افکارسنجی ملت-مرکز پژوهشهای مجلس
️ فضای مدیریتی کشور در برابر انتشار نتایج نظرسنجی مقاومت میکند( قسمت ۲). ️ «محمدجواد بادینفکر» مدیر پژوهش مرکز افکارسنجی ملت هم تصریح کرد: امسال مشکلی که همه مراکز داشتند این که در انتشار نتایج مقاومتی در فضای مدیریتی کشور وجود دارد و این طبیعی است. حال فرض کنید طرف حساب شما هیات دولت نیست، بلکه با ۲۰۰ و چند نماینده مواجه هستید که هر کدام میتوانند رسانهای در دفاع یا علیه شما باشند و حرفی بزنند. . . ️ قسمت دوم گفتگو محمدجواد بادین فکر، مدیر گروه پژوهش موسسه افکارسنجی ملت در ایرنا، در این رابطه را از لینک زیر بخوانید https://www.irna.ir/news/85536493 موسسه افکارسنجی ملت @mellat_polling
️ فضای مدیریتی کشور در برابر انتشار نتایج نظرسنجی مقاومت میکند( قسمت ۳). در دور اول انتخابات، کسی برآورد مشارکت زیر ۴۱ درصد را از مراکز نظرسنجی باور نمیکرد.
️ «محمدجواد بادین فکر» مدیر پژوهش موسسه افکارسنجی ملت با اشاره به رفتار عجیبوغریب مرددین در دور دوم انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری میگوید: بین کسانی که گفته بودند به فردی رای میدهیم، متوجه شدیم ۶ درصد کسانی که گفته بودند به قالیباف رای میدهند، به پزشکیان رای داده بودند و ۴ درصد به جلیلی یعنی پای صندوق نظرشان عوض شده بود...️«ابراهیم شیرعلی» مدیر مرکز نظرسنجی ایسپا هم درباره این وضعیت توضیح میدهد: پنجاه و خردهای درصد گفته بودند در دور اول شرکت کردیم. این دو معنی داشت؛ یا تور نمونهگیری ما اشتباه است یا محافظهکاری ایجاد شده، یعنی فرد با این که شرکت نکرده به پرسشگر گفته شرکت کردهام!..️ به گفته «مهدی رفیعی بهابادی» مدیر مرکز افکارسنجی آرا،۱۰ درصد کسانی که شرکت نکرده بودند، معادل ۶ درصد کل گفته بودند ما روز انتخابات تصمیم گرفتیم شرکت نکنیم. وقتی شرایط اینقدر بیثبات است، مرکز افکارسنجی دیگر نمیتواند کاری کند.
گزارش تفصیلیتر این میزگرد در ایرنا را از لینک زیر بخوانید
https://www.irna.ir/news/85541027
موسسه افکارسنجی ملت@mellat_polling
️ «محمدجواد بادین فکر» مدیر پژوهش موسسه افکارسنجی ملت با اشاره به رفتار عجیبوغریب مرددین در دور دوم انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری میگوید: بین کسانی که گفته بودند به فردی رای میدهیم، متوجه شدیم ۶ درصد کسانی که گفته بودند به قالیباف رای میدهند، به پزشکیان رای داده بودند و ۴ درصد به جلیلی یعنی پای صندوق نظرشان عوض شده بود...️«ابراهیم شیرعلی» مدیر مرکز نظرسنجی ایسپا هم درباره این وضعیت توضیح میدهد: پنجاه و خردهای درصد گفته بودند در دور اول شرکت کردیم. این دو معنی داشت؛ یا تور نمونهگیری ما اشتباه است یا محافظهکاری ایجاد شده، یعنی فرد با این که شرکت نکرده به پرسشگر گفته شرکت کردهام!..️ به گفته «مهدی رفیعی بهابادی» مدیر مرکز افکارسنجی آرا،۱۰ درصد کسانی که شرکت نکرده بودند، معادل ۶ درصد کل گفته بودند ما روز انتخابات تصمیم گرفتیم شرکت نکنیم. وقتی شرایط اینقدر بیثبات است، مرکز افکارسنجی دیگر نمیتواند کاری کند.
گزارش تفصیلیتر این میزگرد در ایرنا را از لینک زیر بخوانید
https://www.irna.ir/news/85541027
موسسه افکارسنجی ملت@mellat_polling
۱۱:۲۰
۱۱:۲۲
کلیشهها و خطاهای رایج درباره افکارسنجی
در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم.
️ کلیشه اول: نتایج به دست آمده از افکارسنجی با دادههای واقعی در دسترس، همخوانی ندارند.
مثال: بین ادراک مردم از تورم و ارقام اعلامی از سوی مرکز آمار یا بانک مرکزی تفاوت وجود دارد!. گام اول: باید از عدم همخوانی اطمینان حاصل شود:آیا جامعه هدف افکارسنجی با جامعه هدف دادههای واقعی یکسان بوده است؟آیا به لحاظ زمانی، بین زمان گردآوری دادههای افکارسنجی و دادههای واقعی، تطابق وجود دارد؟آیا روش اجرای افکارسنجی به ویژه طراحی ابزار و روش نمونهگیری به درستی انجام شده است؟
علل عدم همخوانی:محافظهکاری و پنهانکاری: نتایج میزان درآمد با میزان هزینهکرد خانوار یکسان نیست (نرخ مشارکت در انتخابات)همواره بین ادراک مردم از واقعیت و خود واقعیت، فاصله وجود دارد. به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با عنوان «بررسی دلایل تفاوت درک مردم از تورم و نرخ تورم رسمی» رجوع کنید. لینک: https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1775669
خطای پاسخگویی: مردم ممکن است عدد دقیقی درباره میزان مصرف ماهانه برخی اقلام در خانواده خود نداشته باشند.
نکته: در صورت عدم همخوانی، به جای نادیده گرفتن نتایج افکارسنجی، باید به دنبال تحلیلی چرایی عدم تطابق بود!
موسسه افکارسنجی ملت @mellat_polling
در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم.
️ کلیشه اول: نتایج به دست آمده از افکارسنجی با دادههای واقعی در دسترس، همخوانی ندارند.
مثال: بین ادراک مردم از تورم و ارقام اعلامی از سوی مرکز آمار یا بانک مرکزی تفاوت وجود دارد!. گام اول: باید از عدم همخوانی اطمینان حاصل شود:آیا جامعه هدف افکارسنجی با جامعه هدف دادههای واقعی یکسان بوده است؟آیا به لحاظ زمانی، بین زمان گردآوری دادههای افکارسنجی و دادههای واقعی، تطابق وجود دارد؟آیا روش اجرای افکارسنجی به ویژه طراحی ابزار و روش نمونهگیری به درستی انجام شده است؟
علل عدم همخوانی:محافظهکاری و پنهانکاری: نتایج میزان درآمد با میزان هزینهکرد خانوار یکسان نیست (نرخ مشارکت در انتخابات)همواره بین ادراک مردم از واقعیت و خود واقعیت، فاصله وجود دارد. به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با عنوان «بررسی دلایل تفاوت درک مردم از تورم و نرخ تورم رسمی» رجوع کنید. لینک: https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1775669
خطای پاسخگویی: مردم ممکن است عدد دقیقی درباره میزان مصرف ماهانه برخی اقلام در خانواده خود نداشته باشند.
نکته: در صورت عدم همخوانی، به جای نادیده گرفتن نتایج افکارسنجی، باید به دنبال تحلیلی چرایی عدم تطابق بود!
موسسه افکارسنجی ملت @mellat_polling
۱۰:۲۲
۱۳:۴۷
افکارسنجی ملت-مرکز پژوهشهای مجلس
کلیشهها و خطاهای رایج درباره افکارسنجی در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم. ️ کلیشه اول: نتایج به دست آمده از افکارسنجی با دادههای واقعی در دسترس، همخوانی ندارند. مثال: بین ادراک مردم از تورم و ارقام اعلامی از سوی مرکز آمار یا بانک مرکزی تفاوت وجود دارد! . گام اول: باید از عدم همخوانی اطمینان حاصل شود: آیا جامعه هدف افکارسنجی با جامعه هدف دادههای واقعی یکسان بوده است؟ آیا به لحاظ زمانی، بین زمان گردآوری دادههای افکارسنجی و دادههای واقعی، تطابق وجود دارد؟ آیا روش اجرای افکارسنجی به ویژه طراحی ابزار و روش نمونهگیری به درستی انجام شده است؟ علل عدم همخوانی: محافظهکاری و پنهانکاری: نتایج میزان درآمد با میزان هزینهکرد خانوار یکسان نیست (نرخ مشارکت در انتخابات) همواره بین ادراک مردم از واقعیت و خود واقعیت، فاصله وجود دارد. به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با عنوان «بررسی دلایل تفاوت درک مردم از تورم و نرخ تورم رسمی» رجوع کنید. لینک: https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1775669 خطای پاسخگویی: مردم ممکن است عدد دقیقی درباره میزان مصرف ماهانه برخی اقلام در خانواده خود نداشته باشند. نکته: در صورت عدم همخوانی، به جای نادیده گرفتن نتایج افکارسنجی، باید به دنبال تحلیلی چرایی عدم تطابق بود! موسسه افکارسنجی ملت @mellat_polling
کلیشهها و خطاهای رایج درباره افکارسنجی(قسمت دو)
در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم.
️ کلیشه دوم: نتایج به دست آمده از افکارسنجی با نظر خبرگان، متفاوت است.. دو رویکرد بین سیاستگذاران:️ هرچه افکارعمومی بگوید! (اگر از مردم بپرسید آیا موافقید دولت به هر ایرانی ده میلیون تومان یارانه نقدی بدهد؟ پاسخ اکثریت به احتمال زیاد مثبت خواهد بود).️ نظر مردم دقیق و کارشناسی نیست! (موجب نادیدهگرفتن یا دست کم گرفتن قدرت افکارعمومی میشود).
نکته 1: هر دو رویکرد ناقص هستند. رویکرد اول ممکن است در دام عوامفریبی بیفتد و سیاستهای مخرب تصویب کند. رویکرد دوم نیز ممکن است تبعات اجتماعی و حتی امنیتی به بار بیاورد.
️ نکته 2: حتی بین نخبگان نیز نظرات متفاوت و گهگاه متضاد وجود دارد!
️ نکته 3: تفاوت یا تضاد به معنای کنارگذاشتن افکارعمومی نیست بلکه به معنای تلاش برای کنکاش بیشتر درباره چرایی تفاوت و توجه به پیامدها است.
موسسه افکارسنجی ملت @mellat_polling
در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم.
️ کلیشه دوم: نتایج به دست آمده از افکارسنجی با نظر خبرگان، متفاوت است.. دو رویکرد بین سیاستگذاران:️ هرچه افکارعمومی بگوید! (اگر از مردم بپرسید آیا موافقید دولت به هر ایرانی ده میلیون تومان یارانه نقدی بدهد؟ پاسخ اکثریت به احتمال زیاد مثبت خواهد بود).️ نظر مردم دقیق و کارشناسی نیست! (موجب نادیدهگرفتن یا دست کم گرفتن قدرت افکارعمومی میشود).
نکته 1: هر دو رویکرد ناقص هستند. رویکرد اول ممکن است در دام عوامفریبی بیفتد و سیاستهای مخرب تصویب کند. رویکرد دوم نیز ممکن است تبعات اجتماعی و حتی امنیتی به بار بیاورد.
️ نکته 2: حتی بین نخبگان نیز نظرات متفاوت و گهگاه متضاد وجود دارد!
️ نکته 3: تفاوت یا تضاد به معنای کنارگذاشتن افکارعمومی نیست بلکه به معنای تلاش برای کنکاش بیشتر درباره چرایی تفاوت و توجه به پیامدها است.
موسسه افکارسنجی ملت @mellat_polling
۱۱:۲۶
۷:۵۵
۵:۳۸
افکارسنجی ملت-مرکز پژوهشهای مجلس
کلیشهها و خطاهای رایج درباره افکارسنجی(قسمت دو) در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم. ️ کلیشه دوم: نتایج به دست آمده از افکارسنجی با نظر خبرگان، متفاوت است. . دو رویکرد بین سیاستگذاران: ️ هرچه افکارعمومی بگوید! (اگر از مردم بپرسید آیا موافقید دولت به هر ایرانی ده میلیون تومان یارانه نقدی بدهد؟ پاسخ اکثریت به احتمال زیاد مثبت خواهد بود). ️ نظر مردم دقیق و کارشناسی نیست! (موجب نادیدهگرفتن یا دست کم گرفتن قدرت افکارعمومی میشود). نکته 1: هر دو رویکرد ناقص هستند. رویکرد اول ممکن است در دام عوامفریبی بیفتد و سیاستهای مخرب تصویب کند. رویکرد دوم نیز ممکن است تبعات اجتماعی و حتی امنیتی به بار بیاورد. ️ نکته 2: حتی بین نخبگان نیز نظرات متفاوت و گهگاه متضاد وجود دارد! ️ نکته 3: تفاوت یا تضاد به معنای کنارگذاشتن افکارعمومی نیست بلکه به معنای تلاش برای کنکاش بیشتر درباره چرایی تفاوت و توجه به پیامدها است. موسسه افکارسنجی ملت @mellat_polling
کلیشهها و خطاهای رایج درباره افکارسنجی (قسمت سه)
در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم.
️ کلیشه سوم: با وجود دادهکاوی و روشهای نوین مثل علوم اجتماعی محاسباتی، دیگر نیازی به پیمایش کمّی نیست!
اگرچه دادهکاوی در زمینه افکارعمومی، میتواند اطلاعات مفیدی در اختیار سیاستگذار قرار بدهد، اما جامعه آماری آن محدود به کاربران خاصی مثل کاربران توئیتر یا اینستاگرام است. لذا نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه نیست.
دادهکاوی یک تکنیک برای بازتاب افکار عمومی در فضای مجازی است و تعارضی با پیمایش کمی ندارد، بلکه میتواند به تکمیل نتایج کمک کند.
سیاستگذار بهتر است از هر دو ابزار دادهکاوی و افکارسنجی بهره ببرد و درباره هر کدام نقاط ضعف و قوتها را در نظر بگیرد.
موسسه افکارسنجی ملت @mellat_polling
در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم.
️ کلیشه سوم: با وجود دادهکاوی و روشهای نوین مثل علوم اجتماعی محاسباتی، دیگر نیازی به پیمایش کمّی نیست!
اگرچه دادهکاوی در زمینه افکارعمومی، میتواند اطلاعات مفیدی در اختیار سیاستگذار قرار بدهد، اما جامعه آماری آن محدود به کاربران خاصی مثل کاربران توئیتر یا اینستاگرام است. لذا نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه نیست.
دادهکاوی یک تکنیک برای بازتاب افکار عمومی در فضای مجازی است و تعارضی با پیمایش کمی ندارد، بلکه میتواند به تکمیل نتایج کمک کند.
سیاستگذار بهتر است از هر دو ابزار دادهکاوی و افکارسنجی بهره ببرد و درباره هر کدام نقاط ضعف و قوتها را در نظر بگیرد.
موسسه افکارسنجی ملت @mellat_polling
۷:۵۱
۱۰:۴۳
۱۰:۴۳
۱۰:۴۳
۱۰:۴۳
۱۰:۴۳
افکارسنجی ملت-مرکز پژوهشهای مجلس
کلیشهها و خطاهای رایج درباره افکارسنجی (قسمت سه) در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم. ️ کلیشه سوم: با وجود دادهکاوی و روشهای نوین مثل علوم اجتماعی محاسباتی، دیگر نیازی به پیمایش کمّی نیست! اگرچه دادهکاوی در زمینه افکارعمومی، میتواند اطلاعات مفیدی در اختیار سیاستگذار قرار بدهد، اما جامعه آماری آن محدود به کاربران خاصی مثل کاربران توئیتر یا اینستاگرام است. لذا نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه نیست. دادهکاوی یک تکنیک برای بازتاب افکار عمومی در فضای مجازی است و تعارضی با پیمایش کمی ندارد، بلکه میتواند به تکمیل نتایج کمک کند. سیاستگذار بهتر است از هر دو ابزار دادهکاوی و افکارسنجی بهره ببرد و درباره هر کدام نقاط ضعف و قوتها را در نظر بگیرد. موسسه افکارسنجی ملت @mellat_polling
کلیشهها و خطاهای رایج درباره افکارسنجی (قسمت چهارم)
در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم.
️ کلیشه چهارم: پژوهش کمّی عمق لازم را ندارد، بهتر است از مصاحبه کیفی استفاده شود!
هیچ یک از روشهای پژوهش، نسبت به سایر روشها برتری ذاتی ندارد. انتخاب نوع روش به عواملی مثل هدف پژوهش، زمان و بودجه بستگی دارد.
نظرسنجی یعنی سنجش سطحیترین لایه آگاهی یک انسان.
پیمایش (Survey) مساوی است با نادیدهگرفتن جزئیات به نفع تصویر کلی و عام.
در روشهای کمّی ما به دنبال ارائه یک تصویر کلی از وضعیت جامعه آماری هستیم نه شناخت عمیق از آن.
در پیمایش کمّی، سرعت گردآوری داده مهم است.
در پیمایشهای کمّی، از روشهای کیفی، اغلب به عنوان روش تکمیلی استفاده میشود (گروه کانونی، مصاحبه کیفی و ...).
موسسه افکارسنجی ملت @mellat_polling
در این سلسله پستها که با عنوان #کلیشهها منتشر میکنیم، تلاش میکنیم ضمن بیان کلیشهها و خطاهای رایج درباره پیمایشهای تلفنی، به آنها پاسخهای علمی و مستدل بدهیم.
️ کلیشه چهارم: پژوهش کمّی عمق لازم را ندارد، بهتر است از مصاحبه کیفی استفاده شود!
هیچ یک از روشهای پژوهش، نسبت به سایر روشها برتری ذاتی ندارد. انتخاب نوع روش به عواملی مثل هدف پژوهش، زمان و بودجه بستگی دارد.
نظرسنجی یعنی سنجش سطحیترین لایه آگاهی یک انسان.
پیمایش (Survey) مساوی است با نادیدهگرفتن جزئیات به نفع تصویر کلی و عام.
در روشهای کمّی ما به دنبال ارائه یک تصویر کلی از وضعیت جامعه آماری هستیم نه شناخت عمیق از آن.
در پیمایش کمّی، سرعت گردآوری داده مهم است.
در پیمایشهای کمّی، از روشهای کیفی، اغلب به عنوان روش تکمیلی استفاده میشود (گروه کانونی، مصاحبه کیفی و ...).
موسسه افکارسنجی ملت @mellat_polling
۱۳:۲۱
۱۱:۵۷
گزارش《طراحی شاخص بومی سنجش اعتماد به حاکمیت در ایران》توسط افکارسنجی ملت و باهمکاری مرکز بینش های رفتاری ایران منتشر شد.
پژوهشها در جهان نشان میدهند که اعتماد مردم به حاکمیت در سالهای اخیر کاهش یافته است؛ به طوریکه برخی متخصصان آن را یک بحران جهانی میدانند. اهمیت این مسئله به اندازهای است که دانشهای نوین، مانند علوم رفتاری و شناختی، وارد عرصه شدهاند تا با ارائه رویکردهای نو به سیاستگذاران کمک کنند این چالش را مدیریت کنند.
در این گزارش، جدیدترین یافتهها درباره اعتماد به حاکمیت بررسی شده و یک شاخص بومی برای سنجش اعتماد طراحی شده است. این شاخص، مولفههایی مانند شایستگی، خیرخواهی، درستکاری، و گشودگی را در نظر دارد و از لحاظ ویژگیهای روانسنجی نیز تأیید شده است.
برای مطالعه گزارش کامل با عنوان «اعتماد مردم به حکومت از منظر علوم رفتاری معرفی یک شاخص بومی برای سنجش اعتماد مردم به حکومت در ایران» به لینک زیر مراجعه کنید.
لینک دانلود گزارش کاملhttps://rc.majlis.ir/fa/report/show/1817684
افکارسنجی ملت @mellat_polling
پژوهشها در جهان نشان میدهند که اعتماد مردم به حاکمیت در سالهای اخیر کاهش یافته است؛ به طوریکه برخی متخصصان آن را یک بحران جهانی میدانند. اهمیت این مسئله به اندازهای است که دانشهای نوین، مانند علوم رفتاری و شناختی، وارد عرصه شدهاند تا با ارائه رویکردهای نو به سیاستگذاران کمک کنند این چالش را مدیریت کنند.
در این گزارش، جدیدترین یافتهها درباره اعتماد به حاکمیت بررسی شده و یک شاخص بومی برای سنجش اعتماد طراحی شده است. این شاخص، مولفههایی مانند شایستگی، خیرخواهی، درستکاری، و گشودگی را در نظر دارد و از لحاظ ویژگیهای روانسنجی نیز تأیید شده است.
برای مطالعه گزارش کامل با عنوان «اعتماد مردم به حکومت از منظر علوم رفتاری معرفی یک شاخص بومی برای سنجش اعتماد مردم به حکومت در ایران» به لینک زیر مراجعه کنید.
لینک دانلود گزارش کاملhttps://rc.majlis.ir/fa/report/show/1817684
افکارسنجی ملت @mellat_polling
۱۳:۰۸
گزارش «سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در ایران» توسط افکارسنجی ملت منتشر شد.
در دهههای اخیر فرهنگ سلبریتی در کشور ایران رشد قابلتوجهی یافته است؛ بهطوریکه از دهه 1390 به این سو، جامعه ایران شاهد افزایش تعداد و تکثر سلبریتیها بوده است و عرصههای جدیدتری نظیر سیاست و محیطهای دانشگاهی نیز درگیر فرایند «سلبریتیزهشدن» شدهاند. این در حالی است که پیمایشهای اندکی با موضوع دیدگاه و نگرش مردم درباره سلبریتیها و فرهنگ سلبریتی در ایران اجرا شدهاند. افکارسنجی ملت یک پیمایش ملی با هدف توصیف نگرش مردم به فرهنگ سلبریتی در ایران، میزان هواداری از سلبریتیها و میزان اعتماد مردم به آنها کرده است.
برای مطالعه گزارش کامل با عنوان «سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در ایران» به لینک زیر مراجعه کنید.
لینک دانلود گزارش کاملhttps://rc.majlis.ir/fa/report/show/1820449
افکارسنجی ملت @mellat_polling
در دهههای اخیر فرهنگ سلبریتی در کشور ایران رشد قابلتوجهی یافته است؛ بهطوریکه از دهه 1390 به این سو، جامعه ایران شاهد افزایش تعداد و تکثر سلبریتیها بوده است و عرصههای جدیدتری نظیر سیاست و محیطهای دانشگاهی نیز درگیر فرایند «سلبریتیزهشدن» شدهاند. این در حالی است که پیمایشهای اندکی با موضوع دیدگاه و نگرش مردم درباره سلبریتیها و فرهنگ سلبریتی در ایران اجرا شدهاند. افکارسنجی ملت یک پیمایش ملی با هدف توصیف نگرش مردم به فرهنگ سلبریتی در ایران، میزان هواداری از سلبریتیها و میزان اعتماد مردم به آنها کرده است.
برای مطالعه گزارش کامل با عنوان «سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در ایران» به لینک زیر مراجعه کنید.
لینک دانلود گزارش کاملhttps://rc.majlis.ir/fa/report/show/1820449
افکارسنجی ملت @mellat_polling
۱۳:۲۳
۱۸:۱۲
۱۶:۴۶
افکارسنجی ملت-مرکز پژوهشهای مجلس
نشست تخصصی: سلبریتیها از نگاه مردم بررسی یافتههای پیمایش "سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در ایران" زمان: چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ ساعت: ۹ الی ۱۲ مکان: تهران، خیابان پاسداران، روبروی پارک نیاوران (ضلع جنوبی)، پلاک ۸۰۲، ساختمان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، طبقه نهم، سالن امام خمینی (ره) در این نشست، یافتههای پیمایش "سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در ایران" که در آبان ۱۴۰۳ منتشر شده، مورد تحلیل قرار میگیرد. متن کامل گزارش: https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1820449 سخنرانان: دکتر علیاصغر پورمحمدی (معاون اسبق سیمای سازمان صداوسیما) دکتر مسعود کوثری (استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران) دکتر عبدالله بیچرانلو (دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران) دکتر رضا مستمع (پژوهشگر دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس) دکتر وحید کشافینیا (عضو هیئتعلمی افکارسنجی مرکز پژوهشهای مجلس) دبیر نشست: دکتر محمدجواد بادینفکر (مدیر پژوهش افکارسنجی ملت) هماهنگی: 09173423500 (آقای موسوی) شرکت در این نشست برای عموم رایگان است افکارسنجی ملت @mellat_polling
۱۴:۲۷