مهمان ویژهی این برنامه بزرگواری بود که با وجود عدم بینایی نکات مفیدی برای فهم فیلم گفت.
@ketab_moghavemat
@ketab_moghavemat
۷:۵۶
لحظاتی از پخش فیلم
در انتها با هم نقشهی اشغال فلسطین از سال ۱۹۴۸ تاکنون را مرور کردیم.
#معرفی_فیلم
@ketab_moghavemat
در انتها با هم نقشهی اشغال فلسطین از سال ۱۹۴۸ تاکنون را مرور کردیم.
#معرفی_فیلم
@ketab_moghavemat
۷:۵۸
۷:۵۸
۷:۵۸
روز سه شنبه ۱۳ آبان، برای نوجوانها در پارک کتاب خواندیم.
انتخاب ما برای خواندن، کتاب ریشه ، یکی از کتابهای برگزیده مقاومت، بود.
بچهها اغلب در سنین ۱۰ تا ۱۲ سال بودند و به خوبی قصه را دریافتند. کتاب در صفحات آ۳ پرینت شده بود تا بهتر بتوانند تصاویر را ببینند.
پس از آنکه کتابخوانی به پایان رسید از بچهها پرسیدیم آیا میتوانید پایان متفاوتی برای قصه بسازید؟
دو نفر معتقد بودند که درخت باید با تبر صحبت میکرد تا او را متقاعد کند به جای قطع درختان سراغ کاشت درخت برود.
نوجوان سوم معتقد بود که گفتگو میان تبر و درخت ممکن نیست. درخت به درستی در برابر تبر مقاومت کرده همان طور که مردم غزه مقاومت میکنند.
این کتابخوانی به عنوان بخشی از برنامهی سهشنبههای مهدوی مسجد طرشت در بوستان شهید عزیز برگزار شد.
کتاب #ریشه#کتابخوانی کودک و نوجوان
@ketab_moghavemat
انتخاب ما برای خواندن، کتاب ریشه ، یکی از کتابهای برگزیده مقاومت، بود.
بچهها اغلب در سنین ۱۰ تا ۱۲ سال بودند و به خوبی قصه را دریافتند. کتاب در صفحات آ۳ پرینت شده بود تا بهتر بتوانند تصاویر را ببینند.
پس از آنکه کتابخوانی به پایان رسید از بچهها پرسیدیم آیا میتوانید پایان متفاوتی برای قصه بسازید؟
دو نفر معتقد بودند که درخت باید با تبر صحبت میکرد تا او را متقاعد کند به جای قطع درختان سراغ کاشت درخت برود.
نوجوان سوم معتقد بود که گفتگو میان تبر و درخت ممکن نیست. درخت به درستی در برابر تبر مقاومت کرده همان طور که مردم غزه مقاومت میکنند.
این کتابخوانی به عنوان بخشی از برنامهی سهشنبههای مهدوی مسجد طرشت در بوستان شهید عزیز برگزار شد.
کتاب #ریشه#کتابخوانی کودک و نوجوان
@ketab_moghavemat
۴:۱۶
۴:۱۶
۴:۱۶
۴:۱۶
رنج بیروایت؛ وقتی عددها میمیرند
در روایت زدایی از رنج فلسطینیان، عناصر شخصی ساز از بین میروند: نام، سن، چهره، خانواده، رویا و ... .
در غیاب این عناصر، تصویر کودک غزهای، تنها یک عدد دیگر در آمار میشود.
در مقابل، حتی یک قربانی غربی یا اسرائیلی، با چهره، مدرسه، خاطره، و دوست تصویر میشود. این ناهمگونی روایی، همدلی را نابرابر توزیع میکند.
افزون بر این، روایت پیوندی زمانی و علّی بین واقعه و پیامد، عامل و قربانی و کنش و مسئولیت ایجاد میکند.
در غیاب روایت، مغز تنها با تصاویر گسسته و هیجانی مواجه میشود که نه ظرفیت تفسیر ایجاد میکنند و نه امکان کنش.
قصه، به معنای واقعی کلمه، رنج را فهمپذیر و واکنشپذیر میکند ؛ بدون آن تصاویر دردناک فقط از پیش چشم ما عبور میکنند.
منبع: مجله خردورزی، «همدلی خاموش شده»، پاییز ۱۴۰۴
#اهمیت_روایت#چرا_داستان_فلسطین
@ketab_moghavemat
در روایت زدایی از رنج فلسطینیان، عناصر شخصی ساز از بین میروند: نام، سن، چهره، خانواده، رویا و ... .
در غیاب این عناصر، تصویر کودک غزهای، تنها یک عدد دیگر در آمار میشود.
در مقابل، حتی یک قربانی غربی یا اسرائیلی، با چهره، مدرسه، خاطره، و دوست تصویر میشود. این ناهمگونی روایی، همدلی را نابرابر توزیع میکند.
افزون بر این، روایت پیوندی زمانی و علّی بین واقعه و پیامد، عامل و قربانی و کنش و مسئولیت ایجاد میکند.
در غیاب روایت، مغز تنها با تصاویر گسسته و هیجانی مواجه میشود که نه ظرفیت تفسیر ایجاد میکنند و نه امکان کنش.
قصه، به معنای واقعی کلمه، رنج را فهمپذیر و واکنشپذیر میکند ؛ بدون آن تصاویر دردناک فقط از پیش چشم ما عبور میکنند.
منبع: مجله خردورزی، «همدلی خاموش شده»، پاییز ۱۴۰۴
#اهمیت_روایت#چرا_داستان_فلسطین
@ketab_moghavemat
۲:۲۲
معرفی کتاب مقاومت
رنج بیروایت؛ وقتی عددها میمیرند در روایت زدایی از رنج فلسطینیان، عناصر شخصی ساز از بین میروند: نام، سن، چهره، خانواده، رویا و ... . در غیاب این عناصر، تصویر کودک غزهای، تنها یک عدد دیگر در آمار میشود. در مقابل، حتی یک قربانی غربی یا اسرائیلی، با چهره، مدرسه، خاطره، و دوست تصویر میشود. این ناهمگونی روایی، همدلی را نابرابر توزیع میکند. افزون بر این، روایت پیوندی زمانی و علّی بین واقعه و پیامد، عامل و قربانی و کنش و مسئولیت ایجاد میکند. در غیاب روایت، مغز تنها با تصاویر گسسته و هیجانی مواجه میشود که نه ظرفیت تفسیر ایجاد میکنند و نه امکان کنش. قصه، به معنای واقعی کلمه، رنج را فهمپذیر و واکنشپذیر میکند ؛ بدون آن تصاویر دردناک فقط از پیش چشم ما عبور میکنند. منبع: مجله خردورزی، «همدلی خاموش شده»، پاییز ۱۴۰۴ #اهمیت_روایت #چرا_داستان_فلسطین @ketab_moghavemat
دربارهی روایت، خوب است نمونهای از شلیک پنهانی اما بیامان روایت رنج یهودیان در زمان جنگ جهانی دوم را ببینید:
بهتازگی تلوزیون فارسی بی بی سی پخش سریال "بهترینِ مردان" را شروع کرد.این فیلم داستان تلاشهای یک پزشک آلمانی-انگلیسی- یهودی برای بهبود سربازانی است که قطع نخاع شدهاند.
فیلم حول تلاشهای پزشک و سربازان برای بلند شدن از تخت بیمارستان و بازگشت به زندگی معمولی است.
فقط در دو صحنهی چند ثانیهای پزشکِ قهرمان فیلم از اسیر بودن بستگانش در زندانهای آلمان نازی یا تبریک عید یهودی شبات صحبت میکند.اما همین کافی است که مخاطب جای این پزشک را در روایت کلی خودش، من جمله روایت مشروعیت بخش به تاسیس اسرائیل پیدا کند.
مظلومیت فلسطینیها اینجاست که بسیار به ندرت به عنوان انسانهایی مثل ما تصویر میشوند چه برسد به قهرمانانی مانند دکتر لودویگ گوتمن
کتاب، قصه، روایت رنج فلسطینیان را «فهمپذیر میکند.بدون آن تصاویر دردناک فقط از پیش چشم ما عبور میکند.»
#روایت_فلسطین#چرا_داستان_فلسطین
@ketab_moghavemat
۲۱:۰۶
بازارسال شده از غزه تودی
زنان غزه، پای درس حضرت زهرا (س)
این ویدیو رو احمد ابو الروس، خبرنگار مشهور غزهای یک سال پیش (نوامبر ۲۰۲۴) با این کپشن منتشر کرده بود:مادرم و خانمهای غزه، و با عظمت ترین داستان از بانو فاطمهی زهرا (س)
پ.ن: احمد ابوالروس، دو ماه بعد از این ویدیو با حملهی مستقیم پهپادی ترور و شهید شد
#غزه_تودی 𝐉𝗼𝗶𝗻,𝐈𝗻↝¦ @GazaToday_ir
برایبقیه هم ارسالکنیم
این ویدیو رو احمد ابو الروس، خبرنگار مشهور غزهای یک سال پیش (نوامبر ۲۰۲۴) با این کپشن منتشر کرده بود:مادرم و خانمهای غزه، و با عظمت ترین داستان از بانو فاطمهی زهرا (س)
پ.ن: احمد ابوالروس، دو ماه بعد از این ویدیو با حملهی مستقیم پهپادی ترور و شهید شد
#غزه_تودی 𝐉𝗼𝗶𝗻,𝐈𝗻↝¦ @GazaToday_ir
۸:۳۸
شناخت عاطفی نسبت به فلسطین
باید خاطرمان باشد که با توجه به هفتم اکتبر و درگیری مستقیم ما با رژیم اشغالگر، الان ضرورتی پیش آمده که ما با ماجرای فلسطین آشنا شویم. ما باید حتی شناخت عاطفی نسبت به فلسطین داشته باشیم.
به نظر من نمیرسد که ما موفق باشیم که یک جریان داستاننویسی دربارهی فلسطین راه بیندازیم.انگار میتوانیم برای سوریه و عراق سیاستگذاری فرهنگی کنیم و پروژههای داستاننویسی به راه بیندازیم تا دربارهی این دو کشور روایتگری داشته باشیم، اما وقتی نوبت به فلسطین میرسد، چنین اراده یا امکانی وجود ندارد.کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که ترجمهی آثار فلسطینی را جدی بگیریم .
منبع: گزیدهای از مصاحبهی علیرضا سمیعی با موضوع ادبیات داستانی فلسطینمجله خردورزی، شماره ۹، ص۸۴
#روایت_فلسطین#ادبیات_داستانی_فلسطین
@ketab_moghavemat
باید خاطرمان باشد که با توجه به هفتم اکتبر و درگیری مستقیم ما با رژیم اشغالگر، الان ضرورتی پیش آمده که ما با ماجرای فلسطین آشنا شویم. ما باید حتی شناخت عاطفی نسبت به فلسطین داشته باشیم.
به نظر من نمیرسد که ما موفق باشیم که یک جریان داستاننویسی دربارهی فلسطین راه بیندازیم.انگار میتوانیم برای سوریه و عراق سیاستگذاری فرهنگی کنیم و پروژههای داستاننویسی به راه بیندازیم تا دربارهی این دو کشور روایتگری داشته باشیم، اما وقتی نوبت به فلسطین میرسد، چنین اراده یا امکانی وجود ندارد.کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که ترجمهی آثار فلسطینی را جدی بگیریم .
منبع: گزیدهای از مصاحبهی علیرضا سمیعی با موضوع ادبیات داستانی فلسطینمجله خردورزی، شماره ۹، ص۸۴
#روایت_فلسطین#ادبیات_داستانی_فلسطین
@ketab_moghavemat
۱۱:۳۱
معرفی کتاب مقاومت
شناخت عاطفی نسبت به فلسطین باید خاطرمان باشد که با توجه به هفتم اکتبر و درگیری مستقیم ما با رژیم اشغالگر، الان ضرورتی پیش آمده که ما با ماجرای فلسطین آشنا شویم. ما باید حتی شناخت عاطفی نسبت به فلسطین داشته باشیم. به نظر من نمیرسد که ما موفق باشیم که یک جریان داستاننویسی دربارهی فلسطین راه بیندازیم. انگار میتوانیم برای سوریه و عراق سیاستگذاری فرهنگی کنیم و پروژههای داستاننویسی به راه بیندازیم تا دربارهی این دو کشور روایتگری داشته باشیم، اما وقتی نوبت به فلسطین میرسد، چنین اراده یا امکانی وجود ندارد. کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که ترجمهی آثار فلسطینی را جدی بگیریم . منبع: گزیدهای از مصاحبهی علیرضا سمیعی با موضوع ادبیات داستانی فلسطین مجله خردورزی، شماره ۹، ص۸۴ #روایت_فلسطین #ادبیات_داستانی_فلسطین @ketab_moghavemat
ادبیات داستانی فلسطین؛ پادکست، روایت بومی
پرسش: با توجه به تغییر رفتار خوانندگی نسل جدید، چگونه میتوان محتوای مربوط به فلسطین را در قالبهای جدید رسانهای ارائه داد؟ آیا کتابهای صوتی، پادکستها و محتوای تعاملی میتوانند جایگزین مناسبی برای کتابهای سنتی باشند؟
پاسخ: رسانههایی مثل کتابهای الکترونیک، پادکستها یا حتی کتابهایی که بیشتر متمرکز بر تصویرسازی هستند، جای کتابهای سنتی را نمیگیرند، بلکه امتداد کتابهای سنتی هستند . بله، این ایده، به خوبی ظرفیت تکمیلکنندگی رسانهها را نشان میدهد.
تبدیل کتابهای موجود به پادکست، به ویژه دربارهی فلسطین، میتواند مخاطبانی را که کمتر اهل مطالعه اند اما شنوندههای فعالی هستند، درگیر کند. در عین حال، تولید آثار مستقل، چه به صورت الکترونیک و چه پادکست، ارزش افزوده ایجاد میکند؛ زیرا روایت تازه و بومی از مسئله ارائه میدهد.
این قالبها نه تنها رقیب کتاب نیستند، بلکه به مثابه پلهای ارتباطی، محتوای کتاب را به طیف وسیعتری از مردم میرسانند و دامنهی اثرگذاری آن را گسترش میدهند
منبع: گزیدهای از مصاحبهی علیرضا سمیعی با موضوع ادبیات داستانی فلسطینمجله خردورزی، شماره ۹، ص۸۶
#روایت_فلسطین#ادبیات_داستانی_فلسطین
@ketab_moghavemat
پرسش: با توجه به تغییر رفتار خوانندگی نسل جدید، چگونه میتوان محتوای مربوط به فلسطین را در قالبهای جدید رسانهای ارائه داد؟ آیا کتابهای صوتی، پادکستها و محتوای تعاملی میتوانند جایگزین مناسبی برای کتابهای سنتی باشند؟
پاسخ: رسانههایی مثل کتابهای الکترونیک، پادکستها یا حتی کتابهایی که بیشتر متمرکز بر تصویرسازی هستند، جای کتابهای سنتی را نمیگیرند، بلکه امتداد کتابهای سنتی هستند . بله، این ایده، به خوبی ظرفیت تکمیلکنندگی رسانهها را نشان میدهد.
تبدیل کتابهای موجود به پادکست، به ویژه دربارهی فلسطین، میتواند مخاطبانی را که کمتر اهل مطالعه اند اما شنوندههای فعالی هستند، درگیر کند. در عین حال، تولید آثار مستقل، چه به صورت الکترونیک و چه پادکست، ارزش افزوده ایجاد میکند؛ زیرا روایت تازه و بومی از مسئله ارائه میدهد.
این قالبها نه تنها رقیب کتاب نیستند، بلکه به مثابه پلهای ارتباطی، محتوای کتاب را به طیف وسیعتری از مردم میرسانند و دامنهی اثرگذاری آن را گسترش میدهند
منبع: گزیدهای از مصاحبهی علیرضا سمیعی با موضوع ادبیات داستانی فلسطینمجله خردورزی، شماره ۹، ص۸۶
#روایت_فلسطین#ادبیات_داستانی_فلسطین
@ketab_moghavemat
۱۱:۳۲
معرفی کتاب مقاومت
ادبیات داستانی فلسطین؛ پادکست، روایت بومی پرسش: با توجه به تغییر رفتار خوانندگی نسل جدید، چگونه میتوان محتوای مربوط به فلسطین را در قالبهای جدید رسانهای ارائه داد؟ آیا کتابهای صوتی، پادکستها و محتوای تعاملی میتوانند جایگزین مناسبی برای کتابهای سنتی باشند؟ پاسخ: رسانههایی مثل کتابهای الکترونیک، پادکستها یا حتی کتابهایی که بیشتر متمرکز بر تصویرسازی هستند، جای کتابهای سنتی را نمیگیرند، بلکه امتداد کتابهای سنتی هستند . بله، این ایده، به خوبی ظرفیت تکمیلکنندگی رسانهها را نشان میدهد. تبدیل کتابهای موجود به پادکست، به ویژه دربارهی فلسطین، میتواند مخاطبانی را که کمتر اهل مطالعه اند اما شنوندههای فعالی هستند، درگیر کند. در عین حال، تولید آثار مستقل، چه به صورت الکترونیک و چه پادکست، ارزش افزوده ایجاد میکند؛ زیرا روایت تازه و بومی از مسئله ارائه میدهد. این قالبها نه تنها رقیب کتاب نیستند، بلکه به مثابه پلهای ارتباطی، محتوای کتاب را به طیف وسیعتری از مردم میرسانند و دامنهی اثرگذاری آن را گسترش میدهند منبع: گزیدهای از مصاحبهی علیرضا سمیعی با موضوع ادبیات داستانی فلسطین مجله خردورزی، شماره ۹، ص۸۶ #روایت_فلسطین #ادبیات_داستانی_فلسطین @ketab_moghavemat
نویسندگان ایرانی و فلسطین
پرسش: چرا نویسندگان مطرح ایرانی کمتر در آثارشان به موضوع فلسطین پرداختهاند؟
پاسخ: ... چیزی که واقعا آزاردهنده است این است که برخی نویسندگان ما حتی از اظهار نظر دربارهی فجایع فلسطین خودداری میکنند. شاید دلیلش این باشد که نگران از دست دادن مخاطبان خود هستند یا فکر میکنند ترجمهی آثارشان به دیگر زبانها دچار مشکل میشود. یا حتی ممکن است بیم این را داشته باشند که سفرشان به خارج از کشور محدود شود . اما این دلایل، در اصل توهماتی است که پایه و اساس درست و محکمی ندارد.
ثانیاً؛ حتی اگر این دلایل درست باشند، شایستهی یک نویسندهی آرمانگرا نیست که برای اینکه مخاطبانش را در داخل ایران از دست ندهد یا ترجمهی آثارش در خارج ضعیف نشود یا سفرش به کشوری که هوادار رژیم اشغالگر است تهدید نشود، دربارهی فاجعهی بزرگ فلسطین سکوت کند.
من این سکوت را محکوم میکنم و به نظرم افرادی که این سکوت را اختیار کردهاند، شخصیتی بسیار دنی الطبع دارند.
منبع: گزیدهای از مصاحبهی علیرضا سمیعی با موضوع ادبیات داستانی فلسطینمجله خردورزی، شماره ۹، ص۸۷
#روایت_فلسطین#ادبیات_داستانی_فلسطین
@ketab_moghavemat
پرسش: چرا نویسندگان مطرح ایرانی کمتر در آثارشان به موضوع فلسطین پرداختهاند؟
پاسخ: ... چیزی که واقعا آزاردهنده است این است که برخی نویسندگان ما حتی از اظهار نظر دربارهی فجایع فلسطین خودداری میکنند. شاید دلیلش این باشد که نگران از دست دادن مخاطبان خود هستند یا فکر میکنند ترجمهی آثارشان به دیگر زبانها دچار مشکل میشود. یا حتی ممکن است بیم این را داشته باشند که سفرشان به خارج از کشور محدود شود . اما این دلایل، در اصل توهماتی است که پایه و اساس درست و محکمی ندارد.
ثانیاً؛ حتی اگر این دلایل درست باشند، شایستهی یک نویسندهی آرمانگرا نیست که برای اینکه مخاطبانش را در داخل ایران از دست ندهد یا ترجمهی آثارش در خارج ضعیف نشود یا سفرش به کشوری که هوادار رژیم اشغالگر است تهدید نشود، دربارهی فاجعهی بزرگ فلسطین سکوت کند.
من این سکوت را محکوم میکنم و به نظرم افرادی که این سکوت را اختیار کردهاند، شخصیتی بسیار دنی الطبع دارند.
منبع: گزیدهای از مصاحبهی علیرضا سمیعی با موضوع ادبیات داستانی فلسطینمجله خردورزی، شماره ۹، ص۸۷
#روایت_فلسطین#ادبیات_داستانی_فلسطین
@ketab_moghavemat
۱۱:۳۴
یک تجربه جدید :
سناریونویسی فعالیت با کودکان
با محوریت کتاب
همراه با ارائه کتابچه "کودک_ ریشه_ مقاومت"و کارگاه تمرینی با محوريت کتاب "ریشه"
مناسب مربیان کودک و والدین دغدغهمند
جمعه ۱۴ آذر | ساعت ۱۰ تا ۱۲بر بستر اسکای روم
برای دریافت رایگان لینک ارائه، به آیدی زیر در پیامرسان بله پیام دهید@more_love1منتظرتون هستیم
@ketab_moghavemat
۱۷:۲۹
1_22519874890.pdf
۲.۵۶ مگابایت
جزوه "کودک -ریشه-مقاومت"
معرفی ۴ کتاب مرتبط با مقاومتنقد و بررسی آنها وارائه طرح درس مرتبط بر اساس آنها
گروه تحریر فلسطین@ketab_moghavemat
معرفی ۴ کتاب مرتبط با مقاومتنقد و بررسی آنها وارائه طرح درس مرتبط بر اساس آنها
گروه تحریر فلسطین@ketab_moghavemat
۹:۱۶
معرفی کتاب مقاومت
کتاب پردازی ریشه .ppsx
نسخه ویرایش شده خدمت شما
۲۰:۱۷
دفاع از فلسطین و آرمان فلسطین در پلتفرمهای مجازی : چالشها و ابتکاراتزمان
: پنجشنبه، ۲۰ آذر، ساعت ۱۰مکان: حوالی چهار راه ولیعصر (عج)
به دلیل محدودیت مکان، لطفا درصورتیکه تشریف میارین، به آیدی زیر پیام دهید تا ادرس دقیق خدمتتان ارسال شود.
@more_love1
@ketab_moghavemat
به دلیل محدودیت مکان، لطفا درصورتیکه تشریف میارین، به آیدی زیر پیام دهید تا ادرس دقیق خدمتتان ارسال شود.
@more_love1
@ketab_moghavemat
۸:۱۹
معرفی کتاب مقاومت
دفاع از فلسطین و آرمان فلسطین در پلتفرمهای مجازی : چالشها و ابتکارات زمان
: پنجشنبه، ۲۰ آذر، ساعت ۱۰ مکان: حوالی چهار راه ولیعصر (عج) به دلیل محدودیت مکان، لطفا درصورتیکه تشریف میارین، به آیدی زیر پیام دهید تا ادرس دقیق خدمتتان ارسال شود. @more_love1 @ketab_moghavemat
استعمار قدیم با اشغال سرزمین، کنترل منابع و تحمیل قدرت نظامی شناخته میشد، اما استعمار جدید (درکنار استفاده از روشهای قبل) اغلب ماهیتی نرم، پنهان و الگوریتمی دارد. در این مدل، سلطه نه از راه زور مستقیم، بلکه از طریق انباشت داده، انحصار پلتفرمها، کنترل جریان اطلاعات و شکلدهی تدریجی رفتار کاربران اعمال میشود. وابستگی جوامع به زیرساختهای دیجیتال، موتورهای جستوجو، شبکههای اجتماعی و مدلهای هوش مصنوعی، نوعی نفوذ نامرئی ایجاد میکند که در آن قدرت واقعی در دست کسانی است که الگوریتمها را طراحی و هدایت میکنند.در این جلسه میخواهیم از مقاومت الگوریتمی صحبت کنیم.ایستادگی در برابر سازوکارهای دیجیتالی که میکوشند روایتها و الگوهای فکری را بهطور نامرئی شکل دهند. و نمونه هایی از مقاومت الگوریتمی جوانان فلسطینی را بررسی می کنیم که در آن با پرسشگری نسبت به خروجی الگوریتمها، ایجاد مسیرهای مستقل برای تولید و توزیع محتوا و مراقبت نسبت به سوگیریهای پنهان سعی می کنند جان تازه ای به مقاومت فلسطین بدهند.
@ketab_moghavemat
@ketab_moghavemat
۸:۲۱