امیری: ساترا وجهی برای رقابت با شبکههای نمایش خانگی ندارد
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها:
ساترا وجهی برای رقابت با شبکههای نمایش خانگی پیدا نمیکند، در ادبیات سیاست گذاری تمایز خدمات بخش عمومی از بخش خصوصی کاملا مشخص است.
بخش عمومی لازم و ضروری، در همه نظامهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کارکرد خود را دارد و خدمات لایه ملی را ارائه نمیدهد.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها:
۱۱:۵۸
امیری: تنظیمگر، حلقه واسط میان دولت و بخش خصوصی برای حفظ منافع عمومی است
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها:
بخش خصوصی ذاتاً بهدنبال حداکثرسازی منافع اقتصادی خود است، اما دولت و سیاستگذار مأمور حفظ مصالح عمومیاند و این دو گاهی دچار تعارض میشوند.
در این میان، نیاز به یک کارکرد «تنظیمگری» احساس میشود؛ عنصری که بهعنوان لایه سوم حکمرانی، میان سیاستگذاری کلان و ارائه خدمات قرار میگیرد.
تنظیمگر با قاعدهگذاری، نظارت و ترجمه سیاستهای کلان به زبان تخصصی، نقش حافظ منافع عمومی و در عین حال مصالح تجاری را ایفا میکند.
این نهادهای تخصصی، واسطهای حرفهای هستند تا هم دولت اقتضائات اقتصادی بخش خصوصی را درک کند و هم بخش خصوصی به الزامات و سیاستهای کلان عمومی پایبند بماند.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها:
۱۱:۵۹
آگاه: تنظیمگری رسانه؛ تونل وحشت با پوشش منافع عمومی
دکتر وحید آگاه، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:
اصل دانستن تنظیمگری رسانه بدیهیسازی یک مداخله حاکمیتی است، سؤال اینجاست که چه کسی این حق را به دولت داده است؟
تعریف تنظیمگری در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح مجلس، شامل مقرراتگذاری، نظارت و صدور مجوز است، ادبیاتی واحد با متونی همپوشان.
این رویکرد، بهجای شفافیت، مسیری پرابهام برای کنترل صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ایجاد میکند.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
دکتر وحید آگاه، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:
۱۱:۵۹
آگاه: تنظیمگری یعنی محدودسازی آزادی؛ قانون اساسی فقط نظارت را پذیرفته
دکتر وحید آگاه، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:
بر اساس قانون اساسی، حاکمیت حق دخالت پیشینی در افعال و رفتار مردم را ندارد؛ مردم آزادند مگر آنکه خط قرمزهای قانونی و شرعی را نقض کنند.
آنچه پذیرفته شده «نظارت» است نه تنظیمگری؛ یعنی پاسخگویی پس از تخلف، نه تعیین تکلیف پیشاپیش برای رفتار، شغل و فعالیت مردم.
تنظیمگری بهجای نظارت، به معنای محدودسازی آزادیهای مشروع شهروندان است.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
دکتر وحید آگاه، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:
۱۲:۰۲
آگاه: تنظیمگری یعنی سانسور؛ قانون اساسی آن را نپذیرفته
دکتر وحید آگاه، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:
مفهوم تنظیمگری اساساً با قانون اساسی در تعارض است؛ چون قانون، سانسور را حتی برای یک لحظه هم مجاز نمیداند.
آنچه به نام تنظیمگری مطرح میشود، شامل مقرراتگذاری، صدور مجوز، رتبهبندی و رسیدگی به تخلفات است؛ یعنی دخالت کامل در همه مراحل.
با این مدل، چیزی برای سایر نهادها باقی نمیماند؛ «آش با جاش» به ساترای صداوسیما میرسد و سهم وزارت فرهنگ تنها یک تهدیگ است.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
دکتر وحید آگاه، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:
۱۲:۰۳
امیری: تنظیمگری نه مداخله است نه سرکوب؛ عامل بلوغ صنعت است
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها:
تنظیمگری یک امر مرسوم در حکمرانی جهانی است و تنظیمگران بزرگ دنیا سالهاست این نقش را ایفا میکنند.
در ایران هم تجربههای موفقی وجود دارد؛ حوزه ارتباطات نمونه بارز تنظیمگری مؤثر است.
با شکلگیری سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، انحصار اپراتورها کنار رفت و تعدد اپراتورها به رسمیت شناخته شد.
نتیجه تنظیمگری، نابودی یا سرکوب صنعت نبود؛ بلکه رشد و بلوغ حوزه اپراتوری را بهدنبال داشت.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها:
۱۲:۰۳
امیری: تنظیمگری یعنی کاهش دادگاهها، نه افزایش دخالت
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها:
در همه جای دنیا نهادهای تنظیمگر پیش از ورود محاکم قضایی عمل میکنند تا بار دادگاهها کاهش یابد.
تنظیمگری برای حلوفصل مسائل حرفهای و تخصصی است؛ موضوعاتی که محاکم فرصت و ابزار رسیدگی کارشناسی به آنها را ندارند.
تحول دولتها و نهادهای قضایی، منجر به شکلگیری مراجع تخصصی تنظیمگر شده است.
تنظیمگران وارد حوزه جرایم و خطوط قرمز کیفری نمیشوند؛ نقش آنها پیشاقضایی و تخصصی است، نه قضایی.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها:
۱۲:۰۳
امیری: اصل آزادی نباید منجر به به خطر افتادن منافع جامعه شود/ آگاه: بزرگترین شاکی مطبوعات، دولت است!
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها: دفاع از تنظیمگری در گرو حفظ منافع عمومی است و اصل آزادی نباید منجر به به خطر افتادن منافع جامعه شود.
دکتر وحید آگاه، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی: وقتی نهاد دولتی خود رقیب بخش خصوصی است، چطور میتواند تنظیمگر باشد؟ اگر کسی متضرر شد، شکایت کند؛ اما دولت نمیتواند همه چیز را کنترل کند.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
۱۲:۰۶
امیری: تنظیمگری فقط دولتی نیست؛ سرویسها باید مسئولیت مصالح عمومی را بپذیرند
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها:
تنظیمگری صرفاً محدود به سطح دولتی و حاکمیتی نیست و دستکم دو سطح دیگر شامل تنظیمگری مشارکتی و خودتنظیمگری نیز وجود دارد.
در موضوعاتی که محل مناقشه جدی نیستند، مانند زبان فارسی و هویت ملی، خودِ سرویسها باید مسئولیت صیانت از مصالح عمومی را بر عهده بگیرند و نیازی به دستور مستقیم از بالا نیست.
در بسیاری از کشورها بخشی از تنظیمگری به خود سرویسها و صنوف واگذار میشود و دولت نقش تسهیلگر دارد.
در حوزه اقتصاد نیز دولت در موارد متعددی وظایف تنظیم بازار را به صنوف سپرده و کارکرد تنظیمگرانه را به آنها واگذار کرده است.
تنظیمگری قابل تقسیم در سطوح مختلف است و باید متناسب با موضوع، از الگوهای متنوع حکمرانی استفاده کرد.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها:
۱۲:۰۷
جدال بر سر تنظیمگری رسانه؛ آگاه: این رویکرد خلاف قانون اساسی است / امیری: نهادهای ناظر مانع تخلف میشوند
دکتر وحید آگاه، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، با انتقاد تند از تعریف ارائهشده از تنظیمگری گفت: این نگاه حداقل ۲۰ تا ۲۵ اصل قانون اساسی را زیر سؤال میبرد و اگر قرار است تفکیک قوا کنار گذاشته شود، باید صراحتاً قانون اساسی را تغییر داد.
نمیتوان با استناد به تجربه سایر کشورها، اصول بنیادین قانون اساسی را نادیده گرفت.
در مقابل، دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها، این انتقادها را «فضاسازی» دانست و گفت: نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی بر عهده نهادهای مشخصی مانند شورای نگهبان و قوه قضاییه است و اگر تنظیمگری خلاف قانون اساسی باشد، این نهادها قطعاً ورود خواهند کرد.
قوه قضاییه در جایگاه حافظ حقوق عامه، تعارضی با اصل تنظیمگری ندارد.
آگاه با لحنی کنایهآمیز پرسید: «شما سخنگوی قوه قضاییه هستید؟» که امیری در پاسخ تأکید کرد مسئولیت اظهارنظر رسمی با خود نهادهاست و هر اصل قانون اساسی متولی مشخص دارد.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
۱۲:۰۸
امیری: بدون تنظیمگر مقتدر، حاکمیت از دست میرود
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها:
چارچوب مصالح عمومی برای هر نظام سیاسی ـ اجتماعی و بهتبع آن برای نهاد تنظیمگر اهمیت بنیادین دارد و قانونگذاران بالاترین سطح اقتدار را برای همین مأموریت به تنظیمگر تفویض میکنند.
باید اجازه داد فرایند قانونگذاری مانند سایر قوانین طی شود؛ همه میتوانند نظر بدهند، اما نباید با فضاسازی رسانهای و کلیدواژههای پروژهای، اصل موضوع را مخدوش کرد.
در همه جای دنیا، برای تنظیمگرها ضمانتهای اجرایی جدی در نظر گرفته میشود، چرا که سکوها و بازیگران این حوزه قدرت فناوری، اقتصادی و اجتماعی ایجاد میکنند و حتی در سطح خرد اجتماعی اثرگذارند.
برای جلوگیری از خروج کنترل حاکمیت، اختیارات گستردهای به تنظیمگر داده میشود تا سریع، مقتدر و حرفهای وارد عمل شود و در این حوزهها جایی برای رودربایستی وجود ندارد.
تنظیمگری رسانه و فناوری مسئلهای پیچیده و جهانی است و برخورد جدی با آن، یک قاعده پذیرفتهشده در نظامهای حکمرانی است.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
دکتر حمزه امیری، مدیر جامعه اندیشکدهها:
۱۲:۰۹
آگاه: ممیزی رسانهای کشور را وارد تونل وحشت صیانت کرده است
دکتر وحید آگاه، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:
وقتی به یک پلتفرم مجوز فعالیت میدهید، دیگر معنا ندارد برای هر قسمت، هر صحنه و هر فریم دوباره مجوز بگیرد.
در نظام حکمرانی فرهنگی، تهیهکننده با یک مجوز شناخته میشود؛ نه اینکه برای تکتک آثارش در صف ممیزی بایستد.
این شیوه نظارت، خلاف روح قانون اساسی و متعلق به دههها قبل است؛ نمیتوان نظریههای مدیریتی خارجی را گزینشی و تحمیلی اجرا کرد.
وضعیت آزادی بیان در ایران مطلوب نیست و گسترش ممیزی و صدور مجوزهای جزئی، جامعه را به تونل وحشت صیانت میبرد.
اصل نظارت پیشینی و ممیزی محتوا باید کنار گذاشته شود، نه اینکه هر روز گستردهتر شود.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
دکتر وحید آگاه، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:
۱۲:۱۰
اختلافنظر بر سر ترکیب و اختیارات هیئت تنظیمگری رسانه
دکتر وحید آگاه معتقد است ترکیب هیئت عالی تنظیمگری بیش از حد دولتی است و حضور نهادهایی مانند دادستانی و شوراهای عالی، استقلال و بیطرفی این ساختار را زیر سؤال میبرد. بهگفته او، رسیدگی به تخلفات نباید کاملاً در اختیار دولت باشد و نقش صنوف در این مدل کمرنگ شده است.
دکتر حمزه امیری تأکید دارد که این مصوبه در چارچوب فرآیند قانونی و با نظارت نهادهای مسئول تدوین شده و مقایسه آن با سایر حوزهها نباید بهصورت گزینشی انجام شود. بهگفته او، هر ساختار تنظیمگری متولی مشخص دارد و نقدها نباید به نفی کلی اصل تنظیمگری منجر شود.
«برنامه تلویزیونی #جام_جم»سهشنبه ۲ دیشبکه یک سیما
@jamejam_irib
۱۲:۱۱
سهشنبه ۲ دیماه«برنامه تلویزیونی #جام_جم»
۱۹:۴۲
۱۹:۴۲
۱۹:۴۲
۱۹:۴۲
۱۹:۴۲
۱۹:۴۲
۱۹:۴۲