چون می فرماید و ذِلَّةٌ فی الحیوةِ الدنیا بعد می فرماید وَکَذلکَ نَجزِی المُفتَرین
۱۸:۵۰
چون می فرماید وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُفْتَرِينَ
روی سلیقه خودش یک راه دیگری می رود رضای خدا را یک چیز دیگری احساس می کند
کسانی که افتراء به خدا ببندند بگوید اقتصاد اسلامی این است حکومت اسلامی این است سیاست اسلامی این است چیزی که خدا نگفته از پیش خودش می گوید و بعد هم می گوید راه خدا این است
به نوعی به خدا افترا ببندند در همین دنیا ذلیل می شوند
۱۸:۵۰
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
۱۸:۵۰
__
۳:۱۹
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِبِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَالَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تَابُوا مِنْ بَعْدِهَا وَآمَنُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٥٣﴾
و آنان که مرتکب بدی ها شدند، سپس بعد از آن توبه کردند، وایمان آوردند [امیدوار باشند که] یقیناً پروردگارت پس از آن [توبه وایمان] بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۵۳)


وَلَمَّا سَكَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْوَاحَ ۖ وَفِي نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَةٌ لِلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ ﴿١٥٤﴾
وهنگامی که خشم موسی فرو نشست، الواح را برگرفت، و در نوشته هایش برای کسانی که از [مخالفت بافرمان های] پروردگارشان میترسند، هدایت ورحمت بود. (۱۵۴)
#تفسیر
#سوره_اعراف_آیه_۱۵۴_۱۵۳
وَالَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تَابُوا مِنْ بَعْدِهَا وَآمَنُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٥٣﴾
وَلَمَّا سَكَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْوَاحَ ۖ وَفِي نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَةٌ لِلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ ﴿١٥٤﴾
۳:۲۴
وَالَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ کسانی که کار بد کرده اند
ثُمَّ تَابُوا مِن بَعْدِهَا بعد از عمل سیئه، بعد از کار خلاف توبه می کنند و ایمان می آورند
ثُمّ تابوا
از رحمت خدا نباید مایوس شد گرچه قصد کشتن انبیا را کرده باشیم
۳:۲۴
وَالَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تَابُوا مِن بَعْدِهَا
منتها توبه هر خلافی جبران همان کار است
گفته إنّ
لام لَغفور
کلمه غافر نگفته غفور گفته است رحیم گفته است
۳:۲۵
وَلَمَّا سَكَتَ عَن مُّوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْوَاحَ وَفِي نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ
سَكَتَ عَن مُّوسَى الْغَضَبُ خشم موسی فرونشست آن الواحی را که پرت کرده بود
أَخَذَ
وَفِي نُسْخَتِهَا
رحمة و هدی برای کسی که لِّلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ
یعنی فقط از خدا می ترسند نه از طاغوت ها، ، نه از حرف مردم، نه از نیش ها و نوش ها،
۳:۲۵
هدی و رحمة الذین هم لربهم یرهبون
ما را از کسانی قرار بده که متقین و لربّهم یرهبون هستند دل ما را طوری قرار بده که آیات الهی در تو اثر مثبت داشته باشد.
والسلام علیکم و رحمة الله
۳:۲۵
کانال عطر خدا
۳:۵۶
۱۷:۲۱
1_1442475258.mp3
۱۰:۵۲-۲.۶۸ مگابایت
۱۷:۲۴
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِبِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَاخْتَارَ مُوسَىٰ قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِمِيقَاتِنَا ۖ فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَإِيَّايَ ۖ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا ۖ إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَنْ تَشَاءُ وَتَهْدِي مَنْ تَشَاءُ ۖ أَنْتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۖ وَأَنْتَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ ﴿١٥٥﴾
موسی از میان قومش هفتاد مرد را برای میعادگاه ما بر گزید؛ پس هنگامی که [به سبب درخواست نابجایشان] آن زلزله شدید نابود کننده، آنان را فرا گرفت، گفت: پروردگارا! اگر می خواستی میتوانستی همه آنان و مرا پیش از این هلاک کنی [ای کاش پیش از این هلاک می کردی تا بنی اسرائیل گمان نکنند که مرا در این حادثه توطئه و مکری بوده] آیا ما را به خاطر گناهی که سبک مغزانمان مرتکب شدند، هلاک می کنی؟ این [حادثه] چیزی جز آزمایش تو نیست، هر که را بخواهی [به آزمایشت] گمراه می کنی، و هر که را بخواهی هدایت می نمایی، تو سرپرست و یاور مایی، ما را بیامرز و به ما رحم کن که تو بهترین آمرزندگانی. (۱۵۵)
#تفسیر
#سوره_اعراف_آیه_۱۵۵
وَاخْتَارَ مُوسَىٰ قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِمِيقَاتِنَا ۖ فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَإِيَّايَ ۖ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا ۖ إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَنْ تَشَاءُ وَتَهْدِي مَنْ تَشَاءُ ۖ أَنْتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۖ وَأَنْتَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ ﴿١٥٥﴾
۱۷:۲۴
وَاخْتَارَ مُوسَىٰ قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِّمِيقَاتِنَا حضرت موسی وقتی که می خواست به میقات کوه طور برود از هفتصد نفر هفتاد نفر را انتخاب کرد که با هم برای مناجات به کوه طور بروند
حالا دفعه اول بوده دفعه دوم بوده کاری نداریم آن جا تقاضا کردند
أرِنا اللهَ جهرةً
ما می خواهیم خدا را علنی ببینیم
بهانه گرفتند فکر کردند خدا هم جسم است با این چشم ها می شود دید به خاطر این تقاضای ناجور شان این ها را زلزله گرفت و همه مردند
فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ این ها از دنیا رفتند. یک زمین لرزه شد. موسی خیلی در هم ریخت
قَالَ رَبِّ
خدا جان
لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُم مِّن قَبْلُ وَإِيَّايَ می خواستی زودتر این ها را می کشتی مرا هم می کشتی من به مردم گفتم می روم تورات بیاورم
حالا این ها را به قربانگاه بردی این ها را به کشتن دادی؟! من حالا چه خاکی به سرم بکنم جواب مردم را چه بدهم؟ زودتر می خواستی مرگ مان بدهی مرگ مان می دادی
#تفسیر
#سوره_اعراف_آیه_۱۵۵
حالا دفعه اول بوده دفعه دوم بوده کاری نداریم آن جا تقاضا کردند
أرِنا اللهَ جهرةً
بهانه گرفتند فکر کردند خدا هم جسم است با این چشم ها می شود دید به خاطر این تقاضای ناجور شان این ها را زلزله گرفت و همه مردند
فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ این ها از دنیا رفتند. یک زمین لرزه شد. موسی خیلی در هم ریخت
قَالَ رَبِّ
لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُم مِّن قَبْلُ وَإِيَّايَ می خواستی زودتر این ها را می کشتی مرا هم می کشتی من به مردم گفتم می روم تورات بیاورم
حالا این ها را به قربانگاه بردی این ها را به کشتن دادی؟! من حالا چه خاکی به سرم بکنم جواب مردم را چه بدهم؟ زودتر می خواستی مرگ مان بدهی مرگ مان می دادی
۱۷:۲۵
أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا
حالا چهار تا بی خرد یک حرفی زدند و گفتند
ما خدا را می خواهیم ببینیم تقاضای غلطی کردند تو همه مان را گرفتی؟ بعد گفت بالاخره
إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ این هلاکت هم یک آزمایشی از توست
می خواهی مرا آزمایش کنی
تُضِلُّ بِهَا مَن تَشَاءُ وَتَهْدِي مَن تَشَاءُ
هر کسی را بخواهی هدایت می کنی هر کسی را هم بخواهی گمراه می کنی
. أَنتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَاتو ولی ما هستی و ما را ببخش و رحم مان کن و تو بهترین بخشنده هستی.
اما هفتاد نفر، این کلمه هفتاد عرض کردم در قرآن اصلا در فرهنگ اسلام سه تا عدد مرموز داریم هفت، چهل و هفتاد.
مثلا در سجده هفت جای ما به سجده می رسد، طواف دور خانه خدا هفت تاست، ایام هفته هفت تاست، آسمان ها هفت هاست، سعی صفا و مروه هفت تاست، پرتاب سنگ به جای شیطان هفت تاست، سوره حمد هفت تا آیه دارد
.
چهل هم خیلی همین طور است از هر سمت چهل تا خانه همسایه است، هر کسی چهل تا حدیث را حفظ کند قیامت فقیر مبعوث نمی شود
#تفسیر
#سوره_اعراف_آیه_۱۵۵
ما خدا را می خواهیم ببینیم تقاضای غلطی کردند تو همه مان را گرفتی؟ بعد گفت بالاخره
إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ این هلاکت هم یک آزمایشی از توست
می خواهی مرا آزمایش کنی
تُضِلُّ بِهَا مَن تَشَاءُ وَتَهْدِي مَن تَشَاءُ
. أَنتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَاتو ولی ما هستی و ما را ببخش و رحم مان کن و تو بهترین بخشنده هستی.
.
۱۷:۲۵
۱۷:۲۶
قرآن می فرماید
الله اعلم حیثُ یَجعَل رسالتَه
خدا می داند رسالتش را به چه کسی واگذار کند بنابراین فرمایش به حضرت مهدی علیه السلام اشاره می کند
حضرت موسی هفتاد نفر را انتخاب کرد ، انتخاب موسی درست نبود. انتخاب پیامبر اولواالعزم درست نبود .چرا درست نبود؟
برای این که انبیا هم طبق ظاهر عمل می کنند به علم غیب که عمل نمی کنند روایت داریم پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند إنّما اقضی ببنکم بالشهادة و الأیمان
من اگر دو نفر آمدند گفتند. یکی گفت این قالی مال من است یکی گفت نه خیر آن قالی مال من است من می گویم هر کدام شاهد دارید بیاورید.من از علم غیبم استفاده نمیکنم
که از علم غیب از خدا بپرسم که خدایا تو به من بگو قالی مال کدام است؟
#تفسیر
#سوره_اعراف_آیه_۱۵۵
خدا می داند رسالتش را به چه کسی واگذار کند بنابراین فرمایش به حضرت مهدی علیه السلام اشاره می کند
برای این که انبیا هم طبق ظاهر عمل می کنند به علم غیب که عمل نمی کنند روایت داریم پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند إنّما اقضی ببنکم بالشهادة و الأیمان
که از علم غیب از خدا بپرسم که خدایا تو به من بگو قالی مال کدام است؟
۱۷:۲۶
یعنی زندگی امام ها بنا نیست با دعا و معجزه باشد دعا و معجزه یک جاهایی استثنایی است برای این که بدانند او یک ربطی با یک دنیای دیگر دارد، زندگی روزمره شان طبیعی است
أنا بشرٌ مثلکم..
این که می گوید حضرت موسی هفتاد نفر را
این اصل گزینش در اسلام قابل قبول است
بعد هم معلوم می شود مردن از تحمل فشار حرف مردم راحت تر است چون موسی گفت کاش مرده بودم این صحنه را نمی دیدم
گفت هفتاد نفر خوب ها را انتخاب کردی بردی قربانگاه به کشتن دادی حالا جواب حرف مردم را چه بدهم؟ کاش مرده بودم
یعنی پیداست مردن آسانتر از فشار حرف مردم است.
۱۷:۲۷
گاهی هم که قهر خدا می رسد خشک و تر با هم می سوزد
أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا
یک آیه داریم وتتّقوا فتنةً لاتصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّةً
از فتنه هایی که وقتی آتشش گرفت همه با هم می سوزند بترسید ،یعنی خشک و تر قاطی هم می سوزد
. بهانه گیری سفهاست چون این ها گفتند می خواهیم خدا را علنی ببینیم!
عصا افتاد اژدها شد از همین کار باید قدرت خدا را ببینی، ساحر ها با یک لحظه ایمان آوردند شما این همه معجزه می بینید ایمان نمی آورید؟؟!
هیچ پیامبری به اندازه حضرت موسی معجزه نشان مردم نداد و هیچ امتی هم به اندازه بنی اسرائیل این قدر لجبازی نکردند
و خدا به بهانه گیر سفیه گفته است.
بلاها و حوادث هم گاهی فتنه هستند یعنی وسیله امتحانند بعد گفت
أَنتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا در دعا می گویند وقتی می خواهید دعا کنید از خدا ستایش کنید و اول هم بگوید اغفر لنا
یعنی تا صفحه روح از گناه پاک نشود مشمول رحمت نمی شود بعد بگو وَارْحَمْنَا.
والسلام علیکم و رحمة الله
#تفسیر
#سوره_اعراف_آیه_۱۵۵
أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا
یک آیه داریم وتتّقوا فتنةً لاتصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّةً
از فتنه هایی که وقتی آتشش گرفت همه با هم می سوزند بترسید ،یعنی خشک و تر قاطی هم می سوزد
. بهانه گیری سفهاست چون این ها گفتند می خواهیم خدا را علنی ببینیم!
عصا افتاد اژدها شد از همین کار باید قدرت خدا را ببینی، ساحر ها با یک لحظه ایمان آوردند شما این همه معجزه می بینید ایمان نمی آورید؟؟!
هیچ پیامبری به اندازه حضرت موسی معجزه نشان مردم نداد و هیچ امتی هم به اندازه بنی اسرائیل این قدر لجبازی نکردند
و خدا به بهانه گیر سفیه گفته است.
بلاها و حوادث هم گاهی فتنه هستند یعنی وسیله امتحانند بعد گفت
أَنتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا در دعا می گویند وقتی می خواهید دعا کنید از خدا ستایش کنید و اول هم بگوید اغفر لنا
یعنی تا صفحه روح از گناه پاک نشود مشمول رحمت نمی شود بعد بگو وَارْحَمْنَا.
والسلام علیکم و رحمة الله
۱۷:۲۷