#گزارش_زنده
بزنگاه؛ نگاهی به نقش زن در دانشگاه
روز دوم نشستها | ۷ دی ۱۴۰۲ | الگوی نظری هویت زن در نهاد علم | جلسه دوم
حجت الاسلام دکتر کدخدایی:- جنسیت در بازی قدرت در نهاد علم موثر است، زیرا قدرت زن قدرت نرم است، اما سازوکارهای نهاد علم، قدرت سخت است.- در رابطه با حضور زن در نهاد علم در وضعیت فعلی، پارادوکس ارزشها وجود دارد. باید بر اساس هستی شناسی خودمان نهاد علم را ترسیم کنیم.- نهاد علم در عصر مدرن بر اساس شاخصه های قدرت، ثروت، شهوت شکل گرفته است، اما ما براساس سکونت، مودت و رحمت میخواهیم.- این سکونت مودت و رحمت در بستر زوجیت است و رکن اصلی در زوجیت، زن است و باید متناسب با این رکن، نهاد علم را ساخت.
#رویداد#بزنگاه#زن_و_دانشگاه
@khanesh_uni
#رویداد#بزنگاه#زن_و_دانشگاه
۱۶:۴۵
آه از غمی که تازه شود با غمی دگر...
شهادت مظلومانه جمعی از هموطنان عزیز در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان تسلیت باد.
@khanesh_uni
شهادت مظلومانه جمعی از هموطنان عزیز در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان تسلیت باد.
@khanesh_uni
۱۸:۰۱
هادی اگر تویی که کسی گم نمیشود...
ای گنج معرفت، به دل سامرا، سلام ابنالجواد، حضرت ابنالرضا، سلام
️ شهادت مظلومانه دهمین اختر آسمان امامت و ولایت، امام هادی (ع) تسلیت باد.
@khanesh_uni
@khanesh_uni
۱۸:۵۳
مطابق نقل قرآن کریم، شیطان از ابتدا در صف مخالفان آفرینش آدم قرار نگرفته و در مخالفت با آفرینش آدم (ع) و انتصاب او به خلافت زمین سخنی نگفته است، بلکه پس از آگاهی نسبت به برتری عقلانی و علمی آدم مخالفتش را آشکار کرد. برتری عقلانی آدم (ع) در این است که هم از علم کاملتر برخوردار است و هم برتری علمی او موجب خشیت و تواضع - نه طغیان - شده است. از این رو در حالی که شیطان عالِم بزرگی است و کرسی تعلیم او در آسمان چهارم برقرار است و در استدلال انتخاب براهین و شواهد هـیـچ کـم نیاورده، ولی بر حسادت خویش غالب نشده است و در نتیجه مطیع نیست، سپاسگزار نیست، توبـهخـواه نیز نیست. آدم که به مقام عظیم خلافت خدا در زمین دست یافته، هم مطیع است، هــم عذرخواه و هم سپاسگزار. از این رو عقل آدم عقل عاشق است و شناخت حقیقت متعالی و درک صفات خداوند با شور محبت و عشق به او، در هم تنیده است.
#عقل_عاشق#بریده_کتاب
@khanesh_uni
۱۶:۵۱
در سایهی عقلانیت منفک از اخلاق، همه چیز از زاویهی بهرهوری و سودمندی مورد ملاحظه قرار میگیرد و زنان و مردان منابع انرژی طبیعی قلمداد میشوند. از اینرو در سنت طبیعتگرایی، شناسایی، ارزیابی، تقویت و بهینهسازی انرژیهای فکری و جنسی و کاری زنان و مردان یک فعل عقلانی و معنادار و مطابق با استانداردهای علمی تلقی میشود و بهکارگیری انرژیهای انسانی برای توسعه پایدار جامعه معنادار و مشروع است.بنابراین معنای عقلانیتی که امروزه الهام بخش رشد اجتماعی زنان است و و تعریفی از توسعه که پشتیبان آزادی زنان است، به نحوی با ابزارشدگی آنها سازگار شده است. توسعه به تنهایی به هدف تبدیل شد و نهتنها زنان را بلکه تمامی امور ارزشمند، ازجمله علم، اخلاق، دیانت، هنر و طبیعت را به ابزار تبدیل کرد.
#نقطه_بحرانی#بریده_کتاب
@khanesh_uni
۱۴:۰۷
معماری به عنوان مثالی از فناوری توانسته است تلقی سنتی ترین خانوادههای ما را هم در رابطه با زنانگی و مردانگی و تقسیم نقشها تغییر دهد!
#رویداد#بزنگاه#فناوری#جنسیت#دکتر_زرگر
@khanesh_uni
۱۹:۳۴
۱۱ فوریه ۲۰۲۴، زنان و دختران در رهبری علم!
در تقویم ما ایرانی ها ۲۲ بهمن مصادف شده با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و شاید همین موضوع باعث شود بقیه مناسبات خیلی به چشم نیایند.
۱۱ فوریه روز جهانی زنان و دختران در علم است که در آن سازمان ملل، نمایندگان کشورهای عضو را در کنار نمایندگان سازمانهای بینالمللی، بخش خصوصی و دانشمندان برجسته گرد هم میآورد تا درباره سیاستها، اقدامات و ابتکارات برای ترویج مشارکت بیشتر زنان در STEM (علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) بحث کنند. این مصوبه سازمان ملل که از سال ۲۰۱۶ اجرا شده است، دلیل چنین انتخابی را رسیدن به اهداف توسعه پایدار، نقش مهم زنان در توسعه علم و فناوری به عنوان نیمی از جمعیت جهان و نقش مهم علم و فناوری در رسیدن به اهداف توسعه بیان میکند.
سالانه یک محور خاص برای مباحثات و فعالیتهای این روز انتخاب میشود که به نظر میآید در سه سال اول این محور بیشتر روی برابری جنسیتی و توسعه تمرکز داشته است. پس از آن روی نقش زنان در حل مشکلات زیست محیطی به صورت خاص حساب باز می کند و در دو سال اخیر بحث رهبری و مدیریت زنان در علم را پیش کشیده است. امسال این تم با نام "زنان و دختران در رهبری علم، عصر جدیدی برای پایداری توسعه" انتخاب شده است و تمرکز اصلی آن روی پرورش و معرفی خواص است؛ یعنی زنانی که بتوانند در سطوح بالای مدیریتی و سیاست گذاری وارد شده و معادلات جنسیتی را بر هم بزنند، چرا که علی رغم پیشرفت های حاصله، هنوز آمار حاکی از #حضور کمتر بانوان (نسبت به آقایان) در عرصه های STEM است. استقبال از چنین رویکردی در سازمان ملل تنها برای رفع نابرابری جنسیتی در علم و فناوری صورت گرفته و بیشتر به دنبال افزایش مشارکت زنان در علم و آزاد کردن ظرفیت بالقوه زنان در راستای خدمت به علم و نهاد علم است. در حالی که امتداد دیدگاه رهبران انقلاب در مورد پیشرانی زنان در نهضت ها میتواند افق بسیار بزرگتری را برای ما باز کند: زنان میتوانند نهضت علمی را پیشرانی کنند و علم و نهاد علم را به سمت و سویی ببرند که باید. یعنی علم و نهاد علم در خدمت شما قرار بگیرد تا پیشرانی کنید به سوی تمدن اسلامی نه شما در خدمت آنها.
دیدگاهی که بر خلاف سیاستهای رقابتی و جنسیتی زنان سازمان ملل، نگاهی مکمل و فزاینده و متحد کننده به نقش زن در پیشبرد یک نهضت دارد.
پ.ن ۱پس زمینه یا اصطلاحاً تم بحث به ترتیب از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ به این صورت انتخاب شدهاند:
دگرگونی جهان: برابری در علم (۲۰۱۶)
جنسیت، علم و توسعه پایدار: تأثیر رسانهها - از چشمانداز تا عمل (۲۰۱۷)
برابری و توازن در علم برای صلح و توسعه (۲۰۱۸)
سرمایهگذاری روی زنان و دختران در علم برای رشد سبز فراگیر (۲۰۱۹)
برابری در علم، فناوری و نوآوری: روندها و چالشهای جهانی (۲۰۲۰)
فراتر از مرزها: برابری در علم برای جامعه (۲۰۲۱)
برابری، تنوع و شمول: آب ما را متحد میکند (۲۰۲۲)
جلو بردن همه برای توسعه پایدار و عادلانه (۲۰۲۳)
زنان و دختران در رهبری علم، عصر جدیدی برای پایداری توسعه (۲۰۲۴)
پ.ن ۲حضور در یک رشته تنها به معنای فارغ التحصیلی از آن نیست؛ حضور تمام و کمال، تصدی یک شغل حرفه ای در آن رشته و درآمدزایی محسوب میشود. یعنی چه در کشورهای غربی که تحصیل در STEM در بین زنان کمتر طرفدار دارد و چه در برخی کشورهای عربی که میزان فارغ التحصیلی زنان در این رشته ها بالاست ولی وارد بازار کار نمیشوند آمار مشابه است.
پ.ن ۳: با این که استقبال از چنین رویکردی در سازمان ملل برای رفع نابرابری جنسیتی در علم و فناوری صورت گرفته، نمیتوان منکر وجود سیاستهای رقابتی، جنسیت زده یا جنسیت زدا شد؛ اگر بپذیریم نهاد علم امروز ما ( به ویژه در STEM) جنسیت زده است، جنسیت زدایی از آن یعنی در نظر نگرفتن ظرفیتهایی که از تفاوتها ناشی شده.
پ.ن ۴:شما خواهران در این نهضت سهم بهسزایى داشتید؛ و در همه جا کمک کردید و پیشوا بودید نسبت به مردها؛ و موجب قدرت شدید نسبت به آنها» (صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۲۶۷)
لیلا احمدی، دانشجوی دکترای برق دانشگاه شریف
#توسعه_پایدار#پیشرفت#زنان_در_علم#پیشران_نهضت_علمی
«دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و علم»
@khanesh_uni
سالانه یک محور خاص برای مباحثات و فعالیتهای این روز انتخاب میشود که به نظر میآید در سه سال اول این محور بیشتر روی برابری جنسیتی و توسعه تمرکز داشته است. پس از آن روی نقش زنان در حل مشکلات زیست محیطی به صورت خاص حساب باز می کند و در دو سال اخیر بحث رهبری و مدیریت زنان در علم را پیش کشیده است. امسال این تم با نام "زنان و دختران در رهبری علم، عصر جدیدی برای پایداری توسعه" انتخاب شده است و تمرکز اصلی آن روی پرورش و معرفی خواص است؛ یعنی زنانی که بتوانند در سطوح بالای مدیریتی و سیاست گذاری وارد شده و معادلات جنسیتی را بر هم بزنند، چرا که علی رغم پیشرفت های حاصله، هنوز آمار حاکی از #حضور کمتر بانوان (نسبت به آقایان) در عرصه های STEM است. استقبال از چنین رویکردی در سازمان ملل تنها برای رفع نابرابری جنسیتی در علم و فناوری صورت گرفته و بیشتر به دنبال افزایش مشارکت زنان در علم و آزاد کردن ظرفیت بالقوه زنان در راستای خدمت به علم و نهاد علم است. در حالی که امتداد دیدگاه رهبران انقلاب در مورد پیشرانی زنان در نهضت ها میتواند افق بسیار بزرگتری را برای ما باز کند: زنان میتوانند نهضت علمی را پیشرانی کنند و علم و نهاد علم را به سمت و سویی ببرند که باید. یعنی علم و نهاد علم در خدمت شما قرار بگیرد تا پیشرانی کنید به سوی تمدن اسلامی نه شما در خدمت آنها.
پ.ن ۱پس زمینه یا اصطلاحاً تم بحث به ترتیب از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ به این صورت انتخاب شدهاند:
پ.ن ۲حضور در یک رشته تنها به معنای فارغ التحصیلی از آن نیست؛ حضور تمام و کمال، تصدی یک شغل حرفه ای در آن رشته و درآمدزایی محسوب میشود. یعنی چه در کشورهای غربی که تحصیل در STEM در بین زنان کمتر طرفدار دارد و چه در برخی کشورهای عربی که میزان فارغ التحصیلی زنان در این رشته ها بالاست ولی وارد بازار کار نمیشوند آمار مشابه است.
پ.ن ۳: با این که استقبال از چنین رویکردی در سازمان ملل برای رفع نابرابری جنسیتی در علم و فناوری صورت گرفته، نمیتوان منکر وجود سیاستهای رقابتی، جنسیت زده یا جنسیت زدا شد؛ اگر بپذیریم نهاد علم امروز ما ( به ویژه در STEM) جنسیت زده است، جنسیت زدایی از آن یعنی در نظر نگرفتن ظرفیتهایی که از تفاوتها ناشی شده.
پ.ن ۴:شما خواهران در این نهضت سهم بهسزایى داشتید؛ و در همه جا کمک کردید و پیشوا بودید نسبت به مردها؛ و موجب قدرت شدید نسبت به آنها» (صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۲۶۷)
#توسعه_پایدار#پیشرفت#زنان_در_علم#پیشران_نهضت_علمی
«دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و علم»
@khanesh_uni
۲۰:۱۶
۱۱ فوریه روز جهانی زنان و دختران در علم
"یادداشت اختصاصی خانم دکتر حاجی اسماعیلی هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده برای دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و علم"
صعود معیوب زنان در علم و تکنولوژی
قرن حاضر قرنیست که علم و تکنولوژی اهمیت روزافزون و زیادی پیدا کرده است و باور عمومی افراد بر این میباشد که علم و تکنولوژی، پاسخ بسیاری از مشکلات جهانیست و برای آیندهی بهتر و رفاه بیشتر بشر حیاتی میباشد.چیزی که گفته میشود این است که نقش زنان در این فرایند چندان روشن نیست و گرچه ما انتظار داریم که تکنولوژی ابزاری برای افزایش و تقویت مشارکت اجتماعی زنان باشد، اما زنان حضور قاطعی در عرصههای علم و تکنولوژی ندارند.دلایل مختلفی برای این بحث عنوان میشود؛
دلیل اول این است که خود زنان دیدگاه خوبی ندارند و نقش و عملکردشان در جامعه را باور ندارند.
دلیل دوم به انتظارات جامعه از زنان و نقش آنها در این مسئله برمیگردد.
همواره این را عنوان میکنند که اگرچه زنان زیادی به سطحی از تحصیلات ورود پیدا کردند و بیسوادی در زنان تقریباً رو به ریشهکن شدن است، یعنی ۹۰ درصد از زنان جهان باسواد هستند و تعداد زنان بیسواد کمتر و کمتر شده، اما زنان معمولاً به سطوح بالای علمی دسترسی پیدا نمیکنند و هر چه که به سطوح بالاتر علمی مینگریم تعداد زنان کمتر میشود.در رشتههای تحصیلی هم این مسئله مشاهده میشود. مثلاً گفته میشود که زنها بیشتر به سراغ رشتههای هنری و علوم اجتماعی میروند و کمتر در رشتههای علوم طبیعی یا مهندسی وارد میشوند و چندان به سراغ مشاغلی که نیازمند مهارتهای فکری و مهارتهای فنی و فکر خلاق هستند، نمیروند...
ادامهی این یادداشت را در ویرگول بخوانید.
#استم#زنان_در_علم
«دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و علم»
@khanesh_uni
"یادداشت اختصاصی خانم دکتر حاجی اسماعیلی هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده برای دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و علم"
قرن حاضر قرنیست که علم و تکنولوژی اهمیت روزافزون و زیادی پیدا کرده است و باور عمومی افراد بر این میباشد که علم و تکنولوژی، پاسخ بسیاری از مشکلات جهانیست و برای آیندهی بهتر و رفاه بیشتر بشر حیاتی میباشد.چیزی که گفته میشود این است که نقش زنان در این فرایند چندان روشن نیست و گرچه ما انتظار داریم که تکنولوژی ابزاری برای افزایش و تقویت مشارکت اجتماعی زنان باشد، اما زنان حضور قاطعی در عرصههای علم و تکنولوژی ندارند.دلایل مختلفی برای این بحث عنوان میشود؛
همواره این را عنوان میکنند که اگرچه زنان زیادی به سطحی از تحصیلات ورود پیدا کردند و بیسوادی در زنان تقریباً رو به ریشهکن شدن است، یعنی ۹۰ درصد از زنان جهان باسواد هستند و تعداد زنان بیسواد کمتر و کمتر شده، اما زنان معمولاً به سطوح بالای علمی دسترسی پیدا نمیکنند و هر چه که به سطوح بالاتر علمی مینگریم تعداد زنان کمتر میشود.در رشتههای تحصیلی هم این مسئله مشاهده میشود. مثلاً گفته میشود که زنها بیشتر به سراغ رشتههای هنری و علوم اجتماعی میروند و کمتر در رشتههای علوم طبیعی یا مهندسی وارد میشوند و چندان به سراغ مشاغلی که نیازمند مهارتهای فکری و مهارتهای فنی و فکر خلاق هستند، نمیروند...
ادامهی این یادداشت را در ویرگول بخوانید.
#استم#زنان_در_علم
«دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و علم»
@khanesh_uni
۱۴:۳۶
دوراهه هویتی -هویت زنان در نقش مادر و همسر و هویت ایشان در نقش نان آور بودن- که پیش روی زنان است در پایان به یک نقطهی بحرانی میرسد. تفاوتی نمیکند که فرایندهای ابژهسازی، زنان را به عنوان افرادی که مورد تبعیض واقع شدهاند معرفی کند، یعنی قشر آسیبپذیر، یا این فرایندها زنان را به عاملان اقتصادی و قشر نانآور تبدیل کند. زنان چه هویت "قشر آسیب پذیر" و چه هویت "قشر نانآور" را بپذیرند در هر صورت باید خود را با ملاکهای مردپسند، ارزیابی کنند و نمیتوانند به لحاظ عناصر هویتی زنانهی خویش بهطور مستقل بر سهم عاطفی خود از عقلانیت متکی باشند.فروکاست هویتی زنان امروزه در مقایسه با مردان حاصل فرایندهای مدرن سوژهسازی و ابژهسازی است. این فرایندها دو قطبی جنسیتی را افزایش میدهند زیرا ارزش مرد بودن با ارزش زن بودن بسیار متفاوت میشود.
#نقطه_بحرانی#بریده_کتاب
@khanesh_uni
۱۳:۲۲
با نهادی شدن علم و جدا شدن حوزهی خصوصی و عمومی، دیگر کارگاه خانوادگی نداریم؛ زنان به آشپزخانه میروند و مردان مشاغل حرفهای را دنبال میکنند...
#رویداد#بزنگاه#نهاد_علم #جنسیت#دکتر_زرگر
@khanesh_uni
۱۷:۵۸
#رویداد#بزنگاه#نهاد_علم#جنسیت#دکتر_زرگر
@khanesh_uni
۱۵:۱۵
دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و علم با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف در دیماه ۱۴۰۲ برگزار کرد:
#بزنگاه#زن_و_دانشگاه
@khanesh_uni
۱۸:۵۲
#گردهمایی_مامان_دانشجو#دانشگاه_دوستدار_خانواده
@khanesh_uni
۶:۲۶
توانمندسازی و ارتقای نگرشی، مهارتی و تربیتی در بین دغدغه مندان حوزه مادر و کودک علی الخصوص در فضای فعالین دانشجویی، یکی از محورهای مهم راهبردی برای راه اندازی یا ارتقای حلقه های کودک و توجه به این موضوع در دانشگاه هاست.از این رو دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و علم دوره تربیت مربی مادر و کودک را برای فعالین خانواده در دانشگاه ها، پیشنهاد میکند:
برای دریافت کد تخفیف ۸۰ درصدی مختص مخاطبین خانش، فعالین تشکلهای دانشجویی و مادر دانشجوها به حساب زیر پیام دهید:
@admin1_khanesh












طرح حمایتی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از تشکلها و مجموعههای فرهنگی
اولین دوره مجازی تربیت مربی مادر و کودک
ویژه علاقهمندان و فعالان حوزهٔ خانواده و کودک
شیوهی برگزاری و مزیتهای خاص این دوره
۳۶ ساعت آموزش تخصصی کار با کودک
بههمراه:
راهبری و پشتیبانی تعاملی
عضویت در شبکهٔ جامع مربیان
اعطای گواهینامه رسمی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
مدت زمان دوره:از ۲۴ خرداد لغایت ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
مهلت ثبتنام:
تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
جهت ثبتنام به لینک زیر مراجعه بفرمایید:
B2n.ir/j_morabiاطلاع از سرفصل ها ble.ir/join/Eiw9oX5PEC










#هوای_مادری#پیشنهاد#تربیت_مربی
دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و علم
@khanesu_uni
@admin1_khanesh
بههمراه:
جهت ثبتنام به لینک زیر مراجعه بفرمایید:
@khanesu_uni
۵:۱۹
#رویداد#بزنگاه#نهاد_علم#جنسیت#حجت_الاسلام_کدخدایی
@khanesh_uni
۱۴:۴۷
#رویداد#بزنگاه#نهاد_علم#جنسیت#خانواده_محوری#حجت_الاسلام_کدخدایی
@khanesh_uni
۱۶:۳۷
این کتاب به ویراستاری جیمی لستر و مارگارت سالی، برای اولین بار در سال 2009 توسط انتشارات استایلوس (Stylus Publishing) منتشر شد و در سال 2023 با افزودن دیدگاهها و مطالعات جدید درباره سیاستهای دوستدار خانواده و تعادل کار و زندگی در دانشگاهها، بازنویسی و توسط انتشارات راتلج (Routledge publishing) به صوت الکترونیکی منتشر شده است. این اثر به ضرورت ایجاد سیاستهای دوستدار خانواده در دانشگاههای آمریکا میپردازد و بهترین شیوهها برای ایجاد دانشگاههای دوستدار خانواده را بهطور مستند و مبسوط گزارش میکند.
این کتاب به زبان انگلیسی و حدود ۲۰۰ صفحه شامل ۱۰ فصل است که هر فصل به تشریح سیاستهای موجود در یکی از مؤسسات آموزش عالی آمریکا میپردازد و پیشنهاداتی برای اجرا به مدیران، اساتید و دانشجویان علاقهمند ارائه میدهد.
#معرفی_کتاب#دانشگاه_دوستدار_خانواده#دانشگاه_های_دنیا
@khanesh_uni
۱۶:۴۷
مشروح رویداد بزنگاه.pdf
۶.۴۸ مگابایت
#بزنگاه#رویداد#گزارش@khanesh_uni
۱۲:۴۵
خانش
مشروح رویداد بزنگاه.pdf
#بزنگاه#رویداد#کلیپ@khanesh_uni
۴:۱۲