۲۰:۳۹
15408899_925436402.mp3
۴۲:۰۹-۷.۲۴ مگابایت
#صوت#مناسک - جلسه 1استاد حجت الاسلام والمسلمین هوشیاریموضوع: 1) انواع حج (2) اعمال حج تمتع
جلسات آموزش مناسک برای زائران بیت الله الحرام که توسط مدیریت امور آموزشی و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به صورت آنلاین (برخط) در سال 1399 برگزار شده است. در میان بحث و همچنین در پایان مباحث هر جلسه، پرسش و پاسخ انجام گرفته و استاد محترم به سؤالات زائران و شرکت کنندگان در جلسات، پاسخ داده اند.
+ سامانه آموزش مجازی زائر: http://zaer.hajj.ir+ عضویت در رادیو مناسک : @radiomanasek
جلسات آموزش مناسک برای زائران بیت الله الحرام که توسط مدیریت امور آموزشی و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به صورت آنلاین (برخط) در سال 1399 برگزار شده است. در میان بحث و همچنین در پایان مباحث هر جلسه، پرسش و پاسخ انجام گرفته و استاد محترم به سؤالات زائران و شرکت کنندگان در جلسات، پاسخ داده اند.
+ سامانه آموزش مجازی زائر: http://zaer.hajj.ir+ عضویت در رادیو مناسک : @radiomanasek
۹:۳۴
گیف
۱۵:۰۴
قسمت هفدهم تاریخ صدر اسلام و اماکن مذهبی مکه مکرمه و مدینه منور
حجة الاسلام و المسلمین نواب
۹:۵۴
توصیههای عرفانی مکه مکرمه
با پای برهنه وارد مسجدالحرام شوید.
هنگام گامبرداشتن به سمت مسجدالحرام و صحن مطاف، «الحمدلله» و «سبحانالله» بگویید.
به محض دیدن خانهی خدا، سجده کنید و حاجات خود را طلب نمایید، بهویژه برای فرج امام زمان(عج) دعا کنید.
ذکرهای «یا حفیظٌ»، «یا علیمٌ»، «سبحانالله»، «اللهاکبر»، آیةالکرسی، ذکر صلوات و دعای «ربّنا» را زیاد تکرار کنید.
سعی کنید قرآن را یکبار در مکه ختم کنید و در هر ختم قرآنی جمعی شرکت نمایید.
به سمت هر چهار گوشهی کعبه نماز بجا آورید.
در هر گوشهی کعبه، برای چهار فرشتهی مقرب (میکائیل، اسرافیل، جبرائیل و عزرائیل(ع)) نماز بخوانید و به نیابتشان طواف کنید.
با همراهداشتن بُرد یمانی (آخرین پوشش کفن) به نیابت حضرت عزرائیل(ع) طواف کنید و به یاد وداع شب اول قبر، برای دو فرشتهی نکیر و منکر طواف انجام دهید.
در مسجدالحرام نماز جعفر طیار را بخوانید.
دعای مُجیر، عَدیلَه (مخصوص حالات اضطرار و سکرات موت) و مشلول را بخوانید و به امانت بگذارید.
سورهی یس را بهویژه بر روی کوه صفا و مروه بخوانید.
در طول سفر، بر خواندن زیارت امینالله مداومت داشته باشید.
دو رکعت نماز حاجت بخوانید و پس از آن سورههای سجدهدار را از سورهی «علق» شروع کرده و به سورهی «فصلت» ختم کنید.
در باب مستجار (محل شکافبرداشتن خانهی کعبه) سورهی مؤمنون و زیارت امینالله را هدیه به امیرالمؤمنین(ع) و فاطمه بنتاسد(س) بخوانید تا با ولایت امیرالمؤمنین(ع) از دنیا بروید.
به نیت همهی مؤمنین از آدم(ع) تا خاتم(ص) طواف خانهی کعبه انجام دهید.
برای پدر و مادر خود و تمام ذویالحقوق طواف بهجای آورید.
طواف برای پدر امام زمان(عج) (امام حسن عسکری(ع))، مادر ایشان و خود امام زمان(عج) انجام دهید.
ادامه دارد ...
ادامه دارد ...
۱۲:۱۲
توصیههای عرفانی مکه مکرمه
نماز مستحبی دور خانهی خدا را برای خود، پدر و مادر، اموات و کسانی که از شما طلب دعا کردهاند، بخوانید. بهویژه برای کسانی که ممکن است حقی بر گردن شما داشته باشند.
زیاد به کعبه نگاه کنید، زیرا موجب آمرزش گناهان است. بهویژه مستحب است بر روی کوه صفا بنشینید و به خانهی خدا نگاه کنید و در قدرت خدا تفکر نمایید.
بر روی کوه صفا سورهی بقره را برای رفع فقر معنوی و مادی بخوانید. همچنین برای تشرف دوباره به خانهی خدا، سورههای انعام، حج و نبأ را زیاد قرائت کنید.
بر روی کوه صفا نمازی برای حضرت هاجر(س) بخوانید (رکعت اول: حمد و انعام، رکعت دوم: حمد و یس).
بر روی کوه مروه سورههای مائده، الرحمن و صافات را بخوانید. نشستن و دعا کردن بر روی کوه مروه برای غنیشدن خود و نسل بسیار مفید است.
سورهی یس را بر روی کوه صفا تا آیهی «سلامٌ قولاً من ربٍّ رحیمٍ» بخوانید و بقیه را برای سفر بعدی إنشاءالله بگذارید.
در چهار گوشهی خانهی خدا دعای جوشن کبیر را بخوانید.
در طواف و سعی صفا و مروه، دعای عشرات و یستشیر را بخوانید.
آب زمزم را با این نیت بنوشید که قطرهقطرهی وجود شما با بندگی خدا عجین شود. نوشیدن آب زمزم پس از نماز طواف مستحب است و در روایت آمده است که پس از نوشیدن آب زمزم بگویید: «اللهم اجعله عِلماً نافعاً و رِزقاً واسعاً و شِفاءً من كلّ داءٍ و سُقم.»
مقابل حجرالاسود بنشینید و حمد و ثنای الهی را بسیار بهجای آورید. «اللهاکبر»، «الحمدلله»، «سبحانالله»، «لا اله الا الله» و تسبیحات اربعه را هر کدام صد مرتبه تکرار کنید.
زیر ناودان طلا (حجر اسماعیل) زیارت عاشورا، نماز امام جواد(ع)، نماز امام زمان(عج)، نماز حضرت زهرا(س) یا دو رکعت نماز حاجت بخوانید.
نماز امیرالمؤمنین(ع) را در چهار گوشهی کعبه بخوانید (نیازی نیست در یک روز انجام شود، هر بار یک گوشه را بخوانید).
هزار مرتبه «یا حسین» و هفتاد هزار مرتبه «لا اله الا الله» بگویید، سپس دو رکعت نماز حاجت بخوانید.
ادامه دارد ...
ادامه دارد ...
۱۲:۱۶
سرّ و حکمت احرام و تلبیه
عمل زیبای احرام در عمره تمتع، حج تمتع و عمره مفرده، اولین عملی است که شما را در مسیر حج قرار میدهد؛
احرام یعنی «من برای خود حریمی درست کنم» همچون بانوان که اسلام تأکید بیشتری بر حجاب و عفت آنان کرده است، به این منظور است که آنچه مَحرَم میتواند ببیند نامحرم نباید ببیند؛
ما در تمام مسیر بندگی خدا باید حریم داشته باشیم و این حریم، ترک محرمات و انجام واجبات است.
پزشکان میگویند کسی که بیماری قند دارد، خوردن قند برای او حرام است، این حرام پزشکی است،
پزشکان میگویند در ماه رمضان بین افطار تا سحر 8 لیوان آب بخورید، این یک واجب پزشکی است؛
یکسری قوانین نیز وجود دارد که خداوند تعیین کرده است، که به آنها واجب و حرام دینی گفته میشود.
در واقع احرام یعنی «من خود را مقیّد میکنم به واجب و حرامی که حضرت حقتعالی فرموده و پیغمبر و آل او برای من تعیین کردهاند»، «حلالُ محمّدٍ حلالٌ إلى یومِ القیامة و حرامُهُ حرامٌ إلى یومِ القیامة».
عوضکردن لباس دوخته و پوشیدن لباس احرام به این معناست که تا کسی دل از دنیا و لباس دنیا نکَنَد، مُحرم به بندگی نمیشود؛
باید مراقب باشیم در زندگی و مسیر بندگی دل به دنیا نبندیم، داشتن پول و ثروت خوب است، به شرطی که دل به آن نبندیم.
ما در مسیر بندگی باید نیتمان از «احرام» این باشد که حرام را ترک و حلال را انجام دهیم، با هم قرار بگذاریم که مواظب واجب و حرام خود باشیم؛
«تلبیه» به این معناست که خداوندا تو هر جا مرا بخوانی من لبیک میگویم، خدا برای نماز، روزه، زکات، امر به معروف و نهی از منکر انسان را صدا میزند، حاجی واقعی تنها در موسم حج نمیگوید لبیک، در سرتاسر زندگی خود نیز همواره لبیک میگوید.
۱۲:۲۶
#حدیث_حج
عملی که 10 برابر حج مستحب ثواب دارد
در فرهنگ تعالیم قرآن و عترت، خدمت به خلق خدا ارزش و ثواب فراوانی دارد. حتّی در روایات، دستگیری از دیگران و گرهگشودن از مردم، نسبت به برخی اعمال عبادی نظیر حج یا عمره مستحب، از ثواب والاتری برخوردار است.
مرحوم کلینی روایتی در کتاب شریف کافی از امام صادق(ع) نقل میکند که حقیقتاً بهتآور است.
ابان بن تغلب میگوید: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمودند: هرکس خانه خدا را طواف کند، خداوند عزّوجلّ شش هزار حسنه برای او مینویسد و شش هزار گناه از او میآمرزد و شش هزار درجه به وی عطا میفرماید و شش هزار حاجت از او برآورده میسازد.
سپس فرمودند: «قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً؛ گرهگشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف فضیلت دارد!»
اهل معرفت و اولیای الهی ارزش و فضیلت خدمترسانی به مخلوقات را درک میکنند و از این جهت، اگر یک شبانهروز خدمت به خلق خدا نکنند، گویا گمکردهای دارند.
در روايات حضرت رسول (ص) نيز آمده است: «كسي كه مؤمني را از حرام باز بدارد، برابر ۷۰ حج مقبول ثواب ميبرد».
اگر انسان به پدر و مادر محبت كند، در راستاي امر به معروف و نهي از منكر تلاش كند، بهدنبال علمآموزي باشد و علم دين را بياموزد، به برادران مؤمن خود كمك كند و يا به زيارت امام رضا(ع) برود، تمام اين موارد معادل ۷۰ حج مقبول برابري دارد.
اگر انسان نتواند بهصورت حضوري در حج شركت كند، اين موارد ميتواند انسان را از ثواب حج بهرهمند كند.
البته وقتي گفته ميشود عملي ثواب حج دارد، فرد نميتواند بگويد با نگاه محبتآميز به پدر و مادر حج از من ساقط شده است، بلكه بحث حج بهعنوان يك فريضه در جايگاه خود باقي است، اما ثواب آن برابر با برخي از اعمال است.
عملی که 10 برابر حج مستحب ثواب دارد
در فرهنگ تعالیم قرآن و عترت، خدمت به خلق خدا ارزش و ثواب فراوانی دارد. حتّی در روایات، دستگیری از دیگران و گرهگشودن از مردم، نسبت به برخی اعمال عبادی نظیر حج یا عمره مستحب، از ثواب والاتری برخوردار است.
مرحوم کلینی روایتی در کتاب شریف کافی از امام صادق(ع) نقل میکند که حقیقتاً بهتآور است.
ابان بن تغلب میگوید: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمودند: هرکس خانه خدا را طواف کند، خداوند عزّوجلّ شش هزار حسنه برای او مینویسد و شش هزار گناه از او میآمرزد و شش هزار درجه به وی عطا میفرماید و شش هزار حاجت از او برآورده میسازد.
سپس فرمودند: «قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً؛ گرهگشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف فضیلت دارد!»
اهل معرفت و اولیای الهی ارزش و فضیلت خدمترسانی به مخلوقات را درک میکنند و از این جهت، اگر یک شبانهروز خدمت به خلق خدا نکنند، گویا گمکردهای دارند.
در روايات حضرت رسول (ص) نيز آمده است: «كسي كه مؤمني را از حرام باز بدارد، برابر ۷۰ حج مقبول ثواب ميبرد».
اگر انسان به پدر و مادر محبت كند، در راستاي امر به معروف و نهي از منكر تلاش كند، بهدنبال علمآموزي باشد و علم دين را بياموزد، به برادران مؤمن خود كمك كند و يا به زيارت امام رضا(ع) برود، تمام اين موارد معادل ۷۰ حج مقبول برابري دارد.
اگر انسان نتواند بهصورت حضوري در حج شركت كند، اين موارد ميتواند انسان را از ثواب حج بهرهمند كند.
البته وقتي گفته ميشود عملي ثواب حج دارد، فرد نميتواند بگويد با نگاه محبتآميز به پدر و مادر حج از من ساقط شده است، بلكه بحث حج بهعنوان يك فريضه در جايگاه خود باقي است، اما ثواب آن برابر با برخي از اعمال است.
۱۲:۳۷
بازارسال شده از شبیری معارف حج ۱۴٠۴ کاروان ۳۵٠۵٠
قسمت اول صص22-30.pdf
۱۷۸.۳ کیلوبایت
اینجا مدینه است
۱۳:۰۶
رَمَل در طواف
آیا میدانید چرا اهلسنت در سه شوط نخست طواف خود بهصورت آهسته میدوند؟
رَمَل در طواف، بهمعنای راهرفتن سریع و با شتاب در هنگام طواف بر گرد کعبه است. این عمل بهویژه در طوافهای واجب اهلسنت، مانند طواف قدوم و طواف افاضه انجام میشود.در فقه اهلسنت رَمَل تنها در سه شوط اول اهمیت دارد و در طوافهای واجب بعدی یا در طواف مستحب، رمل الزامی نیست.
نکته:در فقه اهلسنت رَمَل فقط برای مردان واجب است.از نظر فقه شیعه، رَمَل در طواف جزو شرایط طواف نیست.
آیا میدانید چرا اهلسنت در سه شوط نخست طواف خود بهصورت آهسته میدوند؟
رَمَل در طواف، بهمعنای راهرفتن سریع و با شتاب در هنگام طواف بر گرد کعبه است. این عمل بهویژه در طوافهای واجب اهلسنت، مانند طواف قدوم و طواف افاضه انجام میشود.در فقه اهلسنت رَمَل تنها در سه شوط اول اهمیت دارد و در طوافهای واجب بعدی یا در طواف مستحب، رمل الزامی نیست.
نکته:در فقه اهلسنت رَمَل فقط برای مردان واجب است.از نظر فقه شیعه، رَمَل در طواف جزو شرایط طواف نیست.
۱۳:۲۴
#اماکن_مکه#مکه_مکرمه#کعبه#حِجْرِ_اسماعیل فضای بین کعبه و دیواری نیمدایره که از یال شمالی کعبه (رکن عراقی) تا یال غربی آن (رکن شامی) امتداد دارد. برخی نیز آن را حظیره خواندهاند.
پس از آنکه حضرت ابراهیم(ع) و هاجر و فرزند شیرخوارشان حضرت اسماعیل(ع) به وادی مکه رسیدند، با راهنمایی جبرئیل در جایگاه کنونی حجر مستقر شدند. سپس هاجر و اسماعیل، همراه با گوسفندانشان، در همین مکان و در سایبانی که با چوب درخت ساختند، ساکن شدند. هاجر و اسماعیل هر دو پس از وفات در همین مکان دفن شدند.
حجر اسماعیل از دوران پیش از اسلام مورد احترام و تقدیس بود. پیامبر اکرم(ص) نیز، پس از بعثت، در حجر اسماعیل مینشست و علاوه بر عبادت و تلاوت قرآن، به سؤالات مردم پاسخ میداد.
به نظر مشهور فقهای امامی، به استناد احادیث معتبر، حجر اسماعیل جزء کعبه نیست.•┈┈••✾••┈┈•
پس از آنکه حضرت ابراهیم(ع) و هاجر و فرزند شیرخوارشان حضرت اسماعیل(ع) به وادی مکه رسیدند، با راهنمایی جبرئیل در جایگاه کنونی حجر مستقر شدند. سپس هاجر و اسماعیل، همراه با گوسفندانشان، در همین مکان و در سایبانی که با چوب درخت ساختند، ساکن شدند. هاجر و اسماعیل هر دو پس از وفات در همین مکان دفن شدند.
حجر اسماعیل از دوران پیش از اسلام مورد احترام و تقدیس بود. پیامبر اکرم(ص) نیز، پس از بعثت، در حجر اسماعیل مینشست و علاوه بر عبادت و تلاوت قرآن، به سؤالات مردم پاسخ میداد.
به نظر مشهور فقهای امامی، به استناد احادیث معتبر، حجر اسماعیل جزء کعبه نیست.•┈┈••✾••┈┈•
۱۳:۳۵
#مسجد_الحرام#نقشه
۱۳:۳۶
اسرار احرام
امام صادق عليه السلام فرمودند:
وَجَبَ الْإِحْرَامُ لِعِلَّةِ الْحَرَم« احرام به جهت حَرَم واجب شده »وسائل الشيعه، ج ۹ ص ۳
حرمی که اِحرام به جهت آن واجب شده کجاست؟ حرم محدودهی وسیعی در مکه و اطراف آن است که بسیار مقدّس است و هر کسی که قصد داخل شدن در حرم را دارد باید حتما مُحرم شود و سپس داخل حرم شود و بدون احرام، حرام است کسی داخل حرم شود؛
سوال: این محدوده چگونه مقدّس شد؟
در علت قداست این سرزمین چند قول هست که به دو مورد اشاره میشود:
یک: امام رضا علیه السلام فرمود:
خداوند برای حضرت آدم از بهشت یاقوت سرخ نورانی در جای کعبه قرار داد و نور آن یاقوت تا جایی که می رسید توسط حضرت جبرئیل و آدم علامت گذاری شد و این محدوده به عنوان حرم معرفی شد.من لا یحضره الفقیه، ج ۲ص۱۹۲
دو: حضرت آدم از بهشت به زمین فرود آمد و از شرّ وسوسه شیطان به خدا پناه برد، خدا فرشتگانی را فرستاد و آنها مکه را احاطه کردند لذا محدودهای که بین آدم و فرشتگان بود، حرم شد.اخبار مکه، ج۲ص ۱۲۷
امام صادق عليه السلام فرمودند:
وَجَبَ الْإِحْرَامُ لِعِلَّةِ الْحَرَم« احرام به جهت حَرَم واجب شده »وسائل الشيعه، ج ۹ ص ۳
حرمی که اِحرام به جهت آن واجب شده کجاست؟ حرم محدودهی وسیعی در مکه و اطراف آن است که بسیار مقدّس است و هر کسی که قصد داخل شدن در حرم را دارد باید حتما مُحرم شود و سپس داخل حرم شود و بدون احرام، حرام است کسی داخل حرم شود؛
سوال: این محدوده چگونه مقدّس شد؟
در علت قداست این سرزمین چند قول هست که به دو مورد اشاره میشود:
یک: امام رضا علیه السلام فرمود:
خداوند برای حضرت آدم از بهشت یاقوت سرخ نورانی در جای کعبه قرار داد و نور آن یاقوت تا جایی که می رسید توسط حضرت جبرئیل و آدم علامت گذاری شد و این محدوده به عنوان حرم معرفی شد.من لا یحضره الفقیه، ج ۲ص۱۹۲
دو: حضرت آدم از بهشت به زمین فرود آمد و از شرّ وسوسه شیطان به خدا پناه برد، خدا فرشتگانی را فرستاد و آنها مکه را احاطه کردند لذا محدودهای که بین آدم و فرشتگان بود، حرم شد.اخبار مکه، ج۲ص ۱۲۷
۲۰:۴۳
اسرار و معارف حج
اسرار احرام
حرام کردن گناه است یعنی وقتی سعی می کنی چیزهایی که بر تو حلالند مثل نگاه در آینه و ... را حرام کنی در حقیقت تمرینی است که به طریق اولی چیزهایی که حرام شرعی هستند را مرتکب نشوی.
اسرار احرام
حرام کردن گناه است یعنی وقتی سعی می کنی چیزهایی که بر تو حلالند مثل نگاه در آینه و ... را حرام کنی در حقیقت تمرینی است که به طریق اولی چیزهایی که حرام شرعی هستند را مرتکب نشوی.
۲۰:۴۵
اسرار احرام
اسرار پوشیدن لباس احرام
لباس احرام شبیه ترین لباس به لباس آخرت است
لباس احرام انسان را متوجه مرگ، قبر و جهان دیگر میكند
در این لباس، نام، شهرت، مقام و ثروت جایگاهی ندارد
لباس احرام به معنای پوشیدن لباس تقواست كه گمشده هر انسانی است لِباسُ التَّقْوی ذلِكَ خَیْرٌاعراف ۲۶
اسرار پوشیدن لباس احرام
لباس احرام شبیه ترین لباس به لباس آخرت است
لباس احرام انسان را متوجه مرگ، قبر و جهان دیگر میكند
در این لباس، نام، شهرت، مقام و ثروت جایگاهی ندارد
لباس احرام به معنای پوشیدن لباس تقواست كه گمشده هر انسانی است لِباسُ التَّقْوی ذلِكَ خَیْرٌاعراف ۲۶
۲۰:۴۶
اسرار احرام
اسرار لبیک « پاسخ به ندا و دعوت حضرت ابراهیم علیه السلام »
وقتى حضرت حقّ به ابراهيم و اسماعيل عليهما السّلام فرمان داد بيت اللَّه را بسازند و آنها بیت الله را ساختند به آن ها امر فرمود در بين مردم نداء كنند:
بيایید حجّ، بيایید حجّ. سپس تمام مردم چه انسانهایی که متولد شده بودند و چه آنهايى كه در اصلاب و پشت مردان بودند، لبيك گفته و دعوت حق را اجابت نمودند پس آنان كه ده بار لبيك گفتند ده بار حج انجام داده و كسانى كه پنج بار لبيك گفتند پنج مرتبه حج بجا آورده ... و كسانى هم كه يك بار لبيك گفتند يك حج انجام دادند و آنان كه اصلا لبيك نگفتند به حجّ مشرف نمی شوند.
كافي ج۴ ص۲۰۷
اسرار لبیک « پاسخ به ندا و دعوت حضرت ابراهیم علیه السلام »
وقتى حضرت حقّ به ابراهيم و اسماعيل عليهما السّلام فرمان داد بيت اللَّه را بسازند و آنها بیت الله را ساختند به آن ها امر فرمود در بين مردم نداء كنند:
بيایید حجّ، بيایید حجّ. سپس تمام مردم چه انسانهایی که متولد شده بودند و چه آنهايى كه در اصلاب و پشت مردان بودند، لبيك گفته و دعوت حق را اجابت نمودند پس آنان كه ده بار لبيك گفتند ده بار حج انجام داده و كسانى كه پنج بار لبيك گفتند پنج مرتبه حج بجا آورده ... و كسانى هم كه يك بار لبيك گفتند يك حج انجام دادند و آنان كه اصلا لبيك نگفتند به حجّ مشرف نمی شوند.
كافي ج۴ ص۲۰۷
۲۰:۴۶
#اطلاعیه
کتاب محاسبه اعمال
به همراه وصیت نامه
بررسی صحت
طهارت (وضو، غسل و تیمم)
نماز (قرائت و اعمال)
روزه
خمس و زکات
اعمال و مناسک حج
مولف: علی اکبر شفیعی
شماره تماس: ۰۹۳۶۱۵۷۸۷۱۱
مرکز پخش:قم. بلوار حضرت جعفر طیار علیه السلام. کوی ۱۵. پلاک ۴۸. مهدیه قم
https://zil.ink/mahdie.qom
بررسی صحت
شماره تماس: ۰۹۳۶۱۵۷۸۷۱۱
مرکز پخش:قم. بلوار حضرت جعفر طیار علیه السلام. کوی ۱۵. پلاک ۴۸. مهدیه قم
https://zil.ink/mahdie.qom
۱۶:۰۹
🪷*۱. توصیههای کابردی در شهر مقدس مدینه*
ادامه دارد ...
۱۶:۰۹
🪷۲. دعا برای دیگران در ابتدای سفر
• مثالهایی از دعا برای دیگران:◦ همکاران محل کار و خانوادههای آنها: دعا برای همکاران و در صورت رفت و آمد خانوادگی، برای همسران و فرزندانشان.◦ همسایگان: دعا برای همسایگان، حتی کسانی که شناخت کاملی از آنها ندارید، با توجه به نیازهایشان (مثلاً کسالت، نیاز معنوی، دوری از آداب دینی، کممعرفتی). بهعنوان مثال، درخواست شوق به خدمت به سیدالشهدا، اشک برای مصائب ایشان، شوق به بندگی و اقامه نماز برای همسایهای که ممکن است در این امور ضعف داشته باشد.◦ اقوام: دستهبندی اقوام (مثلاً خانواده مادری در یک روز مشخص) و دعا برای آنها، همسران و فرزندانشان.◦ افرادی که نیازهایشان مشخص نیست: دعا برای افزایش معرفت و محبتشان نسبت به امام عصر(عج)، افزایش تقوا، اخلاص و توفیقاتشان برای عبادت، بندگی و خدمت به مؤمنین و دوستان امیرالمؤمنین (علیه السلام).• بهترین زمان برای دعا: انجام این دعاها در نماز شب، پس از نماز صبح و مغرب، سجدههای بعد از نماز واجب، بسیار نیکو و مطلوب است.• برکات دعا برای دیگران: اینکار هم موجب عنایت خاص و جلب توفیقات بیشتر خداوند میشود و هم همان دعاها به بهترین شکل در حق خود فرد برآورده خواهد شد. همچنین، نوعی صلهرحم با ارحام و طلب خیر و رحمت برای دوستان، آشنایان و مؤمنینی است که فرد را میشناختند و این کاری پربرکت است إنشاءالله.
ادامه دارد ...
۱۶:۰۹
🪷4. توجه به تدارک نمازهای قضا• کوتاهی در انجام نمازهای قضا: برخی افراد نسبت به نمازهای قضا کوتاهی دارند.◦ ممکن است تعداد دقیق نمازهای قضا در ذهن افراد نباشد.• لزوم بررسی تعداد نمازهای قضا: در سفر حج، با توجه به فرصتی که وجود دارد، افراد به کسی که باید از او تقلید کنند (مرجع تقلید) یا نماینده ایشان مراجعه کنند و بررسی کنند تا مشخص شود چه مقدار نماز قضا دارند.◦ ممکن است با مراجعه به احکام، برخی از حدسیات افراد در مورد وجوب قضا درست نباشد.• همت برای قضای نمازهای قطعی: افراد باید برای قضای نمازهایی که نسبت به آنها قطع و یقین دارند، همت کنند.• جبران غفلت در سفر حج: اگر افراد به هر دلیلی در گذشته در انجام نمازهای خود غفلت کردهاند، این غفلت را در سفر حج جبران کنند.
تعداد نمازهای قضا و وظیفه افراد◦ برای کسانی که تعداد نمازهای قضایشان کم است، همت کنند و انشاءالله این سفر را بدون نماز قضا به پایان برسانند.◦ کسانی که تعداد نمازهای قضایشان زیاد است و قطعاً باید تعدادی از آنها خوانده شود، حداقل وظیفهشان این است که در این سفر سعی کنند هر مقداری که در توانشان هست، قضای نمازها را بهجا بیاورند.• استفاده از فرصتهای مناسب: از فرصتهای به ظاهر خالی مانند زمانی که فرد در بیتالله یا مسجدالنبی نشسته و شرایط مساعد است (نه گرما اذیت میکند، نه فشار جمعیت است و نه عجله و برنامه خاصی وجود دارد)، برای قضای نمازها استفاده شود.◦ این رویکرد که فرد با وجود داشتن فرصت، تنها به خواندن یک نماز صبح قضا اکتفا کند، نشانه بیحالی و کمتوفیقی است.◦ افراد همت کنند و در صورت امکان، قضای یک شبانهروز یا حتی دو سه شبانهروز نماز را با اکتفا به اذکار واجب بهجا بیاورند، تا إنشاءالله بتوانند وظیفه خود را انجام دهند.• لزوم برنامهریزی از هماکنون: افراد از همین الان که این توصیهها را میخوانند، برای انجام آنها برنامهریزی کنند و از به تأخیر انداختن آن خودداری کنند، زیرا ممکن است فرصت به سرعت از دست برود.
ادامه دارد ...
۱۶:۰۹
🪷5. پرهیز از بحثهای اختلافبرانگیز• هدف از ارائه این نکته، بهرهمندی بیشتر از فرصت محدود سفر حج است.• مضرات بحثهای اختلافبرانگیز: بحثها و گفتوگوهای عمدتاً وقتگیر و بیثمر، بهویژه زمانی که بین افراد با دیدگاههای متفاوت صورت میگیرد، تنها وقت، فرصت و عمر گرانبهای زائران را در این سفر و لحظات مهم تلف میکند و فایده چندانی در پی ندارند.• بینتیجهبودن تلاش برای قانعکردن دیگران: حتی اگر فردی بتواند همسفر خود را در مورد یک موضوع سیاسی یا اجتماعی مورد اختلاف قانع کند، این امر بهره ارزشمندی برای او در این سفر معنوی نخواهد داشت.• گذرا بودن مسائل اختلافبرانگیز: موضوعات مورد اختلاف، ممکن است در آینده نزدیک اهمیت خود را از دست بدهند، درحالیکه فرصت ویژه سفر حج از دست رفته است.• راهکار مواجهه با اختلاف سلایق: پیشنهاد میشود در صورت مشاهده اختلافسلیقه، در همان ابتدای سفر، قاطع، محکم و روشن موضوع جمعبندی شود و گفته شود که هر کسی دیدگاه و نظری محترم دارد، اما تلاش خواهد شد گفتگوها بیشتر حول موضوعات مشترک و مورد اتفاق باشد.
ادامه دارد ...
۱۶:۰۹