#۴
پذیرش مشروعیت اروپا و آمریکا:ایران تاکنون مستند به نقض تعهدات برجامی اروپا و خروج آمریکا از برجام، بارها اعلام کرده است و اسناد مکتوبی هم منتشر کرده است که آمریکا و اروپا را فاقد مشروعیت و حق برای فعال سازی مکانیزم ماشه می داند و برجام عملا از نظر ایران پایان یافته است. لذا اگر ایران تمدید مکانیزم ماشه را بپذیرد، به معنای پذیرش مجدد مشروعیت اروپا و آمریکا در برجام خواهد بود.
پذیرش شروط غیرقانونی و زیاده خواهانه اروپایی ها:اروپایی ها سه شرط برای تمدید مکانیزم ماشه مطرح کرده اند؛ بازگشت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ تعیین وضعیت ذخایر اورانیوم 60% ایران و آغاز مذاکره مستقیم با آمریکا.
پذیرش هریک از این شروط، قبل از تحقق پیش شرطهای قانونی ایران یعنی عذرخواهی آمریکا از حملات نظامی اخیر، پرداخت غرامت و خسارت وارده به ایران و ارائه تضمین واقعی برای عدم تکرار حمله نظامی مجدد به ایران، می تواند ایران را از موضع طرف پیروز در دفاع مقدس 12 روزه خارج سازد که اساسا شدنی نیست. ضمن آنکه "عدم مذاکره مستقیم با آمریکا" به عنوان یک سیاست قطعی و تخلف ناپذیر از سوی رهبرانقلاب اعلام شده است.
3) جمع بندی مزایا و معایب
با این توضیحات و مقایسه مزایا و معایب برای تمدید مکانیزم ماشه، به نظر می رسد بین دو سناریوی "اعمال یا تمدید"، برای ما تمدید مکانیزم ماشه بدتر باشد. امیرالمومنین علی(ع) میفرمایند: وَ لَيْسَ الْعَاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لَكِنَّ الْعَاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ. یعنی عاقل، آن نيست كه خوبى را از بدى بشناسد؛ بلكه عاقل آن کسی است كه از ميان بدى ها (بین بد و بدتر) بهترين یعنی (کم زیان تر) را تشخيص دهد.
لذا جمهوری اسلامی ایران اولا باید مخالفت قاطع خود را با تمدید ماشه اعلام کند، همچنانکه با اعمال آن مکانیزم قبلا مخالفت کرده است؛ ثانیا به طریق اولی هرگونه مذاکره برای تمدید مکانیزم ماشه و امتیازدهی برای آن ممنوع باشد؛ ثالثا اگر می تواند در مذاکره با روسیه و چین و سایر اعضای شورای امنیت، ابتدا مانع اعمال مکانیزم ماشه شود و نهایتا اگر موفق نشد، حداقل مانع تمدید آن شود. در این خصوص البته تاکنون مواضع خوبی از مقامات ذیربط ما شنیده شده است؛ ازجمله آقای دکتر لاریجانی دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام کرده است که ایران با تمدید مخالف است و آقای دکتر عراقچی وزیر محترم امورخارجه نیز در پاسخ به سوال یک نشریه خارجی درباره مکانیزم ماشه گفته است: «چه تفاوتی میکند؟ آیا از ما دربرابر عملیات نظامی و تحریم آمریکا محافظت شد؟ نه. پس این یک اهرم فشار در دست آنها نیست. اگر مکانیسم ماشه را فعال کنند خیلی مهم نیست؛ چون به این نتیجه رسیدیم که شورای امنیت نمیتواند از ما دربرابر تجاوز و تحریمهای غیرقانونی محافظت کند.»
همانطور که قبلا بیان شد، ایران امکان مداخله مستقیم در تصمیم شورای امنیت برای تمدید احتمالی مکانیزم ماشه را ندارد، اما لااقل چین و روسیه می توانند با حق وتو مانع تمدید شده یا نهایتا امتیازات خوبی برای خود یا ایران مطالبه و اخذ کنند.
د) گزینه های روی میز جمهوری اسلامی ایران
اکنون که تکلیف ما با سناریوهای محتمل پیش رو مشخص شد، باید بدانیم چه ابزارهایی برای مقابله با خباثت دشمنان داریم. مهمترین نکته اتکا به توانمندی های درونی و تلاش برای تقویت هرچه بیشتر داراییهای ملی همزمان با تقویت ارتباطات بین المللی سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسو بویژه همسایگان است. در این میان، مهمترین دارایی ایرانیان که در دفاع مقدس 12روزه اخیر بیش از پیش خود را نشان داد، انسجام ملی و اتحاد مقدس حول محور ولایت است.
اما گزینه های ایران در مقابله با فعال سازی مکانیزم ماشه:1. خروج از برجام:
این گزینه گرچه تاثیر چندانی در متوقف کردن طرف مقابل ندارد، اگر به موقع انجام شود، می تواند از منظر حقوقی فعالسازی مکانیزم ماشه را زیر سوال ببرد. چراکه ایران یک طرف معاهده برجام است و در صورت خروج ایران از آن، برجام یکطرفه شده و عملا فرو میپاشد؛ لذا طرف دیگر (1+4)، از منظر حقوق بین الملل نمی تواند از سازوکارهای درونی برجام ازجمله مکانیزم ماشه استفاده کند. اشکال نخست این اقدام، احتمال عدم همراهی چین و روسیه و لذا بهتر است کاملا هماهنگ عمل شود. اشکال دیگر، احتمال تداوم اقدام اروپایی ها برای فعال سازی مکانیزم ماشه است که از منظر سیاسی شدنی است گرچه از منظر حقوق بین الملل باطل باشد.
ادامهی مطلب
https://ble.ir/malekshariati/7891259189659336370/1757143589340
یک حرف | مالک شریعتی نیاسر
@malekshariati
malekshariati.com
ادامهی مطلب
یک حرف | مالک شریعتی نیاسر
۷:۲۳