مهرآیین جامعه شناس و دشواره های روانشناختی اومیثم قمشیان
در روزهای گذشته، در وسط جنگ، مصطفی مهرآیین از مردم خواست به خیابان ها بریزند تا بساط حکومت جمهوری اسلامی جمع شود. چیزی که اسرائیل انتظار آن را داشت. نیروهای امنیتی هم طبیعتا او را دستگیر کردند که چرا امنیت کشور را تهدید می کنی؟ یکی از اسرائیل بخوریم یکی هم از تو؟مصطفی مهرآیین خود را جامعه شناس می داند و البته مدرک این رشته را هم دارد. اما به قول خودش زمینه مطالعاتی اش «تروما» یا آسیب های اجتماعی است. جالب است که تروما یک تخصص در پزشکی هم هست. کسانی که تصادف های سنگین می کنند، از کوه سقوط می کنند یا حیوانات وحشی آنها را می درند، به پزشک متخصص تروما ارجاع داده می شوند. کسی که تروما می خواند باید ظرفیت روحی بالایی داشته باشد، یعنی اگر قرار باشد با دیدن خون و بیمار تصادفی، غش کند و یکی لازم باشد خود او را جمع کند، نمی تواند وظایف پزشکی اش را انجام دهد. در جامعه شناسی هم همینطور است. یعنی اگر جامعه شناسی ظرفیت مواجهه با تروماهای اجتماعی را ندارد، نباید حوزه مطالعاتی خود را تروما بردارد. بهتر است برود سراغ موضوعات نرم تری مثل مطالعات زنان و خانواده، خیریه ها، آموزش و نظیر آن. موضوع تروما را شما در آمریکا هم پی بگیری، آنجا هم پر از است مسائل اعصاب خورد کنی مثل بی خانمانی، بدهی مردم به بانک ها، مصرف زیاد الکل، بدهی های خارجی دولت آمریکا، مالیات های سنگین، گرانی مسکن و هزار ترومای دیگر. آیا قرار است تروما خواندن تو را افسرده کند و در آنجا هم نامه بزنی به ترامپ که آقای رئیس جمهور بی زحمت بکش کنار؟! خب همین الان دو ساعت در گوگل بگرد که مطمئن شوی این چیزها در آمریکا هست، بعد همزمان با نامه به آقای خامنه ای، یک نامه هم به ترامپ بزن که ما بفهمیم تعصب کور نداری و فقط دنبال عدالتی. اصلا هیچ جامعه ای هست که در آن تروما نباشد؟ همه ی جوامع مشکل و تروما دارند و تو باید بتوانی در عین حالی که آن را مطالعه می کنی و راهکار برای درمان آن می دهی، کنترل خود را هم از دست ندهی؛ و الا دولت و جامعه که بماند، خودت هم افسرده می شوی و باید در بیمارستان روانپزشکی بستری شوی! آیا قرار بود علم ما را به افسردگی و بستری شدن در بیمارستان بکشاند؟ اگر اینطور است، پس یک جایی از کار این علم، یا مواجهه ی من با علم اشکال دارد که به این روز افتاده ام!برای این که منظورم را بهتر منتقل کنم. یک مثال دیگر می زنم. فرض کنید یک پزشک متخصص گوارش است. حوزه ی کاری او چیست؟ جسارتا چیز قشنگی نیست. اسهال و استفراغ و روده و کولونوسکوپی و یبوست و هر چه که تولیدات روده باشد! این خانم یا آقای دکتر متخصص یا فوق تخصص از صبح که به مطب یا بیمارستان می رود درگیر نجاسات و امورات حال به هم زن است تا شب که به خانه می آید و شروع می کند مثلا به مقاله خواندن. در مطالعه شب هم درگیر انواع مدفوع است! آیا باید افسرده شود و به زمین و زمان بد و بیراه نثار کند؟ یا بگوید بعد از یک عمر درس خواندن اسیر نجاسات شده ایم؟! نه، باید ظرفیت خود را بالاتر ببرد و یا اگر ظرفیت آن را در خود پیدا نمی کند، برود رشته های متفاوتی مثل تغذیه بخواند که در مورد انواع غذاها است. چه غذاهایی بخورید، میوه خوب است، سبزی خوب است و ... آیا آن متخصص گوارش، هر جا که نشست در جمع فامیل، سر سفره در مهمانی و نظیر آن، باید دانش خود را به رخ بکشد؟ سر سفره جای مناسبی برای بحث درباره موضوعات رشته گوارش است؟
جامعه شناسی که دیالوگ با جامعه را به درستی انجام نمی دهدمصطفی مهرآیین ترومایی که در همه جوامع وجود دارد را جوری روایت می کند که انگار ایران، ویران ترین کشور جهان است و خود و مخاطبش را هر روز ناراحت تر و ناامیدتر می کند. به یکباره نامه می نویسد به رهبر جامعه که چون تروما داریم پس تو بکش کنار. گویی اگر او کنار بکشد و رهبر بعدی بیاید یا اصلا شاه برگردد، دیگر ترومایی در ایران نخواهد بود. اتفاقا آن نامه را در رسانه ها علنی می کند تا خاطر مردم را بیشتر مکدر سازد و به صورت محرمانه به دست رهبری نمی رساند. به طور ساده، مصطفی مهرآیین به عنوان یک جامعه شناس، نمی داند چگونه با جامعه دیالوگ کند و چگونه علم خود را به جامعه منتقل کند که نه جامعه در بی علمی بماند و نه افسردگی ملی را موجب شود. شما وقتی در دانشگاه صحبت می کنی یک دوزی از علم خود را منتقل می کنی و وقتی در رسانه ها سخن می گویی، یک دوز دیگری را. اگر میزان این دوز را بلد نباشی، مثل پزشکی می شوی که یک ماده را بیشتر از حد نیاز به مریض خود تزریق می کند و موجب مرگ او می شود.
ظرفیت روحیدر هر کار و در هر رشته ی علمی، ظرفیت درونی خیلی مهم است. یعنی حتی با نیت خالص، نمی توانی هر آنچه را که فهمیدی، فریاد بزنی. فرض کن یک نیروی امنیتی متوجه شود که یکی از مسئولان کشور جاسوس است. آیا من باب وظیفه انقلابی، می تواند سریعا بیاید و نام آن مسئول
در روزهای گذشته، در وسط جنگ، مصطفی مهرآیین از مردم خواست به خیابان ها بریزند تا بساط حکومت جمهوری اسلامی جمع شود. چیزی که اسرائیل انتظار آن را داشت. نیروهای امنیتی هم طبیعتا او را دستگیر کردند که چرا امنیت کشور را تهدید می کنی؟ یکی از اسرائیل بخوریم یکی هم از تو؟مصطفی مهرآیین خود را جامعه شناس می داند و البته مدرک این رشته را هم دارد. اما به قول خودش زمینه مطالعاتی اش «تروما» یا آسیب های اجتماعی است. جالب است که تروما یک تخصص در پزشکی هم هست. کسانی که تصادف های سنگین می کنند، از کوه سقوط می کنند یا حیوانات وحشی آنها را می درند، به پزشک متخصص تروما ارجاع داده می شوند. کسی که تروما می خواند باید ظرفیت روحی بالایی داشته باشد، یعنی اگر قرار باشد با دیدن خون و بیمار تصادفی، غش کند و یکی لازم باشد خود او را جمع کند، نمی تواند وظایف پزشکی اش را انجام دهد. در جامعه شناسی هم همینطور است. یعنی اگر جامعه شناسی ظرفیت مواجهه با تروماهای اجتماعی را ندارد، نباید حوزه مطالعاتی خود را تروما بردارد. بهتر است برود سراغ موضوعات نرم تری مثل مطالعات زنان و خانواده، خیریه ها، آموزش و نظیر آن. موضوع تروما را شما در آمریکا هم پی بگیری، آنجا هم پر از است مسائل اعصاب خورد کنی مثل بی خانمانی، بدهی مردم به بانک ها، مصرف زیاد الکل، بدهی های خارجی دولت آمریکا، مالیات های سنگین، گرانی مسکن و هزار ترومای دیگر. آیا قرار است تروما خواندن تو را افسرده کند و در آنجا هم نامه بزنی به ترامپ که آقای رئیس جمهور بی زحمت بکش کنار؟! خب همین الان دو ساعت در گوگل بگرد که مطمئن شوی این چیزها در آمریکا هست، بعد همزمان با نامه به آقای خامنه ای، یک نامه هم به ترامپ بزن که ما بفهمیم تعصب کور نداری و فقط دنبال عدالتی. اصلا هیچ جامعه ای هست که در آن تروما نباشد؟ همه ی جوامع مشکل و تروما دارند و تو باید بتوانی در عین حالی که آن را مطالعه می کنی و راهکار برای درمان آن می دهی، کنترل خود را هم از دست ندهی؛ و الا دولت و جامعه که بماند، خودت هم افسرده می شوی و باید در بیمارستان روانپزشکی بستری شوی! آیا قرار بود علم ما را به افسردگی و بستری شدن در بیمارستان بکشاند؟ اگر اینطور است، پس یک جایی از کار این علم، یا مواجهه ی من با علم اشکال دارد که به این روز افتاده ام!برای این که منظورم را بهتر منتقل کنم. یک مثال دیگر می زنم. فرض کنید یک پزشک متخصص گوارش است. حوزه ی کاری او چیست؟ جسارتا چیز قشنگی نیست. اسهال و استفراغ و روده و کولونوسکوپی و یبوست و هر چه که تولیدات روده باشد! این خانم یا آقای دکتر متخصص یا فوق تخصص از صبح که به مطب یا بیمارستان می رود درگیر نجاسات و امورات حال به هم زن است تا شب که به خانه می آید و شروع می کند مثلا به مقاله خواندن. در مطالعه شب هم درگیر انواع مدفوع است! آیا باید افسرده شود و به زمین و زمان بد و بیراه نثار کند؟ یا بگوید بعد از یک عمر درس خواندن اسیر نجاسات شده ایم؟! نه، باید ظرفیت خود را بالاتر ببرد و یا اگر ظرفیت آن را در خود پیدا نمی کند، برود رشته های متفاوتی مثل تغذیه بخواند که در مورد انواع غذاها است. چه غذاهایی بخورید، میوه خوب است، سبزی خوب است و ... آیا آن متخصص گوارش، هر جا که نشست در جمع فامیل، سر سفره در مهمانی و نظیر آن، باید دانش خود را به رخ بکشد؟ سر سفره جای مناسبی برای بحث درباره موضوعات رشته گوارش است؟
جامعه شناسی که دیالوگ با جامعه را به درستی انجام نمی دهدمصطفی مهرآیین ترومایی که در همه جوامع وجود دارد را جوری روایت می کند که انگار ایران، ویران ترین کشور جهان است و خود و مخاطبش را هر روز ناراحت تر و ناامیدتر می کند. به یکباره نامه می نویسد به رهبر جامعه که چون تروما داریم پس تو بکش کنار. گویی اگر او کنار بکشد و رهبر بعدی بیاید یا اصلا شاه برگردد، دیگر ترومایی در ایران نخواهد بود. اتفاقا آن نامه را در رسانه ها علنی می کند تا خاطر مردم را بیشتر مکدر سازد و به صورت محرمانه به دست رهبری نمی رساند. به طور ساده، مصطفی مهرآیین به عنوان یک جامعه شناس، نمی داند چگونه با جامعه دیالوگ کند و چگونه علم خود را به جامعه منتقل کند که نه جامعه در بی علمی بماند و نه افسردگی ملی را موجب شود. شما وقتی در دانشگاه صحبت می کنی یک دوزی از علم خود را منتقل می کنی و وقتی در رسانه ها سخن می گویی، یک دوز دیگری را. اگر میزان این دوز را بلد نباشی، مثل پزشکی می شوی که یک ماده را بیشتر از حد نیاز به مریض خود تزریق می کند و موجب مرگ او می شود.
ظرفیت روحیدر هر کار و در هر رشته ی علمی، ظرفیت درونی خیلی مهم است. یعنی حتی با نیت خالص، نمی توانی هر آنچه را که فهمیدی، فریاد بزنی. فرض کن یک نیروی امنیتی متوجه شود که یکی از مسئولان کشور جاسوس است. آیا من باب وظیفه انقلابی، می تواند سریعا بیاید و نام آن مسئول
۷:۰۳
را در رسانه ها فریاد بزند یا باید صبر کند تا هر وقت تصمیم گرفته شد، آن شخص را لو بدهند؟ شاید قرار است نظام امنیتی کشور خود را به تغافل بزند تا شبکه جاسوسی آن شخص معلوم شود و فریاد زدن این موضوع، موجب شود کل این شبکه خود را پنهان کنند. پس هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. ضمن اینکه به عمل کار برآید به سخندانی نیست!
شخصیت شناسی مهرآیین
مهرآیین جنوبی است و من هم جنوبی ام. بنابراین خوب او را می فهمم. به قول منتسکیو، ساکنان مناطق گرمسیر، احساساتشان را بیشتر بروز می دهند و به قول من صفر تا صدشان زود پر می شود. اگر جنگ شود، ما جنوبی ها احتیاجی به سخنران انگیزشی نداریم، خودمان به تاخت، راهی جبهه ها می شویم. تا سخنران بخواهد از تهران بیاید بگوید جهاد چیز خوبی است، ما خودمان رسیده ایم جبهه و نصفمان هم شهید شده ایم! زودتر از دیگران عصبانی می شویم، زودتر از دیگران صمیمی می شویم، زیاد ایثار می کنیم، مرام به خرج می دهیم، هزینه می کنیم. ما اینیم...!اما احساسات، مثل اورانیوم غنی شده هستند. مثل آب یک رودخانه که باید آن را کنترل کنی و به صورت درست آن را به کار ببری و الا می شود سیل یا می شود انفجار اتمی. اگر درست از آن استفاده کنی می شود از آب، برق تولید کنی و کشاورزی ات را سامان دهی.اما من فکر می کنم مصطفی مهرآیین نتوانسته احساسات خود را کنترل کند و این بی کنترلی موجب ویرانی خود و جامعه ای می شود که او می خواهد مشکلاتش را حل کند. یعنی بدون محاسبه، راه آب را باز می کند و شهر تشنه را با سیل نابود می کند یا اگر به او بگویند از انرژی هسته ای، برای درمان بیماران هم می توان استفاده کرد، بیمارستان را با شکافت هسته ای منفجر می کند! اصطلاحا عوض اینکه ابرو را درست کند، می زند چشم را کور می کند.مصطفی مهرآیین خیلی احساساتی می شود به نحوی که این احساسات در کلام و زبان بدن او هم نمایان می شود. به مناظره او با سجاد صفارهرندی نگاه کنید. گاهی اوقات در یک بحث استدلالی و منطقی، به احساسات رو می آورد و با جملاتی مثل قربونت برم و نظیر آن سیر منطقی بحث را مختل کرده و با مثال هایی عامیانه بحث را به سمتی پوپولیستی می برد. گویی نمی تواند در مسیر آرام علم و استدلال حرکت کند. گاهی اوقات هم حس می کنید هر جا پاسخ علمی برای بحث طرف مقابل ندارد یا در یک بن بست قرار می گیرد، به جای تأمل و اصلاح تفکرش، توسل به احساسات می کند، اوج می گیرد یا استدلال های عامه پسند را با شور بیان می کند. گویا بیشتر دوست دارد مانند کاندیداهای ریاست جمهوری، تأیید دیگران را بگیرد تا تفکر خود را اصلاح کند. همه ی ما نیاز داریم تفکراتمان را در طول زمان اصلاح کنیم و باید به آن تن بدهیم. او کتاب هایی خوانده است اما گویا این علوم بر عمق جانش ننشسته و شخصیتی علمی و آکادمیک را برای او ایجاد نکرده است. یک انسان معمولی است که ما در تاکسی، اتوبوس، صف نانوا و غیره می بینیم که از وضع موجود ناراحتند و درونیات خود را آشکار می کنند؛ با این تفاوت که مهرآیین، کتاب های جامعه شناسی را خوانده و آن حرف های سر صف نان را رنگ و بویی از جنس تئوری می دهد. البته در مصاحبه با میلاد دخانچی نشان داده می شود که این کتاب ها را سرسری خوانده و عمیقا متوجه معنای آنها نشده است. شاید به این دلیل که احساسات او بیشتر دم دستش است و سریعا با خواندن یک صفحه آن را به یکی از مصادیق روز می چسباند و فرصت پیدا نمی کند تا همه چیز را با هم ببیند. میلاد دخانچی برخی از غلط فهمی های او را برایش به تصویر می کشد، اما او باز هم قبول نمی کند و جمله ی آخر دخانچی در آن مصاحبه، محترمانه این است که «می توان بهتر خواند»! شاید عمیق نشدن مهرآیین روی مباحث علمی ارتباط داشته باشد با این فکت که مقالات کمی را خودش به تنهایی نوشته و همواره در موضوعاتی پراکنده و بیشتر هم بی ارتباط با تروما، در کنار چهار پنج نفر دیگر، اسم او هم نوشته می شود. تنها مقاله علمی (علمی پژوهشی سابق) او که مستقلا خودش نوشته است، مربوط به سال 1385 است که احتمالا به جبر دفاع از پایان نامه دکترا نوشته شده است، یا چیزی شبیه آن. مابقی مقالات پر نویسنده، احتمالا مربوط به دانشجویانی است که طبق قواعد نشریات ایران، حتما باید اسم یک استاد هیأت علمی روی آن نوشته شود و ما نمی دانیم که مهرآیین به داوری علمی، حتی برای ارتقاء، تن می دهد یا نه؟ رزومه علمی او که چنین چیزی را نشان نمی دهد. در مقالات غیر علمی-پژوهشی که داوری سبک تری دارند، آنهم در سال های دور، چند نوشته ی تک نفره دارد.
نشانه شناسی ظواهراگر نشانه شناسی درست باشد، مصطفی مهرآیین را از نوع لباس پوشیدنش هم می توان تا حدی شناخت. یعنی در مصاحبه هایی که به عنوان یک استاد دانشگاه حاضر می شود و خودش هم بسیار بر این عنوان تأکید دارد، با یک تی شرت که شاید یک سایز هم برای او کوچکتر باشد، حاضر می شود که خیلی لباسی در شأن یک استاد دانشگاه
شخصیت شناسی مهرآیین
مهرآیین جنوبی است و من هم جنوبی ام. بنابراین خوب او را می فهمم. به قول منتسکیو، ساکنان مناطق گرمسیر، احساساتشان را بیشتر بروز می دهند و به قول من صفر تا صدشان زود پر می شود. اگر جنگ شود، ما جنوبی ها احتیاجی به سخنران انگیزشی نداریم، خودمان به تاخت، راهی جبهه ها می شویم. تا سخنران بخواهد از تهران بیاید بگوید جهاد چیز خوبی است، ما خودمان رسیده ایم جبهه و نصفمان هم شهید شده ایم! زودتر از دیگران عصبانی می شویم، زودتر از دیگران صمیمی می شویم، زیاد ایثار می کنیم، مرام به خرج می دهیم، هزینه می کنیم. ما اینیم...!اما احساسات، مثل اورانیوم غنی شده هستند. مثل آب یک رودخانه که باید آن را کنترل کنی و به صورت درست آن را به کار ببری و الا می شود سیل یا می شود انفجار اتمی. اگر درست از آن استفاده کنی می شود از آب، برق تولید کنی و کشاورزی ات را سامان دهی.اما من فکر می کنم مصطفی مهرآیین نتوانسته احساسات خود را کنترل کند و این بی کنترلی موجب ویرانی خود و جامعه ای می شود که او می خواهد مشکلاتش را حل کند. یعنی بدون محاسبه، راه آب را باز می کند و شهر تشنه را با سیل نابود می کند یا اگر به او بگویند از انرژی هسته ای، برای درمان بیماران هم می توان استفاده کرد، بیمارستان را با شکافت هسته ای منفجر می کند! اصطلاحا عوض اینکه ابرو را درست کند، می زند چشم را کور می کند.مصطفی مهرآیین خیلی احساساتی می شود به نحوی که این احساسات در کلام و زبان بدن او هم نمایان می شود. به مناظره او با سجاد صفارهرندی نگاه کنید. گاهی اوقات در یک بحث استدلالی و منطقی، به احساسات رو می آورد و با جملاتی مثل قربونت برم و نظیر آن سیر منطقی بحث را مختل کرده و با مثال هایی عامیانه بحث را به سمتی پوپولیستی می برد. گویی نمی تواند در مسیر آرام علم و استدلال حرکت کند. گاهی اوقات هم حس می کنید هر جا پاسخ علمی برای بحث طرف مقابل ندارد یا در یک بن بست قرار می گیرد، به جای تأمل و اصلاح تفکرش، توسل به احساسات می کند، اوج می گیرد یا استدلال های عامه پسند را با شور بیان می کند. گویا بیشتر دوست دارد مانند کاندیداهای ریاست جمهوری، تأیید دیگران را بگیرد تا تفکر خود را اصلاح کند. همه ی ما نیاز داریم تفکراتمان را در طول زمان اصلاح کنیم و باید به آن تن بدهیم. او کتاب هایی خوانده است اما گویا این علوم بر عمق جانش ننشسته و شخصیتی علمی و آکادمیک را برای او ایجاد نکرده است. یک انسان معمولی است که ما در تاکسی، اتوبوس، صف نانوا و غیره می بینیم که از وضع موجود ناراحتند و درونیات خود را آشکار می کنند؛ با این تفاوت که مهرآیین، کتاب های جامعه شناسی را خوانده و آن حرف های سر صف نان را رنگ و بویی از جنس تئوری می دهد. البته در مصاحبه با میلاد دخانچی نشان داده می شود که این کتاب ها را سرسری خوانده و عمیقا متوجه معنای آنها نشده است. شاید به این دلیل که احساسات او بیشتر دم دستش است و سریعا با خواندن یک صفحه آن را به یکی از مصادیق روز می چسباند و فرصت پیدا نمی کند تا همه چیز را با هم ببیند. میلاد دخانچی برخی از غلط فهمی های او را برایش به تصویر می کشد، اما او باز هم قبول نمی کند و جمله ی آخر دخانچی در آن مصاحبه، محترمانه این است که «می توان بهتر خواند»! شاید عمیق نشدن مهرآیین روی مباحث علمی ارتباط داشته باشد با این فکت که مقالات کمی را خودش به تنهایی نوشته و همواره در موضوعاتی پراکنده و بیشتر هم بی ارتباط با تروما، در کنار چهار پنج نفر دیگر، اسم او هم نوشته می شود. تنها مقاله علمی (علمی پژوهشی سابق) او که مستقلا خودش نوشته است، مربوط به سال 1385 است که احتمالا به جبر دفاع از پایان نامه دکترا نوشته شده است، یا چیزی شبیه آن. مابقی مقالات پر نویسنده، احتمالا مربوط به دانشجویانی است که طبق قواعد نشریات ایران، حتما باید اسم یک استاد هیأت علمی روی آن نوشته شود و ما نمی دانیم که مهرآیین به داوری علمی، حتی برای ارتقاء، تن می دهد یا نه؟ رزومه علمی او که چنین چیزی را نشان نمی دهد. در مقالات غیر علمی-پژوهشی که داوری سبک تری دارند، آنهم در سال های دور، چند نوشته ی تک نفره دارد.
نشانه شناسی ظواهراگر نشانه شناسی درست باشد، مصطفی مهرآیین را از نوع لباس پوشیدنش هم می توان تا حدی شناخت. یعنی در مصاحبه هایی که به عنوان یک استاد دانشگاه حاضر می شود و خودش هم بسیار بر این عنوان تأکید دارد، با یک تی شرت که شاید یک سایز هم برای او کوچکتر باشد، حاضر می شود که خیلی لباسی در شأن یک استاد دانشگاه
۷:۰۳
نیست. یک تی شرت نوجوانانه که ما هم ممکن است آن را در خانه بپوشیم و اگر نوجوان ما بخواهد با آن تی شرت تا سر کوچه برود یا به نانوایی، اشکالی به او نمی گیریم و می گوییم بچه است عیبی ندارد، ولی با این لباس نمی تواند به مدرسه برود. در واقع مدرسه به او یاد می دهد که هر لباسی برای هر جایی مناسب نیست.
ماندن در نوجوانینوجوان سرشار از احساسات است و مهرآیین هم سرشار از احساسات؛ مهرآیین نوجوان است. نوجوانی 50 ساله که اگرچه عمر بیولوژیکال او از 50 گذشته ولی روحیاتش در همان نوجوانی مانده است. کتاب خوانده است، اما این میزان از داده ها، بر روح او سنگین آمده است. دیتا زیاد دارد ولی روح او کشش آنها را ندارد. نوجوان چه کسی است؟ کسی که به دنبال فهم جهان است، اما قوای فاهمه ی او توان این درک را ندارد و این ناتوانی در فهم جهان، او را می آزارد، او را پرخاشگر می کند و سر او را پر از باد. حرکات پرخطر انجام می دهد، به بزرگترها بی احترامی می کند و حتی مسائل جسمانی دوران رشد، روان او را به هم می ریزند. به همین دلیل هم پدر و مادرها معمولا با رفتارهای نسنجیده نوجوان خود با مهربانی، مدارا می کنند.مهرآیین دوست دارد دیده و شنیده شود ولی دوست ندارد بشنود، به مانند یک نوجوان که شعری را سروده است، فقط باید از او شنید و نباید اشکالاتش را به او گوشزد کرد، چرا؟ چون ناراحت می شود! بله، به همین سادگی؛ به نوعی درگیر مهرطلبی آکادمیک است. به رفتارهای فرزندان نوجوان خود مراجعه کنید، پر از شور است و مرتبا احتیاج به تأیید دارد. اگر نقاشی یا شعری برای شما خواند، باید او را تشویق کنید و اشکالات او را نگیرید. او به دنبال تأیید است و شما به دنبال اصلاح اشتباهاتش. نشان به این نشان که عبدالکریمی در مصاحبه با علی علیزاده می گوید بعد از نامه ی آخری که موجب دستگیری مهرآیین شد، وقتی یک عده از دانشگاهیان رفتند تا با او صحبت کنند، داد و هوار راه انداخت و تن به بحث نداد. مهرآیین یک نوجوان است که دوست ندارد از او اشکال بگیری و دوست دارد فقط او را بشنوی و تاییدش کنی. موضوع، یک موضوع روحی-روانی است که ذیل سایه علم و جامعه شناسی، پنهان شده است. اگر تو این را نفهمی، تلاش می کنی تا با او بحث کنی و با استدلال قانعش کنی، در حالیکه تجربه تاریخی ما نشان می دهد این افراد مشکلشان استدلال نیست تا با استدلال علمی قانع شوند.
وضعیت اقتصادی مهرآیینمهرآیین در یک مصاحبه ای گفته بود من 6 سال است که نتوانسته ام لباس نو بخرم و اتفاقا سید یاسر جبرائیلی در نقد سیاست های اقتصادی پس از جنگ تحمیلی (نئولیبرالیسم) به آن رفرنس می داد که چرا یک استاد دانشگاه تا این حد از نظر اقتصادی ضعیف است؟ شما هم اگر 6 سال نتوانی لباس بخری، اعصابت به هم می ریزد و مخالف زمین و زمان می شوی. همچنان که من به یاد ندارم مهرآیین را در حالتی از آرامش دیده باشم. همیشه دعوا دارد. به مناظره اش با سجاد صفار هرندی توجه کنید. هر چه صفار آرام است و با متانت حرف می زند، مهرآیین آشوبناک است. اصلا در قالب جا نمی گیرد. نمی تواند. احتمالا صفار توانسته در 6 سال اخیر لباس نو بخرد و بنابراین کمی حالش بهتر از مهرآیین است. نمی دانم نظرات اقتصادی و سیاسی مهرآیین به کدام سمت متمایل است؟ نکند طرفدار جریاناتی باشد که این وضع اقتصادی را برای او ایجاد کرده اند و خودش هم نداند یا سوالش هم نباشد. اما از این جنبه (اقتصادی) می توان علت خشم او را در ناخودآگاهش فهمید و با او همدلی کرد. همچنان که حقوق ها کفاف زندگی را نمی دهد و اگر کفاف بدهد، بسیاری از مخالفت ها در جامعه جای خود را به موافقت می دهد، یا لااقل سکوت. به قول معروف، «شاعری وام گرفت، شعرش آرام گرفت». در شرایط بد اقتصادی، یکی می رود با اسرائیل همکاری می کند و پهپاد می سازد، یکی هم که مسلح به بیان و گفتار است، در رسانه ها بی جیره و مواجب در خدمت دشمن قرار می گیرد و امنیت و روان جامعه را به هم می ریزد. دنیا بر او تنگ آمده است، اگر فریاد نزند، چه کند؟
سرنوشت مهرآیین چه می شود؟
احتمالا نهادهای امنیتی متوجه آنچه گفتیم، هستند و کاری با او ندارند. فقط او را دستگیر کرده اند تا کار خطرناک تری انجام ندهد و کسی را به دردسر نیدازند. شما هم با نوجوان خود اینگونه برخورد می کنید، با او تا جایی که ممکن است مدارا می کنید، از اشکالات او چشم پوشی می کنید و می گویید بچه است، اشکالی ندارد، ولی اگر کار داشت به جایی می رسید که بیخ پیدا کند، او را با نهیب سر جایش می نشانید و حتی ممکن است اجازه ندهید از خانه خارج شود. مثلا فرض کنید عصبانی است و نسبت به دوستش بد و بیراه می گوید، شما اگر چه از کلمات و عباراتش ناراحتی ولی سکوت می کنی تا خودش را خالی کند، اما اگر چاقو برداشت و گفت می روم حسابش را می رسم، دیگر اجازه نمی دهید، تندی می کنید، درب خانه را هم از داخل قفل کرده و محدودش می کنید. ممکن است حتی توی سرش هم بزنید،
ماندن در نوجوانینوجوان سرشار از احساسات است و مهرآیین هم سرشار از احساسات؛ مهرآیین نوجوان است. نوجوانی 50 ساله که اگرچه عمر بیولوژیکال او از 50 گذشته ولی روحیاتش در همان نوجوانی مانده است. کتاب خوانده است، اما این میزان از داده ها، بر روح او سنگین آمده است. دیتا زیاد دارد ولی روح او کشش آنها را ندارد. نوجوان چه کسی است؟ کسی که به دنبال فهم جهان است، اما قوای فاهمه ی او توان این درک را ندارد و این ناتوانی در فهم جهان، او را می آزارد، او را پرخاشگر می کند و سر او را پر از باد. حرکات پرخطر انجام می دهد، به بزرگترها بی احترامی می کند و حتی مسائل جسمانی دوران رشد، روان او را به هم می ریزند. به همین دلیل هم پدر و مادرها معمولا با رفتارهای نسنجیده نوجوان خود با مهربانی، مدارا می کنند.مهرآیین دوست دارد دیده و شنیده شود ولی دوست ندارد بشنود، به مانند یک نوجوان که شعری را سروده است، فقط باید از او شنید و نباید اشکالاتش را به او گوشزد کرد، چرا؟ چون ناراحت می شود! بله، به همین سادگی؛ به نوعی درگیر مهرطلبی آکادمیک است. به رفتارهای فرزندان نوجوان خود مراجعه کنید، پر از شور است و مرتبا احتیاج به تأیید دارد. اگر نقاشی یا شعری برای شما خواند، باید او را تشویق کنید و اشکالات او را نگیرید. او به دنبال تأیید است و شما به دنبال اصلاح اشتباهاتش. نشان به این نشان که عبدالکریمی در مصاحبه با علی علیزاده می گوید بعد از نامه ی آخری که موجب دستگیری مهرآیین شد، وقتی یک عده از دانشگاهیان رفتند تا با او صحبت کنند، داد و هوار راه انداخت و تن به بحث نداد. مهرآیین یک نوجوان است که دوست ندارد از او اشکال بگیری و دوست دارد فقط او را بشنوی و تاییدش کنی. موضوع، یک موضوع روحی-روانی است که ذیل سایه علم و جامعه شناسی، پنهان شده است. اگر تو این را نفهمی، تلاش می کنی تا با او بحث کنی و با استدلال قانعش کنی، در حالیکه تجربه تاریخی ما نشان می دهد این افراد مشکلشان استدلال نیست تا با استدلال علمی قانع شوند.
وضعیت اقتصادی مهرآیینمهرآیین در یک مصاحبه ای گفته بود من 6 سال است که نتوانسته ام لباس نو بخرم و اتفاقا سید یاسر جبرائیلی در نقد سیاست های اقتصادی پس از جنگ تحمیلی (نئولیبرالیسم) به آن رفرنس می داد که چرا یک استاد دانشگاه تا این حد از نظر اقتصادی ضعیف است؟ شما هم اگر 6 سال نتوانی لباس بخری، اعصابت به هم می ریزد و مخالف زمین و زمان می شوی. همچنان که من به یاد ندارم مهرآیین را در حالتی از آرامش دیده باشم. همیشه دعوا دارد. به مناظره اش با سجاد صفار هرندی توجه کنید. هر چه صفار آرام است و با متانت حرف می زند، مهرآیین آشوبناک است. اصلا در قالب جا نمی گیرد. نمی تواند. احتمالا صفار توانسته در 6 سال اخیر لباس نو بخرد و بنابراین کمی حالش بهتر از مهرآیین است. نمی دانم نظرات اقتصادی و سیاسی مهرآیین به کدام سمت متمایل است؟ نکند طرفدار جریاناتی باشد که این وضع اقتصادی را برای او ایجاد کرده اند و خودش هم نداند یا سوالش هم نباشد. اما از این جنبه (اقتصادی) می توان علت خشم او را در ناخودآگاهش فهمید و با او همدلی کرد. همچنان که حقوق ها کفاف زندگی را نمی دهد و اگر کفاف بدهد، بسیاری از مخالفت ها در جامعه جای خود را به موافقت می دهد، یا لااقل سکوت. به قول معروف، «شاعری وام گرفت، شعرش آرام گرفت». در شرایط بد اقتصادی، یکی می رود با اسرائیل همکاری می کند و پهپاد می سازد، یکی هم که مسلح به بیان و گفتار است، در رسانه ها بی جیره و مواجب در خدمت دشمن قرار می گیرد و امنیت و روان جامعه را به هم می ریزد. دنیا بر او تنگ آمده است، اگر فریاد نزند، چه کند؟
سرنوشت مهرآیین چه می شود؟
احتمالا نهادهای امنیتی متوجه آنچه گفتیم، هستند و کاری با او ندارند. فقط او را دستگیر کرده اند تا کار خطرناک تری انجام ندهد و کسی را به دردسر نیدازند. شما هم با نوجوان خود اینگونه برخورد می کنید، با او تا جایی که ممکن است مدارا می کنید، از اشکالات او چشم پوشی می کنید و می گویید بچه است، اشکالی ندارد، ولی اگر کار داشت به جایی می رسید که بیخ پیدا کند، او را با نهیب سر جایش می نشانید و حتی ممکن است اجازه ندهید از خانه خارج شود. مثلا فرض کنید عصبانی است و نسبت به دوستش بد و بیراه می گوید، شما اگر چه از کلمات و عباراتش ناراحتی ولی سکوت می کنی تا خودش را خالی کند، اما اگر چاقو برداشت و گفت می روم حسابش را می رسم، دیگر اجازه نمی دهید، تندی می کنید، درب خانه را هم از داخل قفل کرده و محدودش می کنید. ممکن است حتی توی سرش هم بزنید،
۷:۰۳
حتی اگر حق با او باشد. آنجا دیگر حرف مرگ و زندگی نوجوان شما و نوجوان همسایه است. بر سر یک دعوای کودکانه قرار نیست قتلی اتفاق بیفتد.نظام هم با نوجوان های سالخورده اش همین کار را کرده و می کند. بنابراین نگران سرنوشت مهرآیین نباشید. قبل از او هم نوجوانی 60-70 ساله، همزمان با بحران داخلی سوریه، مردم را به شورش خیابانی دعوت می کرد و مثل آن نوجوان چاقو به دست قصه ی ما، می خواست آن بلایی که سر سوریه آمده را سر ایران هم بیاورد. مطمئن هم هستم نمی دانست چه می کند و کارهایش چه عواقبی برای منافع ملی دارد. ارضای احساساتش مهم بود و یک قدم جلوتر را نمی دید. هر چه رهبری و سایر بزرگان به استدلال با او پرداختند، او کمتر شنید و نظام هم او را مجبور به حصر خانگی کرد. بهترین خدمات رفاهی را هم در همان حصر به او رساند. چون او را از خود می دانست. هنوز هم آنقدر دستش باز است که هر وقت بخواهد بیانیه می دهد. علی مطهری همیشه می گفت چرا او را محاکمه نمی کنید، در حالیکه او از نظر عقلی، «صغیر» بود و محاکمه صغیر جایگاهی در فقه و قانون ندارد. رهبری هم گفتند اگر او را محاکمه کنیم، نتیجه خیلی بدتر از این چیزی می شود که تا الان شده است. او هم مثل نوجوان ما دوست داشت فقط شنیده شود ولی نشنود. روحیاتش هم هنری و حساس بود و این احساس گرایی را به برخی پیروانش نیز انتقال داده بود؛ به گونه ای که خود و دوست دارانش تا وقتی که حرف می زدند مودب و با وقار و اتوکشیده به نظر می رسیدند، همین که نظر مخالفی با آنان مطرح می شد، تحمل نمی کردند، ناراحت می شدند یا «هو» می کشیدند. به قول شخصی از نظر اینها: «لاموثر فی الوجود الا هو!!».او هم امروز بیانیه صادر کرده است، دقیقا در زمان جنگ و گفته بیایید جمهوری اسلامی را تغییر دهیم. مجلس موسسان یعنی همین. یعنی تغییر حاکمیت. همچنان که مجلس موسسان قاجاریه را منحل کرد و پهلوی را بر تخت نشاند. لااقل یکی از معانی اش این است و تو اگر انسان عاقلی باشی، وسط جنگ، جمله دوپهلویی را نمی گویی، در حالیکه خودت می خواستی رئیس جمهور همین نظام شوی. گویا در دلت این می گذرد که اگر من رئیس جمهور نباشم می خواهم که اصلا این نظام هم نباشد. به بیان عوامانه «دیگی که برای من نجوشد کذا و کذا...». انگار منتظر بودی تا اسرائیل حمله کند و تو هم از داخل کمکی به او بکنی تا جمهوری اسلامی (و بخوانید ایران) هر چه سریعتر از هم بپاشد. در سال 88 هم اسرائیلی ها از مشارالیه حمایت می کردند و بنابراین یک بده بستانی بین این دو وجود دارد؛ و من در تعجبم از انسان هایی که دلشان از جنایات اسرائیل در غزه و سوریه و لبنان و ایران به درد می آید ولی این نوجوان قصه ی ما را هنوز دوست دارند؛ یا800 نفر دیگری که بیانیه داده اند در حمایت از وی و گفته اند بله باید مجلس موسسان راه بیندازیم. انگار اینها همه طرفدار اسرائیل هستند. می گویند او در 12 روز جنگ تحمیلی نتوانست، بیاییم ما کمکش کنیم! مارادونا کاری نکرد، ولی غضنفرها دارند می کنند!
۷:۰۳
قرآن و انجیل، هر دو پیشران سواد آموزی و خواندن و نوشتن بوده اند.
۱۴:۳۳
۱۴:۳۳
جان فیسک و کفش پاشنه بلند زنانه
۱۸:۰۱
۱۸:۰۱
۱۶:۴۸
🟢 پاسخ کوتاه: نظام تربیتی ما
ریشه مشکل، نظام تربیتی-اخلاقی ای است که بچه های حزب اللهی از کودکی و از زمانی که به مسجد و هیأت و بسیج و جلسات اخلاقی علماء می روند، با آن تربیت می شوند. برای اینکه بتوانم منظور خودم را به شما انتقال دهم یک مثال می زنم. فرض کنید یک پادشاهی، گیاه خوار است و حامی حقوق حیوانات؛ و معتقد است که مصرف شیر و لبنیات، ظلم به حیوانات است. امکان واردات شیر یا دامداری را هم از ملت خود می گیرد و مردم، از کمبود کلسیم، کوتاه قد بار می آیند. حالا دولت همسایه به آنها حمله می کند. مردم کشور همسایه، شیر و لبنیات مصرف کرده اند و قد بلندند و اینها قد کوتاه. چه سرنوشتی در جنگ بر این ملت کوتاه قد مترتب می شود؟ معلوم است، شکست! ما هم به بهانه های مختلف، قوه «بیان» را از بچه هایمان گرفته ایم.
@meysamghomeshian
۱۶:۱۲
ادامه دارد...
@meysamghomeshian
۱۱:۱۹
روحیه انفعال و یکجانشینی وقتی در طول تاریخ چند صد ساله، نشست می کند، فرهنگی را پدید می آورد که در آن قوای خلاقیت و نوآوری کمتر می شود. افراد مستعد در بهترین حالت، «پاسخگویان» خوبی به شبهات موجود می شوند. در واقع اسلام، می رود در قالب تدافعی قرار می گیرد. حرکت جدیدی را در جهان رهبری نمی کند. منتظر می ماند، «مسائل مستحدثه» بر او عرضه شود، او به آنها پاسخ می دهد که فلان چیز مجاز است یا غیر مجاز؟ حلال است یا حرام؟ نوعا هم در ابتدا حکم به حرمت می دهد و بعد که در جامعه گسترش یافت، آن را حلال اعلام می کند. مثل رادیو، میکروفون و ارمنی بادمجان.
🧭با این نگرش، نهاد دین همیشه در حال دفاع و حفظ وضعیت موجود می ماند (نوعی محافظه کاری) و طرف مقابل هم همیشه جلوتر می آید. اندک اندک قرار است همه چیز را از دست بدهیم ولی با کار فرهنگی، گویا قرار است «سرعت» این فرایند را کم کنیم.
ادامه دارد...
@meysamghomeshian
۵:۱۱
️
وقتی عمیق فکر می کنی باید مراقب باشی دچار توهم های دن کیشوتی نشوی! در کتاب دین و تجدد، که توسط مهدی نصیری در اوائل دهه 80 نوشته شد و شاید تأثیراتی را هم بر بخشی از بدنه امت حزب الله داشت، اصولا هر گونه نوآوری ای، شیطانی معرفی شد. گویا هر سنت انسانی و دانشی ای، شیطانی است. در حالیکه در حدیث گفته می شود «مَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا» (هر کس سنت صحیحی را پایه گذاری کند، از ثواب آن بهره مند می شود).
ادامه دارد...
@meysamghomeshian
۴:۰۵
ریشه های فکری متفکران اسلامی در طول قرن ها، یک اسلام* فردی* و در نهایت،* «جماعتی» *بوده است، حتی خیلی وقت ها «اجتماعی» هم نشده و به اشتباه به آن «فقه اجتماعی» می گویند، فقه جماعتی بوده (ر.ک. تفاوت جامعه و اجتماع، Gemeinschaft and Gesellschaft). یعنی جماعتی از مسلمین در یک حکومت طاغوت یا کفر چگونه رفتار کنند؟ که آن هم خیلی نزدیک به فقه و اسلام فردی است. بماند که فرق است فقه در جامعه سنتی (Gemeinschaft) با جامعه مدرن (Gesellschaft).
@meysamghomeshian
۸:۰۰
«عدهای مقدس نمای واپسگرا همه چیز را حرام میدانستند و هیچ کس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است. وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست [و] حکومت دخالت نماید، حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد» (صحیفه امام، جلد 21، ص 278).
🪧این روحیه ضعف و زبونی، از سطوح پایین طلبگی و حوزه شروع می شد، همچنانکه شما در کتاب «کهکشان نیستی» ضعف جسمانی طلاب نجف و گرسنگی کشیدن های مستمر آنها را می بینی که در اثر فقر و ضعف مالی بوده، ولی به اسم عرفان و خودسازی برای آنها فاکتور می شده است؛ تا سطح بالاتر کنش سیاسی روحانیت که به اسم تقیه با حاکمان جور می ساختند در حالیکه واقعیت آن، ضعف جامعه ی مؤمنین بود.شکست ایران در مقابل روسیه، حاصل ضعف همه جانبه امت اسلام در مقابل قوای کفر بود. علی رغم همه ی رشادت ها و شهادت ها، ضعف در کمیت و کیفیت عِده و عُده، موجب از دست رفتن بخش زیادی از خاک ایران شد و این ضعف از کجا می آمد؟ از ضعف در تئوری حاکم بر ذهن یک ملت یا به قول استاد مطهری از «تقوای ضعف».
@meysamghomeshian
۲:۳۵
@meysamghomeshian
۷:۳۲
آنچه در طول این نوشتار آمد، یک بحث آسیب شناسانه و درون گفتمانی بود که در زیر مهمترین محورهای آن می آید:
@meysamghomeshian
۱۰:۴۲