thumbnail
undefinedحکم روزه مسافری که از شب قبل قصد سفر کردهundefined مسافری که از شب قبل قصد سفر کرده و پیش از ظهر به مسافرت می‌رود، نمی‌تواند تا قبل از رسیدن به حد ترخص روزه خود را افطار کند و در صورتی که پیش از آن افطار کند، بنابر احتیاط کفاره افطار عمدی روزه ماه رمضان بر او واجب است. البته چنانچه از حکم مسأله غافل بوده، کفاره ندارد.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۹۴۲
undefined @khamenei_ahkam

۱۰:۱۳

thumbnail
undefinedحکم روزه در سفر معصیتundefined در سفر معصیت نماز تمام است و روزه صحیح است؛ چه روزه واجب باشد؛ مانند ماه رمضان و یا مستحب.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۹۴۹
undefined @khamenei_ahkam

۸:۱۹

thumbnail
undefined حکم خوردن آب مخلوط شده با آب دهان روزه‌دار
undefined اگر آب دهان بر آبی که وارد دهان شده غلبه داشته باشد و شخص روزه‌دار مجموع این دو آب را (در حالی که آب دهان غلبه دارد) فرو برد، آیا فرو بردن آن اشکال دارد؟
undefined اگر آب خارج به قدری ناچیز باشد که در آب دهان مستهلک شود، اشکال ندارد و الّا جایز نیست.
undefined @khamenei_ahkam

۱۱:۱۲

thumbnail
undefined حکم وارد شدن اخلاط به فضای دهان روزه دار
undefined اگر در حال روزه، خلط سر یا سینه وارد فضای دهان شود و آن را فرو دهیم، آیا روزه باطل می‌شود؟
undefined به طور کلی فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضای دهان نرسیده، روزه را باطل نمی‌کند، اما اگر داخل فضای دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو ندهید. بنا بر این در فرض سؤال، اگر عمداً فرو داده‌اید بنابر احتیاط واجب باید روزه را ادامه داده و بعد از ماه رمضان بنا بر احتیاط، قضای آن را بگیرید.
undefined @khamenei_ahkam

۸:۳۴

thumbnail
undefined حکم برگشت غذا به فضای دهان از معده
undefined اگر چیزی از اندرون روزه‌دار به دهان او بیاید و شخص نداند که فرو بردن آن موجب بطلان روزه می‌شود، و فرو دهد، آیا روزه‌اش صحیح است؟ در صورت بطلان، آیا کفاره هم دارد؟
undefined در فرض سؤال روزه باطل است و لکن کفاره ندارد.
undefined @khamenei_ahkam

۱۰:۲۵

thumbnail
undefined زکات فطره میهمان
undefined آیا پرداخت فطریه مهمان به عهده میزبان است؟
undefined فطریه‌ی میهمان یک شبه، به عهده میزبان نیست؛ در وجوب فطریه میهمانی که پیش از غروب آفتاب بر میزبان وارد می‌شود، شرط است که جزء افراد نانخور و تحت عنوان عائله میزبان محسوب شود، مانند خدمتکار یا بعض افراد فامیل که هر از چند گاه چند روزی در منزل شخص بسر می‌برند.
undefined @khamenei_ahkam

۸:۵۹

thumbnail
undefined مقدار و مبلغ فطریه
undefined مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟
undefined مکلف باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد کافی است.ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۴) به قیمت گندم برای هر نفر، حداقل «هفتاد و پنج هزار تومان» اعلام شده است.
undefined @khamenei_ahkam

۱۲:۱۱

thumbnail
undefined زمان ادای زکات فطره
undefined چه زمانی باید برای ادای فطریه اقدام کرد؟
undefined از غروب شب عید فطر می‌تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد، ولی اگر نماز عید نمی‌خواند، می‌تواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد و در صورتی که آن را از مال خود جدا کرده و کنار گذاشته، تأخیر در پرداخت چنانچه برای غرض عقلایی باشد و سهل انگاری محسوب نشود، اشکال ندارد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنابر احتیاط واجب ساقط نمی‌شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
undefined @khamenei_ahkam

۸:۵۳

thumbnail
undefined کارت به کارت کردن زکات فطره
undefined آیا می توان فطریه را کارت به کارت کرد؟
undefined کارت به کارت کردن زکات فطره مانعی ندارد ولی اگر در شهر خود دسترسی به فقیر دارد، بنابر احتیاط نباید به شهر دیگر منتقل کند.
undefined @khamenei_ahkam

۱۱:۱۲

thumbnail
undefined پرداخت زکات فطره بعد از عید فطر
undefined آیا می‌شود زکات فطره را روز عید فطر جدا کرد و چند روز بعد از عید فطر به فقرا داد؟
undefined مانعی ندارد لکن در رساندن به فقیر نباید سهل‌انگاری کند و احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می‌دهد مجدداً نیت فطره کند.
undefined @khamenei_ahkam

۸:۲۷

thumbnail
undefined جزء سوره نبودن «بسم الله الرحمن الرحیم»
undefined آیا بسم الله الرحمن الرحیم جزء سوره محسوب می‌شود؟
undefined بسم الله الرحمن الرحیم در ابتدای سوره‌های قرآن کریم، جزء سوره محسوب نمی‌شود مگر در سوره حمد که جزء آن است؛ اما در هر صورت قرائت آن در نماز واجب در ابتدای همه سوره‌ها به جز سوره برائت، واجب است.
undefined @khamenei_ahkam

۹:۰۰

thumbnail
undefinedحکم حرف زدن در نمازundefined اگر در نماز سهواً چندین کلمه حرف بزند، اما طوری باشد که تمام آنها، یک بار حرف زدن به حساب آید، دو سجده سهو کافی است.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۳۹۴
undefined @khamenei_ahkam

۱۱:۱۳

thumbnail
undefinedحکم خواندن سلام نماز در غیر محل آن undefined اگر در جایی که نباید سلام نماز را بگوید، سهواً بگوید: «السلام علینا و علی عباد اللَّه الصالحین» یا بگوید: «السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته»، بنابر احتیاط واجب باید دو سجده سهو به جا آورد؛ ولی اگر سهواً مقداری از سلام را بگوید، احتیاط مستحب آن است که دو سجده سهو به جا آورد.اگر در جایی که نباید سلام دهد، سهواً هر سه سلام را بگوید، به جا آوردن دو سجده سهو کافی است.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۳۹۵ و ۳۹۶
undefined @khamenei_ahkam

۹:۵۳

thumbnail
undefinedحکم فراموش کردن تشهد یا یک سجدهundefined اگر یک سجده یا تشهد را فراموش کند و پیش از رکوع رکعت بعد یادش بیاید، باید فوراً بنشیند و سجده یا تشهد را به جا آورد.اگر یک سجده یا تشهد را فراموش کند و در رکوع رکعت بعد یا بعد از آن متوجه شود، باید بعد از سلام نماز، سجده را و بنابر احتیاط واجب تشهد را قضا کند و بعد از آن برای تشهد دو سجده سهو و برای سجده نیز بنابر احتیاط واجب دو سجده سهو انجام دهد.
undefined رساله نماز و روزه، مسأله ۳۹۷ و ۳۹۸
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۱۹

thumbnail
undefined تعریف رد مظالم و چگونگی محاسبه آن
undefined حداقل میزان رد مظالم چقدر می‌باشد؟ و در چه صورت پرداخت رد مظالم واجب است؟
undefined به طور کلی مظالم به بدهی‌هایی گفته می‌شود که بر عهده انسان است و صاحب آن‌ها را نمی‌شناسید یا به هیچ وجه به آن‌ها ـ حتی ورثه ـ دسترسی ندارید، که در این صورت باید به اندازه حداقلی که یقین دارید همراه با تورم آن به فقیر بپردازید و اگر جنس و موجود باشد، باید عین آن را به فقیر تحویل دهید.
undefined @khamenei_ahkam

۱۷:۰۲

thumbnail
undefined حکم پرداخت رد مظالم برای شخص دیگر
undefined آیا می‌توانیم مواردی که نمی‌دانیم مظالم آن به عهده ماست یا فرد دیگر، پرداخت کنیم؟ آیا از عهده فرد دوم، ساقط می‌شود؟ یا هر دو باید پرداخت کنیم؟ یا نفر دوم هم باید نیت پرداخت مظالم کند؟ اگر بعد فهمیدیم یقیناً به عهده نفر دیگر بوده از عهده او ساقط شده است؟
undefined اگر نیت کنید که مظالم خودتان باشد و اگر مظالم به عهده شما نبود، برای مظالم فرد دیگر محسوب شود، اشکال ندارد و اگر بعداً معلوم شود مظالم به عهده خودتان نبوده برای فرد دوم محسوب می‌شود.
undefined @khamenei_ahkam

۱۵:۲۰

thumbnail
undefined حکم صدقه به نیت رد مظالم
undefined می‌خواهم نیت کنم هر وقت صدقه‌ای دادم، بابت رد مظالم باشد تا اگر حقی بر گردنم هست و یادم نیست، جایگزین آن گردد. آیا چنین نیتی صحیح است؟
undefined اگر پول را با نیت مذکور به فقیر بدهید، صحیح است.
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۲۹

thumbnail
undefinedحکم پیدا کردن اموال گمشده دیگران
undefined مال پیدا شده را به چه نیّت می‎توان برداشت؟ آیا می‎توان سر جایش برگرداند تا شامل احکام اموال گمشده نشود؟
undefined به طور کلی، مالی گمشده‌ای را که انسان پیدا می‎کند برداشتنش مکروه است و اگر آن را بردارد، احکام مال پیدا شده را باید مراعات کند و إلّا مدیون است.
undefined @khamenei_ahkam

۱۵:۲۶

thumbnail
undefinedحکم جابجا شدن کفش در مسجد
undefined اگر در مسجد کفش کسی با کفش ما عوض شود، آیا می‌توان کفش دیگری را پوشید؟
undefined اگر بدانید کفشی که برداشته‌اید مال کسی است که کفش شما را برده است، بعد از فحص و یأس از یافتن صاحبش می‌توانید در آن تصرف نمایید، بلکه به عنوان تقاصّ از مال خود، آن را تملک نمایید؛ البته اگر آنچه که موجود است از آنچه که برده شده، بهتر باشد، باید تفاوت، ملاحظه شود، و مقدار تفاوت را بعد از یأس از صاحب کفشی که باقی مانده، صدقه بدهید. اما اگر ندانید آنچه که باقی مانده مال کسی است که کفش شما را برده یا مال دیگری است باید با آن معامله مجهول المالک نمایید؛ یعنی باید از صاحب آن تفحص کنید و در صورت یأس از یافتن او، آن را صدقه بدهید.
undefined @khamenei_ahkam

۱۵:۴۴

thumbnail
undefinedحکم خسارت زدن به ماشین پارک شده
undefined چند سال قبل در سفر به شهری دیگر در حال رانندگی به ماشین پارک شده، خسارت وارد کردم. اکنون دسترسی به مالک ماشین ندارم؛ تکلیف چیست؟
undefined اگر پیدا کردن صاحب آن ممکن است، ولو با صرف هزینه، لازم است به نحوی مالک آن را پیدا کنید و رضایتش را جلب نمایید و الّا خسارت وارده را از طرف صاحب آن به فقیر عفیف متدین، صدقه بدهید؛ هرچند مطابق احتیاط، آن است که با اذن حاکم شرع باشد.
undefined @khamenei_ahkam

۱۴:۱۵