#ابن_جریرطبری ،اخرج باسناده فی کتاب الولایه عن زیدبن ارقم قال:
《 لمّا نزل النَّبی بغدیر..... زیدبن ارقم میگوید : 《 پیامبر " صلیاللهعلیهوآلهوسلم " در بازگشت از #حجه_الوداع در وقت ظهر که هوا گرم بود دستور به جمع آوری خاشاک زمین و آماده شدن برای نماز داد وبعداز نماز که همه جمع بودیم ،خطبه ی بلیغی خواند و فرمود : خداوند به من امر نموده تبلیغ امر رسالت کن واگر فرمان خدا را اعلام نکنی اصلا رسالت نبوت را نرسانده ای وخدا تو را از مردم حفظ میکند وجبرئیل مرا از طرف خداوند فرمان آورد که در این مکان ،سفید وسیاه را آگاه کنم که علی بن ابی طالب برادر وصی من و جانشین من و امام بعد از من است و من از جبرئیل خواستم خدا مرا معاف دارد ار این کار به خاطر کمی پرهیزگاران و زیادی آزار دهندگان من که به خاطر اینکه با علی ملازم بودم مرا نکوهش نموده و گوشی خواندند و خداوند فرمود:گوشی بودن پیامبر "صلیاللهعلیهوآلهوسلم "برای شما بهتر است و اگر بخواهم اسم آن افراد را می برم ولی به جهت کرامت خود پرده پوشی می کنم و نان آن ها را نمی برم.
ادامه دارد..
#غدیر
@mavakalamevahy
《 لمّا نزل النَّبی بغدیر..... زیدبن ارقم میگوید : 《 پیامبر " صلیاللهعلیهوآلهوسلم " در بازگشت از #حجه_الوداع در وقت ظهر که هوا گرم بود دستور به جمع آوری خاشاک زمین و آماده شدن برای نماز داد وبعداز نماز که همه جمع بودیم ،خطبه ی بلیغی خواند و فرمود : خداوند به من امر نموده تبلیغ امر رسالت کن واگر فرمان خدا را اعلام نکنی اصلا رسالت نبوت را نرسانده ای وخدا تو را از مردم حفظ میکند وجبرئیل مرا از طرف خداوند فرمان آورد که در این مکان ،سفید وسیاه را آگاه کنم که علی بن ابی طالب برادر وصی من و جانشین من و امام بعد از من است و من از جبرئیل خواستم خدا مرا معاف دارد ار این کار به خاطر کمی پرهیزگاران و زیادی آزار دهندگان من که به خاطر اینکه با علی ملازم بودم مرا نکوهش نموده و گوشی خواندند و خداوند فرمود:گوشی بودن پیامبر "صلیاللهعلیهوآلهوسلم "برای شما بهتر است و اگر بخواهم اسم آن افراد را می برم ولی به جهت کرامت خود پرده پوشی می کنم و نان آن ها را نمی برم.
ادامه دارد..
#غدیر
@mavakalamevahy
۶:۳۸
۸:۰۵
۷:۴۶
۱۱:۴۹
#آیه_مهدوی
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اصْبرُِواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ{۲۰۰}اى كسانى كه ايمان آورده ايد، صبر كنيد و ايستادگى نمایید و ارتباط پیدا كنيد و تقوای الهی را رعایت کنید، اميد است كه رستگار شويد.
امام باقر (علیه السلام) در تفسیر این آیه شریفه فرمود:صبر كنيد بر اداى #واجبات و پايدارى كنيد با #دشمنان و مُرابِط #امامتان [كه بانتظارش هستيد] باشيد.{با او ارتباط داشته باشید}
بحارالانوار/ج۴ ص۲۱۹
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج#امام_زمان
@mavakalamevahy
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اصْبرُِواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ{۲۰۰}اى كسانى كه ايمان آورده ايد، صبر كنيد و ايستادگى نمایید و ارتباط پیدا كنيد و تقوای الهی را رعایت کنید، اميد است كه رستگار شويد.
امام باقر (علیه السلام) در تفسیر این آیه شریفه فرمود:صبر كنيد بر اداى #واجبات و پايدارى كنيد با #دشمنان و مُرابِط #امامتان [كه بانتظارش هستيد] باشيد.{با او ارتباط داشته باشید}
بحارالانوار/ج۴ ص۲۱۹
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج#امام_زمان
@mavakalamevahy
۱۴:۳۳
#وظایف_منتظران
وظیفه «صله ی امام زمان، بوسیله مال»؛ که در کتاب مکیال وظیفه ۳۵ قید شد. ما یک تعهدات مالی داریم نسبت به امام عصر عج که به دو بخش تقسیم میشود:بخش اول: واجب = خمسبخش دوم: مستحب
#خمس: هر فرد صاحب درآمدی باید سال خمسی داشته باشد و محاسبات خمسی را از سال خمسی انجام دهد و خمس خود را محاسبه کند و به مرجع خودش و یا به نماینده مرجع تقلیدش پرداخت کند؛ که نصف آن خمس سهم امام زمان است و نصفش سهم سادات فقیر. و این حق مسلّم امام زمان هست؛ در اموال ما. بسیاری از خانواده ها هستند که مذهبی هستند، امام زمانی هم هستند اما خمس مالشان را پرداخت نمی کنند. که جزو غاصبین حقوق مالی امام زمان محسوب می شوند.
#وظیفه_دهم#آقای_افشاری
@mavakalamevahy
وظیفه «صله ی امام زمان، بوسیله مال»؛ که در کتاب مکیال وظیفه ۳۵ قید شد. ما یک تعهدات مالی داریم نسبت به امام عصر عج که به دو بخش تقسیم میشود:بخش اول: واجب = خمسبخش دوم: مستحب
#خمس: هر فرد صاحب درآمدی باید سال خمسی داشته باشد و محاسبات خمسی را از سال خمسی انجام دهد و خمس خود را محاسبه کند و به مرجع خودش و یا به نماینده مرجع تقلیدش پرداخت کند؛ که نصف آن خمس سهم امام زمان است و نصفش سهم سادات فقیر. و این حق مسلّم امام زمان هست؛ در اموال ما. بسیاری از خانواده ها هستند که مذهبی هستند، امام زمانی هم هستند اما خمس مالشان را پرداخت نمی کنند. که جزو غاصبین حقوق مالی امام زمان محسوب می شوند.
#وظیفه_دهم#آقای_افشاری
@mavakalamevahy
۱۴:۳۴
حضرت در #توقیع به جعفر بن اسدی فرمودند: هر کس بدون اجازه ما، در اموال مربوط به ما =(خمس، زکات، وقف و ...) تصرف بکند از جمله ی ظالمین است و ما در روز قیامت شاکی او خواهیم بود.
چطور ما ادعای امام زمانی بودن داریم، وقتی حق مسلّم امام زمان عج را از مال خودمان پرداخت نمی کنیم؟؟!
و با همان پولی که خمسش پرداخت نشده؛ لباس میخریم و با آن لباس، نماز می خوانیم، زیارت می رویم، ارزاق منزل تهیه می کنیم و این ارزاق شبهه ناک را می خوریم؛ بعد انتظار استجابت دعا را هم داریم!! خیلی از این بی برکتی های زندگی، ناشی از همین مورد هست. خیلی از ضررهای مادی که به زندگی ما وارد میشود ناشی از همین مورد است. جدا از اینکه ما ظالم هستیم،جدا از اینکه ما غاصب حق مالی امام زمان "عجلاللهتعالیفرجهالشریف "هستیم، جدا از اینکه ما خشم امام زمان را بر می انگیزیم، وقتی که حق مالی حضرت را نمیدهیم، که حضرت خودشان در توقیع فرموده این افراد جزو ظالمین هستند. با این موضوع ضررهای زیاد مادی هم می کنیم. هر فردی صاحب در آمدی، باید یک روز را به عنوان #سال_خمسی انتخاب کند و #خمس مالش را بدهد و مال خودش را پاک و طاهر کند و برکت را وارد زندگیش کند. و این خیلی مهم هست برای افرادی که میخواهند ارتباطشان با حضرت بهتر و قویتر بشود.شما در نظر بگیر با این لباسی که با پول خمس نداده تهیه شده و باهاش نماز میخوانیم؛ باعث عدم قبولی نماز می شود و دهها ضرر دیگر...
#وظیفه_دهم
@mavakalamevahy
چطور ما ادعای امام زمانی بودن داریم، وقتی حق مسلّم امام زمان عج را از مال خودمان پرداخت نمی کنیم؟؟!
و با همان پولی که خمسش پرداخت نشده؛ لباس میخریم و با آن لباس، نماز می خوانیم، زیارت می رویم، ارزاق منزل تهیه می کنیم و این ارزاق شبهه ناک را می خوریم؛ بعد انتظار استجابت دعا را هم داریم!! خیلی از این بی برکتی های زندگی، ناشی از همین مورد هست. خیلی از ضررهای مادی که به زندگی ما وارد میشود ناشی از همین مورد است. جدا از اینکه ما ظالم هستیم،جدا از اینکه ما غاصب حق مالی امام زمان "عجلاللهتعالیفرجهالشریف "هستیم، جدا از اینکه ما خشم امام زمان را بر می انگیزیم، وقتی که حق مالی حضرت را نمیدهیم، که حضرت خودشان در توقیع فرموده این افراد جزو ظالمین هستند. با این موضوع ضررهای زیاد مادی هم می کنیم. هر فردی صاحب در آمدی، باید یک روز را به عنوان #سال_خمسی انتخاب کند و #خمس مالش را بدهد و مال خودش را پاک و طاهر کند و برکت را وارد زندگیش کند. و این خیلی مهم هست برای افرادی که میخواهند ارتباطشان با حضرت بهتر و قویتر بشود.شما در نظر بگیر با این لباسی که با پول خمس نداده تهیه شده و باهاش نماز میخوانیم؛ باعث عدم قبولی نماز می شود و دهها ضرر دیگر...
#وظیفه_دهم
@mavakalamevahy
۱۴:۳۵
حضرت در توقیعی می فرمایند:
ما اموال شما را نمی پذیریم؛ مگر اینکه شما پاکیزه شوید. یعنی ما با پرداخت سهم امام زمان از اموال خود، میتوانیم اموال خود را طاهر کنیم.
#صله_مالی_امام که بخش مستحبی است: جدا از بخش پرداخت خمس است (پرداخت خمس برای همه ما واجب است)در بخش #مستحب بین فقیر و غنی و متوسط و ... فرقی ندارد. هر کس به توانایی و سهم خود، کم یا زیاد می تواند این موضوع را داشته باشد.
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: «هیچ چیز نزد خداوند محبوبتر از اختصاص دادن درهم به امام نیست و بدرستی که خداوند درهم را برای او در بهشت، همچون کوه احد قرار میدهد.»
در جای دیگر،امام صادق (علیهالسلام) در تفسیر آیه ۲۴۵ سوره بقره که می فرماید:«كيست آن كس كه به [بندگان] خدا وام نيكويى دهد تا [خدا] آن را براى او چند برابر بيفزايد و خداست كه [در معيشت بندگان] تنگى و گشايش پديد مى آورد و به سوى او بازگردانده مى شويد» فرمودند: «به خدا سوگند این در خصوص صله امام است، یعنی وقتی که شما پرداخت می کنی، قرضی پرداخت می کنی، خدا برایت مضاعف میکند مصداق این در روی زمین می تواند که امام باشد. که امام همانا جانشین خداوند در روی زمین است و خلیفة الله فی ارضه هست.»
همچنین امام صادق در حدیث دیگر می فرمایند: «یک درهم که با آن امام صله شود از دو میلیون درهم در سایر کارهای نیک بهتر است.»
حدیث دیگر از امام صادق(علیهالسلام): «هر کس بپندارد که امام به آنچه در دست مردم هست احتیاج دارد؛ کافر است. و امام نیازی ندارد به مال ما. این ما هستیم که نیاز داریم پرداخت بکنیم و برکت و نعمت را وارد زندگی خودمان بکنیم.»در ذیل تفسیر این آیه معروف قرآن «مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا»، بارها این موضوع آمده که یکی از مصادیق امام هست؛ که می شود این کار را انجام داد.
#وظیفه_دهم #آقای_افشاری @mavakalamevahy
ما اموال شما را نمی پذیریم؛ مگر اینکه شما پاکیزه شوید. یعنی ما با پرداخت سهم امام زمان از اموال خود، میتوانیم اموال خود را طاهر کنیم.
#صله_مالی_امام که بخش مستحبی است: جدا از بخش پرداخت خمس است (پرداخت خمس برای همه ما واجب است)در بخش #مستحب بین فقیر و غنی و متوسط و ... فرقی ندارد. هر کس به توانایی و سهم خود، کم یا زیاد می تواند این موضوع را داشته باشد.
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: «هیچ چیز نزد خداوند محبوبتر از اختصاص دادن درهم به امام نیست و بدرستی که خداوند درهم را برای او در بهشت، همچون کوه احد قرار میدهد.»
در جای دیگر،امام صادق (علیهالسلام) در تفسیر آیه ۲۴۵ سوره بقره که می فرماید:«كيست آن كس كه به [بندگان] خدا وام نيكويى دهد تا [خدا] آن را براى او چند برابر بيفزايد و خداست كه [در معيشت بندگان] تنگى و گشايش پديد مى آورد و به سوى او بازگردانده مى شويد» فرمودند: «به خدا سوگند این در خصوص صله امام است، یعنی وقتی که شما پرداخت می کنی، قرضی پرداخت می کنی، خدا برایت مضاعف میکند مصداق این در روی زمین می تواند که امام باشد. که امام همانا جانشین خداوند در روی زمین است و خلیفة الله فی ارضه هست.»
همچنین امام صادق در حدیث دیگر می فرمایند: «یک درهم که با آن امام صله شود از دو میلیون درهم در سایر کارهای نیک بهتر است.»
حدیث دیگر از امام صادق(علیهالسلام): «هر کس بپندارد که امام به آنچه در دست مردم هست احتیاج دارد؛ کافر است. و امام نیازی ندارد به مال ما. این ما هستیم که نیاز داریم پرداخت بکنیم و برکت و نعمت را وارد زندگی خودمان بکنیم.»در ذیل تفسیر این آیه معروف قرآن «مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا»، بارها این موضوع آمده که یکی از مصادیق امام هست؛ که می شود این کار را انجام داد.
#وظیفه_دهم #آقای_افشاری @mavakalamevahy
۱۴:۳۶
در #عصرغیبت که وجود مبارک امام عصر " عجلاللهتعالیفرجهالشریف " از دیده ها پنهان است و #شیعیان دوران یتیمی خودرا سپری میکنند، #شیاطین خییلی راحت تر به #اغفال انسانها مشغول میشوند و بازار گناه رونق ویژه ای پیدا میکند.
طبق روایات کسانی از این مهلکه نجات پیدا میکنند که توفیق دعا برای #ظهور امام عصر " عجلاللهتعالیفرجهالشریف " شامل حالشان شود .
سخن امام حسن عسکری " علیهالسّلام "
واللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لَا يَنْجُو فِيهَا مِنَ الْهَلَكَةِ إِلَّا مَنْ ثَبَّتَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِيهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِهِ ...
به خدا سوگند ،فرزندم دارای غیبتی خواهد بود که هیچ کس در آن دوران از هلاکت در امان نخواهد بود مگر کسی که خداوند اورا براعتقادبه امامت وی استوار ساخته و بر دعا برای #تعجیل در فرج آن حضرت توفیقش بخشد .
#غیبت #امام_زمان#دعای_فرج
@mavakalamevahy
طبق روایات کسانی از این مهلکه نجات پیدا میکنند که توفیق دعا برای #ظهور امام عصر " عجلاللهتعالیفرجهالشریف " شامل حالشان شود .
سخن امام حسن عسکری " علیهالسّلام "
واللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لَا يَنْجُو فِيهَا مِنَ الْهَلَكَةِ إِلَّا مَنْ ثَبَّتَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِيهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِهِ ...
به خدا سوگند ،فرزندم دارای غیبتی خواهد بود که هیچ کس در آن دوران از هلاکت در امان نخواهد بود مگر کسی که خداوند اورا براعتقادبه امامت وی استوار ساخته و بر دعا برای #تعجیل در فرج آن حضرت توفیقش بخشد .
#غیبت #امام_زمان#دعای_فرج
@mavakalamevahy
۱۴:۳۹
۱۴:۴۱
۵:۲۵
۱۰:۰۸
در حدیث معروفی از پیامبر "صلیاللهعلیهوآلهوسلم " نقل شده است که :
《 کلُّ اَمر ذی بال لَم یُذکر فیهِ اسم اللهِ فَهُوَ اَبتَر》
هرکار مهمی که بدون اسم خدا شروع شود ابتر و بی فرجام است .
خداوند در اولین آیاتی که به پیامبر " صلیاللهعلیهوآلهوسلم " وحی نمود دستور داد که در انجام این وظیفه خطیر [ تبلیغ اسلام] با نام خدا شروع کند .
آیات مرتبط با موضوع( آغاز کار بانام خدا ) را باهم مرور کنیم .
#تفسیر#قرآن #بسم_الله
@mavakalamevahy
《 کلُّ اَمر ذی بال لَم یُذکر فیهِ اسم اللهِ فَهُوَ اَبتَر》
هرکار مهمی که بدون اسم خدا شروع شود ابتر و بی فرجام است .
خداوند در اولین آیاتی که به پیامبر " صلیاللهعلیهوآلهوسلم " وحی نمود دستور داد که در انجام این وظیفه خطیر [ تبلیغ اسلام] با نام خدا شروع کند .
آیات مرتبط با موضوع( آغاز کار بانام خدا ) را باهم مرور کنیم .
#تفسیر#قرآن #بسم_الله
@mavakalamevahy
۱۰:۱۳
سوره علق
ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِي خَلَقَ (١)بخوان به نام پروردگارت كه [همۀ آفريده ها را] آفريده.
سوره نمل
إِنَّهُۥ مِن سُلَيۡمَٰنَ وَإِنَّهُۥ بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣٠)يقيناً اين نامه از سوى سليمان است و سرآغازش به نام خداى رحمان و رحيم است.
سوره هود
وَقَالَ ٱرۡكَبُواْ فِيهَا بِسۡمِ ٱللَّهِ مَجۡرٜىٰهَا وَمُرۡسَىٰهَآۚ إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٞ رَّحِيمٞ (٤١)و نوح گفت: در آن سوار شويد كه حركت كردنش و لنگر انداختنش فقط به نام خداست، يقيناً پروردگارم بسيار آمرزنده و مهربان است.
سوره اعراف
وَلِلَّهِ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ فَٱدۡعُوهُ بِهَاۖ وَذَرُواْ ٱلَّذِينَ يُلۡحِدُونَ فِيٓ أَسۡمَـٰٓئِهِۦۚ سَيُجۡزَوۡنَ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ (١٨٠)و نيكوترين نام ها [به لحاظ معانى] ويژۀ خداست، پس او را با آن نام ها بخوانيد؛ و آنان كه در نام هاى خدا به انحراف مى گرايند [و او را با نام هايى كه نشان دهندۀ كاستى و نقص است، مى خوانند] رها كنيد؛ آنان به زودى به همان اعمالى كه همواره انجام مى دادند، جزا داده مى شوند.
ادامه دارد...
#آیات_مرتبط#تفسیر
@mavakalamevahy
ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِي خَلَقَ (١)بخوان به نام پروردگارت كه [همۀ آفريده ها را] آفريده.
سوره نمل
إِنَّهُۥ مِن سُلَيۡمَٰنَ وَإِنَّهُۥ بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣٠)يقيناً اين نامه از سوى سليمان است و سرآغازش به نام خداى رحمان و رحيم است.
سوره هود
وَقَالَ ٱرۡكَبُواْ فِيهَا بِسۡمِ ٱللَّهِ مَجۡرٜىٰهَا وَمُرۡسَىٰهَآۚ إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٞ رَّحِيمٞ (٤١)و نوح گفت: در آن سوار شويد كه حركت كردنش و لنگر انداختنش فقط به نام خداست، يقيناً پروردگارم بسيار آمرزنده و مهربان است.
سوره اعراف
وَلِلَّهِ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ فَٱدۡعُوهُ بِهَاۖ وَذَرُواْ ٱلَّذِينَ يُلۡحِدُونَ فِيٓ أَسۡمَـٰٓئِهِۦۚ سَيُجۡزَوۡنَ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ (١٨٠)و نيكوترين نام ها [به لحاظ معانى] ويژۀ خداست، پس او را با آن نام ها بخوانيد؛ و آنان كه در نام هاى خدا به انحراف مى گرايند [و او را با نام هايى كه نشان دهندۀ كاستى و نقص است، مى خوانند] رها كنيد؛ آنان به زودى به همان اعمالى كه همواره انجام مى دادند، جزا داده مى شوند.
ادامه دارد...
#آیات_مرتبط#تفسیر
@mavakalamevahy
۱۰:۱۴
سوره بقره
ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَيُّ ٱلۡقَيُّومُۚ لَا تَأۡخُذُهُۥ سِنَةٞ وَلَا نَوۡمٞۚ لَّهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِي ٱلۡأَرۡضِۗ مَن ذَا ٱلَّذِي يَشۡفَعُ عِندَهُۥٓ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيۡءٖ مِّنۡ عِلۡمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَۖ وَلَا يَـُٔودُهُۥ حِفۡظُهُمَاۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِيُّ ٱلۡعَظِيمُ (٢٥٥)خداى يكتا كه جز او هيچ معبودى نيست، زنده و قائم به ذات [و مدبّر و برپا دارنده و نگه دارندۀ همۀ مخلوقات] است، هيچ گاه خواب سبك و سنگين او را فرا نمى گيرد، آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است در سيطرۀ مالكيّت و فرمانروايى اوست كيست آنكه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند؟ آنچه را پيش روى مردم است [كه نزد ايشان حاضر و مشهود است] و آنچه را پشت سر آنان است [كه نسبت به آنان دور و پنهان است] مى داند و آنان به چيزى از دانش او احاطه ندارند مگر به آنچه او بخواهد تخت [حكومت، قدرت و سلطنت] ش آسمان ها و زمين را فرا گرفته و نگهدارى آنان بر او گران و مشقت آور نيست؛ و او بلند مرتبه و بزرگ است.
سوره آل عمران
هُوَ ٱلَّذِيٓ أَنزَلَ عَلَيۡكَ ٱلۡكِتَٰبَ مِنۡهُ ءَايَٰتٞ مُّحۡكَمَٰتٌ هُنَّ أُمُّ ٱلۡكِتَٰبِ وَأُخَرُ مُتَشَٰبِهَٰتٞۖ فَأَمَّا ٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمۡ زَيۡغٞ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَٰبَهَ مِنۡهُ ٱبۡتِغَآءَ ٱلۡفِتۡنَةِ وَٱبۡتِغَآءَ تَأۡوِيلِهِۦۖ وَمَا يَعۡلَمُ تَأۡوِيلَهُۥٓ إِلَّا ٱللَّهُۗ وَٱلرَّـٰسِخُونَ فِي ٱلۡعِلۡمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِۦ كُلّٞ مِّنۡ عِندِ رَبِّنَاۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ (٧)اوست كه اين كتاب را بر تو نازل كرد كه بخشى از آن كتاب، آيات محكم است [كه كلماتش صريح و معانى اش روشن است] آنها اصل و اساس كتاب اند، و بخشى ديگر آيات متشابه است [كه كلماتش غير صريح و معانى اش مختلف و گوناگون است و جز به وسيلۀ آيات محكم و روايات استوار تفسير نمى شود] ولى كسانى كه در قلوبشان انحراف [از هدايت الهى] است براى فتنه انگيزى و طلب تفسيرِ [نادرست و به ترديد انداختن مردم و گمراه كردن آنان] از آيات متشابهش پيروى مى كنند، و حال آنكه تفسير واقعى و حقيقى آنها را جز خدا نمى داند و استواران در دانش [و چيره دستان در بينش] مى گويند: ما به آن ايمان آورديم، همه [چه محكم، چه متشابه] از سوى پروردگار ماست و [اين حقيقت را] جز صاحبان خرد متذكّر نمى شوند.
سوره بقره
وَإِلَٰهُكُمۡ إِلَٰهٞ وَٰحِدٞۖ لَّآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلرَّحۡمَٰنُ ٱلرَّحِيمُ (١٦٣)و خداى شما خداى يگانه است، جز او خدايى نيست، رحمتش بى اندازه و مهربانى اش هميشگى است.
#آیات_مرتبط #تفسير
@mavakalamevahy
ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَيُّ ٱلۡقَيُّومُۚ لَا تَأۡخُذُهُۥ سِنَةٞ وَلَا نَوۡمٞۚ لَّهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِي ٱلۡأَرۡضِۗ مَن ذَا ٱلَّذِي يَشۡفَعُ عِندَهُۥٓ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيۡءٖ مِّنۡ عِلۡمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَۖ وَلَا يَـُٔودُهُۥ حِفۡظُهُمَاۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِيُّ ٱلۡعَظِيمُ (٢٥٥)خداى يكتا كه جز او هيچ معبودى نيست، زنده و قائم به ذات [و مدبّر و برپا دارنده و نگه دارندۀ همۀ مخلوقات] است، هيچ گاه خواب سبك و سنگين او را فرا نمى گيرد، آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است در سيطرۀ مالكيّت و فرمانروايى اوست كيست آنكه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند؟ آنچه را پيش روى مردم است [كه نزد ايشان حاضر و مشهود است] و آنچه را پشت سر آنان است [كه نسبت به آنان دور و پنهان است] مى داند و آنان به چيزى از دانش او احاطه ندارند مگر به آنچه او بخواهد تخت [حكومت، قدرت و سلطنت] ش آسمان ها و زمين را فرا گرفته و نگهدارى آنان بر او گران و مشقت آور نيست؛ و او بلند مرتبه و بزرگ است.
سوره آل عمران
هُوَ ٱلَّذِيٓ أَنزَلَ عَلَيۡكَ ٱلۡكِتَٰبَ مِنۡهُ ءَايَٰتٞ مُّحۡكَمَٰتٌ هُنَّ أُمُّ ٱلۡكِتَٰبِ وَأُخَرُ مُتَشَٰبِهَٰتٞۖ فَأَمَّا ٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمۡ زَيۡغٞ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَٰبَهَ مِنۡهُ ٱبۡتِغَآءَ ٱلۡفِتۡنَةِ وَٱبۡتِغَآءَ تَأۡوِيلِهِۦۖ وَمَا يَعۡلَمُ تَأۡوِيلَهُۥٓ إِلَّا ٱللَّهُۗ وَٱلرَّـٰسِخُونَ فِي ٱلۡعِلۡمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِۦ كُلّٞ مِّنۡ عِندِ رَبِّنَاۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ (٧)اوست كه اين كتاب را بر تو نازل كرد كه بخشى از آن كتاب، آيات محكم است [كه كلماتش صريح و معانى اش روشن است] آنها اصل و اساس كتاب اند، و بخشى ديگر آيات متشابه است [كه كلماتش غير صريح و معانى اش مختلف و گوناگون است و جز به وسيلۀ آيات محكم و روايات استوار تفسير نمى شود] ولى كسانى كه در قلوبشان انحراف [از هدايت الهى] است براى فتنه انگيزى و طلب تفسيرِ [نادرست و به ترديد انداختن مردم و گمراه كردن آنان] از آيات متشابهش پيروى مى كنند، و حال آنكه تفسير واقعى و حقيقى آنها را جز خدا نمى داند و استواران در دانش [و چيره دستان در بينش] مى گويند: ما به آن ايمان آورديم، همه [چه محكم، چه متشابه] از سوى پروردگار ماست و [اين حقيقت را] جز صاحبان خرد متذكّر نمى شوند.
سوره بقره
وَإِلَٰهُكُمۡ إِلَٰهٞ وَٰحِدٞۖ لَّآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلرَّحۡمَٰنُ ٱلرَّحِيمُ (١٦٣)و خداى شما خداى يگانه است، جز او خدايى نيست، رحمتش بى اندازه و مهربانى اش هميشگى است.
#آیات_مرتبط #تفسير
@mavakalamevahy
۱۰:۱۶
۷:۰۰
۷:۰۲
۷:۰۳
پاسخ دوم
در قرآن آیات متعددی داریم که اشاره میکند خدا بر همه چیز قادر و تواناست : الله قادر علي كل شي،یا أَنَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیر و ...
اما باید ببینیم که شیء چیست آیا امور محال به عنوان شی هست آیا قادر بودن (قدرت داشتن) برای امور محال صدق میکند
ما در کل ما شی (موجود،وجود) داریم و لا شی (موجود نبودن) همان محال هست.
و محال خود به دو بخش تقسیم میشود ...۱)محالی که به طور عادی محال است ۲)محالی که ذاتا" محال است
توضیح انواع محال
#محال_ذاتی چیزی است که فرض آن متضمن تناقض باشد، یعنی لازم بیاید که یک چیز در آن واحد و از دیدگاه واحد، هم باشد و هم نباشد مثل قضیه ۵=۲+۲که مستلزم تناقض هستند زیرا مثلا دو کتاب را که به دو کتاب دیگر بیفزائیم اگر بجای چهار کتاب پنج کتاب شود بدین معنی است که ۲+۲ هم ۲+۲ است و هم نیست زیرا وقتی ۲+۲ مساوی ۵ باشد بدین معناست که دیگر ۴نیست پس دو کتاب بعلاوه دو کتاب هم چهار کتاب است و هم چهار کتاب نیست.
#محال_عادّی به این معناست که فلان معلول بر حسب عادت از علّت خاصی بوجود می آید ولی بر حسب واقع ممکن است علّت دیگری هم داشته باشد که گاهی از آن طریق موجود می شود، مانند شفای بیماران از طریق اعجاز که در عرف و عادت متداول، علل معینی دارد(یعنی طرف باید دکتر برود تا خوب شود) ولی به هنگام ظهور معجزه ، به وسیله علل دیگری مانند نفوس پاک اولیاءِ خدا و تأثیر دعای آنان تحقق می یابد.
از این دو نوع محال، قسم اول (محال ذاتی) متعلق قدرت خداوند واقع نمی شود، زیرا محال ذاتی چیزی است که فرض آن متضمن تناقض است و چیزی که فرض آن متضمن تناقض باشد، تحقق و وقوعش هم مستلزم تناقض است.
اما محال عادی در حقیقت ناممکن نیست، بلکه جهل ما به علّت واقعی، سبب شده است که آن را محال تصوّر کنیم و بنابراین قدرت خداوند به آن تعلّق می گیرد.
@mavakalamevahy
در قرآن آیات متعددی داریم که اشاره میکند خدا بر همه چیز قادر و تواناست : الله قادر علي كل شي،یا أَنَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیر و ...
اما باید ببینیم که شیء چیست آیا امور محال به عنوان شی هست آیا قادر بودن (قدرت داشتن) برای امور محال صدق میکند
ما در کل ما شی (موجود،وجود) داریم و لا شی (موجود نبودن) همان محال هست.
و محال خود به دو بخش تقسیم میشود ...۱)محالی که به طور عادی محال است ۲)محالی که ذاتا" محال است
توضیح انواع محال
#محال_ذاتی چیزی است که فرض آن متضمن تناقض باشد، یعنی لازم بیاید که یک چیز در آن واحد و از دیدگاه واحد، هم باشد و هم نباشد مثل قضیه ۵=۲+۲که مستلزم تناقض هستند زیرا مثلا دو کتاب را که به دو کتاب دیگر بیفزائیم اگر بجای چهار کتاب پنج کتاب شود بدین معنی است که ۲+۲ هم ۲+۲ است و هم نیست زیرا وقتی ۲+۲ مساوی ۵ باشد بدین معناست که دیگر ۴نیست پس دو کتاب بعلاوه دو کتاب هم چهار کتاب است و هم چهار کتاب نیست.
#محال_عادّی به این معناست که فلان معلول بر حسب عادت از علّت خاصی بوجود می آید ولی بر حسب واقع ممکن است علّت دیگری هم داشته باشد که گاهی از آن طریق موجود می شود، مانند شفای بیماران از طریق اعجاز که در عرف و عادت متداول، علل معینی دارد(یعنی طرف باید دکتر برود تا خوب شود) ولی به هنگام ظهور معجزه ، به وسیله علل دیگری مانند نفوس پاک اولیاءِ خدا و تأثیر دعای آنان تحقق می یابد.
از این دو نوع محال، قسم اول (محال ذاتی) متعلق قدرت خداوند واقع نمی شود، زیرا محال ذاتی چیزی است که فرض آن متضمن تناقض است و چیزی که فرض آن متضمن تناقض باشد، تحقق و وقوعش هم مستلزم تناقض است.
اما محال عادی در حقیقت ناممکن نیست، بلکه جهل ما به علّت واقعی، سبب شده است که آن را محال تصوّر کنیم و بنابراین قدرت خداوند به آن تعلّق می گیرد.
@mavakalamevahy
۷:۰۴
۷:۰۶