به وضوح پيداست.ايشان به طور ناشناس وارد رى شد و از ترس بنى عباس در ساربانان در خانه يكى از شيعيان زندگى مى كرد.
تا هنگام وفات كسى متوجه نشد آن بزرگوار كيست، تا اينكه بعد از وفات خواستند آن بزرگوار را غسل دهند نوشته اى در لباس او يافتند كه نسب شريف خود را در آن نوشته بود.
مرقد مطهر ایشان در شهر رى مشهور است. پدر آن حضرت عبداللَّه مشهور به «عبداللَّه قافه» است. «قافه» نام مكانى بود كه جناب عبداللَّه از طرف پدر بزرگوارش جناب حسن بن زيد حاكم آنجا بود.همسر حضرت عبدالعظيم، خديجه دختر قاسم بن حسن بن زيد بن حسن بن على بن ابى طالب عليه السّلام است.
بعضى امامزاده قاسم شمال تهران را پدر حضرت خديجه همسر حضرت عبد العظيم(علیهماالسلام) مى دانند.
دختر آن حضرت سلمى است كه حضرت عبدالعظيم عليه السّلام او را به عقد محمّد بن ابراهيم بن ابراهيم بن حسن بن زيد بن حسن بن على بن ابى طالب عليه السّلام در آورد و ثمره اين ازدواج سه پسر به نامهاى عبداللَّه و حسن و احمد بود.
۱۱:۰۹
جنگ احد
در سال ۳ ه’ق در روز جنگ احد ، حضرت سيّد الشّهداء و ۶۹ نفر از مسلمانان به شهادت رسيدند و دندان و پيشانى مبارک پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را شكستند و ۹۰ جراحت بر بدن أمیرالمومنین علیه السلام نشست....
میتوان جنگ احد را در این سه کلمه بازگو کرد :فدا کاریفریبفرار
۱.فداكارى هاى امير المؤمنين علیه السّلام در احد:
در اين روز بر اثر فداكاريها و شجاعتهائى كه أمير المؤمنين عليه السّلام در دفاع از وجود شريف خاتم الانبياء صلّى اللَّه عليه و آله و حفاظت از آن حضرت(صلی الله علیه و آله) نشان دادند جراحتهاى زيادى بر بدن مباركش رسيد.اين در حالى بود كه ديگران فرار كرده بودند ، و پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود :" يا على، آيا مى شنوى كه از آسمان مدح تو را مى كنند؟! يكى از ملائكه به نام رضوان مى گويد: «لا سيف الا ذوالفقار و لا فتى الا على».أمير المؤمنين عليه السّلام مى فرمايد: از خوشحالى گريستم و خداوند سبحان را بر اين نعمت حمد كردم.
۲.فریب :
در اين جنگ پيروزى در ابتداء از آن مسلمانان بود، ولى مقدارى كه به تعقيب دشمن رفتند و ميدان خالى شد ، بازگشتند و مشغول جمع غنائم شدند و اكثر نگهبانان با دستور پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله مخالفت نمودند ، و محل نگهبانى خود را رها كردند و مانند بقيه مشغول جمع غنائم شدند. خالد بن وليد كه از سر دسته هاى كفار در اين جنگ بود از همان قسمت با كفار حمله كردند. تعداد اندكى از نگهبانان دره كه نرفته بودند شهيد شدند و كفار از پشت سر به مسلمانان حمله كردند. فراريان كفار هم تا اين وضع را ديدند باز گشتند و حمله به مسلمين شدّت گرفت.جراحتهاى فراوانى بر بدن مبارك پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله رسيد و شيطان فرياد بر آورد كه محمّد كشته شده است!
جمع زیادی با شنيدن اين ندا فرار كردند، و فقط چند نفرى از وجود مبارك پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله محافظت مى كردند كه عبارت بودند از امير المؤمنين عليه السّلام و ابودجانه كه شهيد شد و زنى به نام نسيبه و انس بن نضر كه تازه از مدينه رسيده بود.
۳.فرار :
عمر بن خطاب مى گويد: در احد با پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بيعت كرده بوديم بر اينكه كسى فرار نكند، و هر كس از ما كه فرار كند ضال و گمراه است، و هر كس از ما كشته شود شهيد است. منبع : (بحار الانوار: ج ۲۰، ص ۵۳ - ۵۴)
احمد بن حنبل مى گويد: ابوبكر و عمر در اين جنگ فرار كردند. هنگامى كه أمير المؤمنين عليه السّلام در تعقيب فرارىها بود، عمر در حالى كه اشك چشمانش را پاك مى كرد برگشت و به أمير المؤمنين عليه السّلام عرض كرد: "مرا ببخشيد!"أمير المؤمنين عليه السّلام فرمود: "آيا تو نبودى كه صدا زدى: محمّد كشته شده است، به دين قبلى خود برگرديد؟!!"عمر گفت: "اين كلام را ابوبكر گفته است!" در اينجا بود كه اين آيه نازل شد:«ان الذين تؤلوا منكم يوم التقى الجمعان انما استز لهم الشيطان»!.(سوره آل عمران: آيه ۱۵۵. منبع : اثبات الهداة: ج ۲، ص ۳۶۴ - ۳۶۵)
امام صادق عليه السّلام مى فرمايد: در جنگ احد أمير المؤمنين عليه السّلام در حال دفاع از پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بودند، و ديگر اصحاب فرار مى كردند. آن حضرت همچون شير غضبناك از قفاى گريختگان رفت و اول به عمر بن خطاب رسيد كه به اتفاق عثمان و حارث بن حاطب و عده اى ديگر به سرعت فرار مى كردند. حضرت فرياد بر آورد: "اى جماعت، بيعت شكستيد و پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را تنها گذاشتيد و به سوى جهنّم مى گريزيد؟"عمر بن خطاب مى گويد: "على را ديدم با شمشير پهنى كه مرگ از آن مى چكيد و چشمانش از خشم مانند دو قدح خون بود، يا مانند دو كاسه روغنى كه آتش در او افروخته باشند مى درخشيد، و فهميدم كه اگر به ما برسد به يك حمله ما را خواهد كشت. اين بود كه جلو رفتم و عرض كردم:«يا اباالحسن، تو را به خدا سوگند مى دهم كه دست از ما بردارى، كه عرب را عادت است كه گاهى مى گريزد و گاهى حمله مى كند. زمانى كه حمله مى كند تلافى گريختن را مى نمايد».پس آن حضرت ما را رها كرد، و به خدا قسم چنان ترسى از آن حضرت در دل من افتاد كه تاكنون از دلم خارج نشده است. منبع : (بحار الانوار: ج ۲۰، ص ۵۳ - ۵۴. قلائد النحور: ج شوال، ص ۷۷)
در اين جنگ بر بدن مبارك أمير المؤمنين عليه السّلام هنگام حمايت از پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله ۹۰ جراحت وارد شد ؛ بر صورت، سر، سينه، شكم، دست و پاى مبارك .جبرئيل نازل شد و عرض كرد: «يا محمّد، به خدا قسم اين عمل على بن ابى طالب مواسات است». پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «اين بدان جهت است كه من از اويم و او از من است.جبرئيل عرض كرد: «و من از شما دو بزرگوارم ».
اللهمقو علی خدمتک جوارحناو اشدد علی العزیمة جوانحنا
۱۲:۰۷
۱۴:۰۸
۲۵ شوال ؛ شهادت امام صادق عليه السّلام
امام صادق عليه السّلام در سال ۱۴۸ ه’ق در چنين روزی به شهادت رسیدند.شهادت آن حضرت به سبب انگور زهر آلودى بود كه منصور ملعون به آن حضرت خورانيد.
مدت امامت آن حضرت ۳۴ سال و عمر شريفشان ۶۵ سال بود.
دوران امامت آن حضرت همزمان با هفت نفر از زمامداران غاصب بود كه عبارتند از: هشام بن عبد الملك، وليد بن يزيد بن عبد الملك، يزيد بن وليد، ابراهيم بن وليد و مروان حمار از بنى اميّه و سفّاح و منصور دوانيقى از بنى عباس (علیهم لعنة الله).
فرزندان آن حضرت هفت پسر و سه دخترند: حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام، اسماعيل، عبداللَّه، محمّد ديباج، اسحاق، على عريضى (على بن جعفر مدفون در قم)، عباس، امّ فروه، اسماء، فاطمه.
۸:۳۳