#معارف#نقد_عرفان_مصطلح
ضرورت عمل به #سنت و دستورات روایی و ترک دستورات مجرب و بی سند عرفان های مصطلح
أَخْبَرَنَا اِبْنُ مَخْلَدٍ ، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو عُمَرَ ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ سَهْلٍ اَلْوَشَّاءُ ، قَالَ: أَخْبَرَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عُلَيَّةَ ، عَنْ يُونُسَ بْنِ عُبَيْدٍ ، عَنِ اَلْحَسَنِ ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : عَمَلٌ قَلِيلٌ فِي سُنَّةٍ خَيْرٌ مِنْ عَمَلٍ كَثِيرٍ فِي بِدْعَةٍ.
-امام مجتبی سلام الله علیه فرمودند:رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمودند:عمل اندك براساس سنّت بهتر از عمل بسيار از روى بدعت است.
أمالی شیخ طوسی / ترجمه حسن زاده: ج ۱، ص۸۶۵
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
-امام مجتبی سلام الله علیه فرمودند:رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمودند:عمل اندك براساس سنّت بهتر از عمل بسيار از روى بدعت است.
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
۱۱:۵۴
1_17763060136.mp3
۰۲:۴۴-۳.۷۶ مگابایت
#صوت_های_معارفی
معنای حسنه در دنیا و آخرت
حجت الاسلام و المسلمین استاد #حاج_شیخ_سعید_قاسمی " حفظه الله تعالی "
┏━⊰✾✿✾⊱━━━━━━@ostad_ghasemi_podcast┗━━━━━━━─━━⊰✾✿
┏━⊰✾✿✾⊱━━━━━━@ostad_ghasemi_podcast┗━━━━━━━─━━⊰✾✿
۱۹:۱۱
به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله #موسوی_اصفهانی رضوان الله علیه ، صاحب کتاب گران سنگ مکیال المکارم (۲۵ ماه مبارک رمضان)؛
از اصفهان آمده بود برای حج. " مرض وبا " شهر مکه را گرفتار کرده بود.ترس و وحشت امانش نمی داد.یادش افتاد به خوابی که چند ماه پیش دیده بود. خواب دیده بود. خواب امام زمانش را؛امام امر کرده بود که کتابی بنویسد.مشغله ها ولی توفیق نوشتن را از او گرفته بودند.همانجا عهد جدیدی بست:
«هرطور شده این کتاب را خواهم نوشت، اگر از این مهلکه نجات پیدا کنم.»
به اصفهان که رسید عهدش را وفا کرد.نام کتاب را هم همانی گذاشت که امام سلام الله علیه فرموده بود:
«مکیال المکارم فی فوائد الدّعاء للقائمپیمانه خوبی ها، پیرامون دعا برای حضرت قائم (صلوات الله علیه) ...»
مکیال المکارم ، مقدمه جلد اول.
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
از اصفهان آمده بود برای حج. " مرض وبا " شهر مکه را گرفتار کرده بود.ترس و وحشت امانش نمی داد.یادش افتاد به خوابی که چند ماه پیش دیده بود. خواب دیده بود. خواب امام زمانش را؛امام امر کرده بود که کتابی بنویسد.مشغله ها ولی توفیق نوشتن را از او گرفته بودند.همانجا عهد جدیدی بست:
«هرطور شده این کتاب را خواهم نوشت، اگر از این مهلکه نجات پیدا کنم.»
به اصفهان که رسید عهدش را وفا کرد.نام کتاب را هم همانی گذاشت که امام سلام الله علیه فرموده بود:
«مکیال المکارم فی فوائد الدّعاء للقائمپیمانه خوبی ها، پیرامون دعا برای حضرت قائم (صلوات الله علیه) ...»
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
۲۲:۱۸
#حکایات#مهدویت
داستان توسل عالم ربانی حضرت آيت الله علامه #سید_جعفر_سيدان « حفظه الله تعالی» به امام زمان «سلام الله علیه» در مورد منبر
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
۸:۰۷
1_13212666832.mp3
۰۷:۴۲-۷.۰۶ مگابایت
#حکایات_اهلبیت#حکایت
حکایت تاثیرِ حرم امام حسین سلام الله علیه
حجت الاسلام و المسلمین استاد#حاج_شیخ_سعید_قاسمی حفظه الله تعالی
╔ ⃟•~------------------@ostad_ghasemi_roze
╔ ⃟•~------------------@ostad_ghasemi_roze
۱۲:۴۰
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
۱۲:۴۰
#پست_ویژه
️
نماز و دعای مخصوص #شب_بیستم_و_هفتم #ماه_مبارک_رمضان
۱. نماز مخصوص شب بيست و هفتم:
هر كه شب بيستم و هفتم ماه رمضان چهار ركعت نمازدر هر ركعتي يك بار حمد و يك مرتبه تَبارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ و اگر و اگر نتواند ، بيست و پنج مرتبه سوره توحيد قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ- را بخواند، خداوند او را و پدر و مادرش را بيامرزد. 1
۲. حضرت امام زين العابدين سلام الله علیه در اين شب اين دعا را مكرر ميخواند از اوّل شب تا به آخر شب:
اَللّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجافِي عَنْ دارِ الغُرُورِ، وَالْإِنابَةَ اِلي دارِ الْخُلُودِ، وَالْإِسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ.2
خدايا روزيم كن دوري گزيدن از خانه فريب (ناپايدار) و بازگشت بسوي خانه جاويدان و آماده شدن براي مرگ پيش از رسيدن آن.
۳. دعاي روايت شده از امام صادق " سلام الله علیه ":
يَا مادَّ الظِّلِّ وَلَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ ساكِناً وَجَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلاً ثُمَّ قَبَضْتَهُ إِلَيْكَ قَبْضاً يَسِيراً ، يَا ذَا الْجُودِ وَالطَّوْلِ وَالْكِبْرِياءِ وَالْآلاءِ لَاإِلهَ إِلّا أَنْتَ عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَةِ الرَّحْمانُ الرَّحِيمُ ، لَاإِلهَ إِلّا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللّهُ يَا خالِقُ يَا بارِئُ يَا مُصَوِّرُ ، يَا اللّهُ يَا اللّهُ يَا اللّهُ ، لَكَ الْأَسْماءُ الْحُسْني ، وَالْأَمْثالُ الْعُلْيا ، وَالْكِبْرِياءُ وَالْآلاءُ ، أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّي عَلَي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَأَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَداءِ ، وَرُوحِي مَعَ الشُّهَداءِ، وَ إِحْسانِي فِي عِلِّيِّينَ ، وَ إِساءَتِي مَغْفُورَةً ، وَأَنْ تَهَبَ لِي يَقِيناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبِي ، وَإِيماناً يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي ، وَتُرْضِيَنِي بِما قَسَمْتَ لِي ، وَآتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً ، وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً ، وَقِنا عَذابَ النَّارِ الْحَرِيقِ ، وَارْزُقْنِي فِيها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ وَالرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَالْإِنابَةَ وَالتَّوْبَةَ وَالتَّوْفِيقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ3
ای گسترنده ی سایه و اگر می خواستی آن را بی حرکت می ساختی و خورشید را بر آن راهنما قرار دادی، سپس آن را جمع کردی جمع کردنی آسان، ای صاحب جود و عطا و بزرگ منشی و نعمت ها، معبودی جز تو نیست، دانای غیب و آشکار، بخشنده مهربان، معبودی جز تو نیست، ای قدوس، ای سلام، ای ایمنی بخش، ای چیره، ای توانا، ای پرشکوه، ای بزرگ منش، ای خدا، ای آفریننده، ای پدیدآورنده، ای صورت بخش، ای خدا، ای خدا، ای خدا، نام های نیکوتر و نمونه های برتر و بزرگ منشی و نعمت ها از آن توست، از تو می خواهم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و قرار دهی در این شب نامم را از سعادتمندان و روحم را با شهیدان و نیکوکاری ام را در بلندمرتبه ترین درجه بهشت و بدکاری ام را آمرزیده و به من ببخشی یقینی که قلبم با آن همراه باشد و ایمانی که شک را از من بزداید و خشنودی به آنچه نصیبم کرده ای و پاداش نیکو در دنیا و در آخرت را به ما عنایت فرما و ما را از عذاب آتش سوزان حفظ کن و در این شب ذکر و شکرت و رغبت به سویت و بازگشت و توبه را روزی ام فرما و به آنچه محمّد و خاندان محمّد (درود خدا بر او و ایشان) را بر آن موفق کردی، توفیقم ده.
اقبال الاعمال ج۱ ص۲۵۵
چهل حدیث شهید اول ص۸۷
کافی ج۴ ص۱۶۳
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
هر كه شب بيستم و هفتم ماه رمضان چهار ركعت نمازدر هر ركعتي يك بار حمد و يك مرتبه تَبارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ و اگر و اگر نتواند ، بيست و پنج مرتبه سوره توحيد قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ- را بخواند، خداوند او را و پدر و مادرش را بيامرزد. 1
اَللّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجافِي عَنْ دارِ الغُرُورِ، وَالْإِنابَةَ اِلي دارِ الْخُلُودِ، وَالْإِسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ.2
خدايا روزيم كن دوري گزيدن از خانه فريب (ناپايدار) و بازگشت بسوي خانه جاويدان و آماده شدن براي مرگ پيش از رسيدن آن.
يَا مادَّ الظِّلِّ وَلَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ ساكِناً وَجَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلاً ثُمَّ قَبَضْتَهُ إِلَيْكَ قَبْضاً يَسِيراً ، يَا ذَا الْجُودِ وَالطَّوْلِ وَالْكِبْرِياءِ وَالْآلاءِ لَاإِلهَ إِلّا أَنْتَ عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَةِ الرَّحْمانُ الرَّحِيمُ ، لَاإِلهَ إِلّا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللّهُ يَا خالِقُ يَا بارِئُ يَا مُصَوِّرُ ، يَا اللّهُ يَا اللّهُ يَا اللّهُ ، لَكَ الْأَسْماءُ الْحُسْني ، وَالْأَمْثالُ الْعُلْيا ، وَالْكِبْرِياءُ وَالْآلاءُ ، أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّي عَلَي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَأَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَداءِ ، وَرُوحِي مَعَ الشُّهَداءِ، وَ إِحْسانِي فِي عِلِّيِّينَ ، وَ إِساءَتِي مَغْفُورَةً ، وَأَنْ تَهَبَ لِي يَقِيناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبِي ، وَإِيماناً يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي ، وَتُرْضِيَنِي بِما قَسَمْتَ لِي ، وَآتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً ، وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً ، وَقِنا عَذابَ النَّارِ الْحَرِيقِ ، وَارْزُقْنِي فِيها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ وَالرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَالْإِنابَةَ وَالتَّوْبَةَ وَالتَّوْفِيقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ3
ای گسترنده ی سایه و اگر می خواستی آن را بی حرکت می ساختی و خورشید را بر آن راهنما قرار دادی، سپس آن را جمع کردی جمع کردنی آسان، ای صاحب جود و عطا و بزرگ منشی و نعمت ها، معبودی جز تو نیست، دانای غیب و آشکار، بخشنده مهربان، معبودی جز تو نیست، ای قدوس، ای سلام، ای ایمنی بخش، ای چیره، ای توانا، ای پرشکوه، ای بزرگ منش، ای خدا، ای آفریننده، ای پدیدآورنده، ای صورت بخش، ای خدا، ای خدا، ای خدا، نام های نیکوتر و نمونه های برتر و بزرگ منشی و نعمت ها از آن توست، از تو می خواهم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و قرار دهی در این شب نامم را از سعادتمندان و روحم را با شهیدان و نیکوکاری ام را در بلندمرتبه ترین درجه بهشت و بدکاری ام را آمرزیده و به من ببخشی یقینی که قلبم با آن همراه باشد و ایمانی که شک را از من بزداید و خشنودی به آنچه نصیبم کرده ای و پاداش نیکو در دنیا و در آخرت را به ما عنایت فرما و ما را از عذاب آتش سوزان حفظ کن و در این شب ذکر و شکرت و رغبت به سویت و بازگشت و توبه را روزی ام فرما و به آنچه محمّد و خاندان محمّد (درود خدا بر او و ایشان) را بر آن موفق کردی، توفیقم ده.
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
۱۲:۴۱
#مجردات_درآثار_میرزای_اصفهانی #نقد_اشتباهات_فلسفه
آیا واژهی #مجرّد در آثار مرحوم آیت الله #میرزا_مهدی_اصفهانی رضوان الله تعالی علیه، همان مجرد به معنای فلسفی است؟!
حجت الاسلام والمسلمین دکتر #سید_محمد_بنی_هاشمی از اساتید مبرز #مکتب_تفکیک:
منظور از #مجرّد_بودن یعنی #مجرّد از ماء بسیط بودن»..
باید توجه داشت که معنای #مجرّد از دیدگاه مرحوم #میرزا_مهدی_اصفهانی هیچ ارتباطی با آنچه در فلسفه از این واژه اراده میکنند ندارد.
در فلسفه هرچه هست مصداق وجود است. مادّیّات و #مجرّدات، همگی مصادیق وجود و موجودند.
در حالیکه مرحوم میرزا واژهی #مجرّد را بر حقیقتی اطلاق میکند که در مرتبهای بالاتر و ساحتی برتر از همه ی موجودات (اعم از مادّی و #مجرّد به اصطلاح فلاسفه) قرار دارد.
#مجرّد و مادّی در فلسفه، دو قسم از مخلوقات خدا هستند.
در حالیکه #مجرّد مورد نظر مرحوم میرزا #خَلق خداست نه مخلوق. البته خدای متعال در مرتبهی خالقیّت است نه در مرتبهی خلق و نه مخلوق.
توضیح کامل و روشن این مطلب در فصول کتاب #انوار_ملکوت؛ تبیین حقیقت و اوصاف《نور》در آثار #میرزا_مهدی_اصفهانی(ره)" آمده است.
نوشته: حجتالاسلام و المسلمین دکتر #سید_محمد_بنی_هاشمیچاپ۱۳۹۸- نشر منیر
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
حجت الاسلام والمسلمین دکتر #سید_محمد_بنی_هاشمی از اساتید مبرز #مکتب_تفکیک:
نوشته: حجتالاسلام و المسلمین دکتر #سید_محمد_بنی_هاشمیچاپ۱۳۹۸- نشر منیر
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
۱۵:۴۵
#تقویم_شیعه
۲۷ #ماه_مبارک_رمضان سالروز ارتحال مرحوم #علامه_مجلسی " رحمت الله علیه "
اگر #علامه_مجلسی نبود ...
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی #صافی_گلپایگانی ( حفظه الله تعالی ) :
هر طور بود و هر گونه بود، به ظاهر اگر مجلسی(رحمه الله) ظهور نکرده بود، و وضع حوزهها به آنگونه که داشت، جلو میرفت، شریعت ارسطویی و اسلام ابن سینایی و صدرایی و #ابن_عربی پابرجا میشد، و خدا میداند که باب تأویل و توجیه آیات و احادیث، و حمل آنها با تکلّف بر بیانی خاصّ تا کجا گسترده میگشت!
این علامه مجلسی بود که حوزه ها را به معارف اصیل دین، و تشیّع بازگرداند، و قرآن و سنّت را مافوق همه مکتبها قرار داد.
حدیث خوبان
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
هر طور بود و هر گونه بود، به ظاهر اگر مجلسی(رحمه الله) ظهور نکرده بود، و وضع حوزهها به آنگونه که داشت، جلو میرفت، شریعت ارسطویی و اسلام ابن سینایی و صدرایی و #ابن_عربی پابرجا میشد، و خدا میداند که باب تأویل و توجیه آیات و احادیث، و حمل آنها با تکلّف بر بیانی خاصّ تا کجا گسترده میگشت!
این علامه مجلسی بود که حوزه ها را به معارف اصیل دین، و تشیّع بازگرداند، و قرآن و سنّت را مافوق همه مکتبها قرار داد.
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
۱۶:۱۴
#دستورات_ماثور
نماز و دعای مخصوص #شب_بیست_و_هشتم #ماه_مبارک_رمضان
۱. نمازمخصوص شب بيست و هشتم:
هر كه شب بيست و هشتم ماه رمضان شش ركعت نماز- بعد از حمد ده مرتبه آية الكرسي و ده مرتبه إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ و ده مرتبه قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ و يكصد صلوات را بخواند خداوند او را بيامرزد.1
۲. دعاي روايت شده از امام صادق عليه السلام:
يَا خازِنَ اللَّيْلِ فِي الْهَواءِ ، وَخازِنَ النُّورِ فِي السَّماءِ ، وَمَانِعَ السَّماءِ أَنْ تَقَعَ عَلَي الْأَرْضِ إِلّا بِإِذْنِهِ وَحابِسَهُما أَنْ تَزُولا ، يَا عَلِيمُ يَا عَظِيمُ يَا غَفُورُ يَا دائِمُ يَا اللّهُ يَا وارِثُ يَا باعِثَ مَنْ فِي الْقُبُورِ ، يَا اللّهُ يَا اللّهُ يَا اللّهُ ، لَكَ الْأَسْماءُ الْحُسْني ، وَالْأَمْثالُ الْعُلْيا ، وَالْكِبْرِياءُ وَالْآلاءُ ، أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّي عَلَي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَأَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَداءِ ، وَرُوحِي مَعَ الشُّهَداءِ ، وَ إِحْسانِي فِي عِلِّيِّينَ ، وَ إِساءَتِي مَغْفُورَةً ، وَأَنْ تَهَبَ لِي يَقِيناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبِي ، وَ إِيماناً يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي ، وَتُرْضِيَنِي بِما قَسَمْتَ لِي ، وَآتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً ، وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً ، وَقِنا عَذابَ النَّارِ الْحَرِيقِ ، وَارْزُقْنِي فِيها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ ، وَالرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَالْإِنابَةَ وَالتَّوْبَةَ وَالتَّوْفِيقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ. 2
ای قراردهنده ی تاریکی در فضا و قراردهنده روشنایی در آسمان و بازدارنده ی آسمان از اینکه بر زمین افتد، مگر به اجازه او و نگاه دارنده ی آسمان و زمین، از اینکه از جای بدر روند، ای دانا، ای بزرگ، ای آمرزنده ، ای جاودانه، ای خدا، ای وارث، ای برانگیزنده مردگان در قبرها، ای خدا، ای خدا، ای خدا، نام های نیکوتر و نمونه های برتر و بزرگ منشی و نعمت ها از آن توست، از تو می خواهم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و قرار دهی در امشب نامم را از سعادتمندان و روحم را با شهیدان و نیکوکاری ام را در بلندمرتبه ترین درجه بهشت و گناهانم را آمرزیده و اینکه ببخشی به من یقینی که قلبم با آن همراه باشد و ایمانی که شک را از من برطرف سازد و خشنودی به آنچه نصیب من کردی و پاداش نیکو در دنیا و در آخرت به ما عنایت فرما و ما را از عذاب آتش سوزان حفظ کن و در این شب ذکر و شکر خویش و رغبت به سوی خود و بازگشت و توبه را روزی ام کن و به آنچه محمّد و خاندان محمّد (درود خدا بر او و ایشان) را بر آن موفق کردی، توفیقم ده
چهل حدیث شهید اول ص۸۷
کافی ج۴ ص۱۶۳
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
هر كه شب بيست و هشتم ماه رمضان شش ركعت نماز- بعد از حمد ده مرتبه آية الكرسي و ده مرتبه إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ و ده مرتبه قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ و يكصد صلوات را بخواند خداوند او را بيامرزد.1
يَا خازِنَ اللَّيْلِ فِي الْهَواءِ ، وَخازِنَ النُّورِ فِي السَّماءِ ، وَمَانِعَ السَّماءِ أَنْ تَقَعَ عَلَي الْأَرْضِ إِلّا بِإِذْنِهِ وَحابِسَهُما أَنْ تَزُولا ، يَا عَلِيمُ يَا عَظِيمُ يَا غَفُورُ يَا دائِمُ يَا اللّهُ يَا وارِثُ يَا باعِثَ مَنْ فِي الْقُبُورِ ، يَا اللّهُ يَا اللّهُ يَا اللّهُ ، لَكَ الْأَسْماءُ الْحُسْني ، وَالْأَمْثالُ الْعُلْيا ، وَالْكِبْرِياءُ وَالْآلاءُ ، أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّي عَلَي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَأَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَداءِ ، وَرُوحِي مَعَ الشُّهَداءِ ، وَ إِحْسانِي فِي عِلِّيِّينَ ، وَ إِساءَتِي مَغْفُورَةً ، وَأَنْ تَهَبَ لِي يَقِيناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبِي ، وَ إِيماناً يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي ، وَتُرْضِيَنِي بِما قَسَمْتَ لِي ، وَآتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً ، وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً ، وَقِنا عَذابَ النَّارِ الْحَرِيقِ ، وَارْزُقْنِي فِيها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ ، وَالرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَالْإِنابَةَ وَالتَّوْبَةَ وَالتَّوْفِيقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ. 2
ای قراردهنده ی تاریکی در فضا و قراردهنده روشنایی در آسمان و بازدارنده ی آسمان از اینکه بر زمین افتد، مگر به اجازه او و نگاه دارنده ی آسمان و زمین، از اینکه از جای بدر روند، ای دانا، ای بزرگ، ای آمرزنده ، ای جاودانه، ای خدا، ای وارث، ای برانگیزنده مردگان در قبرها، ای خدا، ای خدا، ای خدا، نام های نیکوتر و نمونه های برتر و بزرگ منشی و نعمت ها از آن توست، از تو می خواهم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و قرار دهی در امشب نامم را از سعادتمندان و روحم را با شهیدان و نیکوکاری ام را در بلندمرتبه ترین درجه بهشت و گناهانم را آمرزیده و اینکه ببخشی به من یقینی که قلبم با آن همراه باشد و ایمانی که شک را از من برطرف سازد و خشنودی به آنچه نصیب من کردی و پاداش نیکو در دنیا و در آخرت به ما عنایت فرما و ما را از عذاب آتش سوزان حفظ کن و در این شب ذکر و شکر خویش و رغبت به سوی خود و بازگشت و توبه را روزی ام کن و به آنچه محمّد و خاندان محمّد (درود خدا بر او و ایشان) را بر آن موفق کردی، توفیقم ده
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
۱۶:۱۴
کانال معرفتی " معارف الشیعه "@maaref_shiaa
۱۳:۲۵
#مستحبات
استحباب پرداخت #فطریه برای پدر از سوی فرزند پس از مرگش
رُوِيَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ(علیهماالسلام) أَنَّهُمَا كَانَا يُؤَدِّيَانِ زَكَاةَ الْفِطْرَةِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(علیهالسلام) حَتَّى مَاتَا، وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(علیهالسلام) يُؤَدِّيهَا عَنِ الْحُسَيْنِ ابْنِ عَلِيٍّ حَتَّى مَاتَ، وَ كَانَ أَبُو جَعْفَر(علیهالسلام) يُؤَدِّيهَا عَنْ عَلِيٍّ(علیهالسلام) حَتَّى مَاتَ، قَالَ جَعْفَرُ ابْنُ مُحَمَّدٍ(علیهالسلام): وَ أَنَا أُؤَدِّيهَا عَنْ أَبِي
روایت است که حسن ابن علی و حسین ابن علی(علیهماالسلام) بعد از شهادت پدر، تا وقتی زنده بودند، زکات فطره را از طرف پدر خیش میپرداختند. حضرت سجّاد(علیهالسلام) نیز تا هنگام شهادت، زکات فطره را از جانب پدر خِیش میپرداخت. حضرت باقر(علیهالسلام) نیز تا هنگام شهادت، از جانب پدرش، زکات فطره میداد. حضرت صادق(علیهالسلام) فرمود: من نیز از جانب پدرم برای او زکات فطره میپردازم
(مستدرك الوسائل، ج ۷، ص۱۵۱، با نقل از دعائم الاسلام
کانال معرفتی "معارف الشیعه "@maaref_shiaa
کانال معرفتی "معارف الشیعه "@maaref_shiaa
۱۶:۳۵
#اعیاد_و_ولادات
#عید_فطر در ببان مرحوم شیخ عباس قمی " اعلی الله مقامه الشریف "
مرحوم محدّث قمی می نویسد ؛سزاوار است که محزون باشی در این روز ، به جهت غیبت إمام زمان علیه السّلام ، و ممنوع بودن آن حضرت از تصرّف در أمور رعیّت خود و فوت شدن نماز عید با آن حضرت ، به علاوه آن که حزن تو باعث تأسّی بر حزن أهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم است ، زیرا که اندوه آن بزرگواران در این روز ، تازه و تجدید می شود ..... و معلوم است که حزن و اندوه آنها نه از جهت حبّ جاه و ریاست است ، بلکه از جهت شفقّت و محبتّ بر امّت و رعیّت است که آنها را در حیرت و ضلالت می بینند ، و ممکن نیست ایشان را هدایت آنها.
هدیة الزّائرین / ۵۴۶.
کانال معرفتی "معارف الشیعه "@maaref_shiaa
کانال معرفتی "معارف الشیعه "@maaref_shiaa
۱۶:۳۵
#دستورات_ماثور
فضیلت خوردن تربت حضرت #سیدالشهداء سلام الله علیه صبح روز #عید_فطر
قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ النَّوْفَلِيُّ لِأَبِي الْحَسَنِ (علیه السلام): إِنِّي أَفْطَرْتُ يَوْمَ الْفِطْرِ عَلَى طِينِ الْقَبْرِ وَ تَمْرٍ، فَقَالَ لَهُ: جَمَعْتَ بَيْنَ بَرَكَةٍ وَ سُنَّة.
علی بن محمد نوفلی گفت : به حضرت امام کاظم صلوات الله علیه عرض کردم ؛ من روز عید فطر ، با تربت قبر (خاک کربلا) و خرما افطار کردم. پس فرمود : با این کار ، بین برکت و سنّت جمع نمودی.
من لايحضره الفقيه/ج۲/ص۱۷۴
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
۱۶:۳۵
#عید_سعید_فطر
عدم پرداخت فطریه، احتمال فوت را در پی دارد
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ "علیه السلام "قَالَ:اذْهَبْ فَأَعْطِ عَنْ عِیَالِنَا الْفِطْرَةَ وَ عَنِ الرَّقِیقِ وَ اجْمَعْهُمْ وَ لَا تَدَعْ مِنْهُمْ أَحَداً فَإِنَّکَ إِنْ تَرَکْتَ مِنْهُمْ إِنْسَاناً تَخَوَّفْتُ عَلَیْهِ الْفَوْتَ .قلْتُ وَ مَا الْفَوْتُ ؟قالَ الْمَوْتُ.
معتب گوید امام صادق " سلام الله علیه " بمن فرمودند:
برو و زکات فطرهٔ عیال و غلامانم را بپرداز و هیچکدام را از قلم نیانداز، زیرا اگر فطریه یکی را ندهی از فوت او بیم دارم! پرسیدم: منظور از فوت چیست؟! حضرت فرمودند مرگ
: الکافی، ٤/١٧٤
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
برو و زکات فطرهٔ عیال و غلامانم را بپرداز و هیچکدام را از قلم نیانداز، زیرا اگر فطریه یکی را ندهی از فوت او بیم دارم! پرسیدم: منظور از فوت چیست؟! حضرت فرمودند مرگ
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
۱۶:۳۶
شب عید فطر از شب های بسیار مبارک است و در فضیلت و اهمّیّت آن، همین بس که در بعضی از روایات آمده است، اهمّیّت آن کمتر از شب قدر نیست.
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
۹:۱۴
#تقویم_شیعه#ماه_شوال
در روز اول ماه شوال در سال ۴۳ هجری قمری ، #عمرو_بن_عاص خبيث در سن ۹۰ سالگى به درك واصل شد!
تتمه المنتهی: ص 41.
مسار الشیعه: ص 15.
قلائد النحور: ج شوال، ص 6.
فیض العلام: ص 61 - 62.
مستدرک سفینه البحار: ج 5، ص 213.
الغدیر: ج 2، ص 175.
مروج الذهب: ج 3، ص 32)
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
۸:۰۰
#تاریخ_مستند #احتجاج_با_اهلسنت
پدر نامعلومِ #عمرو_بن_عاص !!!
( اعتراف اهلسنت
)
كانت النابغةُ أم عمرو بن العاص أمةَ رجلٍ من عنزة فسُبِيَتْ ، فاشتراها عبدالله بن جدعان ، فكانت بغيّا ثم عُتِقَتْ. و وقع عليها أبولهب ، و أمیه بن خلف ، و هشام بن المغيرة ، و أبوسفيان بن حرب ، و العاص بن وائل فی طُهرٍ واحدٍ ، فوَلدَتْ عمراً. فادّعاه كلّهم ، فحكمتْ فيه أمّه . فقالت هو للعاص لأن العاص كان ينفق عليها . و قالوا كان أشبه بأبی سفيان .
نابغه مادر عمرو بن عاص کنیز مردی از عنزه بود پس اسیر شد و عبدالله بن جذعان تیمی در مکّه او را خرید ، سپس به علت فحشاء او را آزاد کرد . سپس أبولهب بن عبدالمطلب ، أمیه بن خلف جمحی ، هشام بن مغیره مخزومی ، أبوسفیان بن حرب و عاص بن وائل در طُهر واحد با او همبستر شدند ، و عمرو زاده شد . هر یک از آنها مدّعی فرزندیِ او شدند ، پس مادرش درباره او حکم داد و گفت او از عاص بن وائل است ، و این بدان جهت بود که عاص بن وائل بر او بسیار نفقه میداد . و گفتند که عمرو بن عاص به أبوسفیان شبیه تر است .
ربيع الأبرار ، زمخشری از علماء عامّه ۴ / ۲۷۵ .
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
كانت النابغةُ أم عمرو بن العاص أمةَ رجلٍ من عنزة فسُبِيَتْ ، فاشتراها عبدالله بن جدعان ، فكانت بغيّا ثم عُتِقَتْ. و وقع عليها أبولهب ، و أمیه بن خلف ، و هشام بن المغيرة ، و أبوسفيان بن حرب ، و العاص بن وائل فی طُهرٍ واحدٍ ، فوَلدَتْ عمراً. فادّعاه كلّهم ، فحكمتْ فيه أمّه . فقالت هو للعاص لأن العاص كان ينفق عليها . و قالوا كان أشبه بأبی سفيان .
نابغه مادر عمرو بن عاص کنیز مردی از عنزه بود پس اسیر شد و عبدالله بن جذعان تیمی در مکّه او را خرید ، سپس به علت فحشاء او را آزاد کرد . سپس أبولهب بن عبدالمطلب ، أمیه بن خلف جمحی ، هشام بن مغیره مخزومی ، أبوسفیان بن حرب و عاص بن وائل در طُهر واحد با او همبستر شدند ، و عمرو زاده شد . هر یک از آنها مدّعی فرزندیِ او شدند ، پس مادرش درباره او حکم داد و گفت او از عاص بن وائل است ، و این بدان جهت بود که عاص بن وائل بر او بسیار نفقه میداد . و گفتند که عمرو بن عاص به أبوسفیان شبیه تر است .
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
۸:۰۰
1_17846489845.mp3
۰۱:۵۹-۲.۷۳ مگابایت
#صوت_های_معارفی
نور عرش و ولایت امیرالمومنین "سلام الله علیه"
حجت الاسلام و المسلمین استاد #حاج_شیخ_سعید_قاسمی " حفظه الله تعالی "
┏━⊰✾✿✾⊱━━━━━━@ostad_ghasemi_podcast┗━━━━━━━─━━⊰✾✿
┏━⊰✾✿✾⊱━━━━━━@ostad_ghasemi_podcast┗━━━━━━━─━━⊰✾✿
۱۷:۵۹
1_17911324164.mp3
۲۹:۱۱-۲۶.۵۳ مگابایت
#اعتقادات
شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی « رضوان الله تعالی علیه »
حجت الاسلام #شیخ_محمد_حسین_طوغانی
جلسه هفدهم / ۱۳ فروردین ۱۴۰۴
خلاصه مباحث مطروحه:
۱. شروع این مبحث « پیامبر عقل کل است »
۲. در اوائل کتاب ضرورت بحث از عقل کل بودن ائمه « علیهم السلام » این است که اثبات شود که اخذ از روایات و اخذ از عقل کل هم حکم عقل است و هم آنکه هر مطلب عقلی که با روایات تطبیق نکرد در واقع با کلام عقل کل تعارض کرده پس آن مطلب عقلی نیست حتی اگر ظاهر عقلی داشته باشد
۳. بررسی این حدیث و عبارات علامه مجلسی ذیل حدیثعَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ اَلْعَقْلَ اِسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْكَ وَ لاَ أَكْمَلْتُكَ إِلاَّ فِيمَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّي إِيَّاكَ آمُرُ وَ إِيَّاكَ أَنْهَى وَ إِيَّاكَ أُعَاقِبُ وَ إِيَّاكَ أُثِيبُ . کافی ج۱ ص۱۰
۴. دلیل نقلی دیگر بر فضلیت عقل پیامبر بر جمیع ما سوی الله أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : ... قَالَ فَأَعْطَى اَللَّهُ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ جُزْءاً ثُمَّ قَسَمَ بَيْنَ اَلْعِبَادِ جُزْءاً وَاحِداً . المحاسن ج۱ ص۱۹۲
۵. اگر پیامبر اعقل از جمیع مخلوقات نباشد نمی تواند مجرای فیض و باب صدور علم الهی باشد
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
۱. شروع این مبحث « پیامبر عقل کل است »
۲. در اوائل کتاب ضرورت بحث از عقل کل بودن ائمه « علیهم السلام » این است که اثبات شود که اخذ از روایات و اخذ از عقل کل هم حکم عقل است و هم آنکه هر مطلب عقلی که با روایات تطبیق نکرد در واقع با کلام عقل کل تعارض کرده پس آن مطلب عقلی نیست حتی اگر ظاهر عقلی داشته باشد
۳. بررسی این حدیث و عبارات علامه مجلسی ذیل حدیثعَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ اَلْعَقْلَ اِسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْكَ وَ لاَ أَكْمَلْتُكَ إِلاَّ فِيمَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّي إِيَّاكَ آمُرُ وَ إِيَّاكَ أَنْهَى وَ إِيَّاكَ أُعَاقِبُ وَ إِيَّاكَ أُثِيبُ . کافی ج۱ ص۱۰
۴. دلیل نقلی دیگر بر فضلیت عقل پیامبر بر جمیع ما سوی الله أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : ... قَالَ فَأَعْطَى اَللَّهُ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ جُزْءاً ثُمَّ قَسَمَ بَيْنَ اَلْعِبَادِ جُزْءاً وَاحِداً . المحاسن ج۱ ص۱۹۲
۵. اگر پیامبر اعقل از جمیع مخلوقات نباشد نمی تواند مجرای فیض و باب صدور علم الهی باشد
کانال معرفتی "معارف الشیعه"@maaref_shiaa
۲۳:۰۱