این کانال به زودی حذف میشود..
ادامه..
همانطور که در کتاب ادب عاشقی ذکر شد و به خادمین هیأت ها توصیه می کنیم این کتاب را بخوانند، حضور در مجالس اهل بیت(ع) در حکم زیارت و حضور در محضر ایشان است. مرحوم شیخ جعفر شوشتری می فرماید مجالس امام حسین(ع) مانند زیارت تحت قبّه امام حسین(ع) است و این یعنی اوج زیارت و ارتباط و خادم واسطه این ارتباط است. اگر این نگاه را داشته باشیم، پس خادمی اهل بیت(ع) در مجالس ایشان، در واقع آماده کردن مجلس برای تشرّف محضر امام و تشریف فرمایی ایشان است. اگر این نگاه را داشتیم، تکلیف ما به همین اندازه سنگین می شود.
در قرآن خطاب به حضرت مریم می فرماید: «يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمِين»(آل عمران: ۴۲) خداوند متعال سه نعمت را به ایشان ارزانی میدارد: ۱- اصطفی و برگزیده شدن ۲- طهارت و پاک شدن ۳- برتری بر دیگر زنان عالم و در مقابل این سه مقام و سه نعمت برای ایشان سه تکلیف برای تثبیت این سه مقام قرار می دهد که با این سه مقام مرتبط است.« يا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِين»(آل عمران: ۴۳) لذا مقام سوم که اجتماعی است تکلیف اجتماعی هم دارد. این رکوع با راکعین یعنی داشتن خضوع و تضرّع در یک اقدام عبادی جمعی . اگر ما خادمی اهل بیت(ع) را یک مقام بدانیم قطعاً نسبت به این مقام تکلیف بالاتری تعریف شده است و ادب بالاتری نسبت به ادب حضور در مجالس اهل بیت(ع) می طلبد.
وجود خادم در مجالس اهل بیت(ع) فی نفسه دعوت و تبلیغ است. به ما فرموده اند «کونوا دعاة الناس صامتاً» با رفتار خود مردم را باید دعوت به دین و دعوت به اهل بیت(ع) کنیم. لذا علاوه بر خدمت در مجالس اهل بیت(ع) به زائران، خادم باید برای مؤمنین وقت ویژه بگذارد. مصدر و مرجع مردم شود و انصار الله و انصار الحسین(ع) باشد. تا به تعبیر امام صادق(ع) مردم وقتی او را می بینند، بگویند این چه مکتبی است که چنین افرادی تربیت می کند! مردم بگویند «رحم الله جعفر هذا شیعه جعفرا»!
روش تبلیغی پیامبر(ص) در کادرسازی خادمین هیأت ها قابل الگو گیری است. ایشان پس از سه سال کار در مکّه شش نفر اهل مدینه را جذب کردند. این شش نفر یک سال در مدینه کار کردند و شش نفر دیگر یعنی هردام در یک سال یک نفر را جذب کردند. بعد پیامبر با اینها یک پیمان بست و شش ترک(کارهایی که ترک کنند) را پیمان بستند. و آنها برای تبلیغ یکساله دوباره بازگشتند در این مدّت این ۱۲ نفر ۷۳ نفر شدند. یعنی هرکدام ۵ نفر را به طور متوسط جذب کردند چون جمع توسعه یافته بود و هویت جمعی و زیرساخت تبلیغی داشتند. بعد از این ها پیمان حداکثری دفاع تا پای جان گرفت. همراه اینها ۴۳۰ نفر هم علاقه مند آمده بودند. بعد از این ماجرا شش ماه نگذشت که پیامبر(ص) حکومت تشکیل داد.
قرآن می فرماید اگر با ایمان باشید حداقل ۲۰ نفر باشید(به عنوان کادر) در مقابل ۲۰۰ نفر کفایت می کند، یک نفر شما در مقابل ده نفر و بیان می کند که اگر ضعف ایمان داشتید حداقل ۱۰۰ نفر برای شروع به عنوان کادر در مقابل ۲۰۰ نفر بیان شده است. یعنی شدت ایمان بالاتر، هویت جمعی و اثر جمعی بالاتری ایجاد می کند.
اوّلاً عهد های جمعی در #ادب_خادمی ابتدا باید ساده تر و محدود تر باشد و رفته رفته ارتقا پیدا کند.
ثانیاً همه باید دغدغه کادر سازی داشته باشند. هر نیرو می آید بنای بر این داشته باشد تا سال بعد یک نفر را جذب کند و کادر سازی کند. اگر این هیات هم نیاز نداشت کادر و نیرو برای مجالس دیگر بفرستیم چون همه مجالس یک کل واحد است.
ادامه دارد.. #سلوک_تشکیلاتی #استاد_عابدینی #ادب_خادمی
@karavani
#سلوک_تشکیلاتی#استاد_عابدینی#ادب_خادمی
۱۶:۳۳
#سلوک_تشکیلاتی#استاد_عابدینی#ادب_خادمی
۶:۱۱
jalase12web.mp3
۱۱.۳۲ مگابایت
۱۵:۲۷
توسعه مجالس اهل بیت(ع) با الگوی تبلیغی عیسی(ع)
اینکه چگونه میتوان مجالس اهلبیت(ع) را توسعه داد، مسئلهای است که جای کار دارد و خوب است برای آن مدلسازی و برنامهریزی کرد. از جمله راههای این مدلسازی، توجه به الگوها و روشهای تربیتی است که در سیرۀ انبیا و اهلبیت(ع) قابل دستیابی است.
برای نمونه، سیرۀ تربیتی حضرت عیسی(ع) در این زمینه خیلی قابل استفاده است. وقتی حضرت عیسی(ع) مشاهده کرد که مؤمنان زیاد شدند، اما کسانی که ایمان آوردهاند، انحرافاتی دارند و از جهت عملي، سبک زندگي و رفتار مؤمنانه نداشته و بلکه آداب و رسوم اهل کفر را دارند، برای مقابله با این مسئله، تدبیری اندیشید که خداوند در سورۀ آلعمران آورده است: «فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَی مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ» ؛ وقتی دایرۀ مؤمنانِ به عیسی(ع) کوچک بود و افراد محدود بودند، دین را در ارتباط با حضرت عیسی(ع) کاملاً عینی و عملی از خود حضرت عیسی(ع) دریافت میکردند و میفهمیدند، اما وقتی تعداد افراد ایمانآورنده زیاد شدند، دیگر امکان نداشت حضرت عیسی(ع) با همۀ اینها زندگی و حشر و نشر داشته باشد.
در این دوران، معارف دین به گوش کسانی که تازه ایمان میآوردند، میرسید و سخنان حضرت عیسی(ع) را عمدتاً با واسطه میشنیدند و از آنجا که ارتباط مستقیم با حضرت عیسی(ع) کم شده بود و دينداري را نميتوانستند در وجود عيسي(ع) مشاهده کنند، لذا اگرچه اعتقاد ديني داشتند، اما رفتارشان مؤمنانه نبود. لذا عیسی(ع) تصمیم گرفت عدهای را دور خودش جمع کند تا اینها کانونهای متراکم دینداری باشند؛ یعنی عیسیگونه شوند و شب و روز در خدمت عیسی(ع) بودند. آنها در حلقهای خصوصی، شب و روز با حضرت عیسی(ع) بودند. حضرت عیسی(ع) رفتار دیندارانه را اینگونه در وجود آنها ایجاد کرد. عیسی(ع) برای تربیت آنها صرفاً موعظه و سخنرانی نکرد، بلکه دینداری را در وجود خودش به آنها نشان داد و آنها در مقام تربیت و در عمل، دینداران مستحکمی شدند.
در روایت آمده است : عیسی(ع) و حواریون به سفر رفتند. آنان در جایی توقف کردند تا استراحت کنند. عیسی(ع) به آنها فرمود: «يَا مَعْشَرَ الْحَوَارِيِّينَ لِي إِلَيْكُمْ حَاجَةٌ اقْضُوهَا لِي»؛ ای جمعیت حواریون! من از شما تقاضایی دارم. آنها هم که فکر میکردند قرار است به عیسی(ع) خدمتی کنند، گفتند: یا روحالله! هرچه باشد در خدمت هستیم. مگر میشود شما چیزی بخواهید و ما اجابت نکنیم؟! «فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُم»؛ حضرت رفتند ـ به قول امروز ما ـ آفتابه و لگنی آوردند و پای حواریون را شستند. چون سفرهای آن روزگار عموماً با پای پیاده بود و مسیر خاکی و کفشها هم ساده بود، معمولاً پای مسافران غبارآلود، خسته و گاهی زخمی میشد. لذا یکی از پذیراییهای مهمّ میزبانها از مهمانهای مسافر این بود که اگر خادمی داشتند، دستور میداد که پای مهمانها را بشوید تا خستگی آنها کاسته شود و پای آنها هم تمیز گردد.
ادامه دارد..
#سلوک_تشکیلاتی#استاد_عابدینی#ادب_عاشقی
@karavani
#سلوک_تشکیلاتی#استاد_عابدینی#ادب_عاشقی
۱۸:۳۵
این کانال به زودی حذف میشود..
توسعه مجالس اهل بیت(ع) با الگوی تبلیغی عیسی(ع)
اینکه چگونه میتوان مجالس اهلبیت(ع) را توسعه داد، مسئلهای است که جای کار دارد و خوب است برای آن مدلسازی و برنامهریزی کرد. از جمله راههای این مدلسازی، توجه به الگوها و روشهای تربیتی است که در سیرۀ انبیا و اهلبیت(ع) قابل دستیابی است.
برای نمونه، سیرۀ تربیتی حضرت عیسی(ع) در این زمینه خیلی قابل استفاده است. وقتی حضرت عیسی(ع) مشاهده کرد که مؤمنان زیاد شدند، اما کسانی که ایمان آوردهاند، انحرافاتی دارند و از جهت عملي، سبک زندگي و رفتار مؤمنانه نداشته و بلکه آداب و رسوم اهل کفر را دارند، برای مقابله با این مسئله، تدبیری اندیشید که خداوند در سورۀ آلعمران آورده است: «فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَی مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ» ؛ وقتی دایرۀ مؤمنانِ به عیسی(ع) کوچک بود و افراد محدود بودند، دین را در ارتباط با حضرت عیسی(ع) کاملاً عینی و عملی از خود حضرت عیسی(ع) دریافت میکردند و میفهمیدند، اما وقتی تعداد افراد ایمانآورنده زیاد شدند، دیگر امکان نداشت حضرت عیسی(ع) با همۀ اینها زندگی و حشر و نشر داشته باشد.
در این دوران، معارف دین به گوش کسانی که تازه ایمان میآوردند، میرسید و سخنان حضرت عیسی(ع) را عمدتاً با واسطه میشنیدند و از آنجا که ارتباط مستقیم با حضرت عیسی(ع) کم شده بود و دينداري را نميتوانستند در وجود عيسي(ع) مشاهده کنند، لذا اگرچه اعتقاد ديني داشتند، اما رفتارشان مؤمنانه نبود. لذا عیسی(ع) تصمیم گرفت عدهای را دور خودش جمع کند تا اینها کانونهای متراکم دینداری باشند؛ یعنی عیسیگونه شوند و شب و روز در خدمت عیسی(ع) بودند. آنها در حلقهای خصوصی، شب و روز با حضرت عیسی(ع) بودند. حضرت عیسی(ع) رفتار دیندارانه را اینگونه در وجود آنها ایجاد کرد. عیسی(ع) برای تربیت آنها صرفاً موعظه و سخنرانی نکرد، بلکه دینداری را در وجود خودش به آنها نشان داد و آنها در مقام تربیت و در عمل، دینداران مستحکمی شدند.
در روایت آمده است : عیسی(ع) و حواریون به سفر رفتند. آنان در جایی توقف کردند تا استراحت کنند. عیسی(ع) به آنها فرمود: «يَا مَعْشَرَ الْحَوَارِيِّينَ لِي إِلَيْكُمْ حَاجَةٌ اقْضُوهَا لِي»؛ ای جمعیت حواریون! من از شما تقاضایی دارم. آنها هم که فکر میکردند قرار است به عیسی(ع) خدمتی کنند، گفتند: یا روحالله! هرچه باشد در خدمت هستیم. مگر میشود شما چیزی بخواهید و ما اجابت نکنیم؟! «فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُم»؛ حضرت رفتند ـ به قول امروز ما ـ آفتابه و لگنی آوردند و پای حواریون را شستند. چون سفرهای آن روزگار عموماً با پای پیاده بود و مسیر خاکی و کفشها هم ساده بود، معمولاً پای مسافران غبارآلود، خسته و گاهی زخمی میشد. لذا یکی از پذیراییهای مهمّ میزبانها از مهمانهای مسافر این بود که اگر خادمی داشتند، دستور میداد که پای مهمانها را بشوید تا خستگی آنها کاسته شود و پای آنها هم تمیز گردد.
ادامه دارد.. #سلوک_تشکیلاتی #استاد_عابدینی #ادب_عاشقی
@karavani
#سلوک_تشکیلاتی#استاد_عابدینی#ادب_عاشقی
۱۹:۰۷
این کانال به زودی حذف میشود..
ادامه..
وقتی حواریون این اقدام حضرت عیسی(ع) را مشاهده کردند، گفتند: یا عیسی! ما به این کار سزاوارتر از شما بودیم. اگر قرار بود کسی این کار را انجام دهد، ما سزاوارتر بودیم. چرا شما این کار را کردید؟ حضرت عیسی(ع) فرمودند: «إِنَّمَا تَوَاضَعْتُ هَكَذَا لِكَيْمَا تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي النَّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُم»؛ من این کار را با شما کردم تا شما هم بعد از من با مردم اینگونه تواضع کنید، چراکه حکمت و دین با تواضع در بین مردم جای میگیرد و رفعت مییابد. برای اینکه نشان دهم عالِم نسبت به متعلّم چگونه باید باشد، من دارم این کار را میکنم تا شما هم بعد از اینکه به سراغ مردم میروید، نروید روی منبر بنشينيد و صحبت کنید و فقط بگویید که تواضع خوب است؛ بروید تواضع را نشان مردم بدهید!
بعد از آنکه آنها در این کانون متراکم توحیدی و در حلقۀ حواریون، دینداری را تجربه کردند، عیسی(ع) آنها را به مراکز مختلفی فرستاد تا اینها هستههای دینداری باشند و مردم با نگاه به آنها دین را بشناسند، نه با شنیدن صرف.
این روایت را حضرات معصومین(ع) از حضرت عیسی(ع) برای ما نقل کردهاند تا نکتۀ تربیتی آن برای ما الگو شود. اگر مردم کفشهایشان را از پای درآوردند، شما زودتر بروید کفشها را جفت کنید. در زمان ما حالا نمیشود پاها را شست، اما کفشها را که میشود جفت کرد! نگویید من عالم هستم، من روحانی ملبّس هستم، من دانشجو و یا استاد دانشگاه هستم، کس دیگری انجام دهد! خوب است که در هیئتها و مجالس اهلبیت(ع)، بزرگترها، روحانیهای مساجد و منابر و کسانی که برای مردم نقش معلمی، هدایتی و تربیتی بر عهده دارند و مردم آنها را دیندار و مؤمن میدانند، خادمی کنند؛ چای بریزند و کفشها را مرتب کنند. اشکالی هم ندارد مردم آنها را ببینند؛ وقتی نیت الهی باشد، ریا نمیشود. اگر میخواهید هیئت شکل بگیرد و قوام بگیرد، اولین راهکار قوام گرفتن هیئت، تواضع افراد با یکدیگر و پس از آن، تواضع با کسانی است که میآیند؛ یعنی اول تمرین کنند در جمع خودشان عالمترینهایشان، متواضعترینهایشان باشند؛ آنهایی که سالبالاتری هستند، تواضع آنها از سالپایینتریها بیشتر باشد تا آن کسی که جدیدالورود است، دینداری، هیئتداری و راه دینیِ هیئتداری را در وجود اینها پیدا کند. سپس باید یاد بگیریم با افرادی که به هیئت میآیند، چگونه برخورد کنیم.
مدلی که علامه طباطبائی از فعل عیسی(ع) استخراج میکند، نمونهای است که قرآن تأیید کرده است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصارَ اللَّهِ كَما قالَ عيسَى بْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوارِيِّينَ مَنْ أَنْصاري إِلَى اللَّهِ قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّه». خداوند در این آیه به پیروان پیامبر(ص) میفرماید: شما نیز همانگونه که حواریون «انصارالله» شدند، انصار خدا و رسول او شوید. لذا در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است: «إِنَّ شِيعَتَنَا حَوَارِيُّنَا» ؛ شیعیان ما حواریون ما هستند.
ادامه دارد.. #سلوک_تشکیلاتی #استاد_عابدینی #ادب_عاشقی
@karavani
#سلوک_تشکیلاتی#استاد_عابدینی#ادب_عاشقی
۱۹:۱۴
این کانال به زودی حذف میشود..
صوت جلسه دوازدهم #حرکت_کاروانی #استاد_عابدینی #حرکت_کاروانی
@karavani
#استاد_عابدینی#حرکت_کاروانی
۱۰:۴۶
#عهد_جمعی #انس_با_قرآن (۱۴)
قرائت مستمر و روزانه هر میزان از قرآن، مرتبه ای از مراحل کمال را محقق می سازد.
@karavani
۱۸:۳۰
901914369_-210555.mp3
۳۳:۱۶-۷.۶۳ مگابایت
۱۸:۳۴
#استاد_عابدینی#حرکت_کاروانی
۱۸:۳۶
#استاد_عابدینی#حرکت_کاروانی
۱۸:۳۶
#عهد_جمعی #انس_با_قرآن (۱۵)
هرقدر برایتان مقدور و ممکن است، قرآن بخوانید. این عهد را هر روز تکرار کنید تا چیزی از قلم نیفتد. البته این عهد، حداقل واجبی هم دارد که براساس روایات، همان ۵۰ آیه روزانه است.
@karavani
۱۲:۳۷
درخواست تعامل و مشارکت
ِلذا از دوستان عزیز تقاضا داریم در صورت علاقه مندی به فعالیت در محورهای زیر، با ادمین کانال کاروانی به آدرس @karavani_admin تعامل برقرار نمایید.
۱۴:۳۳
1546657539_-210561.mp3
۵۲:۱۵-۱۱.۹۸ مگابایت
۱۷:۰۹
بازارسال شده از سلوک تشکیلاتی
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض سلام به مخاطبان محترم کانال حرکت کاروانی و عرض پوزش تعلیق فعالیتهای کانال در ماههای اخیر، به استحضار میرساند با توجه به آغاز مجدد جلسات سلوک تشکیلاتی استاد عابدینی و تقاضا و نیاز موجود برای امتداد مباحث سلوک تشکیلاتی، صفحه اینستاگرام و کانالهای سلوک تشکیلاتی مجددا آغاز به کار نموده است.
لطفا جهت دنبال نمودن مباحث به نشانیهای زیر مراجعه فرمایید.
ایتا، بله، تلگرام، اینستاگرام
@SolookTashkilati
خاطر نشان میشود مطالب جدید در این کانال بارگزاری نخواهد شد.
۵:۲۵
مخاطبان محترم میتوانند جهت پیگیری مطالب #سلوک_تشکیلاتی، در شبکههای اجتماعی زیر با ما همراه باشند.
۱۸:۵۵