عکس پروفایل مسیر رسانهم

مسیر رسانه

۲۳۴عضو
عکس پروفایل مسیر رسانهم
۲۳۴ عضو

مسیر رسانه

نخستین موسسه تخصصی مردم‌نهاد در حوزه سواد رسانه‌ایhttps://zil.ink/masirresanehwww.medialit.massir.ir09371120035

۲ مهر

4_5868667021473877797.mp3

۴۸:۰۸-۳۸.۶۷ مگابایت
undefined️«الگوی روابط عاطفی برای نوجوان شما چیست؟»
undefinedاز فانتزی‌ تا واقعیت، بازنمایی و تخیل، مثلث طلایی نیازهای نوجوان، اثر الگوگیری، سواد والدگری و... موضوعاتی هستند که در قسمت دوم از فصل دوم رساوا، دربارهٔ آنها با خانم دکتر مطهره حسینی گفت‌وگو کردیم.
undefined مجله صوتی مسیررسانه را در اپلیکیشن‌های کست‌باکس و شنوتو، سایت، کانال و صفحه اینستاگرام مسیررسانه با نام رَساوا (Rasāvā)، بشنوید و دنبال کنید.
undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
https://zil.ink/masirresaneh

۹:۰۶

۷ مهر

thumnail
undefinedوَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ
undefinedهرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.
undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
undefined @massir_resaneundefined www.medialit.massir.ir

۱۲:۳۸

۹ مهر

thumnail
undefinedاگر برای شما مهم است که این روزها چگونه با کودکانتان درباره مسائل مهم جهانی (مثل فلسطین، مقاومت و شهادت) گفت‌وگو کنید، این پست برای شماست:
undefined ۱-شفافیت و ساده‌سازی: مهم است که مفاهیم پیچیده‌ای مثل درگیری‌های سیاسی و شهادت را به زبانی ساده و قابل فهم برای کودکان توضیح دهیم. از واژه‌ها و مثال‌های ملموس استفاده کنید که کودک بتواند با آنها ارتباط برقرار کند.مثلاً: "در بعضی جاها، مثل فلسطین، مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. مثلاً تصور کن که خانه‌ات را از تو بگیرند و نتوانی به مدرسه یا بازی بروی. مردم در آنجا برای برگرداندن خانه و شادی و... تلاش می‌کنند."

undefined ۲-ایجاد زمینه‌ی همدلی: به کودکان کمک کنید تا مفهوم همدلی را درک کنند. به جای تمرکز بر خشونت، به آنها بیاموزید که مردمان مختلف با مشکلات و رنج‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و ارزش‌هایی مثل عدالت و آزادی برایشان مهم است.مثلاً: "وقتی یک نفر از خانواده‌شان یا دوستانشان را از دست می‌دهند، مثل وقتی ما غمگین می‌شویم که کسی را از دست بدهیم، آنها هم غمگین می‌شوند. ولی این مردم همیشه به آینده امید دارند و به هم کمک می‌کنند تا مشکلاتشان را حل کنند."


undefined ۳-انتخاب منابع مناسب: در مواجهه با اخبار و رسانه‌ها، استفاده از منابع کودک‌پسند ضروری است. رسانه‌های تصویری یا کتاب‌هایی که به شیوه‌ داستانی این موضوعات را توضیح می‌دهند، می‌توانند مؤثر باشند.خوشبختانه این روزها دسترسی به منابع تصویری آسان است و مثلا انیمیشن برج یکی از منابع داستانی برای آشنایی کودک شما با روایت‌ دختربچه‌ای فلسطینی است.
undefined ۴-سوادرسانه‌ای: به کودکان یاد بدهید که همه‌ اخبار درست نیستند. به آنها بیاموزید که چطور اخبار معتبر را از منابع غیرمعتبر تشخیص دهند و چطور اطلاعاتی که می‌بینند و می‌شنوند را تحلیل کنند.مثلاً: "فرض کن در دو روزنامه مختلف درباره یک اتفاق بخوانی. یکی می‌گوید 'مردم بی‌دلیل دعوا می‌کنند' و دیگری می‌گوید 'مردم برای دفاع از حقشان تلاش می‌کنند.' بهتر است از چند جا اخبار را بخوانیم تا مطمئن شویم که واقعاً چه اتفاقی افتاده است."

undefined ۵-تربیت نوین و خودآگاهی: به جای دیکته کردن اطلاعات، به کودکان اجازه دهید سوال بپرسند و درباره‌ی آنچه که می‌بینند یا می‌شنوند فکر کنند. این رویکرد به رشد تفکر انتقادی و شکل‌گیری دیدگاه شخصی آنها کمک می‌کند.مثلاً: "مثلاً اگر در خبری دیدی که کسی شهید شده، از خودت بپرس چرا این اتفاق افتاده؟ این شهید کی بوده؟ چرا مردم او را دوست داشتند؟ به جای اینکه فقط خبر را بخوانی، سعی کن بیشتر بفهمی که چرا این فرد برای مردم مهم بوده."

undefined ۶-زمان‌بندی مناسب: سن و سطح درک کودک را در نظر بگیرید. برخی موضوعات بهتر است در زمان‌های خاصی مطرح شوند که کودک از نظر روانی و شناختی آماده‌ فهم آن باشد. در سنین کم نیازی نیست مطالب حاوی خشونت یا مفاهیم پیچیده را به آنها منتقل کنید. کمک به دیگران، دوستی و... کفایت می‌کند.
با رعایت این اصول، می‌توان اطلاعات دقیق و متعادل را به کودکان ارائه داد و آنها را برای مواجهه با مسائل پیچیده‌ای چون فلسطین و مقاومت آماده کرد.
undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
undefined @massir_resaneundefined www.medialit.massir.ir

۱۵:۲۸

۱۶ مهر

thumnail
undefined فصل دوم؛ رسانه و هویت نوجوان
undefinedقسمت ۳: (نوجوان و بلاگری)

undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
undefined @massir_resaneundefined www.medialit.massir.ir

۷:۰۱

4_5868667021473877798.mp3

۴۷:۲۴-۳۸.۰۸ مگابایت
undefined️«تربیت دیجیتالی اول والدین یا اول نوجوانان؟»
undefinedدر قسمت سوم از فصل دوم رساوا دربارهٔ نوجوان دیجیتال، سبک زندگی آیسان اسلامی، سبک‌های بلاگری، فضای رشد بلاگری، کسب لذت با نمایش موفقیت و... با آقای دکتر داوود طالقانی گفت‌وگو کردیم.
undefined مجله صوتی مسیررسانه را در اپلیکیشن‌های کست‌باکس و شنوتو، سایت، کانال و صفحه اینستاگرام مسیررسانه با نام رَساوا (Rasāvā)، بشنوید و دنبال کنید.
undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
https://zil.ink/masirresaneh

۸:۲۷

۱۸ مهر

thumnail
undefinedبه بهانه ۱۴ ساله شدن اینستاگرام، خیلی مختصر و کوتاه ببینیم به عنوان یکی از پلتفرم‌های پرطرفدار در ایران، چه تأثیرات عمیقی بر الگوهای مصرف رسانه‌ای و کنشگری کاربران ایرانی داشته است؟یکی از مهم‌ترین این تأثیرات، تغییر ذائقه مصرف و تولید محتوای رسانه‌ای است.
۱-تغییر در ذائقه مصرف:اینستاگرام به واسطه ماهیت تصویری و ویدئویی خود، ذائقه کاربران را از مصرف متن به سمت محتواهای بصری و کوتاه‌مدت سوق داده است. کاربران ایرانی که پیشتر از رسانه‌های سنتی مانند روزنامه‌ها و تلویزیون استفاده می‌کردند، اکنون به دنبال محتوای سریع و جذاب در قالب تصاویر، ویدئوهای کوتاه و استوری‌ها هستند. این تمایل به محتوای تصویری، میزان توجه کاربران به مسائل پیچیده و طولانی‌مدت را کاهش داده و به جای آن به مصرف محتوای سطحی و سرگرم‌کننده منجر شده است. از سوی دیگر، الگوریتم‌های اینستاگرام نیز که بر اساس علایق و رفتارهای کاربران عمل می‌کنند، به تقویت این چرخه کمک می‌کنند، چرا که محتوای کوتاه‌تر و جذاب‌تر را بیشتر نمایش می‌دهند.
۲-تحول در مدل کنشگری:اینستاگرام همچنین مدل کنشگری ایرانیان در فضای مجازی را تحت تأثیر قرار داده است. کنشگری در شبکه‌های اجتماعی پیش از این بیشتر به شکل نوشتاری و در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر صورت می‌گرفت، اما اینستاگرام با قابلیت‌های بصری خود، کنشگری را به شکل جدیدی از محتواهای تصویری و ویدئویی معرفی کرده است. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد که از طریق تصاویر، ویدئوها، و استوری‌ها نظرات خود را بیان کرده و به مسائل اجتماعی و سیاسی واکنش نشان دهند. این امر موجب شده تا بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی از طریق کمپین‌های تصویری و هشتگ‌های اینستاگرامی برجسته شوند.
۳-تغییر در تولید محتوا:اینستاگرام ابزارهایی را فراهم کرده که به کاربران عادی امکان تولید محتوای حرفه‌ای‌تر می‌دهد. قابلیت‌هایی مانند فیلترها، ویرایش ویدئوها و لایو، کاربران را به تولید محتوای شخصی و خلاقانه تشویق کرده است. این باعث شده تا افراد بیشتری به تولیدکنندگان محتوا تبدیل شوند و محتوای تولیدی در این پلتفرم متنوع‌تر شود. از سوی دیگر، این پلتفرم همچنین باعث رشد اینفلوئنسرها شده که به عنوان رهبران افکار جدید، بر الگوهای مصرف کاربران دیگر تأثیر می‌گذارند.

undefinedشما چه تغییرات دیگری را به واسطه استفاده از اینستاگرام شاهد هستید؟با ما به اشتراک بگذارید.

۷:۵۸

۲۲ مهر

thumnail
undefinedدستورالعملی ساده برای مواجهه کودکانمان با صحنه های خشن
undefinedکودکان و نوجوانان ممکن است حتی به‌طور اتفاقی با صحنه‌های خشونت‌آمیز در فیلم‌ها و سریال‌ها مواجه شوند. والدین برای جلوگیری از تاثیر منفی این محتواها و جلوگیری از الگوپذیری کودکان از خشونت، می‌توانند با چند راهکار موثر وارد عمل شوند:

۱. پرسیدن و گوش دادن فعالانه
ابتدا با آرامش از کودک یا نوجوان بپرسید که چه چیزی دیده‌اند و چه احساسی نسبت به آن دارند. اجازه دهید آزادانه درباره تجربیاتشان صحبت کنند: "اون صحنه‌ای که دیدی چی بود و چه احساسی نسبت بهش داشتی؟"

این گفت‌وگو به شما این امکان را می‌دهد که بفهمید کودک یا نوجوان چگونه این صحنه‌ها را درک کرده و چطور با آن‌ها برخورد می‌کند. با شنیدن نظرات و احساسات او، می‌توانید پاسخ‌های مناسب‌تری ارائه دهید.
۲. تفکیک واقعیت از تخیل
یکی از اصلی‌ترین نکات این است که کودکان و نوجوانان را متوجه کنید که آنچه در سریال‌ها می‌بینند، ساختگی و تخیلی است و ربطی به واقعیت‌های روزمره ندارد. به زبان ساده و قابل فهم بگویید:
"این سریال‌ها ساخته ذهن نویسنده‌ها و کارگردان‌هاست و فقط برای سرگرمی ساخته شده. این کارهایی که دیدی، توی دنیای واقعی باعث درد و رنج واقعی می‌شه."

۳. تشریح پیامدهای واقعی خشونت
کودکان و نوجوانان باید درک کنند که خشونت در دنیای واقعی نه تنها بی‌فایده است، بلکه می‌تواند پیامدهای جدی جسمی، روانی و قانونی داشته باشد. به آن‌ها توضیح دهید که برخلاف فیلم‌ها و سریال‌ها، در دنیای واقعی نمی‌توان با کتک‌کاری یا خشونت مشکلات را حل کرد:
"در دنیای واقعی، اگر کسی دعوا یا خشونت کنه، ممکنه به کسی آسیب بزنه و حتی زندانی بشه."

۴. صحبت دربارهٔ احساسات و مدیریت آن‌ها
گاهی کنجکاوی یا تأثیرپذیری از صحنه‌های خشونت‌آمیز ناشی از عدم آگاهی کودکان و نوجوانان از چگونگی مدیریت احساساتشان است. به آن‌ها بیاموزید که احساساتی مثل خشم و ناراحتی طبیعی هستند، اما راه‌حل مواجهه با این احساسات، خشونت نیست. مهارت‌های مدیریت خشم و احساسات را به آن‌ها یاد بدهید:
"وقتی عصبانی می‌شی یا ناراحتی، به جای استفاده از خشونت، می‌تونی صحبت کنی، یک نفس عمیق بکشی یا از موقعیت دور بشی."

۵. تشویق به پرسیدن و بحث کردن
به فرزندتان نشان دهید که اگر درباره صحنه‌ای از سریال یا فیلمی کنجکاو هستند، می‌توانند به جای تماشای مخفیانه یا دنبال کردن بدون مشورت، آن را با شما در میان بگذارند. بگویید:
"اگر سؤالی داری یا چیزی دیدی که برات عجیب یا گیج‌کننده بود، بیا با هم درباره‌اش صحبت کنیم."

این کار نه تنها باعث می‌شود فرزند شما در تماشای این محتواها بی‌محابا عمل نکند، بلکه به او اطمینان می‌دهد که شما در کنار او هستید تا درک بهتری از آنچه دیده پیدا کند.
۶. نقد و تحلیل محتوا همراه با فرزند
اگر کودک یا نوجوان صحنه‌ای از خشونت در سریال دیده، به او کمک کنید تا این محتوا را نقد و تحلیل کند. با او درباره نادرستی رفتارهای خشونت‌آمیز در آن صحنه‌ها صحبت کنید و پرسش‌هایی بپرسید که به او کمک کند تا به نتایج اخلاقی برسد:
"به نظرت می‌شه این مشکل رو به روش بهتری حل کرد؟ اگر تو جای اون شخصیت بودی چطور رفتار می‌کردی؟"
این نوع بحث به فرزند شما کمک می‌کند که تفاوت بین رفتارهای درست و نادرست را بشناسد و از تماشای صحنه‌های خشونت‌آمیز تأثیر منفی نپذیرد.

۷. ترویج الگوهای مثبت
در کنار پرداختن به خشونت، به کودک یا نوجوان خود کمک کنید که الگوهای مثبت در فیلم‌ها و سریال‌ها را تشخیص دهد و تشویقش کنید تا رفتارهای مثبت را الگوبرداری کند. به عنوان مثال، درباره شخصیت‌هایی که مشکلات را با همدلی و همکاری حل می‌کنند صحبت کنید:
"این شخصیت‌ها وقتی مشکلی پیش می‌آد، بدون خشونت و با صحبت کردن مشکلشون رو حل می‌کنن. این کار خیلی هوشمندانه‌تره."


undefinedاین رویکردها به والدین کمک می‌کند تا از اثرات منفی سریال‌های خشن جلوگیری کرده و به رشد سالم‌تر ذهنی و عاطفی فرزندانشان کمک کنند.

۸:۰۴

۲۳ مهر

thumnail
undefined فصل دوم؛ رسانه و هویت نوجوان
undefinedقسمت ۴: (قلمرو خصوصی)

undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
undefined @massir_resaneundefined www.medialit.massir.ir

۶:۵۷

4_5868667021473877799.mp3

۳۵:۳۶-۲۸.۶۳ مگابایت
undefined️«وقتی در فضای واقعی نوجوان خودش را ابراز نکند، بستر مجازی را فراهم‌تر می‌بیند.»
undefinedهویت دوم نوجوانان در مجازی، تخیل نوجوانی، آسیب فضاهای مجازی خاص نوجوانان، همراهی خانواده و... از موضوعاتی هستند که دربارهٔ آنها با خانم معصومه حسن‌زاده، در قسمت چهارم از فصل دوم رساوا، گفت‌وگو کردیم.
undefined مجله صوتی مسیررسانه را در اپلیکیشن‌های کست‌باکس و شنوتو، سایت، کانال و صفحه اینستاگرام مسیررسانه با نام رَساوا (Rasāvā)، بشنوید و دنبال کنید.
undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
https://zil.ink/masirresaneh

۸:۲۶

۲۴ مهر

thumnail
undefinedاستانداردهای فضای مجازی

undefinedروز جهانی استاندارد، فرصتی است تا به اهمیت استانداردها در زندگی روزمره خود بیشتر توجه کنیم.اما آیا تا به حال فکر کرده‌ایم که آیا برای فضایی که بیشترین وقت خود را در آن می‌گذرانیم، یعنی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، استانداردی وجود دارد؟
undefinedاستانداردهای فضای مجازی چرا مهم هستند؟
• امنیت: استانداردها، خطوط قرمز را مشخص می‌کنند و از حریم خصوصی و امنیت کاربران محافظت می‌کنند.
•کیفیت محتوا: استانداردها، معیارهایی برای سنجش کیفیت محتوا ارائه می‌دهند و از انتشار اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده جلوگیری می‌کنند.
• تعاملات سالم: استانداردها، چارچوبی برای تعاملات سالم و سازنده در فضای مجازی فراهم می‌کنند.
• رشد و توسعه: استانداردها، محیطی امن و قابل اعتماد برای رشد و توسعه کسب‌وکارهای آنلاین و نوآوری‌های دیجیتال ایجاد می‌کنند.
undefinedدر روز جهانی استاندارد، بیایید به این سوالات فکر کنیم:• آیا استانداردهای فعلی فضای مجازی، نیازهای کاربران را برآورده می‌کنند؟• چه استانداردهایی برای بهبود کیفیت محتوا و تعاملات در شبکه‌های اجتماعی ضروری است؟• نقش ما به عنوان کاربران در ایجاد و ترویج استانداردهای فضای مجازی چیست؟
بیایید درباره این پرسش‌ها و پاسخ‌های شما، بیشتر گفت‌وگو کنیم. نظرات خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.
undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
https://zil.ink/masirresaneh

۱۳:۱۹

۲۹ مهر

thumnail
undefinedآثار اخبار جعلی بر روان مخاطبین
undefinedامواج خبر جعلی از سردار قآانی تا شهید سنوار
undefined«سنوار جاسوس است.سنوار با پوشش زنانه فرار کرد.قاآنی در بازداشت خانگی و تحت بازجویی است.قاآنی کشته شده.»
undefinedانتشار خبرهای جعلی، به‌ویژه در مقیاس گسترده، تأثیرات عمیق و مخربی بر باورها و روحیه عمومی مردم دارد. یکی از مهم‌ترین تأثیرات این خبرها ایجاد تردید و سردرگمی در مخاطبان است. وقتی رسانه‌هایی مانند ایران اینترنشنال، VOA، ایران‌وایر، کیهان لندن و... به‌طور مستمر اخباری غیرواقعی یا تحریف‌شده را درباره موضوعات حساس سیاسی و اجتماعی منتشر می‌کنند، مخاطبان دیگر به سختی می‌توانند بین حقیقت و دروغ تمایز قائل شوند. این مساله باعث کاهش اعتماد به منابع خبری، چه داخلی و چه خارجی، می‌شود و به یک بحران اطلاعاتی منجر می‌شود. وقتی اخبار درباره شخصیت‌های مهم تحریف می‌شود، نه‌تنها تصویر آن فرد در جامعه مخدوش می‌گردد، بلکه مردم نسبت به درک واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی دچار بی‌ثباتی فکری می‌شوند.

undefinedافزایش فشار روانی حاصل از این نوع اخبار، به‌ویژه در میان مردمی که به دنبال حقیقت هستند، می‌تواند منجر به افزایش استرس و احساس ناامنی شود. در جوامعی که با چالش‌های متعدد اقتصادی و اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این اخبار جعلی فشار روانی مضاعفی بر افراد وارد می‌کند. برای مثال، در موضوع سردار قاآنی، انتشار مکرر خبرهای تحریف‌شده باعث ایجاد تفرقه و شکاف در باورهای عمومی نسبت به نقش و فعالیت‌های او می‌شود. این تضاد اطلاعاتی می‌تواند به ناهنجاری‌های اجتماعی دامن بزند و احساس بی‌اعتمادی و فقدان کنترل را در میان مردم تقویت کند.
undefinedتداوم انتشار این خبرها به فرسایش روانی جامعه می‌انجامد. افراد در مواجهه با حجم عظیمی از اطلاعات نادرست و شایعات، دچار خستگی روانی می‌شوند و انگیزه خود را برای تحلیل دقیق‌تر و واقع‌بینانه‌تر از دست می‌دهند. این وضعیت نه‌تنها به کاهش انسجام اجتماعی می‌انجامد، بلکه فضا را برای افراط‌گرایی و انتشار بیشتر اخبار جعلی آماده می‌کند.

undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
https://zil.ink/masirresaneh

۱۱:۰۲

۳۰ مهر

thumnail
undefined فصل دوم؛ رسانه و هویت نوجوان
undefinedقسمت ۵: (گیم و استریم)

undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
undefined @massir_resaneundefined www.medialit.massir.ir

۷:۰۴

4_5868667021473877802.mp3

۵۱:۱۸-۴۱.۲۱ مگابایت
undefined️«برخی بازی‌ها به مثابهٔ نسل جدید ورزش‌ها (E-sport) رو به رشد و همگانی شدن بین نوجوانان و جوانان هستند.»
undefinedدر قسمت پنجم از فصل دوم رساوا با آقای محمدمهدی غفاری دربارهٔ گیم و استریم، انواع مدل بازی-سرگرمی مجازی، اقتصاد بازی، فیلترینگ و استریمرها، دونِیت کردن، برخورد خانواده‌ها با استریمرها، تجربهٔ غرقگی... گفت‌وگو کردیم.
undefined مجله صوتی مسیررسانه را در اپلیکیشن‌های کست‌باکس و شنوتو، سایت، کانال و صفحه اینستاگرام مسیررسانه با نام رَساوا (Rasāvā)، بشنوید و دنبال کنید.

undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
https://zil.ink/masirresaneh

۸:۰۱

۳ آبان

thumnail
undefinedروز جهانی توسعه اطلاعات
undefinedروز جهانی توسعه اطلاعات هر ساله در تاریخ ۲۴ اکتبر (۳ آبان) برگزار می‌شود. این روز توسط سازمان ملل متحد با هدف افزایش آگاهی درباره اهمیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جوامع و اقتصادها نامگذاری شده است. اما چرا این روز اهمیت دارد؟
undefinedروز جهانی توسعه اطلاعات چیست؟- روزی برای آگاهی‌رسانی درباره نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در زندگی ما- هدف: کاهش شکاف دیجیتالی و ایجاد جامعه‌ای عادلانه‌تر
undefinedچرا باید به این روز اهمیت دهیم؟ ۱.  حق دسترسی به اطلاعات برای همه۲. اهمیت سواد دیجیتالی در دنیای امروز۳.  تأثیر فناوری بر زندگی روزمره و توسعه جوامع۴. فرصت‌های جدید در آموزش، بهداشت و اقتصاد۵. چالش‌های امنیت اطلاعات و حریم خصوصی۶. نقش اطلاعات در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه۷.  اهمیت شبکه‌های ارتباطی در بحران‌ها و شرایط اضطراری۸. تأثیر فناوری اطلاعات بر محیط زیست و توسعه پایدار
undefinedچطور می‌توانیم در توسعه اطلاعات سهیم باشیم؟ - یادگیری مداوم مهارت‌های دیجیتالی- به اشتراک گذاشتن دانش با دیگران- حمایت از دسترسی برابر به فناوری- استفاده هوشمندانه و ایمن از اطلاعات- مشارکت در پروژه‌های دیجیتالی جامعه‌محور


undefinedدر عصر اطلاعات، هر یک از ما می‌توانیم نقشی در ساختن جهانی بهتر و متصل‌تر ایفا کنیم. بیایید با هم برای توسعه اطلاعات تلاش کنیم! شما چطور از فناوری و اطلاعات برای بهبود زندگی خود و دیگران استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!
undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
https://zil.ink/masirresaneh

۱۱:۴۷

۵ آبان

thumnail
undefined️رسانه‌های معاند، روی موج هراس‌افکنی
undefinedبر اساس محتواهای منتشر شده از صفحات فارسی شبکه‌های VOA و ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی و... ، این رسانه‌ها با استفاده از تیترهایی که بار عاطفی و اضطراب‌آفرین دارند، سعی در ایجاد فضای نگرانی در میان مخاطبان دارند. عباراتی مانند «حمله به تهران»، «فعال شدن پدافند هوایی»، «صف‌های طولانی پمپ بنزین»، «حملات تلافی‌جویانه» و «تایید روز پاسخ اسرائیل» به چشم می‌خورند. این میان در ابتدا با استفاده از کلیپ‌های ارسالی شهروندان سعی در باورپذیرتر کردن روایت‌ها و بحرانی جلوه دادن اوضاع بهره برد. عباراتی معمولاً با تصاویری از شب یا نقاط حساس همراه هستند که فضای بصری بحران را تقویت می‌کند.

undefinedاین تیترها و تصاویر، به صورت هدفمند از عباراتی نظیر «حمله گسترده»، «انفجار در پایتخت»، «تهدید موجودیت ایران» بهره می‌برند تا حس خطر و اضطرار را به بیننده القا کنند. این نوع محتوا اغلب با تکیه بر اطلاعات ناقص یا تحلیل‌های بدون پشتوانه ارائه می‌شود و می‌تواند موجب تشویش عمومی و گسترش شایعات شود و از طرفی آسیب‌پذیر بودن مردم ایران را نشان دهد.
undefinedمردم عزیز:
برای مقابله با چنین فضایی، شهروندان باید سواد رسانه‌ای خود را تقویت کرده و از هیجانات زودگذر اجتناب کنند. بررسی منابع معتبر و رسمی و پرهیز از اعتماد به منابعی که با هدف ایجاد هراس و تشویش عمل می‌کنند، می‌تواند به مردم کمک کند تا در مواجهه با چنین اخبار آرامش خود را حفظ کنند و دچار استرس و نگرانی نشوند.
undefinedو اما مسئولان رسانه‌ای:برای مقابله با شایعات و اخبار جعلی در زمان بحران، مسئولان باید اخبار معتبر را به سرعت و قابل‌اعتماد به مردم برسانند.انتشار به‌موقع و دقیق اخبار رسمی و تکذیب شایعات نیز ضروری است؛ تأخیر در این امر باعث گسترش اخبار جعلی می‌شود.همکاری نزدیک با رسانه‌های معتبر داخلی، استفاده از سخنگویان آگاه و آماده به پاسخگویی و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ آنلاین می‌تواند اعتماد عمومی را افزایش داده و از ابهامات بکاهد.همچنین، اطلاع‌رسانی پیشگیرانه و آموزش به مردم درباره نحوه برخورد با شایعات می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.مسئولان باید از بیان مبهم و ناقص خودداری کرده و اخبار را به‌صورت کامل و شفاف ارائه دهند تا زمینه برای سوءبرداشت و اضطراب عمومی کاهش یابد و مردم اطلاعات صحیح را از منابع رسمی دریافت کنند.
undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
https://zil.ink/masirresaneh

۱۰:۴۹

۷ آبان

thumnail
undefined فصل دوم؛ رسانه و هویت نوجوان
undefinedقسمت ۶: ( رسانه و سبک موسیقی نوجوانان)

undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
undefined @massir_resaneundefined www.medialit.massir.ir

۷:۰۱

4_5868667021473877805.mp3

۴۳:۳۳-۳۵.۰۱ مگابایت
undefined️« لُب کلام، مصرف موسیقی نوجوان امروز وضعیت خوبی ندارد؛ خب چه باید بکنیم؟»
undefinedاز سیر موسیقی در دهه‌های مختلف بعد انقلاب تا انفجار مصرف موسیقی، گروه‌های مرجع در موسیقی، بومی‌سازی موسیقی، موسیقی مضر مثل کی‌پاپ، روان‌شناسی زرد در موسیقی و راهکارهای بهبود هوش موسیقیایی از موضوعاتی هستند که در قسمت ششم از فصل دوم رساوا دربارهٔ آنها با دکتر پدرام جوادزاده گفت‌وگو کردیم.

undefined مجله صوتی مسیررسانه را در اپلیکیشن‌های کست‌باکس و شنوتو، سایت، کانال و صفحه‌های اینستاگرام مسیررسانه با نام رَساوا (Rasāvā)، بشنوید و دنبال کنید.

undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
https://zil.ink/masirresaneh

۷:۴۲

۱۳ آبان

thumnail
undefined«میدان جنگ عوض شده!»
undefinedروز ملی مبارزه با استکبار جهانی
undefinedدر روز ۱۳ آبان، ما به یاد می‌آوریم که چگونه استکبار جهانی تلاش می‌کند تا از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ایدئولوژی خود را به مخاطبان تزریق کند و آنها را تحت سلطه خود درآورد. این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در شکل‌دهی به افکار عمومی و جهت‌دهی به نگرش‌ها و باورهای مردم دارند.
undefinedسلطه استکبار جهانی بر رسانه‌ها:
استکبار جهانی از طریق کنترل رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تلاش می‌کند تا پیام‌ها و ایدئولوژی‌های خود را به مخاطبان منتقل کند. این کنترل می‌تواند به شکل‌های مختلفی صورت گیرد، از جمله:
۱. مالکیت رسانه‌ها: بسیاری از رسانه‌های بزرگ و تأثیرگذار در جهان تحت مالکیت شرکت‌ها و نهادهای قدرتمند قرار دارند که منافع اقتصادی و سیاسی خاصی را دنبال می‌کنند. این رسانه‌ها می‌توانند با انتشار اخبار و تحلیل‌های جهت‌دار، افکار عمومی را به سمت خاصی هدایت کنند.
۲. تبلیغات و پروپاگاندا: استکبار جهانی از تبلیغات و پروپاگاندا به عنوان ابزارهایی برای تزریق ایدئولوژی‌های خود استفاده می‌کند. این تبلیغات می‌توانند به شکل‌های مختلفی از جمله تبلیغات تجاری، سیاسی و فرهنگی ظاهر شوند و مخاطبان را به تدریج تحت تأثیر قرار دهند.
۳. کنترل محتوا: از طریق الگوریتم‌ها و فیلترهای محتوا، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند محتوای خاصی را برجسته کنند و محتوای مخالف را نادیده بگیرند یا سانسور کنند. این کنترل محتوا می‌تواند به شکل‌دهی به نگرش‌ها و باورهای مخاطبان کمک کند.
undefinedتزریق ایدئولوژی و مسخ مخاطبان:
استکبار جهانی با استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تلاش می‌کند تا ایدئولوژی‌های خود را به مخاطبان تزریق کند و آنها را تحت سلطه خود درآورد. این فرآیند می‌تواند به شکل‌های مختلفی صورت گیرد:
۱. تکرار پیام‌ها: با تکرار مداوم پیام‌ها و ایدئولوژی‌های خاص، رسانه‌ها می‌توانند به تدریج این پیام‌ها را به عنوان حقایق پذیرفته شده در ذهن مخاطبان جا بیندازند.
۲. استفاده از نمادها و تصاویر: تصاویر و نمادها دارای قدرت زیادی در انتقال پیام‌ها و ایدئولوژی‌ها هستند. رسانه‌ها می‌توانند با استفاده از تصاویر و نمادهای خاص، مخاطبان را به سمت باورهای خاصی هدایت کنند.
۳. ایجاد ترس و ناامنی: استکبار جهانی می‌تواند با ایجاد ترس و ناامنی در مخاطبان، آنها را به سمت پذیرش ایدئولوژی‌های خاصی هدایت کند. این ترس و ناامنی می‌تواند از طریق انتشار اخبار و تحلیل‌های جهت‌دار ایجاد شود.
undefinedو اما آموزه‌های سواد رسانه‌ای
برای مقابله با سلطه استکبار جهانی بر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، آموزش سواد رسانه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سواد رسانه‌ای به مخاطبان کمک می‌کند تا:
۱. تحلیل و ارزیابی محتوا: مخاطبان باید توانایی تحلیل و ارزیابی محتوای رسانه‌ها را داشته باشند و بتوانند اخبار و تحلیل‌های جهت‌دار را شناسایی کنند.
۲. تشخیص تبلیغات و پروپاگاندا: مخاطبان باید بتوانند تبلیغات و پروپاگاندا را تشخیص دهند و از تأثیرات آنها آگاه باشند.
۳. استفاده از منابع معتبر: مخاطبان باید به دنبال منابع معتبر و مستقل برای دریافت اطلاعات باشند و از منابعی که تحت کنترل استکبار جهانی قرار دارند، اجتناب کنند.
undefinedبا آموزش سواد رسانه‌ای، می‌توان به مخاطبان کمک کرد تا از سلطه استکبار جهانی بر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آگاه شوند و بتوانند به طور مستقل و آگاهانه تصمیم‌گیری کنند.
undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
https://zil.ink/masirresaneh

۱۱:۲۳

۱۴ آبان

thumnail
undefined فصل دوم؛ رسانه و هویت نوجوان
undefinedقسمت ۷: ( زبان و ادبیات نوجوانان)

undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
undefined @massir_resaneundefined www.medialit.massir.ir

۷:۰۲

4_5868667021473877808.mp3

۴۳:۰۱-۳۴.۵۷ مگابایت
undefined️«یه جور حرف بزن که منم بفهمم!این قسمت رو گوش نکنین کی ضرر می‌کنه، من یا شما؟»

undefinedدر قسمت هفتم از فصل دوم رساوا، همراه آقای حسین حق‌پناه به موضوعات جذابی چون خصیصهٔ کلامی نوجوانان، زیست دیجیتال نسل جدید، تجربه زبانی-زیستی، تاریخ انقضای تکه کلام‌ها، راهکارهای کم کردن شکاف زبانی، آداب معاشرت مجازی و... پرداختیم.

undefined مجله صوتی مسیررسانه را در اپلیکیشن‌های کست‌باکس و شنوتو، سایت، کانال و صفحه اینستاگرام مسیررسانه با نام رَساوا (Rasāvā)، بشنوید و دنبال کنید.
undefinedمسیررسانه|موسسه تخصصی سوادرسانه‌ای
https://zil.ink/masirresaneh

۷:۳۲