عکس پروفایل انتشارات منهاج علما

انتشارات منهاج علم

۷۱۲عضو
thumnail
undefined #دقایقی‌با‌کتاب
undefined درآمدی بر فقه جنسیت


برخلاف دیدگاه جامعه شناسان کلاسیک که دین را نهادی اجتماعی کنار سایر نهادها به شمار می‌آوردند، تصویر صحیح تر آن است که دین را یک حقیقت فرانهادی قلمداد کنیم. این نکته به ویژه در مورد ادیانی مانند اسلام که بر ابعاد گوناگون زندگی انسان تأثیر دارند، صدق میکند. روشن است که این تصویر فرانهادی نافی ابعاد نهادی دین نیست؛ زیرا بی‌شک دین حاوی مجموعه ای از مؤلفه‌های نهادی نیز می‌باشد؛ یعنی مؤلفه هایی که در واقعیت زندگی دینداران و اندیشه و رفتار آنان تثبیت شده است و انسانها از طریق آنها درصدد برآوردن نیازهای معنوی خود بر می آیند.یکی از جنبه های نهادی دین که فقه جنسیت زمینه ورود به آن را دارد مناسک دینی است؛ از این جهت که تفاوت‌های زن و مرد در انجام مناسک دینی از منظر فقهی بررسی شود. در این راستا، درادامه به بررسی چند مسئله در این زمینه خواهیم پرداخت:حضور زن در مناسک جمعی شرکت در نماز جماعت شرکت در نمازهای عبادی-سیاسیامامت جماعت زن و ....

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۵:۵۵

thumnail
undefined درآمدی بر فقه جنسیت

undefinedنویسنده: حسین بستان نجفیundefinedتعداد صفحه : ۴۳۳ صفحهundefinedنوع جلد: شومیزundefinedقطع : رقعی


undefined قیمت: ۲۰۰ هزار تومن undefinedundefinedقیمت باتخفیف‌ویژه : ۱۸۰ هزار تومان

🧮 برای دریافت کتاب با تخفیف ویژه نام کتاب را به ادمین کانال بفرستین.
._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۶:۳۷

thumnail
undefined #معرفی‌کتاب
undefined از لاواک تا افلاک


مدیریت یکی از مبنایی ترین و کاربردی ترین دانش های عصر حاضر است. دانشی که دستگاه های فکری و علمی بشر طی دو قرن اخیر بدان التفات داشته است.
با پیروزی انقلاب اسلامی و طلوع دوباره خورشید اسلام در عرصه حکومت و مدیریت، گونه ای جدید از مدیریت در ایران آغاز شد که اوج خود را در دفاع مقدس به نمایش گذاشت. شکلی از مدیریت که آن را به حق، مدیریت جهادی نامیده اند. این شکل از مدیریت علیرغم نوپایی، به برکت اخلاص مجاهدان موفق شد قدم هایی استوار در راه تعالی این مرز و بوم بردارد. کتاب حاضر، درباره رویکرد مدیریتی شهید عباس بابایی است که با آمیختگی در هنر روایت، به شکل داستانی، مدیریت جهادی را در سیره این بزرگوار شرح و تفسیر میکند. کتاب حاضر برای تمامی اقشار جامعه، علی الخصوص آنها که علاقه مند به رشته مدیریت هستند، توصیه می‌شود.

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۶:۵۴

thumnail
undefined #دقایقی‌باکتاب
undefined از لاواک تا افلاک


عملیات رمضان قرار بود با تاکتیک یورش موج انسانی انجام شود. آمدند از عباس اجازه خواستند که بروند جبهه و در یورش موج انسانی عملیات رمضان شرکت کنند. عبّاس هم اجازه داد. رفتند شلمچه. دو سه هفته بعد جنازه هایشان برگشت!
هفته ای نبود که در آن چند خلبان به شهادت نرسد. این روند تعداد خلبان های آموزش دیده را کمتر و کمتر میکرد. از طرفی اعزام دانشجوی خلبانی به خارج از کشور پس از انقلاب تقریباً متوقف شده بود. در داخل کشور هم، دانشکده ای با تمام امکانات که بتوان در آن تربیت خلبان را از صفر تا صد انجام داد، تقریبا وجود نداشت...صبح یکی از روزها، عباس هنگامی که از سلمانی به اتاق فرماندهی برمی‌گشت، روی میز منشی پاکتی را دید ........

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۶:۳۹

thumnail
undefined از لاواک تا افلاک

undefinedنویسنده: حجت جبار دختundefinedتعداد صفحه : ۳۰۰ صفحهundefinedنوع جلد: شومیزundefinedقطع : رقعی

undefined قیمت : ۱۸۰ هزار تومن undefinedundefinedقیمت باتخفیف‌ویژه : ۱۶۲ هزار تومان

undefined لینک خرید کتاب در سایت فروشگاه منهاج علم

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۵:۵۵

thumnail
undefined #معرفی‌کتاب
undefined #قسمت‌اول
undefined فقه پیشگیری از آسیب های اجتماعی


آسیب های اجتماعی از آن دست مسائلی است که حکومت ها و دولت های مختلف در همه زمان‌ها با آن دست و پنجه نرم میکنند و یکی از استراتژی های کلان خود را به آن اختصاص می‌دهند. اساس این بحث یک رکن مهم دارد و آن ماهیت آسیب اجتماعی‌ست که بن مایه ای ارزشی و مبتنی بر سنت را دارا می‌باشد. واضح است که شاید آنچه در برخی جوامع از آن جرم یا یک آسیب اجتماعی تلقی شود، شدت و حدت آن در جامعه دیگر مختلف باشد یا حتی اصلا جرم تلقی نشود!با بیان این مقدمه، مشخص است که برای پرداختن به این مسئله، باید مفاهیم، حدود و کیفر آن از منظر شارع مقدس مورد بررسی قرار گیرد. چرا که حاکمیت فقه اسلامی بر کشور و آمیختگی سنت و فرهنگ ما با مبانی اسلامی لازمه معنا و بررسی آسیب های اجتماعی‌ است.

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۰:۵۶

undefined #معرفی‌کتاب
undefined #قسمت‌دوم
undefined فقه پیشگیری از آسیب های اجتماعی



undefined دول گوناگون چه راهکارهایی برای حل مسئله آسیب های اجتماعی در پیش گرفته اند؟برخی از آن رویکردی پسینی به موضوع دارند. بدین منظور که پس از رخ دادن آن وارد عمل شده و به مجازات و تنبیه ‌میپردازند. گروهی دیگر نیز رویکردی پیشینی دارند، آنها قائل به این هستند که باید از بروز این پیشگیری ها جلوگیری کرد. undefined خب شاید سوال شود که شارع مقدس چه رویکردی نسبت به آن دارد؟ که دقیقا کتاب حاضر قرار است به تبیین این سوال بپردازد. در ثانی، یکی دیگر از مباحث مهم در این عرصه، اصالت عامل است. undefined آیا آسیب های اجتماعی اصالتا ماهیتی اجتماعی دارند که سبب بروز آن میشوند یا که خیر، نیات درونی و اختیار فردی است که زمینه ساز ناهنجاری ها در اجتماع میشوند؟!فی المثل به نظر شما، در مسئله سرقت و فحشا، تا چه اندازه عواملی مانند فقر و مشکلات اقتصادی را میتوان مبنا قرار داد و به مسئله نگاه کرد و نیات. فردی را تا چه اندازه مهم جلوه داد؟! آنقدر بودند و هستند دزدانی که بدون مشکل اقتصادی نیز به این جرم آلوده شده اند ...undefined پیشنهاد میکنم برای صحت سنجی حدس و پاسخ خود این کتاب را بخوانید.
undefined برخی از مباحث مطرح شده عبارت اند از:
۱. تبیین و معنای مفاهیم از قبیل جرم و ...۲. حسم ماده فساد: از انواع فساد های اخلاقی و سیاسی و .... تا نوع تنبیهات و مجازات آن۳. تطبیقات پیشگیری از جرم: مانند جواز غیبت، دروغ مصلحت آمیز، نهی از منکر مضر و ....۴.و ......

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۴:۴۲

thumnail
undefined #برشی‌ازکتاب
undefined فقه پیشگیری از آسیب های اجتماعی


undefined️ نهی از اشاعه فحشایکی دیگر از آیاتی که در بحث جاری وجود دارد، آیه شریفه ۱۹ از سوره نور است:undefined إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.در این آیه خدای متعال حتی برای کسانی که نسبت به اشاعه فحشا صرفاً علاقه داشته، عذاب الیم قرار داده است، چه برسد به کسانی که این عمل را انجام داده و از مرتکبین آن هستند. چرا که علاقه داشتن به چنین عملی به صورت ناخودآگاه در ضمیر انسان رخنه کرده و موجب میشود در مقام عمل عادت به عیب جویی و تجسس در زندگی دیگران بپردازد. بنابر این نمیتوان گفت صرف دوست داشتن اشاعه فحشا بدون اینکه اقدام عملی صورت گیرد، گناه نیست. چرا که حب و علاقه علة العلل است و وجود آن منجر به تحقق گناه خواهد شد و خدای متعال نیز بر همین اساس از آن نهی کرده است.در این آیه یکی از نکات تربیتی قرآن کریم مطرح میشود که در آن خدای متعال از نزدیک شدن به گناه و علاقه به ایجاد آن نیز نهی میکند تا افراد هر چه بیشتر از گناه فاصله بگیرند و احتیاط بیشتری را انجام دهند؛ زیرا همانطور که در روایات آمده است، نزدیک بودن به فضای گناه در نهایت موجب ارتکاب آن میشود و می‌بایست اشخاص فاصله خود را با گناه بیشتر و بیشتر کنند. با توجه به همین نکته در فقه از خلوت با نامحرم نهی شده است. با اینکه نفس خلوت کردن با نامحرم به خودی خود عمل حرامی نیست اما سر مطلب پیشگیری از وقوع در حرام است تا شخص هر چه بیشتر از گناه فاصله بگیرد.

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۶:۵۳

thumnail
undefined زندگی نامه آیت الله فقیهی:
undefined حضرت آیت‌الله محسن فقیهی دامت برکاته (زاده ۵ اسفند ۱۳۳۱)، مجتهد، استاد درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.
undefined پدر ایشان، آیت‌الله بحرالعلوم (ره) فرزند «مرحوم آیت‌الله حاج شیخ حسن فقیه حبیبی(ره)»، از علما و اخیار زمان و معروف به فضل و تقوا بود. بانو فاطمه ایروانی(ره)، مادر آیت‌الله فقیهی دامت برکاته نیز، بانویی مجتهد و متهجّد بود. وی مؤلف کتاب انوار فقه (ترجمه و شرح لمعه) است.
undefined ایشان دروس سطح را نزد آیات عظام، ناصر مکارم شیرازی، محمدفاضل لنکرانی، جعفر سبحانی و حسین نوری همدانی گذراند و سپس در هفده‌سالگی تلمّذ در دروس خارج را آغاز کرد. ایشان دروس خارج را نزد آیات معظّم، سید محمدرضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، مرتضی حائری، محمدعلی اراکی، میرزا جواد تبریزی و حسین وحید خراسانی  تلمّذ نمود.
undefined ایشان بنیان‌گذار «مؤسسه دارالثقلین امام عصر(عج)» در حوزه علمیه قم است.
undefined حضرت استاد دروس سطح را با تدریس کتاب اصول فقه مرحوم مظفر در سال ۱۳۵۰ آغاز نمود.همچنین درس خارج اصولشان، در سال  ۱۳۶۸ آغاز شد و سه سال پس از آن (۱۳۷۱) درس خارج فقه با کتاب «ولایت فقیه» آغاز شد. سال‌هاست دروس  خارج فقه و اصول معظّم‌له در مدرسه مرحوم آیت‌الله گلپایگانی(ره)، پذیرای شیفتگان راه فقاهت وعاشقان معارف اهل‌بیت(ع) است. اکنون دروس خارج فقه و اصول ایشان یکی از پرجمعیت‌ترین و پررونق‌ترین دروس خارج حوزه‌علمیه‌ قم محسوب می‌گردد. تعداد شاگردان دروس خارج ایشان به بیش از ۳۰۰ نفر می‌رسد. باتوجه به تدریس طولانی‌مدت (بیش‌از ۵۰ سال) ایشان توانسته است طلاب بسیاری را در علوم اسلامی تربیت نماید.همچنین سال‌هاست دروس تفسیر و اخلاق معظّم‌له روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود. دروس اخلاق، مشتمل بر شرح چهل‌حدیث امام خمینی(ره)است و دروس تفسیر ایشان از تفسیر سوره حمد آغاز گردیده است.

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۶:۴۴

thumnail
undefined برخی از آثار و تالیفات استاد:

undefined۱. کتاب معرفت ابواب الفقه: تلخیص کتاب تحریر الوسیله امام خمینی (ره) میباشد. و در مقاطع مختلف مرکز جامعه المصطفی العالمیه به عنوان کتاب درسی تدریس میشود.
undefined۲. الشافی فی اصول الفقه (۵ جلد):مجموعه کتب الشافی فی اصول الفقه درسنامه های اصولی حضرت آیت الله فقیهی می باشد.
undefined۳. تقریرات فقهی (۱) : کتاب غناءاین کتاب، مجموعه تقریر استاد در باب مساله فقهی «غناء» است.
undefined۴. کتاب راه فضیلت: مشتمل بر توصیه های اخلاقی و نصایح روحانی، از سلسله دروس اخلاقی آیت الله شیخ محسن فقیهی است.

undefinedپایگاه حفظ و نشر:https://mohsenfaghihi.com

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۶:۱۹

thumnail
چاه مدینهخودت را برای شنیدندرد و دل علیundefinedآماده کنundefined
شهادت مادر سادات حضرت فاطمه زهرا رو خدمت تون تسلیت عرض میکنیمundefined

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۵:۵۶

thumnail
undefined فقه پیشگیری از آسیب های اجتماعی

undefinedنویسنده: محسن فقیهی undefinedتعداد صفحه : ۳۸۶ صفحهundefinedنوع جلد: شومیزundefinedقطع : رقعی

undefined قیمت : ۳۷۰ هزار تومن undefinedundefinedقیمت باتخفیف‌ویژه : ۳۳۰ هزار تومان

🧮 برای دریافت کتاب با تخفیف ویژه نام کتاب را به ادمین کانال بفرستین.
._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۷:۴۵

thumnail
undefined #معرفی‌کتاب
undefined قسمت اول
undefined نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی


مؤلف در اثر حاضر بر آن بوده که ضمن بازطراحی و بازتعریف مدیریت دانش و طرح آن به‌مثابه یک نظام فراگیر نسبت به سیر کلان جریان دانش از مرحلۀ تولید تا مرحلۀ مصرف و کاربست در سه سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی، عناوین و مسائل تازه و بنیادینی را در حوزۀ مدیریت دانش به بحث بگذارد. و در این بین، به مباحث ارزشمندی در حوزۀ علم‌شناسی و فلسفۀ علم نیز بپردازد. نسبت روشنی میان داشته‌های علمی و فرهنگیِ مسلمانان با آورده‌های دانشمندان معاصر در قالب علومی مانند فلسفه علم، معرفت‌شناسی و غیره برقرار سازد. ضمن آنکه با نوآوری‌های عالمانه، عناوین و بحث‌های جدیدی را نیز به دستاوردهای معاصران و گذشتگان بیفزاید.قسمت دیگر اثر که چه‌بسا از قسمت نخست مهم‌تر باشد، ارائۀ طبقه‌بندی بدیع برای مجموع علوم و معارف بشری، با رجوع به منابع دینی و إعمال رویکرد اسلامی است. همچنین این طبقه‌بندی جدید، نقشۀ راهی جهت تولید علوم انسانی اسلامی و سامان دادن به بخش نرم‌افزاری تمدن اسلامی نیز به شمار می‌رود. البته علاوه بر ارائۀ یک طبقه‌بندی جدید از علوم با جهت‌گیری اسلامی، در این قسمت همچون قسمت نخست، مباحث مفید و موشکافانه‌ای دربارۀ ابعاد گوناگون طبقه‌بندی علوم عرضه و میراث پیشینیان در این زمینه مورد بررسی و بازخوانی قرار گرفته است.


._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۴:۵۷

undefined #معرفی‌کتاب
undefined قسمت دوم
undefined نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی


undefinedفصل نخست به تعریف نظام دانش و ثمرات آن پرداخته شده است. undefinedدر فصل دوم به تعریف فلسفه و انواع آن می پردازد و بعد از تعریف فلسفه علم و بر شمردن اهمیت آن در مدیریت دانش تاکید دارد که فیلسوفان علم باید در عالی جایگاه نظام مدیریت دانش قرار بگیرند. در این فصل همچنین اشاره به سنت پیشینیان ما در اهمیت فلسفه علم و نگاه هنجاری به علم اشاره شده که در ابتدای کتاب های علمی بحثی به نام رئوس ثمانیه وجود داشته است که در واقع به نوعی اشاره به مباحث فلسفه آن علم است.undefinedدر فصل سوم ضمن تعریف طبقه بندی علوم و معرفی معیار های تمایز علوم، سیر منطقی برای رسیدن به طبقه بندی علوم را ذکر کرده و به هدف طبقه بندی علوم و بیان آثار و فواید آن از جمله مشخص شدن تقدم و تاخر علوم و نقش طبقه بندی علوم در مدیریت دانش می‌پردازد. در ادامه به نقش فیلسوفان در طبقه بندی علوم اشاره می‌کند و دلیل آنکه فیلسوفان را معلم می نامند را طبقه بندی علوم توسط ایشان می‌داند و طبقه بندی های ارائه شده توسط ارسطو، فارابی، غزالی و دانشمندان غربی ها و برخی طبقه بندی های متاخر را شرح می‌دهد.undefinedدر فصل چهارم به آیات و روایات پیرامون علم و اهمیت و انواع آن از نگاه قرآن و روایات پیامبر(ص) و و ائمه اطهار می‌پردازد و ضمن تبیین علوم نافع و غیر نافع و نیز مفید و غیر مفید، تقسیم بندی های علوم بر اساس روایات را شرح می‌دهد.undefinedدر فصل پایانی پس از مقدمه‌هایی از روایات مولف طبقه بندی مد نظر خود با رویکرد اسلامی را ارائه میدهد و در ادامه به شرح زیر شاخه های می‌پردازد.

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۴:۱۵

thumnail
undefined #دقایقی‌باکتاب
undefined نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی


undefined مدیریت دانش نیازمند نظام مسائل
تدوین نظام مسائل، در عرصه حکمرانی و سیاستگذاری های کلان و از جمله حکمرانی و سیاستگذاری در زمینه علم، کاربرد جدی دارد. یکی از مهمترین فوائد داشتن نظام مسائل برای نظام مدیریت دانش امکان جهت دهی و هماهنگ نمودن تحقیقات در راستای پرسشهای جدی و مسائل اساسی است.برای داشتن یک نظام مدیریت دانش نیرومند و چابک که توان سیاست گذاری برای همه پهنه علم و تمام جامعه علمی، به رغم تکثر و تنوع فراوان در رشته ها و گرایشها را داشته باشد و بتواند همه عناصر دانشی، آموزشی و پژوهشی را در جهتی خاص هماهنگ نماید، به تدوین خرده نظام مسائلهای متعددی متناظر با زمینه ها و ساحات مختلف علمی و معرفتی نیاز است. اگر چه این خرده نظام ها نیز باید تحت یک کلان نظام و در چارچوب یک طرح و نقشه علمی جامع بگنجند تا با یکدیگر تهافت و تناقض پیدا نکنند و همگی به صورتی منسجم و هم افزا در راستای هدفی واحد به پیشبرد دانش و معرفت برای پاسخگویی به نیازهای نظری و عملی به کار آیند.همچنین از آنجا که نظام مدیریت دانش در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی قابل طراحی و عملیاتی شدن است و هر نظام مدیریت دانشی در سطح ملی برای پاسخ به نظام مسائل یک کشور خاص سامان می یابد، در نتیجه، به طور مثال، نمی توان با نظام مدیریت دانشی که برای پاسخ به نظام مسائل حوزه علم و فناوری در یک کشور توسعه یافته آرام و دور از جنگ و درگیری شکل گرفته است به مدیریت دانش در یک کشور فقیر که به صورت متناوب، هر چند سال یکبار در آن کودتا میشود پرداخت. همین حقیقت درباره مدیریت دانش در سطح منطقه ای نیز صدق میکند، زیرا هر منطقه از جهان مسائل و نظام مسائل خاص خود را دارد .....

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۸:۵۴

thumnail
undefined نظام مدیریت دانش و طبقه‌بندی علوم با رویکرد اسلامی

undefinedنویسنده: محمد حسین ملک زاده undefinedتعداد صفحه : ۳۰۰ صفحهundefinedنوع جلد: شومیزundefinedقطع : رقعی

undefined قیمت : ۲۲۰ هزار تومن undefinedundefinedقیمت باتخفیف‌ویژه : ۱۹۸ هزار تومان

🧮 برای دریافت کتاب با تخفیف ویژه نام کتاب را به ادمین کانال بفرستین.
._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۷:۲۴

thumnail
مى‌خواست‌عشق‌را‌بِچِشاندبه‌کامِ‌خلق
باطعمِ‌شيروشَهدوشکر،‌مادرآفريد🤍


undefinedمیلاد پر از نور و برکت حضرت زهرا (س) و روز‌ مادر و زن رو خدمت شما تبریک و تهنیت عرض میکنیمundefined


._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۷:۲۸

thumnail
undefined #معرفی‌کتاب
undefined فقه نظام جامع خانواده


سلول زنده جامعه را خانواده تشکیل می‌دهد‌ از این رو سلامت جامعه در گرو سلامت در خانواده است و به تبع علت بیماری و ضعف جامعه نیز مربوط به آن است. خانواده جامعه ای کوچک و کانونی اجتماعی است. واحد اجتماعی آن نیز واحدی مرکب از ارتباط قانونمند مرد و زن است که ارتباط زوجین و فرزندآوری آنها موجب تکامل این نهاد می‌شود. خانواده نیز مانند هر کانون اجتماعی دیگر، نیازمند مراحلی از تشکیل، مدیریت و امکان انحلال ‌ فروپاشی است. برای هر یک از مراحل قوانینی موجود است که شارع مقدس حدود آن را تعیین کرده است.
undefined️ بنابر این خانواده نیازمند یک منظومه از قوانین جامع و تامین کننده است تا تمام شئون و ابعاد نیازمند راهبری را تامین کند. این قوانین در پرتو عنوان «نظام جامع خانواده» که متشکل از سه خرده نظام: undefined«نظام تشکیل خانواده»undefined«نظام مدیریت خانواده»undefined«نظام انحلال خانواده» می‌باشد. این نگاه جامع و نظام مند به کانون اجتماعی خانواده، یک فقه تکامل یافته را به وجود می‌آورد و فقه را از نگاه فردی و جزیره ای به نگاه اجتماعی و نظام مند ارتقا می‌بخشد.

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۲:۰۰

thumnail
undefined #دقایقی‌با‌کتاب
undefined فقه نظام جامع خانواده


undefined کیفیت تقیید فقه به نظام
آیا «نظام»، قید توضیحی احترازی برای فقه است یا نسبت اضافی با آن دارد؟ نظام خانواده، فقه و مجموعه احکام است. اگر کسی بپذیرد که فقه ما جامع است و تمام نیازهای انسان به صورت مجموعه ای از احکام الهی برای انسان تبیین شده است. «مـا مـن شيء إلا و فيه كتـاب أو سنة». این جامعیت در فقه نظام و نظام فقهی نهفته است. می خواهیم به فقه جامع و منظومه احکام برسیم. کشف نظام های اجتماعی مانند نظام قضایی، نظام محیط زیست، نظام حکمرانی و نظام روابط بین الملل با پژوهش های پراکنده و غیرجامع در فقه ممکن نیست؛ زیرا به وجود این نظام ها در اسلام معتقد هستیم. فقه خود دارای نظام میباشد که نیازمند کشف است. حال اگر گفتیم نظام خانواده در نظام فقه نهفته است، حقیقت این نظام مجموعه احکام الهی است که معنای دیگر فقه می باشد؛ بنابراین «نظام»، قید توضیحی و تأکیدی برای فقه است و تمایزی میان فقه، فقه نظام و نظام به لحاظ معنایی وجود ندارد. فقهی که نظام کامل مجموعه یا موضوع را در بردارد. از این منظر، نظام فقه خانواده هم به یک معنی قابل تصحیح است؛ زیرا فقه خانواده نظام فقهی دارد.

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۷:۵۵

thumnail
undefined زندگینامه آیت الله سید منذر حکیم :

سید منذر حکیم در ۲۹ شوال ۱۳۷۲ قمری در شهر كربلا به دنيا آمده.undefined در سال ۱۳۴۹-۱۳۵۳ شمسی وارد حوزه علميه شد.در نجف اشرف (مقدمات، سطوح، خارج) ۱۳۵۳-۱۳۷۲ ش و در قم (خارج) را گذراند.
undefined فعاليت‌هاى تدريسى ايشان عبارتند از:
تدريس تمام دروس مقدمات،كتب سطوح اوليه و سطوح عاليه حوزوى،خارج تاريخ و علوم تاريخ، علوم قرآن و تفسير، علوم تربيتى و اخلاق، فلسفه و كلام، مباحث جامعه‌شناسى، كليه دروس معارف در دانشگاه در مقاطع مختلف تحصيلى، استاد مشاور، راهنما و داور در بسيارى از رساله‌هاى علمى در مركز جهانى علوم اسلامى و (جامعة المصطفى العالمية)، حوزه علميه قم، جامعة الزهراء، مركز مديرت خواهران، جامعة آل البيت(ع) و مؤسسه پژوهشى امام خمينى(ره).

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۶:۰۳