۲ اسفند ۱۴۰۲
✍️ پس از سیاستنویسیدر انتظار نسل چهارم اندیشکدههای ایرانی
👤 حمید عظیمی
✂️برش هایی از متن🔹 جهان پیش از 7 اکتبر تمام شده است؛ دستکم جهانی که ما از مختصات فلات ایران ناظر آن هستیم دیگر نمی تواند مانند گذشته باشد. فردای هر بحران بزرگ لحظۀ زایش تغییرات بنیادین در نظم های سیاسی و گفتمانی است. اکوسیستمی که ما اندیشکده ها در آن زیست می کنیم نیز هرچند در برابر بحران های گذشته مقاومت نشان داده است، بعید است از پس این شوک آخر بربیاید.
🔹 موج سوم اندیشکدهها وارثانی محافظهکار و سویههایی تضعیفشده از نسل دوم کانونهای تفکر بودند. بدون تردید «ایتان» نمونه تمام عیار اندیشکدهای نسل دومی بود که الگوی موج بعدی گسترش این اکوسیستم گردید. تفاوت اساسی در میان نسل دوم و سوم اندیشکده ها به نقش سیاسی پررنگ نسل دوم و فقدان آن در نسل سوم باز می گشت. ایتان حاصل پیوندی میان تکنوکرات های معترض و جریان ایدئولوژیک عدالتخواهی در دهۀ هفتاد بود که به سرعت سیاسی شده و در قالب ائتلاف آبادگران و جنبش عدالتخواه، توانست پلکان نهادهای انتخابی را درنوردد و ارکان دولت را نیز به دست گیرد و آثار عمیقی را در اقتصاد سیاسی ایران به جای گذارد.
🔹 پس از یک دهه تجربۀ حضور در حاکمیت و یک دهه دیگر از تجربۀ تلاش برای بازگشت به آن، می توان با اطمینان گفت تجربه عدالتخواهی عملگرا هم در حاکمیت و هم در بازار و هم در جامعه پایگاه خود را از دست داده است. بخش عمدۀ بدنۀ این نیروها نیز هرچند به لحاظ ایدئولوژیک و ادراکی در نظم موجود استحاله نشده اند اما در عمل وابستگی به زیست کارمندی یا پیمانکاری برای بروکراسی توان آنها تخلیه کرده است. این موضوع ارتباطی به ذات عدالتخواهی ندارد؛ بلکه سرنوشت هر نیروی اجتماعی و هر طرح ایدئولوژیکی از تصرف در قدرت است، اگر به سرشت اجتماعی خود وفادار نماند. ما در نقطه ای میان تجربۀ حزب جمهوری و تجربۀ ایتان هستیم. صرف نظر اینکه چه فرمی می تواند از امتزاج این دو تجربه زائیده شود، یک موضوع روشن است: اینبار باید قدرت از درون بروکراسی به بیرون آن تخلیه شود.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
👤 حمید عظیمی
✂️برش هایی از متن🔹 جهان پیش از 7 اکتبر تمام شده است؛ دستکم جهانی که ما از مختصات فلات ایران ناظر آن هستیم دیگر نمی تواند مانند گذشته باشد. فردای هر بحران بزرگ لحظۀ زایش تغییرات بنیادین در نظم های سیاسی و گفتمانی است. اکوسیستمی که ما اندیشکده ها در آن زیست می کنیم نیز هرچند در برابر بحران های گذشته مقاومت نشان داده است، بعید است از پس این شوک آخر بربیاید.
🔹 موج سوم اندیشکدهها وارثانی محافظهکار و سویههایی تضعیفشده از نسل دوم کانونهای تفکر بودند. بدون تردید «ایتان» نمونه تمام عیار اندیشکدهای نسل دومی بود که الگوی موج بعدی گسترش این اکوسیستم گردید. تفاوت اساسی در میان نسل دوم و سوم اندیشکده ها به نقش سیاسی پررنگ نسل دوم و فقدان آن در نسل سوم باز می گشت. ایتان حاصل پیوندی میان تکنوکرات های معترض و جریان ایدئولوژیک عدالتخواهی در دهۀ هفتاد بود که به سرعت سیاسی شده و در قالب ائتلاف آبادگران و جنبش عدالتخواه، توانست پلکان نهادهای انتخابی را درنوردد و ارکان دولت را نیز به دست گیرد و آثار عمیقی را در اقتصاد سیاسی ایران به جای گذارد.
🔹 پس از یک دهه تجربۀ حضور در حاکمیت و یک دهه دیگر از تجربۀ تلاش برای بازگشت به آن، می توان با اطمینان گفت تجربه عدالتخواهی عملگرا هم در حاکمیت و هم در بازار و هم در جامعه پایگاه خود را از دست داده است. بخش عمدۀ بدنۀ این نیروها نیز هرچند به لحاظ ایدئولوژیک و ادراکی در نظم موجود استحاله نشده اند اما در عمل وابستگی به زیست کارمندی یا پیمانکاری برای بروکراسی توان آنها تخلیه کرده است. این موضوع ارتباطی به ذات عدالتخواهی ندارد؛ بلکه سرنوشت هر نیروی اجتماعی و هر طرح ایدئولوژیکی از تصرف در قدرت است، اگر به سرشت اجتماعی خود وفادار نماند. ما در نقطه ای میان تجربۀ حزب جمهوری و تجربۀ ایتان هستیم. صرف نظر اینکه چه فرمی می تواند از امتزاج این دو تجربه زائیده شود، یک موضوع روشن است: اینبار باید قدرت از درون بروکراسی به بیرون آن تخلیه شود.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۸:۵۵
۹ اسفند ۱۴۰۲
✍️ تهدید با تفنگ خالیتحلیلی بر تروریستی اعلام شدن مجدد جنبش انصارالله
👤 ایمان محمدی
✂️ برشهایی از متن
🔹 16 فوریه بود که خزانهداری آمریکا از طبقه بندی شدن مجدد جنبش انصارالله یمن به عنوان یک گروه تروریستی خبر داد؛ اما این اقدام باعث اعتراض بخشی از سیاسیون و کارشناسان آمریکایی شد، زیرا آنگونه که دولت بایدن انصارالله یمن را ترویستی اعلام کرد، تفاوت روشنی با تروریستی خواندن این جنبش در دولت ترامپ داشت!
🔹سه روز قبل از بیانیه وزارت خارجه آمریکا، 54 نماینده جمهوریخواه سنای این کشور با صدور بیانیهای نسبت به تروریستی اعلام شدن جنبش انصارالله به گونهای که دولت بایدن به دنبال آن است، هشدار داده بودند. آنها اقدام وزارت خارجه آمریکا را ناکافی و غیرقابل قبول عنوان کرده و خواستار بازبینی و اقدامی سختتر نسبت به انصارالله شده بودند
🔹هرچند بایدن با شعار اتمام جنگ یمن روی کار آمد و در اوایل نیز اقدام به خروج انصارالله از لیست گروههای تروریستی آمریکا کرد؛ اما با شروع جنگ غزه و عدم موفقیت در متوقف کردن اقدامات جنبش انصارالله در دفاع از فلسطین در دریای سرخ، مجددا به سمت تروریستی طبقه بندی کردن جنبش انصارالله حرکت کرد. البته اینبار، انصارالله به عنوان گروه تروریستی جهانی ویژه(SDGT) اعلام شد که تفاوت قابل توجهی با گروه تروریستی خارجی(FTO) داشت.
🔹اما تفاوت گروه تروریستی جهانی ویژه(SDGT) با گروه تروریستی خارجی(FTO) چیست؟
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
👤 ایمان محمدی
✂️ برشهایی از متن
🔹 16 فوریه بود که خزانهداری آمریکا از طبقه بندی شدن مجدد جنبش انصارالله یمن به عنوان یک گروه تروریستی خبر داد؛ اما این اقدام باعث اعتراض بخشی از سیاسیون و کارشناسان آمریکایی شد، زیرا آنگونه که دولت بایدن انصارالله یمن را ترویستی اعلام کرد، تفاوت روشنی با تروریستی خواندن این جنبش در دولت ترامپ داشت!
🔹سه روز قبل از بیانیه وزارت خارجه آمریکا، 54 نماینده جمهوریخواه سنای این کشور با صدور بیانیهای نسبت به تروریستی اعلام شدن جنبش انصارالله به گونهای که دولت بایدن به دنبال آن است، هشدار داده بودند. آنها اقدام وزارت خارجه آمریکا را ناکافی و غیرقابل قبول عنوان کرده و خواستار بازبینی و اقدامی سختتر نسبت به انصارالله شده بودند
🔹هرچند بایدن با شعار اتمام جنگ یمن روی کار آمد و در اوایل نیز اقدام به خروج انصارالله از لیست گروههای تروریستی آمریکا کرد؛ اما با شروع جنگ غزه و عدم موفقیت در متوقف کردن اقدامات جنبش انصارالله در دفاع از فلسطین در دریای سرخ، مجددا به سمت تروریستی طبقه بندی کردن جنبش انصارالله حرکت کرد. البته اینبار، انصارالله به عنوان گروه تروریستی جهانی ویژه(SDGT) اعلام شد که تفاوت قابل توجهی با گروه تروریستی خارجی(FTO) داشت.
🔹اما تفاوت گروه تروریستی جهانی ویژه(SDGT) با گروه تروریستی خارجی(FTO) چیست؟
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۱۶:۱۱
۱۶ فروردین
✍️ دور جدید جنگ و توطئه بر علیه یمن
👤احمد حاجی صادقیان
✂️برش هایی از متن🔹 نه تنها در طول شش ماه گذشته و از آغاز طوفان الاقصی بلکه از حدود پنج سال پیش و پس از ممانعت انصارالله از ورود پولهای بدون پشتوانهای که دولت عدن برای جبران کسری بودجه خود منتشر کرده بود به چرخه اقتصاد شمال یمن؛ ثبات اقتصادی و حفظ ارزش ریال یمن در برابر دلار در بازار صنعا به یکی از اصلیترین موفقیتهای انصارالله تبدیل شده است.
🔹 ولی عملیات ضربه زدن به توان اقتصادی انصارالله متوقف نشد. بانک مرکزی عدن در2 آوریل 2024 در بخشنامهای شصت روز به همه بانکهای یمنی فرصت داد تا شعب اصلی و مدیریتی خود را به عدن منتقل کنند در غیر این صورت علاوه بر بلوکه شدن حساب این بانکها نزد بانک مرکزی یمن دسترسی آنها به شبکه تبادلات مالی بینالمللی (سوئیفت) نیز قطع خواهد شد
🔹 دسترسی میدانی انصارالله به این سواحل مزیت بزرگی برای صنعا بود و این مزیت در جریان طوفان الاقصی در برابر چشم همگان قرار گرفت. توجه به این مطالب میتواند ریشه ادعاهای اخیر آمریکا و انگلیس در مورد پهلو گرفتن کشتیهای حامل سلاح از مبدأ ج.اا در بندر الحدیده را مشخص کند. به نظر میرسد غرب در صدد است با استفاده از زیرساخت حقوقی قطعنامههای شورای امنیت بار دیگر حلقه محاصره انصارالله را تنگ کرده و بعید نیست این مرتبه علاوه بر محاصره اقتصادی بندر الحدیده برنامه خارج کردن کنترل سواحل شرقی دریای سرخ از کنترل انصارالله نیز روی میز غربیها قرار گرفته باشد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
👤احمد حاجی صادقیان
✂️برش هایی از متن🔹 نه تنها در طول شش ماه گذشته و از آغاز طوفان الاقصی بلکه از حدود پنج سال پیش و پس از ممانعت انصارالله از ورود پولهای بدون پشتوانهای که دولت عدن برای جبران کسری بودجه خود منتشر کرده بود به چرخه اقتصاد شمال یمن؛ ثبات اقتصادی و حفظ ارزش ریال یمن در برابر دلار در بازار صنعا به یکی از اصلیترین موفقیتهای انصارالله تبدیل شده است.
🔹 ولی عملیات ضربه زدن به توان اقتصادی انصارالله متوقف نشد. بانک مرکزی عدن در2 آوریل 2024 در بخشنامهای شصت روز به همه بانکهای یمنی فرصت داد تا شعب اصلی و مدیریتی خود را به عدن منتقل کنند در غیر این صورت علاوه بر بلوکه شدن حساب این بانکها نزد بانک مرکزی یمن دسترسی آنها به شبکه تبادلات مالی بینالمللی (سوئیفت) نیز قطع خواهد شد
🔹 دسترسی میدانی انصارالله به این سواحل مزیت بزرگی برای صنعا بود و این مزیت در جریان طوفان الاقصی در برابر چشم همگان قرار گرفت. توجه به این مطالب میتواند ریشه ادعاهای اخیر آمریکا و انگلیس در مورد پهلو گرفتن کشتیهای حامل سلاح از مبدأ ج.اا در بندر الحدیده را مشخص کند. به نظر میرسد غرب در صدد است با استفاده از زیرساخت حقوقی قطعنامههای شورای امنیت بار دیگر حلقه محاصره انصارالله را تنگ کرده و بعید نیست این مرتبه علاوه بر محاصره اقتصادی بندر الحدیده برنامه خارج کردن کنترل سواحل شرقی دریای سرخ از کنترل انصارالله نیز روی میز غربیها قرار گرفته باشد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۱۲:۱۲
۲۷ فروردین
۱۴:۲۴
۱۳ اردیبهشت
✍️ چمران، صیاد یا باقری: راه پاسداران از کدام میگذرد؟
👤حمید عظیمی
✂️برش هایی از متن🔹 از تمام پهنۀ مقاومت، اهمیت بازدارندگی نسبت به حریم سازمان قدرت، تنها اختصاص به ایران دارد. ترور عیاش و رنتیسی و احمد یاسین تا موسوی یا مغنیه یا قنطار و یا هریک از سران گروههای مقاومت، قابل قیاس با ترور شهروندان ایران نیست؛ چه رسد آنکه با ترور مقامات رسمی برابر شود. این طبیعت یک نزاع نابرابر است که به این گروهها آمادگی دریافت و جذب ضربۀ علیه شخصیتهای کلیدی خود را داده است.
🔹 طراحان دکترین نظامی ایران در برابر رژیم تلاویو آگاه هستند که تلاش برای رفع فاصلۀ تکنولوژیک جنگ افزارهای ما با این رژیم به معنای مقابله با تعهد قطعی ایالات متحده برا حفظ برتری کیفی نظامی (QME) اسرائیل در منطقه است. همین موضوع نیز سبب روی آوردن به جنگ چریکی در برابر رژیم و محوریت پدیدۀ تونل ها و گروگانگیری توسط پراکسیها و اجتناب از مداخلۀ مستقیم است.
🔹 پس از چندین دهه سرمایهگذاری بر کریدور مدیترانه، ایران هرچند با چنگ و دندان مسیر نقل ادوات را باز نگاه داشته است، پیشرفتی در گشایش مسیرهای مدنی و زیرساخت جابجایی انبوه نفرات در این کانال فراهم نیست. بدین ترتیب تفاوت چندانی نمی کند صد هزار نفر آماده سلاح به دست گرفتن علیه اسرائیل باشند یا صد میلیون نفر.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
👤حمید عظیمی
✂️برش هایی از متن🔹 از تمام پهنۀ مقاومت، اهمیت بازدارندگی نسبت به حریم سازمان قدرت، تنها اختصاص به ایران دارد. ترور عیاش و رنتیسی و احمد یاسین تا موسوی یا مغنیه یا قنطار و یا هریک از سران گروههای مقاومت، قابل قیاس با ترور شهروندان ایران نیست؛ چه رسد آنکه با ترور مقامات رسمی برابر شود. این طبیعت یک نزاع نابرابر است که به این گروهها آمادگی دریافت و جذب ضربۀ علیه شخصیتهای کلیدی خود را داده است.
🔹 طراحان دکترین نظامی ایران در برابر رژیم تلاویو آگاه هستند که تلاش برای رفع فاصلۀ تکنولوژیک جنگ افزارهای ما با این رژیم به معنای مقابله با تعهد قطعی ایالات متحده برا حفظ برتری کیفی نظامی (QME) اسرائیل در منطقه است. همین موضوع نیز سبب روی آوردن به جنگ چریکی در برابر رژیم و محوریت پدیدۀ تونل ها و گروگانگیری توسط پراکسیها و اجتناب از مداخلۀ مستقیم است.
🔹 پس از چندین دهه سرمایهگذاری بر کریدور مدیترانه، ایران هرچند با چنگ و دندان مسیر نقل ادوات را باز نگاه داشته است، پیشرفتی در گشایش مسیرهای مدنی و زیرساخت جابجایی انبوه نفرات در این کانال فراهم نیست. بدین ترتیب تفاوت چندانی نمی کند صد هزار نفر آماده سلاح به دست گرفتن علیه اسرائیل باشند یا صد میلیون نفر.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۱۰:۴۱
۲۴ اردیبهشت
۱۵:۳۲
۳۱ اردیبهشت
۱۲:۵۸
۷ مرداد
۱۰:۴۲
۱۴ مرداد
۶:۴۵
۱۶ مرداد
✍️ از دشمنی به نفاق؛ رویکرد غیر رسمی سعودی علیه ایران همچنان بر پاشنه سابق می چرخد
👤سیدهاشم رضوی
✂️برشهایی از متن
🔹نوع رابطه ایران و سعودی در سالهای اخیر و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اکثرا در حدی نبوده که بتوان به نتایج اقتصادی، امنیتی یا نظامی آن امیدوار بود، اما در دوره اخیر و پس از تغییرات جدی سیاسی درعربستان به ویژه پس از سال 2017 و تغییر عمده بازیگران داخلی پادشاهی، شاهد عدم ترمیم شکاف سیاسی میان دو تهران-ریاض با وجود گذشت بیش از یک سال از توافق هستیم.
🔹 فضای سیاسی سعودی به دلیل ویژگی خاص حاکمیت و هنجارهای امنیتی حاکم بر جامعه و رسانه های عمومی و اجتماعی، تابع ضوابط و مقررات خاصی است و به شکل کاملا هدایت شده از سوی نهادهای حاکمیتی اداره می شود. از همین رو خروجی های رسانهای این سیستم برخلاف دیگر کشورها، بیانگر و مطابق با دیدگاه های حاکمیت بوده یا اینکه به بیان مسائلی می پردازد که نهادهای رسمی تصریح به آن را به مصلحت نمی دانند، از این رو می توان از این مواضع به عنوان سیاست غیر رسمی و حتی سیاست اعمالی در برابر سیاست اعلامی سعودی نام برد.
🔹 در بررسی اظهار نظرها یا مکتوبات نویسندگان اصلی سیاست خارجی سعودی به روشنی این واقعیت آشکار می گردد که گارد این قشر نسبت به سیاست، رفتار و کنشهای منطقه ای ایران کاملا بسته بوده و با ذهنیتی بسیار منفی رویدادها و اتفاقات ایران را دنبال و درباره آن اظهار نظر می کنند، تاجایی که حتی رخدادی مانند تغییر دولت در ایران و به قدرت رسیدن طیف منتسب به اصلاحطلبان در قوه مجریه نیز نتوانسته نظر آنان را نسبت به بهبود شرایط همکاری با ایران تغییر دهد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
👤سیدهاشم رضوی
✂️برشهایی از متن
🔹نوع رابطه ایران و سعودی در سالهای اخیر و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اکثرا در حدی نبوده که بتوان به نتایج اقتصادی، امنیتی یا نظامی آن امیدوار بود، اما در دوره اخیر و پس از تغییرات جدی سیاسی درعربستان به ویژه پس از سال 2017 و تغییر عمده بازیگران داخلی پادشاهی، شاهد عدم ترمیم شکاف سیاسی میان دو تهران-ریاض با وجود گذشت بیش از یک سال از توافق هستیم.
🔹 فضای سیاسی سعودی به دلیل ویژگی خاص حاکمیت و هنجارهای امنیتی حاکم بر جامعه و رسانه های عمومی و اجتماعی، تابع ضوابط و مقررات خاصی است و به شکل کاملا هدایت شده از سوی نهادهای حاکمیتی اداره می شود. از همین رو خروجی های رسانهای این سیستم برخلاف دیگر کشورها، بیانگر و مطابق با دیدگاه های حاکمیت بوده یا اینکه به بیان مسائلی می پردازد که نهادهای رسمی تصریح به آن را به مصلحت نمی دانند، از این رو می توان از این مواضع به عنوان سیاست غیر رسمی و حتی سیاست اعمالی در برابر سیاست اعلامی سعودی نام برد.
🔹 در بررسی اظهار نظرها یا مکتوبات نویسندگان اصلی سیاست خارجی سعودی به روشنی این واقعیت آشکار می گردد که گارد این قشر نسبت به سیاست، رفتار و کنشهای منطقه ای ایران کاملا بسته بوده و با ذهنیتی بسیار منفی رویدادها و اتفاقات ایران را دنبال و درباره آن اظهار نظر می کنند، تاجایی که حتی رخدادی مانند تغییر دولت در ایران و به قدرت رسیدن طیف منتسب به اصلاحطلبان در قوه مجریه نیز نتوانسته نظر آنان را نسبت به بهبود شرایط همکاری با ایران تغییر دهد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۷:۰۲
۳ شهریور
✍️ قانون جدید انتخابات؛ خالص سازی در اردن
👤محمد امین قاضی نژاد
✂️برشهایی از متن🔹 طبق قانون جدید اردن، تعداد کرسیهای مجلس به 138 کرسی رسید. از این تعداد 97 کرسی به قبایل اردن و 41 کرسی به احزاب تعلق گرفت.
🔹 حدیثه خریشا وزیر توسعه سیاسی دولت اردن تاکید کرد که کرسی های احزاب در قانون جدید، کرسی های قبیله ای نبوده بلکه یک شورای سیاسی و قانون گذاری است.
🔹 در نگاه اول، تحولاتی که در انتخابات مجلس رخ میدهد منجر به حذف نمایندگانی می شود که صرفا عضوی از قبیله هستند و صلاحیت وبرنامهای برای اردن ندارند. این در حالی است که در همین مدت شاهد دستگیری و محدودیت های جدی علیه ریشه دار ترین احزاب فعال در اردن یعنی احزاب اسلامگرا و اخوانی هستیم.
🔹 در این سالها دولت اردن که تجربه کنترل اسلامگراها بعد از حزب شدنشان را کسب کرد. به این باور رسیده است که برای کنترل بیشتر قبایل نیز باید ساختار قبایلی را به حزب تغییر داد و با تعیین شرایط حزب مقبول، تسلط خود را بر آنها افزایش دهد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
👤محمد امین قاضی نژاد
✂️برشهایی از متن🔹 طبق قانون جدید اردن، تعداد کرسیهای مجلس به 138 کرسی رسید. از این تعداد 97 کرسی به قبایل اردن و 41 کرسی به احزاب تعلق گرفت.
🔹 حدیثه خریشا وزیر توسعه سیاسی دولت اردن تاکید کرد که کرسی های احزاب در قانون جدید، کرسی های قبیله ای نبوده بلکه یک شورای سیاسی و قانون گذاری است.
🔹 در نگاه اول، تحولاتی که در انتخابات مجلس رخ میدهد منجر به حذف نمایندگانی می شود که صرفا عضوی از قبیله هستند و صلاحیت وبرنامهای برای اردن ندارند. این در حالی است که در همین مدت شاهد دستگیری و محدودیت های جدی علیه ریشه دار ترین احزاب فعال در اردن یعنی احزاب اسلامگرا و اخوانی هستیم.
🔹 در این سالها دولت اردن که تجربه کنترل اسلامگراها بعد از حزب شدنشان را کسب کرد. به این باور رسیده است که برای کنترل بیشتر قبایل نیز باید ساختار قبایلی را به حزب تغییر داد و با تعیین شرایط حزب مقبول، تسلط خود را بر آنها افزایش دهد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۱۲:۰۱
۱۸ شهریور
✍️ «زندگی بزی»؛ حکایت رسوایی سعودی و بردهداری مدرن در قرن 21
👤 زهرا اکبری
✂️برشهایی از متن:🔹 فیلمی که در این روزها سروصدای بسیاری در فضای مجازی کشورهای عربزبان به پا کرده، «حیات الماعز» (در فارسی زندگی بزی و در انگلیسی The Goat Life) است. این فیلم که ساخته کشور هند با مشارکت شرکت ویژوال رومنس امریکا است، زندگی یک جوان هندی را به نمایش میگذارد که برای پیدا کردن شغل و درامد راهی عربستان شده و در آنجا با قوانین کفالت – و به بیان دیگر، بردگی – مواجه میشود.
🔹داستان این فیلم الهامگرفته از رمان هندی و با سبک رئالیستی با همین نام است که در آن، زندگی یک جوان هندی به نام «نجیب» روایت شده؛ جوانی که نماینده جامعه فقیر هند در دهه 90 میلادی است و برای بهبود زندگی خود به عربستان مهاجرت میکند تا شغلی یافته و درآمد مناسبی کسب کند.
🔹 این فیلم، با به تصویر کشیدن واقعیت خشنی که پیش روی کارگران مهاجر قرار دارد، تلاشهای چند ساله محمد بنسلمان و ترکی آلالشیخ رئیس اداره سرگرمی سعودی در ارائه تصویری متمدن و روشن از عربستان را بر باد داد و هزینههای میلیارد دلاری آنها در ورزش و هنر و موسیقی و سرگرمی برای پاک کردن سابقه حقوق بشری این کشور را از بین برد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
👤 زهرا اکبری
✂️برشهایی از متن:🔹 فیلمی که در این روزها سروصدای بسیاری در فضای مجازی کشورهای عربزبان به پا کرده، «حیات الماعز» (در فارسی زندگی بزی و در انگلیسی The Goat Life) است. این فیلم که ساخته کشور هند با مشارکت شرکت ویژوال رومنس امریکا است، زندگی یک جوان هندی را به نمایش میگذارد که برای پیدا کردن شغل و درامد راهی عربستان شده و در آنجا با قوانین کفالت – و به بیان دیگر، بردگی – مواجه میشود.
🔹داستان این فیلم الهامگرفته از رمان هندی و با سبک رئالیستی با همین نام است که در آن، زندگی یک جوان هندی به نام «نجیب» روایت شده؛ جوانی که نماینده جامعه فقیر هند در دهه 90 میلادی است و برای بهبود زندگی خود به عربستان مهاجرت میکند تا شغلی یافته و درآمد مناسبی کسب کند.
🔹 این فیلم، با به تصویر کشیدن واقعیت خشنی که پیش روی کارگران مهاجر قرار دارد، تلاشهای چند ساله محمد بنسلمان و ترکی آلالشیخ رئیس اداره سرگرمی سعودی در ارائه تصویری متمدن و روشن از عربستان را بر باد داد و هزینههای میلیارد دلاری آنها در ورزش و هنر و موسیقی و سرگرمی برای پاک کردن سابقه حقوق بشری این کشور را از بین برد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۷:۳۰
۱۹ شهریور
✍️ مخاطب جبههها: چرا تسنن هویتی توئیت رهبری را به خود گرفت؟
👤 حمید عظیمی
✂️برشهایی از متن🔹 ماجرای هفتههای اخیر با توییتی آغاز شد که در شب اربعین گذشته روی حساب عربی رهبر انقلاب قرار گرفت. این توئیت گزیدهای از سخنان رهبری در ظهر همان روز بود که در حسینۀ امام خمینی و در خطاب به هیئات حسینی ایراد شده بود. این بخش خاص از سخن رهبری در توضیح فرازی از زیارت عاشورا و توضیح اهداف قیام حسینی با استناد به حدیثی معروف از سیدالشهدا ع است که با مطلع « مَن رَأَى سُلطاناً جَائِرا...» آغاز میگردد.
🔹موضوع واکنشها به این توئیت تا زمانی که محدود به بازیگران رسانهای و مجازی بود میتوانست یک موج مقطعی و مهندسی شده قلمداد گردد. این مداخلۀ مرجعیتهای علمی و علمائی اهل سنت بود که پیامدهای سخنان رهبر انقلاب را به سطوح پایدارتری منتقل و صف بندیها را بنیادیتر کرد. اینجا نیز گزندهترین مواضع را شیوخ اخوان سوریه اتخاذ کردند و به طرح موضوع در سطوح علمائی دامن زدند.
🔹بیانیه الددو را تا این لحظه میتوان جمعبندی و برایند مواضع جامعۀ سنی نسبت به وضعیت محور مقاومت پس از طوفان الاقصی دانست. موضعی که پرتگاه فروافتادن دوباره اسلامگرایان سنی به ایدهئالهای اخلاقی بریده از واقعیت و فرورفتن بیشتر آنان در جماعت گرایی و سیاست زدایی میتواند باشد. سوژه سنی در این موضع رمانتیستی برای اینکه فاصلۀ خود را از دیگری شیعی به شیوهای اخلاقی حفظ کند، به تنزیه خود از واقعیت دولتهای سنی روی میآورد. خطر این وضعیت کمتر از اسلام سیاسی وابسته به سعودی یا ترکیه نیست چراکه دستکم وابستگان به این دو امروز با واقعیتی مواجه هستند که به دشواری باید مسئولیت آن را به عهده گرفته و با هر تکلفی که شده آن را توجیه نمایند.
🔹 در میانۀ این دورۀ فترت اخیری که پس از سقوط عثمانی آغاز شده است، تشیع سیاسی متحد اقتضائی سه گروه از اهل سنت میتواند باشد. گروه نخست تسنن جهادی است که بدون آنکه معطل تشکیل یا توشیح حکومتها بماند، در رباطهای مسلمین دست به سلاح برده است؛ ما با همین وجه حماس در اتحاد راهبردی هستیم و نه آن چهرهاش که در دمشق به دنبال برپاکردن دولت اسلامی بود. گروه دوم تسنن دعوی است که در عصر مکی جا مانده و نه خود را آمادۀ سیاست میداند و نه دل مشغول تکفیر و تبدیع مسلمانان شده؛ بلکه عرصۀ وسیع جمعیتهای غیرمسلمان را بارانداز دعوت خود قرار داده است. گروه سوم اسلام سیاسی عجالتا سنی است که در حقیقت به بازاندیشی در الهیات تغلب روی آورده و به لحاظ ایدئولوژیک از شیعیان هویتی ما شیعهتر است.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
👤 حمید عظیمی
✂️برشهایی از متن🔹 ماجرای هفتههای اخیر با توییتی آغاز شد که در شب اربعین گذشته روی حساب عربی رهبر انقلاب قرار گرفت. این توئیت گزیدهای از سخنان رهبری در ظهر همان روز بود که در حسینۀ امام خمینی و در خطاب به هیئات حسینی ایراد شده بود. این بخش خاص از سخن رهبری در توضیح فرازی از زیارت عاشورا و توضیح اهداف قیام حسینی با استناد به حدیثی معروف از سیدالشهدا ع است که با مطلع « مَن رَأَى سُلطاناً جَائِرا...» آغاز میگردد.
🔹موضوع واکنشها به این توئیت تا زمانی که محدود به بازیگران رسانهای و مجازی بود میتوانست یک موج مقطعی و مهندسی شده قلمداد گردد. این مداخلۀ مرجعیتهای علمی و علمائی اهل سنت بود که پیامدهای سخنان رهبر انقلاب را به سطوح پایدارتری منتقل و صف بندیها را بنیادیتر کرد. اینجا نیز گزندهترین مواضع را شیوخ اخوان سوریه اتخاذ کردند و به طرح موضوع در سطوح علمائی دامن زدند.
🔹بیانیه الددو را تا این لحظه میتوان جمعبندی و برایند مواضع جامعۀ سنی نسبت به وضعیت محور مقاومت پس از طوفان الاقصی دانست. موضعی که پرتگاه فروافتادن دوباره اسلامگرایان سنی به ایدهئالهای اخلاقی بریده از واقعیت و فرورفتن بیشتر آنان در جماعت گرایی و سیاست زدایی میتواند باشد. سوژه سنی در این موضع رمانتیستی برای اینکه فاصلۀ خود را از دیگری شیعی به شیوهای اخلاقی حفظ کند، به تنزیه خود از واقعیت دولتهای سنی روی میآورد. خطر این وضعیت کمتر از اسلام سیاسی وابسته به سعودی یا ترکیه نیست چراکه دستکم وابستگان به این دو امروز با واقعیتی مواجه هستند که به دشواری باید مسئولیت آن را به عهده گرفته و با هر تکلفی که شده آن را توجیه نمایند.
🔹 در میانۀ این دورۀ فترت اخیری که پس از سقوط عثمانی آغاز شده است، تشیع سیاسی متحد اقتضائی سه گروه از اهل سنت میتواند باشد. گروه نخست تسنن جهادی است که بدون آنکه معطل تشکیل یا توشیح حکومتها بماند، در رباطهای مسلمین دست به سلاح برده است؛ ما با همین وجه حماس در اتحاد راهبردی هستیم و نه آن چهرهاش که در دمشق به دنبال برپاکردن دولت اسلامی بود. گروه دوم تسنن دعوی است که در عصر مکی جا مانده و نه خود را آمادۀ سیاست میداند و نه دل مشغول تکفیر و تبدیع مسلمانان شده؛ بلکه عرصۀ وسیع جمعیتهای غیرمسلمان را بارانداز دعوت خود قرار داده است. گروه سوم اسلام سیاسی عجالتا سنی است که در حقیقت به بازاندیشی در الهیات تغلب روی آورده و به لحاظ ایدئولوژیک از شیعیان هویتی ما شیعهتر است.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۱۵:۵۹
۲۴ شهریور
🏴 (وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ) 🏴
برادر عزیز، جناب آقای محمد طلایی
خبر ناگوار درگذشت فرزند دلبندتان بسی سنگین و جانسوز بود و همکاران شما را در اندیشکده مرصاد متألم و متأثر نمود.
این مصیبت را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای شما صبری جمیل و رحمتی واسعه را خواهانیم.
اندیشکده مرصاد@mersadcss ◼️◼️◼️
برادر عزیز، جناب آقای محمد طلایی
خبر ناگوار درگذشت فرزند دلبندتان بسی سنگین و جانسوز بود و همکاران شما را در اندیشکده مرصاد متألم و متأثر نمود.
این مصیبت را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای شما صبری جمیل و رحمتی واسعه را خواهانیم.
اندیشکده مرصاد@mersadcss ◼️◼️◼️
۱۳:۵۲
۲۶ شهریور
✍️ بزرگداشت میلاد پیامبر اکرم (ص)؛ سیاست دینی و ملی کارآمد انصارالله
👤احمد حاجی صادقیان
✂️ برش هایی از متن🔹سابقه برگزاری جشن عمومی میلاد پیامبر اکرم (ص) توسط جنبش انصارالله به مارس 2008 مصادف با ربیع الاول 1429 هجری قمری باز میگردد. در آن دوران و در میانه جنگهای ششگانه صعده و درگیریهای جنبش انصارالله با ارتش علی عبدالله صالح جنبش انصارالله تجمعی را در منطقه مطره در استان صعده ترتیب داد و سید عبدالملک الحوثی برای نخستین بار به عنوان رهبر انصارالله در یک مراسم عمومی برای مردم سخنرانی کردند.
🔹 شکست دو الگوی مشارکت در نظام سیاسی از طریق تاسیس حزب الحق و پیگیری پروژه مشترک با دولت از طریق انجمن شباب المومن موفقیت آمیز نبود. این سیاست نتوانست نظر زیدیان هویتی در مقابله با موج زیدی زدایی در مناطق شمال صنعا تا استان صعده را تامین کند. در نهایت تمامی این اتفاقات موجب شد این جریان به سمت گزینه دیگر حرکت کند. در نتیجه این تحولات جنبش انصارالله به عنوان یک حرکت زیدی مستقل از حکومت برای پیگیری دغدغههای جامعه متدین زیدی توسط سیدحسین الحوثی و با حمایت سید بدرالدین الحوثی به عنوان یکی از شاخص ترین علمای معاصر زیدی تاسیس شد.
🔹 در کنار ایجاد فصل مشترک با بدنه جهان اسلام و نشان دادن تقابل با سلفیه وهابی برگزاری این جشن از سال 2014 و پس از تسلط جنبش انصارالله بر صنعا کارکرد دیگری نیز پیدا کرده است. جنبش انصارالله در غیاب فاکتورهای مشروعیت بینالمللی برای دولت خود، حضور مثال زدنی مردم یمن در این مراسم را به ابزار مشروعیت خود تبدیل کرده است و این حضور را پشتوانه اقدامات سیاسی داخلی و بینالمللی خود قرار داده است.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
👤احمد حاجی صادقیان
✂️ برش هایی از متن🔹سابقه برگزاری جشن عمومی میلاد پیامبر اکرم (ص) توسط جنبش انصارالله به مارس 2008 مصادف با ربیع الاول 1429 هجری قمری باز میگردد. در آن دوران و در میانه جنگهای ششگانه صعده و درگیریهای جنبش انصارالله با ارتش علی عبدالله صالح جنبش انصارالله تجمعی را در منطقه مطره در استان صعده ترتیب داد و سید عبدالملک الحوثی برای نخستین بار به عنوان رهبر انصارالله در یک مراسم عمومی برای مردم سخنرانی کردند.
🔹 شکست دو الگوی مشارکت در نظام سیاسی از طریق تاسیس حزب الحق و پیگیری پروژه مشترک با دولت از طریق انجمن شباب المومن موفقیت آمیز نبود. این سیاست نتوانست نظر زیدیان هویتی در مقابله با موج زیدی زدایی در مناطق شمال صنعا تا استان صعده را تامین کند. در نهایت تمامی این اتفاقات موجب شد این جریان به سمت گزینه دیگر حرکت کند. در نتیجه این تحولات جنبش انصارالله به عنوان یک حرکت زیدی مستقل از حکومت برای پیگیری دغدغههای جامعه متدین زیدی توسط سیدحسین الحوثی و با حمایت سید بدرالدین الحوثی به عنوان یکی از شاخص ترین علمای معاصر زیدی تاسیس شد.
🔹 در کنار ایجاد فصل مشترک با بدنه جهان اسلام و نشان دادن تقابل با سلفیه وهابی برگزاری این جشن از سال 2014 و پس از تسلط جنبش انصارالله بر صنعا کارکرد دیگری نیز پیدا کرده است. جنبش انصارالله در غیاب فاکتورهای مشروعیت بینالمللی برای دولت خود، حضور مثال زدنی مردم یمن در این مراسم را به ابزار مشروعیت خود تبدیل کرده است و این حضور را پشتوانه اقدامات سیاسی داخلی و بینالمللی خود قرار داده است.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۱۴:۳۹
۲۸ شهریور
✍️از ترور کیفی تا ترور کمی؛ چند نکته در باب انفجار پیجرها در لبنان و سوریه
👤 سامان اقدامی
✂️برشهایی از متن🔹سه شنبه بعدازظهر لبنانی ها با حادثه عجیبی روبه رو شدند. انفجارهایی که مانند همیشه نبود. نه ساختمانی فروریخت و نه شخصیتی کلیدی ترور شد. بلکه این بار انفجارهایی در حجم کوچک و با کمیتی زیاد. در خانه ها ، مغازه ها، ماشین ها، کوچه و خیابان... و پشت سر هم! دقایق اولیه، مردم در شوک بودند تا بلافاصله مشخص شد که این پیجر های آلوده هستند که منفجر می شوند.
🔹بخواهیم یا نخواهیم جنگ امنیتی تبدیل به پاشنه آشیل محور مقاومت شده است. ضربه پذیری اسرائیل در جنگ گسترده نظامی و عدم تمایل جامعه جهانی و خصوصا ایالات متحده به چنین جنگی ، اسراییل را هر چه بیشتر به سمت مقابله امنیتی می برد. که در مقاطعی نیز به نفع رژیم اشغالگر است.
از جمله هدف قرار دادن سوژه های کمی و یا کیفی مهم و حذف نیروهای تاثیرگذار، به رخ کشیدن هیمنه امنیتی کم نظیرش، ضربه به حیثیت محور مقاومت و تضعيف اعتماد به نفس آن، از بین بردن اعتماد مردم کشورهای محور به رهبرانشان، زنده نگه داشتن امید به پیروزی در جامعه اسرائیل و...و این در صورتی است که می داند طرف مقابل در بسیاری از موارد نه تنها توان ضربه متقابل را ندارد؛ بلکه حتی نیت آن را هم ندارد!
🔹 آیا پس از عملیات روز سه شنبه، باید منتظر عملیات هم عرض در دیگر کشورهای محور مقاومت باشیم؟ آیا بالاخره جنگ بزرگ حزب الله و لبنان شروع خواهد شد؟ آیا حزب الله این بار "واکنش" متوازنی به این "کنش" مرگبار اسرائیل نشان خواهد داد؟ یا مانند پاسخ ترور فوادشکر به افزایش تنش کنترل شده اکتفا خواهد کرد؟ سوال هایی مهم با پاسخ هایی غیرقطعی!
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
👤 سامان اقدامی
✂️برشهایی از متن🔹سه شنبه بعدازظهر لبنانی ها با حادثه عجیبی روبه رو شدند. انفجارهایی که مانند همیشه نبود. نه ساختمانی فروریخت و نه شخصیتی کلیدی ترور شد. بلکه این بار انفجارهایی در حجم کوچک و با کمیتی زیاد. در خانه ها ، مغازه ها، ماشین ها، کوچه و خیابان... و پشت سر هم! دقایق اولیه، مردم در شوک بودند تا بلافاصله مشخص شد که این پیجر های آلوده هستند که منفجر می شوند.
🔹بخواهیم یا نخواهیم جنگ امنیتی تبدیل به پاشنه آشیل محور مقاومت شده است. ضربه پذیری اسرائیل در جنگ گسترده نظامی و عدم تمایل جامعه جهانی و خصوصا ایالات متحده به چنین جنگی ، اسراییل را هر چه بیشتر به سمت مقابله امنیتی می برد. که در مقاطعی نیز به نفع رژیم اشغالگر است.
از جمله هدف قرار دادن سوژه های کمی و یا کیفی مهم و حذف نیروهای تاثیرگذار، به رخ کشیدن هیمنه امنیتی کم نظیرش، ضربه به حیثیت محور مقاومت و تضعيف اعتماد به نفس آن، از بین بردن اعتماد مردم کشورهای محور به رهبرانشان، زنده نگه داشتن امید به پیروزی در جامعه اسرائیل و...و این در صورتی است که می داند طرف مقابل در بسیاری از موارد نه تنها توان ضربه متقابل را ندارد؛ بلکه حتی نیت آن را هم ندارد!
🔹 آیا پس از عملیات روز سه شنبه، باید منتظر عملیات هم عرض در دیگر کشورهای محور مقاومت باشیم؟ آیا بالاخره جنگ بزرگ حزب الله و لبنان شروع خواهد شد؟ آیا حزب الله این بار "واکنش" متوازنی به این "کنش" مرگبار اسرائیل نشان خواهد داد؟ یا مانند پاسخ ترور فوادشکر به افزایش تنش کنترل شده اکتفا خواهد کرد؟ سوال هایی مهم با پاسخ هایی غیرقطعی!
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۱۲:۰۶
۴ مهر
✍️ عفو زندانیان سیاسی شیعه در بحرین؛ تغییر راهبردی امیدوارکننده یا اقدامی مزورانه برای عبور از فشار؟
👤 زهرا اکبری
✂️برش هایی از متن🔹 پادشاه بحرین در بیستوپنجمین سالروز حکومت خود بر جزیره بحرین، دستور عفو 457 نفر از زندانیان این کشور را صادر کرد؛ زندانیانی که از سال 2011 به اتهامات مختلف که عمدتا مربوط به اخلال در امنیت ملی بودند در زندان به سر میبردند. هر چند در میان این زندانیان آزاد شده، تنها حدود 100 زندانی سیاسی بودهاند، اما در کشوری که بالاترین تعداد زندانیان سیاسی در میان کشورهای عرب را به نام خود ثبت کرده، این عفو دستهجمعی موجب برانگیختن واکنشها و البته امیدهایی در میان مردم و فعالین حقوق بشر شده است.
🔹 پذیرفتنی است اگر بگوییم تصمیم شیخ حمد برای صدور این فرمانهای عفو اعلام نوعی ناتوانی در ادامه روند سابق سرکوب و دستگیری مخالفان و منتقدانش است، اما حکومت وی در عین حال تلاش داشته تا تفوق خود بر تمام امور جاری کشور را نشان دهد و به قول معروف خود را از تک و تا نیندازد. بر همین اساس، به نظر میرسد آلخلیفه راهکارهایی جهت حفظ هیمنه خود در عین عقبنشینیهای تاکتیکی اتخاذ کرده است.
🔹 آنچه از مجموع تصمیمات و اقدامات دولت بحرین برمیآید این است که حکومت در رویکرد خود نسبت به جریان معارض و اصلاحگر شیعی قائل به تغییر راهبردی و عمیقی نیست؛ بلکه تلاش دارد تا با دادن امتیازات ظاهری، هم تیزی نوک پیکان انتقادات نهادهای حقوق بشری را کُنْد کند، و هم بستر (اندکی) مناسب جهت احیای روابط منامه-تهران مهیا سازد. افق پیش روی شیعیان بحرین را نمیتوان چندان امیدوارکننده تلقی کرد، اما همین آزادیهای محدود، امیدهایی را در دل شهروندان شیعهمذهب این کشور و بویژه خانوادههای زندانیان آزاد شده زنده کرده – امیدهایی که میتواند با اتحاد میان گروههای مختلف معارضه، حکومت را به عقب نشینی های بیشتر و دادن امتیازهای جدیتر وادار سازد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
👤 زهرا اکبری
✂️برش هایی از متن🔹 پادشاه بحرین در بیستوپنجمین سالروز حکومت خود بر جزیره بحرین، دستور عفو 457 نفر از زندانیان این کشور را صادر کرد؛ زندانیانی که از سال 2011 به اتهامات مختلف که عمدتا مربوط به اخلال در امنیت ملی بودند در زندان به سر میبردند. هر چند در میان این زندانیان آزاد شده، تنها حدود 100 زندانی سیاسی بودهاند، اما در کشوری که بالاترین تعداد زندانیان سیاسی در میان کشورهای عرب را به نام خود ثبت کرده، این عفو دستهجمعی موجب برانگیختن واکنشها و البته امیدهایی در میان مردم و فعالین حقوق بشر شده است.
🔹 پذیرفتنی است اگر بگوییم تصمیم شیخ حمد برای صدور این فرمانهای عفو اعلام نوعی ناتوانی در ادامه روند سابق سرکوب و دستگیری مخالفان و منتقدانش است، اما حکومت وی در عین حال تلاش داشته تا تفوق خود بر تمام امور جاری کشور را نشان دهد و به قول معروف خود را از تک و تا نیندازد. بر همین اساس، به نظر میرسد آلخلیفه راهکارهایی جهت حفظ هیمنه خود در عین عقبنشینیهای تاکتیکی اتخاذ کرده است.
🔹 آنچه از مجموع تصمیمات و اقدامات دولت بحرین برمیآید این است که حکومت در رویکرد خود نسبت به جریان معارض و اصلاحگر شیعی قائل به تغییر راهبردی و عمیقی نیست؛ بلکه تلاش دارد تا با دادن امتیازات ظاهری، هم تیزی نوک پیکان انتقادات نهادهای حقوق بشری را کُنْد کند، و هم بستر (اندکی) مناسب جهت احیای روابط منامه-تهران مهیا سازد. افق پیش روی شیعیان بحرین را نمیتوان چندان امیدوارکننده تلقی کرد، اما همین آزادیهای محدود، امیدهایی را در دل شهروندان شیعهمذهب این کشور و بویژه خانوادههای زندانیان آزاد شده زنده کرده – امیدهایی که میتواند با اتحاد میان گروههای مختلف معارضه، حکومت را به عقب نشینی های بیشتر و دادن امتیازهای جدیتر وادار سازد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۹:۳۱
۶ مهر
✍️ آتش بس احتمالی و سناریوهای توصیفی پس از آن
👤 سامان اقدامی
✂️برش هایی از متن🔹 هدف اصلی رژیم، بازگشت شهرک نشینان به شمال اسرائيل است. شهرک نشینانی که پس از طوفان الاقصی و در پی حملات حزب الله به شمال سرزمین های اشغالی آواره شدند. این مساله به قدری مهم است که رهبر هر دو طرف منازعه (سید حسن و نتانیاهو) در دوئلی حساس بر هدفشان به شدت تاکید کرده اند. نتانیاهو پس از هر ترور رو به دوربین می کند و با ژستی پیروزمندانه خطاب به اسرائیلی ها می گوید "همانطور که وعده دادم به شمال برمی گردید."
🔹 ظاهرا راهبرد اساسی اسرائیل در این مرحله، افزایش خطر جنگ به منظور هشدار به حزب الله و هم پیمانانش است. در واقع با وجود موفقیت هایی که رژیم در ضربه به منابع انسانی و تجهیزات حزب کسب کرده است، هنوز تردیدهایی جدی از حقیقت قدرت بالقوه و بالفعل حزب الله وجود دارد. رژیم می داند حزب الله حماس نیست. که اصلا قابل مقایسه هم با حماس نیست. نه قدرتش؛ و نه جایگاه و اهمیتش در محور مقاومت. لذا اگر بتواند بدون جنگی تمام عیار به هدفش(بازگرداندن سکان شمال) برسد تردید نمی کند.
🔹 به هر حال درست است که آتش بس احتمالی از جهتی به نفع حزب ا...است. می تواند از شوک حمله اسرائیل به جنوب خارج شود، نفسی تازه کند، با دیگر اعضای محور هماهنگی اش را بیشتر کند، تا حدودی به ساماندهی جامعه آواره شده مقاومت بپردازد و...اما به نظر می رسد گزینه جنگ ، گزینه ناگریز هفته های آینده است. آن هم جنگی همه جانبه و بسیار سخت تر از سال ۲۰۰۶.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
👤 سامان اقدامی
✂️برش هایی از متن🔹 هدف اصلی رژیم، بازگشت شهرک نشینان به شمال اسرائيل است. شهرک نشینانی که پس از طوفان الاقصی و در پی حملات حزب الله به شمال سرزمین های اشغالی آواره شدند. این مساله به قدری مهم است که رهبر هر دو طرف منازعه (سید حسن و نتانیاهو) در دوئلی حساس بر هدفشان به شدت تاکید کرده اند. نتانیاهو پس از هر ترور رو به دوربین می کند و با ژستی پیروزمندانه خطاب به اسرائیلی ها می گوید "همانطور که وعده دادم به شمال برمی گردید."
🔹 ظاهرا راهبرد اساسی اسرائیل در این مرحله، افزایش خطر جنگ به منظور هشدار به حزب الله و هم پیمانانش است. در واقع با وجود موفقیت هایی که رژیم در ضربه به منابع انسانی و تجهیزات حزب کسب کرده است، هنوز تردیدهایی جدی از حقیقت قدرت بالقوه و بالفعل حزب الله وجود دارد. رژیم می داند حزب الله حماس نیست. که اصلا قابل مقایسه هم با حماس نیست. نه قدرتش؛ و نه جایگاه و اهمیتش در محور مقاومت. لذا اگر بتواند بدون جنگی تمام عیار به هدفش(بازگرداندن سکان شمال) برسد تردید نمی کند.
🔹 به هر حال درست است که آتش بس احتمالی از جهتی به نفع حزب ا...است. می تواند از شوک حمله اسرائیل به جنوب خارج شود، نفسی تازه کند، با دیگر اعضای محور هماهنگی اش را بیشتر کند، تا حدودی به ساماندهی جامعه آواره شده مقاومت بپردازد و...اما به نظر می رسد گزینه جنگ ، گزینه ناگریز هفته های آینده است. آن هم جنگی همه جانبه و بسیار سخت تر از سال ۲۰۰۶.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۱۰:۵۰
۷ مهر
۱۴:۰۷
۲۴ مهر
۱۰:۳۴