پ

پژوهشگاه فقه نظام

۱۲۴عضو
undefined در تمام دنیا مثل آقای خامنه ای پیدا نمی کنید
امام خمینی (ره):
شما اگر گمان بکنید که در تمام دنیا، رئیس جمهورها و سلاطین و امثال اینها، یک نفر را مثل آقای خامنه ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار و بنای قلبی اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمی کنید. ایشان را من سال های طولانی می شناسم و در آن زمانی که اول نهضت بود ایشان وارد بود و به اطراف برای رساندن پیام ها تشریف می بردند و بعد از این هم که این انقلاب به اوج خودش رسید، ایشان حاضر واقعه بود همه جا، تا آخر و حالا هم هست. یک نعمتی خدا به ما، این است که داده.
#امام_خمینی صحیفه نور، جلد ۱۷، صفحه ۱۷۰مورخ: ۱۳۶۱/۱۱/۱۰
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۵:۱۰

undefinedحجت الاسلام دکتر خسروپناه (عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام):
undefinedتمایز مکتب امام در مبانی با دیگر مکاتب این است که ایشان، فقیهی بود که عرفان و قرآن و برهان را با هم جمع کرد.
undefinedاصطلاح «ولایت مطلقه فقیه» اصلا در کتب فقهی نیامده است، بلکه از تعابیر دیگری استفاده شده است؛ امام (ره) تعبیر «مطلقه» را از عرفان استفاده کرده و این نوعی نگاه حکیمانه و عارفانه به سیاست، انسان و عرصه های اجتماعی است. این یک مبنای نو و جدیدی است که امام در مکتب خود دارد.
undefinedامام (ره) علاوه بر فقه اجتماع، الفقه الحکومه داشت؛ یعنی رویکرد حکومتی به سرتاسر فقه داشتند و این گونه نبود که بخشی از فقه امام، فقه الحکومه باشد.
undefinedشاگرد بزرگوار حضرت امام یعنی رهبر معظم انقلاب، درس تمدن را از امام خوب فراگرفت و بحث تمدن نوین اسلامی را با تفصیل بیشتر مورد پردازش قرار داد. بنده معتقدم که منظومه و مکتب رهبر معظم انقلاب در ادامه منظومه فکری و مکتب مرحوم امام است.
undefinedیکی از مشکلات و آسیب هایی که در جامعه وجود دارد و عمده جریانات سیاسی دچار این آسیب شدند این است که خود را به مکتب امام منسوب می کنند ولی گزینشی به مکتب امام نگاه می کنند. اقتدار و مدیریت جهادی را کنار می گذارند و رویکردی ذلیلانه در مقابل دشمنان اتخاذ می کنند و خود را طرفدار مکتب امام می دانند!
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۳:۵۴

thumnail
undefined حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم /رئیس پژوهشگاه فقه نظام:
undefinedنمایندگان #مجلس_یازدهم، نماینده مردم باشند نه اصحاب قدرت و ثروت.undefinedمجلس به عنوان عصاره ملت باید قبل از هر چیز دغدغه مردم به خصوص محرومان را داشته باشد.undefinedدر واقع همان طور که مقام معظم رهبری در پیامی به مناسبت آغاز بکار #مجلس_یازدهم متذکر شدند، نمایندگان این دوره مجلس باید به طور خاص رسیدگی به معیشت طبقات ضعیف جامعه را در اولویت کاری خود قرار دهند./ حوزه
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۱:۴۴

undefinedاندیشه فقهی امام خمینی(ره)
undefinedرهبر معظم انقلاب۱۳۷۸/۱۱/۰۴
ممکن است فقهاو فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعفها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند. این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزیکه باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با #شریعت و #فقه و #احکام و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوه‌ای که بتواند 《آرمانهای اسلامی》 - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای <اقتصاد اسلامی> درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند.
undefinedآن‌جایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همین‌طور بودند. در خصوص غنا - موسیقی - ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان این‌طور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزیکه در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی می گفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود. البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛ لیکن نظر امام #تحریف نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونه‌ای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است.
undefinedاین نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست.#مکتب‌_امام_خمینی#فقه(وسائل)
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۵:۴۲

thumnail
undefined ارکان اقتصاد اسلامی/ خمس و زکات جایگزین مالیات شود
undefined آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» عنوان کرد؛
undefined باید مالیات بعد از اخذ زکات و خمس باشد و اگر زکات و خمس برای تأمین مصارفی که مقرر شده، کفایت نکرد، در این صورت اقدام به گرفتن مالیات شود.
undefined طوری نباشد فردی که متشرع و دیندار است هم مالیات و هم خمس و زکات بدهد، ولی فردی که متشرع نیست، زکات و خمس ندهد و با هزار بهانه از مالیات هم فرار کند.
undefined از ارکان اقتصاد اسلامی واسطه مبادله یعنی طلا و نقره است و نمی‌توان گفت که شرع در واسطه مبادله ساکت است تا هر چه می‌خواهد بشود.
undefined برخی می‌گویند زکات ربطی به مدیریت جامعه ندارد. این نگاه سکولاریستی سبب شده تا ۴۰ سال است کمیته امداد داشته باشیم.
undefined برای گرفتن و خرج زکات برنامه نداریم، در صورتی که می‌توان با خمس و زکات، فقر را ریشه‌کن کنیم.
undefined کمیته امداد برای چندسال اول انقلاب بود، والله می‌توان فقر را ریشه کن کرد، به شرطی که طبق احکام اسلامی عمل کنیم
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۸:۰۷

undefined روش‌شناسی فقه نظام ولایی
undefined حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست علمی تبیین کرد؛
undefined فقه نظام ولایی، فقهی است که رویکرد حاکم بر کلّ آن ولایی است از طهارت تا دیات؛ لذا می‌توان گفت که اکثر فقهای شیعه فقه‌السیاسه یا فقه‌الاجتماع داشته‌اند ولی فقهایی چون امام خمینی، الفقه الاجتماعی داشته‌اند و رویکردشان در تمام ابواب، فقه نظام بوده است.
undefined امام خمینی، نه تنها شأن عالم‌بودن اهل‌بیت مکرم را در نظر داشته‌اند، بلکه شأن ولایی(حاکمیت و حکمرانی) ایشان را نیز در نگاه به احادیث و افعال ایشان در نظر داشته‌اند و در تأسیس نظامات زندگی بشر، آن‌ها را مدّنظر قرار داده‌اند و در تفقه خود به این مطلب نیز نظر داشته‌اند.
undefined فقه نظام ولایی، به سه نظام رفتاری(شامل فقه فردی و اجتماعی)، نظام راهبردی و نظام ساختاری تقسیم می‌شود تا با چنین فقهی بتوان مقصود دین را که اجرای احکام الهی در میان ابنای بشر است را به نتیجه رساند.
undefined نسبت فقه فرهنگ، رسانه، ارتباطات، سیاست، اقتصاد و... با جهان‌بینی فقه نظام ولایی، عام و خاص است؛ یعنی ابتدا جهان‌بینی بعد مکتب و سپس فقه نظام ولایی به‌دست می‌آید.
undefined روش‌شناسی فقه نظام ولایی سه نوع اجتهاد لازم دارد؛
undefined با هدف فهم جامع و روشمند نصوص دینی و تطبیق بر شئون زندگی صورت می‌گیرد.
undefined اجتهادی پایشی برای شناخت موضوعات عینی است.
undefined با هدف نقد وضع موجود و تغییر آن و ایصال به وضع مطلوبمفتاح
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۸:۳۰

thumnail

#اطلاعیه
undefined️ مجلس سوگواری به مناسبت شهادت جانسوز امام جعفر صادق علیه السلام به صورت مجازی برگزار می‌گردد.
undefinedسخنران: حضرت حجة الاسلام و المسلمین پورسیدآقاییundefined با نوای: حاج عباس حیدرزاده
undefined زمان: چهارشنبه ۲۸ خرداد undefined ساعت ۱۲:٠٠- ۱۳:٠٠
undefinedآدرس اینترنتی کانال آپارات: www.aparat.com/ayatollah.araki/live
undefinedآدرس اینستگرام:https://Instagram.com/ayatollah.araki
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۸:۴۵

undefined️ امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با #مکتب‌های_بدلی به مبارزه برخاستند و يک #مکتب_پيشگام در #اخلاق_و_کلام_و_فقه را بنیان نهادند.undefined️ یکی از مکاید #شیطان در طول تاریخ، مکتب‌سازی‌های بدلی بوده است.
undefined #استاد_میرباقری:
undefined مکتب‌سازي و ايجاد يک معنويت مبهم در مقابل گرايش توحيدي، از مکايد درازمدت #شيطان است که هميشه دنبال مي‌کند. اين مکتب‌سازي از «حَسبُنا کتاب الله» شروع مي‌شود تا بعد در دوره بني‌اميه و معاويه به جايي مي‌رسد که کاملاً وجود مقدس اميرالمومنين(ع) را رصد مي‌کند و هر کاري حضرت مي‌کنند بدلش را مي‌سازد.
فرقه‌هاي کلامي و گرايش‌هاي معنوي منحرف که الان پيدا می‌شود تصادفي نيست و همان‌طور که الان دستگاه شياطين جن و انس تفرق معنوي و ايجاد گرايش‌هاي باطل را مديريت مي‌کنند، در دوره‌هاي قبل هم همين‌طور بوده است. من در کتاب توحيد صدوق، انحرافاتي که در دنياي اسلام در موضوع توحيد شده است را ديدم. در تفسير توحيد يک طيف، از کساني هستند که به «تعطيل» يا «تشبيه» رسيده‌اند. اينها مکتب‌سازي است و ريشه‌اش به دستگاه طواغیت و شیاطین برمي‌گردد.درواقع، يکي از کارها ايجاد کالاي جايگزين است که در آن دوره هم به‌شدت اتفاق افتاده است، مثل تحريف #معنويت اسلام، تحريف #فقه و حتي روش فقاهت، تحريف #اعتقادات که در همه اين‌ها مکتب‌سازي‌هاي متعدد انجام شده است؛ از اشاعره و جبريه بگيريد تا مرجئه. اين‌ها همه ساخته و پرداخته عملي دستگاه طواغیت و بني‌اميه است و تصادفاً ظهور پيدا نکردند. شأني که وجود مقدس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در اين زمينه دارند چيست؟
undefined همان‌طور که شيخ مفيد نقل کرده‌اند قبل از امام باقر(ع)، تشيع که مکتب حق است يک #فقه_و_شريعت روشن و حتي يک #معنويت و يا #نظام_اعتقادي داراي چارچوب روشن نداشت و ما گاهي در فقه نيازمند اهل سنت مي‌شديم، ولي امامین صادقین(ع) يک #مکتب_پيشگام درست کردند.در صدر اسلام واقعا اين گونه بود و نبض فرهنگ در دست امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بوده است. ایشان هم مبارزه با گرايشات منفي مي‌کردند و جلوي آن معنويت باطلي که بعد مبدأ پيدايش گرايشات صوفيانه شد ايستادند، و هم به‌شدت با گرايشات انحرافاتي و ظاهري‌گري مبارزه کردند و به دنبال ايجاد يک عقلانيت استوار شيعي در کلام و در اعتقادات بودند. ايشان يک بناي عظيمي را در فقه و کلام و عرفان و اخلاق گذاشتند.»
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۰:۵۸

undefined یار دیرین شهید صدر به استاد شهیدش پیوست
آیت‌الله محیی‌الدین فقیه مازندرانی (آموزگار) فرزند بهاء‌الدین فقیه مازندرانی در سال ۱۳۶۴هـ.ق چشم به جهان گشود و در ابتدای جوانی خود به تحصیل علوم دینی پرداخت. مقدمات را در محضر عموی خود شیخ محمد اظم فقیه و شیخ محمدعلی افغانی (مرحوم مدرس) آموخت. بخشی از دروس سطوح (کفایه و مکاسب) را نزد سید کاظم حائری و بخشی از مکاسب را از محضر آیت‌الله شیخ میرزا جواد تبریزی فراگرفت. رسائل را در محضر شیخ محمدعلی مدرس افغانی و سید نورالدین اشکوری و شیخ ملاصدرا بادکوبه‌ای آموخت. در مباحث خارج اصول آیت‌الله خویی و همچنین مباحث خارج اصول و خارج فقه شهید سید محمدباقر صدر و مباحث خارج فقه امام خمینی (رضوان‌الله‌علیهم‌اجمعین) حضور یافت.
وی بیش از ده سال ملازم شهید صدر بود و از نزدیکان و معتمدان ایشان به‌شمار می‌رفت. وی در عراق فعالیت‌های گسترده‌ای داشت و سال‌ها در نجف اشرف به دو زبان فارسی و عربی به سخنرانی و تبلیغ معارف دینی مشغول بود. فعالیت‌های روشنگرانه او باعث شد که رژیم بعثی عراق وی را چندین بار دستگیر و در سال ۱۹۷۵م از عراق تبعید کند. وی پس از دو سال به عراق بازگشت، اما دوباره در رجب سال ۱۳۹۹ق. تبعید شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران او نیز همچون دیگر شاگردان شهید صدر و بنا به دستور اکید آن شهید والامقام به حمایت همه‌جانبه از انقلاب اسلامی ایران، با تمام وجود به خدمت به انقلاب پرداخت و مسئولیت‌های گوناگونی را در نظام اسلامی به عهده گرفت؛ از جمله مدتی در دادگاه انقلاب شاهرود به قضاوت مشغول شد.
نامه‌های بسیار بین او و شهید صدر، همگی نشان از رابطه عاطفی عمیق شهید صدر با ایشان است. شهید صدر در یکی از نامه‌های خود خطاب به وی می‌نویسد:
امید من و نور دیده‌ام ابومحمدعلی! خداوند تو را حفظ کند و از بدی‌ها در امان بدارد.سلام بر تو ای فرزند عزیزم؛ سلامی به وسعت دلتنگی‌ و اشتیاقم برای تو و دیگر عزیزان همراه تو (که خداوند همه‌تان را محفوظ بدارد)این چند سطر را در روز یکشنبه شانزدهم شوال می‌نویسم در‌حالی‌که حدود یک سال از جدایی ما می‌گذرد؛ یک سالی که چقدر طولانی گذشت! چندی قبل داشتم به همین دوری فکر می‌کردم که ناگهان خبر خوش احتمال بازگشت تو به عراق به من رسید و از این خبرِ خوش به‌حدی خرسند شدم که کسی این خوشحالی را درک نمی‌کند، مگر پدری که از فرزند عزیزش جدا شده باشد و سپس ناگهان بارقه‌ای از امیدِ دیدار بر دلش بتابد… @shahidsadr
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۸:۴۰

thumnail
undefinedسلسله نشست های علمی#نشست_پنجم
undefinedرابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامیارائه:دکتر جواهری(استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز)
undefinedدبیر علمی :حجت الاسلام حسنلو دانشجوی دکترای فلسفه حقوق
undefined زمان :سه شنبه سوم تیر ۹۹
undefinedمکان:پژوهشگاه فقه نظام
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۸:۴۸

thumnail
undefined گزیده بیانات | دختر تمدن‌ساز
undefined حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: امروز وظیفه‌ی زنان مسلمان؛ بخصوص زنان جوان و دختران آن است که «هویّت والای زن اسلامی» را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند. ۱۳۷۹/۰۶/۳۰
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۲:۲۲

thumnail
undefined نشست رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی با ارائه دکتر جواهری(استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز) برگزار شد.
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۹:۱۳

thumnail
undefined دفاع از ولایت فقیه، جزو دین من است/ حفظ نظام به این نیست که بگوییم همه چیز خوب است
undefined آیت‌الله العظمی نوری همدانی:
undefined اینکه حوزه باید انقلابی باشد بدان معناست که از ولایت فقیه دفاع کند؛ بنده دفاع از ولایت فقیه را نه به عنوان یک موضوع خاص، بلکه جزء دین خود می‌دانم.
undefined ملاک و محور در کشور، ولایت فقیه است؛ باید بدانیم شاخص ولی فقیه است و کارها باید با نظر او باشد. عمل به دستورات ولی فقیه و حمایت از او قطعاً به سعادت نزدیکتر است، لذا نباید شاخص را فراموش کرد؛ شاخص ولی فقیه است.(اجتهاد)
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۲:۳۱

thumnail
undefinedنشست بررسی تطبیقی تجربه کشور ایران و پاکستان در ایجاد پیوند میان فقه و حقوق
undefinedارائه: حجت الاسلام دکتر حسینی عضو هیات علمی موسسه امام خمینی ره
undefinedناقد: حجت الاسلام دکتر محمدی عضو هیات علمی موسسه امام خمینی ره
undefined زمان: شنبه ۱۴تیر - ساعت ۱۱
undefinedمکان: موسسه امام خمینی /سالن اندیشه
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۹:۱۷

undefined شهید صدر شخصیت بین‌المللی است/ ورود بانکداری اسلامی به زبان علمی محصول خط شکنی شهید صدر است
undefined حجت‌الاسلام سید امید موذنی در برنامه «مصیر» عنوان کرد؛
undefined این‌که امروزه بانکداری اسلامی وارد زبان علمی شده و دیگر حرف زدن از آن خنده‌دار نیست، محصول خط شکنی شهید سید محمدباقر صدر است. ولی چیزی که امروز اجرا می‌شود، ایده شهید صدر نیست.
undefined یکی از ویژگی‌های شهید صدر این است که نسبت فکر و واقعیت بیرونی را لحاظ می‌کند. او به دنبال لذت شخصی علمی و علاقه‌مندی خود نبوده است. شهید صدر می‌خواهد وضعیت انسان امروز را تغییر دهد.
undefined شخصیت شهید صدر بین‌المللی است و در جهان اسلام معتبر است. زمانی که انقلاب پیروز شد با وجود شرایط آن زمان که صدام در عراق حاکم بود و انقلابیون را تحت فشار می‌گذاشت، شهید صدر درس را تعطیل کرد و راهپیمایی تجلیل از انقلاب برگزار کرد.
undefined عبارت مشهور که امروز آرمان پیامبران محقق شده و خون حسین(ع) ثمر داد را ایشان گفته‌اند. به شاگردان تبعیدی در ایران نامه نوشتند که در این مرجعیت ذوب شوید و بر شما واجب است که همه توان خود را برای انقلاب بگذارید.
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۰:۵۸

thumnail
undefined هم‌اندیشی فقه حکومتی با ارائه نظریه «فقه اجتماعی» برگزار می‌شود
undefined دهمین نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی با ارائه نظریه «فقه اجتماعی» از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، برگزار می‌شود.
undefined این جلسه همراه با پرسش و پاسخ مقررین و شاگردان سایر اساتید مطرح در عرصه «فقه حکومتی» است.
undefined زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹ ساعت ۹ صبح
undefined مکان برگزاری: قم، میدان مفید، خیابان بهشت، بعد از ساختمان شهرداری، خبرگزاری رسا
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۴:۵۷

undefined پناهی برای همه
undefined سالروز ولادت باسعادت علی‌بن‌موسی الرضا علیه‌السلام مبارک باد
undefinedاهالی خراسان ترور فضل‌بن‌سهل را کاری از سوی مأمون تفسیر کردند و ازاین‌رو انبوهی از مردم به‌پا خاستند و بر درِ کاخ مأمون در انتظار ایستادند تا او بیرون بیاید و خشم خود را بر سرش خالی کنند و از او انتقام بگیرند. مأمون از در پشتی خارج شد و به خانه امام ـ که در همسایگی وی بود ـ رفت و به ایشان پناه بُرد. آن گاه امام بیرون آمد و انبوه مردم را به یک فرمان پراکنده کرد.
undefined این یعنی در همان سرزمینی که مأمون در آن حکومت می‌کرد و درواقع در همان شهری که حکومت را به مأمون داده بود و با نیرو و سپاه او را یاری می‌کرد، در همان سرزمین، پشتوانۀ مردمی و اجتماعی امام به چنین حدی رسیده بود؛ بگذریم از پشتوانۀ علمی و فکری و پیشوایی علمی و فکری ایشان که نمونه‌های بسیاری از آن سراغ دارید...
undefinedامامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، ص۶١٨.
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۱۵:۵۵

undefined یادداشت اختصاصی | نقش امام رضا (ع) در ایجاد تمدن اسلامی
undefined با مهاجرت حضرت امام رضا (ع) به ایران، دوره «دو قرن سکوت» ایرانیان به پایان رسید و نهضت عرفانی، فقهی، ادبی و چریکی گسترده‌ای در نقاط مختلف ایران اعم از خراسان، ری و طبرستان شکل گرفت و ایران امُّ‌القرای جهان تشیع و مشهدالرضا قطب سیاسی - معنوی ایران شد.
undefined شیوه امام رضا (علیه‌السلام) در دوران معاصر نیز می‌تواند الگوی خوبی برای جامعه اسلامی باشد زیرا با پیروزی انقلاب و برپایی حکومت اسلام در ایران زمین، یک بار دیگر ندای تشکیل تمدن نوین اسلامی در جهان به صدا در آمد، موضوعی که امام خامنه‌ای در بیانات متعدد خویش به آن اشاره کرده و جامعه را به سوی آن سوق می‌دهد.
undefined در همین زمینه ایشان می‌فرمایند: «امروز، وظیفه‌ی امّت اسلامی تنها این نیست که به یادبود ولادت پیغمبر یا بعثت پیغمبر جشن برپا کند؛ این کار کوچک و کمی است نسبت به آنچه وظیفه‌ی او است. دنیای اسلام امروز وظیفه دارد مثل خود اسلام و مثل خود پیغمبر، روحی در این دنیا بدمد، فضای جدیدی ایجاد کند، راه تازه‌ای را باز کند. ما به این پدیده‌ای که در انتظار آن هستیم می‌گوئیم «تمدّن نوین اسلامی».
#امام_خامنه_ای#تمدن_نوین_اسلامی#وسائل
undefinedکانال رسمی پژوهشگاه فقه نظامundefined @jiiss_ir

۲۱:۱۱

thumnail
undefinedنخستین شماره از دوفصلنامه تخصصی "فقه نظام" از سوی پژوهشگاه فقه نظام ویژه بهار و تابستان 1400 منتشر شد.
undefinedبه گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فقه نظام، نخستین شماره از دوفصلنامه "فقه نظام" به سردبیری حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی با هفت عنوان مقاله در حوزه فقه نظام منتشر شد.
undefinedنشریه تخصصی فقه نظام ، درصدد اخذ مجوزهای علمی و پژوهشی است و بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه های فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پرداز باشد و در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران و اساتید حوزوی و دانشگاهی است.
undefinedعلاقه مندان می توانند مقالات را در سایت http://jiiss.ir/fa/article/list و یا کانال نشریه در ایتا به آدرس @fiqhnezam مشاهده نمایند. همچنین پژوهشگران میتوانند آثار علمی خود را از طریق ایمیل نشریه به آدرس ارسال نمایند.

۵:۳۴

thumnail
undefinedما را در فضای مجازی دنبال کنید
undefinedسایت رسمی : www.jiiss.ir
undefinedایتا : https://eitaa.com/jiiss_ir
undefinedبله:https://ble.ir/jiiss
undefinedاینستاگرام:www.instagram.com/jiiss.ir/
undefined آپارات :www.aparat.com/jiiss.ir

۶:۱۲