عکس پروفایل فتاوای رهبر انقلابف

فتاوای رهبر انقلاب

۱,۲۱۴عضو
thumnail
undefinedمنظور از خمس در آمد کسب و کارundefined هرگاه مکلّف از راه فعّالیّت‌های اقتصادی از قبیل تجارت، صنعت، کشاورزی، دریافت حقوق و اجرت، اجاره‌ی ملک و مانند آن، مالی به دست آورد، باید در پایان سال خمسی خمس مقدار مازاد بر مخارج خود و افراد تحت تکفّلش را بپردازد.
undefined کتاب احکام خمس، صفحه ۲۰
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۰۸

thumnail
undefinedحکم شک در تعداد رکعات نمازundefined اگر در تعداد رکعات نماز شک کند، مانند اینکه نداند سه رکعت خوانده یا چهار رکعت، باید ابتدا کمی فکر کند، اگر یقین یا گمان به یک طرف شک پیدا کرد، مطابق همان نماز را ادامه دهد و نمازش صحیح است و اگر یقین یا گمان به یک طرف پیدا نکرد، طبق احکامی که بیان می‌شود، عمل کند.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۳۶۱
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۱۷

thumnail
undefinedاقسام شک در رکعات نمازundefined شک در رکعات نماز بر دو قسم است:۱. شک‌هایی که نماز را باطل می‌کند (شک‌های مبطل).۲. شک‌هایی که نماز را باطل نمی‌کند (شک‌های صحیح).
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۳۶۲
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۵۷

thumnail
undefinedشک‌های مبطل در رکعات نماز undefined شک در شماره رکعت‌های نماز در موارد زیر نماز را باطل می‌کند:۱. شک در نمازهای واجب دو رکعتی، مانند نماز صبح و نماز مسافر ولی شک در شماره رکعت‌های نماز احتیاط دو رکعتی باطل کننده نیست.۲. شک در نماز مغرب؛۳. شک در نمازهای چهار رکعتی که یک طرف شک، عدد یک باشد؛ مانند شک بین یک و دو یا شک بین یک و سه؛۴. شک در نمازهای چهار رکعتی قبل از تمام شدن سجده دوم که یک طرف شک عدد دو و طرف دیگر بیشتر از دو باشد، مانند شک بین دو و سه یا بین دو و چهار؛۵. شک در شماره رکعت‌های نماز به گونه‌ای که نداند چند رکعت خوانده است.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۳۶۳
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۱۶

thumnail
undefined زمان برگزاری ایام فاطمیه
undefined «ایام فاطمیه» چه زمانی می‌باشد؟ آیا در بین این ایام شرکت کردن در جشن شادی جایز است؟
undefined ایام فاطمیه، روز شهادت (13 جمادی الاول و 3 جمادی الثانی) و یکی دو روز قبل و یکی دو روز بعد آن است و شایسته است در این ایام حرمت عزاداری حضرت فاطمه سلام الله علیها حفظ شود.
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۲۳

thumnail
undefined مصرف باقی‌مانده نذورات مراسم محرم در فاطمیه
undefined آیا می‌شود اضافه خرج مراسم محرم را در فاطميه خرج کرد؟
undefined اگر نذر خاص نشده باشد که در مراسم محرم مصرف شود، یا خلاف نظر اهدا کنندگان نباشد، اشکال ندارد.
undefined @khamenei_ahkam

۱۵:۰۸

thumnail
undefined استحباب عزاداری ایام فاطمیه
undefined آیا شرکت در مراسم عزاداری ایام فاطمیه مستحب است؟
undefined به طور کلی هر عملی که موجب تعظیم شعائر دینی باشد، دارای اجر و ثواب است.
undefined @khamenei_ahkam

۱۲:۴۷

thumnail
undefinedحکم خمس پول قرض داده شدهundefined چنانچه مقداری از درآمد موقّتاً از دسترس خارج شود، مانند قرض دادن، در سررسید سال خمسی خمس آن واجب می‌شود، امّا می‌تواند تا زمان دریافت، پرداخت آن را به تأخیر بیندازد.
undefined کتاب احکام خمس، صفحه ۱۹
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۵۲

thumnail
undefinedحکم خمس سرمایه در گردشundefined سرمایه در گردش یا مال التّجاره یا سرمایه متغیّر که پول نقد در گردش، اجناس مغازه، تولیدات کارخانه، محصولات کشاورزی و... را شامل می‌شود.این نوع سرمایه اگر از درآمد تهیّه شده باشد، در اوّلین سررسید سال خمسی پس از خرید، خمس آن به قیمت روز باید پرداخت شود و پس از آن اگر در سررسید سال خمسیِ بعد، نسبت به سال قبل پس از کسر مقدار تورّم  رشد داشته و خریدار داشته باشد، باید خمس آن پرداخت شود.
undefined کتاب احکام خمس، صفحه ۲۰
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۴۲

thumnail
undefinedحکم خمس سرمایه ثابتundefined سرمایه ثابت که شامل ملک تجاری، زمین زراعی، ابزار تولید و کسب حتّی وسایل سرمایش و گرمایش  همچنین وسایل حمل و نقل بار یا مسافر و...است.
این نوع سرمایه اگر از درآمد تهیّه شده باشد، در اوّلین سررسید سال خمسیِ پس از خرید، خمس آن به قیمت روز باید پرداخت شود و پس از آن تا زمانی که فروخته نشود خمس ندارد و ترقّی قیمت آن، پس از فروش و کسر مقدار تورّم، جزو درآمد سال فروش محسوب می‌شود. اگر چند سال از خرید سرمایه گذشته باشد و خمس آن پرداخت نشده باشد، خمس آن باید همراه با تورّم پرداخت شود.
undefined کتاب احکام خمس، صفحه ۲۰
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۵۴

thumnail
undefinedحکم رها کردن نماز در شک‌های مبطلundefined اگر یکی از شک‌هایی که نماز را باطل می‌کند، برای نمازگزار پیش آید، بنابر احتیاط نمی‌تواند بلافاصله نماز را رها کند؛ بلکه باید قدری فکر کند تا شک پابرجا شود (یعنی یقین یا گمان به یک طرف پیدا نکند) آنگاه می‌تواند نماز را رها کند.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۳۶۴
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۱۴

thumnail
undefinedشک صحیح در شماره رکعات نمازundefined اگر در شماره رکعت‌های نماز چهار رکعتی شک کند و پس از فکر کردن یقین یا گمان به یک طرف پیدا کند، باید مطابق همان، نماز را ادامه دهد و نماز صحیح است و در صورتی که گمان به یک طرف پیدا نکند، طبق احکامی که بیان می‌شود عمل کند:۱. اگر بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت، باید بنا بگذارد که سه رکعت خوانده و یک رکعت دیگر نیز بخواند و نماز را تمام کند و بعد از نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته (به دستوری که بعداً بیان می‌شود) به جا آورد.۲. اگر بعد از سر برداشتن از سجده دوم، شک کند دو رکعت خوانده یا چهار رکعت، باید بنا بگذارد که چهار رکعت خوانده و نماز را تمام کند و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند.۳. اگر بعد از سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت یا چهار رکعت، باید بنا بگذارد که چهار رکعت خوانده و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته به جا آورد.(۱)
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۳۶۵
undefined @khamenei_ahkam

۱۶:۱۶

فتاوای رهبر انقلاب
undefined undefinedشک صحیح در شماره رکعات نماز ‌ undefined اگر در شماره رکعت‌های نماز چهار رکعتی شک کند و پس از فکر کردن یقین یا گمان به یک طرف پیدا کند، باید مطابق همان، نماز را ادامه دهد و نماز صحیح است و در صورتی که گمان به یک طرف پیدا نکند، طبق احکامی که بیان می‌شود عمل کند: ۱. اگر بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت، باید بنا بگذارد که سه رکعت خوانده و یک رکعت دیگر نیز بخواند و نماز را تمام کند و بعد از نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته (به دستوری که بعداً بیان می‌شود) به جا آورد. ۲. اگر بعد از سر برداشتن از سجده دوم، شک کند دو رکعت خوانده یا چهار رکعت، باید بنا بگذارد که چهار رکعت خوانده و نماز را تمام کند و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند. ۳. اگر بعد از سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت یا چهار رکعت، باید بنا بگذارد که چهار رکعت خوانده و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته به جا آورد.(۱) undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۳۶۵ undefined @khamenei_ahkam
thumnail
undefinedشک صحیح در شماره رکعات نمازundefined ۴. اگر هر جای نماز، شک کند سه رکعت خوانده یا چهار رکعت، باید بنا بر چهار بگذارد و نماز را تمام کند و پس از نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده، یا دو رکعت نشسته به جا آورد.۵. اگر پس از سجده دوم، شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت، باید بنا بر چهار رکعت بگذارد و نماز را تمام کند و بعد از نماز دو سجده سهو (که دستور آن خواهد آمد) به جا آورد.۶. اگر در حال قیام، شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت، باید (بدون انجام دادن رکوع) بنشیند و تشهد بخواند و سلام دهد و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته به جا آورد.(۲)
پی نوشت۱. قبلاً بیان شدکه اگر یکی از این سه شک پیش از تمام شدن سجده دوّم پیش آید، نماز باطل است.۲. موارد دیگری از شک‌های صحیح نیز وجود دارد که در کتاب‌های مفصل فقهی آمده و کمتر مورد ابتلا است.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۳۶۵
undefined @khamenei_ahkam

۱۶:۱۶

thumnail
undefinedحکم انجام احکام مربوط به شک در نمازundefined هنگامی که یکی از شک‌های صحیح برای نمازگزار پیش آید، چنانچه گفته شد، ابتدا باید کمی فکر کند و آنگاه اگر شکش باقی ماند، باید به وظیفه‌ای که گفته شد، عمل کند.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۳۶۶
undefined @khamenei_ahkam

۱۶:۵۲

thumnail
undefined حکم مشخص نکردن مقدار صدقه
undefined فردی برای رفع بلا، صدقه‌ای را در ذهنش کنار می‌گذارد تا پس از استطاعت آن را بپردازد. آیا این صدقه دادن درست است؟ آیا مبلغ صدقه باید تعیین شود یا می‌تواند پس از جمع شدن چند نمونه از این صدقات در ذهنش، به یک باره مبلغ قابل قبولی را به نیت همه این صدقه‌ها بپردازد؟
undefined به طور کلی در صدقه قبض و اقباض شرط است؛ بنا بر این تا مبلغ به فقیر پرداخت نشود، صدقه محسوب نمی‌شود.
undefined @khamenei_ahkam

۱۹:۰۷

thumnail
undefined حکم برداشتن پول از صندوق صدقه شخصی
undefined اگر پولی را در پلاستیک یا قلّک یا صندوق شخصی (که مربوط به کمیته امداد یا خیریه خاصی نیست) به نیت صدقه روزانه کنار بگذاریم، آیا حق برداشت این پول را داریم؟ مثلاً پول‌های خرد را برداریم و درشت بگذاریم؟ به طور کلی این صدقه، حکم صدقه شرعی را دارد؟
undefined در فرض مذکور حق برداشت یا تبدیل با پول دیگر را دارید و تا زمانی که به فقیر تحویل نداده‌اید، صدقه محسوب نمی‌شود.
undefined @khamenei_ahkam

۱۶:۰۳

thumnail
undefined حکم دروغ گفتن به شوخی
undefined آیا دروغ گفتن به شوخی اشکال دارد؟ مثلاً میان دوستان به شوخی به هم می‌گوییم، فلان شرکت برای من است؛ آیا این گونه صحبت‌ها، گناه و دروغ محسوب می‌شود؟
undefined اگر مقصود گوینده این است که مخاطب آن خبر خلاف واقع را جدّی بگیرد، حرام است، هر چند انگیزه گوینده از گفتن خبر، شوخی کردن باشد؛ اما اگر گوینده چنین مقصودی نداشته باشد و مخاطب متوجه شوخی بودن کلام باشد، حرام نیست.
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۴۴

thumnail
undefinedحکم خمس اجناس داخل مغازه
undefined آیا پرداخت خمس اجناسی که انسان برای فروش در مغازه گذاشته، واجب است؟undefined اگر از درآمد کسب خریداری شده، خمس آن واجب است.
undefined احکام خمس، صفحه ۲۰، مسئله ۱
undefined @khamenei_ahkam

۱۶:۴۹

thumnail
undefinedحکم سررسید سال برای اجناس مغازه
undefined برای مغازه داری که خرده فروشی دارد، قیمت گذاری اجناس مغازه جهت محاسبه سال مالی و سرمایه در گردش بر چه مبنایی باشد؟ قیمت خرید روز از کلّی فروش، قیمت فروش روز به نرخ عمده فروشی، قیمت فروش روز به قیمت همکاری (سود حداقلی)، قیمت فروش روز به قیمت خرده فروشی؟ در فرض سؤال همه اقسامش قابلیّت نقدشوندگی سر سال را دارد؛ مثلاً یک کارتن بیسکویت را، هم می‌شود کارتنی فروخت با قیمتی کمتر، هم می‌شود تکی فروخت با قیمت بیشتر، کدام را ملاک قرار دهد؟ یا مثلاً ماشین لباس شویی را میتواند قیمت همکاری بدهد، یعنی کمتر، یا قیمت عرف تک فروشی که بیشتر است، کدام ملاک است؟ می‌شود گفت سود تک فروشی یا خرده فروشی درآمد سال بعدش می‌شود و فعلاً که جنس درب مغازه‌اش است قیمت عمده فروشی یا همکاری ملاک است؟undefined ملاک قیمتی است که در سررسید سال خمسی یکجا قابلیّت فروش دارد.
undefined احکام خمس، صفحه ۲۲، مسئله ۲
undefined @khamenei_ahkam

۱۵:۱۱

thumnail
undefinedحکم خمس کشاورزی درخت کار
undefined ما کشاورزان درخت می‌کاریم و به طور طبیعی چوب درخت یک ساله، خیلی قابل استفاده نیست، بلکه در مدّت طولانی (حداقل چند سال) آماده می‌شود؛ الف) آیا در این صورت به رشد درخت‌ها در طیّ این سال‌ها خمس تعلّق می‌گیرد؟ب) وقتی درختان چندساله را فروختیم، با فرض اینکه خمس سال‌های قبل را پرداخته باشیم یا نپرداخته باشیم تکلیف ما چیست؟undefined الف) با فرض اینکه سرمایه‌ی اولیه مخمّس باشد در اولین سال پس از کاشت درخت‌ها به مقداری که صدق ربح کرده و ارزش مالی داشته باشد، پس از کسر مقدار تورّم، خمس تعلّق می‌گیرد و همین طور است در سال‌های بعد.ب) پس از فروش درخت‌ها درآمد حاصله پس از کسر اصل سرمایه مخمّس و مقدار تورّم آن، سود سال فروش محسوب می‌شود و اگر خمس ربح مربوط به رشد درخت‌ها در سال‌های قبل، پرداخت شده باشد، آن مقدار و تورّم آن نیز کسر می‌شود و اگر پرداخت نشده باشد، بلافاصله باید با ملاحظه تنزّل ارزش پول پرداخت شود.
undefined احکام خمس، صفحه ۲۳، مسئله ۳
undefined @khamenei_ahkam

۱۷:۰۲