آغاز ثبتنام عمره رمضانیه در روزهای آینده
در حالی که هنوز سازمان حج جزئیات عمره رمضانیه را برای ایرانیان اعلام نکرده است، سعودیها ثبتنام از متقاضیان را بهزودی آغاز میکنند.امسال زائران ایرانی پس از ۱۰ سال به زیارت عمره رمضانیه میروند.وزیر حج و عمره عربستان توفیقالربیعه میگوید که «ثبتنام عمره رمضانیه برای اول تا بیستم رمضان در روزهای آینده انجام میشود.» این در حالی است که سالهای گذشته سعودیها برای ۳۰ روز رمضان برنامهریزی و ثبتنام میکردند.
سال گذشته رکورد تعداد زائران و نمازگزاران عمره در رمضان شکست تا جایی که حتی در یک روز ۳ میلیون نفر به زیارت خانه خدا مشرف شدند.همین امر باعث شد که عربستان ثبتنام برای رمضان را محدود کند. البته سازمان حج کشورمان امسال بستههای عمره رمضانیه را پیشبینی کرده اما «هنوز زمان و جزییات آن اعلام نشده است.» گفته میشود که «برای دهه سوم رمضان ایران زائر اعزام نمیکند.»
در حالی که هنوز سازمان حج جزئیات عمره رمضانیه را برای ایرانیان اعلام نکرده است، سعودیها ثبتنام از متقاضیان را بهزودی آغاز میکنند.امسال زائران ایرانی پس از ۱۰ سال به زیارت عمره رمضانیه میروند.وزیر حج و عمره عربستان توفیقالربیعه میگوید که «ثبتنام عمره رمضانیه برای اول تا بیستم رمضان در روزهای آینده انجام میشود.» این در حالی است که سالهای گذشته سعودیها برای ۳۰ روز رمضان برنامهریزی و ثبتنام میکردند.
سال گذشته رکورد تعداد زائران و نمازگزاران عمره در رمضان شکست تا جایی که حتی در یک روز ۳ میلیون نفر به زیارت خانه خدا مشرف شدند.همین امر باعث شد که عربستان ثبتنام برای رمضان را محدود کند. البته سازمان حج کشورمان امسال بستههای عمره رمضانیه را پیشبینی کرده اما «هنوز زمان و جزییات آن اعلام نشده است.» گفته میشود که «برای دهه سوم رمضان ایران زائر اعزام نمیکند.»
۵:۳۱
بسمالله الرحمن الرحیمالحمدلله رب العالمیناللهم صل علی محمد و آل محمد
دیدار وقتی مقصد میشود و فرد برای تحقق آن به تلاش و نیز مشقت بیافتد، زیارت نامیده میشود*.
زیارت اگر آسان و سهل باشد، امتیازی است که زیارت کننده باید آن را به فرصتی تبدیل کند.
هر قدر معنای زیارت بهتر شناخته شود چگونگی استفاده از آن برای فرد بیشتر میشود.
به جای سختیها و مشقتهای زیارت که برایش آسان شده، زایر میتواند قرآن و نماز بخواند و زیارت را محلی برای عبادت و دریافت حقایق قرار دهد.
*هدف زیارت سختی کشیدن نیست بلکه عمل آن مستلزم تحمل سختیهاست.حال اگر سختیها از آن برداشته شود،شکرش را باید بجا آورد.
شکر نبود سختیها در زیارت به دریافت حقایق از آن زیارت است.
دیدار وقتی مقصد میشود و فرد برای تحقق آن به تلاش و نیز مشقت بیافتد، زیارت نامیده میشود*.
زیارت اگر آسان و سهل باشد، امتیازی است که زیارت کننده باید آن را به فرصتی تبدیل کند.
هر قدر معنای زیارت بهتر شناخته شود چگونگی استفاده از آن برای فرد بیشتر میشود.
به جای سختیها و مشقتهای زیارت که برایش آسان شده، زایر میتواند قرآن و نماز بخواند و زیارت را محلی برای عبادت و دریافت حقایق قرار دهد.
*هدف زیارت سختی کشیدن نیست بلکه عمل آن مستلزم تحمل سختیهاست.حال اگر سختیها از آن برداشته شود،شکرش را باید بجا آورد.
شکر نبود سختیها در زیارت به دریافت حقایق از آن زیارت است.
۵:۳۴
سازمان حج و زیارت، زمانِ تقریبی ثبتنام در کاروانهای حج تمتع ۱۴۰۴ را مشخص کرد.
به گزارش ایسنا، پیشثبتنام حج تمتع ۱۴۰۴ از پنجم آذرماه آغاز شده است. دارندگان اسناد حج که در اولویت اعلام شدند در این مرحله با پرداخت ۱۵۰میلیون تومان، سفر خود را رزرو کردند. اکنون بنابر اعلام سازمان حج و زیارت، پس از اعلام کاروانها در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۰، افرادی که پیش ثبتنام کردهاند، امکان انتخاب کاروان و ثبتنام قطعی را خواهند داشت.
در این مرحله، هزینه کامل سفر حج دریافت خواهد شد که هنوز مبلغ نهایی این سفر را سازمان حج و زیارت اعلام نکرده است.
سازمان حج و زیارت تاکید کرده است: انتخاب و ثبتنام در کاروانهایی امکانپذیر خواهد بود که با اطلاعات کامل و بهروزشده فرد متقاضی در سامانه my.haj.ir مربوط به استان، شهرستان محل اعزام، مذهب و سایر اطلاعات درج شده در سامانه تکمیل اطلاعات، مطابقت داشته باشد.
این سازمان همچنین اعلام کرد: چنانچه متقاضی پس از اعلام سازمان حج و زیارت مبنی بر مراجعه به کاروانهای اعلامی، در مهلت مقرر برای ثبتنام قطعی مراجعه نداشته باشد، منصرف شناخته شده و پس از کسر کارمزد نقل و انتقال بانکی، قبض ثبت نامی وی پایدار و الباقی وجه پیش ثبت نام به حساب شبای اعلامی مسترد خواهد شد.
عملیات اعزام کاروانهای حج تمتع، از اوایل ذیالقعده (دهه دوم اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز و با پایان ذیالحجه و اوایل مُحَرم ۱۴۴۷ (نیمه تیر ۱۴۰۴) پایان خواهد یافت.
همچنین تاکید شده است متقاضیان اعزام برای سفر حج تمتع سال ۱۴۰۴ باید دارای گذرنامه حداقل با تاریخ اعتبار ۱۴۰۴/۰۹/۱۰ باشند.
به گزارش ایسنا، پیشثبتنام حج تمتع ۱۴۰۴ از پنجم آذرماه آغاز شده است. دارندگان اسناد حج که در اولویت اعلام شدند در این مرحله با پرداخت ۱۵۰میلیون تومان، سفر خود را رزرو کردند. اکنون بنابر اعلام سازمان حج و زیارت، پس از اعلام کاروانها در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۰، افرادی که پیش ثبتنام کردهاند، امکان انتخاب کاروان و ثبتنام قطعی را خواهند داشت.
در این مرحله، هزینه کامل سفر حج دریافت خواهد شد که هنوز مبلغ نهایی این سفر را سازمان حج و زیارت اعلام نکرده است.
سازمان حج و زیارت تاکید کرده است: انتخاب و ثبتنام در کاروانهایی امکانپذیر خواهد بود که با اطلاعات کامل و بهروزشده فرد متقاضی در سامانه my.haj.ir مربوط به استان، شهرستان محل اعزام، مذهب و سایر اطلاعات درج شده در سامانه تکمیل اطلاعات، مطابقت داشته باشد.
این سازمان همچنین اعلام کرد: چنانچه متقاضی پس از اعلام سازمان حج و زیارت مبنی بر مراجعه به کاروانهای اعلامی، در مهلت مقرر برای ثبتنام قطعی مراجعه نداشته باشد، منصرف شناخته شده و پس از کسر کارمزد نقل و انتقال بانکی، قبض ثبت نامی وی پایدار و الباقی وجه پیش ثبت نام به حساب شبای اعلامی مسترد خواهد شد.
عملیات اعزام کاروانهای حج تمتع، از اوایل ذیالقعده (دهه دوم اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز و با پایان ذیالحجه و اوایل مُحَرم ۱۴۴۷ (نیمه تیر ۱۴۰۴) پایان خواهد یافت.
همچنین تاکید شده است متقاضیان اعزام برای سفر حج تمتع سال ۱۴۰۴ باید دارای گذرنامه حداقل با تاریخ اعتبار ۱۴۰۴/۰۹/۱۰ باشند.
۵:۳۵
جزییات بسته ۲.۵ میلیون تومانی سفر به کربلا
معاون عتبات سازمان حج و زیارت:زائران چهارشنبه عصر از شهر خود حرکت میکنند، پنجشنبه صبح از مرز عبور میکنند، قبل از ظهر به نجف میرسند، بعد از ناهار عازم کربلا میشوند و شب جمعه در کربلا خواهند بود؛ بامداد جمعه هم به سمت ایران حرکت میکنند و جمعه ظهر از مرز عبور میکنند و به شهر مبدأ میروند.
در این بسته زیارتی، زائران از بیمه برخوردارند و یک مدیر راهنما در کاروان حضور دارد. تغذیه زائران در کربلا و نجف به عهده زائر است و فقط یک پذیرایی مختصر انجام میشود و یک وعده شام و صبحانه دریافت میکنند. همچنین شرایط برای استراحت مختصر زائران در مرز فراهم است.
معاون عتبات سازمان حج و زیارت:زائران چهارشنبه عصر از شهر خود حرکت میکنند، پنجشنبه صبح از مرز عبور میکنند، قبل از ظهر به نجف میرسند، بعد از ناهار عازم کربلا میشوند و شب جمعه در کربلا خواهند بود؛ بامداد جمعه هم به سمت ایران حرکت میکنند و جمعه ظهر از مرز عبور میکنند و به شهر مبدأ میروند.
در این بسته زیارتی، زائران از بیمه برخوردارند و یک مدیر راهنما در کاروان حضور دارد. تغذیه زائران در کربلا و نجف به عهده زائر است و فقط یک پذیرایی مختصر انجام میشود و یک وعده شام و صبحانه دریافت میکنند. همچنین شرایط برای استراحت مختصر زائران در مرز فراهم است.
۵:۳۷
اطلاعيه سازمان حج و زيارت درخصوص قطعی کردن ثبتنام حج تمتع سال 1404 و انتخاب کاروان
با استعانت از درگاه خداوند متعال و توسل به پیامبر عظیمالشأن اسلام (ص) و بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، سازمان حج و زیارت، ثبتنام قطعی از متقاضیان سفر حج تمتع سال 1404 که در پیش ثبت نام شرکت و هزینه اولیه را پرداخت نمودهاند، به تفکیک استانها و به شرح جدول و با رعایت موارد مشروحه ذیل آغاز مینماید:
ساعت و تاریـخ شروع
از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 19/10/1403خراسان رضوی – خراسان شمالی – خراسان جنوبی – گلستان – سیستان و بلوچستان
از ساعت 10 صبح روز پنج شنبه 20/10/1403سایر استانهای کشور
واجدین شرایط ثبت نام:
الف) افرادی که بر اساس اعلام قبلی سازمان حج و زیارت با مراجعه به سامانه My.haj.ir اقدام به پیش ثبت نام نموده و وجه مربوطه را واریز کردهاند.
ب) افرادی که در کاروانهای حج تمتع سال 1399 نامنویسی، وجوه مربوطه را پرداخت و تاکنون انصراف ندادهاند.
توجه: از آنجا که اولویت ثبتنام در کاروان با واجدین شرایط (بند الف و ب) مندرج در این اطلاعیه میباشد
از اینرو بمنظور رعایت حقوق این دسته از افراد و ایجاد امکان بررسی و انتخاب کاروان مورد نظر، فرآیند پیش ثبتنام از ساعت 23:00 روز دوشنبه 17/10/1403 متوقف خواهد شد
و این عزیزان از تاریخ شروع ثبت نام قطعی تا ساعت 23:00 روز دوشنبه مورخ 24/10/1403 برای انتخاب کاروان و تکمیل فرآیند ثبت نام فرصت خواهند داشت.
همچنین درصورت عدم مراجعه ایشان در بازه زمانی یاد شده و وجود ظرفیت خالی، بمنظور تکمیل ظرفیتهای باقیمانده، فراخوان و پذیرش از اولویتهای بعدی به صورت روزشمار انجام خواهد شد.
نحوه انتخاب و ثبتنام در کاروان:انتخاب کاروان و ثبتنام در آن با مراجعه به نشانی اینترنتی My.haj.ir و بصورت غیرحضوری بوده و متقاضیان میبایست ابتدا نسبت به انتخاب و ثبتنام در یکی از کاروانهای استان محل سکونت خود مبادرت کرده و سپس حداکثر ظرف مدت 48 ساعت به دفتر مدیر کاروان مراجعه و سایر مراحل ثبتنام ( تحویل مدارک، انجام معاینات، اخذ تأییدیه پزشکی ) را پیگیری نمایند.
مدارک مورد نیاز هنگام مراجعه به دفتر مدیر کاروان برای قطعی نمودن ثبتنام:اصل قبض ودیعهگذاری اولیه (بجز ثبتنام شدگان در کاروانهای حج سال 1399).کارت ملی.
توضیح: زمان تحویل سایر مدارک مورد نیاز از قبیل: گذرنامه معتبر و عکس، پس از انجام ثبتنام، از طریق مدیرکاروان به متقاضی اعلام خواهد شد.
ضروری است از هماکنون نسبت به آمادهسازی گذرنامه معتبر و عکس اقدام گردد.
ضمناً تمامی متقاضیان اعزام برای سفر حج تمتع سال 1404 لازم است دارای گذرنامه حداقل با تاریخ اعتبار ۱۴۰۴/۹/۱۰ باشند.
هزينه تشرف: هزینه قطعی این سفر معنوی بر مبنای مخارج ارزی و ریالی برای هر زائر محاسبه و مبلغ نهایی آن متناسب با گروه قیمتی هر کاروان تعیین شده است.
ضروری است پس از انتخاب کاروان مورد نظر، مبلغ باقیمانده هزینه سفر حداکثر ظرف یک هفته از طریق سامانه حج و زیارت به نشانی my.haj.ir پرداخت گردد.
تذکرات مهم: قطعی شدن ثبت نام در کاروان منوط به ارائه مدارک در مهلت مقرر (48 ساعت پس از انتخاب کاروان) به مدیرکاروان میباشد، در غیر اینصورت رزرو و ثبتنام اولیه در کاروان انتخابی (به دلیل عدم تکمیل مراحل)، باطل و منصرف تلقی شده، ظرفیت خالی کاروان در اختیار سایر واجدین شرایط قرار می گیرد.
امکان تشکیل گروه برای متقاضیانی که قصد تشرف با یکدیگر و در یک کاروان را دارند، در سامانه پنجره واحد فراهم شده است، لیکن با توجه به محدودیت ها و ضوابط بانکی، هر یک از افراد می بایست شخصاً نسبت به پرداخت هزینه مابه التفاوت سفر خود اقدام نماید.
به محض تکمیل ظرفیت کاروان ها ، عملیات ثبتنام در سطح استان متوقف خواهد شد.
انتخاب و ثبتنام متقاضی در کاروانهایی میسر خواهد بود که با اطلاعات درج شده متقاضی از حیث استان، شهرستان محل اعزام و مذهب در مرحله پیش ثبتنام مطابقت داشته باشد.
متقاضیان پس از قطعی نمودن ثبتنام باید رسید مربوطه را از مدیر کاروان دریافت و ضمن مطالعه مندرجات آن، رسید ثبتنام را نزد خود نگهداری نمایند.
چنانچه متقاضی پس از ثبتنام قطعی در مهلت اعلام شده از سوی کاروان نسبت به انجام سایر مراحل اقدام نکند، منصرف از سفر تلقی شده و ثبتنام وی در کاروان بصورت یک طرفه و سیستمی ابطال میگردد و درصورت تمایل به ثبتنام مجدد می بایست، مراحل را مجدداً در سایر ظرفیتهای خالی دنبال نماید
با استعانت از درگاه خداوند متعال و توسل به پیامبر عظیمالشأن اسلام (ص) و بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، سازمان حج و زیارت، ثبتنام قطعی از متقاضیان سفر حج تمتع سال 1404 که در پیش ثبت نام شرکت و هزینه اولیه را پرداخت نمودهاند، به تفکیک استانها و به شرح جدول و با رعایت موارد مشروحه ذیل آغاز مینماید:
ساعت و تاریـخ شروع
از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 19/10/1403خراسان رضوی – خراسان شمالی – خراسان جنوبی – گلستان – سیستان و بلوچستان
از ساعت 10 صبح روز پنج شنبه 20/10/1403سایر استانهای کشور
واجدین شرایط ثبت نام:
الف) افرادی که بر اساس اعلام قبلی سازمان حج و زیارت با مراجعه به سامانه My.haj.ir اقدام به پیش ثبت نام نموده و وجه مربوطه را واریز کردهاند.
ب) افرادی که در کاروانهای حج تمتع سال 1399 نامنویسی، وجوه مربوطه را پرداخت و تاکنون انصراف ندادهاند.
توجه: از آنجا که اولویت ثبتنام در کاروان با واجدین شرایط (بند الف و ب) مندرج در این اطلاعیه میباشد
از اینرو بمنظور رعایت حقوق این دسته از افراد و ایجاد امکان بررسی و انتخاب کاروان مورد نظر، فرآیند پیش ثبتنام از ساعت 23:00 روز دوشنبه 17/10/1403 متوقف خواهد شد
و این عزیزان از تاریخ شروع ثبت نام قطعی تا ساعت 23:00 روز دوشنبه مورخ 24/10/1403 برای انتخاب کاروان و تکمیل فرآیند ثبت نام فرصت خواهند داشت.
همچنین درصورت عدم مراجعه ایشان در بازه زمانی یاد شده و وجود ظرفیت خالی، بمنظور تکمیل ظرفیتهای باقیمانده، فراخوان و پذیرش از اولویتهای بعدی به صورت روزشمار انجام خواهد شد.
نحوه انتخاب و ثبتنام در کاروان:انتخاب کاروان و ثبتنام در آن با مراجعه به نشانی اینترنتی My.haj.ir و بصورت غیرحضوری بوده و متقاضیان میبایست ابتدا نسبت به انتخاب و ثبتنام در یکی از کاروانهای استان محل سکونت خود مبادرت کرده و سپس حداکثر ظرف مدت 48 ساعت به دفتر مدیر کاروان مراجعه و سایر مراحل ثبتنام ( تحویل مدارک، انجام معاینات، اخذ تأییدیه پزشکی ) را پیگیری نمایند.
مدارک مورد نیاز هنگام مراجعه به دفتر مدیر کاروان برای قطعی نمودن ثبتنام:اصل قبض ودیعهگذاری اولیه (بجز ثبتنام شدگان در کاروانهای حج سال 1399).کارت ملی.
توضیح: زمان تحویل سایر مدارک مورد نیاز از قبیل: گذرنامه معتبر و عکس، پس از انجام ثبتنام، از طریق مدیرکاروان به متقاضی اعلام خواهد شد.
ضروری است از هماکنون نسبت به آمادهسازی گذرنامه معتبر و عکس اقدام گردد.
ضمناً تمامی متقاضیان اعزام برای سفر حج تمتع سال 1404 لازم است دارای گذرنامه حداقل با تاریخ اعتبار ۱۴۰۴/۹/۱۰ باشند.
هزينه تشرف: هزینه قطعی این سفر معنوی بر مبنای مخارج ارزی و ریالی برای هر زائر محاسبه و مبلغ نهایی آن متناسب با گروه قیمتی هر کاروان تعیین شده است.
ضروری است پس از انتخاب کاروان مورد نظر، مبلغ باقیمانده هزینه سفر حداکثر ظرف یک هفته از طریق سامانه حج و زیارت به نشانی my.haj.ir پرداخت گردد.
تذکرات مهم: قطعی شدن ثبت نام در کاروان منوط به ارائه مدارک در مهلت مقرر (48 ساعت پس از انتخاب کاروان) به مدیرکاروان میباشد، در غیر اینصورت رزرو و ثبتنام اولیه در کاروان انتخابی (به دلیل عدم تکمیل مراحل)، باطل و منصرف تلقی شده، ظرفیت خالی کاروان در اختیار سایر واجدین شرایط قرار می گیرد.
امکان تشکیل گروه برای متقاضیانی که قصد تشرف با یکدیگر و در یک کاروان را دارند، در سامانه پنجره واحد فراهم شده است، لیکن با توجه به محدودیت ها و ضوابط بانکی، هر یک از افراد می بایست شخصاً نسبت به پرداخت هزینه مابه التفاوت سفر خود اقدام نماید.
به محض تکمیل ظرفیت کاروان ها ، عملیات ثبتنام در سطح استان متوقف خواهد شد.
انتخاب و ثبتنام متقاضی در کاروانهایی میسر خواهد بود که با اطلاعات درج شده متقاضی از حیث استان، شهرستان محل اعزام و مذهب در مرحله پیش ثبتنام مطابقت داشته باشد.
متقاضیان پس از قطعی نمودن ثبتنام باید رسید مربوطه را از مدیر کاروان دریافت و ضمن مطالعه مندرجات آن، رسید ثبتنام را نزد خود نگهداری نمایند.
چنانچه متقاضی پس از ثبتنام قطعی در مهلت اعلام شده از سوی کاروان نسبت به انجام سایر مراحل اقدام نکند، منصرف از سفر تلقی شده و ثبتنام وی در کاروان بصورت یک طرفه و سیستمی ابطال میگردد و درصورت تمایل به ثبتنام مجدد می بایست، مراحل را مجدداً در سایر ظرفیتهای خالی دنبال نماید
۵:۳۹
۵:۵۰
چاههای مدینه و اطراف آن
1. چاههای مرتبط با پیامبر(ص):
چاههایی که پیامبر از آب آنها نوشیده و وضو گرفته است:*
*چاه اریس (خاتم): پیامبر(ص) از آب این چاه نوشیده و وضو گرفته و آن را متبرک کرده. همچنین انگشتر پیامبر در این چاه افتاده است. در غرب صحن خارجی مسجد قبا قرار دارد.چاه بصه: پیامبر(ص) سر خود را با آب این چاه شسته و نوشیدن و وضو گرفتن با آب آن مستحب است. چاه بصه نزدیک بقیع قرار داشته است.چاه اعواف: پیامبر(ص) از آب این چاه وضو گرفته است. در منطقه عوالی مدینه واقع بوده است.چاه انا: پیامبر(ص) پس از نبرد خندق در کنار این چاه اتراق کرده و از آب آن نوشیده و وضو گرفته است. این چاه در منطقه عوالی و پایین حره بنیقریظه قرار داشته است.چاه اهاب: پیامبر(ص) از آب این چاه نوشیده و آن را متبرک دانسته است. این چاه در حره غربی مدینه واقع بوده و به سبب متبرکبودن، چاه زمزم نیز خوانده میشود.چاه ذروان: گزارشهایی از نوشیدن پیامبر(ص) از آب این چاه وجود دارد. همچنین، روایاتی در مورد طلسمشدن! پیامبر(ص) و جاسازی آن در این چاه نقل شده است.چاه روحاء: پیامبر(ص) در جریان نبرد بدر از آب این چاه نوشیده و در کنار آن نماز خوانده است. گفتهشده که حضرت موسی(ع) نیز کنار این چاه نماز خوانده است. این چاه در جنوب غرب مدینه قرار دارد.چاه جاسوم: پیامبر(ص) در کنار دیواره این چاه نماز خوانده و از آن نوشیده است.چاه بضاعه: پیامبر(ص) بارها از آب این چاه استفاده کرده، وضو گرفته و مضمضه کرده است. همچنین گفته شده که به شستشوی بیماران با آب آن توصیه کرده است.
چاههایی که پیامبر(ص) در کنار آنها توقف کرده یا نماز خوانده است: چاه ابیعنبه: پیامبر(ص) در مسیر رفتن به نبرد بدر، در کنار این چاه توقف کرده و نیروهای خود را سان دیده است. همچنین در بازگشت از احد، نیروهای خود را در کنار این چاه گرد آورده است. این چاه در حره غربی مدینه قرار دارد.چاه هجیم: پیامبر(ص) در نزدیکی این چاه نماز خوانده است. این چاه در کنار مسجد عصبه قرار دارد.
*2. چاههای تاریخی و مهم مدینه:*چاه معونه: این چاه در جنوب شرقی مدینه در منطقه نجد قرار داشته و محل شهادت گروهی از اصحاب پیامبر(ص) بوده است.چاه رَومه: این چاه توسط عثمان بن عفان خریداری و وقف شد. آب این چاه در زمان کم آبی مدینه، از منابع مهم تأمین آب بوده است.چاه تفله: این چاه در منطقه عسفان در مسیر مکه قرار دارد و گفته شده که پیامبر(ص) از آب آن نوشیده و آن را متبرک کرده است. برخی نیز معتقدند که امام علی(ع) آن را متبرک کرده است.
1. چاههای مرتبط با پیامبر(ص):
چاههایی که پیامبر از آب آنها نوشیده و وضو گرفته است:*
*چاه اریس (خاتم): پیامبر(ص) از آب این چاه نوشیده و وضو گرفته و آن را متبرک کرده. همچنین انگشتر پیامبر در این چاه افتاده است. در غرب صحن خارجی مسجد قبا قرار دارد.چاه بصه: پیامبر(ص) سر خود را با آب این چاه شسته و نوشیدن و وضو گرفتن با آب آن مستحب است. چاه بصه نزدیک بقیع قرار داشته است.چاه اعواف: پیامبر(ص) از آب این چاه وضو گرفته است. در منطقه عوالی مدینه واقع بوده است.چاه انا: پیامبر(ص) پس از نبرد خندق در کنار این چاه اتراق کرده و از آب آن نوشیده و وضو گرفته است. این چاه در منطقه عوالی و پایین حره بنیقریظه قرار داشته است.چاه اهاب: پیامبر(ص) از آب این چاه نوشیده و آن را متبرک دانسته است. این چاه در حره غربی مدینه واقع بوده و به سبب متبرکبودن، چاه زمزم نیز خوانده میشود.چاه ذروان: گزارشهایی از نوشیدن پیامبر(ص) از آب این چاه وجود دارد. همچنین، روایاتی در مورد طلسمشدن! پیامبر(ص) و جاسازی آن در این چاه نقل شده است.چاه روحاء: پیامبر(ص) در جریان نبرد بدر از آب این چاه نوشیده و در کنار آن نماز خوانده است. گفتهشده که حضرت موسی(ع) نیز کنار این چاه نماز خوانده است. این چاه در جنوب غرب مدینه قرار دارد.چاه جاسوم: پیامبر(ص) در کنار دیواره این چاه نماز خوانده و از آن نوشیده است.چاه بضاعه: پیامبر(ص) بارها از آب این چاه استفاده کرده، وضو گرفته و مضمضه کرده است. همچنین گفته شده که به شستشوی بیماران با آب آن توصیه کرده است.
چاههایی که پیامبر(ص) در کنار آنها توقف کرده یا نماز خوانده است: چاه ابیعنبه: پیامبر(ص) در مسیر رفتن به نبرد بدر، در کنار این چاه توقف کرده و نیروهای خود را سان دیده است. همچنین در بازگشت از احد، نیروهای خود را در کنار این چاه گرد آورده است. این چاه در حره غربی مدینه قرار دارد.چاه هجیم: پیامبر(ص) در نزدیکی این چاه نماز خوانده است. این چاه در کنار مسجد عصبه قرار دارد.
*2. چاههای تاریخی و مهم مدینه:*چاه معونه: این چاه در جنوب شرقی مدینه در منطقه نجد قرار داشته و محل شهادت گروهی از اصحاب پیامبر(ص) بوده است.چاه رَومه: این چاه توسط عثمان بن عفان خریداری و وقف شد. آب این چاه در زمان کم آبی مدینه، از منابع مهم تأمین آب بوده است.چاه تفله: این چاه در منطقه عسفان در مسیر مکه قرار دارد و گفته شده که پیامبر(ص) از آب آن نوشیده و آن را متبرک کرده است. برخی نیز معتقدند که امام علی(ع) آن را متبرک کرده است.
۴:۴۳
بازارسال شده از کاروان حج کریمان(آرویی ۴۱۰۳۵)
چاههای مکه و اطراف آن
1. چاههای متعدد منطقه اجیاد- در منطقه اجیاد چاههای متعددی وجود داشته است، از جمله: چاه ام الزّین، چاه وردیه، چاه عکرمه، بئر واسعه، چاهی در حوش الرّباع، بئر عفراء، بئر مسعود، بئر المعلم، چاه ام حجر، چاهی در کاروانسرای بنت التاج و چاهی در حمام اجیاد.
2. بئر الرسول (چاه پیامبر)- بئر الرسول چاهی در منطقه جِعرّانه نزدیک مکه است. گزارشهای مختلفی در مورد این چاه وجود دارد.- برخی اشاره کردهاند که پیامبر(ص) از آب چاههای منطقه جعرانه برای تهیه نان استفاده کرده است.- در برخی گزارشات آمده که پیامبر(ص) پس از بازگشت از غزوه حنین، با فرو بردن نیزه در زمین یا جابجا کردن ریگها، آب را جاری کرده و خود و یارانش از آن نوشیدند.- ناصر خسرو در سفرنامه خود از این چاه یاد کرده و گفته است مردم از آب این چاه برای تهیه نان استفاده میکردند.
3. بئر زبیده- بئر زبیده چاهی است در وادی عُرَنه، در حد عرفات، که به دستور زبیده (همسر هارون الرشید) حفر شد.- هدف از ساخت این چاه، تأمین آب آشامیدنی برای حاجیان در عرفات بود.- زبیده برای رسیدن به این هدف، با حفر قناتی، آب چشمه نعمان در وادی نعمان بین مکه و طائف را به سمت عرفات هدایت کرد. آب قنات پس از ورود به برکهای در عرفات، بهسوی مزدلفه و سپس چاه زبیده میرسید.- این چاه حدود 23 متر عمق داشت و دسترسی به آن با 73 پله ممکن بود. این چاه بیشتر شبیه به آب انبار و مخزن آب بوده است.- هزینه عملیات آبرسانی از وادی نعمان به چاه زبیده، همراه با هزینه احداث چشمههای دیگر در حنین، بیش از یک میلیون و هفتصد هزار دینار بوده است.- در سده 14ق، آب بئر زبیده با استفاده از مرکبها برای شریف مکه، والیان و کارگزاران کاروانهای حج حمل میشد.- مردم مکه به سبب عمق زیاد چاه، آن را حبس الجن مینامیدند.
4. برکه قسری- برکه قسری حوضی برای رساندن آب شیرین به حرم مکه بوده است. این برکه در دامنه کوه ثبیر قرار داشت.- سلیمان بن عبدالملک (یا به روایتی ولید بن عبدالملک) به امیر وقت مکه دستور داد تا آب گوارای ثقبه را به مسجدالحرام منتقل کند تا اهمیت زمزم کاهش یابد.- امیر مکه از طریق لولههای سربی آب را به مسجدالحرام رساند و حوضچهای بین زمزم و رکن و مقام ساخت. آب این حوضچه از طریق قنات به حوضی نزدیک باب الصفا و سپس به برکهای در بازار کنار صفا میریخت.- با وجود این تلاشها، مردم به آب زمزم تمایل بیشتری داشتند.- پس از روی کار آمدن عباسیان، داود بن علی حوضچه کنار زمزم را ویران کرد و مسیر آب را به حوض نزدیک باب الصفا تغییر داد.- در سال 256ق، لولههای سربی برکه قسری در تعمیر فواره حوضهای زمزم به کار رفت.
5. چاه حدیبیه- در منطقه حدیبیه چاهی بوده که در زمان حضور پیامبر(ص) و سپاهیانش، آب آن خشک شد. اما با دعای پیامبر(ص)، آب آن دوباره جاری شد.
6. چاه زمزم- چاه زمزم، مهمترین، مشهورترین و ماندگارترین چاه مکه است که از زمان حضرت ابراهیم(ع) قدمت دارد.
1. چاههای متعدد منطقه اجیاد- در منطقه اجیاد چاههای متعددی وجود داشته است، از جمله: چاه ام الزّین، چاه وردیه، چاه عکرمه، بئر واسعه، چاهی در حوش الرّباع، بئر عفراء، بئر مسعود، بئر المعلم، چاه ام حجر، چاهی در کاروانسرای بنت التاج و چاهی در حمام اجیاد.
2. بئر الرسول (چاه پیامبر)- بئر الرسول چاهی در منطقه جِعرّانه نزدیک مکه است. گزارشهای مختلفی در مورد این چاه وجود دارد.- برخی اشاره کردهاند که پیامبر(ص) از آب چاههای منطقه جعرانه برای تهیه نان استفاده کرده است.- در برخی گزارشات آمده که پیامبر(ص) پس از بازگشت از غزوه حنین، با فرو بردن نیزه در زمین یا جابجا کردن ریگها، آب را جاری کرده و خود و یارانش از آن نوشیدند.- ناصر خسرو در سفرنامه خود از این چاه یاد کرده و گفته است مردم از آب این چاه برای تهیه نان استفاده میکردند.
3. بئر زبیده- بئر زبیده چاهی است در وادی عُرَنه، در حد عرفات، که به دستور زبیده (همسر هارون الرشید) حفر شد.- هدف از ساخت این چاه، تأمین آب آشامیدنی برای حاجیان در عرفات بود.- زبیده برای رسیدن به این هدف، با حفر قناتی، آب چشمه نعمان در وادی نعمان بین مکه و طائف را به سمت عرفات هدایت کرد. آب قنات پس از ورود به برکهای در عرفات، بهسوی مزدلفه و سپس چاه زبیده میرسید.- این چاه حدود 23 متر عمق داشت و دسترسی به آن با 73 پله ممکن بود. این چاه بیشتر شبیه به آب انبار و مخزن آب بوده است.- هزینه عملیات آبرسانی از وادی نعمان به چاه زبیده، همراه با هزینه احداث چشمههای دیگر در حنین، بیش از یک میلیون و هفتصد هزار دینار بوده است.- در سده 14ق، آب بئر زبیده با استفاده از مرکبها برای شریف مکه، والیان و کارگزاران کاروانهای حج حمل میشد.- مردم مکه به سبب عمق زیاد چاه، آن را حبس الجن مینامیدند.
4. برکه قسری- برکه قسری حوضی برای رساندن آب شیرین به حرم مکه بوده است. این برکه در دامنه کوه ثبیر قرار داشت.- سلیمان بن عبدالملک (یا به روایتی ولید بن عبدالملک) به امیر وقت مکه دستور داد تا آب گوارای ثقبه را به مسجدالحرام منتقل کند تا اهمیت زمزم کاهش یابد.- امیر مکه از طریق لولههای سربی آب را به مسجدالحرام رساند و حوضچهای بین زمزم و رکن و مقام ساخت. آب این حوضچه از طریق قنات به حوضی نزدیک باب الصفا و سپس به برکهای در بازار کنار صفا میریخت.- با وجود این تلاشها، مردم به آب زمزم تمایل بیشتری داشتند.- پس از روی کار آمدن عباسیان، داود بن علی حوضچه کنار زمزم را ویران کرد و مسیر آب را به حوض نزدیک باب الصفا تغییر داد.- در سال 256ق، لولههای سربی برکه قسری در تعمیر فواره حوضهای زمزم به کار رفت.
5. چاه حدیبیه- در منطقه حدیبیه چاهی بوده که در زمان حضور پیامبر(ص) و سپاهیانش، آب آن خشک شد. اما با دعای پیامبر(ص)، آب آن دوباره جاری شد.
6. چاه زمزم- چاه زمزم، مهمترین، مشهورترین و ماندگارترین چاه مکه است که از زمان حضرت ابراهیم(ع) قدمت دارد.
۴:۴۳
۴:۴۸
بازارسال شده از کاروان حج کریمان(آرویی ۴۱۰۳۵)
۱۸:۲۱
بازارسال شده از کاروان حج کریمان(آرویی ۴۱۰۳۵)
با حضور رئیس سازمان حج و زیارت ؛ نام نویسی قطعی حج ۱۴۰۴ آغاز شد
ثبت نام نهایی حج تمتع ۱۴۰۴ از امروز نوزدهم دی ماه با حضور رئیس سازمان حج و زیارت در مرکز مانیتورینگ عملیات آغاز شد و متقاضیان میتوانند ، ثبت نام خود را در سامانه پنجره واحد سازمان حج وزیارت نهایی کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ آنهایی که حدود ۱۸ سال قبل با شوق سفر به سرزمین وحی، فیشهای حج تمتع را تهیه کرده بودند در حال تحقق است و ثبت نام قطعی حج تمتع ۱۴۰۴ از امروز نوزدهم دی ماه ابتدا در ۵ استان کشور آغاز شده و این روند از فردا بیستم دی ماه در سراسر کشور کلید می خورد.
علیرضا بیات و تنی چند از معاونین و مدیران کل سازمان حج و زیارت به صورت کامل در جریان فرآیند ثبت نام قطعی قرار گرفتند.
در این مرحله از ثبت نام قطعی و انتخاب کاروانهای حج، متقاضیانی که در پیش ثبت نام شرکت کرده و ضمن گذراندن مراحل به واریز وجه اولیه مبادرت کرده اند، میتوانند به سامانه پنجره واحد سازمان حج و زیارت مراجعه کنند.
این سامانه پنجره واحد از ۱۰ صبح امروز نوزدهم دی ماه برای استانهای خراسان رضوی خراسان ،شمالی خراسان جنوبی ، گلستان و سیستان و بلوچستان بازگشایی شده و از فردا بیستم برای سراسر استانهای کشور بازگشایی می شود.
متقاضیان حج تمتع ۱۴۰۴ برای ثبت نام قطعی تا ساعت ۲۳ روز دوشنبه ۲۴ دی ماه فرصتدارند تا در سامانه پنجره واحد سازمان حج و زیارت نام نویسی کنند.
اما جزییاتی که در ثبت نام میبایست مورد توجه قرار گیرد به شرح ذیل است؛+ثبت نام قطعی در این مرحله مختص دو گروه است-مختص پیش ثبت نام کنندگان و واریز کنندگان هزینه اولیه-مختص افرادی که در کاروانهای حج تمتع ۹۹ نام نویسی کرده و وجوه مربوطه را پرداخت و تاکنون انصراف نداده اند+انجام ثبت نام قطعی فقط در سامانه my.haj.ir و به صورت غیر حضوری+متقاضیان ابتدا نسبت به انتخاب و ثبت نام در یکی از کاروانهای استان محل سکونت خود مبادرتکنند+فرصت ۴۸ ساعته متقاضیان برای مراجعه به مدیر کاروان و تحویل مدارک متقاضیان نسبت به تکمیل مدارک اعم از عکس گذرنامه و ... مبادرت کنند.+قطعی شدن ثبت نام در کاروان منوط به ارائه مدارک در مهلت مقرر است.+در صورت عدم ارایه مدارک رزرو و ثبت نام اولیه در کاروان انتخابی باطل و انصراف تلقی میشود.+مبلغ نهایی متناسب با گروه قیمتی هر کاروان تعیین شده است.+پس از انتخاب کاروان، مبلغ باقیمانده هزینه سفر می باید ظرف یک هفته پرداخت شود.+پرداخت هزینه سفر صرفا از طریق سامانه my.haj.ir میباشد.+ امکان تشکیل گروه برای متقاضیانی که قصد تشرف با یکدیگر را دارند فراهم شده است.+ به محض تکمیل ظرفیت کاروانها، عملیات ثبت نام در سطح استان متوقف خواهد شد.+ ثبت نام متقاضی در کاروانهایی میسر است که با اطلاعات درج شده در پیش ثبت نام مطابقت داشتهباشد.+قطعی کردن ثبت نام با دریافت رسید مربوطه از مدیر کاروان و نگهداری آن خواهد بود.+مراجعه متقاضیان به مراکز پزشکی معرفی شده از سوی مدیر کاروان و تایید استطاعت جسمی ضروری میباشد.
ثبت نام نهایی حج تمتع ۱۴۰۴ از امروز نوزدهم دی ماه با حضور رئیس سازمان حج و زیارت در مرکز مانیتورینگ عملیات آغاز شد و متقاضیان میتوانند ، ثبت نام خود را در سامانه پنجره واحد سازمان حج وزیارت نهایی کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ آنهایی که حدود ۱۸ سال قبل با شوق سفر به سرزمین وحی، فیشهای حج تمتع را تهیه کرده بودند در حال تحقق است و ثبت نام قطعی حج تمتع ۱۴۰۴ از امروز نوزدهم دی ماه ابتدا در ۵ استان کشور آغاز شده و این روند از فردا بیستم دی ماه در سراسر کشور کلید می خورد.
علیرضا بیات و تنی چند از معاونین و مدیران کل سازمان حج و زیارت به صورت کامل در جریان فرآیند ثبت نام قطعی قرار گرفتند.
در این مرحله از ثبت نام قطعی و انتخاب کاروانهای حج، متقاضیانی که در پیش ثبت نام شرکت کرده و ضمن گذراندن مراحل به واریز وجه اولیه مبادرت کرده اند، میتوانند به سامانه پنجره واحد سازمان حج و زیارت مراجعه کنند.
این سامانه پنجره واحد از ۱۰ صبح امروز نوزدهم دی ماه برای استانهای خراسان رضوی خراسان ،شمالی خراسان جنوبی ، گلستان و سیستان و بلوچستان بازگشایی شده و از فردا بیستم برای سراسر استانهای کشور بازگشایی می شود.
متقاضیان حج تمتع ۱۴۰۴ برای ثبت نام قطعی تا ساعت ۲۳ روز دوشنبه ۲۴ دی ماه فرصتدارند تا در سامانه پنجره واحد سازمان حج و زیارت نام نویسی کنند.
اما جزییاتی که در ثبت نام میبایست مورد توجه قرار گیرد به شرح ذیل است؛+ثبت نام قطعی در این مرحله مختص دو گروه است-مختص پیش ثبت نام کنندگان و واریز کنندگان هزینه اولیه-مختص افرادی که در کاروانهای حج تمتع ۹۹ نام نویسی کرده و وجوه مربوطه را پرداخت و تاکنون انصراف نداده اند+انجام ثبت نام قطعی فقط در سامانه my.haj.ir و به صورت غیر حضوری+متقاضیان ابتدا نسبت به انتخاب و ثبت نام در یکی از کاروانهای استان محل سکونت خود مبادرتکنند+فرصت ۴۸ ساعته متقاضیان برای مراجعه به مدیر کاروان و تحویل مدارک متقاضیان نسبت به تکمیل مدارک اعم از عکس گذرنامه و ... مبادرت کنند.+قطعی شدن ثبت نام در کاروان منوط به ارائه مدارک در مهلت مقرر است.+در صورت عدم ارایه مدارک رزرو و ثبت نام اولیه در کاروان انتخابی باطل و انصراف تلقی میشود.+مبلغ نهایی متناسب با گروه قیمتی هر کاروان تعیین شده است.+پس از انتخاب کاروان، مبلغ باقیمانده هزینه سفر می باید ظرف یک هفته پرداخت شود.+پرداخت هزینه سفر صرفا از طریق سامانه my.haj.ir میباشد.+ امکان تشکیل گروه برای متقاضیانی که قصد تشرف با یکدیگر را دارند فراهم شده است.+ به محض تکمیل ظرفیت کاروانها، عملیات ثبت نام در سطح استان متوقف خواهد شد.+ ثبت نام متقاضی در کاروانهایی میسر است که با اطلاعات درج شده در پیش ثبت نام مطابقت داشتهباشد.+قطعی کردن ثبت نام با دریافت رسید مربوطه از مدیر کاروان و نگهداری آن خواهد بود.+مراجعه متقاضیان به مراکز پزشکی معرفی شده از سوی مدیر کاروان و تایید استطاعت جسمی ضروری میباشد.
۱۵:۴۸
بسم الله الرحمن الرحیم نکات تدبری سوره حج :لِّيَشْهَدُواْ مَنَافِعَ لَهُمْ وَ يَذْكُرُواْ اسْمَ اللَّهِ فىِ أَيَّامٍ مَّعْلُومَتٍ عَلىَ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَمِ فَكلُواْ مِنهَْا وَ أَطْعِمُواْ الْبَائسَ الْفَقِيرَ)28)کار منسکها ایجاد عزم جدی است. مناسک عادتهای قبلی انسان را تَییر میدهد زیرا در یک بازه زمانی، الگوی خاصی در زندگی انسان ایجاد میکند.عامترین حالت رحمت و وسیعترین حالت رزق چه منافعی نهفته است و چه قسمت میکنند نمیدانیم! اینکه در بحث حج و زیارت قبر نبی به دلایل مختلفی امکان دارد از منسکی محروم باشیم اما باید ساختار آن را بدانیم و مناقع آن را بشناسیم. هر چه به طور طبیعی منافع منسکی را بدانیم، هر چند محروم باشیم میتوانیم منافع آن را دریافت کنیم.وَ لِكُلّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكاً لِّيَذْكُرُواْ اسْمَ اللَّهِ عَلىَ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَاهُكمُ إِلَاهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُواْ وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ)34)در منسک چه اتفاقی میافتد؟یک موقع در جامعه، در هر کوی و برزن میگردید آدمی پیدا کنید که بتوانید روی تشخیص او حساب باز کنید، مثل شرایط الان ما.البته ما میگوییم جامعه اصطلاحا یتیم است یعنی پدر بالای سرش نیست. سرپرست و پدر ظاهری دارد.پدر به کسی میگوییم که عهده دار ولایت است در قرآن به کسانیکه میتوان روی آنها حساب باز کرد، »مُخبِت« میگویند. )آیه 3٥ ویژگیهای مخبت را بیان می-کند.ما باید به سمتی برویم که بشود به آدمها اتکا کرد. اینکه در جامعه، چنین کسانی نباشند خوب نیست.کار مناسک، پدرپروری است. بچه در منسک میآید پدر میشود، مادر میشود.مقام پدر و مادر یکی است. الان میشود به او اتکا کرد.قصد مناسک، مانور پدرپروری است. و ... از نظر اهل بیت علیهم السلام در حج است.
۱۵:۵۰
بازارسال شده از کاروان حج کریمان(آرویی ۴۱۰۳۵)
۱۵:۵۲
بازارسال شده از کاروان حج کریمان(آرویی ۴۱۰۳۵)
بگذار او برایت انتخاب کند
این روزها، بسیاری میپرسند کاروان خوب سراغ داری؟. جواب تنها یک جواب است: مدیران کاروانهای تمتع، هر دو سال یکبار برای سفر به خانه خدا میروند. در دل این کلمات، در اعماق این عبارتها، یک حقیقت پنهان است که نمیتوان به سادگی بیان کرد. چیزی که فقط در سینه کسانی که از این سفر گذر کردهاند، جای دارد.سفر حج، خود یک آزمون است. یک امتحان عظیم که نهتنها جسم انسان را بلکه روح را به آزمایش میگذارد. این سفر، سفری است برای دلکندن از همه تعلقات دنیوی، از همه آنچه که روح را به خود میکشد. آنچه در این سفر تجربه میکنیم، نه یک سفر عادی است، بلکه یک سفر آسمانی است که ما را بهسوی خود میکشاند. بهسوی آن لحظههایی که در آنها فقط خداوند هست. لحظاتی که در آن هیچچیز جز او دیده نمیشود. شما در این سفر در برابر خود و در برابر حقیقت بزرگ خود قرار میگیرید. در این سفر، خداوند به شما اجازه میدهد که از خود گذر کنید تا در آغوش فنا شوید.شاید مهمترین بخش این سفر، کاروان و مدیر ور روحانی و همسفران باشد. کاروانی که از آن گمان میکنید شما را به هدف میرساند، اما حقیقت این است که کاروانها تنها وسیلهاند، وسیلهای برای رسیدن به خانه خدا. مدیر، روحانی، هماتاقیها، هیچکدام آن چیزی نیستند که فکر میکنید. در واقع، کاروان شما در این سفر، وسیلهای است برای آشنایی شما با امتحانات الهی که به شکلهای مختلف در پیش خواهید داشت. شاید تصور کنید که شما اختیار دارید، اما در حقیقت، همهچیز در دستان خداوند است. شما در این سفر با اراده خداوند مواجه میشوید، و اوست که همهچیز را در مسیر شما قرار میدهد. (رشتهای بر گردنم افکنده دوست - میکشد هر جا که خاطرخواه اوست)سفر حج، سفر سختی است، نه از نظر جسمی، بلکه از نظر روحی و درونی. امتحانات و چالشهایی که در این سفر پیش میآید، تنها برای آن است که شما را از غبار و غفلت دنیوی پاک کند. این سفر تنها جسم شما را فرسوده نمیکند، بلکه دل و روح شما را میآزارد و میکوبد و از نو میسازد، آنطور که باید باشید، آنطور که خداوند برای شما خواسته است. سختیها و دشواریهای سفر حج، در حقیقت امتحانهای الهیاند که شما باید از آنها عبور کنید تا به حقیقت بزرگتری برسید.در این آزمون الهی، تنها باید به خداوند توکل کنید. تنها باید دل به او بسپارید و خود را در دست معصومینی که در دل شما جای دارند، بگذارید. در این سفر، هیچچیزی تصادفی نیست. هر لحظهای که برای شما پیش میآید، یک درس است، یک آیه است، یک راهنمایی از سوی خداوند است که شما را به رشد و کمال میرساند. پس نذر کنید که در این سفر، تنها رشد شما، تنها خیر شما، و تنها کمال شما مد نظر خداوند باشد.آیا همهچیز باید بینقص و کامل باشد؟ به هیچوجه! اگر شما در این سفر بهدنبال کمال ظاهری هستید، اگر شما در این سفر بهدنبال راحتی و آسایش دنیوی هستید، از هم اکنون خود را محروم فیض واقعی حج بدانید. از همین حالا آماده باشید تا با هر آنچه که پیش میآید، با دل تسلیم و آرام، روبهرو شوید. اگر مدیر کاروان شما دلخواه شما نباشد، اگر هماتاقیهایتان بهراحتی با شما هماهنگ نشوند، اگر بیماری جسمی شما را رنج دهد، بدانید که همه اینها بخشی از آزمون الهی است. اینها برای آن است که شما از تعلقات دنیا دل بکنید و فقط به خداوند بیاندیشید. همهچیز، حتی آنچه به نظر شما نادرست میآید، دقیقاً همان چیزی است که باید برای شما پیش آید.لب فروبندید و هیچگاه در این سفر از پیشآمدها گلایه و شکایت نکنید. هر آنچه که برای شما پیش میآید، هدیهای است از سوی خداوند. پس ایمان داشته باشید که او شما را تنها نخواهد گذاشت. هیچچیز تصادفی نیست و هر آنچه پیش میآید، در مسیر رشد شماست. اگر در مقابل مشکلات واکنش مناسب و مثبت نشان دهید، در حقیقت همان درسی را که خداوند برای شما مقدر کرده، دریافت خواهید کرد. به یاد داشته باشید که اینجا امتحانها مهم نیستند، بلکه واکنش شما به آنها سرنوشت شما را رقم خواهد زد.توصیههای انتخاب کاروان تنها در حد تدابیر دنیویاند. آنچه پیش میآید، آنچه که برای شما نوشته شده، هیچگاه قابل پیشبینی نیست. ممکن است با روحانی آشنا همراه نشوید، یا هماتاقیهایتان تغییر کنند. اما در این تغییرات، در این دستبهدست شدنها، چیزی جز اراده خداوند نمیبینید. هیچگاه به اراده خودتان دل نبندید. خود را تسلیم اراده خداوند کنید. اوست که مسیر را برای شما باز میکند، اوست که در هر لحظه شما را هدایت میکند.
این روزها، بسیاری میپرسند کاروان خوب سراغ داری؟. جواب تنها یک جواب است: مدیران کاروانهای تمتع، هر دو سال یکبار برای سفر به خانه خدا میروند. در دل این کلمات، در اعماق این عبارتها، یک حقیقت پنهان است که نمیتوان به سادگی بیان کرد. چیزی که فقط در سینه کسانی که از این سفر گذر کردهاند، جای دارد.سفر حج، خود یک آزمون است. یک امتحان عظیم که نهتنها جسم انسان را بلکه روح را به آزمایش میگذارد. این سفر، سفری است برای دلکندن از همه تعلقات دنیوی، از همه آنچه که روح را به خود میکشد. آنچه در این سفر تجربه میکنیم، نه یک سفر عادی است، بلکه یک سفر آسمانی است که ما را بهسوی خود میکشاند. بهسوی آن لحظههایی که در آنها فقط خداوند هست. لحظاتی که در آن هیچچیز جز او دیده نمیشود. شما در این سفر در برابر خود و در برابر حقیقت بزرگ خود قرار میگیرید. در این سفر، خداوند به شما اجازه میدهد که از خود گذر کنید تا در آغوش فنا شوید.شاید مهمترین بخش این سفر، کاروان و مدیر ور روحانی و همسفران باشد. کاروانی که از آن گمان میکنید شما را به هدف میرساند، اما حقیقت این است که کاروانها تنها وسیلهاند، وسیلهای برای رسیدن به خانه خدا. مدیر، روحانی، هماتاقیها، هیچکدام آن چیزی نیستند که فکر میکنید. در واقع، کاروان شما در این سفر، وسیلهای است برای آشنایی شما با امتحانات الهی که به شکلهای مختلف در پیش خواهید داشت. شاید تصور کنید که شما اختیار دارید، اما در حقیقت، همهچیز در دستان خداوند است. شما در این سفر با اراده خداوند مواجه میشوید، و اوست که همهچیز را در مسیر شما قرار میدهد. (رشتهای بر گردنم افکنده دوست - میکشد هر جا که خاطرخواه اوست)سفر حج، سفر سختی است، نه از نظر جسمی، بلکه از نظر روحی و درونی. امتحانات و چالشهایی که در این سفر پیش میآید، تنها برای آن است که شما را از غبار و غفلت دنیوی پاک کند. این سفر تنها جسم شما را فرسوده نمیکند، بلکه دل و روح شما را میآزارد و میکوبد و از نو میسازد، آنطور که باید باشید، آنطور که خداوند برای شما خواسته است. سختیها و دشواریهای سفر حج، در حقیقت امتحانهای الهیاند که شما باید از آنها عبور کنید تا به حقیقت بزرگتری برسید.در این آزمون الهی، تنها باید به خداوند توکل کنید. تنها باید دل به او بسپارید و خود را در دست معصومینی که در دل شما جای دارند، بگذارید. در این سفر، هیچچیزی تصادفی نیست. هر لحظهای که برای شما پیش میآید، یک درس است، یک آیه است، یک راهنمایی از سوی خداوند است که شما را به رشد و کمال میرساند. پس نذر کنید که در این سفر، تنها رشد شما، تنها خیر شما، و تنها کمال شما مد نظر خداوند باشد.آیا همهچیز باید بینقص و کامل باشد؟ به هیچوجه! اگر شما در این سفر بهدنبال کمال ظاهری هستید، اگر شما در این سفر بهدنبال راحتی و آسایش دنیوی هستید، از هم اکنون خود را محروم فیض واقعی حج بدانید. از همین حالا آماده باشید تا با هر آنچه که پیش میآید، با دل تسلیم و آرام، روبهرو شوید. اگر مدیر کاروان شما دلخواه شما نباشد، اگر هماتاقیهایتان بهراحتی با شما هماهنگ نشوند، اگر بیماری جسمی شما را رنج دهد، بدانید که همه اینها بخشی از آزمون الهی است. اینها برای آن است که شما از تعلقات دنیا دل بکنید و فقط به خداوند بیاندیشید. همهچیز، حتی آنچه به نظر شما نادرست میآید، دقیقاً همان چیزی است که باید برای شما پیش آید.لب فروبندید و هیچگاه در این سفر از پیشآمدها گلایه و شکایت نکنید. هر آنچه که برای شما پیش میآید، هدیهای است از سوی خداوند. پس ایمان داشته باشید که او شما را تنها نخواهد گذاشت. هیچچیز تصادفی نیست و هر آنچه پیش میآید، در مسیر رشد شماست. اگر در مقابل مشکلات واکنش مناسب و مثبت نشان دهید، در حقیقت همان درسی را که خداوند برای شما مقدر کرده، دریافت خواهید کرد. به یاد داشته باشید که اینجا امتحانها مهم نیستند، بلکه واکنش شما به آنها سرنوشت شما را رقم خواهد زد.توصیههای انتخاب کاروان تنها در حد تدابیر دنیویاند. آنچه پیش میآید، آنچه که برای شما نوشته شده، هیچگاه قابل پیشبینی نیست. ممکن است با روحانی آشنا همراه نشوید، یا هماتاقیهایتان تغییر کنند. اما در این تغییرات، در این دستبهدست شدنها، چیزی جز اراده خداوند نمیبینید. هیچگاه به اراده خودتان دل نبندید. خود را تسلیم اراده خداوند کنید. اوست که مسیر را برای شما باز میکند، اوست که در هر لحظه شما را هدایت میکند.
۹:۳۳
اگر خسته شدید، اگر از دست رفتید، اگر در مقابل مشکلات احساس درماندگی کردید، بدانید که پس از بازگشت، خواهید فهمید که هیچچیز از دست نرفته است، در واقع شما آنها را دریافتهاید. در حقیقت، اینها همان «راهها»یی است که شما باید طی میکردید تا به حقیقت برسید. هر نقص و بینقصی که در سفر پیش میآید، همان شراب طهور شماست، اگر عطش سیرابشدن داشته باشید.
فیوضات معنوی حج، هیچگاه طبق معیارهای دنیوی تقسیم نمیشود. بلکه اینها همان برکات الهیاند که در هر لحظه به شما میرسد.از همین لحظه، از خداوند بخواهید که تمامی لحظات سفرتان را پر از نور و رحمت سازد. و از همین لحظه آماده باشید تا در برابر هر آنچه که پیش میآید، تسلیم و شاکر باشید.
سفر حج، سفر تسلیمبودن است. سادهنوشتن این جمله آسان است، اما عمل به آن در عمق وجود، بسیار دشوار است. این جمله را به یادگار نزد خود نگه دارید و در لحظات سخت، به آن تکیه کنید.
این سفر، سفر تسلیم است؛ و آنکه تسلیم است، در دل خود خانه خدا و صاحب خانه را خواهد یافت.
فیوضات معنوی حج، هیچگاه طبق معیارهای دنیوی تقسیم نمیشود. بلکه اینها همان برکات الهیاند که در هر لحظه به شما میرسد.از همین لحظه، از خداوند بخواهید که تمامی لحظات سفرتان را پر از نور و رحمت سازد. و از همین لحظه آماده باشید تا در برابر هر آنچه که پیش میآید، تسلیم و شاکر باشید.
سفر حج، سفر تسلیمبودن است. سادهنوشتن این جمله آسان است، اما عمل به آن در عمق وجود، بسیار دشوار است. این جمله را به یادگار نزد خود نگه دارید و در لحظات سخت، به آن تکیه کنید.
این سفر، سفر تسلیم است؛ و آنکه تسلیم است، در دل خود خانه خدا و صاحب خانه را خواهد یافت.
۹:۳۳
بازارسال شده از کاروان حج کریمان(آرویی ۴۱۰۳۵)
۹:۳۴
بازارسال شده از سعید آرویی
۱۱:۴۶
بازارسال شده از کاروان حج کریمان(آرویی ۴۱۰۳۵)
۱۷:۱۴
۱۷:۱۵
بازارسال شده از محمد هادی
۱۷:۲۹