بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
تقدم وجود بر ماهیت از نظر سارتر و هایدگر.pdf
۵.۰۲ مگابایت
#معنای_زندگی
۱۵:۰۲
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
خدا و اصالت در اندیشه کی یرکگور و سارتر.pdf
۳۴۷.۱۱ کیلوبایت
#معنای_زندگی
۱۵:۰۲
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
#معنای_زندگی
۱۵:۰۲
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
#معنای_زندگی#استاد_مرصعی#هفته_پنجم
سلام و عرض ادبدیدیم که اگزیستانسیالیسم یک مکتب فکری-ادبی است که مضامین و مبانی خاصی درباره "زندگی انسان" دارد.مفاهیمی مثل "اضطراب"، "تنهایی"، "بی کسی و واماندگی"، "یاس" و ... از کلیدواژه های این مکتب است.
ظاهرا این تفکر در دهه های 1320-1350 (که همزمان است با انتشار آثار سارتر) در ایران و بین نویسندگان و شاعران رواج بسیاری می یابد.رگه های تفکر اگزیستانسیالیستی را می توان در نویسندگانی مثل غلام حسین ساعدی (در گدا یا عزاداران بیل)، صادق هدایت (به خصوص در سگ ولگرد)، صادق چوبک (مثلا در انتری که لوطیش مرده بود)، ...و بالخصوص در نوشته های مرحوم دکتر شریعتی یافت.همین طور در شاعرانی مثل احمد شاملو (ر.ک. کتاب شاملو و اگزیستانسیالیسم سارتر)، سهراب سپهری ، فروغ فرخزاد و ... این مضامین یافت می شود.کلیپ زیر از هوشنگ ابتهاج را ببینید.. آیا هم سو نیست؟...مقاله های ضمیمه را هم فرصت کردید ببینید...کسی حوصله داشت مسخ کافکا را هم بخواند...
برخی "خیام" را هم برخوردار از رگه های اگزیستانسیالیستی می دانند (مقاله ای ضمیمه کرده ام) و حتی "حافظ"... استاد خرمشاهی در حافظ نامه، فلسفه حافظ را گسترش فلسفه خیام می داند و معتقد است "اگر بخواهیم با اصطلاحات جدید برای فلسفه حافظ نام گذاری کنیم، اندیشه او اگزیستانسیالیستی به معنای کامل و دقیق این کلمه است."
(ارسال مقاله ها و بیان نظرات افراد لزوما به معنای تایید نظراتشان نیست...)
مسلما "ادبیات منحرف" شامل آثاری می شود که الفاظ مبتذل جنسی و مضامین تحریک کننده یا ... داشته باشند؛ آثاری مثل زنان بدون مردان شهرنوش پارسی پور (که شهید آوینی به آن در مقاله ازمایکل جکسون تا شهرنوش پارسی پور پرداخت) و ...نظر شما درباره اشعار یا متونی که قوت ادبی شان خواننده را میخکوب می کند ولی در عین حال خواننده را به "ناامیدی مطلق" در زندگی می کشانند (با اینکه سرسوزنی الفاظ رکیک ندارند) چیست؟آثاری که خواننده پس از خواندن هیچ رغبتی به زندگی ندارد...
سلام و عرض ادبدیدیم که اگزیستانسیالیسم یک مکتب فکری-ادبی است که مضامین و مبانی خاصی درباره "زندگی انسان" دارد.مفاهیمی مثل "اضطراب"، "تنهایی"، "بی کسی و واماندگی"، "یاس" و ... از کلیدواژه های این مکتب است.
ظاهرا این تفکر در دهه های 1320-1350 (که همزمان است با انتشار آثار سارتر) در ایران و بین نویسندگان و شاعران رواج بسیاری می یابد.رگه های تفکر اگزیستانسیالیستی را می توان در نویسندگانی مثل غلام حسین ساعدی (در گدا یا عزاداران بیل)، صادق هدایت (به خصوص در سگ ولگرد)، صادق چوبک (مثلا در انتری که لوطیش مرده بود)، ...و بالخصوص در نوشته های مرحوم دکتر شریعتی یافت.همین طور در شاعرانی مثل احمد شاملو (ر.ک. کتاب شاملو و اگزیستانسیالیسم سارتر)، سهراب سپهری ، فروغ فرخزاد و ... این مضامین یافت می شود.کلیپ زیر از هوشنگ ابتهاج را ببینید.. آیا هم سو نیست؟...مقاله های ضمیمه را هم فرصت کردید ببینید...کسی حوصله داشت مسخ کافکا را هم بخواند...
برخی "خیام" را هم برخوردار از رگه های اگزیستانسیالیستی می دانند (مقاله ای ضمیمه کرده ام) و حتی "حافظ"... استاد خرمشاهی در حافظ نامه، فلسفه حافظ را گسترش فلسفه خیام می داند و معتقد است "اگر بخواهیم با اصطلاحات جدید برای فلسفه حافظ نام گذاری کنیم، اندیشه او اگزیستانسیالیستی به معنای کامل و دقیق این کلمه است."
(ارسال مقاله ها و بیان نظرات افراد لزوما به معنای تایید نظراتشان نیست...)
مسلما "ادبیات منحرف" شامل آثاری می شود که الفاظ مبتذل جنسی و مضامین تحریک کننده یا ... داشته باشند؛ آثاری مثل زنان بدون مردان شهرنوش پارسی پور (که شهید آوینی به آن در مقاله ازمایکل جکسون تا شهرنوش پارسی پور پرداخت) و ...نظر شما درباره اشعار یا متونی که قوت ادبی شان خواننده را میخکوب می کند ولی در عین حال خواننده را به "ناامیدی مطلق" در زندگی می کشانند (با اینکه سرسوزنی الفاظ رکیک ندارند) چیست؟آثاری که خواننده پس از خواندن هیچ رغبتی به زندگی ندارد...
۱۵:۰۲
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
سپهری و فلسفه اگزیستانسیال.pdf
۴۴۲.۷۹ کیلوبایت
#معنای_زندگی#استاد_مرصعی#هفته_پنجم
۱۵:۰۲
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
نگاهی اگزیستانسیالیستی به سگ ولگرد هدایت و مسخ کافکا.pdf
۴۴۸.۹۴ کیلوبایت
#معنای_زندگی#استاد_مرصعی#هفته_پنجم
۱۵:۰۲
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
خیام و فلسفه اگزیستانسیال.pdf
۴۴۵.۳۷ کیلوبایت
#معنای_زندگی#استاد_مرصعی#هفته_پنجم
۱۵:۰۲
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
مسخ کافکا.pdf
۳.۲۷ مگابایت
#معنای_زندگی#استاد_مرصعی#هفته_پنجم
۱۵:۰۲
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
#معنای_زندگی#استاد_مرصعی#هفته_پنجم
۱۵:۰۲
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
مرحوم شهید مطهری و مکتب اگزیستانسیالیسم
در دهه 40 و 50 اگزیستانسیالیسم سارتر در ایران خصوصا میان روشنفکران و نویسندگان رایج می شود. یکی از مهم ترین منتقدین نظرات سارتر در آن دوره، شهید مطهری است.در کتاب انسان کامل (که حاصل 13 سخنرانی ایشان در ماه مبارک رمضان سال 1353 است) ایشان به نظر چندین مکتب درباره انسان کامل پرداخته اند:مکتب عقل و فلاسفه؛ مکتب عشق و عرفان؛ مکتب قدرت؛ مکتب محبت؛ مکتب سوسیالیسم و مکتب اگزیستانسیالیسم.کتاب بسیار بسیار خواندنی است...لطفا بخش انتهایی این کتاب (ص 291 تا آخر) را بخوانید...#معنای_زندگی#استاد_مرصعی
در دهه 40 و 50 اگزیستانسیالیسم سارتر در ایران خصوصا میان روشنفکران و نویسندگان رایج می شود. یکی از مهم ترین منتقدین نظرات سارتر در آن دوره، شهید مطهری است.در کتاب انسان کامل (که حاصل 13 سخنرانی ایشان در ماه مبارک رمضان سال 1353 است) ایشان به نظر چندین مکتب درباره انسان کامل پرداخته اند:مکتب عقل و فلاسفه؛ مکتب عشق و عرفان؛ مکتب قدرت؛ مکتب محبت؛ مکتب سوسیالیسم و مکتب اگزیستانسیالیسم.کتاب بسیار بسیار خواندنی است...لطفا بخش انتهایی این کتاب (ص 291 تا آخر) را بخوانید...#معنای_زندگی#استاد_مرصعی
۱۵:۰۴
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
شهید مطهری-انسان کامل.PDF
۷.۵۶ مگابایت
#معنای_زندگی#استاد_مرصعی
۱۵:۰۴
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
سلام و عرض ادبسارتر بر کتاب دوزخیان روی زمین نوشته فرانتس فانون مقدمه ای دارد که خواندنی است... با ایام ولادت منجی عالم بشریت هم متناسب است.
درباره نقش اگزیستانسیالیسم سارتر بر اندیشه دکتر شریعتی پیوند زیر را ببینیدhttp://drshariati.org/?p=18862
(جناب راسخی لنگرودی کتابی دارند با عنوان سارتر در ایران (بررسی نقش سارتر بر روشنفکران ایران و شکل گیری کافه های روشنفکری در دهه های چهل و پنجاه)https://shahreketabonline.com/products/27/248713/سارتر_در_ایرانچکیده ای از این کتاب به قلم خود ایشان اینجا در دسترس است: https://www.cgie.org.ir/fa/news/156199 )#معنای_زندگی#استاد_مرصعی
درباره نقش اگزیستانسیالیسم سارتر بر اندیشه دکتر شریعتی پیوند زیر را ببینیدhttp://drshariati.org/?p=18862
(جناب راسخی لنگرودی کتابی دارند با عنوان سارتر در ایران (بررسی نقش سارتر بر روشنفکران ایران و شکل گیری کافه های روشنفکری در دهه های چهل و پنجاه)https://shahreketabonline.com/products/27/248713/سارتر_در_ایرانچکیده ای از این کتاب به قلم خود ایشان اینجا در دسترس است: https://www.cgie.org.ir/fa/news/156199 )#معنای_زندگی#استاد_مرصعی
۱۵:۰۴
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
فرانتس فانون-دوزخیان روی زمین-مقدمه سارتر.pdf
۴.۵۵ مگابایت
#معنای_زندگی#استاد_مرصعی
۱۵:۰۴
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
کی یر کگور.pdf
۵۲۱.۰۴ کیلوبایت
#معنای_زندگی#استاد_مرصعی#هفته_هفتم#جلسه_پنجم
۱۵:۰۴
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
#معنای_زندگی#استاد_مرصعی#هفته_هشتم
"ابراهیم با عملش از کل حوزه اخلاق فراتر رفت" (ترس و لرز، ص 86)
بحث "تقوا فراتر از اخلاق" استاد پناهیان (محرم 90-دانشگاه امام صادق ع) را اگر فرصت کردید ببینید؛ هم چنین بحث "ولایت و عدالت" ایشان را (فاطمیه 90- بیت رهبری).بررسی کنید آیا تفاوتی میان "تقوای الهی" (در بحث اول ایشان) و "ولایت" (در بحث دوم ایشان) با "ایمان" (در مرحله سوم کی یر کگور) وجود دارد؟آیا منظور هر دو "اطاعت از دستورات خداوند/ولی خداوند" نیست؟
http://panahian.ir/post/147
http://fatyma.ir/category/سخنران/سخنرانی-مکتوب/پناهیان/page/11/#معنای_زندگی#استاد_مرصعی
"ابراهیم با عملش از کل حوزه اخلاق فراتر رفت" (ترس و لرز، ص 86)
بحث "تقوا فراتر از اخلاق" استاد پناهیان (محرم 90-دانشگاه امام صادق ع) را اگر فرصت کردید ببینید؛ هم چنین بحث "ولایت و عدالت" ایشان را (فاطمیه 90- بیت رهبری).بررسی کنید آیا تفاوتی میان "تقوای الهی" (در بحث اول ایشان) و "ولایت" (در بحث دوم ایشان) با "ایمان" (در مرحله سوم کی یر کگور) وجود دارد؟آیا منظور هر دو "اطاعت از دستورات خداوند/ولی خداوند" نیست؟
http://panahian.ir/post/147
http://fatyma.ir/category/سخنران/سخنرانی-مکتوب/پناهیان/page/11/#معنای_زندگی#استاد_مرصعی
۱۵:۰۴
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
ولایت و عدالت-استاد پناهیان.pdf
۴۲۰.۲ کیلوبایت
#معنای_زندگی#استاد_مرصعی
۱۵:۰۴
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
جان هیک-معنای دینی زندگی.pdf
۱۷۹.۱۲ کیلوبایت
#معنای_زندگی#هفته_نهم
۱۵:۰۴
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
سلی مک فاگ-جهان به منزله پیکر خدا.pdf
۲۴۵.۵۹ کیلوبایت
#معنای_زندگی#هفته_نهم
۱۵:۰۴
بازارسال شده از کلاسهای عصر حوزه شریف
هیوستن اسمیت-معنای زندگی در ادیان جهان.pdf
۱۷۲.۷۸ کیلوبایت
#معنای_زندگی#هفته_نهم
۱۵:۰۴