۲۵ خرداد
[۱۴۰۳/۰۳/۲۴]#گزارش
۱۳:۵۷
۱۳:۵۷
۱۳:۵۷
۱۳:۵۷
۱۳:۵۷
۲۶ خرداد
یک معلم آماده
معلّم باید با برنامه و آمادگی سر کلاس برود، دانشآموزان خیلی سریع معلّم بیبرنامه را میشناسند. اگر معلّمی سرکلاس برود و تازه از دانشآموزان بپرسد تا کجا درس دادهام، از ارزش کارش کاسته میشود. اگر تکلیفی -هرچند کوچک- برای دانشآموزان معیّن کردید، حتماً جلسهی بعد آن را تحویل بگیرید. اگر با بیتوجّه از کنار تکلیف بگذرید، تکالیف بعدی را با بیرغبتی انجام میدهند یا اصلاً انجام نمیدهند.
از کتاب #معلمان_دینی؛ تجربیات آموزشی و تربیتی۱
محتوای این مجموعه، مصاحبه با 23 تن از معلمان باسابقه در مقاطع مختلف تحصیلی (از پیش دبستان تا دبیرستان) است که از تجربیات خود در این حوزهی مهم و حساس گفتهاند.
021-22226150
@info_mmtn
mmtn.ir
@mmtn_ir
معلّم باید با برنامه و آمادگی سر کلاس برود، دانشآموزان خیلی سریع معلّم بیبرنامه را میشناسند. اگر معلّمی سرکلاس برود و تازه از دانشآموزان بپرسد تا کجا درس دادهام، از ارزش کارش کاسته میشود. اگر تکلیفی -هرچند کوچک- برای دانشآموزان معیّن کردید، حتماً جلسهی بعد آن را تحویل بگیرید. اگر با بیتوجّه از کنار تکلیف بگذرید، تکالیف بعدی را با بیرغبتی انجام میدهند یا اصلاً انجام نمیدهند.
از کتاب #معلمان_دینی؛ تجربیات آموزشی و تربیتی۱
۱۵:۱۹
۲۷ خرداد
با بچهها حرف بزن!
گفتن برخی مطالب بسیار سودمندتر از مسکوت گذاشتن آنها است و دوستی هم از این موارد است؛ یعنی اینکه به دانشآموز یاد بدهیم چگونه دوست انتخاب کند، چگونه دوست خوب را نگهدارد، چه مواردی به دوستی آسیب میزند و... . این مطالب را هیچکس به بچّهها نمیگوید. روابط دوستانهی بچّهها یا بهصورت طبیعی شکل میگیرد یا نمیگیرد و بخشی از آن نیز به انحراف کشیده میشود؛ در حالی که برای هیچکدام از این حالتها، آموزش و تحذیری نمیبینند.
از کتاب #تقویت_دوستیهای_دانشآموزان_درمدرسه«
mmtn.ir
@mmtn_ir
گفتن برخی مطالب بسیار سودمندتر از مسکوت گذاشتن آنها است و دوستی هم از این موارد است؛ یعنی اینکه به دانشآموز یاد بدهیم چگونه دوست انتخاب کند، چگونه دوست خوب را نگهدارد، چه مواردی به دوستی آسیب میزند و... . این مطالب را هیچکس به بچّهها نمیگوید. روابط دوستانهی بچّهها یا بهصورت طبیعی شکل میگیرد یا نمیگیرد و بخشی از آن نیز به انحراف کشیده میشود؛ در حالی که برای هیچکدام از این حالتها، آموزش و تحذیری نمیبینند.
۱۳:۵۵
۲۹ خرداد
حواسمان هست؟
مربی باید محیطی را ایجاد کند که دانشآموزان هنگام گفتگو با او احساس امنیت کنند. او نباید در مقابل زورگو با قربانی صحبت کند چون ترس از تلافی، اغلب قربانیان را ساکت نگه می دارد. پس باید مطمئن شود زمانی را برای این گفتگو در نظر گرفته که کسی از آن مطلع نیست.
در راهرو ایستاده بودیم و میخواستم با یکی از دانشآموزان صحبت کنم؛ اما او از من خواست تا به مکان دیگری برویم؛ در واقع نوجوان متوجه این موضوع هست که افراد زورگو، هنگامی که ببینند او با ما صحبت میکند، به او سختتر خواهند گرفت.
چنین نکاتی را چقدر مهم میدانید؟ منتظر تجربیات و نظرات شما هستیم!
#تجربهنگاری #حلقهها #قلدری
mmtn.ir
@mmtn_ir
در راهرو ایستاده بودیم و میخواستم با یکی از دانشآموزان صحبت کنم؛ اما او از من خواست تا به مکان دیگری برویم؛ در واقع نوجوان متوجه این موضوع هست که افراد زورگو، هنگامی که ببینند او با ما صحبت میکند، به او سختتر خواهند گرفت.
#تجربهنگاری #حلقهها #قلدری
۱۵:۲۹
۳۱ خرداد
دانشآموزان بیمشکل هم حقی دارند!
یکی از دانشآموزان دوم دبیرستان را صدا کردم تا با او صحبت کنم. خندید و گفت: «در 5 سالی که به این مدرسه آمدهام، اولین باری است که یک نفر میخواهد با من صحبت کند!» معلمراهنمای اول دبیرستانش هم خودم بودم، پروندهاش را که بررسی کردم دیدم چندبار با او قرار گذاشتهام اما فرصت نشده بود و چون دانشآموز بیمشکلی بود، از او غافل شده بودم.
برگرفته از کتاب #نقش_و_جایگاه_معلمراهنما
mmtn.ir
@mmtn_ir
یکی از دانشآموزان دوم دبیرستان را صدا کردم تا با او صحبت کنم. خندید و گفت: «در 5 سالی که به این مدرسه آمدهام، اولین باری است که یک نفر میخواهد با من صحبت کند!» معلمراهنمای اول دبیرستانش هم خودم بودم، پروندهاش را که بررسی کردم دیدم چندبار با او قرار گذاشتهام اما فرصت نشده بود و چون دانشآموز بیمشکلی بود، از او غافل شده بودم.
۱۵:۴۰
۲ تیر
۳ تیر
پلی میان خانه و مدرسه
معلم راهنما قرار است بین خشکی مدرسه و مهربانی خانواده، هنرمندی کند و با دانشآموز ارتباط داشته باشد. او نماینده بخش اداری مدرسه نیست و نباید درگیر همهی خشکیهای مدرسه شود. از طرف دیگر خانواده هم نیست و نباید درگیر همهی مسائل عاطفی خانواده شود. معلمراهنما شخصیت مستقل و مجزایی دارد که هم باید مدرسهای باشد هم خانوادهای. او، هم باید بتواند به اصطلاح دوره را جمع کند هم باید بتواند با بچهها ارتباط برقرار نماید.
برگرفته از کتاب #نقش_و_جایگاه_معلمراهنما
mmtn.ir
@mmtn_ir
معلم راهنما قرار است بین خشکی مدرسه و مهربانی خانواده، هنرمندی کند و با دانشآموز ارتباط داشته باشد. او نماینده بخش اداری مدرسه نیست و نباید درگیر همهی خشکیهای مدرسه شود. از طرف دیگر خانواده هم نیست و نباید درگیر همهی مسائل عاطفی خانواده شود. معلمراهنما شخصیت مستقل و مجزایی دارد که هم باید مدرسهای باشد هم خانوادهای. او، هم باید بتواند به اصطلاح دوره را جمع کند هم باید بتواند با بچهها ارتباط برقرار نماید.
۲۰:۰۱
۵ تیر
معلمراهنما یعنی کسی که حواسش به کار دانشآموز است و مواظب است که زمین نخورد. اگر بر سر یک دوراهی باشید و روی تابلوی یکی از راهها نوشته شده باشد «شاید برود قم»، به آن اعتماد میکنید؟! خود کلمهی «راهنما» بار سنگینی دارد که باید در تعاریف به آن اشاره شود. برای همین فرمودند: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلناسِ إِمَاماً...» این جا نقطهی حساسی است.
برگرفته از کتاب #نقش_و_جایگاه_معلمراهنما
mmtn.ir
@mmtn_ir
۱۷:۱۶
۹ تیر
همهی کادر مدرسه مسئول امور تربیتی هستند
سالها پیش که برای گزینش به آموزش و پرورش مراجعه کردم، پرسیدند: شما مسئول امور تربیتی مدرسه هستید؟ پاسخ دادم: مسئول امور تربیتی یعنی چه؟! همهی دستاندرکاران و معلّمان مدرسه، مسئولان امور تربیتی هستند. رفتار معلّم ریاضی و دیگران اعمّ از نوع راه رفتن، غذاخوردن، حرف زدن، خندیدن، لباس پوشیدن، شوخی کردن، برخورد با همکاران و دانشآموزان و... برای دانشآموزان الگو است و آنان از این طریق، تربیت میشوند.
برگرفته از کتاب #معلمان_دینی؛ تجربیات آموزشی و تربیتی۱
mmtn.ir
@mmtn_ir
سالها پیش که برای گزینش به آموزش و پرورش مراجعه کردم، پرسیدند: شما مسئول امور تربیتی مدرسه هستید؟ پاسخ دادم: مسئول امور تربیتی یعنی چه؟! همهی دستاندرکاران و معلّمان مدرسه، مسئولان امور تربیتی هستند. رفتار معلّم ریاضی و دیگران اعمّ از نوع راه رفتن، غذاخوردن، حرف زدن، خندیدن، لباس پوشیدن، شوخی کردن، برخورد با همکاران و دانشآموزان و... برای دانشآموزان الگو است و آنان از این طریق، تربیت میشوند.
۱۴:۳۱
۱۰ تیر
دهمین دوره مهارتهای پایه معلمراهنما
مرداد ماه تا اسفند ماه ۱۴۰۳
پنجشنبهها ساعت ۷:۳۰ الی ۱۲:۱۵
توضیحات و پیش ثبت نام از طریق لینک زیر:https://mmtn.ir/events/fa/mr-10.html
در صورت هر گونه پرسش، به شناسه @info_mmtn پیام دهید.
mmtn.ir
@mmtn_ir
در صورت هر گونه پرسش، به شناسه @info_mmtn پیام دهید.
۱۴:۲۹
۱۲ تیر
رهبری در قلب مدرسه
نباید در مدرسه به گونهای رفتار کنیم که به معلمراهنما بگویند فرمانده یا از ترس بگویند: «فلانی آمد، مراقب باشید!» معلمراهنما باید رهبر باشد. اگر این اتفاق بیفتد محبوبیت ایجاد میشود، بچهها نزدیکتر میشوند و از او تأثیرات بیشتری میپذیرند.
برگرفته از کتاب #نقش_و_جایگاه_معلمراهنما
mmtn.ir
@mmtn_ir
نباید در مدرسه به گونهای رفتار کنیم که به معلمراهنما بگویند فرمانده یا از ترس بگویند: «فلانی آمد، مراقب باشید!» معلمراهنما باید رهبر باشد. اگر این اتفاق بیفتد محبوبیت ایجاد میشود، بچهها نزدیکتر میشوند و از او تأثیرات بیشتری میپذیرند.
۱۴:۳۰
۱۷ تیر
شناسه @info_mmtn پاسخگوی سوالات شما خواهد بود.
۱۲:۵۹
۲۴ تیر
چه فرصتی بهتر از ایناگر معلّم بتواند در فضاهایی مانند مناسبتها با دانشآموزان همراهی کند، ارتباط بهخوبی شکل میگیرد. در مناسبتها، بچّهها حال و هوای خوبی برای برقراری ارتباط دارند. اگر معلّم بتواند مثلاً در ماه محرّم فعالیتهایی تعریف کند که بچّهها در آن سهمی پیدا کنند و خود نیز با آنان همراه شود، بستر خوبی برای این منظور فراهم میشود.
️برگرفته از کتاب #معلمان_دینی؛ تجربیات آموزشی و تربیتی۳
mmtn.ir
@mmtn_ir
۹:۰۶
۱ مرداد
از آن روز، به هندسه علاقهمند شدم.
سر جلسهی امتحان یک سؤال را نوشتم و دستم را گذاشتم زیر چانهام! معلم آمد و گفت: چرا نمینویسی؟ گفتم: بلد نیستم. گفت: مگر سر کلاس نبودی؟ گفتم: چرا ولی یاد نگرفتم. بچهها یکییکی برگهها را دادند و رفتند و من ماندم سر کلاس. ایشان گچ را برداشت و نوشت: سوال 1، و آن را حل کرد. پرسید: یاد گرفتی؟ گفتم: بله. گفت: سؤال ۲ به آن قضیهی هندسی، سر کلاس اشاره میکند... خلاصه ۶ سؤال را حل کرد. بعد تخته را پاک کرد، ورقهی من را هم پاره کرد و یک ورقهی نو گذاشت روی میزم و گفت: هرچه یاد گرفتهای بنویس، این نمرهی توست.
برگرفته از کتاب از کتاب #معلمان_دینی؛ تجربیات آموزشی و تربیتی۲
mmtn.ir
@mmtn_ir
سر جلسهی امتحان یک سؤال را نوشتم و دستم را گذاشتم زیر چانهام! معلم آمد و گفت: چرا نمینویسی؟ گفتم: بلد نیستم. گفت: مگر سر کلاس نبودی؟ گفتم: چرا ولی یاد نگرفتم. بچهها یکییکی برگهها را دادند و رفتند و من ماندم سر کلاس. ایشان گچ را برداشت و نوشت: سوال 1، و آن را حل کرد. پرسید: یاد گرفتی؟ گفتم: بله. گفت: سؤال ۲ به آن قضیهی هندسی، سر کلاس اشاره میکند... خلاصه ۶ سؤال را حل کرد. بعد تخته را پاک کرد، ورقهی من را هم پاره کرد و یک ورقهی نو گذاشت روی میزم و گفت: هرچه یاد گرفتهای بنویس، این نمرهی توست.
۱۶:۴۴
۳ مرداد
اولیا به هیچ وجه نباید معلّمان را در نظر بچّهها اشتباهکار جلوه دهند. معلّم خودش باید اشتباه خود را تصحیح کند تا اثرگذاریاش را از دست ندهد.
برگرفته از کتاب #شور_شیرین
mmtn.ir
@mmtn_ir
۱۴:۰۱
۵ مرداد
خاطرهی آن روز برفییکی از فارغالتحصیلان تعریف میکرد: در یک روز برفی زمستانی، دانشآموزان مشغول بازی بودند و مدیرمان از مسئولان خواست 10 دقیقه به زنگ تفریح اضافه کنند تا بازی بچهها خراب نشود و بتوانند کمی بیشتر برفبازی کنند... همین که این خاطره، در ذهن آن شخص ماندگار شده، نشان میدهد این تصمیمی که در شرایط خاص گرفته شده، اقدامی مفید و اثرگذار بوده است؛ ضمناً به دانشآموزان نشان داده، مدرسه به نیازها آنان توجّه میکند و حاضر است در این موقعیت تکرارنشدنی، از چهارچوب خود نیز خارج شود.
️برگرفته از گفتگو با دکتر فیاضبخش از مجموعه #تجربهنگاری_مدیران#بهزودی
mmtn.ir
@mmtn_ir
۱۶:۲۷