بله | کانال مؤسسه متن
عکس پروفایل مؤسسه متنم

مؤسسه متن

۷۷۰عضو
thumbnail
undefined هفته‌ی یازدهم از یازدهمین دوره‌ی معلم‌راهنمای آقایان ، به مباحث « مهارت کلاس‌داری »، « مهارت‌های جذب » و « کلینیک مشورت » اختصاص یافت.
undefined در این جلسه تبیین شد که «تدریس» سخنرانیِ یک‌طرفه نیست، بلکه یک تعامل زنده و دوطرفه است. در این نگاه، معلم موفق مانند یک راننده، مسیر کلاس را لحظه‌به‌لحظه بر اساس واکنش دانش‌آموزان تنظیم می‌کند.
undefined️ همچنین بر یک اصل مهم تأکید شد: مسئولیت‌پذیری معلم . معلم نمی‌تواند از دانش‌آموز چیزی را انتظار داشته باشد که خود به آن عمل نمی‌کند. او باید آینه‌ی تمام‌نمای خواسته‌هایش باشد.
undefined در بخش «کلینیک مشورت»، جلسات گفت‌وگو با دانش‌آموز به‌صورت عملی شبیه‌سازی شد و بر این نکته تأکید شد که شاه‌کلید ارتباط با او، زبان محبت است؛ زبانی مشترک که قفل قلب‌ها را می‌گشاید و راه گفت‌وگوی مؤثر را باز می‌کند.
#با_معلم_راهنماundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۵۹

thumbnail
undefined دهمین دورهمی معلمان راهنما
undefined مدیریت سوگ در مدرسه ، نقش معلم در آرامش‌بخشی
undefined به امید خدا این دورهمی، فرصتی ارزشمند برای گفت‌وگوی عمیق و دوستانه درباره‌ی چالش‌های تربیتی و آموزشی ناشی از اتفاقات تلخ می‌باشد.
undefinedزمان: چهارشنبه، ۱۴ آبان‌ماه، ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰
undefinedمکان: خیابان شریعتی، خیابان ظفر، پلاک ۱۱۱، موسسه متن
undefinedدر خدمت آقایان و بانوان گرامی خواهیم بود.
undefinedدورهمی صرفا حضوری برگزار می‌گردد
undefinedلینک فرم ثبت‌نام رایگان :https://survey.porsline.ir/s/vZoXMaB
undefinedلینک فرم دریافت موضوعات و موارد برای طرح در دورهمی:https://survey.porsline.ir/s/3cOAL1i
undefined@mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۴۱

thumbnail
undefined چهار دلیل که نباید در تربیت، تک‌روی کرد!
undefined وادی تربیت، با هیچ حوزه دیگری قابل مقایسه نیست. تصمیم‌های ما در این میدان آنچنان خطیر و حساس است که تکیه بر نظر فردی را به یک ریسک بزرگ و غیرقابل دفاع تبدیل می‌کند.
undefined چرا که اثرات اقدامات تربیتی، ابدی است و می‌تواند سرنوشت یک انسان را برای همیشه تحت تأثیر قرار دهد.
undefinedاز سوی دیگر، این حوزه پر از ظرافت‌های پنهانی است که به سادگی از چشم یک نفر دور می‌ماند.
undefinedبه این دو مورد، باید حقیقتِ انتقال ناخودآگاه را هم افزود؛ جایی که دانش‌آموز نه فقط از حرف، که از وجود و منش مربی تأثیر می‌پذیرد.
undefinedو در نهایت، دشواری ارزیابی به ما یادآوری می‌کند که نتیجه کار ما فوراً مشخص نمی‌شود و گاهی آثار یک خطا، سال‌ها بعد خود را نشان می‌دهد.
undefined با توجه به این پیچیدگی‌های انکارناپذیر، آیا اکتفا کردن به رأی و نظر شخصی ، با بارِ سنگین مسئولیتی که پذیرفته‌ایم، سازگار است؟
undefined برگرفته از کتاب « مشورت و هدایت, جایگاه خرد جمعی در تربیت »
#هنر_مشورت_در_تربیتundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۳۵

مؤسسه متن
undefined undefined دهمین دورهمی معلمان راهنما undefined مدیریت سوگ در مدرسه ، نقش معلم در آرامش‌بخشی undefined به امید خدا این دورهمی، فرصتی ارزشمند برای گفت‌وگوی عمیق و دوستانه درباره‌ی چالش‌های تربیتی و آموزشی ناشی از اتفاقات تلخ می‌باشد. undefinedزمان: چهارشنبه، ۱۴ آبان‌ماه، ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰ undefinedمکان: خیابان شریعتی، خیابان ظفر، پلاک ۱۱۱، موسسه متن undefinedدر خدمت آقایان و بانوان گرامی خواهیم بود. undefinedدورهمی صرفا حضوری برگزار می‌گردد undefinedلینک فرم ثبت‌نام رایگان : https://survey.porsline.ir/s/vZoXMaB undefinedلینک فرم دریافت موضوعات و موارد برای طرح در دورهمی: https://survey.porsline.ir/s/3cOAL1i undefined@mmtn_ir undefined mmtn.ir
undefinedمواجهه با «سوگ» در مدرسه؛ نقش معلم در آرامش‌بخشی
undefinedدر دهمین دورهمی، یکی از حساس‌ترین مسئولیت‌های تربیتی را به گفتگو می‌گذاریم: «مواجهه با سوگ در مدرسه» . در این نشست، با عبور از کلیات و تمرکز بر کیس‌های واقعی، به دنبال بررسی راهکارهای عملی برای معلمان و مربیان خواهیم بود.
undefined زنگ تلفن به صدا درمی‌آید و شما باید خبر ناگوار فوت والدین را به دانش‌آموز بدهید. بهترین راه برای این کار چیست؟
undefined چگونه با دانش‌آموزی که والدش بیماری لاعلاج دارد و می‌داند تا چند ماه دیگر او را از دست می‌دهد، مواجه شویم؟
undefined در اردوی «پدر و پسری»، تکلیف دانش‌آموزی که پدر ندارد چیست؟ بهترین رویکرد برای حفظ کرامت او کدام است؟
undefined آیا همه‌ی معلمان باید از شرایط حساس دانش‌آموز باخبر شوند؟ مرز این اطلاع‌رسانی کجاست؟
undefined آیا درست است که در مراسم تشییع یا ترحیم شرکت کنیم؟ اگر بله، چگونه؟
undefined تعاملات آموزشی و درسی ما با دانش‌آموز سوگوار باید چگونه تغییر کند تا از او حمایت کنیم؟
undefinedو بررسی چند پرونده‌ی واقعی دیگر...
undefinedزمان: چهارشنبه، ۱۴ آبان‌ماه، ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰
undefinedمکان: خیابان شریعتی، خیابان ظفر، پلاک ۱۱۱، موسسه متن
undefinedاین دورهمی صرفاً به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.
undefinedدر خدمت آقایان و بانوان گرامی خواهیم بود.
undefinedبرای ثبت‌نام رایگان، روی لینک زیر کلیک کنید:https://survey.porsline.ir/s/vZoXMaB
undefined@mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۴۸

thumbnail
undefined از صد سؤال تا سه سؤال!
undefined گاهی ذهن دانش‌آموزان مانند اتاقی است که چند «خرمگسِ سؤال» در آن وزوز می‌کنند. این آشفتگی ذهنی ، تعداد سؤالات را بسیار بیشتر از واقعیت نشان می‌دهد و هم دانش‌آموز و هم مربی را سردرگم می‌کند.
undefined بهترین راهکار، « نوشتن » است. وقتی از دانش‌آموز می‌خواهیم سؤالاتش را روی کاغذ بیاورد، آن «صد سؤال» پراکنده، به سه یا چهار پرسش اصلی و شفاف تبدیل می‌شود.
undefined این کار به دانش‌آموز و مربی کمک می‌کند تا حجم واقعی مسئله را ببینند و برای یافتن پاسخ آن، برنامه‌ریزی کنند.
undefined برشی از درس مهارت‌های کلاس‌داری ، دوره‌ی معلم‌راهنمای بانوان
#با_معلم_راهنماundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۴:۳۳

مؤسسه متن
undefined undefined دهمین دورهمی معلمان راهنما undefined مدیریت سوگ در مدرسه ، نقش معلم در آرامش‌بخشی undefined به امید خدا این دورهمی، فرصتی ارزشمند برای گفت‌وگوی عمیق و دوستانه درباره‌ی چالش‌های تربیتی و آموزشی ناشی از اتفاقات تلخ می‌باشد. undefinedزمان: چهارشنبه، ۱۴ آبان‌ماه، ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰ undefinedمکان: خیابان شریعتی، خیابان ظفر، پلاک ۱۱۱، موسسه متن undefinedدر خدمت آقایان و بانوان گرامی خواهیم بود. undefinedدورهمی صرفا حضوری برگزار می‌گردد undefinedلینک فرم ثبت‌نام رایگان : https://survey.porsline.ir/s/vZoXMaB undefinedلینک فرم دریافت موضوعات و موارد برای طرح در دورهمی: https://survey.porsline.ir/s/3cOAL1i undefined@mmtn_ir undefined mmtn.ir
undefined دورهمی سوگ: مواجهه‌ی حرفه‌ای با دانش‌آموزان داغ‌دیده
undefinedفقدان یکی از والدین، تجربه‌ای عمیق و تأثیرگذار در زندگی دانش‌آموز است؛ تجربه‌ای که می‌تواند بر وضعیت عاطفی، رفتاری و تحصیلی او اثر بگذارد. در چنین شرایطی، نقش معلم در درک موقعیت و ارائه‌ی واکنش‌های سنجیده، نقشی کلیدی و تعیین‌کننده است.
undefinedدر این دورهمی، به شیوه‌های علمی و عملی برخورد با دانش‌آموزان داغ‌دیده پرداخته می‌شود؛از تنظیم تکالیف و برنامه‌های آموزشی گرفته تا ملاحظات رفتاری، ارتباطی و عاطفی در محیط مدرسه.
undefined این برنامه فرصتی است برای ارتقای آگاهی و مهارت حرفه‌ای معلمان و مربیان در مواجهه با سوگ دانش‌آموزان و ایفای نقش مؤثرتر در حمایت از آنان.
undefined زمان: چهارشنبه، ۱۴ آبان ۱۴۰۴، ساعت ۱۷:۳۰ الی ۲۰
undefined مکان: خیابان شریعتی، خیابان ظفر، پلاک ۱۱۱، موسسه متن
undefinedاین دورهمی صرفاً به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.
undefinedدر خدمت آقایان و بانوان گرامی خواهیم بود.
undefinedبرای ثبت‌نام رایگان، روی لینک زیر کلیک کنید:https://survey.porsline.ir/s/vZoXMaB
undefined آخرین فرصت ثبت‌نام، تا پایان امروز، دوشنبه ۱۲ آبان می‌باشد
undefined@mmtn_irundefined mmtn.ir

۶:۰۳

thumbnail
undefined هفته‌ی دوازدهم از یازدهمین دوره‌ی «معلم‌راهنما» به میزبانی « مدرسه‌ی روزبه » برگزار شد. برنامه این روز شامل مباحث تکنولوژی آموزشی، نشست آشنایی با سامانه‌های مدرسه‌ی روزبه و بازدید از منزل تاریخی مرحوم علامه کرباسچیان بود.
undefined در این جلسه بر اهمیت «آموزش تلفیقی» به‌عنوان راه صحیح استفاده از فناوری تأکید شد. در این رویکرد، هوش مصنوعی نباید جایگزین تفکر دانش‌آموز شود، بلکه باید در نقش یک « راهنمای هوشمند » و با گفت‌وگوی سقراطی، او را به سمت حل مسئله هدایت کند.
undefined️ بازدید از منزل علامه و روایت حجت الاسلام حاج حسن کرباسچیان از زندگی و آرا ایشان، یادآور نگاه عمیق این بزرگمرد به « رشد و توانمندسازی معلمان » بود. ایشان معتقد بودند که با سرمایه‌گذاری ویژه بر رشد معلم (حتی معلم ورزش)، می‌توان تأثیری تربیتی و عمیق ایجاد کرد که گاهی از دروس رسمی نیز فراتر می‌رود.
undefined در نهایت، سامانه‌های داخلی مدرسه‌ی روزبه معرفی شد این سامانه‌ها نمونه‌ای عملی بودند از اینکه چگونه می‌توان با رویکردی داده‌محور ، فرایندهای آموزشی، اجرایی و تربیتی یک مدرسه را به‌صورت هوشمند مدیریت و بهینه‌سازی کرد.
#با_معلم_راهنماundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۴۹

thumbnail
undefined چرا هر چه باتجربه‌تر می‌شویم، باید بیشتر مشورت کنیم؟
undefined تصور رایج این است که تجربه، نیاز به همفکری را کم می‌کند. این نگاه، تخصص را با خودکفایی اشتباه می‌گیرد و باعث می‌شود پیچیدگی‌های پنهان یک مسئله تربیتی را نادیده بگیریم.
undefined اما حقیقت دقیقاً برعکس است. هرچه فرد باتجربه‌تر می‌شود، وادی تربیت را بیشتر شبیه یک « زمین مین‌گذاری‌شده » می‌بیند. او به خوبی ظرافت‌ها، تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و عواقب بلندمدت یک تصمیم را درک می‌کند و می‌داند که کوچکترین بی‌احتیاطی، عواقب جبران‌ناپذیری دارد. از این رو، ضرورت مشورت را بیش از هر کس دیگری حس می‌کند.
undefined آیا تجربه، ما را به سمت خودرأیی و اتکا به نفسِ تنها برده است، یا به سمت احتیاط بیشتر و جستجوی خرد جمعی؟
undefined برگرفته از کتاب « مشورت و هدایت, جایگاه خرد جمعی در تربیت »
#هنر_مشورت_در_تربیتundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۴۳

undefined روایت، فرصتی برای تأمل و بازاندیشی
undefinedگفت‌وگو درباره‌ی تجربیات، از یک‌سو برای دریافت‌کننده، زمینه‌ی شناخت عمیق‌تر و ایده‌هایی برای عمل در موقعیت‌های مشابه فراهم می‌آورد و از سوی دیگر، برای راوی فرصتی است برای تأمل و گاه بازنگری در مسیر.
undefinedآنچه موسسه متن در بیش از یک دهه گذشته در پی آن بوده، قرار گرفتن در چرخه‌ی استخراج، تدوین، تأمل و بازنگری در تجربیات تربیت مدرسه‌ای است؛ چرخه‌ای که حاصل آن، تجمیع حجم انبوهی از روایت‌ها و انتشار بیش از سی عنوان کتاب از تجربه‌نگاری مدیران، معلمان راهنما و معلمان، و نیز برگزاری رویدادها و دوره‌های گوناگون بوده است.
undefinedدر کنار این تلاش‌ها، دیگر مؤسسات تربیتی و آموزشی نیز فعالیت‌های ارزشمندی در همین مسیر دارند که مایلیم آن‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم تا ان‌شاءالله بر غنای این جریان هرچه بیشتر افزوده شود.
undefined همایش "خاطرات آسمانی"
تجمیع و برگزیده‌ای از خاطرات معلمان است.
undefinedلینک شرکت در رویداد:https://www.basaaer.com/conference/1404-conference/heavenly-memories
undefined روایت تربیت
دعوتی است برای بیان روایت‌های تربیتی.
undefinedلینک شرکت در مسابقه: https://keraamat.ir/Artics/60/مسابقه-روایت-تربیت
چنانچه فرصت‌های دیگری در این مسیر می‌شناسید، خوشحال می‌شویم آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.undefined
undefined@mmtn_irundefined mmtn.ir

۵:۵۹

thumbnail
undefined در سیزدهمین هفته از دوره‌ی معلم‌راهنمای بانوان، به دو مبحث مهم آموزشی و تربیتی پرداختیم: « کارکردهای اجرایی » و « فقه مدرسه ».
undefined️ در جلسه دوم کارکردهای اجرایی، به مولفه‌های سطح بالای کارکردهای اجرایی پرداختیم. کارکردهای اجرایی که ضمانت کننده موفقیت تحصیلی، شغلی و روابط اجتماعی در جامعه است.
undefined«هدف‌گذاری، اولویت‌بندی، برنامه‌ریزی، مدیریت زمان و نظارت بر خود» از مولفه‌های مهمی است که هم مربی خود باید در آن مهارت داشته باشد و هم به روش‌های تقویت این مولفه‌ها در دانش آموزان آگاهی داشته باشد.
undefined همچنین آموختیم که «فقه» به‌مثابه‌ی یک گیت (دروازه) هوشمند در مدرسه عمل می‌کند؛ هر فعالیت نوینی باید از این دروازه عبور کند تا مشروعیت خود را بسنجد و ما را از خطاهای پنهانِ مسیر آگاه سازد.
undefined و در همین راستا، با استثنائات سه‌گانه‌ی غیبت آشنا شدیم؛ یعنی زمانی که بیان یک نقص پنهان، نه‌تنها حرام نیست، بلکه برای مقاصد مهمی چون مشورت در استخدام یا راهنمایی و ارشاد ، ضروری می‌شود.
#با_معلم_راهنماundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۴۴

thumbnail
undefinedهنر جابه‌جایی هوشمندانه در جلسات با والدین
undefinedیک جلسه‌ی موفق با والدین، سناریویی ثابت و ازپیش‌نوشته‌شده نیست. هر جلسه فضایی زنده و پویاست و به انعطاف‌پذیری بالایی نیاز دارد. یک مربی حرفه‌ای می‌داند که باید متناسب با شرایط گفت‌وگو و واکنش‌های والدین ، سبک تعامل خود را هوشمندانه تغییر دهد.
undefinedیک مربی پخته، برای مدیریت این جلسات، چند سبک یا رویکرد کلیدی در جعبه‌ابزار خود دارد:
undefined رویکرد تعاملی : برای اعتمادسازی و درک متقابل.undefinedرویکرد اطلاع‌رسانی : برای انتقال شفاف داده‌ها و واقعیت‌های عینی.undefinedرویکرد مشاوره‌ای : برای حمایت عاطفی و همدلی در هنگام مواجهه با چالش‌های پیچیده.undefinedرویکرد همفکری : برای ایجاد راه‌حلی مشترک با والدین و تقویت حس مشارکت.undefined رویکرد دستوری : برای مواقعی که باید قاطعانه و محکم، خط‌مشی روشنی به والدین ارائه شود.
undefined️هنر اصلی، تشخیص همین لحظه‌ها و جابه‌جاییِ روان میان این سبک‌هاست . تسلط بر این مهارت، تفاوت میان یک گفت‌وگوی راهگشا و یک جلسه‌ی بی‌نتیجه و فرسایشی را رقم می‌زند.
undefinedبرگرفته از کتاب هنر تعامل با والدین دانش آموزان
#هنر_تعامل_با_والدینundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۰۶

thumbnail
undefinedگاهی بهترین حضور معلم‌راهنما، در صحنه نبودن است!
undefinedاثرگذاری عمیق تربیتی، با حضور دائمی در صحنه و امر و نهی مستقیم حاصل نمی‌شود. قدرت حقیقی یک راهبر، در هنرِ فضاسازی و هدایت پنهان نهفته است؛ جایی که تغییر، از درون دانش‌آموزان می‌جوشد، نه از بیرون.
در راهبری غیرمستقیم فضای عمومی، «تحقق اهداف تربیتیِ موردنظر بدون امر و نهی مستقیم» مدنظر است. مربی در این شکل از کار تربیتی به‌طور صریح، امر و نهیی به دانش‌آموزان نمی‌کند؛ اما اقداماتی انجام می‌دهد که در نهایت، به تحقق اهداف تربیتیِ موردنظر او منجر می‌شود.undefinedبا این رویکرد، معلم‌راهنما به یک کارگردان هوشمند تبدیل می‌شود؛ کسی که صحنه را با ظرافت می‌چیند، از واسطه‌های قابل‌اعتماد (مانند دانش‌آموزان فعال یا فارغ‌التحصیلان) به‌درستی بهره می‌برد و در نهایت، بدون ورود مستقیم و ایجاد مقاومت، اهداف تربیتی را محقق می‌سازد.
undefinedاینجاست که در پشت صحنه، « سلسله‌جنبان » اتفاقات مثبت خواهید بود.
undefinedبرشی از کتاب «مهارت‌های راهبری جمع دانش‌آموزان، جلد اول: فضاسازی و انگیزش»، در دست انتشار
#راهبری_جمعundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۳۸

thumbnail
undefined دومین جلسه از سلسله جلسات « هنر تعامل با والدین » با حضور آقای حسین‌زاده در موسسه متن برگزار شد و به بررسی اصول کلیدی و حرفه‌ای مدیریت جلسات با اولیا اختصاص یافت.
undefined در این جلسه بر این نکته کلیدی تأکید شد که رفتار کودک، آینه خانه و خانواده است. اگر دانش‌آموزی رفتارهای ناهنجار دارد، در اغلب موارد علت را باید در خانواده جستجو کرد. بنابراین، تعامل با والدین نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت انکارناپذیر برای حل ریشه‌ای مسائل است.
undefined️ به همین دلیل، تعامل با والدین امری بسیار ظریف است. کوچکترین غفلت یا برخورد نادرست می‌تواند یک ارتباط را برای همیشه قطع کند. والدینی که به مدرسه و مربی بدبین شوند، ناخواسته به نیرویی تبدیل می‌شوند که تمام تلاش‌های تربیتی شما را در ذهن فرزندشان خنثی می‌کنند.
undefined و در نهایت، راهکار عملی برای مدیریت این جلسات حساس: ورود به اتاق ملاقات بدون آمادگی و سناریوی قبلی، یک خطای بزرگ حرفه‌ای است. معلم راهنما باید مانند یک کارگردان ، فرمان گفتگو را در دست داشته باشد و اجازه ندهد جلسه از اهداف تربیتی خود خارج شود.
#هنر_تعامل_با_والدین
undefined@mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۴۸

thumbnail
undefined وقتی شاگرد معمولی، نابغه کلاس می‌شود!
undefined در یک آزمایش علمی، زمانی که معلمان باور کردند دانش‌آموزان عادی، استعداد درخشانی دارند، آن دانش‌آموزان واقعاً پیشرفت چشمگیری کردند.
undefined این پدیده‌ی قدرتمند نشان می‌دهد که « برآورد معلم » و نگاه مثبت او به شاگردانش، یک نظر شخصی نیست، بلکه عاملی است که می‌تواند آینده‌ی تحصیلی آن‌ها را مستقیماً شکل دهد.
undefined قضاوت‌های ذهنی منفی ما درباره‌ی یک دانش‌آموز، می‌تواند به بزرگ‌ترین مانع در مسیر رشد و شکوفایی استعدادهای او تبدیل شود.
undefined برشی از درس مهارت‌های کلاس‌داری ، دوره‌ی مهارت‌های پایه معلم‌راهنمای بانوان
#با_معلم_راهنماundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۳۱

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumbnail
undefined فرارسیدن ایام فاطمیه و شهادت مظلومانه‌ی ام‌ابیها، حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) ، تسلیت باد.
undefined ایام فاطمیه، فراتر از یک سوگواری، یک مدرسه‌ی بصیرت و ولایت‌مداری است. احیای یاد و سیره‌ی فاطمی در مجالس روضه و توسل، نه‌تنها گره‌گشایی است، بلکه جوهره‌ی تربیت را در اعماق وجود تقویت می‌کند.
undefined رسالت اصلی ما در مدرسه، کاشتن بذر معرفت و محبت فاطمی در جان دانش‌آموزان است؛ محبتی که با شجاعت در دفاع از حق و مرزبانی از حریم ولایت گره خورده باشد.
undefined هدف نهایی آن است که ولایت و محبت اهل بیت (ع) و منش آنان ، به پرچم هویتی آنان بدل گردد و در تمام شئون زندگی‌شان برافراشته بماند.
undefined@mmtn_irundefined mmtn.ir

۶:۰۰

thumbnail
undefined دهمین دورهمی معلمان راهنما با تمرکز بر چالش سنگین و پیچیده‌ی « مدیریت سوگ و فقدان در محیط مدرسه » و با حضور جمعی از معلمان دغدغه‌مند، مربیان و کارشناسان برگزار شد.
undefined در این نشست صمیمی که با رویکردی کارگاهی، به نقش حیاتی معلم در همراهی و آرامش‌بخشی به دانش‌آموزان سوگوار پرداخته شد و راهکارهای عملی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
undefined مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو:
undefined راهبردهای معلم‌راهنما: اقدامات مؤثر برای ایجاد ارتباط امن، پرهیز از ترحم آسیب‌زا و آغاز گفت‌وگو.undefined آسیب‌شناسی مداخلات نادرست: بررسی رفتارهای رایج اما آسیب‌زا و تأکید بر اهمیت سکوت حساب‌شده به‌جای کلام نسنجیده.undefined تاب‌آوری و خودمراقبتی معلم: لزوم توجه معلم به سلامت روان خود برای پیشگیری از فرسودگی و ترومای ثانویه.undefined نقش ساختار مدرسه: اهمیت حفظ روتین‌ها و برنامه‌های قابل‌پیش‌بینی برای ایجاد احساس امنیت در دانش‌آموز.undefined مفهوم گسترده‌ تروما: گفتگو در خصوص مفاهیمی مانند طلاق، مهاجرت، رهاشدگی و اهمیتِ حساسیت معلم راهنما.
undefined خلاصه‌ی کاربردی از نکات کلیدی و راهکارهای عملی ارائه‌شدهhttps://B2n.ir/gk9527
#دورهمی_معلمان_راهنماundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۲۴

thumbnail
undefined در میدان تربیت، هر زاویه‌ی دید جدید، یک چراغ برای یافتن مسیر امن است.
undefined وقتی با یک رفتار پیچیده‌ی دانش‌آموز روبه‌رو می‌شویم، طبیعتاً آن را بر اساس دیدگاه و تجربه‌ی خودمان تحلیل می‌کنیم. خطر اینجاست که در این تحلیل فردی، بسیاری از زوایای پنهان مسئله از چشم ما دور بماند .
undefined اینجا ارزش حیاتی « نظرات متعارض » در جلسات مشورتی مشخص می‌شود. هر تحلیل متفاوتی که ارائه می‌شود، یک احتمال جدید را روشن می‌کند. این تعارض‌ها باعث می‌شود مسئله از زوایای گوناگون بررسی شود و به تحلیلی جامع و پخته برسیم؛ کاری که یک نفر به‌تنهایی از عهده‌ی آن برنمی‌آید.
undefined در جلسات همفکری، آیا هدف رسیدن به تأیید تحلیل خودمان است یا کشف ابعاد جدید مسئله ؟
undefined برگرفته از کتاب روش های شناخت دانش‌آموزان در مدرسه
#هنر_مشورت_در_تربیتundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۳۱

thumbnail
undefined در هفته‌ی چهاردهم دوره‌ی مهارت‌های پایه معلم‌راهنمای بانوان که به میزبانی دبیرستان نیکان برگزار شد، درس‌های « فقه مدرسه » و « رشد جسمی » تدریس گردید.
undefined در مبحث رشد جسمی، این نکته تبیین شد که تربیت، یکپارچه است؛ چراکه سلامت معنوی و روانی، بر پایه‌ی سلامت جسم استوار است و عقل سالم در بدن سالم است.
undefined️ شاه‌کلیدِ ایفای این نقش، داشتن نگاهی جامع و فراتر از کلاس است. معلم‌راهنمایی که دانش‌آموز را چون فرزند خود بداند و دقیق باشد، گاهی می‌تواند با یک نگاه، خانواده‌ای را از خطری بزرگ نجات دهد .
undefined و در نهایت، در مبحث فقه مدرسه این اصل بررسی شد که در ارشاد جاهل (آگاه‌سازی)، روش انتقال مفاهیم اهمیت ویژه‌ای دارد؛ از تذکر درباره‌ی گناهان ناآگاهانه مانند غیبت، تا تبیین فلسفه‌ی حجاب با این بیان فطری که: « خدا این‌گونه دوست دارد ».
#با_معلم_راهنماundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۴۰

thumbnail
undefined گران‌ترین جایزه، همیشه مادی نیست!
undefined« توجه » یکی از قدرتمندترین و در عین حال، در دسترس‌ترین ابزارهای تربیتی است.
هسته‌ی مرکزی هر تشویقی، دریافت توجّه، است. بچّه‌های امروز نیاز بیش‌تری به توجّه دارند. فضای عمومی مثبت مدرسه و دقت مربّیان به عملکرد دانش‌آموزان می‌تواند چنین تشویق‌هایی را برای دانش‌آموزان در پی داشته باشد؛ یعنی فضای مدرسه به‌گونه‌ای باشد که وقتی نوجوان در نقطه‌ای تحرّک یا فعّالیّت مثبتی انجام می‌دهد، مورد توجّه و احترام قرار گیرد.
undefined به جای یک «صدآفرین» تکراری برای همه، توصیفی دقیق و شخصی از کار یک دانش‌آموز معجزه می‌کند. این «توجه» هدفمند، جایگزینی هوشمندانه برای جوایز مادی است که اثرشان به‌مرور کم می‌شود.
undefinedاو باید احساس کند که به‌طور ویژه دیده شده است و جایزه‌ای دریافت کرده که به او هویت و انگیزه‌ی درونی می‌بخشد.
undefined برشی از کتاب « مهارت‌های راهبری جمع دانش‌آموزان، جلد اول: فضاسازی و انگیزش»، در دست انتشا ر.
#راهبری_جمعundefined @mmtn_irundefined mmtn.ir

۱۵:۳۳