۵:۱۶
محیط و مفهوم خانه در ذهن فرزندان باید؛ بعنوان نقطهای بسیار امن از جهان هستی؛ شکل بگیرد. محلی ایمن که، هر زمان فرزندمان نیاز به پناهگاه داشت، آنجا را در نظرش بیاورد.
۵:۱۶
این محیط گرم باید در ذهن فرزندان جایی برای تداعی احساس خوب و صمیمانهی خانواده باشد نه محلی برای انتقال احساس ترس، نگرانی، ناراحتی و تنفر.
۵:۱۷
لازم است والدین در انتخاب بیان و ادبیاتشان در هنگام ناراحتی و بروز هیجانات منفی؛ دقت داشته باشند.
️ استفاده از ادبیات و رویکرد غلط دربارهی مفهوم ارزشمند «خانه»؛ باعث ایجاد اضطراب در فرزندان نسبت به مفاهیم مهمی مانند: خانواده، والدین، روابط خواهر-برادری و همینطور روابط پراهمیت والد-فرزندی خواهد شد و این امر به مرور میتواند احساس ناامنی را در سایر ابعاد شخصیتی او ایجاد نماید.
️ استفاده از ادبیات و رویکرد غلط دربارهی مفهوم ارزشمند «خانه»؛ باعث ایجاد اضطراب در فرزندان نسبت به مفاهیم مهمی مانند: خانواده، والدین، روابط خواهر-برادری و همینطور روابط پراهمیت والد-فرزندی خواهد شد و این امر به مرور میتواند احساس ناامنی را در سایر ابعاد شخصیتی او ایجاد نماید.
۵:۱۷
۱۲:۱۰
علت پرخاشگری کودکان زیر ۳ سال
در این دوره سنی، کودکان نسبت به هر شیء که در اطرافشان وجود دارد، احساس مالکیت میکنند و فکر میکنند تمام لوازم اطرافشان متعلق به آنهاست. پرخاشگری در این دوره سنی شیء محور یا ابزاری است و غالباً بهخاطر بهدستآوردن چیزی رخ میدهد. برای درک بهتر شیوه های ابزار پرخاشگری کودکان (از تولد تا سه سالگی) به مثال های زیر توجه کنید: • کودکی را میزند تا بیسکویت او را بگیرد. • کودکی را به زمین هل میدهد تا با قطارش بازی کند. • عروسک کودک دیگر را بهزور میگیرد. • دوستش را هل میدهد تا بتواند کنار پنجره ماشین بنشیند.
در این دوره سنی، کودکان نسبت به هر شیء که در اطرافشان وجود دارد، احساس مالکیت میکنند و فکر میکنند تمام لوازم اطرافشان متعلق به آنهاست. پرخاشگری در این دوره سنی شیء محور یا ابزاری است و غالباً بهخاطر بهدستآوردن چیزی رخ میدهد. برای درک بهتر شیوه های ابزار پرخاشگری کودکان (از تولد تا سه سالگی) به مثال های زیر توجه کنید: • کودکی را میزند تا بیسکویت او را بگیرد. • کودکی را به زمین هل میدهد تا با قطارش بازی کند. • عروسک کودک دیگر را بهزور میگیرد. • دوستش را هل میدهد تا بتواند کنار پنجره ماشین بنشیند.
۴:۵۹
علت پرخاشگری کودکان ۴ ساله
تروما، شرایط خانواده و برخی از سبکهای فرزندپروری (مانند تنبیه شدید و متناقض) احتمال پرخاشگری کودک ۴ ساله را افزایش میدهد و باعث اختلال در زندگی او میشود. مسائل کنترل خشم کودکان اغلب به این دلیل اتفاق میافتد که نمیدانند چگونه با ناامیدی یا سایر احساسات ناراحتکننده خود کنار بیایند، آنها هنوز مهارتهایی را برای حل مشکلات بدون ناراحتی یاد نگرفتهاند؛ بنابراین ممکن است پرخاشگر شوند.
تروما، شرایط خانواده و برخی از سبکهای فرزندپروری (مانند تنبیه شدید و متناقض) احتمال پرخاشگری کودک ۴ ساله را افزایش میدهد و باعث اختلال در زندگی او میشود. مسائل کنترل خشم کودکان اغلب به این دلیل اتفاق میافتد که نمیدانند چگونه با ناامیدی یا سایر احساسات ناراحتکننده خود کنار بیایند، آنها هنوز مهارتهایی را برای حل مشکلات بدون ناراحتی یاد نگرفتهاند؛ بنابراین ممکن است پرخاشگر شوند.
۱۳:۵۴
علت پرخاشگری کودکان ۵ ساله
در این سن، کودکان مهارتهای شناختی و کلامی را کسب میکنند. معمولاً کودکان مهارتهای جدید را که آموختهاند در رفتارهای پرخاشگرانه نیز به کار میگیرند. آنها پیامدها و نتایج رفتار پرخاشگرانه را میفهمند، بنابراین اگر رفتار پرخاشگرانه به طور مثبت تقویت شود، آن رفتار میتواند دائماً تکرار شده یا شدت پیدا کند و یا آنکه آن رفتار هم تکرار شود و هم شدت یابد. • در این دوره سنی، پرخاشگری ابزاری هنوز وجود دارد و علاوهبرآن پرخاشگری شخص محور نیز میشود. • پرخاشگری بیشتر خصومتآمیز یا ارتباطی است و هدف آن صدمهزدن به فردی دیگر برای کسب تسلط و گرفتن انتقام است.
برای درک بهتر شیوه های ابزار پرخاشگری کودکان سه تا پنج ساله به مثال های زیر توجه کنید:
• کودکی، کودک دیگر را با مشت و لگد میزند بهخاطر آنکه، آنچه را که از او میخواسته انجام نداده است (مسلطشدن). • گوشی هدفون خواهر یا برادرش را خراب میکند، چون آنها اجازه ندادهاند تا سی دی مورد دلخواهش را تماشا کند (انتقامجویی). • کودک شروع به بدگویی در مورد کودکی میکند که از او میترسد، یا وقتی با او مواجهه میشود احساس تهدید میکند.
در این سن، کودکان مهارتهای شناختی و کلامی را کسب میکنند. معمولاً کودکان مهارتهای جدید را که آموختهاند در رفتارهای پرخاشگرانه نیز به کار میگیرند. آنها پیامدها و نتایج رفتار پرخاشگرانه را میفهمند، بنابراین اگر رفتار پرخاشگرانه به طور مثبت تقویت شود، آن رفتار میتواند دائماً تکرار شده یا شدت پیدا کند و یا آنکه آن رفتار هم تکرار شود و هم شدت یابد. • در این دوره سنی، پرخاشگری ابزاری هنوز وجود دارد و علاوهبرآن پرخاشگری شخص محور نیز میشود. • پرخاشگری بیشتر خصومتآمیز یا ارتباطی است و هدف آن صدمهزدن به فردی دیگر برای کسب تسلط و گرفتن انتقام است.
برای درک بهتر شیوه های ابزار پرخاشگری کودکان سه تا پنج ساله به مثال های زیر توجه کنید:
• کودکی، کودک دیگر را با مشت و لگد میزند بهخاطر آنکه، آنچه را که از او میخواسته انجام نداده است (مسلطشدن). • گوشی هدفون خواهر یا برادرش را خراب میکند، چون آنها اجازه ندادهاند تا سی دی مورد دلخواهش را تماشا کند (انتقامجویی). • کودک شروع به بدگویی در مورد کودکی میکند که از او میترسد، یا وقتی با او مواجهه میشود احساس تهدید میکند.
۱۳:۵۴
۷:۱۸
۵:۰۸
۱۷:۴۶
۱۷:۴۷
۱۷:۴۷
۱۷:۴۷
۱۷:۴۷
۱۷:۴۷
۱۷:۴۷
۶:۱۸
۱۷:۲۹
۱۷:۲۹