#گزارش_خبری_تصویری
دومین دوره مسابقه معرفی کتاب در سه دقیقه برگزار شد
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در تاریخ ۲۵ آبانماه، دومین دوره مسابقهی «معرفی کتاب در سه دقیقه» در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر برگزار شد.
🟣این برنامه با استقبال گستردهی دانشجویان همراه بودوشرکتکنندگان باخلاقیت وایدههای نو،کتابهای موردعلاقهی خودرادرمدت کوتاه سه دقیقه معرفی کردند.
🟢دراین مسابقه بیست نفرشرکت کردندودرپایان سه نفرازدانشجویان بارأی هیئت داوران وچهارنفردیگرباانتخاب تماشاگران به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.
برگزیدگان با رأی داوران:
️زهرا پیرامون
️مهدی زارعی
️سمانه روشنضمیر
برگزیدگان با رأی تماشاگران:
️آرمان روغنیان
️حسین عبداللهپور
️بهنوش کریمی
️امیرحسین حسینی
🟢در پایان، از همهی دانشجویان شرکتکننده، عوامل اجرایی، داوران محترم و حضار گرامی که با حضور و حمایت خود به شکوه این رویداد افزودند، صمیمانه تقدیر و تشکر میکنیم.
🟡این مسابقه نشان داد که کتابخوانی نه تنها دریچهای به جهان دانش است، بلکه فرصتی برای پرورش اندیشه، خلاقیت و توانایی بیان نیز فراهم میآورد.
کانون کتابکتابخوانی پردیس شهیده بنتالهدی صدر:http://ble.ir/bookreading_bu
کانون کتابوکتابخوانیعلامهطباطبائی:https://ble.ir/ketab_alame
🟥🟩امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر
🟦واحد پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر
┈••✾•

•✾••┈کانال بله و ایتا روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر
https://ble.ir/bucfu_pr
https://eitaa.com/bucfu_pr┈••✾•

•✾••┈
┈••✾•
۱۷:۱۱
۱۷:۱۱
۱۷:۱۱
۱۷:۱۱
۱۷:۱۱
۱۷:۱۱
۱۷:۱۱
۱۷:۱۱
۱۷:۱۱
۱۷:۱۱
معمای یک سکوت
نقد و برسی « صلح امام حسن مجتبی (ع) »
امشب ساعت 20:00مکان : سالن کنفرانس دانشگاه علامه طباطبایی
با حضور :دکتر حیدر امیری
منتظر استقبال گرم شما دانشجومعلمان هستیم
.
#نقدوبرسی
«کانون کتاب و کتابخوانی علامه طباطبایی »
شناسه:https://ble.ir/ketab_alame
امشب ساعت 20:00مکان : سالن کنفرانس دانشگاه علامه طباطبایی
با حضور :دکتر حیدر امیری
منتظر استقبال گرم شما دانشجومعلمان هستیم
#نقدوبرسی
«کانون کتاب و کتابخوانی علامه طباطبایی »
۲۲:۱۴
به مناسبت هفته بزرگداشت مقام دانشجو
«کانون کتاب و کتابخوانی علامه طباطبایی »
۱۰:۵۶
بازارسال شده از مصیب اشکی
واکاوی تاریخی در دل «معمای یک سکوت»
خدا قوت به همه همراهان عزیز؛ نشست تخصصی نقد و بررسی «صلح امام حسن مجتبی (ع)» با عنوان «معمای یک سکوت» ، با حضور شما دانشجومعلمان و سخنرانی ارزشمند جناب آقای دکتر حیدر امیری در سالن کنفرانس دانشگاه برگزار شد.
در این جلسه تلاش کردیم تا فراتر از نگاههای سطحی، به تحلیل شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوران بپردازیم و ابعاد پنهان این نرمش قهرمانانه را مورد گفتگو قرار دهیم.
سپاس از استقبال شما عزیزان که چراغ محفل کتاب و کتابخوانی را روشن نگه میدارید. منتظر برنامههای بعدی ما باشید.
کانون کتاب و کتابخوانی علامه طباطبایی
شناسه:https://ble.ir/ketab_alame
خدا قوت به همه همراهان عزیز؛ نشست تخصصی نقد و بررسی «صلح امام حسن مجتبی (ع)» با عنوان «معمای یک سکوت» ، با حضور شما دانشجومعلمان و سخنرانی ارزشمند جناب آقای دکتر حیدر امیری در سالن کنفرانس دانشگاه برگزار شد.
در این جلسه تلاش کردیم تا فراتر از نگاههای سطحی، به تحلیل شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوران بپردازیم و ابعاد پنهان این نرمش قهرمانانه را مورد گفتگو قرار دهیم.
سپاس از استقبال شما عزیزان که چراغ محفل کتاب و کتابخوانی را روشن نگه میدارید. منتظر برنامههای بعدی ما باشید.
۲۱:۵۹
بازارسال شده از مصیب اشکی
۲۱:۵۹
بازارسال شده از مصیب اشکی
۲۱:۵۹
بازارسال شده از مصیب اشکی
۲۱:۵۹
بازارسال شده از مصیب اشکی
۲۱:۵۹
برسی مباحث مهم جلسه
این خلاصه تفصیلی بر محور تحلیلهای ارائه شده در کتاب «صلح امام حسن» نوشته شیخ راضی آل یاسین**، که به عنوان **کاملترین تکنگاری تاریخی درباره این رویداد شناخته میشود، تمرکز دارد. این تحلیلها بر رویکرد استدلالی و تحلیلی استوار بوده و از منابع متعدد اهل سنت و تشیع استفاده کرده است.۱. ماهیت تصمیم امام حسن (ع)عقبنشینی امام حسن (ع) و پذیرش صلح، نه یک حرکت احساسی، بلکه یک تصمیمگیری آگاهانه و استراتژیک بود. این انتخاب از منظر عقلانیت سیاسی و آیندهنگری دینی برای حفظ اساس اسلام در برابر خطر نابودی صورت گرفت. کتاب آل یاسین، فضای پیچیده اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آن روز را که منجر به این صلح شد، به طور کامل ترسیم و تحلیل میکند.آیتالله خامنهای نیز، که خود قصد داشت کتابی در این زمینه بنویسد، امتیازات فراوان این اثر را عامل منصرف شدن خود از نگارش و وادار شدن به ترجمه آن ذکر کرده است.۲. دلایل اصلی پذیرش صلح (بحران نظامی)امام حسن (ع) با سپاهی ناهمگون و ضعیف روبرو بود. ایشان پیش از این به آغازگر نبودن جنگ پایبند بودند، زیرا بنیهاشم هیچگاه آغازگر جنگ نبودند. مهمترین دلایلی که امام را مجبور به صلح کرد عبارتاند از:
1. *ناهمگونی و تشتت سپاه :سپاه امام حسن (ع) شامل شش گروه متضاد بود که دغدغه دینی نداشتند: باند اموی:جاسوسان در ظاهر همراه امام که دستورات معاویه را اجرا میکردند. *خوارج: کسانی که خواهان جنگ محض بودند (به شرط جنگ بیعت کردند نه صلح) و امام حسن بیعتشان را به شرط اطاعت کامل در جنگ و صلح پذیرفت. *شکاکان: کسانی که اراده قوی نداشتند و در واقع ابزاری در دست فتنهجویان بودند . *طرفداران هرج و مرج**، **غنیمتطلبان و صاحبان عصبیتهای قبیلهای.
2. **تلاشی عمدی سپاه توسط معاویه: معاویه جنگ را آغاز کرد. او با استفاده از روشهای *تهدید و تطمیع**، فرماندهان کلیدی امام را خریداری کرد:
خیانت عبیدالله بن عباس: پسرعموی امام حسن و فرمانده سپاه، در ازای دریافت یک میلیون درهم از معاویه، سپاه امام را رها کرد و به دشمن پیوست . *خرید اشراف و سران قبایل: معاویه با وعده پول و حکومت، اشراف کوفه را نیز به سوی خود جذب کرد و عملاً سپاه امام را متلاشی ساخت.
3. حفظ شیعیان مخلص: امام حسن میدانست که اگر جنگ را ادامه دهد، همان تعداد اندک یاران مخلص و شیعه واقعی نیز از بین میروند و چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند.
۳. مفاد قرارداد صلح و نقض آن توسط معاویه
صلح بر اساس شروطی تنظیم شد که هدف آن حفظ اسلام و شیعیان بود:1. عمل به شریعت: واگذاری حکومت به معاویه به شرط عمل به کتاب خدا، سنت پیامبر و سیره خلفای شایسته**.
2. **خلافت پس از معاویه: حکومت باید پس از معاویه به امام حسن (ع) یا در صورت نبود ایشان به امام حسین (ع) برسد، و معاویه حق ندارد جانشینی تعیین کند**.
3. **توقف ناسزاگویی: معاویه باید از سب و ناسزاگویی به امام علی (ع) در منابر خودداری کند .4. تأمین مالی: اختصاص 2 میلیون درهم از مالیات فارس برای امام حسن و تأمین سهمی برای بنیهاشم و خانوادههای شهدای صدر اسلام.5. تأمین امنیت: معاویه مسئول تأمین امنیت جانی و مالی مسلمانان در سراسر قلمرو اسلامی (شامل حجاز، عراق، شام، یمن و ایران) بود و نباید کسی را تعقیب یا تهدید میکرد .نقض پیمان: معاویه پس از صلح، به هیچیک از بندهای قرارداد وفا نکرد و عملاً عهدنامه را پاره کرد. او شروع به کشتار شخصیتهای اسلامی و شیعیان کرد.
۴. نتایج و مقایسه با قیام امام حسین (ع)صلح امام حسن (ع) در واقع مقدمهای برای قیام امام حسین (ع) بود.1. افشای هویت معاویه: صلح امام حسن (ع) باعث شد تا هویت فتنهگر و غاصبانه معاویه که هیچ قانونی را رعایت نمیکرد، برای جامعه اسلامی افشا شود .2. تفاوت یاران: بزرگترین تفاوت بین دو رویداد، در یاران بود: *یاران امام حسن: در میدان نبرد (منطقه مَسْکِن)، امام خود را رها کردند، یا فرار کردند و یا به سپاه دشمن پیوستند . *یاران امام حسین: هر چند در تعداد بسیار کم بودند (۷۲ نفر)، اما از لحاظ اخلاص و فداکاری در تاریخ منحصر به فرد بودند و قبل از شروع جنگ، ناخالصها خود را جدا کرده بودند .3. تفاوت دشمنان: معاویه (دشمن امام حسن) یک سیاستمدار بسیار زیرک، حیلهگر و مکاربود که سعی داشت افکار عمومی را علیه خود تحریک نکند. در مقابل، یزید (دشمن امام حسین) از نظر سیاسی کودن و احمق معرفی شده است.
این خلاصه تفصیلی بر محور تحلیلهای ارائه شده در کتاب «صلح امام حسن» نوشته شیخ راضی آل یاسین**، که به عنوان **کاملترین تکنگاری تاریخی درباره این رویداد شناخته میشود، تمرکز دارد. این تحلیلها بر رویکرد استدلالی و تحلیلی استوار بوده و از منابع متعدد اهل سنت و تشیع استفاده کرده است.۱. ماهیت تصمیم امام حسن (ع)عقبنشینی امام حسن (ع) و پذیرش صلح، نه یک حرکت احساسی، بلکه یک تصمیمگیری آگاهانه و استراتژیک بود. این انتخاب از منظر عقلانیت سیاسی و آیندهنگری دینی برای حفظ اساس اسلام در برابر خطر نابودی صورت گرفت. کتاب آل یاسین، فضای پیچیده اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آن روز را که منجر به این صلح شد، به طور کامل ترسیم و تحلیل میکند.آیتالله خامنهای نیز، که خود قصد داشت کتابی در این زمینه بنویسد، امتیازات فراوان این اثر را عامل منصرف شدن خود از نگارش و وادار شدن به ترجمه آن ذکر کرده است.۲. دلایل اصلی پذیرش صلح (بحران نظامی)امام حسن (ع) با سپاهی ناهمگون و ضعیف روبرو بود. ایشان پیش از این به آغازگر نبودن جنگ پایبند بودند، زیرا بنیهاشم هیچگاه آغازگر جنگ نبودند. مهمترین دلایلی که امام را مجبور به صلح کرد عبارتاند از:
1. *ناهمگونی و تشتت سپاه :سپاه امام حسن (ع) شامل شش گروه متضاد بود که دغدغه دینی نداشتند: باند اموی:جاسوسان در ظاهر همراه امام که دستورات معاویه را اجرا میکردند. *خوارج: کسانی که خواهان جنگ محض بودند (به شرط جنگ بیعت کردند نه صلح) و امام حسن بیعتشان را به شرط اطاعت کامل در جنگ و صلح پذیرفت. *شکاکان: کسانی که اراده قوی نداشتند و در واقع ابزاری در دست فتنهجویان بودند . *طرفداران هرج و مرج**، **غنیمتطلبان و صاحبان عصبیتهای قبیلهای.
2. **تلاشی عمدی سپاه توسط معاویه: معاویه جنگ را آغاز کرد. او با استفاده از روشهای *تهدید و تطمیع**، فرماندهان کلیدی امام را خریداری کرد:
خیانت عبیدالله بن عباس: پسرعموی امام حسن و فرمانده سپاه، در ازای دریافت یک میلیون درهم از معاویه، سپاه امام را رها کرد و به دشمن پیوست . *خرید اشراف و سران قبایل: معاویه با وعده پول و حکومت، اشراف کوفه را نیز به سوی خود جذب کرد و عملاً سپاه امام را متلاشی ساخت.
3. حفظ شیعیان مخلص: امام حسن میدانست که اگر جنگ را ادامه دهد، همان تعداد اندک یاران مخلص و شیعه واقعی نیز از بین میروند و چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند.
۳. مفاد قرارداد صلح و نقض آن توسط معاویه
صلح بر اساس شروطی تنظیم شد که هدف آن حفظ اسلام و شیعیان بود:1. عمل به شریعت: واگذاری حکومت به معاویه به شرط عمل به کتاب خدا، سنت پیامبر و سیره خلفای شایسته**.
2. **خلافت پس از معاویه: حکومت باید پس از معاویه به امام حسن (ع) یا در صورت نبود ایشان به امام حسین (ع) برسد، و معاویه حق ندارد جانشینی تعیین کند**.
3. **توقف ناسزاگویی: معاویه باید از سب و ناسزاگویی به امام علی (ع) در منابر خودداری کند .4. تأمین مالی: اختصاص 2 میلیون درهم از مالیات فارس برای امام حسن و تأمین سهمی برای بنیهاشم و خانوادههای شهدای صدر اسلام.5. تأمین امنیت: معاویه مسئول تأمین امنیت جانی و مالی مسلمانان در سراسر قلمرو اسلامی (شامل حجاز، عراق، شام، یمن و ایران) بود و نباید کسی را تعقیب یا تهدید میکرد .نقض پیمان: معاویه پس از صلح، به هیچیک از بندهای قرارداد وفا نکرد و عملاً عهدنامه را پاره کرد. او شروع به کشتار شخصیتهای اسلامی و شیعیان کرد.
۴. نتایج و مقایسه با قیام امام حسین (ع)صلح امام حسن (ع) در واقع مقدمهای برای قیام امام حسین (ع) بود.1. افشای هویت معاویه: صلح امام حسن (ع) باعث شد تا هویت فتنهگر و غاصبانه معاویه که هیچ قانونی را رعایت نمیکرد، برای جامعه اسلامی افشا شود .2. تفاوت یاران: بزرگترین تفاوت بین دو رویداد، در یاران بود: *یاران امام حسن: در میدان نبرد (منطقه مَسْکِن)، امام خود را رها کردند، یا فرار کردند و یا به سپاه دشمن پیوستند . *یاران امام حسین: هر چند در تعداد بسیار کم بودند (۷۲ نفر)، اما از لحاظ اخلاص و فداکاری در تاریخ منحصر به فرد بودند و قبل از شروع جنگ، ناخالصها خود را جدا کرده بودند .3. تفاوت دشمنان: معاویه (دشمن امام حسن) یک سیاستمدار بسیار زیرک، حیلهگر و مکاربود که سعی داشت افکار عمومی را علیه خود تحریک نکند. در مقابل، یزید (دشمن امام حسین) از نظر سیاسی کودن و احمق معرفی شده است.
۲۲:۰۰
کانون کتاب و کتابخوانی علامه طباطبایی
برسی مباحث مهم جلسه این خلاصه تفصیلی بر محور تحلیلهای ارائه شده در کتاب «صلح امام حسن» نوشته شیخ راضی آل یاسین**، که به عنوان **کاملترین تکنگاری تاریخی درباره این رویداد شناخته میشود، تمرکز دارد. این تحلیلها بر رویکرد استدلالی و تحلیلی استوار بوده و از منابع متعدد اهل سنت و تشیع استفاده کرده است. ۱. ماهیت تصمیم امام حسن (ع) عقبنشینی امام حسن (ع) و پذیرش صلح، نه یک حرکت احساسی، بلکه یک تصمیمگیری آگاهانه و استراتژیک بود. این انتخاب از منظر عقلانیت سیاسی و آیندهنگری دینی برای حفظ اساس اسلام در برابر خطر نابودی صورت گرفت. کتاب آل یاسین، فضای پیچیده اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آن روز را که منجر به این صلح شد، به طور کامل ترسیم و تحلیل میکند. آیتالله خامنهای نیز، که خود قصد داشت کتابی در این زمینه بنویسد، امتیازات فراوان این اثر را عامل منصرف شدن خود از نگارش و وادار شدن به ترجمه آن ذکر کرده است. ۲. دلایل اصلی پذیرش صلح (بحران نظامی) امام حسن (ع) با سپاهی ناهمگون و ضعیف روبرو بود. ایشان پیش از این به آغازگر نبودن جنگ پایبند بودند، زیرا بنیهاشم هیچگاه آغازگر جنگ نبودند. مهمترین دلایلی که امام را مجبور به صلح کرد عبارتاند از: 1. *ناهمگونی و تشتت سپاه :سپاه امام حسن (ع) شامل شش گروه متضاد بود که دغدغه دینی نداشتند: باند اموی:جاسوسان در ظاهر همراه امام که دستورات معاویه را اجرا میکردند. *خوارج: کسانی که خواهان جنگ محض بودند (به شرط جنگ بیعت کردند نه صلح) و امام حسن بیعتشان را به شرط اطاعت کامل در جنگ و صلح پذیرفت. *شکاکان: کسانی که اراده قوی نداشتند و در واقع ابزاری در دست فتنهجویان بودند . *طرفداران هرج و مرج**، **غنیمتطلبان و صاحبان عصبیتهای قبیلهای. 2. **تلاشی عمدی سپاه توسط معاویه: معاویه جنگ را آغاز کرد. او با استفاده از روشهای *تهدید و تطمیع**، فرماندهان کلیدی امام را خریداری کرد: خیانت عبیدالله بن عباس: پسرعموی امام حسن و فرمانده سپاه، در ازای دریافت یک میلیون درهم از معاویه، سپاه امام را رها کرد و به دشمن پیوست . *خرید اشراف و سران قبایل: معاویه با وعده پول و حکومت، اشراف کوفه را نیز به سوی خود جذب کرد و عملاً سپاه امام را متلاشی ساخت. 3. حفظ شیعیان مخلص: امام حسن میدانست که اگر جنگ را ادامه دهد، همان تعداد اندک یاران مخلص و شیعه واقعی نیز از بین میروند و چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند. ۳. مفاد قرارداد صلح و نقض آن توسط معاویه صلح بر اساس شروطی تنظیم شد که هدف آن حفظ اسلام و شیعیان بود: 1. عمل به شریعت: واگذاری حکومت به معاویه به شرط عمل به کتاب خدا، سنت پیامبر و سیره خلفای شایسته**. 2. **خلافت پس از معاویه: حکومت باید پس از معاویه به امام حسن (ع) یا در صورت نبود ایشان به امام حسین (ع) برسد، و معاویه حق ندارد جانشینی تعیین کند**. 3. **توقف ناسزاگویی: معاویه باید از سب و ناسزاگویی به امام علی (ع) در منابر خودداری کند . 4. تأمین مالی: اختصاص 2 میلیون درهم از مالیات فارس برای امام حسن و تأمین سهمی برای بنیهاشم و خانوادههای شهدای صدر اسلام. 5. تأمین امنیت: معاویه مسئول تأمین امنیت جانی و مالی مسلمانان در سراسر قلمرو اسلامی (شامل حجاز، عراق، شام، یمن و ایران) بود و نباید کسی را تعقیب یا تهدید میکرد . نقض پیمان: معاویه پس از صلح، به هیچیک از بندهای قرارداد وفا نکرد و عملاً عهدنامه را پاره کرد. او شروع به کشتار شخصیتهای اسلامی و شیعیان کرد. ۴. نتایج و مقایسه با قیام امام حسین (ع) صلح امام حسن (ع) در واقع مقدمهای برای قیام امام حسین (ع) بود. 1. افشای هویت معاویه: صلح امام حسن (ع) باعث شد تا هویت فتنهگر و غاصبانه معاویه که هیچ قانونی را رعایت نمیکرد، برای جامعه اسلامی افشا شود . 2. تفاوت یاران: بزرگترین تفاوت بین دو رویداد، در یاران بود: *یاران امام حسن: در میدان نبرد (منطقه مَسْکِن)، امام خود را رها کردند، یا فرار کردند و یا به سپاه دشمن پیوستند . *یاران امام حسین: هر چند در تعداد بسیار کم بودند (۷۲ نفر)، اما از لحاظ اخلاص و فداکاری در تاریخ منحصر به فرد بودند و قبل از شروع جنگ، ناخالصها خود را جدا کرده بودند . 3. تفاوت دشمنان: معاویه (دشمن امام حسن) یک سیاستمدار بسیار زیرک، حیلهگر و مکاربود که سعی داشت افکار عمومی را علیه خود تحریک نکند. در مقابل، یزید (دشمن امام حسین) از نظر سیاسی کودن و احمق معرفی شده است.
جمعبندی: صلح امام حسن (ع) یک عمل عقلانی و بصیرتآمیز بود که در شرایط فروپاشی نظامی و عدم یکپارچگی یاران صورت گرفت تا هویت واقعی حاکم اموی را آشکار سازد و مسیر حفظ تشیع را برای آینده فراهم کند . این صلح، همچون یک چتر حفاظتی، هسته اصلی اسلام را در برابر طوفان نفاق و قدرتطلبی بنیامیه حفظ کرد تا در زمان مناسب، قیام امام حسین (ع) بتواند ثمره آن صبر استراتژیک را برداشت کند.
#نقدوبرسی
«کانون کتاب و کتابخوانی علامه طباطبایی »
شناسه:https://ble.ir/ketab_alame
#نقدوبرسی
«کانون کتاب و کتابخوانی علامه طباطبایی »
۲۲:۰۲
«الان چی میخونی؟»
سلام رفقای کتابخوان!
وسط درس خوندنی یا داری با یه رمان خستگی در میکنی؟ فرقی نمیکنه!
همین الان از کتابی که جلوته (با چای، قهوه، یا حتی میزِ شلوغِ درسات) یه عکس بگیر و برامون بفرست.
کادر هنری و دوربین حرفهای نمیخوایم!
یه عکس «یهویی» و واقعی بفرست تا ببینیم با بقیه بچهها الان کجای دنیای کلمات هستین.
عکسهات رو بفرست اینجا: [ @Malp82 ]
سلام رفقای کتابخوان!
۱۲:۱۷