م

مؤسسه متن

۳۱۴عضو
م
۳۱۴ عضو

مؤسسه متن

مؤسسه مطالعات تعالی نسل ـ متنتقویت پشتوانه علمی و پژوهشی دست‌اندرکاران حوزه تربیت، به‌ویژه فعالان در مدارس
Admins: @info_mmtn
Telegram: t.me/mmtn_ir

۲۵ خرداد

thumnail
undefinedکارگاه نیم‌روزه «هنر تعامل با والدین» با ارائه‌ی دکتر سیدعبدالحمید ابطحی و حضور علاقه‌مندان برگزار شد.
[۱۴۰۳/۰۳/۲۴]#گزارشundefinedmmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۳:۵۷

thumnail

۱۳:۵۷

thumnail

۱۳:۵۷

thumnail

۱۳:۵۷

thumnail

۱۳:۵۷

۲۶ خرداد

thumnail
یک معلم آماده
معلّم باید با برنامه و آمادگی سر کلاس برود، دانش‌آموزان خیلی سریع معلّم بی‌‌برنامه را می‌شناسند. اگر معلّمی سرکلاس برود و تازه از دانش‌آموزان بپرسد تا کجا درس داده‌ام، از ارزش کارش کاسته می‌شود. اگر تکلیفی -هرچند کوچک- برای دانش‌آموزان معیّن کردید، حتماً جلسه‌‌ی بعد آن را تحویل بگیرید. اگر با بی‌توجّه از کنار تکلیف بگذرید، تکالیف بعدی را با بی‌رغبتی انجام می‌دهند یا اصلاً انجام نمی‌دهند.

از کتاب #معلمان_دینی؛ تجربیات آموزشی و تربیتی۱
undefinedمحتوای این مجموعه، مصاحبه با 23 تن از معلمان باسابقه در مقاطع مختلف تحصیلی (از پیش دبستان تا دبیرستان) است که از تجربیات خود در این حوزه‌ی مهم و حساس گفته‌اند.
undefined  021-22226150undefined @info_mmtnundefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۵:۱۹

۲۷ خرداد

thumnail
با بچه‌ها حرف بزن!
گفتن برخی مطالب بسیار سودمندتر از مسکوت گذاشتن آن‌ها است و دوستی هم از این موارد است؛ یعنی این‌که به دانش‌آموز یاد بدهیم چگونه دوست انتخاب کند، چگونه دوست خوب را نگه‌دارد، چه مواردی به دوستی آسیب می‌زند و... . این مطالب را هیچ‌کس به بچّه‌ها نمی‌گوید. روابط دوستانه‌ی بچّه‌ها یا به‌صورت طبیعی شکل می‌گیرد یا نمی‌گیرد و بخشی از آن‌ نیز به انحراف کشیده می‌شود؛ در حالی که برای هیچ‌کدام از این حالت‌ها، آموزش و تحذیری نمی‌بینند.undefinedاز کتاب #تقویت_دوستی‌های_دانش‌آموزان_درمدرسه«
undefinedmmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۳:۵۵

۲۹ خرداد

حواسمان هست؟
undefinedمربی باید محیطی را ایجاد کند که دانش‌آموزان هنگام گفتگو با او احساس امنیت کنند. او نباید در مقابل زورگو با قربانی صحبت کند چون ترس از تلافی، اغلب قربانیان را ساکت نگه می دارد. پس باید مطمئن شود زمانی را برای این گفتگو در نظر گرفته که کسی از آن مطلع نیست.
در راهرو ایستاده بودیم و می‌خواستم با یکی از دانش‌آموزان صحبت کنم؛ اما او از من خواست تا به مکان دیگری برویم؛ در واقع نوجوان متوجه این موضوع هست که افراد زورگو، هنگامی که ببینند او با ما صحبت می‌کند، به او سخت‌تر خواهند گرفت.undefinedچنین نکاتی را چقدر مهم می‌دانید؟ منتظر تجربیات و نظرات شما هستیم!
#تجربه‌نگاری #حلقه‌ها #قلدریundefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۵:۲۹

۳۱ خرداد

دانش‌آموزان بی‌مشکل هم حقی دارند!
یکی از دانش‌آموزان دوم دبیرستان را صدا کردم تا با او صحبت کنم. خندید و گفت: «در 5 سالی که به این مدرسه آمده‌ام، اولین باری است که یک نفر می‌خواهد با من صحبت کند!» معلم‌راهنمای اول دبیرستانش هم خودم بودم، پرونده‌اش را که بررسی کردم دیدم چندبار با او قرار گذاشته‌ام اما فرصت نشده بود و چون دانش‌آموز بی‌مشکلی بود، از او غافل شده بودم.
undefinedبرگرفته از کتاب #نقش_و_جایگاه_معلم‌راهنما
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۵:۴۰

۲ تیر

thumnail
اولویت در مداخله
undefinedاز کتاب #تقویت_دوستی‌های_دانش‌آموزان_درمدرسه
undefinedmmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۶:۳۱

۳ تیر

thumnail
پلی میان خانه و مدرسه
معلم راهنما قرار است بین خشکی مدرسه و مهربانی خانواده، هنرمندی کند و با دانش‌آموز ارتباط داشته باشد. او نماینده بخش اداری مدرسه نیست و نباید درگیر همه‌ی خشکی‌های مدرسه شود. از طرف دیگر خانواده هم نیست و نباید درگیر همه‌ی مسائل عاطفی خانواده شود. معلم‌راهنما شخصیت مستقل و مجزایی دارد که هم باید مدرسه‌ای باشد هم خانواده‌ای. او، هم باید بتواند به اصطلاح دوره را جمع کند هم باید بتواند با بچه‌ها ارتباط برقرار نماید.
undefinedبرگرفته از کتاب #نقش_و_جایگاه_معلم‌راهنما
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۲۰:۰۱

۵ تیر

thumnail
معلم‌راهنما یعنی کسی که حواسش به کار دانش‌آموز است و مواظب است که زمین نخورد. اگر بر سر یک دوراهی باشید و روی تابلوی یکی از را‌ه‌ها نوشته شده باشد «شاید برود قم»، به آن اعتماد می‌کنید؟! خود کلمه‌ی «راهنما» بار سنگینی دارد که باید در تعاریف به آن اشاره شود. برای همین فرمودند: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلناسِ إِمَاماً...» این جا نقطه‌ی حساسی است.undefinedبرگرفته از کتاب #نقش_و_جایگاه_معلم‌راهنما
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۷:۱۶

۹ تیر

thumnail
همه‌ی کادر مدرسه مسئول امور تربیتی هستند
سال‌ها پیش که برای گزینش به آموزش و پرورش مراجعه کردم، پرسیدند: شما مسئول امور تربیتی مدرسه هستید؟ پاسخ دادم: مسئول امور تربیتی یعنی چه؟! همه‌ی دست‌اندرکاران و معلّمان مدرسه، مسئولان امور تربیتی هستند. رفتار معلّم ریاضی و دیگران اعمّ از نوع راه رفتن، غذاخوردن، حرف زدن، خندیدن، لباس پوشیدن، شوخی کردن، برخورد با همکاران و دانش‌آموزان و... برای دانش‌آموزان الگو است و آنان از این طریق، تربیت می‌شوند.undefinedبرگرفته از کتاب #معلمان_دینی؛ تجربیات آموزشی و تربیتی۱
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۴:۳۱

۱۰ تیر

thumnail
دهمین دوره مهارت‌های پایه معلم‌راهنما
undefined مرداد ماه تا اسفند ماه ۱۴۰۳undefined پنج‌شنبه‌ها ساعت ۷:۳۰ الی ۱۲:۱۵
undefined توضیحات و پیش ثبت نام از طریق لینک زیر:https://mmtn.ir/events/fa/mr-10.html
در صورت هر گونه پرسش، به شناسه @info_mmtn پیام دهید.
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۴:۲۹

۱۲ تیر

thumnail
رهبری در قلب مدرسه
نباید در مدرسه به گونه‌ای رفتار کنیم که به معلم‌راهنما بگویند فرمانده یا از ترس بگویند: «فلانی آمد، مراقب باشید!» معلم‌راهنما باید رهبر باشد. اگر این اتفاق بیفتد محبوبیت ایجاد می‌شود، بچه‌ها نزدیک‌تر می‌شوند و از او تأثیرات بیشتری می‌پذیرند.
undefinedبرگرفته از کتاب #نقش_و_جایگاه_معلم‌راهنما
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۴:۳۰

۱۷ تیر

thumnail
undefined️ظرفیت باقی‌مانده شرکت در دهمین دوره آموزشی مهارت‌های پایه معلم‌راهنما: ۱۰ نفر
undefined توضیحات و پیش ثبت‌نام از طریق لینک زیر:https://mmtn.ir/events/fa/mr-10.html
شناسه @info_mmtn پاسخگوی سوالات شما خواهد بود.
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۲:۵۹

۲۴ تیر

thumnail
چه فرصتی بهتر از ایناگر معلّم بتواند در فضاهایی مانند مناسبت‌ها با دانش‌آموزان هم‌راهی کند، ‌ارتباط به‌خوبی شکل می‌گیرد. در مناسبت‌ها، بچّه‌ها حال و هوای خوبی برای برقراری ارتباط دارند. اگر معلّم بتواند مثلاً در ماه محرّم فعالیت‌هایی تعریف‌ کند که بچّه‌ها در آن سهمی پیدا کنند و خود نیز با آنان هم‌راه شود، بستر خوبی برای این منظور فراهم می‌شود.undefined️برگرفته از کتاب #معلمان_دینی؛ تجربیات آموزشی و تربیتی۳
undefined mmtn.irundefined @mmtn_ir

۹:۰۶

۱ مرداد

thumnail
از آن روز، به هندسه علاقه‌مند شدم.
سر جلسه‌ی امتحان یک سؤال را نوشتم و دستم را گذاشتم زیر چانه‌ام! معلم آمد و گفت: چرا نمی‌نویسی؟ گفتم: بلد نیستم. گفت: مگر سر کلاس نبودی؟ گفتم: چرا ولی یاد نگرفتم. بچه‌ها یکی‌یکی برگه‌ها را دادند و رفتند و من ماندم سر کلاس. ایشان گچ را برداشت و نوشت: سوال 1، و آن را حل کرد. پرسید: یاد گرفتی؟ گفتم: بله. گفت: سؤال ۲ به آن قضیه‌ی هندسی، سر کلاس اشاره می‌کند... خلاصه ۶ سؤال را حل کرد. بعد تخته را پاک کرد، ورقه‌ی من را هم پاره کرد و یک ورقه‌ی نو گذاشت روی میزم و گفت: هرچه یاد گرفته‌ای بنویس، این نمره‌ی توست.
undefinedبرگرفته از کتاب از کتاب #معلمان_دینی؛ تجربیات آموزشی و تربیتی۲undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۶:۴۴

۳ مرداد

thumnail
اولیا به هیچ وجه نباید معلّمان را در نظر بچّه‌ها اشتباه‌کار جلوه دهند. معلّم خودش باید اشتباه خود را تصحیح کند تا اثرگذاری‌اش را از دست ندهد.
undefinedبرگرفته از کتاب #شور_شیرین
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۴:۰۱

۵ مرداد

thumnail
خاطره‌ی آن روز برفییکی از فارغ‌التحصیلان تعریف می‌کرد: در یک روز برفی زمستانی، دانش‌آموزان مشغول بازی بودند و مدیرمان از مسئولان خواست 10 دقیقه به زنگ تفریح اضافه کنند تا بازی بچه‌ها خراب نشود و بتوانند کمی‌ بیش‌تر برف‌بازی کنند... همین که این خاطره، در ذهن آن شخص ماندگار شده، نشان می‌دهد این تصمیمی که در شرایط خاص گرفته شده، اقدامی مفید و اثرگذار بوده است؛ ضمناً به دانش‌آموزان نشان داده، مدرسه به نیازها آنان توجّه می‌کند و حاضر است در این موقعیت تکرارنشدنی، از چهارچوب خود نیز خارج شود.undefined️برگرفته از گفتگو با دکتر فیاض‌بخش از مجموعه #تجربه‌نگاری_مدیران#به‌زودی
undefinedmmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۶:۲۷