بله | کانال مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناه
عکس پروفایل مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناهم

مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناه

۱۸۰عضو
thumbnail
undefined متون سلوکی حُکما : لغت موران شیخ اشراق، نمط ۸و۹ کتاب اشارات و تنبیهات شیخ الرئیس و اوصاف الاشراف خواجه نصیرالدین طوسی
undefined لغت موران ، نمط ۸و۹ کتاب اشارات و تنبیهات و اوصاف الاشراف چه محتوایی دارد؟
undefined  معرفی مدرسه معرفتی معنوی undefined
#مدرسه_معرفتی_معنوی#استاد_یزدان_پناه#آستان_جانان
undefined مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناه@madresemarefatisolooki

۱۹:۳۹

thumbnail
undefined با محوریت ترجمه تفسیر المیزان، از ابتدای سوره بقره تا پایان آیه ۳۹ و پس از آن سوره حمد
undefined چرا تفسیر المیزان علامه طباطبایی خودش موضوعیت دارد؟
undefined  معرفی مدرسه معرفتی معنوی undefined
#مدرسه_معرفتی_معنوی#استاد_یزدان_پناه#آستان_جانان
undefined مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناه@madresemarefatisolooki

۱۹:۵۵

thumbnail
undefined عرفان در وادی عمل
undefined نفس اماره - اسرار صلاة - زیارت امین الله - ایمان - عمل صالح
undefined  معرفی مدرسه معرفتی معنوی undefined
#مدرسه_معرفتی_معنوی#استاد_یزدان_پناه#آستان_جانان
undefined مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناه@madresemarefatisolooki

۱۵:۲۱

thumbnail
undefined همه بحث‌های سلوکی به شکل اجتماعی که متناسب با روح انقلاب است نیز باز شده است.
undefined جنس بحث‌ها‌ی معرفتی معنوی، در یک کلام از جنس اخلاق توحیدی است که صیرورت وجودی ، پیش می‌آورد.
undefined  معرفی مدرسه معرفتی معنوی undefinedundefined
#مدرسه_معرفتی_معنوی#استاد_یزدان_پناه#آستان_جانان
undefined مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناه@madresemarefatisolooki

۱۷:۵۶

بحمدالله دوره اول آستان جانان در حال برگزاری است. کلاس‌ها از ۲۵ بهمن (۱۴شعبان) به مدت ۳هفته برگزار شد و‌ ادامه کلاس‌ها به مدت ۹هفته از ۲۱فروردین ، ادامه خواهد داشت.
undefined تعداد کل ثبت‌نامی‌ها دوره اول : 1. آقایان: ۱۱۰ نفر 2. خانم‌ها: ۹۲ نفر مجموع: ۲۰۲ نفر
---undefined پس از مصاحبه و مراحل اولیهتعداد پذیرش نهایی : 1. آقایان: ۵۵ نفر 2. خانم‌ها: ۵۲ نفر مجموع: ۱۰۷ نفر
که دوره با چهار کلاس در دانشگاه شریف در حال پیگیری است.

۹:۳۱

thumbnail
undefined برنامه درسی گروه الف برادران undefined

۹:۳۳

thumbnail
undefined برنامه درسی گروه ب برادران undefined

۹:۳۴

thumbnail

۹:۳۴

thumbnail
undefined برنامه درسی گروه الف خواهران undefined

۹:۳۵

thumbnail
undefined برنامه درسی گروه ب خواهران undefined

۹:۳۷

بازارسال شده از احتجاج | روح الله رجبی
thumbnail
undefined اطلاعیه
undefined شروع دوباره دروس حضرت آیت الله یزدان‌پناه در تهران
undefinedبه لطف الهی و با بهبود حال حضرت استاد، ان شاء الله درس اسفار و درس اخلاق و معنویت از روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه در مکان جدید آغاز خواهد شد.
undefined زمان چهارشنبه ۲۷ فروردین: undefinedدرس اسفار جلد ششم: ساعت ۱۸ الی اذان مغربundefinedدرس اخلاق و معنویت: ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۱:۳۰
undefined مکان جدید دروس: اقدسیه، خیابان شهید موحد دانش، روبروی ایستگاه متروی اقدسیه، مسجد جامع امام صادق علیه السلام
undefinedدرس در همین کانال به صورت مجازی نیز ارائه خواهد شد.
undefined شمیم حکمت ؛ کانال اطلاع رسانی دروس استاد یزدان پناه در تهرانundefined http://eitaa.com/shamimhekmat

۱۱:۲۹

بازارسال شده از استاد یزدان پناه
thumbnail
undefined آغاز فصل دوم درس اخلاق و معنویت آیت‌الله یزدان‌پناه در شهر تهران
undefined با موضوع اسمای حسنای الهی (فصل دوم از سلسله جلسات معنویت دینی)
زمان: هر هفته، چهارشنبه‌‌ها، ساعت ۲۰:۳۰مکان: تهران، اقدسیه، روبروی مترو، مسجد جامع امام صادق علیه‌السلام
undefinedپخش برخط:
آپارات:aparat.com/ostad_yazdanpanah/live
تکیه (با ترافیک رایگان):tekye.net/tekye/live/3888
اینستاگرام:Instagram.com/ostad_yazdanpanah
undefined لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران است.
#درس_اخلاق#سلوک_اجتماعی#استاد_یزدان_پناه
undefined کانال استاد یزدان‌پناه@ostad_yazdanpanah

۱۴:۳۶

1_11475584620.mp3

۰۲:۴۳-۲.۳۱ مگابایت
undefined اربعین کلیمی؛ فرصت ویژه برای ما
undefined ایراد شده در جلسه ۲۶ سلوک اجتماعی | چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ | مسجد خیّر
#صوت_جلسه#سلوک_اجتماعی#استاد_یزدان_پناه#جلسه۲۶
undefined کانال استاد یزدان‌پناه@ostad_yazdanpanah

۹:۲۹

بازارسال شده از استاد یزدان پناه

چله کلیمی.mp3

۱۳:۴۵-۲۵.۱۹ مگابایت
undefined چله کلیمی
undefinedدستورالعمل استاد یزدان‌پناه در خصوص چله کلیمی
- ایام اربعین کلیمی خبر از حقایقی می‌دهد. وقت کارهای ویژه است.
- شب این ایام ویژه است. من شب را از غروب آفتاب تا طلوع آفتاب می‌دانم که سحر و بین الطلوعین اهمیت بیشتری دارند.
- اولیاءالله روزهای این ایام را روزه می‌گیرند و شب این ایام را مفصل کار معنوی می‌کنند.
- این چهل شب، اهل نماز شب شوید. اگر نمی‌توانید قضایش را در روز به جا آورید، به اندازه توان!
- کسی که شب ندارد، خیلی از حقایق را از دست داده است. خدا فرموده اللیل لی؛ شب برای من است.
- در این ایام برنامه معنوی را در شب گسترش دهید و در روز یک گناه را کم کنید، کافی است.
- عدد چهل مهم است؛ چهل شب و چهل روز! اگر هم از سوم و چهارم ماه ذی‌القعده شروع کنید، اشکالی ندارد، اما به چهل برساند. فضل خدا را در نظر بگیرید.
- هر کس در این ایام به اندازه توان خودش یک اقدام افزوده سلوکی انجام دهد.
undefined گوشه‌ای از جلسه ۳ اسمای حسنای الهی | چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ | مسجد امام صادق علیه‌السلام
#چله_کلیمی#اسمای_حسنی#استاد_یزدان_پناه#جلسه۳
undefined کانال استاد یزدان‌پناه@ostad_yazdanpanah

۶:۱۱

بازارسال شده از حکمة الرضا علیه السلام
thumbnail
#اطلاعیهundefined آغاز موضوع جدید درس «عرفان در وادی عمل»undefined با موضوع "سلوک اجتماعی"undefined زمان: شنبه های هر هفته؛یک ساعت قبل اذان ظهر (حدود ساعت ۱۱:۳۰)undefined مکان: قم، چهارمردان، مسجد آیت الله جوادی آملی🤏 اولین جلسه این درس، شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.undefinedپخش زنده :https://eitaa.com/nasimehekmat

۱:۴۲

4_5877202147988215732.mp3

۰۶:۱۹-۴.۴۱ مگابایت
undefined توضیحات استاد یزدان‌پناه پیرامون درس جدید «سلوک اجتماعی»
undefined دغدغۀ ما در این بحث چیست؟
undefined آیا سلوک الی اللّه به صورت اجتماعی امکان دارد؟
undefined آیا دین، سلوک اجتماعی را قبول دارد؟
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
undefined جلسه اول این بحث هفته گذشته برگزار شد.
undefined زمان و مکان درس:
undefined شنبه های هر هفته؛ یک ساعت قبل اذان ظهر
undefined قم، چهارمردان، مسجد آیت الله جوادی آملی
#عرفان_در_وادی_عمل
undefined پخش زنده در کانال نسیم حکمت undefinedhttps://eitaa.com/nasimehekmat

۸:۴۳

1_18812835678.mp3

۵۰:۰۸-۱۱.۹ مگابایت
undefined دور جدید؛ درس سلوک اجتماعی قم
undefined ایراد شده در جلسه اول | شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴
#صوت_جلسه#سلوک_اجتماعی#استاد_یزدان_پناه#جلسه_اول_دوره_دوم

۸:۴۸

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined بسم الله الرحمن الرحیم
undefined جلسه ۴۳۱ (۲۱) (۱۴۰۴.۲.۲۷ / ۱۹ ذیقعده/ شنبه)
undefined سلوک اجتماعی (۱)
undefined بخش اول
undefined پیشینه سلوک اجتماعی
undefined حدود سی‌وچهار جلسه بحث سلوک اجتماعی در تهران داشتیم که نیمی از آن بحث را گفتیم و نیمی از آن مانده است. آیا سلوک می‌شود به صورت اجتماعی باشد؟ آیا دین هم اجازه داده است؟ یا اینکه اساساً دین سلوک را به صورت اجتماعی بسته است؟ این سؤالی جدی است، چون تا صحبت از سلوک و معنویات و مسائل باطنی پیش می‌آید، به ذهن می‌رسد که جنسِ چنین چیزی اجتماعی نیست. اما حرف ما این است که اساساً سلوک می‌تواند اجتماعی باشد و باید هم اجتماعی باشد. (هم ممکن است و هم ضرورت دارد). با شیوه‌هایی باید این سلوک اجتماعی را پیاده کرد.
undefined مبانی سلوک اجتماعی
undefined در تهران، اشاره کردیم که شش بنیاد و پایه برای سلوک اجتماعی هست که این شش پایه مؤثر است نه اینکه پایه‌های دیگری ندارد. اینها مهم‌تر و مؤثرتر است. نتیجه این شد که اساساً باید سلوک به صورت اجتماعی باشد.
undefined این بخش دوم و ادامه مباحث سلوک اجتماعی، فنی‌تر است. این مباحث فنی است که راه را باز می‌کند و برخی از تأبی‌ها را برمی‌دارد. بخش دوم را آوردیم در قم. این قسمت بخش دوم سلوک اجتماعی است. پیشنهاد این است که سروران آن سی‌وچهار جلسه‌ای که در تهران ارائه شد، یک دور گوش دهند تا در ادامه بهتر مباحث تکمیل شود. هر چند بنا داریم در سه جلسه خلاصه آن مطالب را بیان کنیم.
undefined تعریف اول از سلوک
undefined سلوک یک معنای عامی دارد که شامل همه (مؤمن و کافر) می‌شود؛ همه دارند یک نحوه سلوک می‌کنند. این معنای سلوک را در نظر نداریم، بلکه به معنای طریقت اشاره داریم. سلوکی که برخی با تسامح می‌گویند رگه‌ای از فضای معنوی هم داشته باشد، این هم در فضای سلوکی عارفان معنی می‌دهد. نه اینکه به مراحل عالی سلوک اشاره دارد مورد نظرمان نیست. مراد از سلوک همان طریقتی است که عارفان گفته‌اند با مداقه‌هایی که در کارشان هست. سلوک از یک جهت معامله قلبی است. تا ادبیات قلب می‌آید، یعنی بحث در باطن است. نه اینکه در سطح نیست، بلکه منحصر در سطح نیست. بلکه با جهت باطنی رقم می‌خورد.
undefined ایمان چگونه است؟ یک گره قلبی است که بروز در سطح هم دارد. به عمل می‌آید و لوازمی هم دارد. هویت ایمان یک هویت پذیرشی قلبی است؛ عقد قلبی است.
undefined در متن دینی صحبت از شرک خفی می‌شود. این را کجا باید پیدا کرد؟ در قلب. غیر از شرک جلی است. در لابه‌لای دل اموری می‌گذرد که خیلی پنهان است؛ مانند حرکت مورچه سیاه بر روی سنگ سیاه در یک شب تاریک. در قرآن آمده است اکثر مؤمنان ایمان دارند در عین حال که شرک هم دارند. «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ» (یوسف ۱۰۶). برخی در ته دل می‌گویند: خدایا چرا؟! و الا اگر درست باشد، می‌گوید: هر چه تو گفتی و تو خواستی، همان است. من طبق دستور تو انجام دادم، هر چه شد، شد. اینها خلل‌های درونی است.
undefined اخلاص چگونه است؟ یک مقوله باطنی و درونی است، ولی بروز بیرونی دارد. مثلاً زبان را می‌بندد و حرف نمی‌زند. ما خیلی از اموری داریم که امری درونی و باطنی است. بلکه شریعت درباره امور باطنی فراوان سخن گفته است. به حسب بحث‌های قرآنی چند برابر احکام سخن گفته است. ما که چند سال عرفان در وادی عمل می‌گوییم، همه‌اش از شریعت است و حرف دین است. یک بحث تجری در اصول هست، این هم امری در درون است که در اصول مطرح کردند و دچار مشکل شدند.
undefined در شریعت هر امری، حتی ظاهری‌ترین‌هایش، درونی است و لایه‌های درونی بسیار دارد. «سَجَدَ لَكَ‏ سَوَادِي‏ وَ خَيَالِي وَ آمَنَ بِكَ فُؤَادِي». در دین هست، افراد می‌بینند که در جانشان خلجاناتی و خواطری آمده است، چیزهایی بر قلب می‌آید، اما همه‌اش غرق بیرون هستند و در سطح زندگی می‌کنند. اما این امور باطنی حقیقی است و وجود دارد و شریعت برای اینکه می‌خواهد ما را به کمال برساند، اینها را هم دارد و به آنها پرداخته است.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۸:۴۹

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined بخش دوم
undefined ادبیات قلب، فواد، لبّ، دل، که حقیقت وجودی انسان و باطنی درونی انسان است فراوان در قرآن آمده است. هزار و یک حال و هزار و یک انقلاب دارد. این محدوده است، محدوده طریقت و سلوک. اساساً هویت باطنی دارد، ولی در عین حال یک چنین حقیقتی خودش را بروز می‌دهد در همه ساحت‌ها. ما از عمق می‌آییم به سمت ظاهر و ظاهر را آنقدر غلیظ می‌کنیم که اصلاً باطن را فراموش می‌کنیم.
undefined این دل و باطن که هویت اصلی وجودی باطنی ماست و حقیقت اصلی ما اوست و این امور ظاهری و پایین‌تر همه شعب اوست، یک چنین دلی، معاملات قلبی و دلی را می‌خواهیم بحث کنیم. دغدغه‌ سالک این است که درون چه خبر است. برخی می‌گویند: نکند این مالم برود، اما برخی می‌گویند: نکند که این حالم برود.
undefined مؤمنانی داریم که دغدغه شریعت دارند، ولی در سطح هستند. واقعاً مؤمن است، حتی در قرآن آمده است که به اینها رحیق مختوم می‌دهند. مثلاً یک شبش با حال شود، خیلی برایش عالی است. مگر می‌شود کسی یک سال نماز شب بخواند، اما هیچ نشود. گرچه برخی می‌گویند: صد سال هم بخوانم و هیچ ندهند باز هم می‌خوانم. معاملات قلبی مع الله است.
undefined طریقت یک نوع معاملات قلبی است برای رسیدن به خدا. طریقت سلوک با خدا برای رسیدن به خدا. اینها در ادبیات تقرب دینی اشباع شده است. ما گاه می‌گوییم: نماز می‌خوانیم قربة الی الله. معتقدم هر کسی اندک بگوید در پیشگاه خدا الله اکبر، این یک نوع تقرب است.
undefined اما برای تقرب در متن دینی اشاره داریم به مقربین که در برابر اصحاب یمین و اصحاب شمال است. مقربین اصلاً نعم‌شان با اصحاب یمین قابل مقایسه نیست و این مقربین نوع عالی فضای سلوکی است. اصحاب یمین اهل سعادت‌اند، اما مقربین چیز دیگری‌اند. خداوند نسبت به اینها دست‌افشانی می‌کند. و اینها از تسنیم می‌نوشند و اصحاب یمین از رحیق مختوم.
undefined در بعضی از دعاها و مناجات‌ها گاه شیوه تقرب و حقیقت تقرب را هم توضیح داده‌اند. گاه گفته می‌شود کمال انقطاعی که معلق به عز قدس تو بشوم که باید از حجب نوری گذشت و از عقول و مفارقات هم باید عبور کرد. سخن این است سلوک یعنی معامله قلبی با خدا، برای رسیدن به خدا که همان تقرب است. تقرب سطوحی دارد.
undefined همین که انسان با خدا باشد و آرامش پیدا کند و با او باشد، همین می‌شود تقرب تا اینکه در نهایت از حجب نوری می‌گذرد و کمال انقطاع حاصل می‌شود معلق به عزّ قدس می‌شود. پس سلوک از یک جهت دست به کار شدن است، اما با یک دغدغه خاص، برای رسیدن به خدا. پایه کار باطنی است. دست به کار شدن باطنی و قلبی و درونی است.
undefined پس سلوک سمت‌وسوی باطنی دارد و دغدغه خدا دارد و می‌خواهد به خدا برسد. این اندیشه را می‌گویند سلوک که عارفان از آن تعبیر به سلوک الی الله می‌کنند. گاهی عنوان داده‌اند: طریقت. شریعت، عمل به دستورات دینی است؛ طریقت، سمت‌وسوی باطنی پیدا کردن و حرکت الی الله است؛ حقیقت، رسیدن به حقایق هستی و دریافت آن‌ها است. کسانی که بیشتر از همه در این خصوص استفاده کرده‌اند و کار کرده‌اند عرفا هستند. و حتی اخلاقیونی که در این زمینه‌ها صبحت کردند، چاشنی کارشان این اندیشه‌هایی است که عارفان گفته‌اند. پس می‌توان گفت: سلوکِ عرفانی؛ طریقت؛ سلوک الی الله؛ سلوکِ مقربینی. (تا اینجا تعریف اول از سلوک بیان شد).
undefined تعریف دوم سلوک
undefined گاه می‌گویند سلوک رفع قیود جزئیه و تعینات و تعشقات برای رسیدن به حقیقت مطلق و مطلق شدن است تا مناسبت با آن مطلق حقیقی حاصل شود و به سمت آن حرکت کنیم. در واقع می‌خواهیم بگوییم: سالک ابتدا در مرحله‌ای نازل است، چون تعلقات و تعشقات فراوانی دارد. باید از اینها دست کشید و پوست‌اندازی‌ها صورت بگیرد.
undefined این توضیح می‌خواهد چه کار کند؟ برای اینکه موجودات از آن عالم می‌آیند، به‌تدریج برای خودشان تعلقات و تعیناتی پیدا می‌کنند. از خزائن بالا که آمدیم پایین، مطلق بودیم، یک منزل که آمدیم پایین، قیود آن را پیدا کردیم. مثلاً از صقع ربوبی آمدیم پایین در مرحله عقل، قیودات عالم عقل را پیدا کردیم؛ آمدیم در عالم مثال، قیودات آن را پیدا کردیم تا رسیدیم به عالم ماده، قیود مادی پیدا کردیم. این قیود لزوماً منفی نیستند. قیودات عالم ماده ما را محبوس کرده است.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۸:۵۰

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined بخش سوم
undefined این قیودات نوعی تعشقات می‌آورد که فلسفه نفس اماره هم همین است؛ چون تعشقات داریم، میل در عالم ماده هست. به محض ورود به عالم ماده، تعشقات هست و نفس آمدن در عالم ماده انسان را با تعشقات همراه می‌کند. روح به بدن که تعلق می‌گیرد، باید به این تعلقات بدنی که خاکی است توجه کند. پس هر چه عوالم را طی می‌کنیم، تعشقاتی پیدا می‌کنیم. به‌ویژه اینکه ما گاه این کار را می‌کنیم که تابع نفس اماره می‌شویم و گناه هم می‌کنیم و بدترین شرایط را به لحاظ تعلقات در خود ایجاد می‌کنیم. اینجاست که آقایان می‌گویند شما باید از این قیودات و تعشقات دست بردارید. هر چه بیشتر دست بردارید، بیشتر به عمق خواهید رفت.
undefined تعلقات مادی را برداری، جزء عالم مثال می‌شوی. تعلقات مثالی را برداری، جزء عالم عقل می‌شوی. خاصیت انسان این‌گونه است. جنس سلوک این است که من را سبک می‌کند و تعلقات من را برمی‌دارد تا من به مراتب بالاتر راه پیدا کنم.
undefined رفع تعلقات خون دل خوردن دارد. رفع تعلقات توجه به باطن لازم دارد. از یک جهت اینقدر شیرین است که حد ندارد. چرا؟ چون مطابق فطرت است. شهید مطهری می‌گوید ما گاهی انفاق می‌کنیم و دو حال متناقض داریم. یک حال اینکه پول ما رفته است و یک حال اینکه احساس سربلندی می‌کنیم. فطرت ما خیلی با این جنس همراه است و لذت می‌برد. اینکه آقایان می‌گویند در ترک لذت، لذت ویژه‌ای هست (به همین خاطر است). بحث شراب بهشتی که می‌شود، پایه‌اش همین لذایذ معنوی است. یعنی انسان شکفته می‌شود با حقایق معنوی که دریافت می‌کند. باید رفع قیود کند. تا این طرف را طرد نکند نمی‌شود. رفع قیود خودش یک نوع سلوک و طریقت است. منطق این است: «پاک شو اول و پس دیده بر آن پاک انداز»؛ باید مناسبت پیدا کنی. رفع قیود جزئیه تا به حقیقت اطلاقی‌اش برسد؛ صفای فطری اصلی ناب قلبی و فوق قلبی را پیدا کند تا به خدا برسد. اصل حرف این است.
undefined همین رفع تعشقات را هر که داشته باشد، باید در دل اجتماع هم توجه به این رفع تعشقات داشته باشد. پس سلوک یا معامله قلبی است با خدا برای رسیدن به خدا (تعریف اول). یا رفع قیود جزئیه و تعشقات برای مطلق شدن تا به مطلق بپیوندیم (تعریف دوم).
undefined تعریف سوم سلوک
undefined ما یک سلوک ایمانی داریم و یک سلوک توحیدی. محل بحث ما سلوک توحیدی است. سلوک ایمانی، حرکت در فضای ایمانی است که با دغدغه بهشت و جهنم هم پیش می‌رود. به تعبیر امام صادق علیه‌السلام سه نوع عبادت داریم: ۱. از ترس جهنم که عبادت بردگان است. در نهایت به بهشت هم می‌رود. ۲. عبادت به طمع بهشت که این عبادت تجار است؛ طلبَ الثواب است. ۳. عبادت احرار که خداوند را از سر محبّت و علاقه به او انجام می‌دهند. حبّاً له. این یک سبک زیست ویژه‌ای است که مؤمنانه موحدانه است. اما برخی تنها در حد مؤمنانه زندگی می‌کنند. اما برخی موحدانه زندگی می‌کنند.
undefined بوعلی در نمط نهم اشارات می‌گوید: همه اینها در نهایت مرحوم‌اند، اما کسی که به طمع بهشت عبادت می‌کند، در نهایت غایت و هدفش غبغب و ذبذب خودش است. اما دغدغه یک عده خود خدا است. کسی که منصرف از این سو می‌شود به قدس ربوبی توجه می‌کند تا به خدا برسد. چنین کسی زیست موحدانه دارد.
undefined پس دو نوع زیست داریم: مؤمنانه. مؤمنانه موحدانه. هرگاه زیست مؤمنانه موحدانه پیدا کرد، می‌گوییم او در حال سلوک عرفانی را است. هدف توحید و خداست و اصل این است. خداوند چرا اصحاب یمین را از مقربین جدا کرده است؟ سرّش همین است. در دوره رسول‌الله عده‌ای بودند همراه رسول‌الله و این دغدغه‌ها را داشتند، مثل عثمان بن مظعون و سلمان که همه آنها دور امیرالمؤمنین علیه‌السلام بودند. اینها دغدغه‌هایی از این سنخ داشتند. اما اصحاب دیگری هم بودند که چنین دغدغه‌هایی نداشتند. چه باید گفت؟ او سبک زیست مؤمنانه دارد، ولی موحدانه نیست. اما آن گروه اول زیست مؤمنانه دارند که موحدانه هم هست. این یک سبک زندگی ویژه‌ای را رقم می‌زند.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۸:۵۰