عکس پروفایل انتشارات منهاج علما

انتشارات منهاج علم

۷۳۵عضو
عکس پروفایل انتشارات منهاج علما
۷۳۵ عضو

انتشارات منهاج علم

undefined انتشار کتاب‌ها با موضوع علوم انسانی اسلامیundefined اعتلای علوم انسانی اسلامیundefined گفتمان‌سازی و در عین حال پیشبرد اهداف متعالی انقلاب اسلامی در عرصه علوم انسانی

ارتباط با ادمین: @ketab_menhaj

۱۲ مهر

undefined زندگینامه خودگفته استاد:
از سال 1356 همزمان با تحصیلات کلاسیک به تحصیل علوم حوزوی مشغول شدم. دروس مقدمات را نزد علامه فقید مدرس افغانی (ره) تلمذ کردم، سپس لمعه و معالم و شرح باب حادی عشر را از محضر پر فیض آیت الله اشتهاردی (دام عزه) استفاده کردم. رسائل را نزد آیت الله اعتمادی (دام عزه) و مکاسب را نزد مرحوم آیة الله ستوده (ره) خواندم. بخشی از کفایه را نزد آیة الله دوزدوزانی و بخشی دیگر را نزد حضرت آیة الله فاضل لنکرانی استفاده کردم. اسفار را نزد آیة الله انصاری شیرازی (دام عزه) بهرمند بودم و در درس اخلاق معظم له نیز حضور داشتم مدتی عرفان را نزد آیة الله شاه آبادی مستفیض بودم. تفسیر را از محضر آیة الله جوادی آملی و مدتی فلسفه را نزد استاد دکتر محقق داماد (دام عزهما) بهره بردم، و از محضر آیات علوی کاظمینى، وحیدی شبستری و خوانساری در خارج فقه و اصول بهرمند بوده ام و هم اینک از محضر آیات وحید خراسانی و فاضل لنکرانی (دامت برکاتهما) استفاده می کنم. تحقیقات خود پیرامون مسائل و موضوعات حقوق به ویژه حقوق اسلامی را از سال 1364 آغاز نمودم و از محضر اساتید بزرگواری چون دکتر کی نیا، دکتر محقق داماد، دکتر آخوندی، دکتر سپهوند، دکتر گودرزی، دکتر یاوری، دکتر جهانگیر ثانی، جناب آقای شهری و جمع دیگری از اساتید استفاده برده ام. فن خطابه را نزد مرحوم حجت الاسلام و المسلمین فلسفی و روانشناسی خانواده را نزد حجت الاسلام و المسلمین آل اسحاق و دکتر نبی صادقی خواندم.از اینجانب یک جلد کتاب دراصول فقه، یک جلد در تفسیر، یک جلد در مدیریت، یک جلد در حقوق خانواده، یک جلد در امور حسبی، یک جلد در آیین دادرسی کیفری و دو جلد در موضوعات دیگر به چاپ رسیده است. 8 جلد در حقوق مدنی، 4 جلد در متون فقه، 4 جلد در موضوعات حقوق به صورت رساله علمی به صورت دست نویس وجود دارد.

undefinedمنبع :https://jhabibitabar.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۸:۳۵

۱۳ مهر

thumnail
undefined فقه الجزاء

undefinedنویسنده: آیت الله حبیبی تبارundefinedتعداد صفحه : ۲۹۰ صفحهundefinedنوع جلد: شومیزundefinedقطع : رقعی


undefined قیمت : ۱۸۰ هزار تومن undefinedundefinedقیمت باتخفیف‌ویژه : ۱۶۲ هزار تومان


undefined لینک خرید کتاب در سایت فروشگاه منهاج علم

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۲:۰۲

۱۴ مهر

thumnail
undefined #معرفی‌کتابundefined فقه البنوک

از جمله نظام های اجتماعی که بررسی آثار فقهای اعلام و مجاهد، حاکی از توجه ویژه به ابعاد آن می باشد، نظام اقتصادی است. نظام اقتصادی موجود در کشور تا حد بسیار زیادی متأثر از مبانی و ساختارهای نظام اقتصاد سرمایه داری و لیبرالیستی است و بدیهی است که تعیین حلال و حرام در این نظام اقتصادی مستلزم برخورداری از یک نگاه وسیع، نظام مند و ساختاری به فقه میباشد. در این میان، نظام پولی و بانکی نیز یکی از ارکان نظام اقتصادی غربی است که بررسی آن از منظر فقه اسلامی بسیار ضروری است. بررسی و ارزیابی نظام بانکداری متعارف از منظر فقه فردی نتیجه ای جز این نخواهد داشت که یک نظام بانکی مبتنی بر عقود طراحی شود؛ اما کلیت آن عامل تداول ثروت در بین اغنیا و مولد بی عدالتی در جامعه اسلامی است. بحمدالله تلاشهای وسیعی در سالیان اخیر توسط فقها و پژوهشگران حوزوی، حول موضوع بانک انجام شده است و کتاب حاضر نیز تلاشی است در این زمینه که در آن پدیده بانک به دو جزء سوددهی و سودگیری تقسیم شده و ابعاد این دو جزء مورد بررسی قرار گرفته است.


._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۷:۲۰

۱۵ مهر

thumnail
undefined #دقایقی‌باکتابundefined فقه البنوک

undefinedسپرده های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت
محتوای صریح در قانون بانکداری این است که سپرده و ودایع کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت قرض نیستند بلکه بانک متعهد میشود که از جانب سپرده گذار وکیل و در فرض فوت او وصی باشد که طبق عقود شرعی سودآور پول او را به جریان بیاندازد.
undefined مثال:پرسشی که در این باب مطرح میشود این است که طبق این قانون، مالک پولی که به حساب واریز شده است اما بانک هنوز از این پول استفاده نکرده و قرارداد شرعی سودآور منعقد نکرده است، چه کسی است؟ اگر گفته شود این پول بعد از واریز در حساب ملک بانک میشود، بدین معنی خواهد بود که بانک این پول را قرض گرفته و آن را تملک کرده است. در نهایت می توان گفت که قرض گرفتن بانک بدین نحو است که در ضمن آن از سپرده گذار وکالت نیز گرفته است. در مقابل اگر گفته شود این پول همچنان ملک خود سپرده گذار است نتیجه این خواهد بود که در صورت اتلاف این مال، بانک ضامن نخواهد بود؛ زیرا بانک امین بوده و امین در صورت عدم افراط و تفریط ضامن نخواهد بود.


._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۲:۳۹

۱۷ مهر

thumnail
undefined روزمه و سوابق استاد معظم شیخ محمد تقی شهیدی پور زنجانی نویسنده کتاب فقه البنوک

undefined تالیفات:
undefined کتب فقهی:
۱.کتاب الصلاة (سه مجلد)۲. کتاب الاجتهاد و التقلید ۳. مباحث العمرة و الحج (چهار مجلد)۴. کتاب المحرمات
undefined کتب اصولی:۱. مباحث الالفاظ (چهار مجلد)۲. کتاب التعارض (دو مجلد)۳. مباحث الحجج ( هفت مجلد)

undefinedپایگاه اطلاع رسانی و حفظ و نشر استاد:https://shahidipoor.ir/

۱۸:۲۲

۲۱ مهر

undefined جناب مستطاب استاد معظم شیخ محمد تقی شهیدی پور زنجانی

از علماى برجسته و از اساتید مبرز خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم محسوب مى‏گردد. ایشان یکى از شاگردان مبرز و ممتاز شیخ الفقهاء والمجتهدین مرحوم آیت اللَّه العظمى حاج شیخ میرزا جواد تبریزى بوده و از اعضاى فعّال و موثر هیئت استفتاء آن مرحوم به شمار مى‏آید این جلسه که با حضور مستمر آن مرجع فقید برگزار مى‏گردید متشکل از حضور عده‏اى از علما و شاگردان مبرز آن مرحوم بود. حضرت آیت اللَّه شهیدى یکى از علماى حاضر در این جلسه و اشخاص مورد نظر و تأیید آن مرجع عظیم الشأن بود استعداد وافى و تلاش و زحمت ایشان از همان ابتدا نظر استاد را به ایشان معطوف نموده و یکى از فضلائى بود که آن مرجع عظیم الشأن از مراتب علمى و فضل وافر ایشان تمجید مى‏نمود.
معظم له همانند استادشان داراى ذهنى نقاد و استحضار فقهى قابل توجهى مى‏باشند. حضور ایشان در بعثه سالانه مرحوم آیت اللَّه العظمى تبریزى در سفر حج مشکلات بسیارى از حجاج بیت اللَّه الحرام را در زمینه احکام شرعى حل مى‏نمود. تسلّط ایشان در این مسائل زبانزد فضلا بود. ایشان داراى جلسه تدریس فقه و اصول عمومى در حوزه علمیه قم مى‏باشد. درس خارج فقه و اصول ایشان هر روز در مدرس مرحوم آية الله تبريزى قده منعقد گردیده و عده بسیارى از فضلاى حوزه از تحقیقات معظم له استفاده مى‏کنند. تحقیق و تتبع ایشان در فقه و اصول و اخلاق کریمانه و پدرانه آن جناب در برخورد با طلاب و شاگردان از امتیازات درس ایشان است.
معظم له بر مبانى اساتید بزرگ اصول و محققین این علم تسلط کافى داشته و به موشکافى مبانى بزرگان مى‏پردازد. بالخصوص به طرح مبانى مرحوم استاد الفقهاء والمجتهدین آیت اللَّه العظمى خوئى و شاگرد برجسته ایشان مرحوم شهید صدر و مرحوم آیت اللَّه العظمى تبریزى پرداخته و به میزان علمى شاگردانش مى‏افزاید، ایشان علاوه بر این دو درس یک درس فقه به زبان عربى براى جمعى از فضلاى عرب زبان بعد از نماز مغرب و عشا منعقد نموده و با تسلط کامل و با زبان عربى فصیح کتاب عروة الوثقى و فروع آن را مورد بحث و تحقیق قرار مى‏دهند.
معظم له تا به حال یک دوره کامل خارج اصول را تدریس نموده و مطالب مطرح شده را با قلمى شیوا به رشته تحریر در آورده‏اند. از خصائص بارز ایشان جدیت در امر مطالعه و تحقیق می ‏باشد که حتى در بعضى از مجالس عمومى دیده مى‏شود که مشغول مطالعه و تحقیق مى‏باشند و به اختصار مى‏توان معظم له را یکى از ثمرات ارزشمند حوزه فقهى و اصولى مرحوم آیت اللَّه العظمى تبریزى محسوب نمود، چنانچه معظم له در بعضى از بیاناتشان شخصیت علمى و موفقیت‏هاى خود را مرهون حضور در جلسات پربار آن مرجع فقید می ‏دانند.

undefined منبع:https://shahidipoor.ir/

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۵:۳۱

۲۲ مهر

thumnail
undefined فقه البنوک

undefinedنویسنده: استاد محمد تقی شهیدیundefinedتعداد صفحه : ۱۶۰ صفحهundefinedنوع جلد: شومیزundefinedقطع : رقعی


undefined قیمت : ۱۵۰ هزار تومن undefinedundefinedقیمت باتخفیف‌ویژه : ۱۳۵ هزار تومان


undefined لینک خرید کتاب در سایت فروشگاه منهاج علم

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۳:۴۲

۲۳ مهر

thumnail
ز بس که دست کریمت گره گشایی کردبرای نام کریمه تو انتخاب شدیبرای شأن تو این واژه تا ابد کافی سترضا حسین شد و زینبش حساب شدیundefined


سال‌روز رحلت حضرت معصومه علیهاالسلام بر شما عزیزان تسلیت باد undefined

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۸:۴۹

۲۴ مهر

thumnail
undefined #معرفی‌کتابundefined ژرف کاوی

روشْ، مقوّم دانش اجتماعی است. توسعه و به کارگیری روش‌ها موجب «شخصْ‌زدایی از دانش»، «نظام‌مندی نتایج»، «قابل گفتگو و نقد شدن آن‌ها» و گاه «تغییر در نظریه‌ها و یا حتّی چهرۀ کلّی علم اجتماعی» می‌شود. «ژرف‌کاوی: روشی برای شناخت مسائل اجتماعی» کتابی است در حوزۀ روش‌ پژوهش اجتماعی. این اثر نخستین کتاب در نوع خود می‌باشد و بر اساس مفروضات نظری مولف که به سنّت تعلیمی مسلمانان تعلق دارد؛ روش ویژه‌ای ارائه می‌نماید. ژرف‌کاوی دو بخش دارد. در بخش نخست هجده اصل نظری معرفی شده‌اند که معرّف دیدگاه‌های نویسنده در باب مقولاتی بنیادین مانند روش، علم اجتماعی، هستی‌ اجتماعی، کنش اجتماعی، فرهنگ و ... هستند. در بخش دوّم، بر اساس آن هجده اصل، روشی چهار مرحله‌ای شامل «بازسازی وضع ایدئال»، «توصیف اولیه»، «توصیف عمیق» و «تبیین» بسط داده شده است. هر یک از این مراحل شامل گام‌هایی جزئی‌تر و تکنیک‌هایی مشخص می‌باشند.


._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۰:۱۲

۲۵ مهر

thumnail
undefined #متن‌کتابundefined ژرف کاوی

undefined مفهوم روش
مراد از «روش» مجموعه ای از قواعد است که رعایت کردن آنها منجر به تحقق هدف خاصی می شود. عبارتهای قواعد و هدف نیاز به توضیح بیشتری دارند. قواعد مجموعه ای از دستورالعمل‌ها و باید و نبایدها هستند. بایدها و نبایدها را به یک اعتبار میتوان به دو دسته تقسیم کرد: «باید و نبایدهای توصیفی و باید و نبایدهای هنجاری».
باید و نبایدهای توصیفی صرفاً بیان کنندۀ یک رابطه علی و یا لزومی میان تحقق متعلق باید و نباید و تحقق پدیده ای دیگر هستند. مثلاً می دانیم اگر کبریت را روشن کنیم و در مجاورت پنبه قرار دهیم پنبه آتش خواهد گرفت بر این اساس ممکن است شخصی به شخص دیگری بگوید اگر قصد آتش زدن پنبه را داری باید کبریت را روشن کنی و در مجاورت پنبه قرار دهی در این مثال متعلق ،باید و نباید روشن کردن کبریت و قرار دادن آن در مجاورت پنبه است و پدیده ای که به تبع آن محقق میشود آتش گرفتن پنبه میباشد. در واقع عبارتهای شامل باید و نبایدهای علی از سنخ عبارتهای توصیفی هستند. باید و نبایدهای علی معمولاً در مواقعی به کار میروند که تحقق یک پدیدۀ خاص متوقف بر عملی انسانی باشد. به تعبیر دیگر در چنین مواردی عمل انسانی تأثیری علی بر محقق شدن پدیده ای دیگر دارد.


._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۵:۲۳

۲۶ مهر

thumnail
undefined ژرف کاوی

undefinedنویسنده: دکتر سید علی سیدی فرundefinedتعداد صفحه : ۳۲۰ صفحهundefinedنوع جلد: شومیزundefinedقطع : رقعی


undefined قیمت : ۱۵۰ هزار تومن undefinedundefinedقیمت باتخفیف‌ویژه : ۱۳۵ هزار تومان


undefined لینک خرید کتاب در سایت فروشگاه منهاج علم

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۷:۳۱

۲۹ مهر

thumnail
undefined #معرفی‌کتابundefined فقه القضاء

در طول ادوار علم فقه، تقسیم بندی های مختلفی از مسائل آن ارائه شده است. مرحوم شهید اول بر این عقیده است که مباحث فقه را میتوان در چهار بخش تقسیم بندی کرد. بخش اول مربوط به اعمال با قصد قربت مانند عبادات، صوم، صلاة و ... بخش دوم و سوم اعمالی هستند که قصد قربت لازم ندارند اما صیغه نیازمندند، برخی اعمال یک صیغه و برخی اعمال دو صیغه در آن لازم است که به ترتیب بخش ایقاعات و عقود را شامل می‌شوند. آخرین قسمت نیز مربوط به اعمالی است که قصد غربت و صیغه لازم نیست و آن را «فقه سیاسات» یا «فقه الاحکام» نامیده اند.مراد از السیاسات احکام جزایی اسلام است که امروزه آن را آیین دادرسی مدنی می‌نامند. این بخش معمولا شامل شش کتاب است: کتب قضا، شهادت، حدود، قصاص، دیات و تعزیرات.در یک قرن اخیر با توجه به بسط مسائل قضایی و گسترش و تشکیل نظام های عدلیه و دادگستری، پرسش های جدیدی مقابل فقه و فقها قرار گرفته است که یا در کتب فقهی بیان نشده یا عنوان مستقلی به آنها اختصاص داده نشده است.

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۶:۴۲

۱ آبان

thumnail
undefined #دقایقی‌با‌کتابundefined فقه القضاء

گستره قضا (کاربست قضا در غیر فصل خصومت)
صدور حکم و داوری فقط منحصر به فصل خصومت نیست؛ این موضوع در مسائل دیگری نیز جریان دارد؛ مسائلی همچون حکم حکومتی، صدور حکم در حدود، قصاص و تعزیرات، داوری در هیأت منصفه، تجدید نظر و حتی در کمیته های انضباطی، داوری صدور جریمه توسط پلیس، مدیریت حامل تنبیه و..... آنچه تا کنون بحث شد درباره احکام قضا در فصل خصومت بود. در این بخش، کاربست قضا در غیر فصل خصومت از دو جهت بررسی میشود. جهت اول بررسی دخول یا عدم دخول مفهوم قضا در مسائل مذکور و جهت دوم بررسی دخول یا عدم دخول حکم قضا در آن مسائل است .....

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۸:۰۶

۲ آبان

thumnail
undefined رزومه و سوابق استاد آیت الله ابوالقاسم علیدوست نویسنده کتاب فقه القضاء:



undefined تالیفات استاد:
undefinedفقه و عقلundefinedفقه و عرف undefinedفقه و مصلحتundefinedفقه و حقوق قراردادها (ادله عام روایی)undefinedفقه و حقوق قراردادها (ادله عام قرآنی)undefinedفقه سیاسی undefinedفقه القضاءundefinedروش شناسی اجتهاد undefinedروش شناسی استنباط گزاره های فقه امنیت

undefined جوایز و تقدیرنامه های استاد:
undefined۱. فقه و مصلحت اثر برگزیده بیست و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ۱۳۸۹undefined۲. فقه و عرف کتاب سال سازمان تبلیغات اسلامیundefined۳. فقه و عرف پژوهش برتر دبیرخانه دین پژوهان ۱۳۸۳undefined۴. فقه و عرف اثر برگزیده هشتمین کتاب سال حوزه ۱۳۸۵undefined۵. فقه و مصلحت اثر برگزیده کتاب فصل ۱۳۸۸undefined۶. فقه و مصلحت اثر برگزیده دوازدهمین کتاب سال حوزه ۱۳۸۹undefined۷. فقه و عرف اثر ارزنده کتاب دین سازمان تبلیغات اسلامی ۱۳۸۵undefined۸. فقه و مصلحت اثر برگزیده جشنواره علامه طباطبایی ۱۳۹۰


._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۵:۴۷

thumnail
إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَundefined
پشت هم داغ می‌رسد از راه
داغ هاشم، هنیه، نصرالله...
دلمان خوش به نصرت زهراست
"و هم الغالبون حزب الله"undefined


undefinedفي أمان الله يابن الزهراء...undefined

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۹:۱۹

۳ آبان

thumnail
undefined برشی از زندگینامه استاد علیدوست از زبان خودشان:

حقیر برای سال تحصیلی ۵۵-۱۳۵۴ وارد حوزه شیراز شدم. در آن جا آیت الله شهید دستغیب(ره) ما را با گرمی پذیرفتند و مورد لطف و محبت خویش قرار دادند و در حقیقت برایمان پدری کردند در مدرسه «ایمانیه» شیراز با مدیریت خود شهید تحصیل را شروع کردم و در درس اخوی ایشان استاد آیت الله سید مهدی دستغیب شرکت کردم. در همان زمان هم نزد حاج آقا سید هاشم (فرزند شهید) در مدرسه حکیم تحصیل می‌نمودم. با این احوال سال ۱۳۵۵ جهت منظم ساختن تحصیل و گسترش علمی به شهر مقدس قم مهاجرت کردم.فعالیت سه ساله تحصیلم در ابرکوه و شیراز فقط مرا در سال دوم حوزه علمیه در مدرسه «الوندیه» از مدارس حضرت آیت الله گلپایگانی نشاند، اما سال ۵۶-۱۳۵۵، دوم و سوم حوزه و سال بعد چهارم و پنجم و ششم حوزه را جهشی گذراندم و سه سال مافات گذشته را جبران نمودم. در سال ۵۷ دو جلد شرح لمعه را اتمام نمودم و عشق و علاقه‌ام تا آن جا بود که در شور و شلوغی انقلاب تحصیلم را به طور خصوصی نزد آیت الله سید مصطفی محقق داماد و برخی اساتید دیگر ادامه دادم و در همان حال ۴۰ تا ۵۰ درصد درسها را خود مطالعه می‌کردم.دروس رسایل، مکاسب و کفایه را عموما نزد مرحوم آیت الله ستوده تلمذ نمودم و کمی از آن را هم نزد آیات: کریمی جهرمی و صلواتی گذراندم که با اتمام سطح همراه بود. سال ۶۰ یا ۶۱ بود که تحصیل دروس خارج را شروع کردم که با ۲ سال درس خصوصی مرحوم آیت الله خاتم یزدی در اصول همراه بود. درس آیات عظام مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، جواد تبریزی و سبحانی را درک و عمده دروس خارج فقه و اصول را خدمت حضرت آیت الله استاد وحید خراسانی تلمذ نمودم که ۱۱ سال ادامه داشت. فلسفه را با شرح منظومه سبزواری خدمت آیت الله گرامی و سپس نزد آیت الله انصاری شیرازی و اسفار را نزد علمایی چون مصباح یزدی، جوادی آملی، حسن زاده آملی، انصاری شیرازی و محمدی گیلانی و نکونام گلپایگانی تلمذ نمودم. در همان حال بدایه و نهایه را خود مطالعه نمودم.....

undefined منبع: سایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قمhttps://jameehmodarresin.org/1471/آیت-الله-ابوالقاسم-علیدوست/


._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۶:۳۱

۵ آبان

thumnail
undefined فقه القضاء

undefinedنویسنده: ابوالقاسم علیدوستundefinedتعداد صفحه : ۲۸۲ صفحهundefinedنوع جلد: شومیزundefinedقطع : رقعی


undefined قیمت : ۲۲۰ هزار تومن undefinedundefinedقیمت باتخفیف‌ویژه : ۱۹۸ هزار تومان


undefined لینک خرید کتاب در سایت فروشگاه منهاج علم

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۵:۵۰

۷ آبان

thumnail
undefined #معرفی‌کتاب
undefined فقه القضاء
undefined جلد دوم
بی‌شک مسائل ناظر بر صفات قاضی از جمله مهمترین بخشهای کتاب قضا است. در این مسائل امکان دارد احکامی مورد بررسی قرار گیرد که نه فقط در كتاب قضا بلکه در سایر ابواب فقهی نیز مورد استناد قرار گیرد. در این جلد از کتاب القضا سعی میشود مسائلی طرح و بررسی شود که آثار آن فراتر از کتاب قضا باشد و محقق مدقق را به روشهای استنباط احکام آگاه تر نماید. در اولین گام از این اثر اقوال فقها دربارهٔ صفات قاضی مورد بررسی قرار میگیرد و در فصل بعدی به اوصاف و شرایط قاضی میپردازد.جلد دوم اثر ارزشمند کتاب القاضی نیز از تقریر استاد ارجمند آیت الله ابوالقاسم علیدوست می‌باشد که متن محور بحث ها را کتاب سترگ «مبانی تگلمة المنهاج» اثر حضرت آیت الله خویی(ره) قرار داده شده است.

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۷:۵۰

۹ آبان

thumnail
undefined #دقایقی‌باکتابundefined فقه القضاءundefined جلد دوم

«اصل عدم اعمال تعبد در اعتبار شروط»
آیا شارع شروط قاضی را به صورت تعبدی بیان کرده است؟ بدون تردید رویکرد فقیه در استنباط شروط قاضی از منابع تاثیر ملموسی در فرایند و برایند استنباط دارد؛ مثلاً اگر فقره «رجل منا» با رویکرد تعبدی بررسی شود، ممکن است فقط جواز رجوع به جنس مذکر استنباط شود؛ اما اگر مبنا رویکرد تعبدی نباشد، ممکن است از رجل «جنس انسان» استنباط شود.اثبات رویکرد تعبدی محتاج دلیل متقن است و اصل در تبیین ادله معاملات و قضا بر عدم تعبد است؛ بنابراین در این مسائل باید مبنا و رویکرد عدم تعبدی بودن ادله باشد. در رویکرد عدم تعبدی ابتدا شروط با وصف طریقیت داشتن دیده شوند، نه موضوعیت داشتن. یعنی محقق ابتدا شروط را با این وصف ملاحظه میکند که این شرط تا چه میزان در تحقق اهداف قضا مؤثر است نه آنکه بنا را از ابتدا بر آن بگذار که تمامی شروط معتبر هستند و سپس دچار این مشکل شود که نتواند دیدگاه صحیحی درباره آنها بیان کند.

._._._._._._._._._._._._._._._.undefined ما را دنبال کنید:undefined @menhajelmundefined www.menhajelm.ir

۱۸:۴۷