بله | کانال جام جم
عکس پروفایل جام جمج

جام جم

۶۶۲عضو
thumbnail

۱۸:۵۷

thumbnail
چرا سنجش دقیق مخاطب در ایران سخت است؟
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما:undefined برای رصد کامل میزان تماشای برنامه‌ها، همه تلویزیون‌ها باید آنلاین باشند و ابزارهای خاصی داخل آن‌ها نصب شود؛ اما این مدل در ایران به‌دلایل فرهنگی پذیرش وجود ندارد، چون مردم نمی‌خواهند حس کنند در حال رصد شدن هستند.
undefined به همین دلیل، سنجش دقیق لحظه‌ای فعلاً امکان‌پذیر نیست؛ اما شیوه‌های رایج دنیا مثل نظرسنجی تلفنی، حضوری و میدانی در مرکز تحقیقات صداوسیما اجرا می‌شود.
undefined علاوه بر آن، برخی مجموعه‌ها مثل «متا» هم از روش‌های آنلاین و پنلی برای سنجش مخاطب استفاده می‌کنند.
undefined تمام نظرسنجی‌ها در دنیا همیشه درصدی حاشیه خطا دارند. در مرکز تحقیقات صداوسیما معمولاً با ۹۷٪ اطمینان و حدود ۳٪ خطای قابل‌قبول داده‌ها اعلام می‌شود.
undefined «برنامه تلویزیونی #جام‌_جم»سه‌شنبه ۱۱ شهریورشبکه یک سیماundefined@jamejam_irib

۱۰:۰۹

thumbnail
چرا کاهش مخاطب تلویزیون متوقف شد؟
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما:undefined خیلی‌ها ممکن است بگویند تلویزیون نگاه نمی‌کنند، اما بخش‌هایی از سریال‌ها یا محتواهای تولید‌شده را در فضای مجازی ببینند. همین باعث می‌شود مصرف رسانه‌ای صداوسیما در پلتفرم‌های آنلاین جبران شود.
undefined داده‌ها نشان می‌دهد میزان مخاطب تلویزیون حدود یک دهه روند کاهشی داشته؛ از اوج مخاطب در اوایل دهه ۹۰ تا سال‌های اخیر.
undefined از پاییز ۱۴۰۲ این شیب نزولی متوقف شده است. این توقف به معنای بازگشت به دوران اوج دهه ۸۰ یا اوایل دهه ۹۰ نیست، اما نشان می‌دهد در این دوره جدید روند کاهش سرعت گرفته است.
undefined «برنامه تلویزیونی #جام‌_جم»سه‌شنبه ۱۱ شهریورشبکه یک سیماundefined@jamejam_irib

۱۰:۰۹

thumbnail
تأثیر رویدادهای اجتماعی بر میزان مخاطب تلویزیون
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما:undefined هر زمان که سرمایه اجتماعی نظام خللی وارد می‌شود، میزان مخاطبان تلویزیون هم تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. داده‌های مرکز تحقیقات نشان می‌دهد در سال‌هایی مثل ۸۸ و ۱۴۰۱ کاهش ملموسی در تعداد بینندگان رخ داده است.
سید احمد موسوی، مجری برنامه:undefined رابطه بین مخاطب و رسانه، ارتباطی نسبی با فضای سیاسی و اجتماعی کشور دارد. هرقدر تنش‌ها یا بحران‌ها بیشتر شود، میزان تماشای تلویزیون هم کاهش پیدا می‌کند.
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما:undefined در نظرسنجی‌های تلفنی و حضوری، معمولاً افراد در ابتدا می‌گویند تلویزیون نمی‌بینند؛ اما وقتی نام چند برنامه مطرح می‌شود، مشخص می‌شود برخی از همین افراد روزانه حتی تا دو ساعت بیننده هستند.
undefined برای بعضی افراد، اعتراف نکردن به تماشای تلویزیون تبدیل به یک کنش اجتماعی شده؛ انگار دیدن تلویزیون برایشان «کلاس ندارد» و همین موضوع در خوداظهاری‌ها اثر می‌گذارد.
undefined «برنامه تلویزیونی #جام‌_جم»سه‌شنبه ۱۱ شهریورشبکه یک سیماundefined@jamejam_irib

۱۰:۱۰

thumbnail
آینده رسانه؛ از تلویزیون تا فضای مجازی
عباس قائمی مدیر مخاطب‌پژوهی مرکز تحلیل اجتماعی (متا):undefined در حال حاضر حدود ۳۵٪ از بزرگسالان زمان مصرف رسانه‌ای خود را به تلویزیون اختصاص می‌دهند، اما این رقم در نوجوان‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. سهم شبکه‌های اجتماعی در سبد مصرف آن‌ها به‌مراتب بیشتر است.
undefined با افزایش استفاده از رسانه‌های برخط، سهم تلویزیون و ماهواره کاهش پیدا می‌کند؛ روندی که در بسیاری از کشورهای دنیا نیز دیده می‌شود. نوجوان‌ها در مقایسه با بزرگسالان، کمتر از رسانه‌های سنتی استفاده می‌کنند.
undefined این تغییر رفتار یک پیام روشن دارد؛آینده رسانه در پلتفرم‌های آنلاین شبکه‌های اجتماعی و نمایش خانگی شکل می‌گیرد. رسانه ملی برای ارتباط با نسل‌های بعدی باید در فضای مجازی امتداد واقعی پیدا کند.
undefined امتداد رسانه‌ای تنها داشتن چند کانال رسمی یا یک پلتفرم نیست؛ یعنی صداوسیما بتواند زبان، پیام و مخاطب خود را در فضای مجازی جاری کند. با تحقق این جریان، رسانه ملی می‌تواند همچنان با نسل جدید ارتباط مؤثر برقرار کند؛ همان‌طور که امروز هم برخی تولیدات قدیمی هنوز برای نسل تازه جذابیت دارند.
undefined «برنامه تلویزیونی #جام‌_جم»سه‌شنبه ۱۱ شهریورشبکه یک سیماundefined@jamejam_irib

۱۰:۱۰

thumbnail
موج تازه شبکه‌های ماهواره‌ای و نمایش خانگی ایرانی
عباس قائمی، مدیر مخاطب‌پژوهی مرکز تحلیل اجتماعی (متا):undefined اخیراً حجم زیادی از شبکه‌های ماهواره‌ای حول پخش محتوای نمایش خانگی ایرانی شکل گرفته‌اند. سریال‌هایی که در فرکانس ماهواره پخش می‌شوند، مخاطبان جدی دارند و همین باعث می‌شود گاهی به خود پلتفرم‌های ایرانی ضرر برسد.
undefined این سریال‌ها، حتی اگر رایگان پخش شوند، توسط بخشی از مخاطبان جدی دنبال می‌شوند. میانگین تخمینی نشان می‌دهد حدود ۳۰٪ از مخاطبان نمایش خانگی، سریال‌ها را از طریق ماهواره تماشا می‌کنند.
undefined بخشی از این جریان به توجه کمتر رسانه ملی به ذائقه‌های خاص مخاطبان برمی‌گردد. این خلا باعث شده حجم قابل توجهی از مخاطبان دوباره به سمت ماهواره بروند.
undefined «برنامه تلویزیونی #جام‌_جم»سه‌شنبه ۱۱ شهریورشبکه یک سیماundefined@jamejam_irib

۱۰:۱۰

thumbnail
تلویزیون و ماهواره؛ مصرف و تاثیرات در ایران
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما:undefined مصرف ماهواره در ایران و حتی در دنیا در حال کاهش است، اما اثرگذاری آن همچنان محسوس است. این کاهش به معنی بی‌تاثیر شدن محتوا نیست.
undefined تلویزیون هم مسیر مشابهی را دنبال می‌کند؛ تولیدات تلویزیونی هنوز تاثیر خود را دارند، اما بسیاری از اثرات از طریق فضای مجازی منتقل می‌شوند.
undefinedundefined مرکز تحقیقات صداوسیما، باید گفت که این مرکز قدیمی‌ترین و دقیق‌ترین مرکز سنجش مخاطب با یک سابقه ۶۰ ساله در ایران است. تجربه چندین دوره انتخابات نشان داده پیش‌بینی‌های آن تا حد زیادی دقیق بوده است.
undefined ما در انتخابات رأی آقای پزشکیان و جلیلی را تقریباً دقیق پیش‌بینی کردیم. ما از اولین جاهایی بودیم که اعلام کردیم انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و همان زمان برخی اعتراض کردند.
undefined در انتخابات مجلس هم هم با ۰،۰۷ درصد اختلاف پیش‌بینی کرده بودیم. در انتخابات ریاست جمهوری این دوره هم تمام مراکز افکارسنجی به دلایلی دچار خطا شدند.
undefined مجریان و متولیان برنامه‌ها هم خودشان تایید می‌کنند که مخاطب ندارد؛ اما این به معنای نداشتن اثرگذاری نیست.
undefined «برنامه تلویزیونی #جام‌_جم»سه‌شنبه ۱۱ شهریورشبکه یک سیماundefined@jamejam_irib

۱۰:۱۱

thumbnail
رسانه ملی؛ پر‌اعتمادترین رسانه ایران
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما:undefined طبق آخرین گزارش‌ها، بیشترین میزان اعتماد مردم ایران نسبت به رسانه ملی است؛ بیش از ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و مطبوعات. این اعتماد یک سرمایه بزرگ برای کشور محسوب می‌شود.
undefined اهمیت اعتماد زمانی مشخص می‌شود که حتی اگر تمام شبکه‌های اجتماعی یا ماهواره‌ها خبری مثل تعطیلی فردا را اعلام کنند، مردم تنها وقتی که صداوسیما آن را تأیید کند باور می‌کنند.
undefined این اعتماد نه تنها نشان‌دهنده جایگاه رسانه ملی است، بلکه امکان مدیریت صحیح اطلاعات و ارتباط مؤثر با مردم را فراهم می‌کند.
undefined «برنامه تلویزیونی #جام‌_جم»سه‌شنبه ۱۱ شهریورشبکه یک سیماundefined@jamejam_irib

۱۰:۱۱

thumbnail
ملی‌گرایی واقعی یعنی پایبندی به ایران
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما: undefined ملی یعنی کسی که به ایران، تاریخ، فرهنگ و دینش پایبند باشد. اگر کسی شهروندی کشور دیگری را پذیرفته و خوشحال می‌شود از حمله یا شکست کشورش، نمی‌توان او را ملی‌گرا دانست.
undefined همه سلایق و نظرات محترم است، اما پایبندی به خاک و فرهنگ ایران شرط اصلی ملی‌گرایی است. حتی اگر کسی ایرانی باشد، اما با دشمنان کشور همراهی کند، نمی‌توان او را ملی دانست.
undefined در رسانه ملی، محتوا بر اساس سه اصل تولید می‌شود: میل مخاطب، نیاز جامعه و مصلحت فرهنگی. مثلاً شبکه نمایش خانگی در ایران رشد کرده، اما میزان مخاطبش هنوز با برخی برنامه‌های تلویزیونی قابل مقایسه نیست. حتی سریال‌هایی مثل «حضرت یوسف» بعد از چندین بار پخش، مخاطب بیشتری نسبت به جدیدترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی دارند.
undefined «برنامه تلویزیونی #جام‌_جم»سه‌شنبه ۱۱ شهریورشبکه یک سیماundefined@jamejam_irib

۱۰:۱۱

thumbnail
چالش ذائقه مخاطب در برنامه‌های طنز
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما:undefined بخشی از مخاطبان به سمت محتوای طنز رفته‌اند که امکان تماشای آن همراه خانواده وجود ندارد. برخی شوخی‌ها رکیک یا جنسی شده‌اند و حتی کسانی که گرایش‌های مذهبی یا انقلابی ندارند، احساس راحتی نمی‌کنند.
undefined وقتی ذائقه مخاطب به این سمت تغییر می‌کند که فقط با این نوع شوخی‌ها سرگرم شود، رسانه ملی با یک چالش مواجه می‌شود: چگونه می‌توان مخاطب را جذب کرد بدون آنکه از اصول و مبانی اسلامی یا ارزش‌های ایرانی کوتاه بیاید؟
undefined حفظ خانواده و محتوای مناسب برای همه، همواره یکی از اصول مهم رسانه ملی است و توجه به ریشه‌های فرهنگی و اخلاقی ایران در برنامه‌سازی ضروری است.
undefined «برنامه تلویزیونی #جام‌_جم»سه‌شنبه ۱۱ شهریورشبکه یک سیماundefined@jamejam_irib

۱۰:۱۲

thumbnail
اثر سنجی برنامه‌ها؛ آیا واقعاً تأثیرگذاریم؟
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما:undefined در رسانه ملی، بررسی اثرگذاری برنامه‌ها یکی از اولویت‌هاست. این سنجش نشان می‌دهد که وقتی محفل یا برنامه‌ای پخش می‌شود، آیا مردم تمایل بیشتری به قرائت قرآن یا بهره‌برداری از مفاهیم کتاب خدا پیدا می‌کنند یا نه.
undefined اثر سنجی در سه سطح انجام می‌شود:undefined شناختی و آگاهی: بررسی می‌کنیم که آیا مخاطب با شخصیت‌ها، مکان‌ها یا ظرفیت‌های کمتر شناخته شده آشنا شده است.undefined رفتاری: مشاهده می‌کنیم که آیا بینندگان رفتارشان تغییر کرده و آموزه‌ها را در زندگی روزمره به کار می‌گیرند.undefined باوری و نگرشی: اندازه‌گیری می‌کنیم که دیدگاه‌ها، مرگ‌آگاهی یا باورهای دینی مردم تقویت شده است یا خیر.
undefined نمونه‌ای از این فرایند در رویداد «ایران جان» استان گلستان انجام می‌شود، جایی که شخصیت‌هایی مثل مختوم قلی برای مخاطبان معرفی می‌شوند و با پیش و پس‌آزمون میزان اثرگذاری برنامه بررسی می‌شود.
undefined «برنامه تلویزیونی #جام‌_جم»سه‌شنبه ۱۱ شهریورشبکه یک سیماundefined@jamejam_irib

۱۰:۱۶

thumbnail
undefined #گزارش_تصویری | برنامه جام‌جم با حضور محسن شاکری‌نژاد و عباس قائمیبه میزبانی سید احمد موسوی
سه‌شنبه ۱۱ آذر‌ماه«برنامه تلویزیونی #جام‌_جم»undefined @jamejam_irib

۱۰:۱۹

thumbnail

۱۰:۱۹

thumbnail

۱۰:۱۹

thumbnail

۱۰:۱۹

thumbnail

۱۰:۱۹

thumbnail

۱۰:۱۹

thumbnail

۱۰:۱۹

thumbnail

۱۰:۱۹

‎⁨برنامه_جام_جم_بررسی_نظام_سنجش_مخاطب_و_اثرسنجی_آثار_در_رسانه_ملی⁩.mp3

۰۱:۱۶:۵۶-۱۰۵.۶۸ مگابایت
undefined #گوش_کنید | صوت کامل برنامه ۱۱ آذرماهبا موضوع: بررسی نظام سنجش مخاطب و اثرسنجی آثار در رسانه ملیبا حضور محسن شاکری‌نژاد و عباس قائمی
«برنامه تلویزیونی #جام‌_جم»undefined @jamejam_irib

۱۶:۱۳