بله | کانال توسعه صنعت خودرو ایران
عکس پروفایل توسعه صنعت خودرو ایرانت

توسعه صنعت خودرو ایران

۶۰۸عضو
بازارسال شده از خانواده دیزل
thumbnail
undefined گزارش تصویری | بازدید دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) از خطوط تولید شرکت ایران خودرو دیزل
undefined دوشنبه ١۵ اردیبهشت‌ماه ١۴٠۴
undefined آخرين اخبار و اطلاعیه‌های‌ایران خودرو‌ دیزل ⁣Iundefined به ما بپیوندید |t.me/+tskIqEACpT01Zjg0https://ble.ir/ikd_pr

۱۲:۰۳

organized.pdf

۱.۱۶ مگابایت

undefined مقاله بررسی حاکمیت شرکتی شرکت سایپا؛ تحلیلی بر سهامداری شرکت سایپا
undefinedاز سال 1397 با بروز مشکلات مختلف در صنعت خودرو بحث خصوصی سازی همواره به عنوان راه حل مطرح شده است. بر اساس اصل 44 قانون اساسی، از سال 1389خصوصی سازی شرکت‌های خودروسازی به جریان افتاد و در حال حاضر طبق گزارش‌های سازمان بورس، سهام دولت در شرکت سایپا کمتر از 17 درصد است. با بررسی‌های صورت گرفته در این گزارش و با توجه به سهامداري‌های تودرتو و وجود سهام دارانی مانند صندوق بازنشستگی می‌توان گفت عملاً در شرکت سایپا، خصوصی‌سازي رخ نداده است و دولت مالکیت 70درصدي سهام این خودروساز را دارد. براي حل مشکلات شرکت سایپا از طریق حاکمیت این شرکت پیشنهاد می‌شود ابتدا دولت سهام خود را برخلاف وضعیت موجود یکپارچه کند و تمام تصمیم گیری‌های درباره شرکت ذیل وزارت صمت صورت گیرد و دیگر وزارت خانه‌ها مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واسطه سهامداري صندوق‌هاي بازنشستگی در امور شرکت دخالت نکنند. پیشنهاد بعدی آن است که سهامداری شرکت کرمان موتور در شرکت سایپا یکطرفه نباشد. این موجب می‌شود تا موضوع تضاد منافع در شرکت‌ها رخ دهد. به همین منظور مطلوب است که شرکت سایپا نیز سهامی را از شرکت کرمان موتور خریداري کند تا به موجب آن، تعامل دو شرکت بر اساس منافع طرفین صورت پذیرد.


undefinedتاریخ انتشار: بهمن‌ماه ۱۴۰۳
#گزارش#مقاله
undefined دفتر مطالعات صنعت
حلقه مطالعات صنعت خودرو

undefined@khodro_isu

۱۸:۱۶

thumbnail
undefined حلقه مطالعات صنعت خودرو دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار می‌کند:
undefined نشست خبرگانی بررسی راهبردهای توسعه زنجیره تامین خودروهای برقی در ایران

اعضای پنل:undefined دکتر امیرحسن کاکاییعضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت
undefined مهندس حسین کرمیقطعه‌ساز
undefined دکتر محمد نوروزیعضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefined دکتر سیامک علیزاده نیادبیر انجمن خودروهای برقی
undefined دکتر سیامک طهماسبیعضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی
undefined مهندس حسن نهضتیعضو پژوهشگاه خودرو دانشگاه تهران
undefined مهندس مجید ضیائیسازمان گسترش و نوسازی صنایع
undefined مهندس اصلی‌پورمدیر پروژه توسعه تارا برقی (جتکو)
undefined محمد زاهدیرئیس دفتر مطالعات صنعت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

ارائه دهنده:undefined ابراهیم شجاعت عضو حلقه مطالعات صنعت خودرو دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefined چهارشنبه، ۲۹ مردادماه ۱۴۰۴undefined ساعت ۱۶ الی ۱۸undefinedسالن جلسات دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
#جلسه
undefined دفتر مطالعات صنعت
حلقه مطالعات صنعت خودرو

undefined@khodro_isu

۱۳:۰۱

thumbnail
undefined گزارش برگزاری نشست خبرگانی بررسی راهبردهای توسعه زنجیره تامین خودروهای برقی در ایران
undefined در این نشست که با حضور جمعی از اساتید، خبرگان، صنعتگران و پژوهشگران صنعت خودرو، در دانشگاه‌ امام صادق علیه‌السلام برگزار گردید، پس از ارائه اولیه پژوهش انجام شده در این باب، حضار نقد، بررسی و پیشنهاد راهبردهای لازمه جهت توسعه زنجیره تامین و قطعه سازی خودروهای برقی پرداختند.
undefined نتایج پژوهش حاصله، بزودی منتشر خواهد شد.

#گزارش#نشست
undefined دفتر مطالعات صنعت
حلقه مطالعات صنعت خودرو

undefined@khodro_isu

۱۷:۳۷

thumbnail

۱۷:۳۷

thumbnail

۱۷:۳۷

thumbnail
undefined اطلاعیه جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد
undefined عنوان:تحلیل اهمیت عملکرد مولفه‌های زنجیره تامین خودروهای برقی در ایران و ارائه راهکارهای سیاستی
undefined استاد راهنما:جناب آقای دکتر محمد نوروزی
undefined استاد مشاور:جناب آقای دکتر امیرحسن کاکائی
undefined استاد داور:جناب آقای دکتر غلامرضا گودرزی
undefined دانشجو:ابراهیم شجاعت
undefined زمان: شنبه ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۴undefined ساعت: ۱۵ undefined مکان: دانشگاه امام صادق (ع) سالن شهید مطهری (رحمه‌الله‌علیه)، کلاس ۲۲۴
undefined جهت هماهنگی حضور به آیدی @Ibrahimshojaat در پیامرسان بله پیام دهید.
#اطلاع‌رسانی#پایان‌نامه

undefined دفتر مطالعات صنعت
حلقه مطالعات صنعت خودرو

undefined@khodro_isu

۱۶:۵۹

بازارسال شده از اخبار رسمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
thumbnail
┄┅═❁بسم اللّه الرّحمن الرّحیم❁═┅┄#اطلاع_رسانی#جلسه_دفاع_پایان‌نامه
undefined توضیحات جناب آقای ابراهیم شجاعتپیرامون پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان:
undefinedتحلیل اهمیت عملکرد مولفه‌های زنجیره تامین خودروهای برقی در ایران و ارائه راهکارهای سیاستی

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined اخبار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined @mgtisunews undefined

۱۷:۵۸

thumbnail

۱۶:۵۵

thumbnail

۱۶:۵۵

thumbnail

۱۶:۵۵

thumbnail

۱۶:۵۵

thumbnail

۱۶:۵۵

thumbnail

۱۶:۵۵

thumbnail

۱۶:۵۵

thumbnail

۱۶:۵۵

thumbnail

۱۶:۵۵

thumbnail
undefined گزارش برگزاری جلسه دفاع پایان‌نامه با عنوان ارزیابی اهمیت عملکرد مولفه‌های زنجیره تامین خودروهای برقی در ایران و ارائه راهکارهای سیاستی
undefined بررسی نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که صنعت خودروی ایران در مواجهه با روند جهانی برقی‌سازی، با فرصت‌ها و تهدیدهای توأمان روبه‌رو است. فرصت‌هایی همچون ظرفیت بالای بازار داخلی، ضرورت کاهش آلایندگی کلان‌شهرها و تمایل جهانی به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک، می‌تواند نقطه شروعی برای تحول در صنعت خودرو کشور باشد. در مقابل، تهدیدهایی نظیر عقب‌ماندگی فناورانه در حوزه باتری و سامانه‌های کنترلی، نبود زیرساخت‌های کافی برای شارژ سریع و ضعف سیاست‌گذاری و نهادسازی پایدار، مانع از بهره‌گیری کامل از این فرصت‌ها شده است.سه پرسش اصلی پژوهش نشان دادند که:undefinedنخست، اجزای کلیدی زنجیره تأمین خودرو برقی در ایران شامل باتری، سیستم‌های مدیریت انرژی و سامانه‌های کنترلی است؛ undefinedدوم، وضعیت ایران در این مؤلفه‌ها به‌ویژه در حوزه باتری و BMS بسیار ضعیف‌تر از استانداردهای جهانی است؛ undefinedو سوم، اولویت‌های سیاستی و سرمایه‌گذاری کشور باید بر توسعه فناوری‌های بومی باتری، ارتقای سامانه‌های کنترلی، توسعه زیرساخت‌های شارژ سریع و تدوین قوانین پایدار متمرکز باشد.بر این اساس، نتیجه‌گیری کلی پژوهش آن است که توسعه صنعت خودرو برقی در ایران تنها از مسیر اقدامات فناورانه یا صنعتی حاصل نخواهد شد، بلکه نیازمند طراحی نهادی و سیاستی جامع است. بدون اتخاذ سیاست‌های حمایتی بلندمدت، ایجاد نهادهای هماهنگ‌کننده و سرمایه‌گذاری هدفمند، امکان حضور رقابتی ایران در زنجیره جهانی خودرو برقی فراهم نخواهد شد.این تحقیق با شناسایی دقیق اولویت‌های سرمایه‌گذاری و سیاستی، می‌تواند مبنایی برای تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران قرار گیرد و زمینه‌ساز حرکت ایران به سمت صنعتی پایدارتر و سازگار با تحولات جهانی انرژی باشد.

#گزارش#نشست
undefined دفتر مطالعات صنعت
حلقه مطالعات صنعت خودرو

undefined@khodro_isu

۱۶:۵۵

20989.pdf

۳.۴۱ مگابایت

undefined پایش دوره‌ای شاخص‌های ترسیم‌کننده وضعیت صنعت خودرو (۱): بازه زمانی سال‌های 1395 تا 1403
undefined پایش مستمر شاخص‌های کلیدی در صنایع مختلف، به ویژه در صنایعی از جمله صنعت خودرو که نقش راهبردی در اقتصاد و جامعه ایفا می‌کنند، اقدامی ضروری برای ارتقای شفافیت، بهبود کارایی و اصلاح سیاست گذاری‌ها به شمار می‌آید. تهیه گزارش‌های دوره‌ای نه تنها ابزاری برای شناخت واقعیت های موجود است بلکه بستری برای شناسایی فرصت‌ها، مدیریت چالش‌ها و جهت‌دهی مؤثر به برنامه‌های توسعه محسوب می‌شود. این ضرورت زمانی برجسته‌تر می‌گردد که این صنعت با مشکلات ساختاری، زیان‌دهی مستمر، رکود و اثرپذیری مستقیم از تحریم‌ها و نوسانات ارزی مواجه است.undefined منطق انتخاب شاخص‌های بررسی شده در این گزارش بر ترکیب تحلیل‌های کمی و کیفی استوار است تا تصویری جامع از وضعیت صنعت در دوره ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۳ ارائه شود. نخست، شاخص میزان تولید با تفکیک نوع خودرو (سواری، تجاری بار و مسافر) و سهم بخش‌های دولتی و خصوصی، وضعیت کلی تغییرات سالانه عرضه را نشان می‌دهد. دوم، شاخص بازار و پراکندگی قیمتی با تمرکز بر ترکیب بازار و قدرت خرید مصرف کنندگان، تغییرات قیمتی و اثر آن بر تقاضا را تحلیل می‌کند. سوم، شاخص میزان انحصار با بهره گیری از شاخص هرفیندال–هیرشمن، سطح رقابت و تأثیر سیاست ممنوعیت واردات بر تمرکز بازار را تبیین می‌نماید. چهارم، شاخص سود و زیان با تمرکز بر دو خودروساز بزرگ کشور و عوامل مؤثر بر زیان‌دهی آن‌ها را ارزیابی می‌کند.علاوه بر این، شاخص حاکمیت شرکتی و وضعیت سهام داری، ترکیب تصمیم گیری و سهم دولت و بخش خصوصی را در ساختار مدیریتی روشن می‌سازد. شاخص شامخ صنعت نیز پویایی و روند رشد را از دیدگاه مدیران خرید ترسیم می‌کند. همچنین شاخص‌های مرتبط با تعداد مجوزها، اشتغال و سرمایه گذاری به بهره برداری از ظرفیت‌های جدید اشاره دارند. از سوی دیگر، شاخص های مصرف سوخت، سوانح رانندگی و اسقاط خودروهای فرسوده نقش صنعت در محیط زیست و ایمنی حمل ونقل را نمایان می‌سازند. در نهایت، شاخص‌های واردات و صادرات، عمق ساخت داخل و ارزبری، میزان وابستگی صنعت به منابع خارجی و ظرفیت داخلی سازی قطعات را تبیین می‌نماید. مجموعه شاخص‌های یادشده بستری برای تحلیل عمیق‌تر وضعیت موجود و تعیین جهت گیری های اصلاحی در آینده فراهم می‌سازد.

undefinedتاریخ انتشار: مهرماه ۱۴۰۴
#گزارش_سیاستی#مرکز_پژوهش‌ها
undefined دفتر مطالعات صنعت
حلقه مطالعات صنعت خودرو

undefined@khodro_isu

۱۵:۳۰

21026.pdf

۴.۱۴ مگابایت

undefined بررسی حاکمیت شرکتی بنگاه‌های خودروسازی منتخب با تأکید بر مدل مالکیت و مدیریت (1): شرکت‌های هیوندای، تویوتا، رنو، فولکس واگن
undefined از سال ۱۳۹۷ به دنبال تشدید تحریم‌های بین‌المللی، کاهش منابع ارزی و تداوم سیاست‌های قیمت گذاری، صنعت خودروسازی کشور با بحرانی عمیق و زیان انباشته بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مواجه شد؛ بحرانی که ضمن تشدید نارضایتی عمومی، در شرایطی رخ داده که هرچند سهم اسمی دولت در ایرانخودرو و سایپا به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافته، اما به دلیل سهام داری چرخه ای و مداخلات مستقیم نهادهای متعدد، در عموم سال‌های ذکر شده، کنترل هیئت مدیره همچنان در دست دولت قرار داشت.در چنین بستری، خصوصی سازی شرکت‌های خودروساز با هدف ارتقای کیفیت تصمیم گیری مدیریتی و به عنوان راهکاری محوری برای بازسازی صنعت خودرو همواره مطرح بوده است؛ اما پرسش آن است که آیا خصوصی سازی به تنهایی می‌تواند بر بحران‌های نهادی و ساختاری موجود غلبه کند یا تنها پاسخی سطحی به چالش‌هایی عمیق‌تر است؟
undefined این گزارش جهت تبیین ابعاد مختلف مالکیت و حکمرانی شرکتی در صنعت خودروسازی، به مقایسه الگوهای حاکمیتی در شرکت‌هایی نظیر تویوتا، هیوندای، رنو و فولکس واگن می‌پردازد. در نمونه های آسیای شرقی، ساختار مالکیت چرخشی و حضور نمایندگان نهادهای دولتی در هیئت مدیره نشانگر پیوندهای نهادی دولت و بخش خصوصی است؛ در مقابل، در الگوهای اروپایی، نقش دولت‌ها و اتحادیه‌های کارگری در هدایت راهبردی شرکت‌ها برجسته‌تر است. این مقایسه آشکار می‌سازد که حاکمیت شرکتی در صنعت خودرو به طور مستقیم از زمینه‌های سیاسی و اجتماعی کشورها اثر می‌پذیرد و دولت‌ها، حتی با کاهش سهم مالکیتی، همچنان در تعیین مسیر راهبردی این صنعت نقش کلیدی دارند.بنابراین، خصوصی سازی به مثابه یک ابزار اثربخش، تنها در صورتی موفق خواهد بود که با اصلاحات نهادی در حاکمیت شرکتی و بازتعریف نقش دولت در ساختار حکمرانی همراه باشد.

undefinedتاریخ انتشار: مهرماه ۱۴۰۴
#گزارش_سیاستی#مرکز_پژوهش‌ها
undefined دفتر مطالعات صنعت
حلقه مطالعات صنعت خودرو

undefined@khodro_isu

۱۴:۱۲