بله | کانال پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی
عکس پروفایل پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی پ

پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی

۱,۰۱۸عضو
thumbnail
undefinedحکمرانی مهاجرت کاری در ایران؛ گذار از طرد به سیاست نظام‌مند تنظیم شده
undefinedامسال کشور با موج گسترده‌ای از بازگشت یا #اخراج_مهاجران، به ویژه از #افغانستان، روبه‌رو بوده است. این نوع رویکرد، اگرچه در مقاطعی از منظر #کنترل_جمعیتی و امنیتی قابل توجیه بوده، اما از منظر حکمرانی بلندمدت و اقتصادی، ناقص و حتی ناپایدار به نظر میرسد.
undefinedاکنون با طرح جدید صدور ۲۰۰ هزار روادید کاری برای شهروندان افغانستان، این امکان فراهم آمده که ایران به‌عنوان یک سیاست‌گذار فعال، از رویکرد منفعل که با طرح اخراج مهاجران همراه بود به سمت #مدیریت_نظام‌مند مهاجرت کاری قانونی حرکت کند.
undefinedدر این گزارش با رویکردی آینده‌نگر و با بررسی تجربیات کشورهای کانادا، استرالیا و آلمان، پیشنهاد می‌دهیم چگونه می‌توان مدیریت مهاجرت و مهاجرین را با یک سیاست تنظیمی، سازگار با نیازهای اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی کشور کرد.
undefinedجهت مطالعه کامل مقاله ، کلیک کنید.
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۱۰:۳۶

thumbnail
undefinedکالبدشکافی نقش اتباع خارجی در جنگ ۱۲ روزه و پیامدهای فقدان روایت اول
undefinedپس از فروکش کردن آتش جنگ ۱۲ روزه میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی در خرداد و تیرماه ۱۴۰۴، کشور به ناگاه با موج ثانویه‌ای مواجه شد که مسأله دیرپا و بغرنج حضور #اتباع_خارجی، به‌ویژه #مهاجران_افغانستانی، را از حوزه‌ی مدیریت امور اجتماعی و اقتصادی به یک بحران امنیتی-اجتماعی تمام‌عیار تبدیل کرد. این رخداد، همچون یک زمین‌لرزه اجتماعی، نه تنها ساختار مهاجرتی کشور را لرزاند، بلکه شکاف‌های هویتی و فرهنگی عمیقی را در #افکار_عمومی پدیدار ساخت.
undefinedانتشار گزارش‌های خبری -که در ابتدا عمدتاً ناقص و فاقد جزئیات دقیق بودند- درباره همکاری احتمالی و معدود برخی از اتباع بیگانه در اقدامات تخریبی و جاسوسی در آن مقطع زمانی، کافی بود تا جرقه‌ی یک #واکنش_عمومی بی‌سابقه را در #فضای_مجازی ایران بزند. بلافاصله، یک موج سهمگین #افغان‌هراسی و مطالبه‌ی شدید برای اخراج حداکثری و فوری تمامی مهاجران غیرمجاز، بدل به ترند روز شد.
undefinedهدف این گزارش تحلیلی، واکاوی دقیق این رخداد، ایجاد تمایز قاطع میان واقعیت تأییدشده‌ی امنیتی و ترندمجازی شکل‌گرفته از هیجان، و در نهایت، تحلیل این گسست #دوقطبی بر مختصات #حکمرانی_مهاجرت در ایران است. این ماجرا، بیش از هر چیز، روایتی است از اهمیت #روایت_اول و نقش تعیین‌کننده آن در مدیریت بحران‌های ملی.

undefinedجهت مطالعه کامل مقاله ، کلیک کنید.
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۱۰:۲۵

thumbnail
undefinedگزارش سیاستی/ ابتذال در سینمای خانگی
undefinedدر جهان امروز، رسانه‌ها به‌ویژه سینما و تلویزیون، از مهم‌ترین ابزارهای تأثیرگذار در شکل‌دهی به #هویت_فرهنگی، اجتماعی و فردی انسان‌ها به شمار می‌روند. در ایران نیز «#سینمای_خانگی» به عنوان یکی از ارکان مهم رسانه‌های نوین، طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده است.
undefinedبا گسترش #سکوهای_آنلاین و پخش محتوا از طریق شبکه‌های نمایش خانگی، این رسانه‌ها نقش مؤثری در تولید و عرضه‌ی محتواهای فرهنگی و اجتماعی یافته‌اند. با این حال، در کنار این رشد، چالش‌هایی نیز پدید آمده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به #ابتذال_فرهنگی در آثار سینمای خانگی اشاره کرد.
undefinedدر عصر جدید، پلتفرم‌های پخش آنلاین مانند فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت توانسته‌اند بخشی از نیاز فرهنگی و تفریحی جامعه ایران را بر بستر اینترنت برطرف سازند. این پلتفرم‌ها که ذیل نظام نمایش درخواستی (VOD) تعریف می‌شوند، فرصت مشاهده قانونی و متنوع آثار فرهنگی را در هر زمان و مکان برای کاربران فراهم کرده‌اند. افزایش سرعت اینترنت، دسترسی همگانی به گوشی‌های هوشمند و قرنطینه ناشی از کرونا، از جمله عواملی بوده‌اند که موجب جهش مصرف رسانه‌های خانگی در ایران شده است.
undefinedجهت مطالعه کامل مقاله ، کلیک کنید.
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۱۹:۴۴

thumbnail
undefinedگزارش سیاستی/ هالووین در ایران
undefinedدر سال‌های اخیر، جشن #هالووین به عنوان یک پدیده فرهنگی غربی در ایران، خصوصاً در میان نسل‌های جوان‌تر و طبقات متوسط شهری، جایگاهی خاص پیدا کرده است. این پدیده، که از ریشه‌های تاریخی و مذهبی خاص خود در دنیای غرب برخوردار است، به سرعت در حال شکل‌گیری در جامعه ایران است.
undefinedبا وجود رویکرد کنترلی شاهد گسترش نسبی جشن‌های هالووین به صورت غیررسمی و به ویژه در فضای آنلاین و اجتماعات خصوصی هستیم. این مسأله موجب ایجاد دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی در کشور شده است و از این رو، تحلیل دقیق ابعاد مختلف آن از منظرهای گوناگون، به‌ویژه از منظر جامعه‌شناختی و فرهنگی، امری ضروری به نظر می‌رسد.
undefinedهالووین در واقع یک #جشن_مذهبی و فرهنگی با ریشه‌هایی در انگلستان و ایرلند است که در حال حاضر به یک مناسک فانتزی و مصرفی تبدیل شده است. هرچند در اصل به آرامش بخشیدن به ارواح مردگان در آستانه فصل زمستان پرداخته می‌شود، اما امروزه بیشتر به عنوان یک فرصت برای ابراز فردی، سرگرمی و ایجاد جوش و خروش اجتماعی شناخته می‌شود.
undefinedدر ایران، این جشن به‌طور عمده از طریق رسانه‌ها و #شبکه‌های_اجتماعی معرفی و گسترش یافته است و به نظر می‌رسد که آن‌طور که باید درک صحیحی از ماهیت فرهنگی و مذهبی آن وجود ندارد. بسیاری از جوانان این جشن را فرصتی برای دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد روابط اجتماعی می‌بینند و به همین دلیل، آن را به بخشی از مناسک سالانه خود تبدیل کرده‌اند.

undefinedجهت مطالعه کامل مقاله ، کلیک کنید.
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۱۹:۱۰

عصر فرادیجیتال.mp3

۰۵:۱۴-۹.۶۱ مگابایت
undefined#پادکست_صوتی
undefinedاز جنگ شناختی تا عصر فرا دیجیتال
undefinedدر این فایل شنیداری ، خلاصه ی یادداشت را خواهید شنید.
undefinedجهت مطالعه کامل مقاله ، کلیک کنید.
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۸:۵۴

thumbnail
undefinedکتاب‌خوانی در ایران؛ وقتی مطالعه قربانی سبک زندگی سرعتی می‌شودundefinedنویسنده: طاها فرهادی
undefinedنتایج تازه‌ترین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره «#فرهنگ_کتاب‌خوانی در ایران» تصویر دقیقی از یک مسئله قدیمی اما رو به‌تشدید را پیش چشم سیاست‌گذاران می‌گذارد: مطالعه در ایران در حال افول نیست؛ در حال «#دگرگونی» است. این دگرگونی اگر درست فهم نشود، سیاست‌های فرهنگی نه‌تنها مسئله را حل نمی‌کنند بلکه آن را به حاشیه می‌رانند.
undefinedاین گزارش که بر اساس #پیمایش تلفنی با نمونه‌ای معنادار از جامعه ۱۸ سال به بالا انجام شده، چند پیام کلیدی برای #حکمرانی_فرهنگی دارد؛ پیام‌هایی که باید با دقت خوانده شوند، زیرا رگه‌های «تحول #سبک_زندگی ایرانی» در آنها کاملاً قابل مشاهده است که در قالب چند برداشت مرور می کنیم...
undefinedجهت ادامه مطالعه و دسترسی به فایل گزارش نظرسنجی کلیک کنید.
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۱۳:۰۳

پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی
undefined undefinedکتاب‌خوانی در ایران؛ وقتی مطالعه قربانی سبک زندگی سرعتی می‌شود undefinedنویسنده: طاها فرهادی undefinedنتایج تازه‌ترین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره «#فرهنگ_کتاب‌خوانی در ایران» تصویر دقیقی از یک مسئله قدیمی اما رو به‌تشدید را پیش چشم سیاست‌گذاران می‌گذارد: مطالعه در ایران در حال افول نیست؛ در حال «#دگرگونی» است. این دگرگونی اگر درست فهم نشود، سیاست‌های فرهنگی نه‌تنها مسئله را حل نمی‌کنند بلکه آن را به حاشیه می‌رانند. undefinedاین گزارش که بر اساس #پیمایش تلفنی با نمونه‌ای معنادار از جامعه ۱۸ سال به بالا انجام شده، چند پیام کلیدی برای #حکمرانی_فرهنگی دارد؛ پیام‌هایی که باید با دقت خوانده شوند، زیرا رگه‌های «تحول #سبک_زندگی ایرانی» در آنها کاملاً قابل مشاهده است که در قالب چند برداشت مرور می کنیم... undefinedجهت ادامه مطالعه و دسترسی به فایل گزارش نظرسنجی کلیک کنید. undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی* سایت | ایتا | بله | تلگرام

کتابخوانی در ایران.mp3

۰۵:۴۲-۱۰.۴۷ مگابایت
undefined#پادکست_صوتی
undefinedکتابخوانی در ایران؛ وقتی مطالعه قربانی سبک زندگی سرعتی می‌شود
undefinedدر این فایل شنیداری ، خلاصه ی یادداشت را خواهید شنید.

undefinedجهت مطالعه کامل مقاله ، کلیک کنید.
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۸:۰۰

پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی
undefined undefinedکتاب‌خوانی در ایران؛ وقتی مطالعه قربانی سبک زندگی سرعتی می‌شود undefinedنویسنده: طاها فرهادی undefinedنتایج تازه‌ترین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره «#فرهنگ_کتاب‌خوانی در ایران» تصویر دقیقی از یک مسئله قدیمی اما رو به‌تشدید را پیش چشم سیاست‌گذاران می‌گذارد: مطالعه در ایران در حال افول نیست؛ در حال «#دگرگونی» است. این دگرگونی اگر درست فهم نشود، سیاست‌های فرهنگی نه‌تنها مسئله را حل نمی‌کنند بلکه آن را به حاشیه می‌رانند. undefinedاین گزارش که بر اساس #پیمایش تلفنی با نمونه‌ای معنادار از جامعه ۱۸ سال به بالا انجام شده، چند پیام کلیدی برای #حکمرانی_فرهنگی دارد؛ پیام‌هایی که باید با دقت خوانده شوند، زیرا رگه‌های «تحول #سبک_زندگی ایرانی» در آنها کاملاً قابل مشاهده است که در قالب چند برداشت مرور می کنیم... undefinedجهت ادامه مطالعه و دسترسی به فایل گزارش نظرسنجی کلیک کنید. undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی* سایت | ایتا | بله | تلگرام

کتابخوانی در ایران.mp3

۰۵:۴۲-۱۰.۴۷ مگابایت
undefined#پادکست_صوتی
undefinedکتابخوانی در ایران؛ وقتی مطالعه قربانی سبک زندگی سرعتی می‌شود
undefinedدر این فایل شنیداری ، خلاصه ی یادداشت را خواهید شنید.
undefinedجهت مطالعه کامل یادداشت، کلیک کنید.
undefinedپژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعیسایت | ایتا | بله | تلگرام

۸:۰۱

thumbnail
undefinedیادداشت وارده/ حاکمانْ کم‌کار، حکمرانان هشیارundefinedحامد بلالی
undefinedرهبر انقلاب در دیدار با مسئولین بارها از واژه‌ی #حکمرانی_فضای_مجازی استفاده کرده‌اند. به طور نمونه ایشان در نخستین دیدار با دولت فعلی فرمودند: «آنچه مهم است این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد؛ اینکه بنده گاهی گفته‌ام #فضای_مجازی رها و ول است، به خاطر این است. حکمرانی بر اساس قانون؛ اگر قانونی ندارید، قانون را به وجود بیاورید و بر اساس آن قانون، زمام کار را به دست بگیرید.».
undefinedاما فرق حاکم و حکمران چیست؟ کدام یک اهمیت بیشتری دارد و چرا تمرکز مقام معظم رهبری بر روی حکمرانی‌ست؟ برای پاسخ لازم است ابتدا این دو واژه را واکاوی کنیم.
undefinedحاکمان کسانی هستند که بطور قانونی موظف به حکومت بر محکوم‌علیه خود شده‌اند ولی آنها لزوما حکمران هم نیستند، زیرا حکمران به کسی اطلاق می‌شود که بتواند سیاست‌ها و قوانین مدنظرش را در حیطه‌ی حکمرانی خود پیاده کند.
undefinedاز این توضیحات روشن شد که ممکن است شخصی بطور قانونی حاکم باشد، اما بدنه‌ی تحت نظرش از یک عنصر خارجی تبعیت کنند...
undefinedبرای ادامه مطالعه ، کلیک کنید.
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۱۴:۵۵

thumbnail
undefinedخوانش تازه‌ای از موج بازگشت یوسف پیامبر
undefinedبر اساس آمار منتشرشده از سوی مرکز تحلیلی متا، بازپخش سریال «#یوسف_پیامبر» در مهرماه ۱۴۰۴ توانست بیش از نصف مخاطبانِ تلویزیون را به خود جذب کند و در ردهٔ سنی ۱۸ تا ۲۵ سال، بالاترین سطح توجه را داشته باشد.
undefinedاین نقطهٔ شروع اگرچه به‌تنهایی توضیح کامل پدیده نیست، اما به ما نشان می‌دهد که با یک استقبال «غیرتصادفی» طرفیم؛ استقبالی که باید از زاویهٔ محتوایی، فرهنگی، نسلی و #رسانه‌ای (در معنای #شبکه‌های_اجتماعی، نه رسانه‌های رسمی) بررسی شود تا رفتار مخاطب امروز قابل‌فهم گردد.
undefinedبرای ادامه مطالعه ، کلیک کنید.
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۱۳:۳۲

thumbnail

۱۳:۳۲

thumbnail

۱۳:۳۲

thumbnail

۱۳:۳۲

thumbnail
undefinedپژوهشگاه مطالعات امنیت و پیشرفت برگزار میکند؛
undefined فراخوان طرح های پژوهشی
undefinedمرزهای مداخله و مشارکت؛ نسبت دولت و ملت در ایران امروز
undefinedمهلت ارسال طرح نامه اجمالی: تا پایان آذرماه 1404
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۱۳:۳۴

thumbnail
undefinedترویج فرهنگ کتابخوانی، برساختی اجتماعی و نیازمند به نگرش‌های راهبردیundefinedنویسنده: دکتر سید مرتضی میرتبار
undefined#کتاب‌_خوانی از مؤلفه­ های اصلی دنیای جدید است و به‌نوعی یکی از شاخص­های رشد و بالندگی هر کشور و ابزار اصلی #توسعه سطح آگاهی افراد جامعه به شمار می­رود. بنابراین برای رسیدن به سطوح بالای فرهنگ، علم و اقتصاد، لازم است #فرهنگ_مطالعه را گسترش داده و عادت همگانی مستمر و هدفمند ایجاد شود.
undefinedبه نظر می‌رسد کاهش گرایش به مطالعه و دگرگونی در فرهنگ مطالعه به ویژه در نسل جوان Z، روندی جهانی است که با گسترش و همه‌گیر­شدنِ تحولات تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی معاصر بروز و ظهور یافته است.
undefinedاکنون آنچه در اثنای استفاده و به‌کارگیری این نوع تکنولوژی‌ها می‌گذرد، جایگزین مطالعه به مفهوم سنتی آن شده­است. بااین‌حال، کشورهایی که کتاب‌خوانی را یکی از شاخصه‌های مهم توسعه می‌دانند، این جایگزینی را نامطلوب دانسته و با طراحی و اجرای فعالیت‌های راهبردی به حمایت از کتاب‌خوانی به راه‌های مؤثر مقابله با این پدیده روی آورده‌اند.
undefinedاما متأسفانه سطح مطالعه در کشور ما باوجود تلاش­های گسترده درزمینه ارتقای سواد خواندن و نوشتن و نیز افزایش سطح تحصیلات به‌ویژه در مقاطع دانشگاهی و سطح تکمیلی، بسیار پایین­تر از میانگین جهانی بوده و به­نظر می‌رسد عمده دلیل آن ضعف در فرهنگ­سازی حوزه مطالعه و کتاب­خوانی و ناآشنایی و عادت­نداشتن فرزندان این مرزوبوم با مطالعه از دوران کودکی است...

undefinedبرای ادامه مطالعه ، کلیک کنید.
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۶:۲۵

thumbnail
undefinedچالش ارزی؛ بحرانی اقتصادی یا فرهنگی؟!؟
undefinedاز داغ‌ترین موضوعات مورد بحث این روزهای کشور، احتمال فشارهای مضاعف تحریم‌های اقتصادی، برجام و اثرات ناشی از آن بر اقتصاد کشور به‌ویژه #بحران_ارزی است. درواقع می‌توان گفت ارتباط مستقیم و معناداری میان شوک‌های خارجی و سیاست‌های نرخ ارز در ایران وجود دارد؛ از همین رو هر زمان خبری درباره فشارهای #تحریم_اقتصادی بیان می‌شود نرخ ارز نیز به تلاطم می‌افتاد که نمونه بارز آن را در این چند روز شاهدیم؛
undefined اما آنچه در این آشفته‌بازار مورد توجه است تأثیر تغییرات نرخ ارز بر آزادی عملکرد، تأثیرگذاری سیاست‌های نظام به‌ویژه در اقتصاد کلان و همچنین پایداری سیستم مالی کشور و به‌نوعی سقوط در بعد اقتصادی است.
undefinedادامه در پایین...

۱۷:۳۶

undefinedعلاوه بر حوزه اقتصاد، بحران‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در این میان قابل مشاهده است. در حقیقت یکی از تأثیرات منفی و مهم بحران پولی به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه، #نگاه_منفی و ناامیدکننده آحاد جامعه به روند کنترلی کشور است.
undefinedنوعی فرهنگ اشتباه همراه با هجمه‌های خطرناک اجتماعی که سازنده نوع حادی از بحران روحی و روانی در فضای جامعه است که علت اصلی آن را باید در میان مردم و کم‌آگاهی آنان از سناریوهای مطرح‌شده جست و ممکن است این عطش مردم جامعه برای خرید ارز، بدون داشتن مبنای صحیح، بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به‌مرور زمان ایجاد کند به‌گونه‌ای که نظام را به سمت پرتگاه انحلال سوق دهد؛ زیرا گاهی اوقات ضربه‌ای کوچک نظام را از پای در خواهد آورد و لازم است هر چه سریع‌تر به رفع کاستی‌ها پرداخت و رضایتمندی را در جامعه ساری کرد.
undefinedایجاد تلاطم بحران در این مسئله که ارتباط مستقیمی به عملکرد مردم در خرید ارز دارد به این بحران‌های روانی در بدنه جامعه به‌ویژه نسل جوان افزوده است. هرچند که نباید از اشتباهات و سهل‌انگاری‌های دولت جهت شفاف‌سازی این مسئله برای آحاد جامعه غافل ماند؛ درواقع عامل اصلی را باید در کوتاهی حاکمیت جست اما باید دانست بازی مردم در زمین ارز، بر این تنش اجتماعی و اقتصادی بیشتر می‌افزاید؛ یعنی بحران به وجود آمده هم ناظر به مسئولان و هم مردم است. از همین رو باید راهی در ایجاد تفاهم برای رفع بحران میان مردم و مسئولان یافت.
undefinedشاید بتوان گفت مهم‌ترین نقش در رفع #بحران‌های_روانی در این مسئله را# رسانه برعهده دارد زیرا رسانه به‌عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان و همچنین محور اضلاع مسئولان، مردم و خبرهای منتشرشده است که با تدبیری راهبردی می‌تواند بی‌تدبیری حاکمیت در مسئله ارزی را تا حدودی کاهش دهد و ثبات فکری و روانی را در جامعه به وجود آورد؛ اما با بررسی شرایط فعلی و همچنین تجربه‌های پیشین می‌توان گفت متأسفانه یکی از بحران‌سازها در این موضوع عملکرد رسانه در کنار ضعف #سواد_رسانه‌ای مردم است که دامن‌گیر کشور شده است.
undefinedرسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی باید بداند چه خبرهایی و با چه روشی باید به جامعه منتقل گردد زیرا گاهی اوقات اطلاع‌رسانی از یک موضوع یا تأکید بر بیان یک مسئله مشخص، تخریب زیادی را به بار می‌آورد و آرامش جامعه را با خطر مواجه می‌سازد.
undefinedدر کنار عملکرد ناموفق رسانه در ایجاد آرامش در جامعه، ضعف سواد رسانه‌ای مردم نیز نقش مهمی در این اختلال اجتماعی ایجاد می‌کند که ریشه آن نیز به عملکرد مسئولان بازمی‌گردد. مسئولان به‌جای آموزش سواد رسانه‌ای به مردم و بالا بردن قدرت تفکر انتقادی و تحلیل، عمدتاً از برخورد انکاری و قهری جهت کنترل اوضاع بهره می‌برند و همین مسئله ساختاری مملو از ناهنجاری‌ها (مرتبط با رسانه) همچون ناامیدی، احساس شکست، بی‌اعتمادی و گسستگی فکری بر طبق درونیات شهروندان در قالب تولید «شخصیت نابهنجار» ایجاد می‌کند.
undefinedلازم است مسئولان فرهنگی، نگرش پذیرش را جایگزین نگرش انکار و بازدارندگی نمایند زیرا تا زمانی که سطح درک و تحلیل مخاطب از لایه‌های پنهان پیام‌های رسانه افزایش نیابد، سایه سنگین و حاکمانه رسانه‌ها برای مخاطب‌سازی و ایجاد نیازهای کاذب برقرار خواهد بود. یکی از چالش‌های پیش رو، تحرکات شدید مخالفان یا معاندان در فضای مجازی است که کاملاً سوار بر موج ضعف سواد رسانه‌ای جامعه شده و بر بحران افزوده است.
undefinedاما چه باید کرد؟به سبب دو جانبه بودن مسئله ارز در ایجاد بحران اجتماعی و فرهنگی در جامعه، لازم است راهبردهایی هم ناظر به رسانه و هم ناظر به آحاد مردم جامعه با توجه به میزان سواد رسانه‌ای آنان ارائه شود:
undefinedبهترین راهبرد در مسئله رسانه، «شفافیت و نظارت هوشمندانه» مسئولان رسانه‌ای با توجه به وضعیت فرهنگی، جغرافیایی و اجتماعی است. درواقع شفافیت و بیان حقایق و به‌نوعی به اشتراک گذاشتن مشکلات با مردم، راه مفیدی در کاهش تنش‌های اجتماعی است اما باید دانست این شفافیت باید هوشمندانه باشد زیرا گفتن همه حقایق لازم نیست؛ هر چند که نباید به مردم دروغ گفت حتی مصلحتی، اما می‌توان همه حقایق را بازگو نکرد.
undefinedبهترین راهبرد بلندمدت در سواد رسانه‌ای، فراگیر کردن آموزش آن در سطح جامعه است؛ اما در کوتاه‌مدت، رسانه‌ها می‌توانند با بررسی موارد عینی و مصداقی در مسئله ارز، به چالش‌های رسانه‌ای پاسخ داده و از ایجاد بحران‌های اجتماعی و فرهنگی در میان مردم جلوگیری نمایند. در کنار آن می‌توان با ایجاد کمپین‌ها در فضای مجازی از مردم در پویایی و رفع مشکلات کشور یاری طلبید.
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۱۷:۳۶

thumbnail
undefinedرفع سوءظن به مسئولان؛ مقدمه کارآمدی و ثبات نظامundefinedدکتر سید مرتضی میرتبار
undefinedروزی رسول گرامی اسلام (ص) در مسجد اعتکاف نموده و بعد از مدتی به همراه صفیه، همسرشان، به سمت منزل روانه شدند. در راه دو مرد انصاری را دیدند و بعد از سلام از کنار هم گذشتند. پیامبر (ص) آنان را صدا زد و فرمود این همسرم صفیه دختر حی است. آنان عرض کردند: آیا ما به تو جز خوبی، گمان دیگری می‌بریم؟
undefinedپیامبر (ص) فرمود: شیطان مانند خون در بدن آدمی جاری است. ترسیدم که گمان بدی به دلتان راه یابد. (راه روشن، ج 5، ص 95)؛ نبی خاتم (ص) تشریح و #تبیین به‌موقع را بنیان رفع #سوء‌ظن دانسته و آن را برای پیشبرد اهداف حکومت دینی خود مهم ارزیابی می‌کرد زیرا این تبیین و اشتراک‌دهی عامه، #اعتماد_اجتماعی را گسترش می‌دهد.
undefinedادامه در پایین...

۱۵:۰۷

undefinedدرواقع اعتماد را باید یکی از ملزومات #کارآمدی و #ثبات هر نظام دانست اعتمادی که مردم را به #عملکرد_مسئولان نظام خوش‌بین ساخته و آنان را همراه و همدل می‌کند.
undefinedامام علی (ع) به‌عنوان طلایه‌دار بهترین حکومت دینی در اسلام، ارائه خدمات رفاهی، تخفیف مشقات زندگی مردم، پرهیز از وعده‌های دروغین به مردم، برپایی عدالت اجتماعی، مشارکت مردم، تأمین امنیت و آسایش عمومی و ... را ویژگی‌های حکومت دینیِ اعتمادآفرین عنوان می‌کنند و در این میان رفع سوءظنِ مردم به نحوه عملکرد مسئولان را لازم می‌شمارند. درواقع امام علی (ع) یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب اعتماد مردم را تفسیر و #تبیین_ابهامات میان مردم و عملکرد مسئولان می‌دانند.
undefined در نامه امام به مالک اشتر آمده است: «اگر رعیت بر تو گمان ستم برد، عذرخواهی خود را آشکارا با آنان در میان گذار و با این کار بدگمانی آن‌ها را رفع کن که بدین رفتار نفس خود را به‌فرمان آورده باشی و با رعیت مدارا کرده و حاجت خویش را برآورده و رعیت را به راه راست وا‌داری.» طبق این فرمان الهی، مسئولان باید نظارت مردمی را مبرهن سازند و فضای #پاسخگویی در میان مردم را احیا نمایند؛ زیرا ایجاد سوءظن، زمینه توطئه و کینه‌جویی را افزایش داده و جامعه را نسبت به اهداف نظامشان بی‌غیرت می‌سازد.
undefinedدر تشریح این روایت دو سناریو قابل‌بیان است:
undefinedعملکرد مسئولان با مشکلات و نواقصی همراه شده و به‌نوعی استراتژی اشتباهی ارتکاب یافته است. در این صورت مسئولان می‌توانند از مردم عذرخواهی کنند و به مردم بقبولانند که هدفشان دستیابی به اهداف نظام بوده اما شیوه‌شان اشتباه بوده است. مطمئناً مردم با آنان همراه خواهند شد.
undefinedعقیده مسئول، انجام صحیح و به‌حق بوده اما مردم بدگمان به آن شده‌اند. در این صورت نیز حاکمان نباید ناراحتی مردم را نادیده انگارند بلکه باید آنان را طلبیده و عملکرد خود را توجیه نمایند. این روش، هم آشفتگی در کشور را از بین خواهد برد و هم اعتماد دوچندان ایجاد خواهد کرد.
undefinedوضعیت پیچیده‌ای که کشور در مسائلی همچون اتفاقات برجامی، مسئله جنگ، قطعی و مدیریت انرژی، شیوع کرونا و به طور کلی شیوع ناامیدی در داخل کشور با آنان روبرو است با دو مسئله اختلافات سیاسی ـ حزبی و کثرت بدگمانی در مردم وخیم‌تر شده است؛ درحالی‌که تشریح و تبیین مسیر راه و افزایش اعتماد عمومی می‌تواند جامعه را از تلاطم ناهنجاری‌های پیشرو حفظ نماید.
undefinedلذا پیشنهاد می‌شود دولت جمهوری اسلامی ایران به چند مسئله توجه جدی نماید:
undefinedتشریح مسائل برای مردم و مشارکت و همراه‌سازی آنان در تصمیم‌گیری‌ها؛undefinedتعامل با مخالفان و توجیه آنان نسبت به مسئله و ایجاد مسئولیت‌پذیری در مخالفان و موافقان؛undefinedتقویت و مدیریت رسانه‌های تبلیغی دولت در رفع بدگمانی‌ها؛undefinedخودداری از امنیتی جلوه دادن مسائل و بی‌توجهی به انتظارات مردمی در پاسخگویی آنان؛undefinedافزایش نشست‌های پاسخگویی مسئولان و تقویت قانون نظارت مردمی.

undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۱۵:۰۷

thumbnail
undefinedآلودگی، روایت‌سازی و جنگ شناختی
undefinedدر روزهایی که تهران با شاخص‌های بالای #آلودگی_هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند، حساب‌های وابسته به دولت‌ها و نهادهای خارجی فرصت را غنیمت شمرده‌اند تا موجی از #روایت‌سازی علیه ایران راه بیندازند. در میان این بازیگران، #اسرائیل جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چراکه هم از نظر سیاسی انگیزهٔ قطعی دارد و هم از نظر رسانه‌ای مهارت لازم برای تولید روایت‌های هدفمند.
undefinedاما مسئله فقط این نیست که اسرائیل دربارهٔ آلودگی هوا در ایران اظهار نظر می‌کند؛ بلکه موضوع اصلی این است که چطور با استفاده از بخشی از واقعیت، روایتی ناقص، جهت‌دار و سیاسی می‌سازد، در حالی که خودش در فهرست یکی از آلوده‌ترین مناطق غرب آسیا قرار دارد و سال‌هاست با #بحران_زیست‌محیطی شدید دست‌به‌گریبان است.
undefinedبرای ادامه مطالعه ، کلیک کنید.
undefined*پژوهشکده مطالعات حکمرانی فرهنگی و اجتماعی*سایت | ایتا | بله | تلگرام

۱۳:۵۸