عکس پروفایل رسانه‌ و فضای‌ مجازی مرکز پژوهش‌های مجلسر

رسانه‌ و فضای‌ مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس

۶۷۵عضو
رسانه‌ و فضای‌ مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس
undefined undefined نشست تخصصی بررسی ابعاد مختلف سیاستگذاری محتوایی نمایش خانگی با حضور آقایان: undefined دکتر سیدعلی محسنیان مدیر دفتر رسانه، ارتباطات و فضای مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس undefined دکتر سید آرش وکیلیان دکتری سیاستگذاری فرهنگی undefined دکتر عبدالرحیم قاسمی‌نژاد کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی undefined دکتر علی فلاحی معاون اجرایی مرکز ملی رصد فرهنگی undefined محورهای ارائه: undefinedسیاست‌گذاری محتوا در قانون و اسناد بالادستی undefinedاقتصاد سیاسی روبیکا undefinedمقایسه توسعه محتوایی در روبیکا و سوپر اپلیکیشن‌های چینی undefinedمصرف فرهنگی ایرانیان در حوزه فیلم و سریال undefined شنبه (۱۰ شهریور ماه) ساعت ۹ صبح undefined خیابان ولیعصر| بالاتر از خیابان طالقانی خیابان دمشق | پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات #ورود_برای_عموم_آزاد_است undefined Www.Jsrc.IR
thumnail

۱۳:۳۷

رسانه‌ و فضای‌ مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس
undefined undefined نشست تخصصی بررسی ابعاد مختلف سیاستگذاری محتوایی نمایش خانگی با حضور آقایان: undefined دکتر سیدعلی محسنیان مدیر دفتر رسانه، ارتباطات و فضای مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس undefined دکتر سید آرش وکیلیان دکتری سیاستگذاری فرهنگی undefined دکتر عبدالرحیم قاسمی‌نژاد کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی undefined دکتر علی فلاحی معاون اجرایی مرکز ملی رصد فرهنگی undefined محورهای ارائه: undefinedسیاست‌گذاری محتوا در قانون و اسناد بالادستی undefinedاقتصاد سیاسی روبیکا undefinedمقایسه توسعه محتوایی در روبیکا و سوپر اپلیکیشن‌های چینی undefinedمصرف فرهنگی ایرانیان در حوزه فیلم و سریال undefined شنبه (۱۰ شهریور ماه) ساعت ۹ صبح undefined خیابان ولیعصر| بالاتر از خیابان طالقانی خیابان دمشق | پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات #ورود_برای_عموم_آزاد_است undefined Www.Jsrc.IR
thumnail

۱۳:۳۷

رسانه‌ و فضای‌ مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس
undefined undefined نشست تخصصی بررسی ابعاد مختلف سیاستگذاری محتوایی نمایش خانگی با حضور آقایان: undefined دکتر سیدعلی محسنیان مدیر دفتر رسانه، ارتباطات و فضای مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس undefined دکتر سید آرش وکیلیان دکتری سیاستگذاری فرهنگی undefined دکتر عبدالرحیم قاسمی‌نژاد کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی undefined دکتر علی فلاحی معاون اجرایی مرکز ملی رصد فرهنگی undefined محورهای ارائه: undefinedسیاست‌گذاری محتوا در قانون و اسناد بالادستی undefinedاقتصاد سیاسی روبیکا undefinedمقایسه توسعه محتوایی در روبیکا و سوپر اپلیکیشن‌های چینی undefinedمصرف فرهنگی ایرانیان در حوزه فیلم و سریال undefined شنبه (۱۰ شهریور ماه) ساعت ۹ صبح undefined خیابان ولیعصر| بالاتر از خیابان طالقانی خیابان دمشق | پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات #ورود_برای_عموم_آزاد_است undefined Www.Jsrc.IR
thumnail

۱۳:۳۷

رسانه‌ و فضای‌ مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس
undefined undefined نشست تخصصی بررسی ابعاد مختلف سیاستگذاری محتوایی نمایش خانگی با حضور آقایان: undefined دکتر سیدعلی محسنیان مدیر دفتر رسانه، ارتباطات و فضای مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس undefined دکتر سید آرش وکیلیان دکتری سیاستگذاری فرهنگی undefined دکتر عبدالرحیم قاسمی‌نژاد کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی undefined دکتر علی فلاحی معاون اجرایی مرکز ملی رصد فرهنگی undefined محورهای ارائه: undefinedسیاست‌گذاری محتوا در قانون و اسناد بالادستی undefinedاقتصاد سیاسی روبیکا undefinedمقایسه توسعه محتوایی در روبیکا و سوپر اپلیکیشن‌های چینی undefinedمصرف فرهنگی ایرانیان در حوزه فیلم و سریال undefined شنبه (۱۰ شهریور ماه) ساعت ۹ صبح undefined خیابان ولیعصر| بالاتر از خیابان طالقانی خیابان دمشق | پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات #ورود_برای_عموم_آزاد_است undefined Www.Jsrc.IR
thumnail

۱۳:۳۷

رسانه‌ و فضای‌ مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس
undefined undefined نشست تخصصی بررسی ابعاد مختلف سیاستگذاری محتوایی نمایش خانگی با حضور آقایان: undefined دکتر سیدعلی محسنیان مدیر دفتر رسانه، ارتباطات و فضای مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس undefined دکتر سید آرش وکیلیان دکتری سیاستگذاری فرهنگی undefined دکتر عبدالرحیم قاسمی‌نژاد کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی undefined دکتر علی فلاحی معاون اجرایی مرکز ملی رصد فرهنگی undefined محورهای ارائه: undefinedسیاست‌گذاری محتوا در قانون و اسناد بالادستی undefinedاقتصاد سیاسی روبیکا undefinedمقایسه توسعه محتوایی در روبیکا و سوپر اپلیکیشن‌های چینی undefinedمصرف فرهنگی ایرانیان در حوزه فیلم و سریال undefined شنبه (۱۰ شهریور ماه) ساعت ۹ صبح undefined خیابان ولیعصر| بالاتر از خیابان طالقانی خیابان دمشق | پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات #ورود_برای_عموم_آزاد_است undefined Www.Jsrc.IR
thumnail

۱۳:۳۷

رسانه‌ و فضای‌ مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس
undefined undefined نشست تخصصی بررسی ابعاد مختلف سیاستگذاری محتوایی نمایش خانگی با حضور آقایان: undefined دکتر سیدعلی محسنیان مدیر دفتر رسانه، ارتباطات و فضای مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس undefined دکتر سید آرش وکیلیان دکتری سیاستگذاری فرهنگی undefined دکتر عبدالرحیم قاسمی‌نژاد کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی undefined دکتر علی فلاحی معاون اجرایی مرکز ملی رصد فرهنگی undefined محورهای ارائه: undefinedسیاست‌گذاری محتوا در قانون و اسناد بالادستی undefinedاقتصاد سیاسی روبیکا undefinedمقایسه توسعه محتوایی در روبیکا و سوپر اپلیکیشن‌های چینی undefinedمصرف فرهنگی ایرانیان در حوزه فیلم و سریال undefined شنبه (۱۰ شهریور ماه) ساعت ۹ صبح undefined خیابان ولیعصر| بالاتر از خیابان طالقانی خیابان دمشق | پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات #ورود_برای_عموم_آزاد_است undefined Www.Jsrc.IR
thumnail

۱۳:۳۷

4030610 siasat mohtavaye Nemayesh Khanegi.MP3

۰۲:۲۳:۳۳-۱۹۷.۱۶ مگابایت
فایل صوتی نشست سیاستگذاری محتوای نمایش خانگی@media_rcmajlis

۱۳:۵۶

thumnail
undefined نشست تخصصی «واکاوی وضعیت سنجش رسانه های خدمت عمومی در ایران» به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری گروه رسانه، ارتباطات جمعی و فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.
undefinedدر ابتدای این نشست طاهره خیرخواه، مجری طرح «واکاوی وضعیت سنجش رسانه‌های خدمت عمومی در ایران» که اخیراً با عنوان گزارش نظارتی در مرکز پژوهش‌های مجلس انجام گرفته است، سخنرانی خود را به چالش‌ها و محدودیت‌های سنجش رسانه‌های خدمت عمومی به‌ویژه رادیوتلویزیون در ایران اختصاص داد.undefinedدر ادامه نشست، سید علی محسنیان مدیر گروه رسانه، ارتباطات جمعی و فضای مجازیِ دفتر فرهنگی و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس دلیل ورود مرکز پژوهش های مجلس و گروه رسانه به این امر را آسیب شناسی و عارضه یابی وضعیت سنجش رسانه های خدمت عمومی دانست . لذا تصمیم گرفته شد روند سنجش و پایش رسانه ها ی خدمت عمومی اعم از صدا و سیما و مطبوعات و خبرگزاری ها در ایران مورد بررسی قرار گیرد.وی افزود یافته های این پژوهش نشان می دهد مسائل مربوط به سنجش رسانه های خدمت عمومی زنجیروار بهم پیوسته اند. ناهماهنگی، مساله محرمانگی، مساله فقدان ضمانت اجرا، فقدان شاخص های ترکیبی در پژوهش ها، بی توجهی به مخاطب و... پیوستگی معناداری با یکدیگر دارند که حل این مسائل نیازمند توجه همزمان به تمام این عناصر است. سید علی محسنیان در ادامه به سیاست های متاخر جمهوری اسلامی ایران در پرتو قانون برنامه هفتم پیشرفت اشاره کرد؛ سیاست نخست یر مبنای بند ب ماده 75 همگرایی در رصد و سنجش رسانه ها ی خدمت عمومی است دومین خط مشی بموجب ماده 77 قانون برنامه هفتم تخصیص بودجه صداو سیما بر اساس تحقق شاخص های کمی است.سومین سیاست ،مساله فراگیری و پوشش جغرافیایی و جمعیتی است که بموجب بند ب ماده 77 وزارت ارتباطات مکلف شده پهنای باند و امکانات لازم برای دسترسی عموم مردم به شبکه ها و برنامه های رسانه ملی در اقصی نقاط کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات و همچنین دسترسی حداکثری در سطح بین المللی را فراهم نماید.البته این سیاست های اعلام شده، با سیاستهایی که در مطالعات تطبیقی از رسانه های خدمت عمومی انتظار می رود؛تطابق ندارد و لازم است که شاخص های دیگری نیز در کنار این سنجه ها دیده شود.undefinedدر پایان نشست نیز با سؤالات دکتر منصور ساعی و داوود مهرابی، ابعاد مختلف موضوع سنجش رسانه‌های خدمت عمومی، از تعریف مفهومی واژگان خدمت عمومی گرفته تا الزامات و اقتضائات سنجش و ارزیابی‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی در مورد انجام پژوهش‌ها و نشست‌هایی این چنینی در زمینه «سنجش رسانه‌ها» با هدف بهبود فرایندها بر اساس منابع دانشگاهی و پژوهشی ارائه شد.
undefinedبرای مطالعه متن خبر و گزارش تصویری کلیک کنید.
undefined گروه‌ رسانه‌‌ و فضای‌مجازی مرکز پژوهش‌های‌ مجلس را در پیام‌رسان بله دنبال کنید

۸:۴۰

رسانه‌ و فضای‌ مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس
undefined تصویر

947920641_-704824968_240922_184728.pdf

۳۰.۳ مگابایت

undefined ویژه نامه سلسله نشست‌های راه‌نشان منتشر شد
undefinedمجموعه جلسات راه نشان برای شناسایی دستورکارهای سیاستی دولت چهاردهم، با همکاری اندیشکده ها و مراکز سیاست پژوهی و حمایت و بسترسازی خانه اندیشه ورزان برگزار شد.
undefinedبخشی از این ویژه نامه به محتوای نشست اولویت های سیاستی دولت چهاردهم در سیاستگذاری رسانه و فضای مجازی اختصاص یافته است.
undefined گروه‌‌رسانه‌‌وفضای‌مجازی‌ مرکز پژوهش‌های‌‌ مجلس‌را‌در پیام‌رسان بله دنبال‌کنید

۷:۲۹

thumnail
undefined دهمین جلسه از سلسله‌ نشست‌های تبیین برنامه هفتم پیشرفت با موضوع: «نظام تسهیل‌گری در توسعه خدمات رسانه‌ای» (بند پ ماده ۷۷)
undefinedبا حضور: undefined علی کشورینماینده مجلس شورای اسلامیundefined محمدمهدی عسگرپوررئیس انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی آنلاینundefined علی سعدپژوهشگر حکمرانی رسانه و ارتباطاتundefined سیدعلی محسنیانمدیر گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهشهای مجلس
undefinedراهبر نشست: undefined سینا شامخکارشناس گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس
undefined دوشنبه ۱۶ مهرماه ساعت ۹_۱۱undefined مرکز پژوهش‌های مجلس، سالن شهید سلیمانی
undefined جهت حضور در نشست، حداکثر تا روز یک‌شنبه ۱۵ مهر، نام و نام خانوادگی، نام‌پدر و کدملی خود را به شماره ۰۹۹۱۷۰۹۳۴۳۱ پیامک نمایید.

undefined گروه‌‌رسانه‌‌وفضای‌مجازی‌ مرکز پژوهش‌های‌‌ مجلس‌را‌در پیام‌رسان بله دنبال‌کنید

۶:۵۶

thumnail
undefined #گزارش_راهبردی "واکاوی ابعاد مسئله اطلاع رسانی در کشور و ارائه راهکارهای سیاستی برای افزایش اعتماد و مرجعیت رسانه ای" منتشر شد undefined لینک دانلود
undefined آزاده زینب محمودیان
undefined چکیده:undefinedتصحیح و تنظیم گردش اطلاعات با تمرکز بر افزایش مرجعیت رسانه ای، کلان مسئله ای حیاتی است که نیازمند رویکردی چندوجهی است. یافتن پاسخی متقن، قابل اعتماد و کاربردی برای این مسئله که «بهره مندی از گردش اطلاعات برای تحقق اعتماد و مرجعیت رسانه ای، چه بایسته هایی دارد»، پیش از هر اقدامی، ادراک دقیق مفاهیمی مانند: جنگ شناختی، روایت و روایت پردازی، نظام هنجاری رسانه ای، مصرف رسانه ای و رقابت رسانه ای است. مقصود از ادراک دقیق، آن است که علاوه بر شناسایی هریک از این ریزدانش ها، تطبیق و تناسب آنها با ویژگی های منحصربه فرد جامعه ایرانی و نظام انقلابی آن ضرورتی است که غفلت از آن مانع وصول ما به هدف مطلوب و دستیابی به نسخه ای کارآمد در حل معضل مذکور می شود. نوشتار پیش رو، گزارشی از اولویت های کلان تنظیم گری گردش اطلاعات و شناسایی نقاط آسیب زا در تحقق مرجعیت رسانه ای، حاصل از رصد جامعه ایران است. ازجمله آسیب های شناسایی شده در این راستا عبارتند از: فقدان مواردی چون: الزامات اجرایی در قوانین موجود؛ فضای رقابتی برای رسانه های رسمی و غیررسمی؛ سازوکار تعدیل آفرین نظارتی؛ اطلاعات آمایشی دقیق و روزآمد؛ قوانین الزام آور برای فعالیت رسانه های غیرایرانی در داخل. در این مسیر، مطالعه گردش اطلاعات و اطلاع رسانی در سایر کشور ها و نیز وضعیت روانی سه گروه نخبگان، مسئولین و عامه مردم پیرامون گردش اطلاعات و اخبار، می تواند بیانگر فاصله ما تا وضع قابل قبول و نیز حاکی از چیستی و چگونگی آسیب ها و کاستی ها باشد. از دیگر موارد تعیین کننده در این امر شناسایی نظام هنجاری رسانه ای متناسب با سازوکارهای رسانه ای، قوانین کشور و ارزش های نظام اسلامی است. در این گزارش به هریک از این موارد به فراخور متن پرداخته شده است.
undefined لینک دریافت گزارش:undefined https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1816254
undefined گروه‌‌رسانه‌‌وفضای‌مجازی‌ مرکز پژوهش‌های‌‌ مجلس‌را‌در پیام‌رسان بله دنبال‌کنید

۱۱:۰۵

thumnail
undefined در نشست نظام تسهیلگری توسعه خدمات رسانه‌ای تأکید شد؛
بخش خصوصی در حکمرانی رسانه‌ای باید به رسمیت شناخته شود

undefinedبه گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دهمین جلسه از سلسله نشست‌های تبیین برنامه هفتم پیشرفت با عنوان نظام تسهیلگری در توسعه خدمات رسانه‌ای (بند «پ» ماده 77) با حضور علی کشوری، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی عسگرپور، رئیس انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدئوی آنلاین، علی سعد، پژوهشگر حکمرانی ارتباطات و رسانه و سید علی محسنیان مدیر گروه رسانه و فضای مجازی دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش، کارشناسان این گروه و دیگر پژوهشگران علاقه مند برگزار شد.
undefined گزیده مباحث مطرح شده و تصاویر:undefined https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1816389
undefined گروه‌‌رسانه‌‌وفضای‌مجازی‌ مرکز پژوهش‌های‌‌ مجلس‌را‌در پیام‌رسان بله دنبال‌کنید

۱۱:۴۲

thumnail

۱۱:۴۲

thumnail
undefined نخستین رویداد ملی هوش مصنوعی و حکمرانی داده در تبلیغات بازرگانی برگزار می‌شود
محورهای رویداد:undefinedریسک‌های هوش مصنوعی و اشتغال در فضای تبلیغاتundefinedفرصت‌ها و چالش‌های فناوری‌های نوین در صنعت تبلیغاتundefinedاخلاقیات در هوش مصنوعیundefinedحکمرانی در صنعت تبلیغات و هوش مصنوعی
undefined دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴_۸undefined مرکز پژوهش‌های مجلس (ساختمان نیاوران)، سالن همایش‌ها
undefined جهت حضور در رویداد، حداکثر تا روز چهارشنبه ۹ آبان، نام و نام خانوادگی و کدملی خود را به شماره ۰۹۹۱۷۰۹۳۴۳۱ پیامک نمایید.
undefined گروه‌‌رسانه‌‌وفضای‌مجازی‌ مرکز پژوهش‌های‌‌ مجلس‌ را‌ در پیام‌رسان بله دنبال‌کنید

۱۲:۰۵

undefined #اطلاعیه
undefinedبه اطلاع فرهیختگان ارجمند می‌رساند رویداد ملی «هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در تبلیغات بازرگانی» که قرار بود روز دوشنبه مورخ 14 آبان 1403 برگزار شود، لغو و به زمان دیگری موکول شد. زمان آتی برگزاری این دوره متعاقبا از طریق همین کانال اطلاع رسانی می شود. شایان ذکر است متقاضیان محترمی که جهت حضور در این رویداد ثبت نام نموده اند، نیاز به ثبت نام مجدد نخواهند داشت.
undefined گروه‌‌رسانه‌‌وفضای‌مجازی‌ مرکز پژوهش‌های‌‌ مجلس‌ را‌ در پیام‌رسان بله دنبال‌کنید

۱۴:۰۱

thumnail
undefined #گزارش_نظارتی "ارزیابی میزان عملکرد قانون بودجه 1403 در حوزه رسانه و فضای مجازی" منتشر شد undefined لینک دانلود
undefined عبدالرحیم قاسمی‌نژاد، سیدعلی محسنیان
undefined چکیده:1. از محل منابع بند «ب» تبصره «۱۳» (یک‌درصد هزینه‌های شرکت‌های دولتی برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی) برای خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا تاکنون تخصیصی صورت نگرفته و به سازمان صدا و سیما نیز فقط 10 درصد تخصیص یافته است.2. ارزیابی میزان اجرا و تحقق 6 ماهه ابتدایی سال 1403 تکلیف مندرج در بند «ت» تبصره «13» درباره دستورالعمل برنامه‌های رسانه‌ای دستگاه‌های اجرایی، با وجود تصویب و ابلاغ آن وجود ندارد.3. تکلیف مندرج در‌ جزء «۲» بند «ج» تبصره «13» درخصوص تأمین مالی سازمان صدا و سیما از محل منابع عمومی بودجه به میزان 24 هزار میلیارد تومان در6 ماهه ابتدایی سال 1403 به میزان 50 درصد تخصیص داده شده، اما گزارش تفصیلی ارزیابی نتایج اجرای شاخص‌های طراحی شده ازسوی صدا و سیما ارائه نشده است. 4. اعتبارات دستگاه‌های اجرایی مزبور به‌طور میانگین حدود 45 درصد بوده و از این جهت مطلوب ارزیابی می‌شود.
undefined لینک دریافت گزارش:undefined https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1819222
undefined گروه‌‌رسانه‌‌وفضای‌مجازی‌ مرکز پژوهش‌های‌‌ مجلس‌را‌در پیام‌رسان بله دنبال‌کنید

۶:۰۵

thumnail
undefined گزارش "بررسی لایحه بودجه سال 1404 کل کشور؛ تبصره «8» حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ" منتشر شد undefined لینک دانلود
undefined دفتر مطالعات آموزش و فرهنگی
undefined چکیده:تبصره 8 لایحه یودجه 1403 در خصوص آموزش، پژوهش و فرهنگ است که 4 حکم در خصوص آموزش و پژوهش و 3 حکم فرهنگ است. هر چند موضوعات فوق به واسطه ی بین بخشی بودن، در سایر تبصره های لایحه بودجه نیز وجود دارد.در این گزارش بررسی کارشناسی بندهای تبصره 8 صورت‌گرفته است و در ادامه با تأکید بر قانون برنامه هفتم پیشرفت، پیشنهادات اصلاحی و الحاقی با جهت گیری به این سند ارائه گردید. لازم به ذکر است نزدیک به 20 درصد احکام تبصره 8 فاقد ماهیت بودجه‌ای است و از ظرفیت‌های این لایحه برای ارائه برش برنامه هفتم پیشرفت به‌خوبی استفاده نشده است. در ادامه پیشنهادات الحاقی و اصلاحی برای برطرف سازی این وضعیت ارائه گردید. کلیدی‌ترین اصلاح مرتبط با بند ث تبصره 8 است که به‌دلیل تعدد حوزه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دریافت کننده ی اعتبار از این حکم، مبتنی بر برنامه هفتم پیشرفت، تقسیم اعتبارات دارای نظام معناداری از برش برنامه هفتم گردید.
undefined لینک دریافت گزارش:undefined https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1819697
undefined گروه‌‌رسانه‌‌وفضای‌مجازی‌ مرکز پژوهش‌های‌‌ مجلس‌را‌در پیام‌رسان بله دنبال‌کنید

۵:۴۸

thumnail
undefined #گزارش_راهبردی «مرجعیت رسانه‌ای در خوانش متفکران متأخّر غربی و اندیشمندان انقلاب اسلامی» منتشر شد + لینک دانلود
undefined آزاده محمودیان
چکیده:undefinedمفهوم مرجعیت رسانه ای در جهان معاصر دستخوش تغییر شده و تکثر رسانه ها اعم از حرفه ای و غیرحرفه ای امکان اقتدار (اتوریته) را برای یک رسانه خاص از بین برده است. بااین حال صاحبان رسانه برای کسب حداکثر بهره مندی، راهکارهایی را به کار می بندند. در نگاه جهانی، رویکردهای متأخر رایج، پیرامون مرجعیت رسانه ای را می توان در سه رویکرد مبتنی بر بازار (اقتصاد، تجارت و سرمایه)، رویکرد مبتنی بر سیاست و رویکرد مبتنی بر فرهنگ طبقه بندی کرد. اگرچه این سه رویکرد از یکدیگر منفک و گسیخته نیستند، اما هریک راهبردهایی برای کسب قدرت بیشتر دارند که به آنها در این پژوهش پرداخته می شود. ازسوی دیگر از نگاه اندیشمندان انقلاب اسلامی مرجعیت رسانه ای تعریف و شرایطی متفاوت از رویکردهای جهانی دارد. از این دیدگاه، ویژگی هایی به عنوان نقاط مرکزی برای تحقق رسانه تراز جمهوری اسلامی و رسیدن به مرجعیت رسانه ای، در نظر است که عبارتند از: توجه به هویت و هویت سازی، مرزبندی و استقلال فرهنگی، فعال کردن قدرت جریان سازی و ذائقه سازی و نیز بازتعریف مفهوم جذابیت در تولیدات رسانه ای.
undefined لینک دریافت گزارش:undefined https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1821400
undefined گروه‌‌رسانه‌‌وفضای‌مجازی‌ مرکز پژوهش‌های‌‌ مجلس‌را‌در پیام‌رسان بله دنبال‌کنید

۹:۲۶

رسانه‌ و فضای‌ مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس
undefined undefined دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار می‌کند*: undefinedسومین همایش هوش مصنوعی و رسانه با موضوع *حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی undefinedسخنرانان دکتر محمدمهدی اسماعیلی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر سعیدرضا عاملی/ عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر محمدرضا مخبردزفولی/ رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران دکتر رضا غلامی/ رییس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی دکتر احمد نادری/ عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مهندس میثم عابدی/ معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دکتربابک نگاهداری/ رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دکتر فرشاد مهدی‌پور/ معاون رسانه‌ای و امورتبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی undefinedمحورهای همایش: ●هوش مصنوعی و ضرورت‌های تولیدمحتوا ●هوش مصنوعی و مقررات رسانه‌ای در عصر دیجیتال ●هوش مصنوعی و زیرساخت‌های خدمات دولتی ●چارچوب‌های سیاستگذاری؛ مالکیت و مدیریت سازمان رسانه undefinedدوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ undefinedساعت ۸.۳۰ تا ۱۱.۳۰ undefinedمحل برگزاری: تهران خیابان پاسداران، روبروی پارک نیاوران(ضلع جنوبی)، شماره ۸۰۲، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی @media_rcmajlis
thumnail
undefined ویژه نامه همایش «حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی» منتشر شد
چکیده:در حوزه مقررات گذاری هوش مصنوعی، در تجربیات سایر کشورها، در طول سالیان و به تجربه در عرصه های مختلف علوم پزشکی، علوم پایه و همینطور رسانه(بخصوص رسانه های جدید) تغییراتی داشته اند که می تواند هم در تعریف قانون گذاری بگنجد و هم تنظیم‌گری (رگولاتوری). برخی از کشورها به قوانین موجود تکیه می‌کنند، اما برخی به دنبال قوانین و یا مقررات جدید برای مدیریت هوش مصنوعی در حوزه رسانه‌ها هستند. این چالش‌ها نشان می‌دهد که نیاز به یک چارچوب قانونی جامع و جدید برای ساماندهی هوش مصنوعی در حوزه رسانه‌ها وجود دارد. برای مثال اتحادیه اروپا بر مساله حفظ حریم خصوصی در مورد اطلاعات کاربران، یا کودکان تاکیدات فراوانی دارد تا با تنظیم مقررات بتواند آسیب ها را کاهش دهد، که آسیب های مورد اشاره اغلب طیف وسیعی اعم از آسیب هایی که متوجه امنیت، تامین سلامتی افراد و حفظ اموال می شود. اثر حاضر در قالب پنج گفتار به ابعاد مختلف مسایل و چالش های لایه های مختلف حکمرانی رسانه در زمانه کاربست فناورهای مبتنی بر علوم داده وبطور مشخص هوش مصنوعی پرداخته است:1-بایسته های تقنینی در مواجهه حکمرانی و رسانه ها در عصر هوش مصنوعی2- ماهیت هوش مصنوعی و کاربردهای آن در رسانه های جدید3- نگاهی به مسایل هوش مصنوعی در میدان فلسفه سیاسی4- مقرره نویسی؛ الگوی مطلوب مواجهه با هوش مصنوعی5- ارتباط بین حکمرانی رسانه و هوش مصنوعی1-بایسته های تقنینی در مواجهه حکمرانی و رسانه ها در عصر هوش مصنوعی2- ماهیت هوش مصنوعی و کاربردهای آن در رسانه های جدید3- نگاهی به مسایل هوش مصنوعی در میدان فلسفه سیاسی4- مقرره نویسی؛ الگوی مطلوب مواجهه با هوش مصنوعی5- ارتباط بین حکمرانی رسانه و هوش مصنوعی
undefinedامکان خرید اینترنتی کتاب به زودی از طریق تارنمای انتشارات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به آدرس https://book.mrc.ir فراهم می شود.
undefined گروه‌‌رسانه‌‌وفضای‌مجازی‌ مرکز پژوهش‌های‌‌ مجلس‌را‌در پیام‌رسان بله دنبال‌کنید

۱۲:۰۲

بازارسال شده از الفبا
thumnail
سوریه از سال ۲۰۱۱ تا کنون، از اولین اعتراضات در شهر درعا تا سقوط دمشق و فرار بشار اسد، متن گسترده ای است که باید بارها و بارها خوانده شود آن هم نه با روایتی رسمی و یک سطحی بلکه قدری عمیقتر، غیررسمی و مردم شناسانه تا ببینیم جدای از مواضع دولتمردان یا رهبران گروه‌های سیاسی و معارضین و تروریست های چندملیتی، مردم عادی در این سال‌ها به چه فکر می کردند؟ چگونه این تغییر از مقاومت یا پناهندگی به کشورهای اروپایی تا استقبال از تحریر الشام را زیست کردند؟ زیست روزمره مردم عادی، جوانان، نوجوانان، دختران و زنان سوریه بسیار در فهم آنچه امروز در حال رخ دادن است مفید و البته ضروری است و بدون این همچنان نمی توانیم فضای سیاسی سوریه در فهم کنیم چنانچه تقریبا فضای سیاسی مصر و تونس را هم همین‌قدر فهم نکردیم. کتاب "بر دیوارهای سوریه" تلاشی برای فهم بخشی از همین زیست روزمره مردم در سال‌های حضور داعش در سوریه است، دیوارنوشته های موجود در این کتاب به مثابه داده های دست اول از همین مردم است که خواندن آن را در این روزها توصیه می کنم.
undefinedکانال الفبا؛ سیاست گذاری آموزش و فرهنگ undefined@alefba_edu_caltural

۱۹:۵۴