عکس پروفایل خط‌کشخ

خط‌کش

۲۹۷عضو
thumnail
«اهدای زندگی»؛ آخرین درس آقا معلم
دومین شهید معلم حادثه کرمان
undefinedسیدمیثم حسینی، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان که بر اثر جراحات ناشی از حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان بستری بود، به فیض شهادت نائل آمد.
undefined️اعضای بدن سید میثم حسینی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان که در انفجار تروریستی گلزار شهدای کرمان از ناحیه جمجمه دچار آسیب شده بود صبح امروز  پس از رضایت خانواده این شهید برداشته و اهدا شد؛ کلیه‌های این شهید بزرگوار در کرمان به دو بیمار پیوند زده می‌شود و کبد وی برای پیوند به شیراز ارسال می‌شود.
@khattkesh

۱۸:۳۹

thumnail
مدیر گروه آموزش‌وپرورش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:
undefined نگاه کنشگران عرصه تربیت به سازوکار حکمرانی دقیق نیست
undefinedبخش اول - محمدصادق عبداللهی در گفتگو با خط‌کش پیرامون مصوبه «اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» گفت:
undefinedفعالین تربیتی ما انتظار دارند مجلس یک قانون بگذارد و با این یک قانون همه مشکلات آموزش‌وپرورش حل بشود! یا انتظار دارند در فصل تصویب بودجه که سهم آموزش‌وپرورش از بودجه عمومی دولت بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است، مجلس شورای اسلامی این را یک‌دفعه تبدیل کند به ۲۰ درصد.
undefinedمسئله آموزش‌وپرورش در ایران خیلی مسئله مهمی است؛ اما در حال رقابت با مسائل دیگر است. یعنی هم‌زمان مسئله آب واقعاً مسئله کم‌ارزشی است؟ مسئله محیط زیست مسئله کم‌ارزشی است؟ مسئله اقتصاد مردم مسئله کم‌ارزشی است؟ هر کدام از فعالین این حوزه‌ها را بیاورید می‌گویند مسئله ما مسئله یک کشور است! اما چه چیزی می‌تواند یک طرح را به سرانجام برساند؟ اینکه چقدر کنشگران آن عرصه بتوانند مسائلشان را به مسائل اجتماعی تبدیل کنند.
@khattkesh

۸:۲۴

thumnail
به نوای فراموشی
معلمان خرید خدمات گلایه‌مند از بی‌توجهی آموزش‌ و پرورش
undefined به گزارش تحریریه خط روز - خط‌کش؛ مهرماه سال ۱۳۹۳ بود که آموزش‌ و پرورش برای جبران کمبود معلم، طرح «معلم خرید خدمات آموزشی» را ارائه و اجرا کرد. این طرح که در شمار طرح‌های پرانتقاد در پذیرش‌ معلم به‌صورت مقطعی بوده است، امروز با افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، آزمون‌های استخدامی و همچنین افزایش تعداد معلمان خرید خدمات، از یک طرح مقطعی در تأمین معلم به طرحی فراموش شده و معلمانی گلایه‌مند رسیده است.
undefinedکارشناسان عدالت آموزشی بر این باورند که طرح خرید خدمات آموزشی و خرید معلم، در راستای تقویت ایده واسپاری آموزش عمومی و دولتی به بنگاه‌های اقتصادی و غیردولتی است و از جمله اقدامات روبه‌عقب این وزارت‌خانه در سال‌های اخیر بوده است. اکنون اما فراموشی این معلمان بر دیگر سیاست‌های آسیب‌زای آموزش‌ و پرورش اضافه شده است.
undefined متن کامل این گفتگو را در سایت خط‌کش (khattkesh.ir) بخوانید.
@khattkesh

۲۱:۱۵

thumnail
مدیر گروه آموزش‌وپرورش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:
undefined راه تحقق عدالت آموزشی تقویت مدارس دولتی است
undefinedبخش دوم - محمدصادق عبداللهی در گفتگو با خط‌کش پیرامون مصوبه «اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» گفت:
undefinedنگاهمان در مصوبه اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، نگاه مسدود کردن بسترهای تعارض منافع، شفاف کردن اجرا و مانع شدن از سوق ظرفیت‌های تقویت مدارس دولتی به سمت مدارس غیردولتی است.
undefinedرویکرد ما ناظر به مدارس غیردولتی چیست؟ در حال حاضر مدارس غیردولتی تعطیلی‌بردار نیست. حالا که تعطیلی‌بردار نیستند، ما نباید اجازه بدهیم امکانات آموزش دولتی‌مان، که می‌تواند در راستای تقویت مدارس دولتی باشد، برود به سمت این مدارس.
@khattkesh

۱۳:۵۳

thumnail
بررسی وضعیت تحصیل دختران افغانستانی و سامان‌دهی دانش آموزان مهاجر در ایران در گفتگو با یحیی آزادی
undefined صف ششم؛ خط پایان تحصیل دختران افغانستانی
undefinedبه گزارش تحریریه خط‌روز- خط‌کش؛ روی کارآمدن طالبان مسائل و مشکلات متعددی را در حوزه تحصیل و فعالیت اجتماعی زنان و دختران در افغانستان به وجود آورد. سیاست‌های تفکیک جنسیتی و ممانعت از ورود زنان به دانشگاه‌ها از جمله اقدامات ابتدایی طالبان در حوزه زنان بوده است. طالبان در تازه‌ترین این سیاست‌ها جلوگیری از تحصیل دختران در مقاطع مختلف تحصیلی و تا پایه ششم ابتدایی را صادر کرده است.
undefinedیحیی آزادی، فعال حوزه دانش آموزان مهاجر افغانستانی در گفتگو با خط‌کش تازه‌ترین اقدام طالبان در راستای ممانعت‌های تحصیلی زنان و دختران را همراه با واکنش‌های داخلی و خارجی بسیاری علیه طالبان عنوان کرده و بر لزوم سامان‌دهی دانش آموزان تبعه افغانستانی که جهت ادامه تحصیل به ایران می‌آیند، تاکید کرده است.
undefined متن کامل این گفتگو را در سایت خط‌کش (khattkesh.ir) بخوانید.
@khattkesh

۱۸:۴۶

thumnail
چه کسی «بازنده» است؟
undefined ۷۰ درصد از دانش آموزان ایرانی که نمره آن‌ها پایین‌تر از حداقل میانگین آزمون سواد خواندن است، دانش آموزان مناطق محروم هستند.
undefined به گزارش *تحریریه خط‌روز - خط‌کش*: آزمون «پرلز» یا همان سواد خواندن، آزمونی است که هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود و ۵۷ کشور جهان از جمله ایران در این آزمون حضور دارند. ایران یکی از معدود کشورهای آسیایی است که سنجش ملی ندارد و هیچ سامانه‌ای برای سنجش ملی وجود ندارد. در طول سال‌هایی که کشور ما در آزمون بین‌المللی پرلز شرکت کرده است، وضعیت همیشه از حد متوسط پایین‌تر بوده است و از هر سه دانش‌آموز ایرانی، یک نفر به کف یا حداقل یادگیری نمی‌رسد.
undefined️ بر اساس آمارهای اعلام شده، ایران در آخرین آزمون پرلز که در سال ۲۰۲۱ برگزار شد، جایگاه ۵۳ را در میان ۵۷ کشور حاضر به خود اختصاص داد. همچنین این آمارها با تفکیک دهک‌های درآمدی، مدارس و جغرافیای زندگی دانش آموزان بر لزوم توجه به توزیع فرصت‌ها و امکانات برابر آموزشی و کیفیت آموزش، تاکید دارند.
undefinedمتن کامل این گزارش را در سایت خط‌کش (khattkesh.ir) بخوانید.
@khattkesh

۸:۲۷

thumnail
یک روایت معتبر درباره شاخه دانش آموزی حزب جمهوری اسلامی
undefined «کار را به عاشق‌ها بدهید، نه حرفه‌ای‌ها»
undefined به گزارش تحریریه *خط‌روز- خط‌کش*: «دانش‌آموزان نسل فعلی به‌شدت درگیر درس و کنکور هستند، خانواده‌ها هم حساس شدند و اجازه نمی‌دهند که بچه‌ها در عرصه‌های اجتماعی وارد شوند.» این را علی قاسم‌زاده، رابط دانش‌آموزی حزب جمهوری اسلامی در اصفهان می‌گوید.
undefined️ دانش‌آموز دبیرستان هراتی اصفهان که از میان تمام عنوان‌ها خود را رابط شاخه دانش‌آموزی حزب جمهوری اسلامی معرفی می‌کند، فراموشی تصورِ سیاسی و اجتماعی از دانش‌آموزان را در سال‌های اخیر فریاد می‌زند و ادامه می‌دهد: حزب جمهوری اسلامی روی شاخه دانش‌آموزی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای داشت. ما در روزهای نوجوانی نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور به فهمی عمیق رسیده بودیم. مثلاً فرشاد مؤمنی که اکنون در اقتصاد صاحب‌نظر است، آن زمان دانشجو بود و به‌عنوان یکی از اداره‌کنندگان شاخه دانش‌آموزی، فعالیت می‌کرد و تئوری‌های اقتصاد سیاسی را به ما منتقل می‌کرد.
undefinedمتن کامل این روایت را در سایت خط‌کش (khattkesh.ir) بخوانید.

۱۹:۳۹

thumnail
معلم و صندوق رأی
undefined بازخوانی فرصت‌ها و چالش‌های نقش‌آفرینی معلمان جوان در موقف انتخابات
undefined امیرمحمد ربانیدبیر تشکل‌های تربیتی استان خراسان رضوی
undefined حسین سیستانیتربیت‌پژوه و دانش‌آموخته مدرس قانون‌گذاری شهید مدرس
undefined ساعت ۲۰ | در بستر اسکای روم
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=40220
@khattkesh

۱۵:۰۱

thumnail
موقعیت پارادوکسیکال مدرسه
سارا شریعتی
undefinedخط‌کش؛ صریح و معلمانه@khattkesh

۱۱:۲۲

thumnail
آیا آموزش و پرورش برای حاکمیت اولویت دارد؟
محسن خاکی - گفتگو با نسیم‌ آنلاین
undefinedخط‌کش؛ صریح و معلمانه@khattkesh

۹:۲۰

thumnail
آموزش و پرورش سنتى و جامعه حکیمانه
دکتر ابراهیم فیاض
آموزش و پرورش ایران بعد از انقلاب، دچار یکی از معضلات اساسی خود شد که آن الگوگرفتن از مدرنیسم چپ بود و آموزش و پرورش را جایگزین خانواده کرده و کوچک‏ترین و کمترین نقش را به خانواده و نهاد مذهبی، مثل مسجد داد. در این الگو، خانواده است که بایستی خودش را با آموزش و پرورش تطبیق دهد و نه عکس آن. در نتیجه، طبیعی بود که خانواده ایرانی بخواهد در مقابل آموزش و پرورش، قد علم کند؛ همان‏طور که اکنون در مقابل آن قد علم کرده است.
undefined متن کامل یادداشت را در سایت خط‌کش (khattkesh.ir) بخوانید.
@khattkesh

۱۴:۴۰

thumnail
ما پشت به مدرسه ایستاده‌ایم!
حبیب رحیم‌پور ازغدی
«ما تربیت رسمی و عمومی را شکل می‌دهیم برای اینکه افرادی را به‌منزله‌ی فرد انسانی بپرورانیم؟ آیا مدرسه برای فرد‌پروری است یا جامعه برای جامعه‌پردازی است؟ بنیان‌های فلسفی‌ای که دارد گفتمان تربیتی در ایران را شکل می‌دهد و منتهی می‌شود به سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری، کاملاً قائل به این است که ما مدرسه احداث می‌کنیم برای اینکه افراد را بپرورانیم و در نهایت این افراد یک حیث جمعی و اجتماعی هم دارند. در صورتی که اصلاً مدرسه نمی‌تواند به چنین بنیادی تکیه بکند. برای همین است که معلّق باقی می‌ماند. ایده‌ی مدرسه، کاملاً متکی به هستی‌شناسی اجتماعی است.»
undefined فیلم کامل این سخنرانی را در سایت خط‌کش (khattkesh.ir) ببینید.
@khattkesh

۱۹:۲۰

thumnail
نقش آزادی در تربیت کودکان
برش‌هایی از گفتارهای شهید سیدمحّمد حسینی بهشتی
«تو می‌خواهی مردم را مجبور کنی مؤمن باشند؟ تو برای این رسالت نیامدی. حالا تو، پدر و تو مادر، می‌خواهی بچه‌ات را مجبور کنی که مؤمن باشد؟ و تو معلم و مربی می‌خواهی این بچه را مجبور کنی مؤمن و خوش‌رفتار باشد؟ قیمت این آدمک‌های مصنوعی ظریف زیبای دلربا از قیمت یک مجسمه قشنگ بیشتر نخواهد بود. بیایید همه با هم تصمیم بگیریم بچه‌هایمان آدم باشند. آدم باشند یعنی چه؟ یعنی مختار باشند. آگاه و مختار. نقش ما و شما نسبت به این بچه‌ها باید نقش کمک باشد؛ نقش فراهم‌آورنده زمینه‌های بیشتر برای رشد سریع‌تر و سالم‌تر و سرراست‌تر باشد، نه نقش استادکار قالب‌سازی که می‌خواهد این استعداد نرم و لطیف کودک را در یک قالب خشن بریزد و از او یک موجود قالبی بسازد.»
کتاب «نقش آزادی در تربیت کودکان» سعی در نشان دادن این موضوع دارد که بهره‌مندی از موهبت خداوندی آزادی نه‌تنها با دینداری و تربیت دینی در تضاد نمی‌افتد، که سرشت بنیادین روش‌های تربیتی متصف به اسلام و قرآن را تشکیل می‌دهد. این کتاب شامل یازده گفتار و نوشتار از آیت‌الله شهید بهشتی است که درباره‌ی مسائل گوناگون تربیتی ایراد شده و یا به نگارش درآمده.
undefined برش‌های دیگر این کتاب را در سایت خط‌کش (khattkesh.ir) بخوانید.
@khattkesh

۱۱:۳۴

thumnail
تربیت دینی، دشواری‌ها و پرتگاه‌ها
نرگس‌سادات سجّادیه
تربیت دینی شاید به بلندای تاریخ بشریت، از آدم تا خاتم مورد توجه بوده ولی تحولات زیستی بشر و تغییرات شرایط زندگی انسان‌ها می‌طلبد که با ادبیات نو و از زاویه‌ای تازه به مسئله‌ی تربیت دینی پرداخته شود. پیچیدگی عصر کنونی از یک سو و کارنامه‌ی حکومت‌های دینی از سوی دیگر ضرورت بازنگری و بازاندیشی به موضوع تربیت دینی را آشکار می‌کند.نرگس‌سادات سجّادیه در این سخنرانی به میزبانی انجمن اندیشه و قلم، کوشیده تا ضمن ارجاع به عملکرد جمهوری اسلامی ایران در پرداختن به امر دینی در جامعه، دشواری‌های تربیت دینی را صورت‌بندی کرده و به پرتگاه‌های پیش رو در این مسئله بپردازد.
undefined فیلم کامل این سخنرانی را در سایت خط‌کش (khattkesh.ir) ببینید.
@khattkesh

۱۷:۲۷

thumnail
ایدهٔ مدرسهٔ ملّی
علی قربانی
رضا داوری اردکانی در یکی از مقالاتش پیرامون نسبت ما با تجدد اذعان می‌کند که یکی از اشتباهات تاریخی ما در نقطه آغاز مواجهه با تجدد دنیای مدرن، صرفاً معطوف شدن توجهات به میوه‌ها و محصولات این تمدن بود، بی‌ آن‌که‌ درباره ریشه‌ها و پیوستار این جهان جدید تأمل تاریخی داشته باشیم.در این جستار نیز علی قربانی با مرور پرسش تقريباً هم‌زمان ایرانی‌ها پس از شکست از روسیه تزاری و آلمانی‌ها پس از شکست در برابر فرانسوی‌ها؛ به تبیین تفاوت‌ در آن پاسخ‌ها و دلالت‌های آن در بازطراحی نظام آموزش عمومی و عالی می‌پردازد.
undefined فیلم کامل این سخنرانی را در سایت خط‌کش (khattkesh.ir) ببینید.
@khattkesh

۲۰:۲۳

thumnail
مناقشه بر سر آموزش رایگان
رضا امیدی
اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد.» اما در اکنون جمهوری اسلامی، با افزایش بی‌رویه خصوصی‌سازی آموزش، نظام اداری آموزش و پرورش مدام دارد نقض قانون اساسی می‌کند. رضا امیدی اینجا از مناقشه‌های پیرامون اصل ۳۰ و از اولین مدارس غیرانتفاعی بعد از انقلاب می‌گوید.
@khattkesh

۸:۴۴

thumnail
چرا تعلیم و تربیت فراموش شده است؟
دکتر رضا داوری اردکانی
تعلیم و تربیت مهمترین مسأله ماست و متأسفانه این مهمترین مسأله مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته و تقریباً از نظر افتاده و فراموش شده است! مسأله مهم در جهان توسعه‌نیافته، نمی‌شود از مسائل کشور و از سیاست و اقتصاد و فرهنگ و جامعه جدا باشد. مسأله مهم ما امروز آموزش و پرورش و مدیریت و کار و تولید است؛ ولی ظاهراً نظر رایج و غالب چیز دیگری است و به آموزش و پرورش اهمیتی که باید، داده نمی‌شود.
در ابتدای اخذ و اقتباس تجدد، ما نه فقط از آموزش و پرورش غافل نبودیم، بلکه به آن اعتنای خاصی داشتیم. در برنامه اعزام دانشجو در سالهای ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۲ قید شده بود که: «از میان دانشجویان اعزامی به اروپا و آمریکا، دو نفر باید درس تعلیم و تربیت بخوانند.» نود و یک سال پیش هم اولین گزارش درباره آموزش و پرورش ایران را عیسی صدیق (به عنوان رساله دکتری‌اش) در دانشگاه کلمبیا نوشت و عجیب که هنوز هم وقتی این گزارش کوتاه را می‌خوانیم، برایمان حرفهای تازه و آموزشی دارد!
undefined متن کامل یادداشت را در سایت خط‌کش به‌نشانی (khattkesh.ir) بخوانید.
@khattkesh

۱۸:۰۷

thumnail
اکنون یک سال از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد. فلسطینی‌ها با طوفانی که به راه انداختند، سرزمین و زندگی اشغال‌شده‌شان را دوباره به جهان فراموش‌کار یادآوری کردند.
رژیم جعلی بعد از ۷ اکتبر در واکنش‌ به ضربه‌ی بی‌سابقه‌ای که منجر به فروریختن هیمنه‌ی پوشالی‌اش شده بود، دست به حملات و نسل‌کشی بی‌سابقه‌ای علیه مردم فلسطین زد؛ به بیمارستان‌ حمله کرد؛ به مدرسه حمله کرد؛ به پناهگاه آواره‌ها حمله کرد؛ و فرمی از وحشی‌گری و تبهکاری نماند که به آن مبادرت نکرده باشد.
در میان این معرکه‌ی عظیم، اما، آنچه بیشتر از خود طوفان‌ الاقصی، دیدنی، ستودنی و رشک‌برانگیز بود، روح بلند انسان‌ فلسطینی‌ست؛ انسانی که در برابر مصیبت و‌ بلا، شاکر و صابر است و گفتار او برای انسان درگیر روزمرگی‌ها و دلمردگی‌ها نشانه‌هایی از حیات دارد. خیلی‌ها بعد از دیدن صحنه‌‌های حماسی و رجزخوانی بچه‌های فلسطین و غزه حسرت‌ می‌خورند که کاش ما هم چنین انسان‌هایی تربیت کنیم.
رقیه فاضل در این گفتار ضمن توضیح مفهوم جهاد، نسبت به خطای محدود کردن این امر به عرصه‌ی نظامی هشدار می‌دهد.
@khattkesh

۱۷:۰۶

thumnail
پارادایم غزّه
میثم مهدیار
عظمت و اهمیت ماجرا‌های فلسطین بعد از حماسه‌ی طوفان الاقصی به‌گونه‌ای بود که بسیاری از مکاتب فکری و متفکران‌شان را به چالش وجودی کشاند. چرا که بسیاری از آن‌هایی که داعیه‌ی حقوق بشر جهانی و اخلاق جهانی داشتند، در نسل‌کشی و کشتار انسان‌های فلسطینی نه‌تنها سکوت پیشه‌کردند، بلکه توجیه‌گر جنایات رژیم صهیونیستی نیز بودند. میثم مهدیار می‌گوید، غ*زّه نشان داد همه‌ی مفاهیم قبلی درباره‌ی سلطه، آزادی، عدالت، انسانیت و... نیاز به بازاندیشی بنیادین دارد و امکان یک شیفت‌پارادایم در فضای فکری و دانشگاهی پدید آمده. او همچنین چرایی مبارزه‌ ما با اسرائیل را نه صرفاً یک مسئله‌ی سیاسی، که یک مسئله‌ی فرهنگی ریشه‌دار در تاریخ ایرانیان می‌داند.
@khattkesh

۱۸:۲۹

thumnail
فقر تئوریک آموزش و پرورش‌
حبیب رحیم‌‌پور ازغدی
«پوک بودن آموزش و پرورش امروز ما ناشی از تنک بودن دانش آموزش و پرورش ایران است.» این عبارت کوتاه اما بسیار قابل تأمل را که حبیب رحیم‌پور ازغدی جوان در برنامه جیوگی مطرح می‌کند، یکی از برجسته‌ترین و ماندگارترین خوانش‌های انتقادی آموزش و پرورش در قاب تلویزیون ایران است.
در نیمه‌های دهه نود شمسی، میلاد دخانچی در برنامه جیوگی با روش‌های خاص خود به موضوعات و چالش‌های کلان کشور می‌‌پرداخت. در ویژه‌برنامه موضوع نارسایی و کژکارکردی آموزش و پرورش ایران، حبیب رحیم‌پور ازغدی در صورت‌بندی خود از ریشهٔ مسائل آموزش و پرورش به طرح نکات دقیق و البته مغفول‌مانده‌ای اشاره می‌کند. در اوج هیاهوهای گفتمان تحول در آموزش و پرورش در نیمه دهه نود، او معتقد است که بنیان‌های تحول را باید در لایه‌های عقب‌تر و زیرین‌تری جست‌وجو کرد.
@khattkesh

۲۰:۰۴