بله | کانال فتاوای رهبر انقلاب
عکس پروفایل فتاوای رهبر انقلابف

فتاوای رهبر انقلاب

۱,۴۹۷عضو
thumbnail
undefined حکم نماز در سفر شغلی غیرمستمرundefined کسی که می‌خواهد فقط برای یک بار در بخشی از سال اشتغال به کاری داشته باشد و قصد استمرار آن را در سال های آینده ندارد، در صورتی که مدت اشتغال حداقل سه ماه به طور متعارف و مستمر باشد (یعنی فقط در ایامی که معمولاً تعطیل می‌کنند؛ مانند ایام تعطیل و عزاداری، تعطیل کند) نمازش حتی در سفر اوّل تمام است، ولی اگر مدت آن طولانی نباشد، مثلاً یک ماه می‌خواهد این کار را انجام دهد، صدقِ عرفی سفر شغلی واضح نیست و در صورت شک، نمازش قصر است.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۴۹۱
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۴۷

thumbnail
undefined حکم نماز در سفر شغلی اتفاقیundefined کسی که شغلش تردد به بیرون شهر به اندازه کمتر از مسافت شرعی است؛ مانند بعضی از رانندگان تاکسی، اگر اتفاقاً به مقدار مسافت شرعی برای همان شغل مسافرت کند، سفر شغلی حساب نمی‌شود و نمازش قصر است.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۴۹۲
undefined @khamenei_ahkam

۱۵:۴۲

thumbnail
undefined حکم تیمّم بر دیوار خاکی
undefined اگر چیزهایی مثل خاک، گچ، سنگ که تیمّم بر آن‌ها صحیح است، به دیوار چسبیده باشند، آیا تیمّم بر آن‌ها صحیح است یا آن که حتماً باید بر روی زمین باشند؟
undefined در صحّت تیمّم، بودن آن‌ها بر روی زمین شرط نیست.
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۲۴

thumbnail
undefined روش انجام تیمّم
undefined کیفیت تیمّم چگونه است؟ آیا فرقی بین تیمّم بدل از وضو و غسل هست؟
undefined تیمّم بدین ترتیب است: ابتدا باید نیت نماید و سپس تمام کف هر دو دست را با هم بر چیزی که تیمّم بر آن صحیح است بزند و کف هر دو دست را با هم به تمام پیشانی و دو طرف آن از جایی که موی سر می‌روید تا ابروها و بالای بینی بکشد، و سپس کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست و کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ بکشد و احتیاط واجب این است که بار دیگر دست‌ها را بر آنچه که تیمّم بر آن صحیح است بزند و سپس کف دست چپ را بر پشت دست راست و کف دست راست را بر پشت دست چپ بکشد. این ترتیب در تیمّم بدل از وضو و بدل از غسل یکسان است.
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۴۸

thumbnail
undefined حکم تیمّم بر آجر و سنگ
undefined تیمّم بر سنگ گچ و آهک و پخته شده آن‌ها و آجر چه حکمی دارد؟
undefined تیمّم بر هر آن چه از زمین محسوب شود مانند سنگ گچ و سنگ آهک، صحیح است. و بعید نیست تیمّم بر گچ و آهک پخته و آجر و امثال آن‌ها هم صحیح باشد.
undefined @khamenei_ahkam

۱۷:۵۲

thumbnail
undefined حکم پاک بودن اجزاء تیمّم
undefined فرموده‌اید چیزی که بر آن تیمّم می‌شود باید پاک باشد، آیا اعضای تیمّم (پیشانی و پشت دست‌ها) هم باید پاک باشند؟
undefined احتیاط آن است که در صورت امکان، پیشانی و پشت دست‌ها پاک باشند و اگر فردی نتواند محل تیمّم را تطهیر کند، بدون آن تیمّم نماید؛ هرچند بعید نیست که طهارت در هر صورت شرط نباشد.
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۱۱

thumbnail
undefined حکم کسی که نمی‌تواند وضو و تیمّم انجام دهد
undefined اگر انسان نتواند وضو بگیرد و تیمّم هم برای او امکان نداشته باشد، چه وظیفه‌ای دارد؟
undefined اگر انسان نتواند برای نماز وضو بگیرد و تیمّم هم ممکن نباشد، بنا بر احتیاط باید نماز را در وقت بدون وضو و تیمّم بخواند و سپس با وضو یا تیمّم قضا کند.
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۳۴

thumbnail
undefined مصرف باقیمانده نذورات مراسم محرم در فاطمیه
undefined آیا می‌شود اضافه خرج مراسم محرم را در فاطميه خرج کرد؟
undefined اگر نذر خاص نشده باشد که در مراسم محرم مصرف شود، یا خلاف نظر اهدا کنندگان نباشد، اشکال ندارد.
undefined @khamenei_ahkam

۱۵:۵۹

thumbnail
undefined استحباب عزاداری ایام فاطمیه
undefined آیا شرکت در مراسم عزاداری ایام فاطمیه مستحب است؟
undefined به طور کلی هر عملی که موجب تعظیم شعائر دینی باشد، دارای اجر و ثواب است.
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۱۳

thumbnail
undefined حفظ وحدت در برپایی عزاداری
undefined آیا برپایی مراسم عزاداری در ایّام فاطمیّه در مناطقی که برادران اهل سنت هم در آنجا زندگی می‌کنند، منافات با وحدت میان مسلمین دارد؟
undefined نفس برپایی مراسم و ذکر فضائل حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها منافاتی با وحدت ندارد و باید از توهین به مقدسات برادران اهل سنت اجتناب شود.
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۳۲

thumbnail
undefined حکم نماز شاغلان سفر در سفر غیر شغلیundefined کسی که سفر شغل اوست (خواه قوام شغل به سفر باشد یا سفر مقدمه شغل باشد)، اگر به سفر غیر شغلی برود، هر چند به محل شغلش باشد، نمازش قصر است.
در فرض مسأله قبل، چنانچه برای کاری غیر از شغل به محل شغلش سفر کند، ولی تصمیم بگیرد که به خاطر شغل در آنجا بماند، در مدتی که آنجا توقف می‌کند تا به سر کار برود و بعد از آن و در برگشت، نمازش تمام است، گرچه احتیاط آن است که در مدتی که آنجا توقف می‌کند تا به سر کار برود نماز را هم تمام و هم قصر بخواند.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۴۹۳ و ۴۹۴
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۳۴

thumbnail
undefined حکم نماز در رفت و آمد سفر شغلیundefined شخصی که تردد شغلی دارد؛ اگر برای امری مانند صله رحم یکی دو روز زودتر به محل کار برود؛ علی الظاهر حکم سفر شغلی را دارد.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۴۹۵
undefined @khamenei_ahkam

۹:۴۳

thumbnail
undefined حکم نماز شاغل به سفر در قصد ده روزundefined کسی که شغلش سفر است، اگر در وطن یا غیر وطن با قصد یا بدون قصد، ده روز توقف کند، در اولین سفر بعد از ده روز، نمازش قصر است.
کسی که شغلش سفر است، در صورتی که ده روز در وطن یا غیر وطن اقامت کند و بعد از آن به سفر غیر کاری برود؛ مثلاً به سفرِ زیارتی برود، بنابر احتیاط واجب در سفر کاری بعد از سفر زیارتی نمازش را هم قصر و هم تمام بخواند.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۴۹۶ و ۴۹۷
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۵۹

thumbnail
undefined حکم برداشتن سر از سجده برای رفع مانع
undefined هنگام سجده اول متوجه وجود مانعی برای سجده شدم لذا بدون گفتن ذکر، سر را کمی بلند کرده، مانع را بر طرف و سپس مجدداً سر را روی مهر گذاشتم و ذکر سجده اول را گفتم؛ آیا با این فرض نماز من اشکال دارد؟
undefined در فرض سؤال، وظیفه شما این بوده است که بدون برداشتن سر از زمین، پیشانی را حرکت دهید یا مانع را از زیر پیشانی برطرف کنید تا حداقل به اندازه سر انگشت روی مهر قرار بگیرد و اگر سر را از زمین بلند کنید و بعد از برطرف کردن مانع، دوباره بر مهر قرار دهید، چنانچه این کار بر اثر جهل یا فراموشی بوده و فقط در یکی از دو سجده یک رکعت، آن را انجام داده باشید، نماز صحیح است ولی اگر این کار از روی علم و عمد بوده و یا در هر دو سجده یک رکعت، آن را انجام دادید، نماز باطل است.
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۴۵

thumbnail
undefined حکم رعایت نکردن شرایط سجده
undefined اگر کسی در سجده عمداً یا سهواً یکی از مواضع سجده را روی زمین نمی‌گذاشته و مدت زمانی این گونه نماز خوانده، تکلیف نمازهای خوانده شده او چیست؟
undefined اگر از روی علم و عمد بوده نمازهای گذشته باطل است؛ ولی در موارد سهو یا در مواردی که نمی‌دانسته اما اطمینان به درست بودن کار خود داشته است، نمازها نیاز به قضا کردن ندارد.
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۱۵

thumbnail
undefined حکم برخاستن بدون مکث پس از سجده دوم در نماز
undefined آیا آرامش بعد از سجده دوم واجب است؟ یا می‌توان بعد از سجده دوم در جا بلند شد؟
undefined در رکعت اول تمام نمازها و نیز در رکعت سوم نمازهای چهار رکعتی، بنابر احتیاط واجب باید بعد از سجده دوم بنشیند و سپس برای رکعت بعد برخیزد؛ البته اگر بدون اینکه مقداری بنشیند، برای رکعت بعد برخیزد، نماز باطل نیست.
undefined @khamenei_ahkam

۱۳:۳۳

thumbnail
undefined حکم خواندن تسبیحات اربعه بیش از سه بار
undefined اگر در رکعت سوم نماز عصر به جای سه بار تسبیحات اربعه، چهار بار بگوییم به قصد اینکه یکی از این تسبیحات اشتباه خوانده شده، آیا نماز صحیح است؟
undefined در فرض سوال نمازتان صحیح است.
undefined @khamenei_ahkam

۱۲:۵۸

thumbnail
undefined حکم جابجا گفتن سلام‌های نماز
undefined اگر سهواً ترتیب میان سلام‌ها عوض شد، آیا باید دو مرتبه تکرار شوند؟
undefined با توجه به اینکه سلام اول و همچنین یکی از دو سلام دیگر، مستحب است بنا بر این در فرض مذکور، تکرار لازم نیست.
undefined @khamenei_ahkam

۱۲:۵۷

thumbnail
undefined حکم فراموشی تشهد در نماز
undefined وظیفه کسی که تشهد را فراموش کند و قبل از رکوع یا بعد از آن یا بعد از نماز یادش بیاید، چیست؟
undefined اگر قبل از رکوع یادش بیاید، باید برگردد و بعد از خواندن تشهد، نماز را ادامه دهد و اگر در رکوع رکعت بعد یا بعد از آن متوجه شود، بعد از سلام نماز، بنابر احتیاط واجب تشهد را قضا کند و بعد از آن برای تشهد فراموش شده، باید دو سجده سهو انجام دهد.
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۵۷

thumbnail
undefined حکم شک در اقامت ده روز در سفر شغلیundefined کسی که شغلش سفر است، اگر شک داشته باشد که در جایی ده روز مانده یا کمتر از آن، چنانچه شک او به دلیل تردید در روز ورود به آن مکان باشد، باید نماز را در اولین سفر شغلی تمام بخواند، و در صورتی که به دلیل شک در روز خروج باشد، وظیفه‌اش قصر است.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۴۹۸
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۳۱