م

مدرسه علوم دینیه مهدیه

۲۴۱عضو
بازارسال شده از رزمندگان پایگاه شهیدعبدالرضا
thumnail
undefined انّا للّٰه و انّا الیه راجعون...undefined کارشناس بیان احکام، استاد ارجمند حجت‌ الاسلام حاج شیخ علیرضا کریمیامام جماعت مسجدحوری محله قیام دار فانی را وداع گفت.undefinedایشان عضو دفتر پاسخ گویی به مسائل شرعی رهبر معظم انقلاب و نماینده آیت الله العظمی سیستانی حفظهما الله بودند.رحمت‌خدا بر عاشقان ابا عبدالله undefinedامشب نماز لیله الدفن برای استاد مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ علیرضاکریمی فراموش نشودعلیرضا فرزند عبدالکریمundefined https://eitaa.com/madresyemahdeye

۱۴:۳۱

آموزش قرآن وتجویدعقائداسلامی،احکام، ویژه خواهرانundefined دوشنبه هاازساعت ۱۳ الی ۱۵undefinedشروع ثبت نام روزهای دوشنبه ۱۴۰۳/۷/۲الی۱۴۰۳/۷/۱۶undefinedundefinedundefinedundefinedتلفن تماس02155304701‎02155052817مکان.تهران: میدان شوش خیابان فدائیان اسلام جنب مسجدمهدیه پ ۱۳۶۳
گروه قرآن ومعارف مدرسه ی علوم دینیه مهدیهhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۲۱:۲۳

السلام علیک یاحسن بن علی ایهاالعسکری یابن رسول الله...undefinedundefinedundefinedزندگی‌نامه امام حسن عسکری علیه السلامبنابرمنابع معتبر امام حسن عسکری (ع) در روز هشتم یا دهم ماه ربیع الثانی سال ۲۳۲ قمری (سال ۸۴۷ میلادی) به دنیا آمده است. در تقویم های ما روز هشتم ربیع الثانی به عنوان تاریخ تولد امام حسن عسکری (ع) ثبت شده است. پدرش امام هادی (ع) و مادرش بانویی به نام حدیثه بود.محل تولد امام حسن عسکری (ع) در شهر مدینه به دنیا آمد.مشخصاتمشخصات ظاهری امام یازدهم به این شرح نقل شده است: صورتی گندمگون، بدنی در حد اعتدال، ابروهای سیاه کمانی، شچمانی درشت، پیشانی گشاده، دندان های درشت و سفید، خالی بر گونه راست.محل زندگیامام حسن عسکری (ع) در سنین کودکی (سال ۲۳۳ یا ۲۳۶ قمری) به همراه پدرش توسط حاکم وقت به عراق فراخوانده شد و در شهر سامرا آن ها را تحت نظر قرار دادند. ایشان بیشتر عمر خود را در این شهر به سر برد و تنها امامی است که نتوانست در طول عمر خود به سفر حج برود.همسر و فرزندان امام حسن عسکری (ع)(نرجس خاتون) مادر امام عصر (علیه السلام) یکى از ملکه هاى وجاهت و زیبایى است که از نسل حواریون عیسى بن مریم بوده است. قدرت الهى آن بانوى مکرمه را براى همسرى حضرت عسکرى (علیه السلام) از روم به سامرا فرستاده تا گوهر تابناک وجود مهدویت در آن رحم پاک پرورش یابد. نرجس خاتون که نام دیگر او ملیکا بود، نوه قیصر روم و از خاندان شمعون، وصى بلا فصل حضرت مسیح است.در مورد اولاد این امام همام نیز نقل های مختلفی وجود دارد. منابع شیعی تنها فرزند ایشان را امام زمان (عج) می دانند. برخی منابع علاوه بر این نام دو دختر را هم برای امام عسکری (ع) ذکر کرده اند. بعضی دیگر پسری به نام موسی را هم به ایشان نسبت داده اند و منابع اهل سنت معتقدند که ایشان فرزندی نداشته است.امامت بعد از شهادت امام هادی (ع) بنا بر وصیت ایشان امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۵۴ در حالی که ۲۲ سال سن داشت به امامت رسید. مدت امامت امام یازدهم ۶ سال بوده است.در طول دوران امامت ایشان سه خلیفه عباسی به روی کار آمدند: معتز عباسی، مهتدی و معتمد.امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۵۵ توسط معتز به زندان افتاد و دو سال زندانی بود اما معتمد که آغاز خلافتش با قیام های شیعیان مواجه شد امام را آزاد کرد ولی مجددا در سال ۲۶۰ قمری ایشان را به زندان انداخت. امام یک ماه بعد مجددا آزاد شد اما تحت نظر قرار گرفته شد.شهادت undefinedundefinedundefinedتاریخ شهادت امام حسن عسکری روز جمعه هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ قمری بوده است. ایشان در سن حدود ۲۹ سالگی به دست معتمد عباسی مسموم شد و به شهادت رسید.
گروه قرآن ومعارف مدرسه علوم مهدیهundefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۲۰:۲۳

undefinedundefinedundefinedundefinedundefined#_اللهم_عجل_لولیک_الفرجیا_مهدی_ادرکنیundefinedundefinedباید برای درک حضورش دعا کنیمخود را از این جهان خیالی جدا کنیم
هرگز برای پر زدن از پیله دیر نیستاز جنس عشق، بال و پری دست و پا کنیم
گم کرده ایم ما خودمان را و لازم استدر ندبه ها شکایت از این ماجرا کنیم
در حیرتم از این که غریبیم و باز همهرگز نشد که یادی از آن آشنا کنیم
شرط است در طریق محبت که جان خویشهمواره از تعلّق عالم رها کنیم
ما از هر آنچه غیر رخ دوست خسته ایمبی او چگونه با دل بی چاره تا کنیم؟
«خورشید را برای ظهور آفریده اند»فکری برای رفتن این ابرها کنیم
تنها حضورِ اوست که درمان دردِ ماستباید برای درک حضورش دعا کنیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهمundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined(قاسم اردکانی)undefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۸:۵۹

thumnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedمِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًاشهادت مجاهدبزرگواروعالی مقام حجت الاسلام سیدحسن نصرالله را به محضرمولایمان امام زمان[عج]مقام معظم رهبری وهمه شیعیان ومحبان اهل بیت عصمت علیهم السلام تسلیت تبریک وتعزیت عرض می نمائیمundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedگروه قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه
سروشundefinedundefinedhttps://splus.ir/madreseymahdiyeایتاundefinedundefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeyeبلهundefinedundefined@madreseyemahdiye

۱۲:۵۱

thumnail
#_اطلاعیه#_روضه_آخرماه_undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedبسم الله الرحمن الرحیمالسلام علیک یااهل بیت النبوهundefinedبدینوسیله ازشمادعوت می شود درجلسه هیئت متوسلین به امیرالمؤمنین علیه السلام[مدرسه علوم دینیه مهدیه] شرکت نمائیدزمان:روزچهارشنبه ۱۴۰۳/۷/۱۱ساعت ۱۹ undefinedسخنران:حجت الاسلام مظلومیبانوای:کربلائی مهدی شمسمکان:مدرسه علوم دینیه مهدیهمیدان شوش، ابتدای خیابان فدائیان اسلام پلاک۱۳۶۳باحضورخواهران وبرادرانundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #_قرآن_معارف_مدرسه_#_مهدیهایتاundefinedundefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeyeسروشundefinedundefinedhttps://splus.ir/madreseymahdiyeبلهundefinedundefined@madreseyemahdiye

۱۸:۴۹

#_اطلاعیه🖤#_مراسم_توسل🔰#_اللهم_عجل_لولیک_الفرجundefinedundefinedundefinedمراسم توسل به امام ومولایمان حضرت حجت بن الحسن المهدی (عج) برای امرفرج وپیروزی رزمندگان اسلام[جبهه مقاومت] و سخنرانی امشب از ساعت ۱۹:۳۰ با حضور برادران و خواهران در مدرسه مهدیه برگزار میگرددundefined undefinedundefinedundefined
لینک پخش زندهundefinedalmiqat.com/liveگروه قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیهundefinedundefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۱۰:۱۷

بسم الله الرحمن الرحیمundefinedحلول ماه ربیع الثانی فرخنده ومبارکبادundefinedundefined نماز اول ماه قمری undefined
از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار سورۀ قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی #سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای.و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان:بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.اللهم عجل لولیک الفرجundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedگروه قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیهhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۹:۲۴

 بسم الله الرحمن الرحیم#_احکام🔰undefinedبه اتفاق نظر تمام فقهای شیعه فقط نمازهای واجب مانند نماز یومیه، نماز آیات، نماز عیدفطر وقربان، نماز میت و نماز جمعه را می‌توان به جماعت اقامه کردوتنهانمازمستحبی باران رامی توان به جماعت خواندundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedگروه قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیهundefinedundefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۲۰:۳۰

#_اطلاعیه🔰#_روضه_آخرماه_بسم الله الرحمن الرحیمالسلام علیک یااهل بیت النبوهundefinedبدینوسیله ازشمادعوت می شود درجلسه هیئت متوسلین به امیرالمؤمنین علیه السلام[مدرسه علوم دینیه مهدیه] شرکت نمائیدزمان:روزچهارشنبه ۱۴۰۳/۸/۹ساعت ۱۹ undefinedسخنران:حجت الاسلام مظلومیبانوای:کربلائی محمدقدیمیمکان:مدرسه علوم دینیه مهدیهمیدان شوش، ابتدای خیابان فدائیان اسلام پلاک۱۳۶۳باحضورخواهران وبرادران #_قرآن_معارف_مدرسه_#_مهدیهایتاundefinedundefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeyeسروشundefinedundefinedhttps://splus.ir/madreseymahdiyeبلهundefinedundefined@madreseyemahdiye

۷:۳۳

#_اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم🔰#_یا_مهدی_ادرکنیundefinedبیا تَر کن لب خشکیده امواج دریا رابیا پُر کن دو دستِ خالی و محتاج دنیا را
بیا و با نفس هایت دو عالم را بهاری کنبیا و جای اجداد غریبت شهریاری کن
بیا آقا ببین دلشوره های عاشقانت رادخیل زائران در جای جایِ جمکرانت را
بیا از بامِ کعبه خطبه کن شرح قیام ات رابیا که مادرت در بینِ کوچه برده نامت را
بیا که عمه جانت از صمیمِ دل دعا کردهتو را مضطر میانِ خیلِ نامحرم صدا کرده
بیا ای منتقم، خون حسینت بر زمین ماندهبیا که سر به روی نیزه و پیکر زمین ماندهundefinedمیلاد فریدنیا#_اللهم_عجل_لولیک_الفرجundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedکانال آموزش قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیهundefinedundefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۹:۴۳

بسم الله الرحمن الرحیمundefined نماز اول ماه قمری undefined
از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار سورۀ قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی #سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای.و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان:بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.اللهم عجل لولیک الفرجundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedگروه قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیهhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۶:۴۶

بسم الله الرحمن الرحیمسوره آل عمران آیه ۱۷۸undefined ﻭَﻟَﺎ ﻳَﺤْﺴَﺒَﻦَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍْ ﺃَﻧَّﻤَﺎ ﻧُﻤْﻠِﻲ ﻟَﻬُﻢْ ﺧَﻴْﺮٌ ﻟﺎَِّﻧْﻔُﺴِﻬِﻢْ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﻧُﻤْﻠِﻲ ﻟَﻬُﻢْ ﻟِﻴَﺰْﺩَﺍﺩُﻭﺍْ ﺇِﺛْﻤﺎً ﻭَﻟَﻬُﻢْ ﻋَﺬَﺍﺏٌ ﻣُّﻬِﻴﻦٌﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ، ﻣﭙﻨﺪﺍﺭﻧﺪ ﻣﻬﻠﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻬﻠﺖ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﺗﺎ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ (ﺧﻮﺩ) ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺧﻮﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:undefinedﻗﺮﺁﻥ، ﻭﺍژﻩ ﻱ ﻟﺎﻳﺤﺴﺒﻦّ «ﮔﻤﺎﻥ ﻧﻜﻨﻴﺪ» ﺭﺍ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﻛﻔّﺎﺭ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺳﺴﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻜﺎﺭ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻴﻨﻲ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ﺿﻤﻴﺮﻱ ﻟﺎﺯم ﻣﺤﺮﻭﻣﻨﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺭﺍ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ، ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩﻱ، ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ، ﻋﺰّﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮔﺮﻭ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﻪ ﻛﻔّﺎﺭ ﻭ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻱ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺑﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﭘﻨﺪﺍﺭﻫﺎ ﺧﻂ ﺑﻄﻠﺎﻥ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﺍﻫﻞ ﻛﻔﺮ، ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ، ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﺭ ﺭﻓﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﺑﻪ ﻛﻔﺮ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ، ﻣﻬﻠﺖ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺗﺒﺎﻫﻲ ﺧﻮﻳﺶ ﻏﺮﻕ ﺷﻮﻧﺪ.ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻳﺰﻳﺪ ﺍﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﻴﺪ، ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻛﺎﺥ ﻳﺰﻳﺪ ﺩﺭ ﺷﺎم ﺑﺮﺩﻧﺪ. ﻳﺰﻳﺪ ﺩﺭ ﻣﺠﻠﺲ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﻏﺮﻭﺭ ﺗﻤﺎم ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻳﻨﺐ ﮔﻔﺖ: «ﺩﻳﺪﻳﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﻣﺎﺳﺖ»، ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻭ، ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﺴﺖ ﻭ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻢ. ﻫﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺍﻧﺠﺎم ﺑﺪﻩ، ﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻛﻨﻲ. ﺁﺭﻱ، ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺧﻮﺷﮕﺬﺭﺍﻧﻲ، ﻋﺬﺍﺏ ﺧﻮﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ، ﺗﺎ ﻋﺰّﺕ ﺧﻴﺎﻟﻲ ﻭ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ﺁﻧﺎﻥ، ﺑﺎ ﺧﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺫﻟّﺖ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ.ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺩﻭﮔﻮﻧﻪ ﺍﻧﺪ: ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺻﻠﺎﺣﻨﺪ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺗﻠﺦ ﻭ ﺷﻴﺮﻳﻦ، ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﻫﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺗﻤﺎم ﻗﺎﺑﻠﻴّﺖ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﻭﺯ ﻛﻨﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺫﻳﻞ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﺮﮒ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻔّﺎﺭ ﻳﻚ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﺯﻳﺎﺩﺗﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ «ﺍﻧّﻤﺎ ﻧﻤﻠﻲ ﻟﻬﻢ ﻟﻴﺰﺩﺍﺩﻭﺍ ﺍﺛﻤﺎً» ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻧﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ (ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ)، ﺍﺳﺘﺪﺭﺍﺝ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻧﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻋﻴﻮﺑﺸﺎﻥ، ﻣﻐﺮﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻧﺪ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺏ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻔﺘﻮﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻴﭻ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ «ﺍﻣﻠﺎء» ﻭ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﻣﺒﺘﻠﺎ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:١- ﻛﻔﺮ، ﻣﺎﻧﻊ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎﻳﺤﺴﺒﻦّ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﻛﻔﺮﻭﺍ...»٢- ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻳﺎ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﻋﻤﺮ ﻭﺯﻣﺎﻥ ﺭﻓﺎﻩ، ﺑﺪﺳﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ. «ﻧﻤﻠﻲ ﻟﻬﻢ... ﻧﻤﻠﻲ ﻟﻬﻢ»٣- ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﻴﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻟﻜﻦ ﺑﻌﻀﻲ ﺩﺭ ﻣﺼﺪﺍﻕ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. «ﻟﺎﻳﺤﺴﺒﻦ... ﺧﻴﺮ ﻟﺎﻧﻔﺴﻬﻢ»٤- ﻣﻬﻠﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﻣﺤﺒﻮﺑﻴّﺖ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻟﺎﻳﺤﺴﺒﻦّ... ﺧﻴﺮ ﻟﺎﻧﻔﺴﻬﻢ»٥ - ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﺮﻃﻲ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺧﻴﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﻧﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺷﺮّ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ. «ﺍﻧﻤﺎ ﻧﻤﻠﻲ ﻟﻬﻢ ﻟﻴﺰﺩﺍﺩﻭﺍ ﺍﺛﻤﺎً»٦- ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺖ، ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﺯ ﻋﻤﺮ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻧّﻤﺎ ﻧﻤﻠﻲ ﻟﻬﻢ»ﺍﻣﺎم ﺳﺠﺎﺩﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﺩﻋﺎﻱ «ﻣﻜﺎﺭم ﺍﻟﺎﺧﻠﺎﻕ» ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺧﺪﺍﻳﺎ! ﺍﮔﺮ ﻋﻤﺮ ﻣﻦ ﭼﺮﺍﮔﺎﻩ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺑﮕﺮﺩﺍﻥ.٧- ﺯﻭﺩ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻧﻜﻨﻴﻢ، ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻛﺎﺭ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﺁﻭﺭﻳﻢ. «ﺍﻧّﻤﺎ ﻧﻤﻠﻲ ﻟﻬﻢ ﺧﻴﺮ... ﻭ ﻟﻬﻢ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻬﻴﻦ»٨ - ﺭﻓﺎﻩ ﻭ ﺣﺎﻛﻤﻴّﺖ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﺳﻜﻮﺕ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ. «ﻧﻤﻠﻲ ﻟﻬﻢ... ﻟﻬﻢ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻬﻴﻦ»٩- ﻋﺬﺍﺏ ﻫﺎﻱ ﺁﺧﺮﺕ، ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻣﺘﻌﺪّﺩﻱ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻬﻴﻦ» ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻗﺒﻞ ﻧﻴﺰ ﻓﺮﻣﻮﺩ. «ﻋﺬﺍﺏ ﺃﻟﻴﻢ»منبع:تفسیرنورundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedکانال آموزش قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیهundefinedundefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۱۹:۲۷

بسم الله الرحمن الرحیمundefinedundefinedﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻭ ﺩﻭم ﺗﺎ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻭ ﺷﺸﻢ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﺍﻧﺒﻴﺎء ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﺎ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:undefined٥٢ ـ ٥٦.ﺇِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﻟِﺄَﺑِﻴﻪِ ﻭَﻗَﻮْﻣِﻪِ ﻣَﺎ ﻫَﺬِﻩِ ﺍﻟﺘَّﻤَﺎﺛِﻴﻞُ ﺍﻟَّﺘِﻲ ﺃَﻧﺘُﻢْ ﻟَﻬَﺎ ﻋَﻜِﻔُﻮﻥَ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﻭَﺟَﺪْﻧَﺂ ءَﺍﺑَﺂءَﻧَﺎ ﻟَﻬَﺎ ﻋَﺒِﺪِﻳﻦَ ﻗَﺎﻝَ ﻟَﻘَﺪْ ﻛُﻨﺘُﻢْ ﺃَﻧﺘُﻢْ ﻭَءَﺍﺑَﺂﺅﻛُﻢْ ﻓِﻲ ﺿَﻠَﻞٍ ﻣُّﺒِﻴﻦٍ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﺃَﺟِﺌْﺘَﻨَﺎ ﺑِﺎﻟْﺤَﻖِّ ﺃَمْ ﺃَﻧﺖَ ﻣِﻦَ ﺍﻟَّﻠﻌِﺒِﻴﻦَ ﻗَﺎﻝَ ﺑَﻞْ ﺭَﺑُّﻜُﻢْ ﺭَﺏُّ ﺍﻟﺴَّﻤَﻮَﺕِ ﻭَﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻓَﻄَﺮَﻫُﻦَّ ﻭَﺃَﻧَﺎْ ﻋَﻠَﻲ ﺫَﻟِﻜُﻢ ﻣِّﻦَ ﺍﻟﺸَّﻬِﺪِﻳﻦَ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺪﺭ(ﻣﺎﺩﺭﺵ ﻳﺎ ﻋﻤﻮﻯ)ﺵ ﻭ ﻗﻮﻣﺶ ﮔﻔﺖ: «ﺍﻳﻦ ﺗﻨﺪﻳﺲ ﻫﺎ ﭼﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻠﺎﺯم(ﭘﺮﺳﺘﺶ)ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ؟!» * ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﻧﻴﺎﻛﺎﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻳﺎﻓﺘﻴﻢ.» *(ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ)ﮔﻔﺖ: «ﺑﻴﻘﻴﻦ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻧﻴﺎﻛﺎﻧﺘﺎﻥ، ﺩﺭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭﻱ ﺑﻮﺩﻳﺪ!» *(ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﺎﻥ)ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﺁﻳﺎ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻱ، ﻳﺎ ﺗﻮ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﻳﮕﺮﺍﻧﻲ؟!» *(ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ)ﮔﻔﺖ: «ﺑﻠﻜﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ(ﻫﻤﺎﻥ)ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺷﻜﺎﻓﺘﻪ [ﻭ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ] ﺍﺳﺖ؛ ﻭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ(ﻣﻄﻠﺐ)ﻫﺴﺘﻢ.ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻫﺎ:undefined١.ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺍﺯ ﺳﻨﮓ ﻭ ﭼﻮﺏ، ﺑﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﺗﺮﺍﺷﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﻘﺪﺱ ﺷﻤﺮﺩﻩ، ﻣﻲ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪﻧﺪ.٢.ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﺒﺎﺭﺯﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺧﺮﺍﻓﺎﺕ ﺭﺍ، ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﺷﺮﻭﻉ ﻛﺮﺩ.ﺍﻭ ﻧﺨﺴﺖ ﺳﻌﻲ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﭘﺪﺭ ﻣﺎﺩﺭ ﻳﺎ ﻋﻤﻮﻱ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﻗﻮم ﺧﻮﻳﺶ ﺭﻓﺖ.٣.«ﺗﻤﺎﺛﻴﻞ» ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻋﻜﺲ ﻳﺎ ﻣﺠﺴﻤﻪ ﻱ ﺑﻲ ﺭﻭﺡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﻳﺎﺩﺑﻮﺩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺁﻥ ﻗﻮم ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻛﻢ ﻛﻢ ﻣﻘﺪﺱ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﻣﻠﺎﺯم ﻭ ﺩﻝ ﺑﺴﺘﻪ ﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ.٤.ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﺎ ﻟﺤﻨﻲ ﺗﺤﻘﻴﺮﺁﻣﻴﺰ ﻭ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﮔﻔﺖ: ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺜﺎﻝ ﻫﺎ ﻭ ﻋﻜﺲ ﻫﺎ ﭼﻴﺴﺖ؟! ﻳﻌﻨﻲ، ﺍﻭﻟﺎً ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻭ ﺛﺎﻧﻴﺎً ﺑﺎ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺗﻤﺜﺎﻝ ﻭ ﻋﻜﺲ، ﺑﻪ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﻓﻬﻤﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺖ ﻫﺎ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﻭ ﻣﻘﺪﺱ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺧﻴﺎﻟﺎﺕ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﺎﻗﻠﻲ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺮﻧﺶ ﻛﻨﺪ.٥.ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﻣﻨﻄﻖ ﻭ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﺮﻙ ﻭ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﻧﻴﺎﻛﺎﻧﺸﺎﻥ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭘﺪﺭﺍﻧﻤﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﺖ ﻣﻲ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺎﻱ ﺑﻨﺪ ﻫﺴﺘﻴﻢ.٦.ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺑﺮ ﻛﺜﺮﺕ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺳﻴﺮ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺁﻥ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻣﻄﻠﺐ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻫﻢ ﻧﻴﺎﻛﺎﻧﺘﺎﻥ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭﻱ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻳﺪ.٧.ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻱ ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ، ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺭﻭﺵ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻋﻘﻞ، ﻭﺣﻲ ﻳﺎ ﻋﻠﻢ ﻗﻄﻌﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻮﺭﻛﻮﺭﺍﻧﻪ ﻭ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.٨.ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻋﺎﺩﺕ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﺪّﻱ ﻧﻤﻲ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺣﺘﻲ ﺑﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻣﮕﻔﺘﻨﺪ: ﺁﻳﺎ ﺗﻮ ﺑﺎﺯﻱ ﻭ ﺷﻮﺧﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻲ؟٩.ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﺯ ﻓﺮﺻﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻭﻝ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﺮﺩ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺻﻔﺖ ﺁﻓﺮﻳﺪﮔﺎﺭﻱ ﺍﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﮔﻮﺍﻫﺎﻧﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻦ ﻫﺴﺘﻢ.ﺁﻣﻮﺯﻩ ﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:١.ﺑﺎ ﻣﻨﻄﻖ ﻗﻮﻱ ﺗﻮﺣﻴﺪﻱ، ﺑﺎ ﺷﺮﻙ ﻭ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻛﻨﻴﺪ.٢.ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﺻﺤﻴﺢ ﭘﺪﺭﺍﻧﺘﺎﻥ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻧﻜﻨﻴﺪ.٣.ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻴﺪ ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ، ﻧﻪ ﺑﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﻲ ﺟﺎﻥ ﺭﺍundefinedمنبع:تفسیرمهرundefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۸:۰۰

thumnail
#_اطلاعیه#_روضه_آخرماه_undefinedundefinedundefinedundefined
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یااهل بیت النبوهاللهم عجل لولیک الفرج
undefinedبدینوسیله ازشمادعوت می شود درجلسه هیئت متوسلین به امیرالمؤمنین علیه السلام[مدرسه علوم دینیه مهدیه] شرکت نمائید
موضوع:وظیفه وتکلیف شیعیان درعصرغیبت امام زمان عليه السلام
زمان:روزچهارشنبه ۱۴۰۳/۹/۷ساعت ۱۹ undefined
سخنران:حجت الاسلام مظلومیبانوای:کربلائی محمدقدیمی
مکان:مدرسه علوم دینیه مهدیهمیدان شوش، ابتدای خیابان فدائیان اسلام پلاک۱۳۶۳باحضورخواهران وبرادرانundefinedundefinedundefinedundefined #_قرآن_معارف_مدرسه_#_مهدیهایتاundefinedundefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeyeسروشundefinedundefinedhttps://splus.ir/madreseymahdiyeبلهundefinedundefined@madreseyemahdiye

۱۹:۵۷

بسم الله الرحمن الرحیم#_یامهدی_ادرکنیundefined نماز اول ماه قمری undefined
از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار سورۀ قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی #_سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای.و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان:بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.#_اللهم_عجل_لولیک_الفرج
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedکانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیهhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۲:۵۶

بسم الله الرحمن الرحیم#_اللهم_عجل_لولیک_الفرجundefinedاللّهمّ إنّا نرغب إليك في دوله كريمه، تعزّ بها الاسلام و أهله، و تذلّ بها النّفاق و أهله، و تجعلنا فيها من الدّعاة إلی طاعتك، و القادة إلی سبيلك، و ترزقنا بها كرامه الدّنيا و الاخره،undefinedundefinedخدايا! ما از تو تمنا و اميد داريم كه دولت با كرامت (آن امام را به ظهور آوری) و اسلام و اهلش را به آن عزت بخشی و نفاق و اهلش را به او خوار گردانی و ما را در آن دولت حقه از دعوت كنندگان به طاعتت و پيشوايان راه هدايتت قرار دهی، و به واسطه آن بزرگوار كرامت دنيا و آخرت را روزی ما فرمايیundefined
منبع:مفاتیح الجنان/دعای افتتاح
undefinedکانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیهundefinedundefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۸:۳۱

قرآن ومعارف مدرسه مهدیه:بسم الله الرحمن الرحیمundefinedتشکیل حکومتداسلامی درعصر غیبت امام عصر [عج]undefinedundefinedاز جمله روایاتی که برای مشروع نبودن تشکیل حکومت در عصر غیبت، مورد استفاده واقع شده، روایاتی است که به ظاهر قیام مسلحانه را پیش از ظهور مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) منع می‌کند و تاکید دارد که این گونه قیام‌ها به ثمر نمی‌رسد. روایات یاد شده را شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه گرد آورده است.۱.۱ - روایات دسته اولبرخی از این روایات، به طور عام، هرنوع قیام و برافراشتن هر پرچمی را پیش از ظهور حضرت حجت (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) محکوم و پرچمدار آن را طاغوت یا مشرک معرفی می‌کنند.امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود: هرپرچمی پیش از قیام قائم بر افراشته شود، صاحب آن، طاغوتی است که برابر خدا پرستش می‌شود. (کل رایة ترفع قبل قیام القائم فصاحبها طاغوت یعبد من دون الله عز و جل)[۱]برافراشتن پرچم، کنایۀ از اعلان جنگ با نظام حاکم و تلاش برای تاسیس حکومت جدید است. واژۀ «طاغوت» و جمله «یعبد من دون الله» در این حدیث به خوبی بیانگر آن است که مقصود از «پرچم برافراشته شده پیش از قیام قائم» پرچمی است که مقابل خدا و رسول و امام (علیه‌السّلام) برافراشته شود و برافرازنده آن، مقابل حکومت خدا، حکومتی تاسیس کند و در پی آن باشد که به خواسته‌های خود جامه عمل بپوشاند.بنابراین، نمی‌توان شخص صالحی را که برای حاکمیت دین، قیام و اقدام کرده است، طاغوت خواند؛ زیرا در این صورت، چنین پرچمی نه فقط مقابل پرچم قائم برافراشته نشده که در مسیر و طریق و جهت او خواهد بود. افزون بر این، اگر با استناد به این روایات، هرگونه قیام و نهضتی را محکوم و غیرمشروع بدانیم، این گونه برداشت، با روایت‌های جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و نیز با سیرۀ پیامبر و امامان معصوم (علیهم‌السّلام) تعارض دارد و در مقام تعارض، باید از این روایات صرف نظر کرد.۱.۲ - روایات دسته دومروایاتی که بیانگر ناکامی و موفق نشدن قیام‌های پیش از قیام مهدی (علیه‌السّلام) است. این دسته از روایات، در ضمن، به مشروع نبودن تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی اشاره دارد؛ زیرا قیامی که بدون ثمر باشد، از دیدگاه عقل و عقلا ناپسند است.امام سجاد (علیه‌السّلام) فرمود: به خدا سوگند! هیچ یک از ما پیش از قیام قائم خروج نمی‌کند؛ مگر این که مثل او، مانند جوجه‌ای است که پیش از محکم شدن بال‌هایش از آشیانه پرواز کرده باشد.در نتیجه، کودکان او را گرفته و با او به بازی می‌پردازند. (و الله لا یخرج واحد منا قبل خروج القائم علیه‌السّلام الا کان مثله مثل فرخ طار من و کره قبل ان یستوی جناحاه فاخذه الصبیان فعبثوا به)[۲][۳]از این روایت نتیجه گرفته‌اند که قیام برای تشکیل حکومت اسلامی، نه فقط بی‌نتیجه است که گرفتاری و ناراحتی اهل بیت (علیهم‌السّلام) را نیز در پی دارد؛ بنابراین باید از تشکیل حکومت اسلامی پیش از قیام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) چشم پوشید.۱.۲.۱ - جهات باطلان روایتاستناد به این روایت و مانند آن از جهاتی باطل است:۱. این روایت، در صدد این نیست که اصل جواز قیام را رد کند؛ بلکه پیروزی را نفی می‌کند. اگر نفی جواز کند، قیام امام حسین (علیه‌السّلام) برابر یزید و نیز قیام زید بن علی و حسین بن علی شهید فخ و... را محکوم کرده است، با این که بدون تردید، این قیام‌ها مورد تایید امامان (علیهم‌السّلام) بوده است.۲. عدم پیروزی قیام، دلیل نفی تکلیف به قیام نیست؛ برای نمونه در جنگ صفین، شایع شد که معاویه مرده است. این خبر باعث شادی مردم شد. اما حضرت علی (علیه‌السّلام) در مقابل شادی مردم، فرمود: «سوگند به آن خدا که جان من در قبضه قدرت او است! معاویه هلاک نمی‌شود تا مردم بر او هماهنگ شوند.» از آن حضرت پرسیدند: «بنابراین، چرا با او می‌جنگید؟» امام فرمود: «می‌خواهم بین خود و خدایم عذر داشته باشم.» [۴]این روایت و مانند آن، بیانگر این معنا است که انسان مسلمان، باید به تکلیف خود عمل کند و نباید انتظار داشته باشد به نتیجه مطلوب برسد.۳. امکان دارد مقصود از جمله «منا اهل البیت» فقط امامان معصوم (علیهم‌السّلام) باشد؛ زیرا شیعیان، از آنان انتظار خروج مسلحانه داشتند و ایشان با توجه به شرایط حاکم بر آن زمان، می‌خواستند با اخبار غیبی، آنان را قانع کنند که هرکس از ما پیش از قیام قائم خروج کند، به علت نبود امکانات لازم، پیروز نخواهد شد و مصلحت اقتضا می‌کند خروج مسلحانه نداشته باشند.۴. در برخی روایات، به قیام‌های پیش از قیام قائم بشارت داده شده است که زمینه ساز حکومت مهدی (علیه‌السّلام) هستند. بدون تردید، زمینه سازی آن‌ها، به لحاظ موفقیت آن قیام‌ها است. افزون بر این که ایجاد آمادگی، خود بزرگ‌ترین ثمرۀ این قیام‌ها می‌باشد.
۵. اگر بگوییم این روایات در بیان نهی از مبارزه با ستم و فساد است، با آیات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و نیز با سیرۀ امامان معصوم (علیه

۱۷:۱۵

م‌السّلام) ناسازگار است؛ ازاین رو باید به دور افکنده شود.۱.۳ - روایات دسته سومروایاتی که برای مشروع نبودن تلاش در راه ایجاد حکومت اسلامی در دوره غیبت، بدان‌ها استناد شده است. این روایات، مردم را به سکوت و سکون فرامی خواند و از مشارکت در هرقیام و مبارزه‌ای پیش از تحقق نشانه‌های ظهور باز می‌دارد. امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود:‌ای سدیر! در خانه بنشین و به زندگی بچسب. آرامش داشته باش، تا آن هنگام که شب و روز آرام هستند؛ اما هنگامی که خبر رسید که سفیانی خروج کرده به سوی ما بیا، اگرچه با پای پیاده باشد. (یا سدیر الزم بیتک و کن حلسا من احلاسه و اسکن ما سکن اللیل و النهار فاذا بلغک ان السفیانی قد خرج فارحل الینا و لو علی رجلک)[۵]از دیدگاه برخی، مقتضای این روایات به سدیر منحصر نیست؛ بلکه بر همه واجب است تا خروج سفیانی و دیگر نشانه‌ها و سرانجام تا قیام قائم (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، سکوت کرده و از قیام و خروج خودداری کنند.در پاسخ گفتنی است تعمیم حکم به همۀ افراد، در همۀ زمان‌ها متوقف بر این است که آگاه باشیم شخص خاص یا مورد خاصی، مورد نظر امام نبوده است. در روایات یاد شده و مانند آن، نه فقط چنین علمی نداریم که خلاف آن برای ما ثابت است. [۶]۱.۴ - روایات دسته چهارماز روایاتی که بر مشروع نبودن ایجاد حکومت اسلامی در دورۀ غیبت بدان استناد شده، روایاتی است که به صبر دعوت کرده و از شتاب، نهی کرده است. در برخی از این روایات، آمده است که انسان مسلمان، پیش از فرارسیدن موعد فرج و زوال ملک ستمگر، نباید خود را به زحمت بیندازد و دنبال برقراری حکومت عدل باشد. امام علی (علیه‌السّلام) فرمود: به زمین بچسبید و بر بلاها صبر کنید. دست‌ها و شمشیرهایتان را در جهت خواست‌های زبانتان به حرکت درنیاورید و در آنچه خداوند سبحانه و تعالی برای شما در آن عجله قرار نداده، عجله نکنید. اگر کسی از شما در رخت‌خواب بمیرد، ولی به خدا و رسول و اهل بیت رسول، شناخت و معرفت داشته باشد، شهید از دنیا رفته و اجر او با خدا است و آنچه را از اعمال نیک نیت داشته، پاداشش را خواهد برد و همان نیت خیر او در ردیف به کار گرفتن شمشیر است.بدانید که برای هرچیز مدت و سرآمدی است. [۷]بدون تردید سخنان امام علی (علیه‌السّلام) در ارتباط با مورد خاص و شرایط ویژه است. از طرفی روایاتی نیز از امامان (علیهم‌السّلام) نقل شده که در آن، بسیاری از قیام‌های علویان و غیر آن، تایید شده است. همچنین قیام‌هایی صورت گرفته است که شیعیان و عالمان معروف، در آن شرکت داشته‌اند. این دسته از روایات، روایات پیشین را توضیح می‌دهند و تفسیر می‌کنند؛ از جمله محمد بن ادریس، در کتاب سرائر آورده است: فردی در محضر امام صادق (علیه‌السّلام) سخن از قیام به میان آورد و از خروج کسانی پرسید که از اهل بیت قیام می‌کنند، سؤال کرد. حضرت فرمود: پیوسته من و شیعیانم بر خیر هستیم، تا هنگامی که قیام کننده از آل محمد (علیهم‌السّلام) قیام کند. چقدر دوست دارم که شخصی از آل محمد (علیهم‌السّلام) قیام کند و من مخارج خانواده او را بپردازم. (لا ازال انا و شیعتی بخیر ما خرج الخارجی من آل محمد و لوددت ان الخارجی من آل محمد خرج و علی نفقة عیاله)[۸][۹]نیز روایاتی که دربارۀ سنگینی مسئولیت مسلمانان راستین و ارزش آنان در دوران غیبت وارد شده است که روایات پیشین را که در نهی از قیام مسلحانه وارد شده بود رد می‌کند.افزون بر آنچه گفته شد، تایید برخی از قیام‌ها-از جمله قیام زید، قیام حسین بن علی شهید فخ (این واقعه به رهبری حسین بن علی بن حسن معروف به صاحب فخ از نوادگان امام حسن(ع) در عصر امام کاظم(ع)،و قیام توابین-خود دلیلی بر تاویل روایات ناهی از قیام است. [۱۰]۲ - عناوین مرتبطزمینه سازان ظهور، یاران حضرت مهدی (علیه‌السلام)، شرایط ظهور، نشانه‌های ظهور۳ - پانویس۱. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۸، ص۲۹۵، ح ۴۵۲.    ۲. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۸، ص۲۶۴.    ۳. ↑ نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبة، ص۱۹۹، ح ۱۴.    ۴. ↑ ابن شهرآشوب، المناقب، ج۲، ص۲۵۹.۵. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۸، ص۲۶۴، ح ۳۸۳.    ۶. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۲، ص۲۴۲.    ۷. ↑ سید رضی، نهج البلاغه، خطبه ۲۳۳.۸. ↑ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج۱۵، ص۵۴، ح ۱۹۹۷۵.    ۹. ↑ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج۴۶، ص۱۷۲، ح ۲۱.    ۱۰. ↑ جمعی از نویسندگان، چشم به راه مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، مقاله «حکومت اسلامی در عصر انتظار»، محمد صادق مزینانی، ص۱۱۹-۱۳۸۴ - منبعفرهنگ نامه مهدویت، خدامراد سلیمیان، ص۳۴۹-۳۵۴، برگرفته از «قیام‌های پیش از ظهور»    ترجمه نوع 1 ترجمه نوع 2 ترجمه نوع 3undefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۱۷:۱۵

بازارسال شده از m
thumnail
مداحی لری بانوای آقای مهدی ترکاشوند در دیدار مداحان با رهبر انقلاب، میلاد حضرت زهرا(س) دی ماه ۱۴۰۳
undefinedکانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیهundefinedundefinedhttps://eitaa.com/madresyemahdeye

۲۲:۴۵