روششناسی علم کلام-جلسه سوم.mp3
1. رئوس ثمانیه علم2. غرض و منفعت علم3. مواجهه تاریخی متکلمان مسلمان با فلسفه4. جایگاه مهم خواجه طوسی در تأسیس کلام فلسفی
1403/07/18
قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها#کلام_اسلامی#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۰:۱۰
روششناسی علم کلام-جلسه چهارم.mp3
1. اهمیت معرفتشناسی در سخن میرسید شریف جرجانی و محقق لاهیجی2. نسبت فلسفه با سایر علوم حقیقی3. نسبت معرفتشناسی با سایر علوم4. تعریف و مسائل معرفتشناسی5. ارزش معرفت به مثابه مسئله اصلی معرفتشناسی6. تقسیم معرفت به حضوری و حصولی
1403/08/02
قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها#کلام_اسلامی#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۵:۲۱
شواهد ج8-الإشراق العاشر أن الوجود هو الموضوع (ص14) تا ثم العجب من المحقق لمقاصد الإشارات (ص17).mp3
جلسه هشتم:الإشراق العاشر أن الوجود هو الموضوع (ص14) تا ثم العجب من المحقق لمقاصد الإشارات (ص17)
تبیین و توضیح متن شواهد1. موضوع حکمت الهی: موجود بما هو موجود
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی1403/07/28
#حکمت_متعالیه#شواهد#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۵:۵۷
شواهد ج9-إظلام وهمٍ و إشراق عقل (ص17) تا انتهای الإشراق العاشر (ص17).mp3
جلسه نهم:إظلام وهمٍ و إشراق عقل (ص17) تا انتهای الإشراق العاشر (ص17)
1. اشکال بر بحث از علل اربع در فلسفه بنا بر موضوع بودن «موجود بما هو موجود»2. دو پاسخ از ابنسینا به اشکال3. مناقشه ملاصدرا در پاسخ دوم4. مناقشه ملاصدرا در تفسیر خواجه طوسی بر عنوان نمط 4 اشارات «فی الوجود و علله»
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی1403/08/07
#حکمت_متعالیه#شواهد#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۷:۳۳
روششناسی علم کلام _ جلسه 5.mp3
جلسه پنجم، ادامه مبانی معرفتشناختی1. خطاناپذیری علم حضوری2. تعریف علم حصولی3. تقسیم علم حصولی به تصور و تصدیق4. رویکردهای چهارگانه معرفتشناسی، بحث از تصورات در رویکرد کلاسیک و مدرن5. تقسیم تصورات به بدیهی و نظری6. راههای پیدایش تصورات بدیهی7. تقسیم تصورات به کلی و جزئی8. تبیین حقیقت اشتراک لفظی و معنوی از راه نسبت لفظ، مفهوم و مصداق9. اقسام تصورات جزئی: حسی و خیالی
1403/08/09
قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها#کلام_اسلامی#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۹:۱۴
شواهد ج10-الشاهد الثانی، الإشراق الأول (ص24) تا الإشراق الثانی.mp3
جلسه دهم:الشاهد الثانی، الإشراق الأول (ص24) تا الإشراق الثانی
1. تعریف وجود ذهنی؛2. وجود برتر ماهیت؛3. حمل اولی ذاتی و حمل شایع صناعی؛4. حمل حقیقت و رقیقت
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی1403/08/12
#حکمت_متعالیه#شواهد#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۳:۲۸
شواهد ج11-الشاهد الثانی، الإشراق الثانی (ص24) تا اواسط الإشراق الثالث «فالنفس خلقت و أبدعت» (ص25، س16).mp3
جلسه یازدهم:الشاهد الثانی، الإشراق الثانی (ص24) تا اواسط الإشراق الثالث «فالنفس خلقت و أبدعت» (ص25، س16)
1. استدلال اول برای اثبات وجود ذهنی2. علل چهارگانه (فاعلی، غایی، صوری و مادی)3. دو اصطلاح علت فاعلی (فاعل طبیعی و فاعل الهی)4. نحوه وابستگی معلول به علت فاعلی (وجود رابطی یا وجود رابط)5. فاعلیت نفس برای صورتهای ذهنی
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی1403/08/19
#حکمت_متعالیه#شواهد#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۳:۳۳
فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی.mp3
در مغربزمین، دو نگرش اصلی در نسبت میان فلسفه و علوم اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه، فلسفه را در جایگاه «پایهگذاری» و «استادی» نشانده و معتقد است فلسفه بنیادیترین حقایق را راجع به ما انسانها و ماهیت جهانی که در آن زندگی میکنیم و نیز قواعد رسیدن به چنین شناختی را به دست میدهد. اما نگرش دوم، فلسفه را پادو یا شاگرد علوم اجتماعی میداند که تنها میتواند موانع حرکت قطار علم را بزداید.واژه فلسفه در طول تاریخ معانی متعددی داشته است:1. فلسفه به معنای مجموعه معرفتهای نظری و عملی؛2. فلسفه به معنای فلسفه اولی و احکام «موجود بما هو موجود»؛3. فلسفه در نگرش پوزیتویستی به مثابه تحلیل مفاهیم و قوانین علوم تجربی؛4. فلسفه به عنوان «روش عقلاني حل مسائل».طرفداران دیدگاه پادوانگار معتقدند فلسفه باید آماده باشد تا هر زمان دانشمندان در پی کشف طرز کار طبیعت برمیآیند، آنان را کمک و حمایت کند، ولی در نوع این کمک چند دیدگاه متفاوت وجود دارد.اما بنا بر تلقی فیلسوفان اسلامی، فلسفه به مثابه مجموعه چهار زیرشاخه هستیشناسی، خداشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی را تأمین میکند.
سه شنبه 29 آبان 1403ساعت 14 تا 16دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح
●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۱:۰۱
اخلاق توحیدی از منظر علامه طباطبایی.mp3
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم چهارشنبه ۲۳ آبان 1403
●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۱:۰۷
روششناسی علم کلام _ جلسه 6.mp3
جلسه ششم، ادامه مبانی معرفتشناختی1. اقسام تصورات کلی2. رابطه زبان، ذهن و واقع3. معناشناسی اوصاف الهی4. الهیات سلبی/تنزیهی5. لحاظ حمل اولی و شایع در موضوع و محمول
1403/08/30
قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها#کلام_اسلامی#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۳:۲۱
روششناسی علم کلام _ جلسه 7.mp3
جلسه هفتم، ادامه مبانی معرفتشناختی1. اقسام تصورات کلی:الف) مفاهیم منطقی (عروض و اتصاف ذهنی)ب) مفاهیم ماهوی (عروض و اتصاف خارجی)ج) مفاهیم فلسفی (عروض ذهنی و اتصاف خارجی)2. تقسیت تصدیقات به بدیهی و نظری3. مصادیق تصدیقات بدیهی:الف) نظر مشهور: اولیات، محسوسات، مجربات، متواترات، فطریات و حدسیاتب) نظر برگزیده: اولیات و وجدانیات
1403/08/30
قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها#کلام_اسلامی#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۳:۲۶
روششناسی علم کلام _ جلسه 8.mp3
جلسه هشتم، ادامه مبانی معرفتشناختی1. ضرورت احراز واقعنمایی بدیهیات2. وجه واقعنمایی وجدانیات: علم حضوری به قضیه حاکی و محکی آن3. وجه واقعنمایی اولیات: خصوصیت تصورات تشکیلدهنده اولیات4. تحلیلی بودن بدیهیات اولیه5. اقسام سهگانه قضیه تحلیلی6. احراز واقعنمایی تصدیقات نظری با ارجاع آنها به تصدیقات بدیهی7. تقسیم اشکال معتبر قیاس به نظری و بدیهی و وجه اعتبار آنها
1403/09/07
قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها#کلام_اسلامی#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۳:۳۱
شواهد ج12-الشاهد الثانی، اواسط الإشراق الثالث «فالنفس خلقت و أبدعت» (ص25، س16) تا وهم و کشف (ص27، س6).mp3
جلسه دوازدهم:اواسط الإشراق الثالث «فالنفس خلقت و أبدعت» (ص25، س16) تا وهمٌ و کشفٌ (ص27، س6)
1. نفس در ذات، صفات و افعال مثال حق تعالی است؛2. عموم مردم به جهت استغراق در محسوسات از حقیقت وجودی خود غافلند؛3. اشراق چهارم: استدلال دوم بر وجود ذهنی از راه وجود حقیقت واحد نوعی یا جنسی
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی1403/08/28
#حکمت_متعالیه#شواهد#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۴:۳۹
شواهد ج13وهمٌ و کشفٌ (ص27، س6) تا وسط الإشراق السادس (ص28، س17).mp3
جلسه سیزدهم:وهمٌ و کشفٌ (ص27، س6) تا وسط الإشراق السادس (ص28، س17)
1. اشکال بر استدلال دوم برای اثبات وجود ذهنی: وجود کلی طبیعی در خارج 2. اشکال بر استدلال:الف) خلط میان کلی طبیعی و کلی عقلی،ب) کلی طبیعی در خارج متکثر است، اما در ذهن واحد است3. وحدتی که در تناقض شرط است، وحدت جسمانی و وضعی است4. تقسیم حمل به ذاتی اولی و عرضی متعارف
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی1403/09/03
#حکمت_متعالیه#شواهد#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۴:۴۳
شواهد ج14 وسط الإشراق السادس «ثم إنه قد یصدق» (ص28، س17) تا اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5).mp3
جلسه چهاردهم:وسط الإشراق السادس «ثم إنه قد یصدق» (ص28، س17) تا اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5)
1. عدم اندراج و مصداقیت اکثر مفاهیم برای خودشان2. مفاد ادله ذهنی: وجود مفهوم اشیاء در ذهن نه هویت و شخص آنها3. اشکال لزوم اجتماع جوهر و کیف در وجود ذهنی کلی
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی1403/09/05
#حکمت_متعالیه#شواهد#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۴:۴۸
شواهد ج15 اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5) تا «تفریع تحصیلی» (ص31).mp3
جلسه پانزدهم:اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5)تا«تفریع تحصیلی» (ص31)
1. پاسخ محق دوانی به اشکال اندراج صورت ذهنی تحت دو مقوله جوهر و کیف: صورت ذهنی کیف نیست2. پاسخ ابنسینا به اشکال اندراج صورت ذهنی تحت دو مقوله جوهر و کیف: طبق تعریف، جوهر اگر در خارج موجود شود، لا فی موضوع است3. اشکال ملاصدرا به دو پاسخ پیشین4. پاسخ ملاصدرا به اشکال: صورت عقلی جوهر، به حمل شایع کیف است و به حمل اولی جوهر.
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی1403/09/10
#حکمت_متعالیه#شواهد#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۶:۳۵
شواهد ج16 «تفریع تحصیلی» (ص31، س2) تا «لاعجب فی أنیکون المفهوم المشتق» (ص32، س15).mp3
جلسه شانزدهم:«تفریع تحصیلی» (ص31، س2)تا«لاعجب فی أنیکون المفهوم المشتق» (ص32، س15)
1. تعمیم حمل اولی بودن صورت ذهنی جوهر به صور عقلی سایر مقولات2. اشکال: جوهر و سایر مقولات در تعریف افراد خود اخذ میشوند، پس چگونه میتوان گفت انسان جوهر نیست؟3. پاسخ اشکال: جوهری که در تعریف انسان اخذ میشود، جوهر به حمل اولی است، نه شایع.4. اشراق نهم: پاسخ صدرایی به اشکال اندراج تحت دو مقوله5. مشاهده حضوری ذوات عقلی در ادراک صور عقلی انواع جوهری6. اشتراک ادراک عقلی به جهت ضعف مشاهده7. صدق مفهوم منتزع از مجرد عقلی بر معلولهای مادی آن «به حمل حقیقت و رقیقت»
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی1403/09/17
#حکمت_متعالیه#شواهد#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۶:۴۱
شواهد ج17 و لاعجب فی أنیکون المفهوم المشتق (ص32، س15) تا فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر).mp3
جلسه هفدهم:و لاعجب فی أنیکون المفهوم المشتق (ص32، س15)تافکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر)
1. تشبیه «حمل مفهوم کلی منتزع از مجرد عقلی بر معلولهای آن» به حمل مفهوم ناطق و حساس بر افراد انسان و حیوان2. مسافرت وجودی نفس از محسوس به متخیل سپس به معقول3. اشراق دهم: پاسخی دیگر بر اساس مبانی قوم به اشکال اندراج صورت ذهنی تحت دو مقوله متباین جوهر و کیف
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی1403/09/19
#حکمت_متعالیه#شواهد#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۶:۴۸
شواهد ج18 فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر) تا فالأول نحلله إلی عدم سابق و... (ص35، 3 سطر مانده به آخر).mp3
جلسه هجدهم:فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر)تافالأول نحلله إلی عدم سابق و... (ص35، 3 سطر مانده به آخر)
1. ادامه پاسخ به اشکال اجتماع جوهر و کیف در صورت ذهنی2. اشکال استاد به پاسخ: عرض و جوهر موجود خارجی دو وجود مغایر اما متحدند که یکی مصداق جوهر و دیگر مصداق ماهیات عرضی است، اما موجود ذهنی واحد است.3. تقسیم موجود به وابسته و غیروابسته4. دیدگاهها در مناط احتیاج به علت
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی1403/09/24
#حکمت_متعالیه#شواهد#تدریس_من●➼┅═❧═┅┅───┄
۱۶:۵۳
وضعیت شناسی کتب حوزه در رشتههای فلسفه، کلام و عرفان.mp3
#صوت I #نشست#کتاب_سال_حوزه
●➼┅═❧═┅┅───┄
۶:۳۹