"#تقویم_شیعه "
8 ذی الحجه/ دعوت عمومی حضرت مسلم علیه السلام در کوفه
جناب مسلم بن عقیل علیه السلام در چنین روزی دعوت خود را در کوفه آشکار کرد. مردم کوفه جملگی با ایشان بیعت کردند اما چندی بعد با تهدیدهای ابن زیاد نفاق خود را آشکار کردند. بعد از متفرق شدن مردم جناب مسلم در کوفه بییار و یاور شد و تنها زنی به نامه طوعه به ایشان پناه داد.
@JanatolbaqieTV
@JanatolbaqieTV
۱۳:۱۴
"#حدیث_گراف"
امام علی علیه السلام:
تو به ادب خود ارزش می یابی،پس آن را با با بردباری زینت بخش.@Janatolbaqietv
تو به ادب خود ارزش می یابی،پس آن را با با بردباری زینت بخش.@Janatolbaqietv
۱۳:۱۹
دوست گرامی سلام!
بیننده پخش آنلاین شبکه جهانی جنة البقیع روی وب سایت www.baqie.tv باشید.
آرشیو برنامه های ماه های اخیر شبکه را از روی وب سایت ببینید و دانلود کنید.
از طریق بخش ارتباط با ما، با کارشناسان این شبکه به صورت مستقیم در ارتباط باشید.
@JanatolbaqieTV
@JanatolbaqieTV
۶:۳۱
"#تقویم_شیعه"
9 ذی الحجه/شهادت حضرت مسلم علیه السلام
مسلم بن عقیل علیه السلام فرزند عقیل بن ابیطالب، پسر عموی حسین بن علی علیه السلام، برادرزاده علی بن ابیطالب علیه السلام و سفیر حسین بن علی علیه السلام در کوفه در هنگام قیام عاشورا برای بررسی اوضاع و بیعت گرفتن از مردم بود.
خانوادهای که مسلم علیه السلام در آن رشد یافت صاحب علم بود. کتب تاریخی زمان مشخصی برای ولادت او ذکر نمینمایند، اما قرائن موجود، ولادت او را در بین سالهای ۷ تا ۱۲ هجری اثبات میکند؛ یعنی در هنگام مرگ بین ۴۸ تا ۵۲ سال داشتهاست.
از آغاز کودکی، در میان جوانان بنیهاشم بخصوص در کنار حسن بن علی علیه السلام و حسین بن علی علیه السلام بزرگ شد. مسلم با یکی از دختران علی علیه السلام به نام رقیه ازدواج کرد که همین امر موجب نزدیکی او به خاندان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله شد.
وی در برخی از فتوحات مسلمانان از جمله جنگ صفین حضور داشت. بعد از روی کار آمدن عبیدالله در کوفه و وحشت کوفیان از او، مردم از اطراف مسلم علیه السلام پراکنده شدند. مسلم علیه السلام دستگیر شد و ابن زیاد دستور داد تا سر او را از بدنش جدا کنند و در ذیالحجه اواخر سال ۶۰ هجری درگذشت.@JanatolbaqieTV
خانوادهای که مسلم علیه السلام در آن رشد یافت صاحب علم بود. کتب تاریخی زمان مشخصی برای ولادت او ذکر نمینمایند، اما قرائن موجود، ولادت او را در بین سالهای ۷ تا ۱۲ هجری اثبات میکند؛ یعنی در هنگام مرگ بین ۴۸ تا ۵۲ سال داشتهاست.
از آغاز کودکی، در میان جوانان بنیهاشم بخصوص در کنار حسن بن علی علیه السلام و حسین بن علی علیه السلام بزرگ شد. مسلم با یکی از دختران علی علیه السلام به نام رقیه ازدواج کرد که همین امر موجب نزدیکی او به خاندان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله شد.
وی در برخی از فتوحات مسلمانان از جمله جنگ صفین حضور داشت. بعد از روی کار آمدن عبیدالله در کوفه و وحشت کوفیان از او، مردم از اطراف مسلم علیه السلام پراکنده شدند. مسلم علیه السلام دستگیر شد و ابن زیاد دستور داد تا سر او را از بدنش جدا کنند و در ذیالحجه اواخر سال ۶۰ هجری درگذشت.@JanatolbaqieTV
۱۱:۵۰
"#حدیث_گراف"
امام حسین عليه السلام:
اللّهُمَّ يا مَن مَلَكَ فَقَدَرَ ، وقَدَرَ فَقَهَرَ ، وعُصِيَ فَسَتَرَ ، وَاستُغفِرَ فَغَفَرَ ، يا غايَةَ رَغبَةِ الرّاغِبينَ ، ومُنتَهى أمَلِ الرّاجينَ
خداوندا! اى پادشاه قدرتمند! اى آن كه همه چيز ، مقهور قدرت اوست!اى آن كه نافرمانى مى شود و پرده پوشى مى كند، و از او آمرزش مى طلبند و مى آمرزد! اى نهايت آرزوى آرزومندان، و منتهاى اميدِ اميدواران!
-فرازهایی از دعای عرفه@JanatolbaqieTV
-فرازهایی از دعای عرفه@JanatolbaqieTV
۶:۳۷
" #حکایت_های_آموزنده "🟡تخته سنگ
در زمانهای گذشته، پادشاهی تخته سنگ را در وسط جاده قرار داد و برای این که عکس العمل مردم را ببیند، خودش را در جایی مخفی کرد.
بعضی از بازرگانان و ندیمان ثروتمند پادشاه بیتفاوت از کنار تخته سنگ میگذشتند؛ بسیاری هم غر میزدند که این چه شهری است که نظم ندارد؛ حاکم این شهر عجب مرد بیعرضهای است و… با وجود این هیچکس تخته سنگ را از وسط بر نمیداشت.
نزدیک غروب، یک روستایی که پشتش بار میوه و سبزیجات بود، نزدیک سنگ شد. بارهایش را زمین گذاشت و با هر زحمتی بود تخته سنگ را از وسط جاده برداشت و آن را کناری قرار داد.
ناگهان کیسهای را دید که زیر تخته سنگ قرار داده شده بود. کیسه را باز کرد و داخل آن سکههای طلا و یک یادداشت پیدا کرد. پادشاه در آن یادداشت نوشته بود: هر سد و مانعی میتواند یک شانس برای تغییر زندگی انسان باشد.@JanatolbaqieTV
بعضی از بازرگانان و ندیمان ثروتمند پادشاه بیتفاوت از کنار تخته سنگ میگذشتند؛ بسیاری هم غر میزدند که این چه شهری است که نظم ندارد؛ حاکم این شهر عجب مرد بیعرضهای است و… با وجود این هیچکس تخته سنگ را از وسط بر نمیداشت.
نزدیک غروب، یک روستایی که پشتش بار میوه و سبزیجات بود، نزدیک سنگ شد. بارهایش را زمین گذاشت و با هر زحمتی بود تخته سنگ را از وسط جاده برداشت و آن را کناری قرار داد.
ناگهان کیسهای را دید که زیر تخته سنگ قرار داده شده بود. کیسه را باز کرد و داخل آن سکههای طلا و یک یادداشت پیدا کرد. پادشاه در آن یادداشت نوشته بود: هر سد و مانعی میتواند یک شانس برای تغییر زندگی انسان باشد.@JanatolbaqieTV
۹:۲۲
"#حدیث_گراف"
امام صادق علیه السلام :
ملعون است، ملعون، كسى كه برادرش دستِ صلح و آشتى به سوى او دراز كند و او آشتى نكند.@JanatolbaqieTV
ملعون است، ملعون، كسى كه برادرش دستِ صلح و آشتى به سوى او دراز كند و او آشتى نكند.@JanatolbaqieTV
۹:۲۵
"#تقویم_شیعه"
13ذی الحجه/شق القمر
شَقُّ الْقَمَر از معجزات پیامبر(ص) که به نقل منابع اسلامی، پیامبر(ص) در این معجزه، با انگشت به ماه اشاره کرد و ماه دو نیمه شد. زمان این معجزه، سالهای آغازین بعثت بوده است. تحقق این معجزه، با ایرادهایی روبهرو شده است و برخی عالمان اسلامی درصدد پاسخگویی به آن برآمدهاند.
زمان وقوعاین معجزه در زمان رسول خدا(ص) در سالهای ابتدایی بعثت در مکه اتفاق افتاده است. علامه طباطبایی، زمان آن را شب ۱۴ ذیالحجه سال پنجم قبل از هجرت میداند.[1]
علت درخواست مشرکانانگیزه مشرکان از این درخواست این بود که به عقیده آنان، سحر و جادو تنها در پدیدههای روی زمین تأثیر میگذارد. به همین جهت از ایشان خواستند کار خارقالعادهای را انجام دهد که در آسمانها روی دهد.[2]
جایگاه این مطلب نزد علمارویکرد علمای اسلامی در مورد این واقعه، به دو صورت بوده است. عموم مفسران شیعه و اهل سنت به وقوع این مطلب اذعان دارند و معتقدند که ۳ آیه اول سوره قمر ناظر به معجزه شقالقمر است.[3] این مطلب با اندکی تفاوت، در کتابهای شیعه وسنی آمده است و بسیاری از علما نسبت به این حادث ادعای اجماع،[4] تواتر[5] یا استفاضه[6] نمودهاند.
دومین دیدگاه، مربوط به افرادی مانند حسن بصری، عطاء خراسانی، بلخی است که معتقدند این آیات مربوط به زمان قیامت و از موارد اشراط الساعة است.[7]
1.طباطبائی، المیزان، ۱۳۹۱ق، ج۱۹، ص۶۵.2.مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۱۷، ص۳۵۵.3.رجوع کنید به: طبرسی، مجمع البیان، ۱۴۱۵ق، ج۹، ص۲۸۲؛ فخر رازی، مفاتیح الغیب، ۱۴۲۰ق، ج۲۹، ص۳۳۷.4.طبرسی، مجمع البیان، ۱۴۱۵ق، ص۳۱۰.5. سید شریف در شرح المواقف و ابنالسبکی در شرح المختصر به نقل از آلوسی، روح المعانی، ۱۴۱۵ق، ج۱۴، ص۷۴.6. طباطبائی، المیزان، ۱۳۹۱ق، ج۱۹، ص۶۰.7.طباطبائی، المیزان، ۱۳۹۱ق، ج۱۹، ص۵۶
@JanatolbaqieTV
@JanatolbaqieTV
۸:۲۱
"#حدیث_گراف"
امیرالمؤمنین عليه السلام:
برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود.
@JanatolbaqieTV
برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود.
@JanatolbaqieTV
۸:۳۲
#تقویم_شیعه
14 ذی الحجه/ بخشیدن فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها
ابوبکر با تکیه بر حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله (که گفته شده راوی آن فقط خود ابوبکر بود) مدعی شد پیامبران ارث نمیگذارند؛ اما فاطمه سلام الله علیها پاسخ داد پیامبر صلی الله علیه و آله پیش از وفات، فدک را به او بخشیده و امام علی علیه السلام و اُماَیمن را بر این سخنش شاهد آورد. بنابر نظر علمای شیعه و برخی از علمای اهلسنت، پیامبر پس از نزول آیه ۲۶ سوره اسراء که از او خواسته بود حق ذویالقربی را بدهد، فدک را به فاطمه سلام الله علیها بخشیده بود.
در نقلی آمده است ابوبکر در برگهای ملکیت فاطمه سلام الله علیها را تأیید کرد؛ اما عمر بن خطاب آن برگه را از فاطمه سلام الله علیها گرفت و پاره کرد. طبق روایتی دیگر ابوبکر شاهدان فاطمه سلام الله علیها را نپذیرفت. دختر پیامبر صلی الله علیه و آله وقتی دادخواهی خود و همسرش امام علی علیه السلام را بیثمر دید، به مسجدالنبی رفت و به ایراد خطبه پرداخت. او در این خطبه که به خطبه فدکیه مشهور است، به غصب خلافت اشاره کرد و سخن ابوبکر که پیامبران ارث نمیگذارند را مخالف قرآن خواند و او را به دادگری خداوند در روز رستاخیز واگذار کرد. فاطمه سلام الله علیها پس از این ماجرا سخت از ابوبکر و عمر ناراحت شد و تا زمان شهادت، بر آن دو غضبناک باقی ماند.
پس از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله، دهکده فدک، به دست خلفا افتاد و در میان آنها دست به دست شد. البته برخی خلفا از جمله عمر بن عبدالعزیز اموی و مأمون عباسی، فدک یا درآمد حاصل از آن را به فرزندان فاطمه سلام الله علیها دادند هر چند که خلفای بعدی آن را پس گرفتند.
درباره این واقعه آثاری به زبان عربی و فارسی نوشته شده است از جمله آنها کتاب فدک فی التاریخ اثر سید محمدباقر صدر است که با رویکرد تحلیلی نوشته شده است. صدر در این کتاب، مطالبه فدک را به نقطه آغاز نهضت حضرت فاطمه سلام الله علیها، علیه حاکمیت و یکی از مراحل دفاع او از امامت تحلیل کرده است.@JanatolbaqieTV
در نقلی آمده است ابوبکر در برگهای ملکیت فاطمه سلام الله علیها را تأیید کرد؛ اما عمر بن خطاب آن برگه را از فاطمه سلام الله علیها گرفت و پاره کرد. طبق روایتی دیگر ابوبکر شاهدان فاطمه سلام الله علیها را نپذیرفت. دختر پیامبر صلی الله علیه و آله وقتی دادخواهی خود و همسرش امام علی علیه السلام را بیثمر دید، به مسجدالنبی رفت و به ایراد خطبه پرداخت. او در این خطبه که به خطبه فدکیه مشهور است، به غصب خلافت اشاره کرد و سخن ابوبکر که پیامبران ارث نمیگذارند را مخالف قرآن خواند و او را به دادگری خداوند در روز رستاخیز واگذار کرد. فاطمه سلام الله علیها پس از این ماجرا سخت از ابوبکر و عمر ناراحت شد و تا زمان شهادت، بر آن دو غضبناک باقی ماند.
پس از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله، دهکده فدک، به دست خلفا افتاد و در میان آنها دست به دست شد. البته برخی خلفا از جمله عمر بن عبدالعزیز اموی و مأمون عباسی، فدک یا درآمد حاصل از آن را به فرزندان فاطمه سلام الله علیها دادند هر چند که خلفای بعدی آن را پس گرفتند.
درباره این واقعه آثاری به زبان عربی و فارسی نوشته شده است از جمله آنها کتاب فدک فی التاریخ اثر سید محمدباقر صدر است که با رویکرد تحلیلی نوشته شده است. صدر در این کتاب، مطالبه فدک را به نقطه آغاز نهضت حضرت فاطمه سلام الله علیها، علیه حاکمیت و یکی از مراحل دفاع او از امامت تحلیل کرده است.@JanatolbaqieTV
۱۱:۴۸