بله | کانال خـانــه رشد و توانمندسازی تابش
عکس پروفایل خـانــه رشد و توانمندسازی تابشخ

خـانــه رشد و توانمندسازی تابش

۳۱۳عضو
thumbnail
undefined روان‌شناسی کنونی انسان‌ها را به چه سمت می‌برد؟! مجموع توصیه‌ها و تجویزها و تکنیک‌ها به چه چیز منتهی می‌شوند؟!
undefined این سؤالی است که اگر به پاسخ آن برسیم، ناگزیر باید به دنبال رفع شبهات دیگری از دامن پاک روان‌شناسی غربی باشیم...
undefined امروزه بیشتر توصیه به نوعی کنار آمدن، پذیرش یا نهایتا حواس‌پرتی نسبت به دغدغه‌های عمیق و واقعی زندگی مادی و این دنیایی انسان می‌شود.undefined به عبارت دیگر، حل مشکلات از طریق دور زدن و‌ ترک کردن موقعیت‌هاست. هیچ تلاشی نمی‌شود تا انسان به طور فعال با مشکلات مواجه شود.
undefined به چه معنا؟undefined یعنی انسان درون خودش را برای هضم مشکلات تقویت و مستحکم کند*، تهدیدها را تبدیل به فرصت کند، هر سختی را بخشی از مسیر رشدش ببیند که به قدر وسعت و توان او به او داده شده است، از هر مسئله برای رشد تکاملی خود کمک بگیرد.

undefined مخلص کلام اینکه
undefined روان‌شناسی ملاک درمان را در "*رفع نشانه*" می‌بیند، نه "*حل مسئله*"؛ حال آنکه *در نگاه مطلوب ما چه بسا لازم باشد برای حل مسئله اصلا نشانه‌ها رفع نشوند
(مانند زنی که رشدش در زندگی کردن کنار مردی بدخلق صورت می‌گیرد).

#تحول#روان‌شناسی_انقلاب_اسلامی
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۱۳:۴۶

"گفتیم در نگاه مطلوب، چه بسا نیاز باشد برای حل مسئله، نشانه رفع نشود."
روان‌شناسی امروزی نوعی خواب‌زدگی و تسکین به بار می‌آورد. مانند مخدّر عمل می‌کند، امّا منجر به بیداری عمیق نمی‌شود undefinedبیداری عمیق وقتی اتفاق می‌افتد که مقدمه‌ی حرکت باشد undefined
undefined به بیان دیگر، درد را بعضا می‌فهمد، اما این درد در بافت ابتلاء و سنن رشددهنده‌ی الهی نیست. در روان‌شناسی ما نوعی فرار از اضطراب داریم، نه درک اضطرار منجر به التجاء و تقویت توکل و توسل...
undefined با این توصیف، نحله‌های مبتنی بر معنویت نیز فرق چندانی با غیر آن ندارند. همه‌ی آن‌ها آن کاری را که باید، آن کاری که اساسی است، انجام نمی‌دهند؛ فقط در یکی می‌توانی آن کار نکرده را با اتصال به منبع توحیدی انجام ندهی و در دیگری خیر. یکی خلسه‌ی روانی توحیدی دارد و دیگری صرفا خلسه‌ی روانی!undefined منبع توحید هم می‌تواند از نوع اسلامی باشد یا صرفا ذکر نام "خدا" مانند نظریه فرانکل؛ امّادر عمل، تفاوتی اساسی با یکدیگر و با سایر رویکردها ندارند.
#تحول#روان‌شناسی_انقلاب_اسلامی
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۱۹:۴۵

خـانــه رشد و توانمندسازی تابش
undefinedundefined undefined موقعیت: مراجعی در جلسه روان‌درمانی موضوعاتی مرتبط با زنای با محارم مطرح می‌کند. این موضوعات از نظر اخلاقی و اجتماعی بسیار حساس و در عین حال نیازمند رویکردی حرفه‌ای و دقیق است. undefined روان‌شناسی: از دیدگاه روانشناسی، فضای درمان باید به گونه‌ای باشد که مراجعه‌کننده بتواند هر گونه مسأله و مشکل خود را بدون ترس از قضاوت مطرح کند. بیان هر مشکلی در جلسات روان‌درمانی به تسهیل فرآیند درمان و شناخت دقیق‌تر مسائل درونی فرد کمک می‌کند. در عین حال، درمانگر مسئولیت دارد این مطالب را در چارچوب اخلاق حرفه‌ای و حفظ کرامت انسانی مدیریت کند. undefined دین: از منظر دینی، موضوع زنای با محارم از گناهان بزرگ و ممنوعاتی است که قبح آن بسیار اهمیت دارد. بر پایه آموزه‌های دینی، حیا یکی از فضایل مهم است و بیان آشکار و بی‌پروای چنین مسائل حساسی می‌تواند به تخفیف قبح آن در جامعه منجر شود که مطلوب نیست. بنابراین تأکید بر حفظ حیا و رعایت حدود اخلاقی در بیان این مسائل وجود دارد. #تناقض #دوگانه‌های_روان‌شناسی‌ودین undefined| ما را در پیام‌رسان‌های زیر دنبال کنید: بله / ایتا / تلگرام
undefinedundefinedundefined موقعیت*:
در روان‌درمانی‌های روانکاوانه و جریان‌هایی مثل ISTDP یا درمان‌های مبتنی بر انتقال یا حتی طرحواره‌درمانی، ممکن است خشم یا احساس منفی عمیق و ناخودآگاهی نسبت به والدین شکل بگیرد. این خشم، حتی بی‌آنکه مستقیماً در رفتار بیرونی بروز کند، می‌تواند فاصله عاطفی و عملکردی مراجع با والدین را افزایش دهد.

undefined *روان‌شناسی*:
از دیدگاه روانکاوی، این احساسات خشم، رنجش یا کینه که در ناخودآگاه انباشته می‌شوند، *بخش مهمی از فرآیند درمان
هستند.
شناخت و بازشناسایی این احساسات به مراجع کمک می‌کند تا ریشه مشکلات کنونی خود را در روابط اولیه و الگوهای روانی بازسازی کند*.
درمانگر نقش دارد تا این خشم‌ها را با حس توجه و پذیرش به مراجع نشان دهد و به او فرصت تغییر و فهم عمیق‌تر بدهد.

undefined *دین*:
از منظر دینی، دستور به *احسان و نیکی به والدین یکی از فروع دین و اصول اخلاقی
است که حتی شامل افکار و احساسات نسبت به والدین نیز می‌شود. فرمان داده شده که هیچ خشم عامدانه و تعمدی‌ای علیه والدین در دل پرورانده نشود و در هر شرایطی رعایت حرمت ایشان شود، مگر در زمانی که امر به معصیت خدا شود که تبعیت از آنان جایز نیست. بنابراین، *ایجاد و ریشه‌گذاری عمدی خشم نسبت به والدین در مراجع از نظر دینی محل اشکال است*.

#تناقض#دوگانه‌های_روان‌شناسی‌ودین
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۱۹:۳۰

یادداشت راهبردی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره*؛ قسمت اول: undefined

undefined *چه افرادی شایستگی حضور در شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره را دارند؟

undefined سؤال فوق بیشتر ناظر به ویژگی‌های افراد برای حضور مؤثر در شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره است. بیان این مسئله که صرف تخصص و تعهد، برای حضور در این جایگاه کافی نیست.
برای پاسخ به این سؤال، لازم است مأموریت‌ها و نوع حضور سازمان در ساختار را بهتر بشناسیم.
undefined سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره طبق قانون تشکیل مصوب سال 1382، سه مأموریت اصلی دارد:۱. تلاش برای ارتقاء سطح دانش روان‌شناسی و مشاوره.۲. حمایت از حقوق مراجعان به روان‌شناسان و مشاوران.۳. حمایت از حقوق صنفی روان‌شناسان و مشاوران.
undefined بنابراین مأموریت‌های سازمان نظام روی سه ضلع دانش، مشاورین و مراجعین استوار است.علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته طی این مدت و اقدامات خوب انجام‌شده، گروه‌های مختلف با سلایق و گرایش‌های فکری و مذهبی و تخصصی مختلف همه از عملکرد سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ناراضی هستند! وقتی هیچ کدام از سه ضلع مذکور به هدف خود نرسیده‌اند، یعنی یک جای کار در کلانِ سازمان می‌لنگد و چرخش آن‌طور که باید و شاید نمی‌چرخد.
undefined علاوه بر مأموریت‌ها، جایگاه آن نیز مهم است.نظام‌های حرفه‌ای بخشی از نظام اداری هستند که قانون‌گذار، اختیارات حقوق عمومی را به آن‌ها تفویض کرده و این سازمان‌ها تحت نظارت دولت، از استقلال و اختیارات مهمی برخوردار هستند و ظرفیت‌های جدی دارند (امضای حکم رئیس سازمان توسط رئیس جمهور نیز مؤید این نکته است).
undefined این سازمان‌ها در بافت جامعه‌ی مدنی، نقش واسط بین دولت و مردم (یا ساختار رسمی و عمومی) را دارند و از این جهت، در یک پیچیدگی سیاسی، سیاستی، اجتماعی و ساختاری خاصی قرار دارند که اگر اقتضائات این جایگاه به درستی فهم نشود، حضور سالم‌ترین افراد در این مسند نیز کمک خاصی به بهبود اوضاع نخواهد کرد!
undefined بنابراین مهم است که بدانیم اداره‌ی یک سازمان، با مدیریت گروه آموزشی دانشگاه یا مدیریت یک پروژه پژوهشی (که تجربه‌ی بسیاری از اساتید از این سنخ است) تفاوت جدی دارد؛ لذا اگرچه اشراف تخصصی روی موضوع روان‌شناسی و مشاوره لازم است و کسی که امکان کاندیداتوری و حضور در شورای مرکزی را می‌یابد، قاعدتاً نحوی از کار تخصصی را تجربه کرده و حدودی از جوانب کار را اطلاع دارد، اما تخصصِ صرف اصلاً کفایت و شایستگی لازم را برای این عضویت در شورای مرکزی ایجاد نمی‌کند.
undefined | رضا فرضی
undefined ادامه دارد...
#انتخابات_سازمان_نظام#سازمان‌نظام‌روان‌شناسی‌و‌مشاوره
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۵:۴۰

خـانــه رشد و توانمندسازی تابش
undefined در روزهایی که گرسنگی امان مردم غزه را بریده و بی‌تابی امان دل‌های ما را... پویش #هم‌سفره توسط روانشناسان و مشاوران در این پویش روانشناسان و مشاوران هزینه برگزاری #جلسات_مشاوره #کارگاه‌ها #سخنرانی_و_وبینار خودشان را به شماره حساب 6037997599838944 به‌نام خیریه حضرت خدیجه الکبری، برای تهیه کمک‌ به مردم غزه واریز خواهند کرد تا شاید قدمی کوچک به‌قدر توانایی خود در مسیر انسانیت بردارند. برای مشاهده‌ی فعالیت‌های یاورانه‌ی این خیریه در غزه، به نشانی https://t.me/bonyadkhadijah رجوع کنید. در صورت تمایل، روایت‌های خود از مشارکت در این پویش را به نشانی @sayyed_135 در پیام‌رسان‌ بله و نشانی @Sayyed135 در تلگرام ارسال کنید. اندیشکده روان‌نگر با همراهی انجمن مشاوره ایران و خانه رشد و توانمندسازی تابش
thumbnail
#پویش_همسفرهتوسط روانشناسان و مشاوران
والد خردمند و کودک علاقمند
با ارائه‌‌ی دکتر ژاله کیانی، روانشناس و روان‌درمانگر

undefined 10 و 17 مهرماهundefined ساعت 9 تا 12بصورت برخط
undefined️حداقل هزینه برای شرکت در این کارگاه ۲۵۰ هزار تومان می‌باشد که در صورت تمایل می‌توانید مبلغ بالاتری هدیه بفرمایید.
undefined️تمامی هزینه‌های این دوره برای کمک به مردم مظلوم غزه، مستقیم به حساب خیریه خدیجه الکبری اهدا خواهد شد.
undefinedبرای ثبت‌نام و اطلاع بیشتر از دوره لطفا با شناسه @amir_h_sadri در بله و تلگرام ارتباط بگیرید.

۱۲:۳۰

یادداشت راهبردی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره*؛ قسمت دوم: undefined

همواره بخش مهمی از وجهه‌ی روان‌شناس و مشاور و خدمات این حوزه در جامعه، تابع *تصمیمات و تنظیم‌گری
این سازمان است و وقتی ذینفعان مختلف آن ناراضی هستند، یعنی ریل‌گذاری‌های درستی در آن اتفاق نیفتاده است! undefinedundefined

undefined نتیجه این می‌شود که هر کسی با دغدغه‌ی پیگیری ایده‌های خود در آنجا حضور پیدا می‌کند و شورای مرکزی سازمان، بیشتر از آنکه نقش عاقله‌ی ظرفیت‌ساز جامعه‌ی روان‌شناسی و مشاوره را ایفا کند، تبدیل می‌شود به گعده‌های سهم‌خواهی و کشمکش‌های حیدری_نعمتی (ولو با نیت‌های خوب اجتماعی و انقلابی).
نهایتاً آنچه روز‌به‌روز بیشتر احساس می‌شود، تضعیف وجهه‌ و تصویر روان‌شناسی و مشاوره‌ی اصیل در کشور و القای ناکارآمدی سازمان در ذهن جامعه‌ی روان‌شناسان و مشاوران کشور است undefined
مشکلات زیادی را می‌توان برشمرد که سازمان گریبان‌گیر آن است؛ سیاست‌زدگی، عدم شفافیت، اشکالات ساختاری و سازمانی و...؛ همیشه هم افرادی که احساس تکلیف کرده‌اند، ترکیبی از نارضایتی‌ها را عنوان می‌کنند و به عنوان ناجی وارد میدان انتخابات می‌شوند undefined
اساتید خوب سالم و صالح و خبره هم زیاد هستند؛ اما غیر از صلاحیت‌های اولیه و بدیهی تخصصی و اخلاقی، باید برخی شاخص‌های لازم دیگر را که برای حضور مؤثر در رأس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره حیاتی است، در نظر بگیریم تا بتوانیم مشارکت مسئولانه‌تری در این زمینه داشته باشیم؛ ویژگی‌هایی که عدم وجود آن‌ها، علت بسیاری از مشکلات فعلی است undefined
undefined | رضا فرضی
undefined ادامه دارد...
#انتخابات_سازمان_نظام#سازمان‌نظام‌روان‌شناسی‌و‌مشاوره
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۶:۱۲

یادداشت راهبردی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره*؛ قسمت سوم: undefined

در ادامه، تلاش می‌کنیم برخی از ویژگی‌هایی که لازم است در این شورا نماینده داشته باشد، ذکر کنیم؛ undefined

undefined *فهم زیست‌بومی نسبت به عرصه‌ی روان‌شناسی و مشاوره

undefined سازمان یک موجود زنده است و حرکت مؤثر آن نیز تابع تعامل و برهم‌کنش پویا میان بازیگران مختلف این عرصه از جمله ساختارها، فرایندها، نیروی انسانی، ابزارها، محیط، مخاطبین، بازار، رسانه و... است. به همین دلیل نگاه مبتنی بر «زیست‌بوم» لازمه‌ی اثرگذاری آن است و اگر حرکت مجموعه‌ی سازمان بدون تنظیم مناسب فرآیندهای پویای تعاملاتی انجام شود، راه به جایی نمی‌برد.
undefined این مسئله وقتی بهتر درک می‌شود که بُعد پررنگ اجتماعی فضای روان‌شناسی و مشاوره را در نظر بگیریم. هر کدام از تصمیمات در سطوح مختلف، واکنش‌های بسیار متنوعی را در کنشگران آن عرصه ایجاد می‌کند که اگر درک درستی از این مسئله وجود نداشته باشد، صرفاً یکسری اقدامات خوب کم‌اثر انجام می‌دهیم.
undefined اولین شرط موفقیت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، تغییر فهم کلان از یک نگاه گعده‌ای و دورهمیِ جریانی به نگاه زیست‌بومی است.
undefined | رضا فرضی
undefined ادامه دارد...
#انتخابات_سازمان_نظام#سازمان‌نظام‌روان‌شناسی‌و‌مشاوره
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۵:۴۱

یادداشت راهبردی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره*؛ قسمت چهارم: undefined

undefined *تفکر راهبردی در سطح حکمرانی

🧩 مهمترین خلأ در سطح کلان و حاکمیتی، عدم وجود نقشه راهبردی در حوزه‌های مرتبط با «روان» جامعه (اعم از سلامت، بهداشت، امنیت، مداخلات و...) است. در این زمینه، طراحی راهبردی منسجمی انجام نشده و صرف واسپاری دو خطی سلامت روان به وزارت بهداشت در سیاست‌های کلی نظام سلامت (آن هم در حد یک دفتر! در ساختار وزارتخانه) و برنامه توسعه، نه تنها مسئله‌ای را حل نکرده، بلکه چالش‌های خاص خود را هم ایجاد کرده که در مجال مناسب باید به آن پرداخته شود.
undefined وجود مدعیان مختلف در سطوح مختلف، گویای همین آشفتگی در سطح کلان طراحی است. آنچه در حال حاضر نیاز داریم، یک «*نگاشت نهادی*» اصولی در حوزه‌ی روان است. نگاشت نهادی تصویری کلان از مناسبات بین «کارکردها و عناصر (بازیگران)» یک سیستم و از مهمترین ابزارها برای تحلیل و طراحی معماری یک نظام با بازیگران متعدد در سطوح مختلف مأموریت است. به عنوان مثال کارکردهای سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری، خدمت‌رسانی، نقش‌های واسطه، نقش‌های پشتیبان و… باید با بازیگران مختلف مثل وزارتخانه‌ها، شوراهای عالی مرتبط، سازمان نظام، انجمن‌های علمی و… تا مشاوران و مراکز مشاوره، تقاطع مأموریتی پیدا کنند تا نقش هر کدام از عناصر در یک «زنجیره ارزش» مشخص و قابل ردگیری شود. به همین دلیل است که مثلاً شیوه‌ی تحقق بند اول مأموریت سازمان، دقیقاً مشخص نیست و موارد بسیار دیگر.
undefined تفکر راهبردی کمک می‌کند با فهم مختصات فعلی زیست‌بوم، ترسیم وضع مطلوب آن و در نظر گرفتن ملاحظات مختلف، بتوانیم راهکارهای بهینه برای تحقق اهداف و حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب را پیدا کنیم. همچنین تفکر راهبردی کمک می‌کند بین اولویت‌ها و مطلوبیت‌ها انتخاب شود و نیز طرح‌های راهبردی برای مسائل اساسی طراحی شود. آشنایی با سازوکارهای کارکردی سازمانی مثل سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و... جزو حداقل‌های قرارگیری در این شوراست و داشتن نقشه راه روشن، معقول و قابل ارزیابی، از اولویت‌های فوری سازمان نظام است.
undefined | رضا فرضی
undefined ادامه دارد...
#انتخابات_سازمان_نظام#سازمان‌نظام‌روان‌شناسی‌و‌مشاوره
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۵:۴۳

یادداشت راهبردی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره*؛ قسمت پنجم: undefined

undefined *فهم معادلات سیاسی و ساختاری کلان
(افسانه‌ی سیاسی نبودن سازمان!)

undefined خوشتان بیاید یا نیاید، نظام‌های حرفه‌ای (به همان دلایلی که گفته شد) در نسبت تام با مناسبات سیاسی و حاکمیتی هستند. فهم معادلات سیاسی، ساختاری و قانونی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و شعارهای مبنی بر سیاسی نبودن سازمان، یک افسانه بیشتر نیست undefined
undefined کسی که دم از فراغت از سیاست می‌زند و می‌خواهد در سطح کلان کنشگری داشته باشد، یا بسیار ساده‌لوح است و نتیجتاً بازیچه‌ی چرخ‌دهنده‌های سیاسی خواهد شد یا به شدت سیاست‌زده است و می‌خواهد با رد گم کردن، «آن کار دیگر» کند!
undefined همچنین، از لوازم اصلی حضور در شورای مرکزی سازمان، داشتن فهم روال قانونی و نظام اداری کشور*، برای تنظیم مناسبات و تعاملات مؤثر ناظر به حوزه‌های مأموریتی است.
undefined فراموش نکنیم که تجربه‌ی تلخ شوراهای چهارم و پنجمِ ابطال‌شده، نتیجه‌ی کشاکش دو سر طیف همین مؤلفه بود؛ در هر دو تخلف از قانون وجود داشت، منتهی یکی به دلیل سیاسی‌بازی و لابی‌گری و دیگری به دلیل نابلدی و عدم اشراف نسبت به معادلات کلان نظام سیاسی و اداری کشور!

undefined سازمان چون در موقف تخصص و حرفه ایستاده، با بسیاری از مسائل مواجه است که نیازمند مداخله است ولی در حوزه‌ی اختیارات او نیست. به همین دلیل باید *توان تصمیم‌سازی در سطح کلان و هم‌افزایی مناسبات را برای دخیل کردن دستگاه‌های متولی دیگر معطوف به حل مسائل
داشته باشد. اساساً اراده‌های سیاسی، نقش جدی و حذف نشدنی در صحنه دارند و نمی‌توان بدون فهم و هضم آن‌ها، کارهای خوب را پیش برد.

undefined | رضا فرضی
undefined ادامه دارد...
#انتخابات_سازمان_نظام#سازمان‌نظام‌روان‌شناسی‌و‌مشاوره
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۱۱:۵۹

یادداشت راهبردی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره*؛ قسمت ششم: undefined

undefined *رواداری، توان مشارکت‌افزایی، اجماع‌سازی و کار جمعی

undefined چه در شوراهای مرکزی و چه در بدنه‌ی صنفی سازمان نظام (که مهم‌تر نیز هست)، با تنوع و تکثر قابل توجهی از بازیگران این عرصه مواجه هستیم. شرط موفقیت در حرکت روبه‌جلوی سازمان، توان به کارگیری حداکثری از ظرفیت‌های سطوح مختلف است؛ چیزی که در دوره‌های مختلف کمتر شاهد آن بوده‌ایم. موفقیت در سازمان، چیزی نیست که با یک حرکت چند نفره حاصل شود.
undefined *رواداری و سعه صدر در تعاملات، وجود تجربیات قبلی در میدان دادن به عناصر مختلف و افزایش مشارکت واقعی بدنه و همچنین توان کار جمعی و تشکیلاتی*، از ارکان مهم موفقیت در این سطح کار است.
undefined کسی که وارد شورای مرکزی می‌شود باید بتواند با طیف‌های مختلف کار کرده و اصطکاک‌ها را تا حد ممکن کاهش دهد.
undefined | رضا فرضی
undefined ادامه دارد...
#انتخابات_سازمان_نظام#سازمان‌نظام‌روان‌شناسی‌و‌مشاوره
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۱۲:۰۰

یادداشت راهبردی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره*؛ قسمت هفتم: undefined

undefined *نگاه تحول‌گرا

undefined شالوده‌ی سازمان نظام از اساس دچار اختلالات جدی است؛ از خلأهای مأموریتی و چشم‌انداز و برنامه تا اساسنامه و طراحی ساختار و فرآیندها. حل مسائل سازمان، تا حد زیادی وابسته به اصلاحات اساسی در سطوح مختلف سازمان است.
undefined فهم این مسائل و چالش‌ها اولاً نیازمند یک نگاه تحولی روبه‌جلو و ثانیاً جسارت هزینه‌کردهای شخصی و جمعی است.
پ.ن: طبیعی است که خود «مدیریت و راهبری تحول»، ملاحظات خاصی دارد تا بتوان هزینه‌های تغییرات و تحول را برای سطوح مختلف به حداقل رساند که در صورت لزوم قابل طرح و بررسی است.
undefined | رضا فرضی
undefined ادامه دارد...
#انتخابات_سازمان_نظام#سازمان‌نظام‌روان‌شناسی‌و‌مشاوره
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۵:۱۱

یادداشت راهبردی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره*؛ قسمت هشتم: undefined

undefined *دید کلان‌نگر و کل‌نگر

undefined ما در اغلب موارد، با مسائل تک‌بعدی رو‌به‌رو نیستیم. وقتی تعداد بازیگران یک عرصه زیاد می‌شود و به‌ویژه ابعاد اجتماعی هم پیدا می‌کند، عملاً نمی‌توانیم مسائل را شناسایی و حل کنیم؛ مگر با درک قابل توجهی از پیچیدگی‌ها. از لوازم این نوع مواجهه با مسائل پیچیده، کل‌نگری و کلان‌نگری در فرد تصمیم‌گیر است.
undefined «کل‌نگری» یعنی دیدن مؤلفه‌های مختلف و روابط بین آن‌ها در یک تصویر بزرگتر و «کلان‌نگری» به معنای دیدن بافت‌ها و لایه‌های بزرگ‌تر و اغلب نامرئی موجود در سیستم است.
undefined این نگاه کمک می‌کند تا با تفکر نظام‌مند در شناخت و حل مسائل، از تله‌ی «*تصمیمات و راهکارهای خطی*» عبور کنیم.
undefined راهکار خطی به صورت ساده یعنی اینکه مسئله را به صورت جزئی و تک‌بعدی ببینید و ساده‌ترین راهکار را برای آن اجرا کنید. undefined نمونه‌هایی از راهکارهای رایج خطی در حوزه سلامت روان:● افرادی هستند که روان‌شناسی زرد را ترویج می‌کنند؛ undefined پس فهرست منتشر کنیم تا مردم سراغ آن‌ها نروند.○ سازمان مسئول اعتباربخشی به خدمات حرفه‌ای است؛ undefined پس به همه بگوییم هر کسی بخواهد در هر موضوعی در این زمینه فعالیت کند باید از من اجازه بگیرد.● تعرفه‌ی خدمات بالاست و مردم توان پرداخت آن را ندارند؛undefined پس بیمه‌ی خدمات سلامت روان ایجاد کنیم.○ برخی روان‌شناسان تخلف می‌کنند؛undefined پس معاونت انتظامی ایجاد کنیم.● مردم نیازمند محتوای بدردبخور هستند؛undefined پس بسته‌های محتوایی تولید کنیم.○ نیاز به گسترش کارهای بومی داریم؛undefined پس یک بخشی در ساختار ایجاد کنیم که متولی بومی‌سازی باشد.● و ... .
undefined بسیاری از تصمیمات اتخاذشده، ناشی از مواجهه‌ی خطی با مسائل هستند، ولو اینکه اجرای آن‌ها هزینه‌ی زیادی هم داشته است. اما مجموعه‌ای از اقدامات خوب و مفید، الزاماً کارگشا نیست و مسئله‌ای را حل نمی‌کند.
undefined | رضا فرضی
undefined ادامه دارد...
#انتخابات_سازمان_نظام#سازمان‌نظام‌روان‌شناسی‌و‌مشاوره
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۵:۱۱

یادداشت راهبردی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره*؛ قسمت نهم: undefined

undefined *شناخت صحنه و عرصه‌ها و مسائل؛ نه فقط رشته و اتاق درمان

undefined بسیاری از اساتید بزرگوار و سایر افرادی که برای انتخابات سازمان اعلام آمادگی کرده‌اند، تجربیات حرفه‌ای‌شان محدود به اتاق درمان و تدریس در دانشگاه و برگزاری کارگاه است؛ در بهترین حالت مسئولیت‌های دانشکده‌ها را تجربه کرده‌اند. این اصلاً برای مدیریت سازمانی کافی نیست.
undefined مؤلفه‌های سازمانی و مناسبات بین آن‌ها، خیلی فراتر از تجربه‌های مرسوم حرفه‌ای ماست. اگر کسی فهم از مناسبات سازمانی و سطوح راهبردی و مدیریتی نداشته باشد، اساساً درک درستی از مسائل و پیچیدگی آن‌ها نخواهد داشت که بتواند راهکار ارائه دهد.
undefined نسبت روان‌شناسی و مشاوره با جامعه و حاکمیت، صرفاً در مشاوره دادن و تولید محتوای آموزشی نیست و درک این مسئله، نیازمند تجربه‌های میدانی و اجرایی در سطوح مختلف است. اگر تجربه‌ی تعامل با نهادهای حاکمیتی را داشته باشید، با مواردی مواجه خواهید شد که مدیران بخش‌های مختلف علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت جامعه‌ی روان‌شناسان و مشاوران هستند، ولی تعامل با اساتید مختلف آن‌ها را دلسرد کرده است؛ چرا؟ چون نگاه غالب بدنه‌ی حرفه‌ای ما، از اتاق درمان فراتر نمی‌رود و عملاً سطح نسبت‌گیری روانشناسی و مشاوره با جامعه قابل توسعه نیست.
undefined | رضا فرضی
undefined ادامه دارد...
#انتخابات_سازمان_نظام#سازمان‌نظام‌روان‌شناسی‌و‌مشاوره
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۳:۳۰

یادداشت راهبردی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره*؛ قسمت دهم: undefined

undefined *نشاط و جوانی؛ آشنایی با روندهای به‌روز، ایده‌های نو، راهکارهای نوآورانه برای شناخت و حل مسائل

undefined سال‌هاست که افراد در رأس سازمان، عمدتاً سن و سال بالایی دارند و این موضوع به خودی خود بد نیست. اما باید بدانیم که پیگیری مسائل متنوع و متعدد سازمانی، نیازمند توان جسمی، توان ذهنی و انرژی و نشاط کافی، روحیه‌ی پیگیری و دویدن بی‌وقفه تا تحقق امور است.
undefined همچنین خلق ایده‌های نو و تحول‌گرا، تمرکز و درگیرشدن با پیچیدگی‌های سیستمی*، تا حدی منوط به حضور نیروی جوان در شورای مرکزی و بدنه‌ی تصمیم‌گیر سازمان است.

undefined در انتخابات پیش‌ِ‌رو اسامی اساتید پیشکسوت و مجرب به چشم می‌خورد. این مسئله در عین حال که موجب خوشحالی و یک فرصت بزرگ است، اگر به خوبی استفاده نشود، تبدیل به پاشنه‌ی آشیل دوره‌ی آتی سازمان خواهد شد.

undefined بنابراین، در عین قدردانی از پیشکسوتان این حوزه، لازم است *ترکیب سنی متعادل و متوازن
در شورای مرکزی سازمان وجود داشته باشد و چه بهتر که ریاست سازمان، در اختیار اساتید جوان تازه‌نفس و خوش‌فکر و توانمند قرار بگیرد (که در بین کاندیداها، اسامی افرادی در این زمینه به چشم می‌خورد).
اساتید پیشکسوت هم کمک کنند از طریق اشراب تجربیات و مراقبت از مسیر کلی*، سرمایه‌ی بی‌نظیرشان را در اختیار جامعه‌ی روان‌شناسی بگذارند.

undefined باور کنیم که *نمی‌توان با راهکارهای گذشته مسائل را حل کرد.

undefined | رضا فرضی
undefined ادامه دارد...
#انتخابات_سازمان_نظام#سازمان‌نظام‌روان‌شناسی‌و‌مشاوره
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۳:۳۰

یادداشت راهبردی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره؛ قسمت یازدهم: undefined
undefined شفافیت، مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی و مردم‌داری
undefined همه‌ی مجموعه‌ها به ویژه مجموعه‌هایی که بدنه‌ی اجتماعی دارند، حتماً باید شفافیت در رویه‌ها و تصمیمات داشته باشند. undefined منتهی این شفافیت، فقط در حد اطلاع‌رسانی اخبار و تقلیل امور به روابط‌عمومی نیست.
undefined منطق تصمیمات باید مشخص باشد؛ وگرنه با بحران سرمایه و مشارکت اجتماعی روبه‌رو خواهد شد. به عنوان مثال در تعرفه‌گذاری‌های خدمات و یا تعرفه‌های عضویت سازمانی، هیچ‌موقع بیان نمی‌کنند که با چه منطقی فلان عدد (چه بالا، چه پایین) برای تعرفه تعیین شده است؟ عدم شفافیت، اعتمادزدایی می‌کند و به مرور سرمایه‌ی اجتماعی را از بین می‌برد و چنین سازمانی، کارآمدی لازم را نخواهد داشت.
undefined همچنین عدم شفافیت، امکان مشارکت‌پذیری عناصر مختلف را هم از بین می‌برد. این مسئله در عین حال که نیاز به سازوکار معقول دارد، نیازمند روحیه‌ی پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری و مردم‌داری مدیران سازمان است.
undefined | رضا فرضی
undefined ادامه دارد...
#انتخابات_سازمان_نظام#سازمان‌نظام‌روان‌شناسی‌و‌مشاوره
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۴:۱۸

یادداشت راهبردی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره*؛ قسمت دوازدهم (پایانی): undefined

undefined همان‌طور که در ابتدا عنوان شد، حضور ترکیبی از این ویژگی‌ها در شورای مرکزی لازم است؛ به این معنا که اداره‌ی سازمان یک کار جمعی است و لازم نیست همه‌ی تصمیم‌گیران آن، همه‌ی شایستگی‌ها را داشته باشند. لذا شورایی موفق است که *توازن لازم را در برخورداری از صلاحیت‌های مذکور
داشته باشد.

undefined از طرفی موضوعات بسیار جزئی و تخصصی، با سازوکار مشورت‌گیری و... امکان بررسی دارد. به شرطی که شورای مرکزی سازمان، خود را ملزم به مشورت‌گیری از نهادها و مجموعه‌های تخصصی بداند و به تخصص خود در روان‌شناسی و مشاوره اکتفا نکند.
undefined باز هم تأکید می‌کنیم که همه مسائل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، با نگاه تخصصی صرف در حوزه‌ی روان‌شناسی و مشاوره حل نمی‌شود.
undefined سازمان نظام روان‌شناسی، به یک بازوی راهبردی نیاز دارد. جایی که بتواند کمی کلان‌تر از تفکر موجود روان‌شناسی، به مسائل پیچیده‌ی سازمان فکر کند و دست شورای مرکزی و تصمیم‌گیران سازمان را از منظر تصمیم‌سازی پر کند. این امر می‌تواند در قالب تعامل با مجموعه‌های بیرونی یا در خود ساختار سازمان دیده شود.
undefined در آخر ان‌شاءالله با *مشارکت آگاهانه و مسئولانه‌ی اعضای سازمان*، شاهد حضور افراد خوش‌فکر، پاشنه‌کشیده، کمربسته، گردن‌گیر، بانشاط و مصمم در شورای مرکزی سازمان باشیم تا آمادگی مواجهه با مسائل و حل آن‌ها را به بهترین نحو داشته باشند.
undefined | رضا فرضی
#انتخابات_سازمان_نظام#سازمان‌نظام‌روان‌شناسی‌و‌مشاوره
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۴:۱۸

thumbnail
undefined نقطه عزیمت علوم انسانی غربی چیست؟!undefined توصیف انسان محققّ در بستر تمدن مدرن و مبتنی بر فلسفه‌ی اومانیستی*.

undefined حالا اگر ما بخواهیم علوم انسانی اسلامی، اعم از روان‌شناسی، داشته باشیم، نقطه عزیمت کجا می‌شود؟!
undefined *توصیف انسان کاملِ مبتنی بر ایده‌ی خلیفة‌اللّهی.

undefined و از لوازم چنین توصیفی این است که:باید بتوانیم دامنه وجودی چنین انسانی را تا افراد عادی امتداد دهیم*؛ زیرا همه باید بتوانند با
undefined *الگوگیری از انسان کامل،
undefined و همچنین سعه وجودی خودشان،
در مسیر رشد تکاملی قرار گیرند و به آن برسند.
undefined حرکت در این مسیر نیز نیازمند ویژگی‌هایی است که محوری‌ترین ویژگی آن، "عزم" به عنوان جوهره‌ی وجودی انسان است.
undefined ادامه دارد...
#تحول#روان‌شناسی_انقلاب_اسلامی
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۱۰:۳۸

خـانــه رشد و توانمندسازی تابش
undefined undefined نقطه عزیمت علوم انسانی غربی چیست؟! undefined توصیف انسان محققّ در بستر تمدن مدرن و مبتنی بر فلسفه‌ی اومانیستی*. undefined حالا اگر ما بخواهیم علوم انسانی اسلامی، اعم از روان‌شناسی، داشته باشیم، نقطه عزیمت کجا می‌شود؟! undefined *توصیف انسان کاملِ مبتنی بر ایده‌ی خلیفة‌اللّهی. undefined و از لوازم چنین توصیفی این است که: باید بتوانیم دامنه وجودی چنین انسانی را تا افراد عادی امتداد دهیم*؛ زیرا همه باید بتوانند با undefined *الگوگیری از انسان کامل، undefined و همچنین سعه وجودی خودشان، در مسیر رشد تکاملی قرار گیرند و به آن برسند. undefined حرکت در این مسیر نیز نیازمند ویژگی‌هایی است که محوری‌ترین ویژگی آن، "عزم" به عنوان جوهره‌ی وجودی انسان است. undefined ادامه دارد... #تحول #روان‌شناسی_انقلاب_اسلامی undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام: undefined @khaneh_roshd_tabesh
undefined در ادبیات رایج روان‌شناسی، سلامت اینطور تعریف می‌شود: حالِ خوب و نداشتن مشکل؛ اعم از انحراف از هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، کژکاری شغلی و تحصیلی و میان‌فردی و ... یا داشتن ملاک‌های تشخیصی اختلالات روانی.undefined به طور خلاصه، اینکه اگر حال خودت خوب است و مشکلی نداری و به دیگران نیز آسیب و آزار نمی‌رسانی، پس سالمی!
undefined آنچه در این بین دیده نمی‌شود (حتی در رویکردهای مبتنی بر معنویت)، ساخت وجودی انسان‌هایی است که جلوتر از زمان و میانگین جامعه و در افق‌هایی بلند، پیشران اجتماعی هستند.undefined افرادی که در دل گرفتاری‌ها و پیچیدگی‌های مختلف زندگی امروز، مسیرهای ویژه‌ای باز می‌کنند؛ افرادی مثل حاج قاسم، شهید فخری‌زاده و ... .
undefined آنچه انسان در چنین افرادی می‌بیند، به هیچ وجه با ادبیات روان‌شناسی اگزیستانسیال، مثبت‌گرا و ... که ظاهرا از بقیه جلوتر هستند، قابل تبیین و تطبیق نیست (مثلا هرم نیازهای مازلو، شادکامی سلیگمن، معنای زندگی فرانکل).
undefined همانطور که گفته شد، معنویت رایج نیز فقط نوعی خلسه روانی است، نه یک پیوند مطمئن و همه‌جانبه و رشددهنده‌ی الهی.
undefined ادامه دارد...
#تحول#روان‌شناسی_انقلاب_اسلامی
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۱۴:۱۴

خـانــه رشد و توانمندسازی تابش
undefined در ادبیات رایج روان‌شناسی، سلامت اینطور تعریف می‌شود: حالِ خوب و نداشتن مشکل؛ اعم از انحراف از هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، کژکاری شغلی و تحصیلی و میان‌فردی و ... یا داشتن ملاک‌های تشخیصی اختلالات روانی. undefined به طور خلاصه، اینکه اگر حال خودت خوب است و مشکلی نداری و به دیگران نیز آسیب و آزار نمی‌رسانی، پس سالمی! undefined آنچه در این بین دیده نمی‌شود (حتی در رویکردهای مبتنی بر معنویت)، ساخت وجودی انسان‌هایی است که جلوتر از زمان و میانگین جامعه و در افق‌هایی بلند، پیشران اجتماعی هستند. undefined افرادی که در دل گرفتاری‌ها و پیچیدگی‌های مختلف زندگی امروز، مسیرهای ویژه‌ای باز می‌کنند؛ افرادی مثل حاج قاسم، شهید فخری‌زاده و ... . undefined آنچه انسان در چنین افرادی می‌بیند، به هیچ وجه با ادبیات روان‌شناسی اگزیستانسیال، مثبت‌گرا و ... که ظاهرا از بقیه جلوتر هستند، قابل تبیین و تطبیق نیست (مثلا هرم نیازهای مازلو، شادکامی سلیگمن، معنای زندگی فرانکل). undefined همانطور که گفته شد، معنویت رایج نیز فقط نوعی خلسه روانی است، نه یک پیوند مطمئن و همه‌جانبه و رشددهنده‌ی الهی. undefined ادامه دارد... #تحول #روان‌شناسی_انقلاب_اسلامی undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام: undefined @khaneh_roshd_tabesh
undefined #روان‌شناس_انقلاب_اسلامی باید به عنوان یک مصلح اجتماعی ایفای نقش کند.undefined به این معنا که: undefined در عین ظرفیت‌سنجی و توسعه‌ی ظرفیت ایمانی مخاطب،
undefined امکانی برای تقویت عزم مخاطب (نه Grit)،
افزایش صبر، مقاومت و استقامت فعالانه (نه Patience یا Resilience)،
ایجاد یقظه (نه Mindfullness)،
حرکت مبتنی بر تقوا (نه Self-Regulation)
و همچین مراقبه‌ی معنوی (نه Meditation) منجر به حرکت تکاملی
ایجاد کند.
undefined و این امر باید در سطوح فردی، بین فردی، اجتماعی و امّتی اتفاق بیفتد.
undefined روان‌شناسی –خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه– پا در کفش دین کرده و به نوعی انسان را هدایت می‌کند. undefined به این معنا که عمل به توصیه‌های روان‌شناسی، دامنه‌ی گسترده‌ای از مسیر دنیوی و اخروی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
undefined بنابراین روان‌شناس انقلاب اسلامی باید اقتضای هدایت‌گری را بپذیرد و به لوازم آن ملتزم باشد. یکی از مأموریت‌های روان‌شناس انقلاب اسلامی، «*توسعه‌ی زیست مؤمنانه*» است که بیداری منجر به قیام لله را در پی دارد.
undefined️ روان‌شناس انقلاب اسلامی باید با ایجاد سطوحی از بعثت درونی متناسب با ظرفیت و موقف ایمانی انسان، به نحوی او را در سطح خودش برای قیام به قسط وارد میدان کند. undefined که این حتماً با درمانگری‌ها و مشاوره‌های فعلی متفاوت است.
پ.ن ۱: اقتضائات مربوط به روان‌شناس انقلاب اسلامی بحثی مفصل است و مجال دیگری به آن پرداخته خواهد شد.پ.ن ۲: سطوح درمانگری ناظر به سطوح مشکلات نیز حرف‌هایی است که بعدها به آن برخواهیم گشت.
undefined ادامه دارد...
#تحول#روان‌شناسی_انقلاب_اسلامی
undefined| نشانی ما در پیام‌رسان‌های بله، ایتا و تلگرام:undefined @khaneh_roshd_tabesh

۱۱:۲۰

بازارسال شده از شهرآرام
thumbnail
undefined*خانه رشد و توانمندسازی تابش* با همکاری مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران برگزار می‌کند:
undefined رویداد «شهرآرام»:
ظرفیت‌سازی بانوان کنشگر محلات شهر تهران، برای حفظ آرامش و امنیت روانی شهر در مواقع بحرانی

🧩 توانمندسازی در ۴ گام: مقدماتی، تخصصی، میدانی و نهایی
undefined در قالب:کارگاه‌های آموزشی؛شبکه‌سازی؛شبیه‌سازی موقعیت؛تمرین عملی در میدان؛
undefined زمان: آذر تا بهمن ۱۴۰۴
undefined شروع گام اول: پنج‌شنبه ۶ آذر ۱۴۰۴، از ساعت ۸ الی ۱۴:۰۰
undefined محل برگزاری:باغ کتاب تهران
undefined ثبت‌نام از طریق تکمیل فرم زیر:https://survey.porsline.ir/s/0s5zXsz2
undefined کسب اطلاعات بیشتر از طریق شناسه پشتیبانی رویداد:@shahraram_eventundefined بله | ایتا

۵:۵۷