عکس پروفایل این کانال به زودی حذف می‌شود..ا

این کانال به زودی حذف می‌شود..

۲۸۹عضو
این کانال به زودی حذف می‌شود..
undefinedادامه.. undefined همانطور که در کتاب ادب عاشقی ذکر شد و به خادمین هیأت ها توصیه می کنیم این کتاب را بخوانند، حضور در مجالس اهل بیت(ع) در حکم زیارت و حضور در محضر ایشان است. مرحوم شیخ جعفر شوشتری می فرماید مجالس امام حسین(ع) مانند زیارت تحت قبّه امام حسین(ع) است و این یعنی اوج زیارت و ارتباط و خادم واسطه این ارتباط است. اگر این نگاه را داشته باشیم، پس خادمی اهل بیت(ع) در مجالس ایشان، در واقع آماده کردن مجلس برای تشرّف محضر امام و تشریف فرمایی ایشان است. اگر این نگاه را داشتیم، تکلیف ما به همین اندازه سنگین می شود. undefined در قرآن خطاب به حضرت مریم می فرماید: «يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِين‏»(آل عمران: ۴۲) خداوند متعال سه نعمت را به ایشان ارزانی میدارد: ۱- اصطفی و برگزیده شدن ۲- طهارت و پاک شدن ۳- برتری بر دیگر زنان عالم و در مقابل این سه مقام و سه نعمت برای ایشان سه تکلیف برای تثبیت این سه مقام قرار می دهد که با این سه مقام مرتبط است.« يا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي‏ وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِين‏»(آل عمران: ۴۳) لذا مقام سوم که اجتماعی است تکلیف اجتماعی هم دارد. این رکوع با راکعین یعنی داشتن خضوع و تضرّع در یک اقدام عبادی جمعی . اگر ما خادمی اهل بیت(ع) را یک مقام بدانیم قطعاً نسبت به این مقام تکلیف بالاتری تعریف شده است و ادب بالاتری نسبت به ادب حضور در مجالس اهل بیت(ع) می طلبد. undefined وجود خادم در مجالس اهل بیت(ع) فی نفسه دعوت و تبلیغ است. به ما فرموده اند «کونوا دعاة الناس صامتاً» با رفتار خود مردم را باید دعوت به دین و دعوت به اهل بیت(ع) کنیم. لذا علاوه بر خدمت در مجالس اهل بیت(ع) به زائران، خادم باید برای مؤمنین وقت ویژه بگذارد. مصدر و مرجع مردم شود و انصار الله و انصار الحسین(ع) باشد. تا به تعبیر امام صادق(ع) مردم وقتی او را می بینند، بگویند این چه مکتبی است که چنین افرادی تربیت می کند! مردم بگویند «رحم الله جعفر هذا شیعه جعفرا»! undefined روش تبلیغی پیامبر(ص) در کادرسازی خادمین هیأت ها قابل الگو گیری است. ایشان پس از سه سال کار در مکّه شش نفر اهل مدینه را جذب کردند. این شش نفر یک سال در مدینه کار کردند و شش نفر دیگر یعنی هردام در یک سال یک نفر را جذب کردند. بعد پیامبر با اینها یک پیمان بست و شش ترک(کارهایی که ترک کنند) را پیمان بستند. و آنها برای تبلیغ یکساله دوباره بازگشتند در این مدّت این ۱۲ نفر ۷۳ نفر شدند. یعنی هرکدام ۵ نفر را به طور متوسط جذب کردند چون جمع توسعه یافته بود و هویت جمعی و زیرساخت تبلیغی داشتند. بعد از این ها پیمان حداکثری دفاع تا پای جان گرفت. همراه اینها ۴۳۰ نفر هم علاقه مند آمده بودند. بعد از این ماجرا شش ماه نگذشت که پیامبر(ص) حکومت تشکیل داد. undefined قرآن می فرماید اگر با ایمان باشید حداقل ۲۰ نفر باشید(به عنوان کادر) در مقابل ۲۰۰ نفر کفایت می کند، یک نفر شما در مقابل ده نفر و بیان می کند که اگر ضعف ایمان داشتید حداقل ۱۰۰ نفر برای شروع به عنوان کادر در مقابل ۲۰۰ نفر بیان شده است. یعنی شدت ایمان بالاتر، هویت جمعی و اثر جمعی بالاتری ایجاد می کند. undefined اوّلاً عهد های جمعی در #ادب_خادمی ابتدا باید ساده تر و محدود تر باشد و رفته رفته ارتقا پیدا کند. undefined ثانیاً همه باید دغدغه کادر سازی داشته باشند. هر نیرو می آید بنای بر این داشته باشد تا سال بعد یک نفر را جذب کند و کادر سازی کند. اگر این هیات هم نیاز نداشت کادر و نیرو برای مجالس دیگر بفرستیم چون همه مجالس یک کل واحد است. undefinedادامه دارد.. #سلوک_تشکیلاتی #استاد_عابدینی #ادب_خادمی undefined @karavani
undefinedادامه..
undefined تعمیق معرفتی و تربیت اخلاقی خادمین هیأت در کنار آموزش مهارتی و عملی آنها و بلکه بالاتر از آن دارای اهمیّت است. در حدّی که حتّی اگر یک سوّم توان هیأت را برای رشد معرفتی و اخلاقی کادر خادمین قرار دهیم، و در کوتاه مدّت به ظاهر از توسعه حجم کار هیأت بازماندیم، هیأت ضرر نکرده است و در بلند مدّت عمق اثر و گستره اثر هیأت را تشدشد می کند. چرا که عمل ما فقط یک عمل ظاهری و فیزیکی نیست و اثر عمل نتیجه و تابعی از حقیقت آن است و حقیقت عمل مربوط به نیت آن است «انما الأعمال بالنّیات» لذا نه تنها اثر و اجر اخروی عمل، بسته به نیّت آن است بلکه در مرتبه اثرگذاری هم، عمل به مقدار عمق نیّت اثر گذار است. قرآن می فرماید« مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في‏ كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ»(بقره: ۲۶۱) اینجا عمل «انفاق اموال» است و نیّت «فی سبیل یک دانه ای است که کاشته شود و هفتصد برابر شود. اما چند آیه جلوتر می فرماید «وَ مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ»(بقره: ۲۶۵) اینجا ظاهر عمل همان «انفاق اموال» است امّا نیّت «ابتغاء مرضات الله» یعنی رسیدن به رضای الهی و «تثبیتاً لانفسهم» که این یعنی کادرسازی، می فرماید پایه جزاء این عمل او کمثل جنّة ... پایه جزاء همین عمل با نیّت «فی سبیل الله» یک دانه بود که هفتصد برابر می شود امّا اینجا به واسطه تغییر نیت پایه عمل یک جنّت و باغ است که ثمره آن چه از نظر مقدار و چه از جهت تنوع و استمرار با یک دانه قابل مقایسه نیست. این عمق نگاهی که در مسأله انفاق، اثر و اجر عمل را اینقدر متفاوت می کند، در مسأله خادمی اهل بیت(ع) در #تشکیلات_هیأت نیز وجود دارد.
undefined رشد خادمین در #تشکیلات_هیأت رشد حبّی عظیمی است برای ورود به مدیریت های حیات اجتماعی لذا تشکیلات هیأت را باید مرکز کادرسازی برای حاکمیّت قرار دهیم. کسی که با این نگاه ولایی و محبّت مؤمنین تحت ولایت و حکومت امام رشد پیدا کرد، می تواند همین نگاه را در خدمت به مردم تحت ولایت و حکومت اسلامی محقّق کند.
#سلوک_تشکیلاتی#استاد_عابدینی#ادب_خادمیundefined @karavani

۱۶:۳۳

thumnail
undefinedجایگاه و ارزش خادمی اهل بیت (ع)[خادمی اهل بیت (ع)، یعنی انصارالله شدن..]
#سلوک_تشکیلاتی#استاد_عابدینی#ادب_خادمیundefined @karavani

۶:۱۱

jalase12web.mp3

۱۱.۳۲ مگابایت
undefined صوت جلسه دوازدهم #حرکت_کاروانی
#استاد_عابدینی #حرکت_کاروانی
undefined @karavani

۱۵:۲۷

thumnail
توسعه مجالس اهل بیت(ع) با الگوی تبلیغی عیسی(ع)
undefined این‌که چگونه می‌توان مجالس اهل‌بیت(ع) را توسعه داد، مسئله‌ای است که جای کار دارد و خوب است برای آن مدل‌سازی و برنامه‌ریزی کرد. از جمله راه‌های این مدل‌سازی، توجه به الگوها و روش‌های تربیتی است که در سیرۀ انبیا و اهل‌بیت(ع) قابل دست‌یابی است.
undefined برای نمونه، سیرۀ تربیتی حضرت عیسی(ع) در این زمینه خیلی قابل استفاده است. وقتی حضرت عیسی(ع) مشاهده کرد که مؤمنان زیاد شدند، اما کسانی که ایمان آورده‌اند، انحرافاتی دارند و از جهت عملي، سبک زندگي و رفتار مؤمنانه نداشته و بلکه آداب و رسوم اهل کفر را دارند، برای مقابله با این مسئله، تدبیری اندیشید که خداوند در سورۀ آل‌عمران آورده است: «فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَی مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ» ؛ وقتی دایرۀ مؤمنانِ به عیسی(ع) کوچک بود و افراد محدود بودند، دین را در ارتباط با حضرت عیسی(ع) کاملاً عینی و عملی از خود حضرت عیسی(ع) دریافت می‌کردند و می‌فهمیدند، اما وقتی تعداد افراد ایمان‌آورنده زیاد شدند، دیگر امکان نداشت حضرت عیسی(ع) با همۀ این‌ها زندگی و حشر و نشر داشته باشد.
undefined در این دوران، معارف دین به گوش کسانی که تازه ایمان می‌آوردند، می‌رسید و سخنان حضرت عیسی(ع) را عمدتاً با واسطه می‌شنیدند و از آن‌جا که ارتباط مستقیم با حضرت عیسی(ع) کم شده بود و دين‌داري را نمي‌توانستند در وجود عيسي(ع) مشاهده کنند، لذا اگرچه اعتقاد ديني داشتند، اما رفتارشان مؤمنانه نبود. لذا عیسی(ع) تصمیم گرفت عده‌ای را دور خودش جمع کند تا این‌ها کانون‌های متراکم دین‌داری باشند؛ یعنی عیسی‌گونه شوند و شب و روز در خدمت عیسی(ع) بودند. آن‌ها در حلقه‌ای خصوصی، شب و روز با حضرت عیسی(ع) بودند. حضرت عیسی(ع) رفتار دین‌دارانه را این‌گونه در وجود آن‌ها ایجاد کرد. عیسی(ع) برای تربیت آن‌ها صرفاً موعظه و سخنرانی نکرد، بلکه دین‌داری را در وجود خودش به آن‌ها نشان داد و آن‌ها در مقام تربیت و در عمل، دین‌داران مستحکمی شدند.
undefined در روایت آمده است : عیسی(ع) و حواریون به سفر رفتند. آنان در جایی توقف کردند تا استراحت کنند. عیسی(ع) به آن‌ها فرمود: «يَا مَعْشَرَ الْحَوَارِيِّينَ لِي‏ إِلَيْكُمْ‏ حَاجَةٌ اقْضُوهَا لِي‏»؛ ‌ای جمعیت حواریون! من از شما تقاضایی دارم. آن‌ها هم که فکر می‌کردند قرار است به عیسی(ع) خدمتی کنند، گفتند: یا روح‌الله! هرچه باشد در خدمت هستیم. مگر می‌شود شما چیزی بخواهید و ما اجابت نکنیم؟! «فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُم‏»؛ حضرت رفتند ـ به قول امروز ما ـ آفتابه و لگنی آوردند و پای حواریون را شستند. چون سفرهای آن روزگار عموماً با پای پیاده بود و مسیر خاکی و کفش‌ها هم ساده بود، معمولاً پای مسافران غبارآلود، خسته و گاهی زخمی می‌شد. لذا یکی از پذیرایی‌های مهمّ میزبان‌‌ها از مهمان‌های مسافر این بود که اگر خادمی داشتند، دستور می‌داد که پای مهمان‌ها را بشوید تا خستگی آن‌ها کاسته شود و پای آن‌ها هم تمیز گردد.
undefinedادامه دارد..
#سلوک_تشکیلاتی#استاد_عابدینی#ادب_عاشقیundefined @karavani

۱۸:۳۵

این کانال به زودی حذف می‌شود..
undefined توسعه مجالس اهل بیت(ع) با الگوی تبلیغی عیسی(ع) undefined این‌که چگونه می‌توان مجالس اهل‌بیت(ع) را توسعه داد، مسئله‌ای است که جای کار دارد و خوب است برای آن مدل‌سازی و برنامه‌ریزی کرد. از جمله راه‌های این مدل‌سازی، توجه به الگوها و روش‌های تربیتی است که در سیرۀ انبیا و اهل‌بیت(ع) قابل دست‌یابی است. undefined برای نمونه، سیرۀ تربیتی حضرت عیسی(ع) در این زمینه خیلی قابل استفاده است. وقتی حضرت عیسی(ع) مشاهده کرد که مؤمنان زیاد شدند، اما کسانی که ایمان آورده‌اند، انحرافاتی دارند و از جهت عملي، سبک زندگي و رفتار مؤمنانه نداشته و بلکه آداب و رسوم اهل کفر را دارند، برای مقابله با این مسئله، تدبیری اندیشید که خداوند در سورۀ آل‌عمران آورده است: «فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَی مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ» ؛ وقتی دایرۀ مؤمنانِ به عیسی(ع) کوچک بود و افراد محدود بودند، دین را در ارتباط با حضرت عیسی(ع) کاملاً عینی و عملی از خود حضرت عیسی(ع) دریافت می‌کردند و می‌فهمیدند، اما وقتی تعداد افراد ایمان‌آورنده زیاد شدند، دیگر امکان نداشت حضرت عیسی(ع) با همۀ این‌ها زندگی و حشر و نشر داشته باشد. undefined در این دوران، معارف دین به گوش کسانی که تازه ایمان می‌آوردند، می‌رسید و سخنان حضرت عیسی(ع) را عمدتاً با واسطه می‌شنیدند و از آن‌جا که ارتباط مستقیم با حضرت عیسی(ع) کم شده بود و دين‌داري را نمي‌توانستند در وجود عيسي(ع) مشاهده کنند، لذا اگرچه اعتقاد ديني داشتند، اما رفتارشان مؤمنانه نبود. لذا عیسی(ع) تصمیم گرفت عده‌ای را دور خودش جمع کند تا این‌ها کانون‌های متراکم دین‌داری باشند؛ یعنی عیسی‌گونه شوند و شب و روز در خدمت عیسی(ع) بودند. آن‌ها در حلقه‌ای خصوصی، شب و روز با حضرت عیسی(ع) بودند. حضرت عیسی(ع) رفتار دین‌دارانه را این‌گونه در وجود آن‌ها ایجاد کرد. عیسی(ع) برای تربیت آن‌ها صرفاً موعظه و سخنرانی نکرد، بلکه دین‌داری را در وجود خودش به آن‌ها نشان داد و آن‌ها در مقام تربیت و در عمل، دین‌داران مستحکمی شدند. undefined در روایت آمده است : عیسی(ع) و حواریون به سفر رفتند. آنان در جایی توقف کردند تا استراحت کنند. عیسی(ع) به آن‌ها فرمود: «يَا مَعْشَرَ الْحَوَارِيِّينَ لِي‏ إِلَيْكُمْ‏ حَاجَةٌ اقْضُوهَا لِي‏»؛ ‌ای جمعیت حواریون! من از شما تقاضایی دارم. آن‌ها هم که فکر می‌کردند قرار است به عیسی(ع) خدمتی کنند، گفتند: یا روح‌الله! هرچه باشد در خدمت هستیم. مگر می‌شود شما چیزی بخواهید و ما اجابت نکنیم؟! «فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُم‏»؛ حضرت رفتند ـ به قول امروز ما ـ آفتابه و لگنی آوردند و پای حواریون را شستند. چون سفرهای آن روزگار عموماً با پای پیاده بود و مسیر خاکی و کفش‌ها هم ساده بود، معمولاً پای مسافران غبارآلود، خسته و گاهی زخمی می‌شد. لذا یکی از پذیرایی‌های مهمّ میزبان‌‌ها از مهمان‌های مسافر این بود که اگر خادمی داشتند، دستور می‌داد که پای مهمان‌ها را بشوید تا خستگی آن‌ها کاسته شود و پای آن‌ها هم تمیز گردد. undefinedادامه دارد.. #سلوک_تشکیلاتی #استاد_عابدینی #ادب_عاشقی undefined @karavani
undefinedادامه..
undefined وقتی حواریون این اقدام حضرت عیسی(ع) را مشاهده کردند، گفتند: یا عیسی! ما به این کار سزاوار‌تر از شما بودیم. اگر قرار بود کسی این کار را انجام دهد، ما سزاوارتر بودیم. چرا شما این کار را کردید؟ حضرت عیسی(ع) فرمودند: «إِنَّمَا تَوَاضَعْتُ هَكَذَا لِكَيْمَا تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي النَّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُم‏»؛ من این کار را با شما کردم تا شما هم بعد از من با مردم این‌گونه تواضع کنید، چراکه حکمت و دین با تواضع در بین مردم جای می‌گیرد و رفعت می‌یابد. برای این‌که نشان دهم عالِم نسبت به متعلّم چگونه باید باشد، من دارم این کار را می‌کنم تا شما هم بعد از این‌که به سراغ مردم می‌روید، نروید روی منبر بنشينيد و صحبت کنید و فقط بگویید که تواضع خوب است؛ بروید تواضع را نشان مردم بدهید!
undefined بعد از آن‌که آن‌ها در این کانون متراکم توحیدی و در حلقۀ حواریون، دین‌داری را تجربه کردند، عیسی(ع) آن‌ها را به مراکز مختلفی فرستاد تا این‌ها هسته‌های دین‌داری باشند و مردم با نگاه به آن‌ها دین را بشناسند، نه با شنیدن صرف.
undefined این روایت را حضرات معصومین(ع) از حضرت عیسی(ع) برای ما نقل کرده‌اند تا نکتۀ تربیتی آن برای ما الگو شود. اگر مردم کفش‌هایشان را از پای درآوردند، شما زودتر بروید کفش‌ها را جفت کنید. در زمان ما حالا نمی‌شود پاها را شست، اما کفش‌ها را که می‌شود جفت کرد! نگویید من عالم هستم، من روحانی ملبّس هستم، من دانشجو و یا استاد دانشگاه هستم، کس دیگری انجام دهد! خوب است که در هیئت‌ها و مجالس اهل‌بیت(ع)، بزرگ‌ترها، روحانی‌های مساجد و منابر و کسانی که برای مردم نقش معلمی، هدایتی و تربیتی بر عهده دارند و مردم آن‌ها را دین‌دار و مؤمن می‌دانند، خادمی کنند؛ چای بریزند و کفش‌ها را مرتب کنند. اشکالی هم ندارد مردم آن‌ها را ببینند؛ وقتی نیت الهی باشد، ریا نمی‌شود. اگر می‌خواهید هیئت شکل بگیرد و قوام بگیرد، اولین راه‌کار قوام گرفتن هیئت، تواضع افراد با یکدیگر و پس از آن، تواضع با کسانی است که می‌آیند؛ یعنی اول تمرین کنند در جمع خودشان عالم‌ترین‌هایشان، متواضع‌ترین‌هایشان باشند؛ آن‌هایی که سال‌بالاتری هستند، تواضع آن‌ها از سال‌پایین‌تری‌ها بیشتر باشد تا آن کسی که جدیدالورود است، دین‌داری، هیئت‌داری و راه دینیِ هیئت‌داری را در وجود این‌ها پیدا کند. سپس باید یاد بگیریم با افرادی که به هیئت می‌آیند، چگونه برخورد کنیم.
undefined مدلی که علامه طباطبائی از فعل عیسی(ع) استخراج می‌کند، نمونه‌ای است که قرآن تأیید کرده است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ‏ آمَنُوا كُونُوا أَنْصارَ اللَّهِ‏ كَما قالَ عيسَى بْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوارِيِّينَ مَنْ أَنْصاري إِلَى اللَّهِ قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّه‏». خداوند در این آیه به پیروان پیامبر(ص) می‌فرماید: شما نیز همان‌گونه که حواریون «انصارالله» شدند، انصار خدا و رسول او شوید. لذا در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است: «إِنَّ شِيعَتَنَا حَوَارِيُّنَا» ؛ شیعیان ما حواریون ما هستند.
undefinedادامه دارد..
#سلوک_تشکیلاتی#استاد_عابدینی#ادب_عاشقیundefined @karavani

۱۹:۰۷

این کانال به زودی حذف می‌شود..
undefinedادامه.. undefined وقتی حواریون این اقدام حضرت عیسی(ع) را مشاهده کردند، گفتند: یا عیسی! ما به این کار سزاوار‌تر از شما بودیم. اگر قرار بود کسی این کار را انجام دهد، ما سزاوارتر بودیم. چرا شما این کار را کردید؟ حضرت عیسی(ع) فرمودند: «إِنَّمَا تَوَاضَعْتُ هَكَذَا لِكَيْمَا تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي النَّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُم‏»؛ من این کار را با شما کردم تا شما هم بعد از من با مردم این‌گونه تواضع کنید، چراکه حکمت و دین با تواضع در بین مردم جای می‌گیرد و رفعت می‌یابد. برای این‌که نشان دهم عالِم نسبت به متعلّم چگونه باید باشد، من دارم این کار را می‌کنم تا شما هم بعد از این‌که به سراغ مردم می‌روید، نروید روی منبر بنشينيد و صحبت کنید و فقط بگویید که تواضع خوب است؛ بروید تواضع را نشان مردم بدهید! undefined بعد از آن‌که آن‌ها در این کانون متراکم توحیدی و در حلقۀ حواریون، دین‌داری را تجربه کردند، عیسی(ع) آن‌ها را به مراکز مختلفی فرستاد تا این‌ها هسته‌های دین‌داری باشند و مردم با نگاه به آن‌ها دین را بشناسند، نه با شنیدن صرف. undefined این روایت را حضرات معصومین(ع) از حضرت عیسی(ع) برای ما نقل کرده‌اند تا نکتۀ تربیتی آن برای ما الگو شود. اگر مردم کفش‌هایشان را از پای درآوردند، شما زودتر بروید کفش‌ها را جفت کنید. در زمان ما حالا نمی‌شود پاها را شست، اما کفش‌ها را که می‌شود جفت کرد! نگویید من عالم هستم، من روحانی ملبّس هستم، من دانشجو و یا استاد دانشگاه هستم، کس دیگری انجام دهد! خوب است که در هیئت‌ها و مجالس اهل‌بیت(ع)، بزرگ‌ترها، روحانی‌های مساجد و منابر و کسانی که برای مردم نقش معلمی، هدایتی و تربیتی بر عهده دارند و مردم آن‌ها را دین‌دار و مؤمن می‌دانند، خادمی کنند؛ چای بریزند و کفش‌ها را مرتب کنند. اشکالی هم ندارد مردم آن‌ها را ببینند؛ وقتی نیت الهی باشد، ریا نمی‌شود. اگر می‌خواهید هیئت شکل بگیرد و قوام بگیرد، اولین راه‌کار قوام گرفتن هیئت، تواضع افراد با یکدیگر و پس از آن، تواضع با کسانی است که می‌آیند؛ یعنی اول تمرین کنند در جمع خودشان عالم‌ترین‌هایشان، متواضع‌ترین‌هایشان باشند؛ آن‌هایی که سال‌بالاتری هستند، تواضع آن‌ها از سال‌پایین‌تری‌ها بیشتر باشد تا آن کسی که جدیدالورود است، دین‌داری، هیئت‌داری و راه دینیِ هیئت‌داری را در وجود این‌ها پیدا کند. سپس باید یاد بگیریم با افرادی که به هیئت می‌آیند، چگونه برخورد کنیم. undefined مدلی که علامه طباطبائی از فعل عیسی(ع) استخراج می‌کند، نمونه‌ای است که قرآن تأیید کرده است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ‏ آمَنُوا كُونُوا أَنْصارَ اللَّهِ‏ كَما قالَ عيسَى بْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوارِيِّينَ مَنْ أَنْصاري إِلَى اللَّهِ قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّه‏». خداوند در این آیه به پیروان پیامبر(ص) می‌فرماید: شما نیز همان‌گونه که حواریون «انصارالله» شدند، انصار خدا و رسول او شوید. لذا در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است: «إِنَّ شِيعَتَنَا حَوَارِيُّنَا» ؛ شیعیان ما حواریون ما هستند. undefinedادامه دارد.. #سلوک_تشکیلاتی #استاد_عابدینی #ادب_عاشقی undefined @karavani
undefinedادامه..
undefined مدل حضرت عیسی(ع)، لایه لایه بود. همین مدل می‌تواند در سبک زندگی مؤمنانه اجرا شود و توسعه پیدا کند. ممکن است مواردی که الآن به ذهن خطور می‌کند زیاد نباشد، اما به این روش فکر کردن، باب را باز می‌کند.
undefined الگوبرداری از رابطۀ عیسی(ع) و حواریون در مجالس اهل‌بیت(ع)مجالس اهل‌بیت(ع) مثل همان جمع شدن گرد عیسی(ع) است که می‌آمدند مدل زندگی عیسی(ع) را فهم کنند و دین را در صحنۀ واقعی ببینند، و وقتی به جامعه می‌رفتند تأثیرگذار بودند. ما هم در مجالس اهل‌بیت(ع) می‌آییم تا این مسائل را تجربه کنیم و به ایشان بگوییم «نَحنُ أنصارُ الله». مثلاً کسی که در مجالس اهل‌بیت(ع) خادم می‌شود، کفش مردم را جفت می‌کند یا چای می‌ریزد، نگاه او به عزاداران و محبان اهل‌بیت(ع) این‌گونه است که این‌ها شیعیان و محبان اهل‌بیت عصمت و طهارتند. مثل آن‌جایی که عیسی(ع) پای حواریون را شست تا آن‌ها یاد بگیرند در برابر مردم متواضع باشند، خادمان مجالس اهل‌بیت(ع) هم این تواضع را تجربه می‌کنند تا بعد بتوانند این را به جامعه توسعه دهند و این، توسعۀ مجالس اهل‌بیت(ع) است. شرکت‌کنندگانِ مجالس اهل‌بیت(ع) هم می‌آیند تا روابط ایمانی و ولایت مؤمنان را در سایۀ ولایت اهل‌بیت(ع) تجربه کنند؛ به بیان دیگر، آن‌ها زندگی جمعی توحیدی را در محیط ولایت و محبت اهل‌بیت(ع) مشاهده کرده و پس از آن سعی می‌کنند این رفتار را به عرصه‌های دیگر جامعه در ارتباط با مؤمنان تسرّی دهند.
undefined اگر این روابط از مجالس اهل‌بیت(ع) به سایر روابط مؤمنان تسری یابد و همان‌گونه که در مجالس اهل‌بیت(ع) به مؤمنان خدمت می‌کنیم و رفع حاجت آن‌ها را، راه ارتباط با امام می‌دانیم، در سایر عرصه‌های حیات اجتماعی نیز به حوائج مؤمنان توجه شود و اگر محبت، دلسوزی و احترامی که به محبّ اهل‌بیت(ع) به واسطه این‌که مؤمن و محبّ اهل‌بیت(ع) است داریم، در مکان‌ها و زمان‌های دیگر به مؤمنان داشته باشیم، چراکه همین رابطه در همه‌جا میان مؤمنان و شیعیان با اهل‌بیت(ع) وجود دارد، در این صورت مجالس اهل‌بیت(ع) را به سایر عرصه‌های زندگی توسعه داده‌ایم. و اگر این اتفاق بیفتد، رفته رفته در همۀ تعاملات با مؤمنان، خود را در محضر اهل‌بیت(ع) می‌یابیم و این‌گونه است که رابطۀ ولایی مؤمنان، زمینه‌ساز رابطه با امام و مقدمه‌ساز ظهور امام زمان(عج) خواهد بود. این درسی است که می‌توانیم هر یک از ما در ارتباط با مجالس اهل‌بیت(ع) بگیریم.
undefined برگرفته از کتاب "ادب عاشقی" استاد محمدرضا عابدینی، تحقیق و نگارش علی جعفری هُرستانی
#سلوک_تشکیلاتی#استاد_عابدینی#ادب_عاشقیundefined @karavani

۱۹:۱۴

thumnail
undefinedپیوندهای مکرر و نقش #من_شامل در تشکیلات
#سلوک_تشکیلاتی#استاد_عابدینیundefined @karavani

۸:۲۳

thumnail
undefined اگر در یک #تشکیلات روابط از ناحیه ابدانی بالاتر رود، اعضا پیوستگی بیشتری می یابند.
undefined @karavani

۱۴:۳۴

این کانال به زودی حذف می‌شود..
undefined undefined صوت جلسه دوازدهم #حرکت_کاروانی #استاد_عابدینی #حرکت_کاروانی undefined @karavani
undefined تلخیص جلسه دوازدهم #حرکت_کاروانی
undefined بسم الله الرحمن الرحیم undefined
undefined (پس از حمد الهی و سلام و صلوات بر پیامبر و اهل بیت (ع) و لعن اعداء ایشان و دعا برای سلامتی امام زمان (عج) و دعا برای سربازی و سرداری امام زمان (عج))
undefined موضوع در این جلسه غدیر، ولایت و #تشکیلات است.
undefined با آمدن غدیر، کف و حداقل ایمان بالاتر آمد و این نشان دهنده ی این است که ظرفیت انسان ها بیشتر شده است. برخی از بزرگان گفته اند که غدیر، فصل اخیر عالم انسانی و علیت انسانیت است که نهایت کمال را به به دنبال خود می آورد. با این نگاه آیات مربوط به غدیر در قرآن بسیار قابل فهم تر میشود.
undefined حقیقت غدیر، ذو مراتب و تشکیکی است که اوج آن در زمان حکومت حضرت بقیة الله علیه السلام به ظهور میرسد. به همین جهت جریان ظهور، آشکار شدن تام ولایت از جهت فاعلی و همچنین پذیرش تام ولایت از جهت قابلی است.
undefined اصل جریان غدیر برای سنت تمحیص و محوضت است در جریان امت نبی ختمی (ص) اتفاق افتاده است. که البته این سنت در همه ی امم پیشین رخ داده و در امت نبی ختمی در سه مرحله غدیر، عاشورا و ظهور رخ خواهد داد. این یک تشکل بشری است که از حضرت آدم (ع) آغاز شده و به امام عصر (عج) ختم میشود.
undefined در یک #تشکیلات به هر میزان تبعیت از امام و ولی بیشتر باشد، بقای آن #تشکیلات بیشتر است. همانطور که میبینید در تشکیلات انبیاء از آنان #عهد گرفته شده است نسبت به انبیاء اولو العزم و از انبیاء اولو العزم عهد کرفته شده برای نبی ختمی (ص) هم نسبت به اوصیاء ایشان عهد گرفته شده است.
undefined از جمله شعوبات مهم روز غدیر جریان اخوت است. این از مهم ترین #کارهای_تشکیلاتی رسول اکرم ص بود که باعث شد جامعه دینی از دو قطبی شدن خارج شود. این اخوت مهاجرین و انصار نه تنها موجب تکثر نمی شود بلکه جامعه اسلامی را قوام میبخشد و به تعاون و معاضدت می انجامد. این جریان اخوت، یک عمق توحیدی دارد و آن این است که اگر جامعه ای میخواهد از کثرت به وحدت بازگردد با ارتباط و اخوت ولایی است که این امر میسر میشود.
undefined تنها راهی که توحید الهی به صورت تشریعی بخواهد در عالم برقرار شود، صرفا از طریق رسیدن به ولایت ولی الهی است و تنها و بهترین و سریع ترین راه ولایت ولی الهی رسیدن ارتباط ولایی مومین با یکدیگر است. یعنی هر چقدر اخوت و ولایت بین مومنین بیشتر باشد، تحقق توحید زودتر رقم خواهد خورد.
undefined در یک #تشکیلات اگر میخواهیم کثرات و تفرقه ها را به وحدت برسانیم تنها راهش رابطه ولایی و اخوت بین اعضاء است. در روایت هست که " المؤمن للمؤمن بمنزلة البنیان، یشدُّ بعضه بعضًا " مومن برای مومن مانند ریشه هستند که یکدیگر را حفظ و تقویت میکنند.
undefined در روایت اسحاق بن عمار هست که وقتی ایشان ثروتمند شد نگهبانی را در خانه گذاشت تا فقرای شیعه را رد کند و پاسخگو نباشد و این به دلیل این بود که اگر او معروف میشد #تشکیلات حضرت آشکار میشد و به خاطر حفاظت از دستگاه تشیع اینکار را کرد. همان سال در حجت ایشان حضرت امام صادق علیه السلام را دید که با چهره ای درهم کشیده او را نگاه میکند. اسحاق عرضه کرد: " جعلت فداک ما الذی غیّر حالی عندک؟ چه چیزی جایگاه مرا نزد شما عوض کرده است؟ این ادب اسحاق است که انفعال را در امام نمیبیند و نمیگوید چرا شما تغییر کرده اید می گوید چه چیز من تغییر کرده است؟حضرت فرمودند: تغیّرک علی المؤمنین. تغییر رفتار تو با شیعیان باعث ناراحتی من شده است. این یک قاعده است که اگر رابطه ی کسی با مومنین تغییر کرد، بهتر شد یا بدتر شد، رابطه ی امام با او هم متأثر از آن میشود.
undefined مومن شأن امام است، مانند دست و چشم امام است. اگر رابطه ی ما با یکی از مومنین تغییر کند، قطعا رابطه مان به امام هم به همین صورت شده است. چون مومن تبعیت میکند شأن امام است. فمن تبعنی فإنه منی.
#استاد_عابدینی#حرکت_کاروانی
undefined @karavani

۱۰:۴۶

thumnail
#عهد_جمعی #انس_با_قرآن (۱۴)undefined قرائت مستمر و روزانه هر میزان از قرآن، مرتبه ای از مراحل کمال را محقق می سازد.
undefined @karavani

۱۸:۳۰

901914369_-210555.mp3

۳۳:۱۶-۷.۶۳ مگابایت
undefined صوت جلسه سیزدهم #حرکت_کاروانی
#استاد_عابدینی #حرکت_کاروانی
undefined @karavani

۱۸:۳۴

undefined تلخیص جلسه سیزدهم #حرکت_کاروانی
undefined بسم الله الرحمن الرحیم undefined
undefined (پس از حمد الهی و سلام و صلوات بر پیامبر و اهل بیت (ع) و لعن اعداء ایشان و دعا برای سلامتی امام زمان (عج) و دعا برای سربازی و سرداری امام زمان (عج))
undefined بناء این جلسات بر این بود بحث #تشکیلات را در نسبت با ایام و متناسب با آن ها، به صورت مصداقی بحث کنیم.
undefined در مدخل ورود به ماه محرم هستیم و برای آمادگی ورود به این ماه که ماه عظیمی در مسأله #تشکیلات است، ابتدا نگاهی به این ماه از حیث تشکیلاتی انجام می دهیم تا بتوانیم سوژه های مختلفی برای بارور کردن #تشکیلات_دینی بیابیم.
undefined موضوع در این جلسه #نگاه_تشکیلاتی به محرم است.
undefined نگاه تشکیلاتی به ماه محرّم را از دو منظر می توان دید. منظر اول، خود #حرکت_کاروانی امام حسین (ع) است که از مدینه آغاز شد و تا سرزمین کربلا امتداد یافت و در آنجا به اوج خود رسید. مجموع این حرکت، می تواند به صورت مستقل مورد تحلیل واقع شود که ما اکنون درصدد بیان آن نیستیم.
undefined دومین نگاه و منظر تشکیلاتی، مسائل بعد از عاشورا است. ارتباطی که مومنین با جریان کربلا پیدا کردند، قابل تحلیل است. رشد دین و مومنین در ارتباط با جریان کربلا یک کار کاملا #تشکیلاتی است که اگر بدون حضور واقعه کربلا سعی در ایجاد این جریان داشتیم، برای ما غیر قابل انجام بود.
undefined این جریان، یک جریان «فوق تشکیلات» است. چرا که عاشورا و کربلا جریانی ایجاد کرده است که می تواند به #تشکیل_نظامات و #تشکیلات بعدی منجر شود و به پا شدن نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک تشکیلات، یکی از نتایج و نمودهای آن است. عاشوراء یک «فرهنگ مهاجم قوی و اثرگذار» را شکل داد که با قالب های مختلف رو به گسترش بوده و هنوز هم در حال توسعه است.
undefined تحلیل قالب ها، مدل ها و عناصر اصلی این جریان، می تواند ظرفیت های دست نخورده ای را در مسأله تشکیلات شکوفا کند.این جریان محرّم و امام حسین (ع) لایه های مختلفی دارد که در همه لایه ها بی نظیر است. از جمله لایه اقتصادی و نظام اقتصادی که برای برپایی و استمرار این مجالس شکل گرفته است.مثلا میلیون ها آدم در جریان این مجالس، بدون دخالت وزارت خانه های دولتی و... توسط این #تشکیلات_عظیم اطعام می شوند. و در جریان همین اطعام، تربیت مدیر صورت می گیرد. این مدیران، چندین هزار نفر را هر شب، بدون اینکه بدانند دقیقا تعداد دقیق افراد را بدانند، اطعام می کند که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. البته لایه اقتصادی مسأله شاید ساده ترین لایه آن باشد.
undefined یکی از مهم ترین جلوه های موجود در جریان مجالس محرم، این است که حیثیت و تعین افراد تغییر می کند و افراد با تعیّن سابق خود باقی نمی مانند. همه مردم یا خادم هستند یا زائر یا مداح یا سخنور یا بانی. همه این عناوین حالت تعلق به امام دارند و ارزش همه در ارتباط با امام سنجیده می شود. یعنی شکستن تعینات سابق و پیدا شدن تعینات جدید.
undefined ادامه دارد..
#استاد_عابدینی#حرکت_کاروانی
undefined @karavani

۱۸:۳۶

undefined ادامه تلخیص جلسه سیزدهم..
undefined یکی از مسائل مهم در #نظام_تشکیلاتی این است که فرد با تعین سابق خود وارد تشکیلات می شود و عموما تشکیلات نیز می خواهد به او #تعین جدید بدهد. لذا بین این دو حیثیت و تعیّن، #تعارض شکل می گیرد. اما در جریان مجالس محرّم، حیثیت قبلی با ورود انسان به فضای هیأت پشت درب باقی می ماند و حیثیت جدید شکل می گیرد که این مسأله به خاطر قوّت حیثیت مجالس امام حسین (ع) است.
undefined هر مقدار حیثیت #تشکیلات قوی تر باشد، فروریختن حیثیت های قبلی و شکل گیری حیثیت های مرتبط جدید راحت تر صورت می گیرد.در رابطه با مجالس امام حسین (ع) شخص احساس می کند که در نسبت با امام، حیثیت واقعی و رابطه حقیقی پیدا می کند که با حیثیت های اعتباری دیگر کاملا متفاوت است.
undefined از مسائل اساسی شکل دادن به #تشکیلات_الهی، فروریختن همین منیّت هاست. چرا که منیت و شرح صدر نداشتن، موجب به چالش افتادن #تشکیلات می شود و چرخ دنده ها برای همدیگر اصطکاک ایجاد می کنند. در تشکیلات الهی، هر مقدار الهیّت قوت پیدا کند، منیّت ها کم رنگ تر شده و اصطکاک ها از بین می رود و #بقاء_تشکیلات بیشتر می شود.
undefined فرموده اند «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا» تا ما سبک زندگی را از یک منشأ واحد دریافت کنیم. اگر ما همان طور که به ما فرموده اند، احیاء امر کنیم و همان طور که عزا در جریان این مجالس شکل می گیرد، خوشی و شادمانی نیز از همین جریان سرازیر شود، #سبک_زندگی ویژه ای شکل خواهد گرفت که کاملا توحیدی است. برخلاف حالتی که شادی را از جایی می گیریم که با مجالس عزاداری مغایرت دارد و سبک زندگی متناسب نیست.
undefined جریان مجالس اهل بیت علیهم السلام در دایره #حبّ_و_بغض که مربوط به ذات انسان است، اثرگذاری دارند. اما سبک زندگی در نظام عرضیات است که زائل شدنی هستند. البته این نظام عرضیات می تواند به مرور و با تشدید تبدیل به ذات شود.
undefinedان شاء الله خدای سبحان به ما اذن ورود به این ماه عظیم را عنایت کند. همان طور که ورود به اماکن اذن ورود می خواهد، ورود به زمان ها نیز اذن می خواهد تا انسان بتواند با تمام وجود، ورود پیدا کند و سرعت سیر پیدا کند.
#استاد_عابدینی#حرکت_کاروانی
undefined @karavani

۱۸:۳۶

thumnail
#عهد_جمعی #انس_با_قرآن (۱۵)undefined هرقدر برایتان مقدور و ممکن است، قرآن بخوانید. این عهد را هر روز تکرار کنید تا چیزی از قلم نیفتد. البته این عهد، حداقل واجبی هم دارد که براساس روایات، همان ۵۰ آیه روزانه است.
undefined @karavani

۱۲:۳۷

thumnail
undefinedاطلاعیه
درخواست تعامل و مشارکت
undefinedضمن عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عزاداری و زیارت اعضای محترم کانال #کاروانی و علاقه مندان مباحث #سلوک_تشکیلاتی استاد عابدینی.
undefinedجلسات هفتگی #استاد_عابدینی نزدیک به شش ماه هست که برگزار شده و تا کنون ۱۵ جلسه در محضر استاد بودیم. برخی دوستان حضوری و برخی مجازی و برخط و برخی هم از طریق صوت و متن کانال جلسات را دنبال کرده و می کنند.
undefinedکانال کاروانی در نظر دارد مطالب و فعالیت های دوستان در حوزه تشکیلات را که مرتبط با مباحث استاد عابدینی شکل گرفته را با توجه به علاقه مندی های اعضای کانال در یک ارتباط تعاملی دریافت کرده و در تعامل با استاد از این مطالب در توسعه و تکمیل بحث استفاده کند.
ِلذا از دوستان عزیز تقاضا داریم در صورت علاقه مندی به فعالیت در محورهای زیر، با ادمین کانال کاروانی به آدرس @karavani_admin تعامل برقرار نمایید.
undefined تجربه های تشکیلاتی در حوزه مباحث تشکیلاتی مطرح شده توسط استاد عابدینی
undefined سوالات و مساله های عینی در حوزه های مذکور
undefined تولیدات و فعالیت های انجام گرفته پیرامون مباحث تشکیلاتی استاد
undefined علاقه مندی به فعالیت در حوزه های محتوایی و یا حتی فرمی و اجرایی کانال

۱۴:۳۳

1546657539_-210561.mp3

۵۲:۱۵-۱۱.۹۸ مگابایت
undefined صوت جلسه چهاردهم #حرکت_کاروانی
#استاد_عابدینی #حرکت_کاروانی
undefined @karavani

۱۷:۰۹

بازارسال شده از سلوک تشکیلاتی
thumnail
بسم الله الرحمن الرحیم
undefinedضمن عرض سلام به مخاطبان محترم کانال حرکت کاروانی و عرض پوزش تعلیق فعالیت‌های کانال در ماه‌های اخیر، به استحضار می‌رساند با توجه به آغاز مجدد جلسات سلوک تشکیلاتی استاد عابدینی و تقاضا و نیاز موجود برای امتداد مباحث سلوک تشکیلاتی، صفحه اینستاگرام و کانال‌های سلوک تشکیلاتی مجددا آغاز به کار نموده است.
undefinedلطفا جهت دنبال نمودن مباحث به نشانی‌های زیر مراجعه فرمایید.
undefined ایتا، بله، تلگرام، اینستاگرامundefined@SolookTashkilati
undefinedخاطر نشان می‌شود مطالب جدید در این کانال بارگزاری نخواهد شد.

۵:۲۵

undefined اطلاعیه
undefined به اطلاع همراهان گرانقدر می‌رساند، فعالیت این کانال به پایان رسیده و به زودی حذف می‌گردد.
مخاطبان محترم می‌توانند جهت پیگیری مطالب #سلوک_تشکیلاتی، در شبکه‌های اجتماعی زیر با ما همراه باشند.
undefined با ما همراه باشید: بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرامundefined Karavani.ir | #سلوک_تشکیلاتی | @SolookTashkilati

۱۸:۵۵