AUD-20250805-WA0036.mp3
۰۱:۰۶:۴۸-۱۱.۴۷ مگابایت
«تفسیر قرآن کریم» 
سوره انعام آیه ۲ تا ۲۰
====================کانال رسمی مفتی خالد سراوانی
کانال ما در بله/ https://ble.ir/khaledsaravani
کانال تلگرام ما/https://t.me/khaledsaravani
پیج اینستاگرام ما / :https://instagram.com/khaledsaravani_com
کانال واتساپی / :https://chat.whatsapp.com/EaaajuqVjaN4vnpI55wW8i#در نشر نیکی ها سهیم باشیم
====================کانال رسمی مفتی خالد سراوانی
۵:۵۱
هُوَ ٱلَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٖ ثُمَّ قَضَىٰٓ أَجَلٗاۖ وَأَجَلٞ مُّسَمًّى عِندَهُۥۖ ثُمَّ أَنتُمۡ تَمۡتَرُونَ
(۲) وَهُوَ ٱللَّهُ فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَفِي ٱلۡأَرۡضِ يَعۡلَمُ سِرَّكُمۡ وَجَهۡرَكُمۡ وَيَعۡلَمُ مَا تَكۡسِبُونَ
(۳) وَمَا تَأۡتِيهِم مِّنۡ ءَايَةٖ مِّنۡ ءَايَٰتِ رَبِّهِمۡ إِلَّا كَانُواْ عَنۡهَا مُعۡرِضِينَ
(۴) فَقَدۡ كَذَّبُواْ بِٱلۡحَقِّ لَمَّا جَآءَهُمۡ فَسَوۡفَ يَأۡتِيهِمۡ أَنۢبَـٰٓؤُاْ مَا كَانُواْ بِهِۦ يَسۡتَهۡزِءُونَ
(۵) أَلَمۡ يَرَوۡاْ كَمۡ أَهۡلَكۡنَا مِن قَبۡلِهِم مِّن قَرۡنٖ مَّكَّنَّـٰهُمۡ فِي ٱلۡأَرۡضِ مَا لَمۡ نُمَكِّن لَّكُمۡ وَأَرۡسَلۡنَا ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡهِم مِّدۡرَارٗا وَجَعَلۡنَا ٱلۡأَنۡهَٰرَ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهِمۡ فَأَهۡلَكۡنَٰهُم بِذُنُوبِهِمۡ وَأَنشَأۡنَا مِنۢ بَعۡدِهِمۡ قَرۡنًا ءَاخَرِينَ
(۶) وَلَوۡ نَزَّلۡنَا عَلَيۡكَ كِتَٰبٗا فِي قِرۡطَاسٖ فَلَمَسُوهُ بِأَيۡدِيهِمۡ لَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ إِنۡ هَٰذَآ إِلَّا سِحۡرٞ مُّبِينٞ
(۷) وَقَالُواْ لَوۡلَآ أُنزِلَ عَلَيۡهِ مَلَكٞۖ وَلَوۡ أَنزَلۡنَا مَلَكٗا لَّقُضِيَ ٱلۡأَمۡرُ ثُمَّ لَا يُنظَرُونَ
(۸) وَلَوۡ جَعَلۡنَٰهُ مَلَكٗا لَّجَعَلۡنَٰهُ رَجُلٗا وَلَلَبَسۡنَا عَلَيۡهِم مَّا يَلۡبِسُونَ
(۹) وَلَقَدِ ٱسۡتُهۡزِئَ بِرُسُلٖ مِّن قَبۡلِكَ فَحَاقَ بِٱلَّذِينَ سَخِرُواْ مِنۡهُم مَّا كَانُواْ بِهِۦ يَسۡتَهۡزِءُونَ
(۱۰) قُلۡ سِيرُواْ فِي ٱلۡأَرۡضِ ثُمَّ ٱنظُرُواْ كَيۡفَ كَانَ عَٰقِبَةُ ٱلۡمُكَذِّبِينَ
(۱۱) قُل لِّمَن مَّا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۖ قُل لِّلَّهِۚ كَتَبَ عَلَىٰ نَفۡسِهِ ٱلرَّحۡمَةَۚ لَيَجۡمَعَنَّكُمۡ إِلَىٰ يَوۡمِ ٱلۡقِيَٰمَةِ لَا رَيۡبَ فِيهِۚ ٱلَّذِينَ خَسِرُوٓاْ أَنفُسَهُمۡ فَهُمۡ لَا يُؤۡمِنُونَ
(۱۲) ۞وَلَهُۥ مَا سَكَنَ فِي ٱلَّيۡلِ وَٱلنَّهَارِۚ وَهُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ
(۱۳) قُلۡ أَغَيۡرَ ٱللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيّٗا فَاطِرِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَهُوَ يُطۡعِمُ وَلَا يُطۡعَمُۗ قُلۡ إِنِّيٓ أُمِرۡتُ أَنۡ أَكُونَ أَوَّلَ مَنۡ أَسۡلَمَۖ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ
(۱۴) قُلۡ إِنِّيٓ أَخَافُ إِنۡ عَصَيۡتُ رَبِّي عَذَابَ يَوۡمٍ عَظِيمٖ
(۱۵) مَّن يُصۡرَفۡ عَنۡهُ يَوۡمَئِذٖ فَقَدۡ رَحِمَهُۥۚ وَذَٰلِكَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡمُبِينُ
(۱۶) وَإِن يَمۡسَسۡكَ ٱللَّهُ بِضُرّٖ فَلَا كَاشِفَ لَهُۥٓ إِلَّا هُوَۖ وَإِن يَمۡسَسۡكَ بِخَيۡرٖ فَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٖ قَدِيرٞ
(۱۷) وَهُوَ ٱلۡقَاهِرُ فَوۡقَ عِبَادِهِۦۚ وَهُوَ ٱلۡحَكِيمُ ٱلۡخَبِيرُ
(۱۸) قُلۡ أَيُّ شَيۡءٍ أَكۡبَرُ شَهَٰدَةٗۖ قُلِ ٱللَّهُۖ شَهِيدُۢ بَيۡنِي وَبَيۡنَكُمۡۚ وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانُ لِأُنذِرَكُم بِهِۦ وَمَنۢ بَلَغَۚ أَئِنَّكُمۡ لَتَشۡهَدُونَ أَنَّ مَعَ ٱللَّهِ ءَالِهَةً أُخۡرَىٰۚ قُل لَّآ أَشۡهَدُۚ قُلۡ إِنَّمَا هُوَ إِلَٰهٞ وَٰحِدٞ وَإِنَّنِي بَرِيٓءٞ مِّمَّا تُشۡرِكُونَ
(۱۹) ٱلَّذِينَ ءَاتَيۡنَٰهُمُ ٱلۡكِتَٰبَ يَعۡرِفُونَهُۥ كَمَا يَعۡرِفُونَ أَبۡنَآءَهُمُۘ ٱلَّذِينَ خَسِرُوٓاْ أَنفُسَهُمۡ فَهُمۡ لَا يُؤۡمِنُونَ
(۲۰) انعام
۵:۵۱
۶:۱۳
این آیه چقدر بازدارنده از گناهان پنهانی و خلوت است! ... اگر آن را در برابر چشمانت قرار دهی، به اذن خدا، تو را از نگاه به حرام بازمیدارد. پس هرگاه شیطان تو را وسوسه کرد، با نفس خودت با این آیه سخن بگو.
خدا را حقیرترین کسی که تو را میبیند، قرار نده.
---
نکات تفسیری (۱۲)
خالد سراوانی
﴿أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللهَ يَرَى﴾ آیه: «آیا نمیداند که خداوند میبیند؟»**
این آیه، که در سوره علق قرار دارد، هشداری شدید به کسانی است که فکر میکنند میتوانند اعمال خود را از دید خداوند پنهان کنند. در ادامه به چند نکته تفسیری پیرامون این آیه اشاره میکنیم:
*علم مطلق خداوند: این آیه یادآور علم بینهایت و احاطه کامل خداوند بر تمام هستی است. خداوند نه تنها اعمال آشکار انسانها، بلکه نیتها، افکار و حتی گناهانی که در خلوت و پنهانی انجام میشوند را نیز میبیند. این دیدن به معنای صرفاً مشاهده نیست، بلکه به معنای علم کامل و ثبت دقیق تمامی اعمال است.
*بازدارندگی از گناه: این آیه یک زاجر قوی (بازدارنده) در برابر گناه است. وقتی انسان به این حقیقت فکر میکند که خداوند در هر لحظه او را میبیند، احساس مسئولیت بیشتری پیدا میکند و از انجام گناهانی که فکر میکند کسی از آنها باخبر نمیشود، پرهیز میکند. به همین دلیل، در متن آمده است که این آیه به طور خاص برای جلوگیری از گناهان پنهانی و خلوت بسیار مؤثر است.
*حاضر و ناظر بودن خداوند: این آیه احساس حضور و نظارت دائمی خداوند را در قلب مؤمن زنده نگه میدارد. وقتی این حس درونی شود، انسان خداوند را نه تنها در مسجد و در نماز، بلکه در تمام لحظات زندگی خود حاضر میبیند. این نگاه، او را از نگاه به حرام و انجام هر عمل نادرستی بازمیدارد.
*انکار و انکارِ نادانی: عبارت «أَلَمْ يَعْلَمْ» (آیا نمیداند؟) به صورت استفهام انکاری است. یعنی: "مگر نمیدانی؟" این عبارت نشان میدهد که این حقیقت آنقدر واضح است که جای هیچ شک و شبههای برای هیچ کس باقی نمیگذارد. این پرسش، مخاطب را به تأمل و بیدار شدن از غفلت دعوت میکند.* __https://chat.whatsapp.com/EaaajuqVjaN4vnpI55wW8i
به طور خلاصه، آیه «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللهَ يَرَى» یک اصل تربیتی و اخلاقی مهم است که انسان را به یادآوری دائمی حضور خداوند و علم مطلق او تشویق میکند. این یادآوری، انگیزهای قوی برای ترک گناه و حرکت به سوی پاکی و تقواست.
خدا را حقیرترین کسی که تو را میبیند، قرار نده.
---
﴿أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللهَ يَرَى﴾ آیه: «آیا نمیداند که خداوند میبیند؟»**
این آیه، که در سوره علق قرار دارد، هشداری شدید به کسانی است که فکر میکنند میتوانند اعمال خود را از دید خداوند پنهان کنند. در ادامه به چند نکته تفسیری پیرامون این آیه اشاره میکنیم:
*علم مطلق خداوند: این آیه یادآور علم بینهایت و احاطه کامل خداوند بر تمام هستی است. خداوند نه تنها اعمال آشکار انسانها، بلکه نیتها، افکار و حتی گناهانی که در خلوت و پنهانی انجام میشوند را نیز میبیند. این دیدن به معنای صرفاً مشاهده نیست، بلکه به معنای علم کامل و ثبت دقیق تمامی اعمال است.
*بازدارندگی از گناه: این آیه یک زاجر قوی (بازدارنده) در برابر گناه است. وقتی انسان به این حقیقت فکر میکند که خداوند در هر لحظه او را میبیند، احساس مسئولیت بیشتری پیدا میکند و از انجام گناهانی که فکر میکند کسی از آنها باخبر نمیشود، پرهیز میکند. به همین دلیل، در متن آمده است که این آیه به طور خاص برای جلوگیری از گناهان پنهانی و خلوت بسیار مؤثر است.
*حاضر و ناظر بودن خداوند: این آیه احساس حضور و نظارت دائمی خداوند را در قلب مؤمن زنده نگه میدارد. وقتی این حس درونی شود، انسان خداوند را نه تنها در مسجد و در نماز، بلکه در تمام لحظات زندگی خود حاضر میبیند. این نگاه، او را از نگاه به حرام و انجام هر عمل نادرستی بازمیدارد.
*انکار و انکارِ نادانی: عبارت «أَلَمْ يَعْلَمْ» (آیا نمیداند؟) به صورت استفهام انکاری است. یعنی: "مگر نمیدانی؟" این عبارت نشان میدهد که این حقیقت آنقدر واضح است که جای هیچ شک و شبههای برای هیچ کس باقی نمیگذارد. این پرسش، مخاطب را به تأمل و بیدار شدن از غفلت دعوت میکند.* __https://chat.whatsapp.com/EaaajuqVjaN4vnpI55wW8i
به طور خلاصه، آیه «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللهَ يَرَى» یک اصل تربیتی و اخلاقی مهم است که انسان را به یادآوری دائمی حضور خداوند و علم مطلق او تشویق میکند. این یادآوری، انگیزهای قوی برای ترک گناه و حرکت به سوی پاکی و تقواست.
۸:۴۲
AUD-20250805-WA0038.mp3
۰۱:۰۹:۲۸-۱۱.۹۳ مگابایت
«تفسیر قرآن کریم» 
سوره انعام آیه ۲۱ تا ۳۵
====================کانال رسمی مفتی خالد سراوانی
کانال ما در بله/ https://ble.ir/khaledsaravani
کانال تلگرام ما/https://t.me/khaledsaravani
پیج اینستاگرام ما / :https://instagram.com/khaledsaravani_com
کانال واتساپی / :https://chat.whatsapp.com/EaaajuqVjaN4vnpI55wW8i#در نشر نیکی ها سهیم باشیم
====================کانال رسمی مفتی خالد سراوانی
۹:۴۲
وَمَنۡ أَظۡلَمُ مِمَّنِ ٱفۡتَرَىٰ عَلَى ٱللَّهِ كَذِبًا أَوۡ كَذَّبَ بِـَٔايَٰتِهِۦٓۚ إِنَّهُۥ لَا يُفۡلِحُ ٱلظَّـٰلِمُونَ
(۲۱) وَيَوۡمَ نَحۡشُرُهُمۡ جَمِيعٗا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشۡرَكُوٓاْ أَيۡنَ شُرَكَآؤُكُمُ ٱلَّذِينَ كُنتُمۡ تَزۡعُمُونَ
(۲۲) ثُمَّ لَمۡ تَكُن فِتۡنَتُهُمۡ إِلَّآ أَن قَالُواْ وَٱللَّهِ رَبِّنَا مَا كُنَّا مُشۡرِكِينَ
(۲۳) ٱنظُرۡ كَيۡفَ كَذَبُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡۚ وَضَلَّ عَنۡهُم مَّا كَانُواْ يَفۡتَرُونَ
(۲۴) وَمِنۡهُم مَّن يَسۡتَمِعُ إِلَيۡكَۖ وَجَعَلۡنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمۡ أَكِنَّةً أَن يَفۡقَهُوهُ وَفِيٓ ءَاذَانِهِمۡ وَقۡرٗاۚ وَإِن يَرَوۡاْ كُلَّ ءَايَةٖ لَّا يُؤۡمِنُواْ بِهَاۖ حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءُوكَ يُجَٰدِلُونَكَ يَقُولُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ إِنۡ هَٰذَآ إِلَّآ أَسَٰطِيرُ ٱلۡأَوَّلِينَ
(۲۵) وَهُمۡ يَنۡهَوۡنَ عَنۡهُ وَيَنۡـَٔوۡنَ عَنۡهُۖ وَإِن يُهۡلِكُونَ إِلَّآ أَنفُسَهُمۡ وَمَا يَشۡعُرُونَ
(۲۶) وَلَوۡ تَرَىٰٓ إِذۡ وُقِفُواْ عَلَى ٱلنَّارِ فَقَالُواْ يَٰلَيۡتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِـَٔايَٰتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ
(۲۷) بَلۡ بَدَا لَهُم مَّا كَانُواْ يُخۡفُونَ مِن قَبۡلُۖ وَلَوۡ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنۡهُ وَإِنَّهُمۡ لَكَٰذِبُونَ
(۲۸) وَقَالُوٓاْ إِنۡ هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا ٱلدُّنۡيَا وَمَا نَحۡنُ بِمَبۡعُوثِينَ
(۲۹) وَلَوۡ تَرَىٰٓ إِذۡ وُقِفُواْ عَلَىٰ رَبِّهِمۡۚ قَالَ أَلَيۡسَ هَٰذَا بِٱلۡحَقِّۚ قَالُواْ بَلَىٰ وَرَبِّنَاۚ قَالَ فَذُوقُواْ ٱلۡعَذَابَ بِمَا كُنتُمۡ تَكۡفُرُونَ
(۳۰) قَدۡ خَسِرَ ٱلَّذِينَ كَذَّبُواْ بِلِقَآءِ ٱللَّهِۖ حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَتۡهُمُ ٱلسَّاعَةُ بَغۡتَةٗ قَالُواْ يَٰحَسۡرَتَنَا عَلَىٰ مَا فَرَّطۡنَا فِيهَا وَهُمۡ يَحۡمِلُونَ أَوۡزَارَهُمۡ عَلَىٰ ظُهُورِهِمۡۚ أَلَا سَآءَ مَا يَزِرُونَ
(۳۱) وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا لَعِبٞ وَلَهۡوٞۖ وَلَلدَّارُ ٱلۡأٓخِرَةُ خَيۡرٞ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَۚ أَفَلَا تَعۡقِلُونَ
(۳۲) قَدۡ نَعۡلَمُ إِنَّهُۥ لَيَحۡزُنُكَ ٱلَّذِي يَقُولُونَۖ فَإِنَّهُمۡ لَا يُكَذِّبُونَكَ وَلَٰكِنَّ ٱلظَّـٰلِمِينَ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِ يَجۡحَدُونَ
(۳۳) وَلَقَدۡ كُذِّبَتۡ رُسُلٞ مِّن قَبۡلِكَ فَصَبَرُواْ عَلَىٰ مَا كُذِّبُواْ وَأُوذُواْ حَتَّىٰٓ أَتَىٰهُمۡ نَصۡرُنَاۚ وَلَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَٰتِ ٱللَّهِۚ وَلَقَدۡ جَآءَكَ مِن نَّبَإِيْ ٱلۡمُرۡسَلِينَ
(۳۴) وَإِن كَانَ كَبُرَ عَلَيۡكَ إِعۡرَاضُهُمۡ فَإِنِ ٱسۡتَطَعۡتَ أَن تَبۡتَغِيَ نَفَقٗا فِي ٱلۡأَرۡضِ أَوۡ سُلَّمٗا فِي ٱلسَّمَآءِ فَتَأۡتِيَهُم بِـَٔايَةٖۚ وَلَوۡ شَآءَ ٱللَّهُ لَجَمَعَهُمۡ عَلَى ٱلۡهُدَىٰۚ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ ٱلۡجَٰهِلِينَ
(۳۵) انعام
۹:۴۳
> {**يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ الله**}
ترجمه:> {**ای پیامبر، از خدا پروا کن**} یا {**ای پیامبر، تقوای الهی پیشه کن**}.
کلمه "اتَّقِ" از ریشه "و ق ی" (وقایه) به معنای حفظ کردن، محافظت کردن، و پرهیز کردن است. در اصطلاح دینی، "تقوا" به معنای پرهیزگاری، ترس از خداوند، و محافظت از خود در برابر عذاب و ناخشنودی اوست. اما معنای آن فراتر از یک ترس ساده است؛ تقوا یک حالت هوشیاری و بیداری عمیق قلبی نسبت به دستورات الهی است.
> هر چقدر هم در علم و تقوا بالا بروی؛ باز هم به کسی نیاز داری که به تو بگوید: "از خدا بترس (تقوای الهی پیشه کن)".> چرا که این سخن به بهترین انسانها گفته شده است...>> بارالها! ما را از پرهیزگاران قرار بده...
این پیام تأکید میکند که فرمان به تقوا و پرهیزگاری تنها برای انسانهای عادی نیست، بلکه برای هر کسی، صرفنظر از جایگاه معنویاش، لازم است.
1. تواضع و خودسازی مداوم: این متن اشاره دارد که حتی پیامبر اسلام (ص)، که داناترین و باتقواترین انسان بود، از جانب خداوند مأمور به تقوا شد. این یک یادآوری قدرتمند برای تواضع است. هیچ کس، هر چقدر هم که خود را صالح بداند، بالاتر از پند و اندرز نیست. این متن دعوتی است برای اینکه دائماً نیتها و اعمال خود را در برابر هدایت الهی بسنجیم.
2. اهمیت یادآوری: این آیه نشان میدهد که داشتن افرادی در زندگی که ما را به یاد خدا بیندازند، چقدر مهم است. یک دوست یا مربی واقعی کسی است که میتواند با صداقت و محبت به شما بگوید: "تقوای الهی پیشه کن"، و به این ترتیب به شما کمک کند در مسیر درست بمانید.
3. یک دستور همگانی: با گفتن اینکه این فرمان به "بهترین انسانها" داده شده، متن به طور ضمنی بیان میکند که این یک دستور همگانی و بیزمان برای همه مؤمنان است. اگر پیامبر به این یادآوری نیاز داشت، ما انسانهای خطاکار، بیشتر از هر کس دیگری به آن نیازمندیم.
دعای پایانی، "**اللَّهُمَّ اجعلنا من المتَّقين..**" (خدایا ما را از پرهیزگاران قرار بده)، یک التماس فروتنانه است تا این حالت بیداری و خداترسی مداوم به ما ارزانی شود، و این امر نشان میدهد که تقوا هدیهای الهی است.__https://chat.whatsapp.com/EaaajuqVjaN4vnpI55wW8i
۷:۵۶
AUD-20250805-WA0040.mp3
۰۱:۱۰:۱۳-۱۲.۰۵ مگابایت
«تفسیر قرآن کریم» 
سوره انعام آیه ۳۶ تا ۵۱
====================کانال رسمی مفتی خالد سراوانی
کانال ما در بله/ https://ble.ir/khaledsaravani
کانال تلگرام ما/https://t.me/khaledsaravani
پیج اینستاگرام ما / :https://instagram.com/khaledsaravani_com
کانال واتساپی / :https://chat.whatsapp.com/EaaajuqVjaN4vnpI55wW8i#در نشر نیکی ها سهیم باشیم
====================کانال رسمی مفتی خالد سراوانی
۶:۳۸
إِنَّمَا يَسۡتَجِيبُ ٱلَّذِينَ يَسۡمَعُونَۘ وَٱلۡمَوۡتَىٰ يَبۡعَثُهُمُ ٱللَّهُ ثُمَّ إِلَيۡهِ يُرۡجَعُونَ
(۳۶) وَقَالُواْ لَوۡلَا نُزِّلَ عَلَيۡهِ ءَايَةٞ مِّن رَّبِّهِۦۚ قُلۡ إِنَّ ٱللَّهَ قَادِرٌ عَلَىٰٓ أَن يُنَزِّلَ ءَايَةٗ وَلَٰكِنَّ أَكۡثَرَهُمۡ لَا يَعۡلَمُونَ
(۳۷) وَمَا مِن دَآبَّةٖ فِي ٱلۡأَرۡضِ وَلَا طَـٰٓئِرٖ يَطِيرُ بِجَنَاحَيۡهِ إِلَّآ أُمَمٌ أَمۡثَالُكُمۚ مَّا فَرَّطۡنَا فِي ٱلۡكِتَٰبِ مِن شَيۡءٖۚ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمۡ يُحۡشَرُونَ
(۳۸) وَٱلَّذِينَ كَذَّبُواْ بِـَٔايَٰتِنَا صُمّٞ وَبُكۡمٞ فِي ٱلظُّلُمَٰتِۗ مَن يَشَإِ ٱللَّهُ يُضۡلِلۡهُ وَمَن يَشَأۡ يَجۡعَلۡهُ عَلَىٰ صِرَٰطٖ مُّسۡتَقِيمٖ
(۳۹) قُلۡ أَرَءَيۡتَكُمۡ إِنۡ أَتَىٰكُمۡ عَذَابُ ٱللَّهِ أَوۡ أَتَتۡكُمُ ٱلسَّاعَةُ أَغَيۡرَ ٱللَّهِ تَدۡعُونَ إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ
(۴۰) بَلۡ إِيَّاهُ تَدۡعُونَ فَيَكۡشِفُ مَا تَدۡعُونَ إِلَيۡهِ إِن شَآءَ وَتَنسَوۡنَ مَا تُشۡرِكُونَ
(۴۱) وَلَقَدۡ أَرۡسَلۡنَآ إِلَىٰٓ أُمَمٖ مِّن قَبۡلِكَ فَأَخَذۡنَٰهُم بِٱلۡبَأۡسَآءِ وَٱلضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمۡ يَتَضَرَّعُونَ
(۴۲) فَلَوۡلَآ إِذۡ جَآءَهُم بَأۡسُنَا تَضَرَّعُواْ وَلَٰكِن قَسَتۡ قُلُوبُهُمۡ وَزَيَّنَ لَهُمُ ٱلشَّيۡطَٰنُ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ
(۴۳) فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِۦ فَتَحۡنَا عَلَيۡهِمۡ أَبۡوَٰبَ كُلِّ شَيۡءٍ حَتَّىٰٓ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُوٓاْ أَخَذۡنَٰهُم بَغۡتَةٗ فَإِذَا هُم مُّبۡلِسُونَ
(۴۴) فَقُطِعَ دَابِرُ ٱلۡقَوۡمِ ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْۚ وَٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ
(۴۵) قُلۡ أَرَءَيۡتُمۡ إِنۡ أَخَذَ ٱللَّهُ سَمۡعَكُمۡ وَأَبۡصَٰرَكُمۡ وَخَتَمَ عَلَىٰ قُلُوبِكُم مَّنۡ إِلَٰهٌ غَيۡرُ ٱللَّهِ يَأۡتِيكُم بِهِۗ ٱنظُرۡ كَيۡفَ نُصَرِّفُ ٱلۡأٓيَٰتِ ثُمَّ هُمۡ يَصۡدِفُونَ
(۴۶) قُلۡ أَرَءَيۡتَكُمۡ إِنۡ أَتَىٰكُمۡ عَذَابُ ٱللَّهِ بَغۡتَةً أَوۡ جَهۡرَةً هَلۡ يُهۡلَكُ إِلَّا ٱلۡقَوۡمُ ٱلظَّـٰلِمُونَ
(۴۷) وَمَا نُرۡسِلُ ٱلۡمُرۡسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَۖ فَمَنۡ ءَامَنَ وَأَصۡلَحَ فَلَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ
(۴۸) وَٱلَّذِينَ كَذَّبُواْ بِـَٔايَٰتِنَا يَمَسُّهُمُ ٱلۡعَذَابُ بِمَا كَانُواْ يَفۡسُقُونَ
(۴۹) قُل لَّآ أَقُولُ لَكُمۡ عِندِي خَزَآئِنُ ٱللَّهِ وَلَآ أَعۡلَمُ ٱلۡغَيۡبَ وَلَآ أَقُولُ لَكُمۡ إِنِّي مَلَكٌۖ إِنۡ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰٓ إِلَيَّۚ قُلۡ هَلۡ يَسۡتَوِي ٱلۡأَعۡمَىٰ وَٱلۡبَصِيرُۚ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ
(۵۰) وَأَنذِرۡ بِهِ ٱلَّذِينَ يَخَافُونَ أَن يُحۡشَرُوٓاْ إِلَىٰ رَبِّهِمۡ لَيۡسَ لَهُم مِّن دُونِهِۦ وَلِيّٞ وَلَا شَفِيعٞ لَّعَلَّهُمۡ يَتَّقُونَ
(۵۱) انعام
۶:۳۸
قَالَ يَٰقَوْمِ لَيْسَ بِي ضَلَٰلَةࣱ وَلَٰكِنِّي رَسُولࣱ مِّن رَّبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ*(اعراف:٦١)
گفت اى قوم من نيست مرا هيچ گمراهىاى ولى من پيامبرى از[جانب]پروردگار جهانيانام
این آیه از سوره اعراف (آیه ۶۱) مربوط به داستان حضرت نوح (علیه السلام) و قومش است.
---
*1. رد تهمت با حکمت:قوم نوح (ع) او را به گمراهی و ضلالت متهم کردند. «قَالَ يَا قَوْمِ لَيْسَ بِي ضَلَالَةٌ» (ای قوم من، در من هیچ گمراهی نیست). نوح (ع) به جای اینکه خشمگین شود یا به توهین متقابل بپردازد، با آرامش و منطق تهمت را رد میکند. او به خوبی میدانست که آنچه مردم گمراهی میدانند، در واقع عین هدایت است.
2. معرفی حقیقت به جای بحث بیفایده:بلافاصله بعد از رد اتهام، نوح (ع) به اصل موضوع میپردازد: «وَلَٰكِنِّي رَسُولٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِينَ» (بلکه من فرستادهای از سوی پروردگار جهانیان هستم). این جمله نشان میدهد که او: *تمرکز بر هدف اصلی: به جای درگیر شدن در بحثهای شخصی، بر رسالت خود تأکید میکند. *تکیه بر منبع الهی: منبع هدایت خود را نه از عقل شخصی، بلکه از پروردگار عالمیان میداند. این کار به کلامش قدرت و اعتبار میبخشد.
3. جامعیت عنوان «رَبِّ الْعَالَمِينَ»:استفاده از عبارت «رَبِّ الْعَالَمِينَ» (پروردگار جهانیان) نشان میدهد که رسالت نوح (ع) محدود به قومش نیست، بلکه پیامی جهانی دارد. او از جانب خدایی آمده که پروردگار همه انسانهاست و این خود دلیلی بر بزرگی و اهمیت رسالت اوست.
۴. برخورد محترمانه در مواجهه با توهین:نوح (ع) با لحن «یَا قَوْمِ» (ای قوم من)، خطاب خود را با احترام آغاز میکند، حتی در شرایطی که مورد توهین قرار گرفته است. این رفتار الگویی از صبر و اخلاق نیکو است و به ما میآموزد که در مواجهه با بدترین رفتارها نیز ادب را رعایت کنیم.
۵. جدا کردن فرد از پیام:نوح (ع) به جای اینکه بر شخصیت خودش تمرکز کند، قوم را به پیام الهی ارجاع میدهد. این روش به مخاطب کمک میکند تا از قضاوتهای شخصی دست بردارد و به محتوای سخن توجه کند. در واقع، او میگوید: «مهم من نیستم، مهم پیامی است که آوردهام».
۶. خودداری از مقابله به مثل:این آیه نمونهای کامل از «مقابله به مثل نکردن» است. نوح (ع) به جای اینکه قومش را گمراه یا جاهل بنامد، تنها حقیقت را بیان میکند. این روش بهترین راه برای کنترل خشم و حفظ آرامش در روابط است.
۷. اهمیت «شناخت نفس»:این آیه به طور غیرمستقیم به اهمیت شناخت خود اشاره دارد. نوح (ع) به خوبی میدانست که گمراه نیست و این آگاهی و ایمان درونی به او این توانایی را داد که در برابر اتهامات سست و بیاساس، با اقتدار و آرامش بایستد. این یک درس برای همه ماست که در برابر حملات کلامی، بر داشتههای درونی و باورهایمان تکیه کنیم.__https://chat.whatsapp.com/EaaajuqVjaN4vnpI55wW8i
۸:۰۸
۹:۳۲
۱۲:۲۹
AUD-20250805-WA0044.mp3
۰۱:۰۰:۵۰-۱۰.۴۴ مگابایت
«تفسیر قرآن کریم» 
سوره انعام آیه ۵۲ تا ۶۴
====================کانال رسمی مفتی خالد سراوانی
کانال ما در بله/ https://ble.ir/khaledsaravani
کانال تلگرام ما/https://t.me/khaledsaravani
پیج اینستاگرام ما / :https://instagram.com/khaledsaravani_com
کانال واتساپی / :https://chat.whatsapp.com/EaaajuqVjaN4vnpI55wW8i#در نشر نیکی ها سهیم باشیم
====================کانال رسمی مفتی خالد سراوانی
۳:۰۱
وَلَا تَطۡرُدِ ٱلَّذِينَ يَدۡعُونَ رَبَّهُم بِٱلۡغَدَوٰةِ وَٱلۡعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجۡهَهُۥۖ مَا عَلَيۡكَ مِنۡ حِسَابِهِم مِّن شَيۡءٖ وَمَا مِنۡ حِسَابِكَ عَلَيۡهِم مِّن شَيۡءٖ فَتَطۡرُدَهُمۡ فَتَكُونَ مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ
(۵۲) وَكَذَٰلِكَ فَتَنَّا بَعۡضَهُم بِبَعۡضٖ لِّيَقُولُوٓاْ أَهَـٰٓؤُلَآءِ مَنَّ ٱللَّهُ عَلَيۡهِم مِّنۢ بَيۡنِنَآۗ أَلَيۡسَ ٱللَّهُ بِأَعۡلَمَ بِٱلشَّـٰكِرِينَ
(۵۳) وَإِذَا جَآءَكَ ٱلَّذِينَ يُؤۡمِنُونَ بِـَٔايَٰتِنَا فَقُلۡ سَلَٰمٌ عَلَيۡكُمۡۖ كَتَبَ رَبُّكُمۡ عَلَىٰ نَفۡسِهِ ٱلرَّحۡمَةَ أَنَّهُۥ مَنۡ عَمِلَ مِنكُمۡ سُوٓءَۢا بِجَهَٰلَةٖ ثُمَّ تَابَ مِنۢ بَعۡدِهِۦ وَأَصۡلَحَ فَأَنَّهُۥ غَفُورٞ رَّحِيمٞ
(۵۴) وَكَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ ٱلۡأٓيَٰتِ وَلِتَسۡتَبِينَ سَبِيلُ ٱلۡمُجۡرِمِينَ
(۵۵) قُلۡ إِنِّي نُهِيتُ أَنۡ أَعۡبُدَ ٱلَّذِينَ تَدۡعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِۚ قُل لَّآ أَتَّبِعُ أَهۡوَآءَكُمۡ قَدۡ ضَلَلۡتُ إِذٗا وَمَآ أَنَا۠ مِنَ ٱلۡمُهۡتَدِينَ
(۵۶) قُلۡ إِنِّي عَلَىٰ بَيِّنَةٖ مِّن رَّبِّي وَكَذَّبۡتُم بِهِۦۚ مَا عِندِي مَا تَسۡتَعۡجِلُونَ بِهِۦٓۚ إِنِ ٱلۡحُكۡمُ إِلَّا لِلَّهِۖ يَقُصُّ ٱلۡحَقَّۖ وَهُوَ خَيۡرُ ٱلۡفَٰصِلِينَ
(۵۷) قُل لَّوۡ أَنَّ عِندِي مَا تَسۡتَعۡجِلُونَ بِهِۦ لَقُضِيَ ٱلۡأَمۡرُ بَيۡنِي وَبَيۡنَكُمۡۗ وَٱللَّهُ أَعۡلَمُ بِٱلظَّـٰلِمِينَ
(۵۸) ۞وَعِندَهُۥ مَفَاتِحُ ٱلۡغَيۡبِ لَا يَعۡلَمُهَآ إِلَّا هُوَۚ وَيَعۡلَمُ مَا فِي ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِۚ وَمَا تَسۡقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعۡلَمُهَا وَلَا حَبَّةٖ فِي ظُلُمَٰتِ ٱلۡأَرۡضِ وَلَا رَطۡبٖ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَٰبٖ مُّبِينٖ
(۵۹) وَهُوَ ٱلَّذِي يَتَوَفَّىٰكُم بِٱلَّيۡلِ وَيَعۡلَمُ مَا جَرَحۡتُم بِٱلنَّهَارِ ثُمَّ يَبۡعَثُكُمۡ فِيهِ لِيُقۡضَىٰٓ أَجَلٞ مُّسَمّٗىۖ ثُمَّ إِلَيۡهِ مَرۡجِعُكُمۡ ثُمَّ يُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمۡ تَعۡمَلُونَ
(۶۰) وَهُوَ ٱلۡقَاهِرُ فَوۡقَ عِبَادِهِۦۖ وَيُرۡسِلُ عَلَيۡكُمۡ حَفَظَةً حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَ أَحَدَكُمُ ٱلۡمَوۡتُ تَوَفَّتۡهُ رُسُلُنَا وَهُمۡ لَا يُفَرِّطُونَ
(۶۱) ثُمَّ رُدُّوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ مَوۡلَىٰهُمُ ٱلۡحَقِّۚ أَلَا لَهُ ٱلۡحُكۡمُ وَهُوَ أَسۡرَعُ ٱلۡحَٰسِبِينَ
(۶۲) قُلۡ مَن يُنَجِّيكُم مِّن ظُلُمَٰتِ ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ تَدۡعُونَهُۥ تَضَرُّعٗا وَخُفۡيَةٗ لَّئِنۡ أَنجَىٰنَا مِنۡ هَٰذِهِۦ لَنَكُونَنَّ مِنَ ٱلشَّـٰكِرِينَ
(۶۳) قُلۡ مَن يُنَجِّيكُم مِّن ظُلُمَٰتِ ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ تَدۡعُونَهُۥ تَضَرُّعٗا وَخُفۡيَةٗ لَّئِنۡ أَنجَىٰنَا مِنۡ هَٰذِهِۦ لَنَكُونَنَّ مِنَ ٱلشَّـٰكِرِينَ
(۶۳) قُلِ ٱللَّهُ يُنَجِّيكُم مِّنۡهَا وَمِن كُلِّ كَرۡبٖ ثُمَّ أَنتُمۡ تُشۡرِكُونَ
(۶۴) انعام
۳:۰۲
AUD-20250805-WA0045.mp3
۰۱:۰۵:۳۶-۱۱.۲۶ مگابایت
«تفسیر قرآن کریم» 
سوره انعام آیه ۶۵ تا ۷۶
====================کانال رسمی مفتی خالد سراوانی
کانال ما در بله/ https://ble.ir/khaledsaravani
کانال تلگرام ما/https://t.me/khaledsaravani
پیج اینستاگرام ما / :https://instagram.com/khaledsaravani_com
کانال واتساپی / :https://chat.whatsapp.com/EaaajuqVjaN4vnpI55wW8i#در نشر نیکی ها سهیم باشیم
====================کانال رسمی مفتی خالد سراوانی
۵:۰۱
قُلۡ هُوَ ٱلۡقَادِرُ عَلَىٰٓ أَن يَبۡعَثَ عَلَيۡكُمۡ عَذَابٗا مِّن فَوۡقِكُمۡ أَوۡ مِن تَحۡتِ أَرۡجُلِكُمۡ أَوۡ يَلۡبِسَكُمۡ شِيَعٗا وَيُذِيقَ بَعۡضَكُم بَأۡسَ بَعۡضٍۗ ٱنظُرۡ كَيۡفَ نُصَرِّفُ ٱلۡأٓيَٰتِ لَعَلَّهُمۡ يَفۡقَهُونَ
(۶۵) وَكَذَّبَ بِهِۦ قَوۡمُكَ وَهُوَ ٱلۡحَقُّۚ قُل لَّسۡتُ عَلَيۡكُم بِوَكِيلٖ
(۶۶) لِّكُلِّ نَبَإٖ مُّسۡتَقَرّٞۚ وَسَوۡفَ تَعۡلَمُونَ
(۶۷) وَإِذَا رَأَيۡتَ ٱلَّذِينَ يَخُوضُونَ فِيٓ ءَايَٰتِنَا فَأَعۡرِضۡ عَنۡهُمۡ حَتَّىٰ يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيۡرِهِۦۚ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ ٱلشَّيۡطَٰنُ فَلَا تَقۡعُدۡ بَعۡدَ ٱلذِّكۡرَىٰ مَعَ ٱلۡقَوۡمِ ٱلظَّـٰلِمِينَ
(۶۸) وَمَا عَلَى ٱلَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنۡ حِسَابِهِم مِّن شَيۡءٖ وَلَٰكِن ذِكۡرَىٰ لَعَلَّهُمۡ يَتَّقُونَ
(۶۹) وَذَرِ ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُواْ دِينَهُمۡ لَعِبٗا وَلَهۡوٗا وَغَرَّتۡهُمُ ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَاۚ وَذَكِّرۡ بِهِۦٓ أَن تُبۡسَلَ نَفۡسُۢ بِمَا كَسَبَتۡ لَيۡسَ لَهَا مِن دُونِ ٱللَّهِ وَلِيّٞ وَلَا شَفِيعٞ وَإِن تَعۡدِلۡ كُلَّ عَدۡلٖ لَّا يُؤۡخَذۡ مِنۡهَآۗ أُوْلَـٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ أُبۡسِلُواْ بِمَا كَسَبُواْۖ لَهُمۡ شَرَابٞ مِّنۡ حَمِيمٖ وَعَذَابٌ أَلِيمُۢ بِمَا كَانُواْ يَكۡفُرُونَ
(۷۰) قُلۡ أَنَدۡعُواْ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰٓ أَعۡقَابِنَا بَعۡدَ إِذۡ هَدَىٰنَا ٱللَّهُ كَٱلَّذِي ٱسۡتَهۡوَتۡهُ ٱلشَّيَٰطِينُ فِي ٱلۡأَرۡضِ حَيۡرَانَ لَهُۥٓ أَصۡحَٰبٞ يَدۡعُونَهُۥٓ إِلَى ٱلۡهُدَى ٱئۡتِنَاۗ قُلۡ إِنَّ هُدَى ٱللَّهِ هُوَ ٱلۡهُدَىٰۖ وَأُمِرۡنَا لِنُسۡلِمَ لِرَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ
(۷۱) وَأَنۡ أَقِيمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَٱتَّقُوهُۚ وَهُوَ ٱلَّذِيٓ إِلَيۡهِ تُحۡشَرُونَ
(۷۲) وَهُوَ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ بِٱلۡحَقِّۖ وَيَوۡمَ يَقُولُ كُن فَيَكُونُۚ قَوۡلُهُ ٱلۡحَقُّۚ وَلَهُ ٱلۡمُلۡكُ يَوۡمَ يُنفَخُ فِي ٱلصُّورِۚ عَٰلِمُ ٱلۡغَيۡبِ وَٱلشَّهَٰدَةِۚ وَهُوَ ٱلۡحَكِيمُ ٱلۡخَبِيرُ
(۷۳) ۞وَإِذۡ قَالَ إِبۡرَٰهِيمُ لِأَبِيهِ ءَازَرَ أَتَتَّخِذُ أَصۡنَامًا ءَالِهَةً إِنِّيٓ أَرَىٰكَ وَقَوۡمَكَ فِي ضَلَٰلٖ مُّبِينٖ
(۷۴) وَكَذَٰلِكَ نُرِيٓ إِبۡرَٰهِيمَ مَلَكُوتَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَلِيَكُونَ مِنَ ٱلۡمُوقِنِينَ
(۷۵) فَلَمَّا جَنَّ عَلَيۡهِ ٱلَّيۡلُ رَءَا كَوۡكَبٗاۖ قَالَ هَٰذَا رَبِّيۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَآ أُحِبُّ ٱلۡأٓفِلِينَ
(۷۶) انعام
۵:۰۲
۱. بخششی که همراه با اصلاح باشد: کلمه «وَاَصْلَحَ» (و اصلاح کند) بعد از «عَفَا» (عفو کند) آمده است. این ترکیب نشان میدهد که بخشش صرف، کافی نیست. بخششی ارزش دارد که منجر به اصلاح شود؛ یعنی شخص با عفو خود، هم خودش را از کینه پاک کند و هم به بهبود رابطه یا شرایط اجتماعی کمک کند. اگر بخشش باعث جری شدن فرد خطاکار یا فساد بیشتر شود، آن بخشش مورد نظر آیه نیست.
۲. پاداش بزرگ و مستقیم از خداوند: عبارت «فَأَجْرُهُ عَلَى اللهِ» (پس پاداش او بر عهده خداست) نشاندهنده یک پاداش بینظیر و نامحدود است. وقتی پاداش کاری بر عهده خداوند قرار میگیرد، یعنی هیچ کسی جز او نمیتواند اندازه و عظمت آن را تعیین کند. این پاداش نه مادی است و نه محدود به دنیای فانی.
۳. اهمیت عفو در مقابل انتقام: این آیه در ادامه آیهای است که میگوید: «وَجَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُهَا» (کیفر بدی، بدی است به همان اندازه). این مقایسه نشان میدهد که در پاسخ به بدی، گرچه حق انتقام و قصاص وجود دارد، اما بخشش و عفو ارزشی بالاتر و پاداشی بزرگتر دارد. خداوند انسان را به سوی بخشش ترغیب میکند، چرا که باعث آرامش درونی و گسترش صلح میشود.
۴. نقش عفو در تربیت نفس: بخشیدن کسی که به ما بدی کرده، کار آسانی نیست و نیاز به کنترل خشم و بزرگی روح دارد. این آیه، عفو را نه فقط یک عمل بیرونی، بلکه یک فرآیند درونی برای تزکیه و رشد نفس معرفی میکند.
---
### خلاصه و نتیجهگیری
این آیه به ما میآموزد که عفو و بخشش باید هدفمند و سازنده باشد. بخششی که به صلح و اصلاح بینجامد، نه تنها از نظر اجتماعی ارزشمند است، بلکه پاداشی عظیم و بینهایت از سوی خداوند برای فرد بخشنده به همراه دارد._https://chat.whatsapp.com/EaaajuqVjaN4vnpI55wW8i
۵:۰۴
AUD-20250805-WA0050.mp3
۰۱:۱۱:۴۴-۱۲.۳۲ مگابایت
«تفسیر قرآن کریم» 
سوره انعام آیه ۷۷ تا ۹۲
====================کانال رسمی مفتی خالد سراوانی
کانال ما در بله/ https://ble.ir/khaledsaravani
کانال تلگرام ما/https://t.me/khaledsaravani
پیج اینستاگرام ما / :https://instagram.com/khaledsaravani_com
کانال واتساپی / :https://chat.whatsapp.com/EaaajuqVjaN4vnpI55wW8i#در نشر نیکی ها سهیم باشیم
====================کانال رسمی مفتی خالد سراوانی
۶:۵۳
فَلَمَّا رَءَا ٱلۡقَمَرَ بَازِغٗا قَالَ هَٰذَا رَبِّيۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَئِن لَّمۡ يَهۡدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ ٱلۡقَوۡمِ ٱلضَّآلِّينَ
(۷۷) فَلَمَّا رَءَا ٱلشَّمۡسَ بَازِغَةٗ قَالَ هَٰذَا رَبِّي هَٰذَآ أَكۡبَرُۖ فَلَمَّآ أَفَلَتۡ قَالَ يَٰقَوۡمِ إِنِّي بَرِيٓءٞ مِّمَّا تُشۡرِكُونَ
(۷۸) إِنِّي وَجَّهۡتُ وَجۡهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ حَنِيفٗاۖ وَمَآ أَنَا۠ مِنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ
(۷۹) وَحَآجَّهُۥ قَوۡمُهُۥۚ قَالَ أَتُحَـٰٓجُّوٓنِّي فِي ٱللَّهِ وَقَدۡ هَدَىٰنِۚ وَلَآ أَخَافُ مَا تُشۡرِكُونَ بِهِۦٓ إِلَّآ أَن يَشَآءَ رَبِّي شَيۡـٔٗاۚ وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيۡءٍ عِلۡمًاۚ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ
(۸۰) وَكَيۡفَ أَخَافُ مَآ أَشۡرَكۡتُمۡ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمۡ أَشۡرَكۡتُم بِٱللَّهِ مَا لَمۡ يُنَزِّلۡ بِهِۦ عَلَيۡكُمۡ سُلۡطَٰنٗاۚ فَأَيُّ ٱلۡفَرِيقَيۡنِ أَحَقُّ بِٱلۡأَمۡنِۖ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ
(۸۱) ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَلَمۡ يَلۡبِسُوٓاْ إِيمَٰنَهُم بِظُلۡمٍ أُوْلَـٰٓئِكَ لَهُمُ ٱلۡأَمۡنُ وَهُم مُّهۡتَدُونَ
(۸۲) وَتِلۡكَ حُجَّتُنَآ ءَاتَيۡنَٰهَآ إِبۡرَٰهِيمَ عَلَىٰ قَوۡمِهِۦۚ نَرۡفَعُ دَرَجَٰتٖ مَّن نَّشَآءُۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٞ
(۸۳) وَوَهَبۡنَا لَهُۥٓ إِسۡحَٰقَ وَيَعۡقُوبَۚ كُلًّا هَدَيۡنَاۚ وَنُوحًا هَدَيۡنَا مِن قَبۡلُۖ وَمِن ذُرِّيَّتِهِۦ دَاوُۥدَ وَسُلَيۡمَٰنَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَىٰ وَهَٰرُونَۚ وَكَذَٰلِكَ نَجۡزِي ٱلۡمُحۡسِنِينَ
(۸۴) وَزَكَرِيَّا وَيَحۡيَىٰ وَعِيسَىٰ وَإِلۡيَاسَۖ كُلّٞ مِّنَ ٱلصَّـٰلِحِينَ
(۸۵) وَإِسۡمَٰعِيلَ وَٱلۡيَسَعَ وَيُونُسَ وَلُوطٗاۚ وَكُلّٗا فَضَّلۡنَا عَلَى ٱلۡعَٰلَمِينَ
(۸۶) وَمِنۡ ءَابَآئِهِمۡ وَذُرِّيَّـٰتِهِمۡ وَإِخۡوَٰنِهِمۡۖ وَٱجۡتَبَيۡنَٰهُمۡ وَهَدَيۡنَٰهُمۡ إِلَىٰ صِرَٰطٖ مُّسۡتَقِيمٖ
(۸۷) ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ يَهۡدِي بِهِۦ مَن يَشَآءُ مِنۡ عِبَادِهِۦۚ وَلَوۡ أَشۡرَكُواْ لَحَبِطَ عَنۡهُم مَّا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ
(۸۸) أُوْلَـٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ ءَاتَيۡنَٰهُمُ ٱلۡكِتَٰبَ وَٱلۡحُكۡمَ وَٱلنُّبُوَّةَۚ فَإِن يَكۡفُرۡ بِهَا هَـٰٓؤُلَآءِ فَقَدۡ وَكَّلۡنَا بِهَا قَوۡمٗا لَّيۡسُواْ بِهَا بِكَٰفِرِينَ
(۸۹) أُوْلَـٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَى ٱللَّهُۖ فَبِهُدَىٰهُمُ ٱقۡتَدِهۡۗ قُل لَّآ أَسۡـَٔلُكُمۡ عَلَيۡهِ أَجۡرًاۖ إِنۡ هُوَ إِلَّا ذِكۡرَىٰ لِلۡعَٰلَمِينَ
(۹۰)وَمَا قَدَرُواْ ٱللَّهَ حَقَّ قَدۡرِهِۦٓ إِذۡ قَالُواْ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ عَلَىٰ بَشَرٖ مِّن شَيۡءٖۗ قُلۡ مَنۡ أَنزَلَ ٱلۡكِتَٰبَ ٱلَّذِي جَآءَ بِهِۦ مُوسَىٰ نُورٗا وَهُدٗى لِّلنَّاسِۖ تَجۡعَلُونَهُۥ قَرَاطِيسَ تُبۡدُونَهَا وَتُخۡفُونَ كَثِيرٗاۖ وَعُلِّمۡتُم مَّا لَمۡ تَعۡلَمُوٓاْ أَنتُمۡ وَلَآ ءَابَآؤُكُمۡۖ قُلِ ٱللَّهُۖ ثُمَّ ذَرۡهُمۡ فِي خَوۡضِهِمۡ يَلۡعَبُونَ
(۹۱) وَهَٰذَا كِتَٰبٌ أَنزَلۡنَٰهُ مُبَارَكٞ مُّصَدِّقُ ٱلَّذِي بَيۡنَ يَدَيۡهِ وَلِتُنذِرَ أُمَّ ٱلۡقُرَىٰ وَمَنۡ حَوۡلَهَاۚ وَٱلَّذِينَ يُؤۡمِنُونَ بِٱلۡأٓخِرَةِ يُؤۡمِنُونَ بِهِۦۖ وَهُمۡ عَلَىٰ صَلَاتِهِمۡ يُحَافِظُونَ
(۹۲) انعام
۶:۵۳