م

مؤسسه متن

۳۳۷عضو
م
۳۳۷ عضو

مؤسسه متن

مؤسسه مطالعات تعالی نسل ـ متنتقویت پشتوانه علمی و پژوهشی دست‌اندرکاران حوزه تربیت، به‌ویژه فعالان در مدارس
Admins: @info_mmtn
Telegram: t.me/mmtn_ir

۵ تیر

thumnail
معلم‌راهنما یعنی کسی که حواسش به کار دانش‌آموز است و مواظب است که زمین نخورد. اگر بر سر یک دوراهی باشید و روی تابلوی یکی از را‌ه‌ها نوشته شده باشد «شاید برود قم»، به آن اعتماد می‌کنید؟! خود کلمه‌ی «راهنما» بار سنگینی دارد که باید در تعاریف به آن اشاره شود. برای همین فرمودند: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلناسِ إِمَاماً...» این جا نقطه‌ی حساسی است.undefinedبرگرفته از کتاب #نقش_و_جایگاه_معلم‌راهنما
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۷:۱۶

۹ تیر

thumnail
همه‌ی کادر مدرسه مسئول امور تربیتی هستند
سال‌ها پیش که برای گزینش به آموزش و پرورش مراجعه کردم، پرسیدند: شما مسئول امور تربیتی مدرسه هستید؟ پاسخ دادم: مسئول امور تربیتی یعنی چه؟! همه‌ی دست‌اندرکاران و معلّمان مدرسه، مسئولان امور تربیتی هستند. رفتار معلّم ریاضی و دیگران اعمّ از نوع راه رفتن، غذاخوردن، حرف زدن، خندیدن، لباس پوشیدن، شوخی کردن، برخورد با همکاران و دانش‌آموزان و... برای دانش‌آموزان الگو است و آنان از این طریق، تربیت می‌شوند.undefinedبرگرفته از کتاب #معلمان_دینی؛ تجربیات آموزشی و تربیتی۱
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۴:۳۱

۱۰ تیر

thumnail
دهمین دوره مهارت‌های پایه معلم‌راهنما
undefined مرداد ماه تا اسفند ماه ۱۴۰۳undefined پنج‌شنبه‌ها ساعت ۷:۳۰ الی ۱۲:۱۵
undefined توضیحات و پیش ثبت نام از طریق لینک زیر:https://mmtn.ir/events/fa/mr-10.html
در صورت هر گونه پرسش، به شناسه @info_mmtn پیام دهید.
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۴:۲۹

۱۲ تیر

thumnail
رهبری در قلب مدرسه
نباید در مدرسه به گونه‌ای رفتار کنیم که به معلم‌راهنما بگویند فرمانده یا از ترس بگویند: «فلانی آمد، مراقب باشید!» معلم‌راهنما باید رهبر باشد. اگر این اتفاق بیفتد محبوبیت ایجاد می‌شود، بچه‌ها نزدیک‌تر می‌شوند و از او تأثیرات بیشتری می‌پذیرند.
undefinedبرگرفته از کتاب #نقش_و_جایگاه_معلم‌راهنما
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۴:۳۰

۱۷ تیر

thumnail
undefined️ظرفیت باقی‌مانده شرکت در دهمین دوره آموزشی مهارت‌های پایه معلم‌راهنما: ۱۰ نفر
undefined توضیحات و پیش ثبت‌نام از طریق لینک زیر:https://mmtn.ir/events/fa/mr-10.html
شناسه @info_mmtn پاسخگوی سوالات شما خواهد بود.
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۲:۵۹

۲۴ تیر

thumnail
چه فرصتی بهتر از ایناگر معلّم بتواند در فضاهایی مانند مناسبت‌ها با دانش‌آموزان هم‌راهی کند، ‌ارتباط به‌خوبی شکل می‌گیرد. در مناسبت‌ها، بچّه‌ها حال و هوای خوبی برای برقراری ارتباط دارند. اگر معلّم بتواند مثلاً در ماه محرّم فعالیت‌هایی تعریف‌ کند که بچّه‌ها در آن سهمی پیدا کنند و خود نیز با آنان هم‌راه شود، بستر خوبی برای این منظور فراهم می‌شود.undefined️برگرفته از کتاب #معلمان_دینی؛ تجربیات آموزشی و تربیتی۳
undefined mmtn.irundefined @mmtn_ir

۹:۰۶

۱ مرداد

thumnail
از آن روز، به هندسه علاقه‌مند شدم.
سر جلسه‌ی امتحان یک سؤال را نوشتم و دستم را گذاشتم زیر چانه‌ام! معلم آمد و گفت: چرا نمی‌نویسی؟ گفتم: بلد نیستم. گفت: مگر سر کلاس نبودی؟ گفتم: چرا ولی یاد نگرفتم. بچه‌ها یکی‌یکی برگه‌ها را دادند و رفتند و من ماندم سر کلاس. ایشان گچ را برداشت و نوشت: سوال 1، و آن را حل کرد. پرسید: یاد گرفتی؟ گفتم: بله. گفت: سؤال ۲ به آن قضیه‌ی هندسی، سر کلاس اشاره می‌کند... خلاصه ۶ سؤال را حل کرد. بعد تخته را پاک کرد، ورقه‌ی من را هم پاره کرد و یک ورقه‌ی نو گذاشت روی میزم و گفت: هرچه یاد گرفته‌ای بنویس، این نمره‌ی توست.
undefinedبرگرفته از کتاب از کتاب #معلمان_دینی؛ تجربیات آموزشی و تربیتی۲undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۶:۴۴

۳ مرداد

thumnail
اولیا به هیچ وجه نباید معلّمان را در نظر بچّه‌ها اشتباه‌کار جلوه دهند. معلّم خودش باید اشتباه خود را تصحیح کند تا اثرگذاری‌اش را از دست ندهد.
undefinedبرگرفته از کتاب #شور_شیرین
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۴:۰۱

۵ مرداد

thumnail
خاطره‌ی آن روز برفییکی از فارغ‌التحصیلان تعریف می‌کرد: در یک روز برفی زمستانی، دانش‌آموزان مشغول بازی بودند و مدیرمان از مسئولان خواست 10 دقیقه به زنگ تفریح اضافه کنند تا بازی بچه‌ها خراب نشود و بتوانند کمی‌ بیش‌تر برف‌بازی کنند... همین که این خاطره، در ذهن آن شخص ماندگار شده، نشان می‌دهد این تصمیمی که در شرایط خاص گرفته شده، اقدامی مفید و اثرگذار بوده است؛ ضمناً به دانش‌آموزان نشان داده، مدرسه به نیازها آنان توجّه می‌کند و حاضر است در این موقعیت تکرارنشدنی، از چهارچوب خود نیز خارج شود.undefined️برگرفته از گفتگو با دکتر محمدعلی فیاض‌بخش از مجموعه #تجربه‌نگاری_مدیران#به‌زودی
undefinedmmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۶:۲۷

۱۱ مرداد

thumnail
undefined پنجمین دورهمی موردمحور معلمین راهنما
undefined حتماً شما هم تا به حال با موقعیت‌هایی رو به رو شده‌اید که تمایل داشته‌اید از تجارب سایر همکاران خود یا اساتید باتجربه در آن زمینه استفاده نموده و پس از مشورت با ایشان، اقدامی سنجیده داشته باشید.
undefined به امید خدا گرد هم خواهیم آمد تا پیرامون موارد (کیس‌های) ارسالی شما عزیزان گفت‌وگو کرده و ضمن استفاده از نظرات بزرگواران حاضر در جلسه، از اظهار نظر و جمع‌بندی اساتید گرامی نیز بهره خواهیم برد.
undefined موضوع این نشست:undefined قلدری و فضای امن روانی
undefinedمعلمی و قلدری - تفاوت معلم زورگو و مقتدر
undefinedتبدیل دانش‌آموز قلدر به لیدر

undefined سه‌شنبه، ۲۳مرداد، ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۹
undefined در خدمت آقایان و بانوان گرامی خواهیم بود.
undefined امکان حضور مجازی برای عزیزان فراهم است.
undefined آدرس شرکت در برنامه حضوری متعاقباً اعلام خواهد شد.
undefined لینک فرم ثبت‌نام:https://survey.porsline.ir/s/RIZOdxB.

۸:۵۴

۱۳ مرداد

thumnail
پرورش واقعی
ما نباید پرورش نوجوان را به آموزش نظافت و احترام به بزرگ‌تر و... محدود کنیم. این‌ها با این‌که مفید است، امّا صرفاً برچسب‌های رفتاری است. پرورش واقعی این است که نوجوان به این شناخت برسد که بداند کیست و می‌خواهد چه کسی بشود؛ این، مفاد پرورش است. ما در امر پرورشی مدارس، باید به سراغ مؤلّفه‌های اعتماد به نفس و متعاقب آن، عزّت نفس برویم.undefinedبرگرفته از تجربه‌نگاری دکتر محمدعلی فیاض‌بخش از مجموعه #تجربه‌نگاری_مدیران#به‌زودی
undefined mmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۴:۰۱

۱۵ مرداد

مؤسسه متن
undefined undefined پنجمین دورهمی موردمحور معلمین راهنما undefined حتماً شما هم تا به حال با موقعیت‌هایی رو به رو شده‌اید که تمایل داشته‌اید از تجارب سایر همکاران خود یا اساتید باتجربه در آن زمینه استفاده نموده و پس از مشورت با ایشان، اقدامی سنجیده داشته باشید. undefined به امید خدا گرد هم خواهیم آمد تا پیرامون موارد (کیس‌های) ارسالی شما عزیزان گفت‌وگو کرده و ضمن استفاده از نظرات بزرگواران حاضر در جلسه، از اظهار نظر و جمع‌بندی اساتید گرامی نیز بهره خواهیم برد. undefined موضوع این نشست: undefined قلدری و فضای امن روانی undefinedمعلمی و قلدری - تفاوت معلم زورگو و مقتدر undefinedتبدیل دانش‌آموز قلدر به لیدر undefined سه‌شنبه، ۲۳مرداد، ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۹ undefined در خدمت آقایان و بانوان گرامی خواهیم بود. undefined امکان حضور مجازی برای عزیزان فراهم است. undefined آدرس شرکت در برنامه حضوری متعاقباً اعلام خواهد شد. undefined لینک فرم ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/RIZOdxB .
علیرضا مهرماه پیش من آمد و گفت: من نمی‌دانم با سایر دانش‌آموزان چه‌طور رفتار کنم! در ده پانزده روز اوّل مهر متوجّه نبودم چه کاری انجام می‌دهم، امّا آرام‌آرام سایر دانش‌آموزان با طعنه مرا به عنوان یک دانش‌آموز مثبت مسخره می‌کنند.او نه می‌پسندید با این همکلاسی‌ها هم‌کلام شود و نه می‌توانست از آنها جدا بشود، زیرا در این صورت انگشت‌نما می‌شد و سایرین حسّ می‌کردند او بی‌اطلاع و احمق است. او از من مشورت می‌خواست که چه کاری انجام بدهد ...undefined موضوع این نشست:undefinedقلدری و فضای امن روانیundefinedمعلمی و قلدری - تفاوت معلم زورگو و مقتدرundefinedتبدیل دانش‌آموز قلدر به لیدر
undefined سه‌شنبه، ۲۳مرداد، ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۹undefined در خدمت آقایان و بانوان گرامی خواهیم بود.undefined امکان حضور مجازی برای عزیزان فراهم است.undefined لینک فرم ثبت‌نام:https://survey.porsline.ir/s/RIZOdxB
undefined مکان دورهمی پنجم: دبیرستان نیکان(خیابان شهید فیاضی (فرشته)، ابتدای خیابان چناران، نبش کوچه یاسمن، پلاک ۲۱)

۱۵:۰۱

۱۷ مرداد

thumnail
undefined نقش‌ها و کارکردهای مدرسه، با توجه به نوآوری‌ها و پدیده‌های نوظهور، متفاوت شده و در حال تغییرات جدی است.‌
undefined شکل‌گیری مناسب ارتباطات و دوستی‌های دانش‌آموزان، از کارکردهای مهم مدارس آینده باقی خواهند ماند.دانش‌آموزان به مدرسه می‌آیند برای بودن و تعامل با دوستانشان.
undefined «مدیریت» صحیح این ارتباطات و دوستی‌ها در فضای مدرسه می‌تواند از تاثیرگذارترین راهبردها و فعالیت‌های مدارس در این دوره و زمانه باشد.
undefined با تسهیلگری جناب آقای محمدعلی ثباتی به گفتگو می‌نشینیم پیرامون مدیریت این دوستی‌ها به امید آن‌که دانش‌آموزانی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم شیرینی و طعم دلچسب این دوستی‌های ماندگار را بچشند.undefined
undefined پنج‌شنبه بیست و پنجم مردادundefined ساعت ۸ الی ۱۲:۱۵undefinedدبیرستان نیکانundefined هزینه کارگاه ۲۵۰ هزار تومان
ثبت‌‌نام: B2n.ir/mtwr
undefined جهت استفاده از هدیه ثبت نام گروهی به شناسه @info_mmtn پیام دهید..

۱۰:۰۰

۱۸ مرداد

مؤسسه متن
undefined undefined پنجمین دورهمی موردمحور معلمین راهنما undefined حتماً شما هم تا به حال با موقعیت‌هایی رو به رو شده‌اید که تمایل داشته‌اید از تجارب سایر همکاران خود یا اساتید باتجربه در آن زمینه استفاده نموده و پس از مشورت با ایشان، اقدامی سنجیده داشته باشید. undefined به امید خدا گرد هم خواهیم آمد تا پیرامون موارد (کیس‌های) ارسالی شما عزیزان گفت‌وگو کرده و ضمن استفاده از نظرات بزرگواران حاضر در جلسه، از اظهار نظر و جمع‌بندی اساتید گرامی نیز بهره خواهیم برد. undefined موضوع این نشست: undefined قلدری و فضای امن روانی undefinedمعلمی و قلدری - تفاوت معلم زورگو و مقتدر undefinedتبدیل دانش‌آموز قلدر به لیدر undefined سه‌شنبه، ۲۳مرداد، ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۹ undefined در خدمت آقایان و بانوان گرامی خواهیم بود. undefined امکان حضور مجازی برای عزیزان فراهم است. undefined آدرس شرکت در برنامه حضوری متعاقباً اعلام خواهد شد. undefined لینک فرم ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/RIZOdxB .
از یک مربی آگاه درباره قلدری در مدارس دخترانه پرسیدیم. ایشان گفتند در این مدارس، دانش‌آموزانی که حالت پسرانه دارند، برای بقیّه جذّاب‌تر هستند و معمولاً سایر دانش‌آموزان گِردشان جمع می‌شوند. البتّه این امر بدان معنا نیست که چنین دانش‌آموزانی از نظر فیزیکی نیز خیلی قوی هستند امّا با توجّه به حالتی که دارند قلدری می‌کنند؛ زیرا سایر دانش‌آموزان به دور چنین افرادی جمع می‌شوند و هر کس که در تیم‌شان نباشد، طرد می‌شود.undefined موضوع این نشست:undefinedقلدری و فضای امن روانیundefinedمعلمی و قلدری - تفاوت معلم زورگو و مقتدرundefinedتبدیل دانش‌آموز قلدر به لیدر
undefined سه‌شنبه، ۲۳مرداد، ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۹undefined در خدمت آقایان و بانوان گرامی خواهیم بود.undefined امکان حضور مجازی برای عزیزان فراهم است.undefined لینک فرم ثبت‌نام:https://survey.porsline.ir/s/RIZOdxB
undefined مکان دورهمی پنجم: دبیرستان نیکان(خیابان شهید فیاضی (فرشته)، ابتدای خیابان چناران، نبش کوچه یاسمن، پلاک ۲۱)

۱۶:۳۶

۲۰ مرداد

thumnail
undefined لازمه‌ی تقویت دوستی های دانش آموزان در مدرسه، شناخت دوستی های دور‌ه‌ی نوجوانی است. معلم راهنما در مسیر شناخت دوستی‌ها، باید بداند:undefinedدوستی سالم و ناسالم چیستundefinedگروه های دوستی چگونه‌اندundefined عوامل تهدید کننده روابط دوستی چیستundefinedدوستی های مسئله دار چگونه هستندundefinedآموزش موثر مهارت های دوست یابی به دانش آموزان از چه روش‌هایی میسر است
undefined کتاب تقویت دوستی‌های دانش آموزان در مدرسه بخشی از تلاش چندین ساله‌ی موسسه متن در مبحث مهم دوستی است که بر اساس تجربیات مدارس باسابقه و دانش تخصصی این حوزه شکل گرفته است. این کتاب حاصل گفتگو با جناب آقای محمد علی ثباتی‌(معلم راهنمای باسابقه) می‌باشد.
انشاالله در کارگاه دوستی در روز پنج‌شنبه ۲۵ام مردادماه، تجمیعی از محتوای آماده شده در جلسات تجربه اندیشی مربیان در موضوع دوستی با تسهیلگری آقای محمدعلی ثباتی ارائه خواهد شد.
undefined برای ثبت نام در کارگاه مدیریت دوستی‌ها به لینک زیر مراجعه کنید:undefined فرم ثبت‌نامB2n.ir/mtwr
undefined پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد، ساعت ۸:۰۰ الی ۱۲:۰۰undefined در خدمت آقایان و بانوان گرامی خواهیم بود..

۱۷:۰۰

thumnail

۱۷:۰۰

۲۲ مرداد

undefined انتخاب دوست، وقت گذراندن با دوستان و عضوی از یک گروه دوستی بودن، جزو طبیعت دانش‌آموزان است؛ هرچند این دوستی‌ها می‌تواند گاهی رشددهنده و گاهی هم آسیب‌زا باشد.
undefined آنچه یک معلم راهنما در مورد مدیریت دوستی دانش‌آموزان باید بداند:
undefinedاهمیت مدیریت دوستی‌ها
🟠نقش مدرسه در تقویت دوستی‌های خوب
🟢دوستی‌های آسیب‌دار
🟡آیا فقط دوستی‌های آسیب‌زا نیازمند مدیریت است؟
undefinedنقش مدرسه در پیشگیری از آسیب‌های دوستی
🟣حمایت خانواده در مدیریت دوستی‌ها در راستای کمک به مدرسه 🟤 و...
undefinedپاسخگویی به اینگونه سوالات در روز پنج‌شنبه ۲۵ام مردادماه، با تسهیلگری آقای محمدعلی ثباتی در کارگاه «مدیریت دوستی‌های دانش‌آموزان»

undefined برای ثبت نام در این کارگاه به لینک زیر مراجعه نمایید:undefined فرم ثبت‌نامB2n.ir/mtwr
undefined پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد ماه undefined ساعت ۸:۰۰ الی ۱۲:۱۵undefined دبیرستان نیکان

۳:۵۴

۲۸ مرداد

thumnail
بی‌گدار به آب نزنیم!معلم‌راهنما باید برای کار تربیتی‌اش سناریو داشته باشد. باید برنامه‌ای بچیند و همه‌ی زوایا، محدودیت‌ها و مشکلاتش را ببیند بعد اجرایش کند. نه اینکه چیزی که به ذهنش می رسد را اجرا کند و بعد با مشکلاتش روبرو شود.
undefinedبرگرفته از کتاب #نقش_و_جایگاه_معلم‌راهنما
undefinedmmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۴:۳۰

۳۱ مرداد

thumnail
سختی‌اش حداکثر همین‌قدر است که دیدید!
یکبار که با آقای روزبه به اردو می‌رفتیم، در بین راه اذان ظهر شد. ایشان به راننده گفت که نزدیک یک درخت نگه دارد. از صندوق ماشین یک زیرانداز درآوردیم که خیلی هم خاکی بود، آن را تکاندیم و پهن کردیم، بچه ها وضو گرفتند و نماز را اول وقت خواندیم. بعد از نماز آقای روزبه گفت: «بچه‌ها! ما که [در هر صورت] نماز می‌خوانیم، [پس] سعی کنیم اوّل وقت بخوانیم. سختی آن هم حداکثر در همین حد است که امروز دیدید.».
undefinedبرگرفته از کتاب #مهارت‌های_جذب_دانش‌آموزان#معلم_راهنماundefinedmmtn.irundefined@mmtn_ir

۱۴:۴۵

۶ شهریور

thumnail
مادرها ویژگی‌های شگفت‌انگیزی دارند؛ بذرهای نور و نیکی را از گوشه‌گوشه جهان پیدا می‌کنند و در قلب فرزندانشان می‌کارند. کارشان همین‌جا تمام نمی‌شود؛ با صبر و حوصله، هر چه لازم است از نور و آب و سایه، آماده می‌کنند تا نور و خوبی در جهان تکثیر شود.
در اربعین امسال ، مادری به سرای باقی پر کشید که سال‌ها برای روشنگری‌ها و مدرسه روشنگر از جان مایه گذاشته بود، مادری که با نوری عظیم در قلب و شوری شگفت در سر، در راه پرورش و تعلیم فرزندان این مرز و بوم، روز و شب نمی‌شناخت.
عدد دختران دیروز و مادران امروز که در پرتو محبت و تربیت مادرانه او رشد کردند و هر کدام مانند شمعی به روشنایی جهان افزودند از شمار خارج است. آن چنان‌که وقتی عمل یک انسان به سرچشمه‌ی بی‌نهایت حق متصل می‌شود، دیگر نمی‌توان برایش اندازه و حساب و کتابی قائل شد.
از دست دادن او، برای جامعه تعلیم و تربیت فقدان حسرت برانگیزی‌ست. شاید بعضی‌ها برای اولین بار بعد از ره‌سپاری ایشان به دنیای باقی نام‌شان را شنیده باشند و اندوه اینکه چرا تا بودند از محضرشان بهره نبردند و پای صحبت‌هایشان ننشستند در دلشان باقی مانده باشد.
«فریده حدادیان» اما در اندیشه‌ی این حسرت هم بود! او حاصل سال‌ها تجربه‌ی مدرسه‌داری را در کتابی به یادگار نهاد و مانند گنجی ارزشمند برای معلمان نسل‌های پیش رو به جا گذاشت‌، این هم از ظرافت مادرانه‌ی او بود که می‌خواست چراغ تابانی که در مدرسه روشنگر برافروخته‌اند، پر نور بماند و تکثیر شود.
موسسه متن فقدان این مادر ، معلم و بنیانگذار مدارس، سرکار خانم فریده حدادیان را به همه دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت تسلیت عرض می‌کند.

۱۱:۲۹