د

دعای مکارم اخلاق

۱۱عضو
د
۱۱ عضو

دعای مکارم اخلاق

آیت الله خامنه ای : توصیه میکنم که عزیزان، جوانها با این دعای بیستم صحیفه‌ی سجّادیّه آشنا بشوند. (تقویت و استحکام مبانی معرفتی)

۲ خرداد ۱۴۰۰

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیمخدایا مرا با چشم دوختن با تعمق و دقت به دارایی مردم و نگاه کردن به آن دچار ابتلا و امتحان نکن.چشمداشت به آنچه در دست مردم است علاوه بر اینکه روح را عذابی است الیم، باعث شعله ور شدن صفت حسد و خطرناک تر از آن آتش طمع است.
امام جواد علیه السلام : بی نیازی، قلّت و کمی خواهش های درون و راضی بودن به عنایت الهی است و فقر نفس نا امیدی از قدرت خویش و یاس از واقعیات است.
برگرفته از شرح آیت الله انصاریان
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۵:۱۴

۲ تیر ۱۴۰۰

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیمخدایا ...به من عزت بده که در میان مردم ذلیل و خوار نباشم، اما اینگونه نباشد که مبتلا به کبر شوم!این نعمت را به اندازه ای به من بده که مرا به آفت تکبر مبتلا نکند.
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۷:۴۵

۱۳ مرداد ۱۴۰۰

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیماصل ماده «عبد» در لغت عربی به معنای خاکسار شدن، زیر پا ماندن و بی‌قیمت شدن است. به عبد نیز از این جهت عبد می‌گویند که در این مقام برمی‌آید که برای خودش ارزشی قائل نباشد و همه چیزش را در راه دیگری بدهد، در این صورت به خودش عبد و به عملش عبادت می‌گویند.
«عبّدنی» را دو نوع تفسیر کرده‌اند :۱. قرار ده مرا عبدی برای خودت۲. مرا خاضع و متواضع قرار دهبنابر تفسیر اول، عَبِّدْنِی لَكَ به این معناست که کاری کن که تمام زندگی‌ام بندگی برای تو باشد، و طبق تفسیر دوم به این معناست که مرا خاضع و خاشع قرار ده!
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۲:۰۵

۱۰ مهر ۱۴۰۰

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیمباید از خدا بخواهیم که بهره‌مند شدن از این نعمت بزرگ، باعث نشود که من به خودم ببالم بلکه شرط این‌ که عبادت اثر خودش را ببخشد این است که انسان خودش را جز هیچ نبیند و مثل ذره‌ای که زیر پا مالیده می‌شود، خاکسار باشد.بدان! اگر چیزی برای خودت احساس کردی، همین جا شیطان افسارت را به دست گرفته است. باید از خداوند خواست که هم توفیق عبادت بدهد و هم طوری نباشد که مبتلا به عجب شویم. باید همیشه بیچارگی و کوچکی خودمان را بدانیم!
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۹:۳۲

۱۷ مهر ۱۴۰۰

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیممی توان از خدا دستانی درخواست کرد که خیر از آن جاری شود و تا بی نهایت ادامه یابد و جریانی شود از رشد و پویایی و حرکت، یا اکتفا کرد به جریانی از خوبی که آغاز شود و سپس با محدودیت و تنگ نظری قطع شود و به تدریج نقصان یابد یا ناگهان از بین رود و پایان یابد.
undefinedدستانم چگونه باید باشند که به جریانی از بی نهایت وصل شوند بدون غل و زنجیر منّت و تنگ نظری؟


#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۱۱:۰۹

۱۹ مهر ۱۴۰۰

thumnail
وَهَبْ لِی مَعَالِیَ الْأَخْلَاقِ، وَاعْصِمْنِی مِنَ الْفَخْرِ
پرارزش‌ترین اخلاق را به من مرحمت کن! عالی‌ترین اخلاق‌ها را به من بده! اما مرا از افتخار کردن نیز حفظ کن! پیش خودم نگویم: ماییم که چنین کرامت‌ها و عبادت‌هایی داریم! ماییم که حسن خلق داریم و به مردم بخشش، احسان و خدمت می‌کنیم!
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۱۷:۳۴

۲۲ مهر ۱۴۰۰

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیم وقتی خداوند به انسان عزت می‌دهد؛ برای مثال وقتی از خانه بیرون می‌آید دیگران به او سلام می‌کنند و دستش را می‌بوسند، کم‌کم شیطان او را وسوسه می‌کند که دیگر ما چیزی هستیم! مردم را ببین که چه قدر به ما احترام می‌کنند! پیداست که ما چیزی هستیم! در این شرایط شیطان انسان را به عجب، غرور، افتخار و سایر رذائل نفسانی از جمله خودپسندی، خودبزرگ‌بینی و فخرفروشی به دیگران مبتلا می‌کند. باید مواظب باشیم و بدانیم که حتی در خواستن نعمت‌ها نیز باید حد و مرزی را در نظر بگیریم. امام سجاد‌علیه‌السلام عرض می‌کند: خدایا! این‌که من گفتم به من عزت بده؛ به هر اندازه‌ای مرا پیش مردم عزیز کردی، من را پیش خودم ذلیل کن!
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۵:۵۷

۱ آبان ۱۴۰۰

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیم هر درجه‌ای هر مرتبه‌ای از عزت در بین مردم به من دادی، کاری کن که من خودم پیش خودم خوار باشم! این داروی آن وسوسه شیطان و رذیلتی است که می‌تواند انسان به آن مبتلا شود.
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۹:۴۵

۱۲ آذر ۱۴۰۰

thumnail
به من هدایت شایسته ای بده!هدایت یعنی طریق رشد و توانایی رسیدن به چیزی ...و عبارت " متعنی بهدی صالح " یعنی مرا به هدایت شایسته ای که در پی جایگزینی برای آن نباشم بهره مند کن! اگر بنا باشد خود را ارزیابی کنیم که در چنین مسیر هدایتی هستیم یا نه باید بنگریم :۱. به کجا می رویم و مقصدمان کجا است؟۲. آیا در این مسیر راه را درست طی می کنیم؟۳. این طریق که در حال پیمودن آن هستیم آنقدر شایسته است که بخواهیم تا ابد در این مسیر طی طریق کنیم؟
#هدایت_صالح#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۶:۳۷

۶ دی ۱۴۰۰

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیم انسان باید به دنبال راهی باشد که مطمئناً او را به هدفی که باید برساند!راه عملی و صحیحی که از آن منحرف نشود ...بعد از طلب هدایت در فراز قبلی از دعا در این فراز حضرت طی طریق را از خدا طلب می کنند یعنی راههای کاربردی؛ یعنی شناخت های جزئی و خاص که انسان برای رفتن مسیر به آن نیاز دارد.
می فرمایند : "خدایا راه صحیحی را به من نشان بده، اما راهی که از آن تجاوز نکنم و منحرف نشوم" هیچ انحرافی پیدا نکنم! اگر انسان یک انحراف را ساده بپندارد موجب گمراهی او خواهد شد.باید مراقب بود که در طی طریق تا رسیدن به هدف راه را گم‌ نکنیم، هر لغزش و انحرافی را ساده نپنداریم!
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۳:۱۴

۱۲ دی ۱۴۰۰

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیمنیتی خالص و پاک که در آن تردیدی نباشد!نیت آغاز حرکت و انگیزه همه کارهای انسان است.اگر نیت انسان در کارها به سوی رشد و پویایی در مسیر درست باشد برای طی مسیر به او انگیزه کافی برای استقامت و ماندن و طی مسیر می دهد، و روبه رو شدن با سختی ها او را به هراس و تنگنا نمی کشاند!
اما باید توجه داشت از موانع استقامت در راه و طی مسیر داشته قدرت تحمل و سعه روحی است، چه بسیاری هستند کسانی که اگرچه هدف زندگی را شناخته و راه صحیح را یاد گرفتند و انگیزه برای پیمودن راه را پیدا کردند اما سختی ها و زحمت های مسیر یا طمع خوشی ها و نعمت ها آنها را از طی طریق درست به شک و تردید انداخت و از ادامه حرکت بازداشت.
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۳:۴۴

۱۰ آذر ۱۴۰۱

thumnail
وَ عَمِّرْنِی مَا کانَ عُمْرِی بِذْلَه فِی طَاعَتِک،
و مرا تا وقتی زنده بدار که عمرم در طاعت تو به کار رود.

عمر طولانی، فی نفسه ارزشی ندارد مگر آن که در راه خدا صرف شود؛ پس باید عمر طولانی را به شرط آن که در مسیر حق باشد، از خداوند بخواهیم.
بذله: به معنای پیراهن خدمت است. این کلمه، استعاره است برای عمری که در طاعت خدا صرف شده باشد؛ مثل لباسی که در خدمت انسان صرف شود. (الصحاح فی اللغه، ماده بذل؛ لسان العرب، ماده بذل.)
از ویژگی های لباس کار این است که هرگاه انسان قصد انجام کاری را داشته باشد، آن را به تن می کند و با جدیت کار مورد نظر را انجام می دهد. از ویژگی های دیگرش این است که انسان را از ناملایمات و حوادث احتمالی موقع کار محافظت می کند. امام سجاد علیه السلام عمر را به لباس کار تشبیه می کند که همیشه در خدمت انسان است با این تفاوت که انسان، لباس کار را موقع استراحت از بدن خارج می کند؛ اما عمر، همیشه با اوست و جدایی از آن معنا ندارد. نکته دیگر آن که عمر را باید در طاعت و عبادت حضرت حق چون لباس کار مستعمل و فرسوده کنیم؛ یعنی با عبادت، سائیده و از کار افتاده شود.
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۱۱:۱۸

thumnail
فَإِذَا کانَ عُمْرِی مَرْتَعاً لِلشَّیطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیک قَبْلَ أنْ یسْبِقَ مَقْتُک إِلَی أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَيَّ، چون بخواهد عمرم چراگاه شیطان شود، جانم را بستان قبل از آن که دشمنیت به من رو کند، یا خشمت بر من مستحکم شود.
مرتع: ماده «رتع» به معنای گستردگی و گشایش در خوردنی ها است. مکانی که در آن خوردنی فراوان باشد را مرتع گویند. این تعبیر، برای عمری که در اطاعت شیطان صرف شود، استعاره گرفته شده است. (الصحاح فی اللغه؛ مقاییس اللغه، ماده رتع)
تشبیه به «مرتع» که به معنای چراگاه نیز دارای نکاتی است، از خصوصیات چراگاه این است که حیوان، آزادانه در آن به چریدن مشغول است و هر علفی را که می بیند، می خورد و حتی برخی گیاهان و درختان کوچک را از ریشه بیرون کشیده و آن ها را می خورد. اگر عمر انسان، چراگاه شیطان شد و آن ملعون، آزادانه از هر عضوی به نفع خود استفاده کرد، آن وقت همه سرمایه های انسان و محصولات زندگی اش خوراک شیطان خواهد بود.
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۱۲:۱۶

۲۵ آذر ۱۴۰۱

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیم لَا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّی إِلَّا أَصْلَحْتَهَا؛ اگر امری در من وجود دارد که موجب عیب‌جویی دیگران می‌شود، آن را رها نکن، مگر آن‌که آن را اصلاح کرده باشی! خدایا! نسبت به عیوب من بی‌اعتنا نباش و آن‌ها را اصلاح کن! 
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۱۰:۴۹

۲۶ آذر ۱۴۰۱

thumnail
ممکن است در من واقعا عیبی وجود داشته باشد که به واسطه آن مورد مذمت مردم واقع ‌شوم. خدایا این عیوبم را تبدیل به حُسن کن!گاهی صفتی که من دارم این‌گونه نیست که صرفا دیگران نمی‌پسندند و از آن خوششان نمی‌آید بلکه واقعا عیب است و من به واسطه آن مستحق سرزنش و توبیخ هستم. حضرت از خداوند می‌خواهد که این‌ها را نیز به حُسن تبدیل کند.مرا با هیچ عیبی که به خاطر آن سرزنشم کنند رها مکن مگر آنکه آن را نیکو گردانی
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
##مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۱:۵۱

۱ دی ۱۴۰۱

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیم گاهی صفاتی واقعا عیب نیست، چیزی است که اصل آن خوب است، کسی نیز مرا به خاطر داشتن آن مذمت و سرزنش نمی‌کند، اما ناقص، کم  یا ضعیف است. برای مثال تیزبینی، استعداد، قدرت تفکر، استعداد فهم مطالب و تعقل موهبتی الهی است. بنابراین اگر استعداد کسی ضعیف بود، سزاوار سرزنش دیگران نیست؛ زیرا استعدادها مختلف است و یکی ضعیف است و دیگری قوی است، یکی در این کار دارای استعداد قوی است و دیگری در کار دیگری.  اصل آن، صفت مطلوب و پسندیده‌ای است؛ ولی در این فرد ضعیف است. حضرت از خدا می‌خواهد که حتی این نقص‌ها و ضعف‌ها را نیز  کامل کن.و هیچ کرامتی را در من ناقص مگذار مگر آنکه به کمالش رسانی
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۲۱:۲۱

۸ دی ۱۴۰۱

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیمدر زندگی اجتماعی گاهی ممکن است مردم به خاطر اغراض شخصی خودشان با کسی دشمنی کنند. خواسته‌هایی که در این فراز آمده، درباره رفتارهایی است که دیگران دارند و باعث زحمت انسان در زندگی می‌شود. این مشکلات چیزهایی است که انسان را سرگرم می‌کند، درگیر این می‌شود که چگونه در مقابل آن‌ رفتار کند و چگونه خواسته‌شان را تأمین کند و لذا در روابط انسان مسائل و مشکلاتی پدیدار می شود و انسان توفیق این را پیدا نمی‌کند که خودسازی کند و فضائل اخلاق را به سرعت به دست بیاورد، حضرت از خدا می خواهند این موانع را برطرف کنند. در این فراز از دعا آمده است: "وَأَبْدِلْنِی مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ" آن‌هایی که اهل دشمنی هستند و نسبت به من کینه دارند، دشمنی‌شان را تبدیل به محبت کن!
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۱۳:۰۱

۱۳ بهمن ۱۴۰۱

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیم وقتی انسان در جامعه زندگی می‌کند، ممکن است خودش عیبی نداشته باشد که از خدا بخواهد آن را برطرف کند. گاهی ممکن است این ویژگی، حُسن انسان و  کمال او باشد، اما بالاخره موجب مشکلاتی برای او می‌شود. برای مثال نعمتی دارد که  دیگران به او حسد می‌برند و این حسد باعث می‌شود که او را اذیت کنند و نگذارند پیشرفت کند.این خواسته‌ها ربطی به مکارم الاخلاق ندارد، اما از آن‌جا که این‌ها چیزهایی است که اگر نباشد، انسان توفیق این را پیدا نمی‌کند که خودسازی کند و فضائل اخلاق را به سرعت به دست بیاورد، در این دعا آمده است.وَمِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْیِ الْمَوَدَّةَ، آن‌هایی که اهل کارهای بی‌جا و تجاوز به حقوق دیگران هستند و نسبت به نعمتی که به من می‌دهی، حسد می‌ورزند، حسدشان را تبدیل به مودت، دوستی و خوش‌رفتاری کن!
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۱۴:۰۸

Default Gift Icon

پاکت هدیه

د

دعای مکارم اخلاق

ولادت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) و روز پدر مبارک بادundefinedundefined

۱۰ فروردین ۱۴۰۲

thumnail
بسم الله الرحمن الرحیمدرباره خواسته اخیر این پرسش مطرح می‌شود که چگونه ممکن است کسی که اهل صلاح است، نسبت به دیگران سوءظن داشته باشد؟ در روایات بسیاری آمده است که چند چیز در مؤمن پیدا نمی‌شود و یکی‌ از آن‌ها سوءظن نسبت به دیگران است. در ظاهر این معنا با این فراز از دعا نمی‌سازد. بهترین پاسخی که می‌توان به این سؤال داد این است که سوءظنی که بد است و جزو گناهان و حتی گاهی جزو گناهان کبیره شمرده می‌شود، سوءظن اختیاری است. گاهی انسان کسی را می‌بیند که مشغول کاری است و یک‌باره به ذهنش خطور می‌کند که این کار بدی است. صرف خطور به ذهن، کار اختیاری نیست و نمی‌توانیم درباره آن بگویم ثواب یا عقاب دارد. چیزی که گناه است و باید از آن اجتناب کرد، دنبال کردن و حفظ کردن این حالت بدبینی و ترتیب اثر دادن عملی به آن است.فرض کنید انسان در خیابان می‌بیند که پیرمردی با خانمی در حال صحبت است. ممکن است به ذهنش بیاید که این فرد قصد سویی دارد، ولی بعد فکر می‌کند که نباید انسان نسبت به دیگری سوءظن داشته باشد و حتما آن خانم سؤالی کرده است و آن پیرمرد جوابش را  داده است یا ... بالاخره به صورتی توجیه می‌کند تا از سوءظن در بیاید. در این صورت نه آن حالت سوءظن را ادامه می‌دهد و نه رفتاری براساس آن انجام می‌دهد. روشن است که این حالت گناه نیست. اما گاهی انسان این خطور ذهنی را دنبال می‌کند و رفتاری متناسب با آن انجام می‌دهد. سوءظنی که از گناهان کبیره است این نوع است. این سوءظن از چیزهایی است که هیچ‌گاه در مؤمن تحقق پیدا نمی‌کند. بنابراین ممکن است که اهل صلاح به بدگمانی نسبت به کسی مبتلا شوند؛ ولی انسان صالح این بدگمانی را ادامه نمی‌دهد و سعی می‌کند آن حالتش را برطرف کند و به‌خصوص در عمل به آن ترتیب اثر ندهد.
وَمِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَةَ؛ گاهی طرف مقابل انسان بدی نیست، خودش انسان صالحی است، ولی اتفاقا نسبت به من بدبین شده است. کاری کن که این بدبینی‌ تبدیل به خوش بینی و اعتماد شود!
"برگرفته از شرح‌ آیت الله مصباح رحمه الله علیه"
#مکارم_اخلاق#صحیفه_سجادیه#امام_علی_ابن_الحسین_زین_العابدین_علیه_السلامhttps://ble.ir/makaremeakhlagh

۱۰:۴۷