عکس پروفایل بازاریابی برای فروش💰ب

بازاریابی برای فروش💰

۶۸عضو
thumnail
سایر کانال‌های جذب
تا اینجا ۱۰ کانال جذب رو معرفی کردم. اینها همه‌ی کانال‌های جذب نیستن ولی به شما کمک می‌کنه دید بهتری از تنوع روش‌ها بدست بیارید.
در پست بعدی ۷ کانال جذب دیگه رو معرفی کردم که پیشنهاد می‌کنم حتما بخونیدش. در این ۷ کانال جذب، روش‌هایی که در بله می‌تونید به جذب مشتری بپردازید هم شرح دادم.

۱۴:۲۹

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumnail
تعیین هدف برای بازاریابی
قبل از اینکه در مورد تدوین استراتژی بازاریابی صحبت کنم لازمه چندتا نکته در مورد تعیین اهداف بگم.
شما اگر بدون هدف، کاری انجام بدید ممکنه به جایی برسید ولی الزاما بهترین جایی که می‌تونستید برسید نیست. وقتی هدفتون مشخص باشه از انجام کارهای اضافه خودداری می‌کنید و کارهای درست بیشتری رو در دستور کارتون قرار می‌دید. از طرفی شما هر کاری که دارید انجام میدید در حال صرف انرژی و وقت و هزینه‌ هستید، پس چرا با تعیین هدف، این انرژی و وقت و هزینه رو بهینه‌ تر مصرف نکنید؟
اما هدفی که تعیین می‌کنید باید چند ویژگی داشته باشه تا بتونه انرژی و وقت و هزینه شما رو بهینه‌ تر مصرف کنه.
۵ ویژگی هدفهدف باید SMART باشه که مخفف پنج کلمست:
undefined Specific: مشخصundefined Measurable:‌ قابل اندازه گیریundefined Achievable: دست یافتنیundefined Relevant:‌ مرتبطundefined Time-bound: محدود به زمان
در ادامه هرکدوم رو یه کم بیشتر توضیح میدمundefinedundefinedundefined@marketing4sales

۱۴:۴۸

undefined Specific: مشخص
هدف باید مشخص و شفاف باشه یعنی مثلا مشخص باشه که می‌خواید پست و پیام شما دیده بشه، محصولاتتون شناخته بشه، اعضای کانالتون زیاد بشه، فروشتون بالا بره یا…
دو تا سوال در این مرحله از خودتون بپرسید:۱. به چی می‌خوام برسم؟۲. چرا مهمه که بهش برسم؟

۱۴:۵۰

undefined Measurable:‌ قابل اندازه گیری
هدف باید قابل اندازه گیری باشه یعنی نمی‌تونید هدف رو بذارید افزایش اعضای کانال. بلکه باید بگید مثلا «اضافه شدن ۱۰۰۰ ممبر به کانال»
البته ممکنه همیشه هدف شما به راحتی مثال بالا قابل اندازه گیری نباشه. در اینصورت باید بدونید چطور باید اندازه گیریش کنید و چطور متوجه میشید به اون عدد رسیدید.

۱۴:۵۱

undefined Achievable: دست یافتنی
هدف‌ ما باید واقع‌بینانه و قابل دستیابی باشه. البته به این معنا نیست که خیلی ساده هدف‌گذاری کنیم. اتفاقاً خوبه که هدف‌ها رو به شکلی تعریف کنیم که کمی ما رو به چالش بکشند.
دوتا سوالی که باید از خودتون بپرسید اینه که:۱. چطور می‌تونم به این هدف برسم؟۲. این هدف با توجه به محدودیت‌هایی مثل مسائل مالی، چقدر واقع‌بینانه است؟

۱۴:۵۲

undefined Relevant:‌ مرتبط
هدف شما باید مرتبط با کسب و کارتون باشه. مثلا افزایش ممبر، بازدید پست، افزایش فروش، افزایش محصولات، افزایش لایک، و… همه اهداف مرتبطی هستند ولی مثلا افزایش محتوای ارسالی در کانال، افزایش متن در هر پست الزاما مرتبط نیست. چیزی مرتبط به شمار میاد که منجر به فروش شما بشه. دسته‌ی دومی که مثال زدم می‌تونه اتفاقا موجب ریزش ممبرهای شما یا دیده نشدن محصولاتتون بشه و در نهایت فروشتون رو کم کنه.
خوبه که چندتا سوال از خودتون بپرسید تا از مرتبط بودن هدف مورد نظرتون مطمئن بشید:۱. آیا ارزش تلاش کردن رو داره؟۲. آیا زمان مناسبیه؟۳. آیا با سایر فعالیت‌هایی که انجام دادم و نیازهای کسب‌وکارم سازگاری داره؟

۱۴:۵۳

undefined Time-bound: محدود به زمان
هدف بدون مشخص بودن زمان انجام معنا نداره. اینکه بگید مثلا میخوام کانالم به ۲۰۰۰ تا ممبر برسه ولی مشخص نکنید تا چه زمانی، برای هدفی که دارید هیچ برنامه‌ریزی مشخصی نمی‌تونید انجام بدید. پس حتما زمان رسیدن به هدف مورد نظرتون رو مشخص کنید.

۱۴:۵۴

یک مثال از تعیین هدف
حالا یه مثال از یه هدف اسمارت می‌زنم:فرض کنید من یه کانال فروش محصولات آرایشی بهداشتی دارم یا ۱۰۰ ممبر.
undefined هدف اول«رسیدن به سود (درآمد) ۱۰ میلیون تومن در ماه، تا ۳ ماه آینده»
خب بیاید تحلیلش کنیم:undefined هدف مشخصه، من برام درآمد ماهانه مهمه. به هزار دلیل. تنها منبع درآمدم هم همین کانالیه که دارم. پس میتونم بگم میخوام از این کانال به فلان درآمد در ماه برسم. undefined
undefined سود ۱۰ میلیون قابل اندازه گیریه. چون هزینه‌هام مشخصه درآمدم هم مشخصه. undefined
undefined این هدف آیا دستیافتنیه؟ undefined
فرض کنید سود خالص حاصل از هر فروشم میانگین ۲۰ هزار تومن باشه. در اینصورت برای رسیدن به ۱۰ میلیون درآمد باید ۵۰۰ محصول رو در یک ماه بفروشم. یعنی روزی تقریبا ۱۷ محصول.
قیف فروش رو یادتونه؟ فرض کنید نرخ تبدیل بازدید به فروش در کانال من ۱٪ باشه یعنی از هر ۱۰۰ نفر بازدید ۱ نفر خرید کنه. در اینصورت برای ۱۷ فروش لازمه که ۱۷۰۰ بازدید در روز داشته باشم. برای رسیدن به ۱۷۰۰ بازدید، کانالم باید چند ممبر داشته باشه؟‌ فرض کنید به طور متوسط ۳۰٪ از ممبرها در روز کانال رو بازدید می‌کنند. پس ۱۷۰۰ رو تقسیم بر ۳۰٪ میکنم، حدودا ۵۷۰۰ ممبر نیاز دارم تا به این درآمد برسم.
حالا ۲ تا مساله:اول اینکه آیا تا ۳ ماه دیگه می‌تونم ۵۶۰۰ ممبر دیگه به کانالم اضافه کنم؟‌البته ممبر واقعی
دوم اینکه نرخ تبدیل‌هایی که در محاسباتم استفاده کردم باید بدست آورده باشم. آیا با ۱۰۰ تا ممبر به این نرخ تبدیل‌ها رسیدم؟ خیلی بعیده!
پیشنهاد میشه در اینجور مواقع اهداف کوتاه مدت تری برای تست انتخاب کنید که بتونید هدف‌های بعدی رو بچینید.
undefined این هدف با کسب‌وکارم مرتبط هست چون به فروش مرتبطه و با افزایش فروش مستقیما افزایش پیدا میکنه. undefined
undefined محدود به زمان هم هست چون بازه سه ماهه رو تعیین کرده. undefined
این هدف به دلیل اینکه قابل دستیابی نبود مورد تایید نیست و باید هدف کوتاه مدت برای صحت سنجی نرخ تبدیل‌ها تعیین کنم. مثلا:
undefined هدف دوم«افزایش ۲۰۰ ممبر جدید در ۵ روز»
این هدف قابل دستیابی هست، با اینکه ممکنه من رو به چالش بکشه ولی با کمی هزینه تبلیغات می‌تونم بهش برسم.

۱۵:۰۷

کوییز: هدف بعدی شما برای کسب و کارتون چیه؟
با توجه به نکاتی که برای برای تعیین هدف گفتم، تو گروه پرسش و پاسخ دیجیتال مارکتینگ یک پست برام بفرستید با این متن:undefined موضوع کانال یا گروهتونundefined آیدی کانال یا گروهتونundefined هدفی که برای فعالیت بعدیتون در نظر دارید
undefined اگر توضیحی هم لازم میدونید بنویسید که بتونیم بهتر در موردش صحبت کنیم. ولی همه اینها رو تو یک پست بنویسید.
آیدی گروه پرسش و پاسخ دیجیتال مارکتینگ undefinedundefinedble.ir/join/NWI1NWU1Mz

۱۵:۱۱

thumnail
قانون ۸۰/۲۰
یه قانونی هست که میگه «۸۰ درصد سود کسب و کار شما را ۲۰ درصد از مشتریان‌تان ایجاد می‌کنند.»
یعنی حواستون باشه. قرار نیست برای همه‌ی کسانی که ممکنه ازمون خرید کنن همه تلاشمون رو صرف کنیم.
ما بودجه و وقت محدودی داریم و باید به صرفه و بهینه خرجش کنیم. پس بهتره روی اون بخشی بودجه و وقتمون رو خرج کنیم که برای ما سودآوری بیشتری دارند.
در پست بعد می‌گم چطوری مخاطبینتون رو بخش بندی کنیدundefined@marketing4sales

۱۳:۱۷

thumnail
بخش بندی مشتریان
حالا که می‌دونیم حدودا ۲۰درصد از مخاطبینمون قراره ۸۰درصد از سودآوری ما رو به وجود بیارن، پس باید اون ۲۰درصد و اون ۸۰درصد رو بشناسیم. اما قبلش باید با مفهوم پرسونا آشنا بشیم.
به این دو هدف نگاه کنید:
undefined‌می‌خواهم یک کیف معرفی کنم که مناسب پسرها / دخترهای دبیرستانی باشد.undefined‌می‌خواهم یک کیف معرفی کنم که خواهرم / برادرم (و هر کسی شبیه اوست) ببیند، بپسندد و بخرد.
کدوم یکی از دو هدف بالا برای شما شفاف‌تره؟ طبیعتا دومی. چون برادر و خواهرم رو میشناسم، روحیاتش، علایقش، عادت‌هاش، و… پس هرکسی که شبیه برادر و خواهرم باشه هم می‌تونم بگم تا حد زیادی علایق و روحیاتش شبیهشه.
بر همین اساس پرسونا رو تعریف می‌کنیم:
🟡 پرسونا تصویری فرضی و شفاف از یک فرد (و گاهی یک کسب و کار) است که می‌تونه مشتری یا مخاطب یا خریدار ایده‌آل ما باشه.
پس ما برای بخش‌بندی مخاطبینمون یه سردسته انتخاب می‌کنیم که بهش می‌گیم پرسونا. افرادی که در هر بخش قرار می‌گیرند خیلی شبیه به سردستشون هستن.
undefinedحالا شما چند دسته مشتری یا مخاطب دارید؟ کدوماشون بیشتر خرید می‌کنن؟ کدوماشون خریدهای گرون‌تری می‌کنن؟ کدوماشون بیشتر وقتتون رو می‌گیرن و کمتر خرید می‌کنن؟ کدوماشون خیلی احتمالش کمه که خرید کنن؟
باید برای هر دسته یه استراتژی داشته باشید و بدونید برای هرکدوم چه محتوایی تولید کنید و چطور باهاشون رفتار کنید.
@marketing4sales

۵:۳۷

تمرین شناخت پرسونا
قبل از اینکه بقیه آموزش‌ها رو بخونی، یه قلم و کاغذ بردار و مخاطبینت رو دسته بندی کن.
یه مثال میزنم:
فرض کن من یه فروشگاه محصولات آرایشی بهداشتی دارم. چند دسته مشتری دارم؟
undefinedاول دو دسته کلی می‌کنم:‌آقایان و خانم‌ها.
undefinedدسته بندی دومم اینه که یه عده از خانم‌ها خیلی به پوستشون اهمیت می‌دن و هرچیزی استفاده نمی‌کنن. یه دسته کسانی هستن که براشون پوستشون مهمه ولی خیلی وسواس به خرج نمی‌دن. دسته سوم هم کسانی هستن که خیلی به پوستشون اهمیت نمیدن.
undefinedیه دسته بندی دیگه اینه که یه عده برای خرید همیشه میرن فروشگاه، یه عده همیشه آنلاین خرید می‌کنن، یه عده هم گاهی آنلاین خرید می‌کنن گاهی میرن فروشگاه.
undefinedممکنه به فراخور کسب و کارم، مثلا دسته بندی افراد شاغل و بیکار، افراد مذهبی و غیر مذهبی، افراد بچه دار و مجرد و بی بچه، و… رو هم داشته باشم.
حالا ترکیبی از همه این موارد رو در نظر بگیرید. زیاده نه؟ اما کدوم یکی از اینا به نظرتون مخاطب اصلی شماست؟
اگر شناخت خوبی از مشتریانتون دارید که شروع کنید به اولویت دادن به هرکدوم. همه رو تو چندتا دسته قرار بدید:
undefined۱. اونایی که راحت و زیاد خرید می‌کننundefined۲. اونایی که راحت ولی کم خرید می‌کننundefined۳. اونایی که سخت میشه قانع و راضیشون کرد ولی زیاد خرید می‌کننundefined۴. اونایی که سخت میشه قانع و راضیشون کرد و کم هم خرید می‌کننundefined۵. اونایی که سخت قانع و راضی میشن و سخت هم خرید می‌کننundefined۶. اونایی که کلا مشتری شما نیستن
سه مورد آخر مواردی هستن که کلا باید بذاریدشون کنار. سه مورد اول رو مشخص کنید و سعی کنید ۳ تا ۶ سردسته (پرسونا) مشخص کنید. مثلا:
undefined زهرا:‌ خانم خانه‌داری که دو تا بچه داره، دائم باید برای خرید و گردوندن بچه‌هاش بره بیرون از خونه، ولی اهل خرید از فضای مجازی هست و کلی دوست داره که تو سوشال مدیا باهاشون هرروز صحبت می‌کنه و از خودش عکس می‌گیره و منتشر می‌کنه. وضع مالیش متوسطه ولی تو خرج کردن خیلی خسیس نیست.
undefined راضیه:‌ خانم شاغلی که یه بچه داره. هرروز میره سرکار و تو ترافیک برمی‌گرده خونه و باید سریع به کارهای خونش برسه. ولی همیشه به سرووضعش می‌رسه و اهل آرایش و … هست. استقلال مالی داره و برای خودش خوب خرج میکنه.
undefined نسترن: خانم متاهلی که کار تو خونه انجام می‌ده. بیشتر وقتش صرف کار و خانه‌داری می‌شه. خیلی دنبال این نیست که به خودش برسه ولی در حد معمول آرایش و رسیدگی به پوستشو داره. وضع مالیش متوسطه ولی چون خرجش بالاست راحت هزینه نمی‌کنه. از طرفی دنبال تخفیف و جشنواره‌ها هست و ازشون استقبال می‌کنه.
اگر دوست داشتید می‌تونید مشتریان خودتون رو با هشتگ #پرسونا تو گروه پرسش و پاسخ دیجیتال مارکتینگ معرفی کنید تا بتونم بیشتر برای مشتریان خودتون راهنماییتون کنمundefinedundefinedble.ir/join/NWI1NWU1Mz

۵:۴۶

برگشتم با یه خبر خوبundefined


یه ابزار آوردم که کل بیزینستون رو رصد میکنه و میگه کجای کارتون مشکل دارهundefinedundefined
اگر میخوای داشته باشیش به من یه پیام بدهundefined @najmeddini

۸:۲۹

thumnail
یه داشبورد خیلی حرفه‌ایundefined

۸:۳۱

thumnail
تو هر نقطه از سایتت میدونی چه خبرهundefined

۸:۳۵

thumnail
یه سری داده‌ها خیلی مخفی هستن، با این داشبورد میتونید روی سایتتون کاملا سوار باشید

۸:۳۷

thumnail
فروشتون رو هر روز و هر دقیقه بیشتر کنیدundefined

۸:۳۷

اگر میخوای این ابزار رو برای فروشگاهت داشته باشی همین الان به من پیام بدهundefined @najmeddini

۸:۳۹

thumnail
اگر سایت داری ولی از این داشبورد استفاده نمیکنی هر ماه داری ۳۰٪ پولتو دور میریزیundefined
ولی می‌تونی همین الان رایگان دریافت و تستش کنیundefinedhttps://smartgrowth.ir/form

۱۶:۵۳