بله | کانال کانال تفسیر آیه به آیه متنی و صوتی
عکس پروفایل کانال تفسیر آیه به آیه متنی و صوتیک

کانال تفسیر آیه به آیه متنی و صوتی

۳۹۷عضو
undefinedباید همدیگر را با دست خودتان اعدام کنید تا این حرکت در روش مبارزه با شرک، یک فرهنگ بشود
undefinedدر نسل ها بماند. دین شوخی نیست که انسان صبح بگوید دین دارم عصر بگوید دین ندارم.
undefined امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمودند هر کسی در دین الهی بدعتی بگذارد در همین دنیا ذلیل و خوار می شود
چون می فرماید و ذِلَّةٌ فی الحیوةِ الدنیا بعد می فرماید وَکَذلکَ نَجزِی المُفتَرین
undefinedکسانی که به خدا افترا ببندند یک چیزی را که جزء دین نیست به خدا نسبت بدهند به خدا دروغ ببندند در همین دنیا خوار می شوند بدعت گذار در همین دنیا خوار می شود.
undefined افراد مرتد مغضوب خدا هستند می فرماید آن هایی که سراغ گوساله پرستی رفتند از طرف خداوند غضب الهی این ها را می گیرد
undefined دو تا آیه پشت می گوید موسی غضبناک شد یکی می گوید خدا غضبناک شد
undefined پیداست غضب ولی خدا غضب خداست این ها یکی است.
undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۲_۱۵۱

۱۸:۵۰

undefinedبعد می فرماید غضب الهی مخصوص بنی اسرائیل نیست یک سنت الهی است نسبت به همه اقوام مرتد
چون می فرماید وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُفْتَرِينَ
undefined این کلمه کذلک یعنی سنت است جرقه نیست جریان است
undefined یعنی هر کس به ما افترا ببندد در همین دنیا ذلیلش می کنیم. مثلا می گوید من از راه موسیقی به خدا نزدیک می شوم و من نماز نمی خوانم ولی با این کارهایی که می کنم خدا را راضی می کنم. .‌.
روی سلیقه خودش یک راه دیگری می رود رضای خدا را یک چیز دیگری احساس می کند
کسانی که افتراء به خدا ببندند بگوید اقتصاد اسلامی این است حکومت اسلامی این است سیاست اسلامی این است چیزی که خدا نگفته از پیش خودش می گوید و بعد هم می گوید راه خدا این است
به نوعی به خدا افترا ببندند در همین دنیا ذلیل می شوند
undefined قرآن می گوید ظالم ترین افراد کسی است که فرهنگ و فکر مردم را با افتراء بر خدا بدزدد و مردم را با افتراء منحرف کند.

undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۲_۱۵۱

۱۸:۵۰

undefinedخدایا تو را به حق محمد و آل محمد ما را از افتراء بستن و پیروی از کسانی که افتراء می بندند دور بدار، دین مان را از معصومین بگیریم، از قرآن و اهل بیت علیهم السلام بگیریم.
undefined از کسانی که بی تقوا هستند و سلیقه های شخصی خودشان را به اسم دین قالب می کنند قرار نده . امروز شایعه زیاد است همین الانی که با شما صحبت می کنم این قدر افرادی راه های انحرافی خودشان را به خدا نسبت می دهند! خدایا همه ما را حفظ کن و همه منحرفین را هدایت کن.undefined

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۲_۱۵۱

۱۸:۵۰

thumbnail
undefinedهر وقت به یاد اویی در نمازیundefined
undefinedعلامه حسن‌زاده رضوان الله تعالی علیه:undefinedامام باقر علیه السلام فرمود: مؤمن تا زمانى كه به ياد خدا باشد، ايستاده يا نشسته يا خفته؛ پيوسته در نماز است؛ خداوند متعال مى فرمايد: «آنان كه خدا را ايستاده و نشسته و به پهلو خفته، ياد مى كنند».
__undefinedکانال علامه حسن‌زادهundefinedundefined●@alame_Hasanzade●undefined__

۳:۱۹

1_1442474796.mp3

۰۷:۵۶-۱.۹۷ مگابایت
undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۴_۱۵۳
@mnoplkdeukljhqwmnxtyuhgqdvbnp

۳:۲۳

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِبِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَالَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تَابُوا مِنْ بَعْدِهَا وَآمَنُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٥٣﴾

undefinedو آنان که مرتکب بدی ها شدند، سپس بعد از آن توبه کردند، وایمان آوردند [امیدوار باشند که] یقیناً پروردگارت پس از آن [توبه وایمان] بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۵۳)undefinedundefinedundefined

وَلَمَّا سَكَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْوَاحَ ۖ وَفِي نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَةٌ لِلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ ﴿١٥٤﴾

undefinedوهنگامی که خشم موسی فرو نشست، الواح را برگرفت، و در نوشته هایش برای کسانی که از [مخالفت بافرمان های] پروردگارشان می‌ترسند، هدایت ورحمت بود. (۱۵۴)
undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۴_۱۵۳

۳:۲۴

undefinedمعمولا اول باید انسان ایمان داشته باشد بعد توبه کند ولی این جا اول گفته تابوا بعد گفته آمَنوا
undefinedچون در اثر توبه ایمان بر می گردد ایمان تقویت می شود، می شود به این معنا گفت به یک معنا اول ایمان بعد توبه، به یک معنا اول انسان توبه می کند در اثر توبه ایمانش شکوفا می شود.
وَالَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ کسانی که کار بد کرده اند
ثُمَّ تَابُوا مِن بَعْدِهَا بعد از عمل سیئه، بعد از کار خلاف توبه می کنند و ایمان می آورند
undefinedإِنَّ رَبَّكَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ قطعا پروردگارت بعد از آن توبه و ایمان غفور و رحیم است.
undefined راه توبه همیشه باز است گرچه بعد از مدت ها باشد چون می فرماید
ثُمّ تابواundefined ثمَّ مال زمان طولانی است
از رحمت خدا نباید مایوس شد گرچه قصد کشتن انبیا را کرده باشیم
undefinedچون آیه قبل می فرماید مردم نزدیک بود پیامبر خدا حضرت هارون را بکشند

undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۴_۱۵۳

۳:۲۴

undefinedبرادرش گفت نزدیک بود مرا بکشند من نهی از منکر کردم ولی این ها گوش ندادند تازه می گوید
وَالَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تَابُوا مِن بَعْدِهَا
undefined یعنی توبه حتی برای کسانی که قصد داشتند پیامبر خدا حضرت هارون را بکشند حضرت هارون پیامبر به برادرش حضرت موسی گفت نزدیک است مردم مرا بکشند یعنی مردی که تصمیم قتل مرا گرفتند باز هم اگر توبه کنند إ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ
منتها توبه هر خلافی جبران همان کار است
undefined گوساله پرستی توبه اش این است که با ایمان واقعی به خدا برگردی. برای دعوت به توبه باید زمینه را فراهم کرد
گفته إنّundefined یعنی قطعا،
لام لَغفورundefined یعنی حتما، جمله اسمیه
کلمه غافر نگفته غفور گفته است رحیم گفته است
undefinedرحیم یعنی خیلی مهربان است undefinedغفور یعنی خیلی بخشنده است
undefined با این قطعا ها یعنی این قدر چراغ سبز نشان می دهد تا هیچ وقت مردم مایوس نشوند و همیشه راه توبه باز باشد.

undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۴_۱۵۳

۳:۲۵

undefinedآیه ۱۵۴

وَلَمَّا سَكَتَ عَن مُّوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْوَاحَ وَفِي نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ


سَكَتَ عَن مُّوسَى الْغَضَبُ خشم موسی فرونشست آن الواحی را که پرت کرده بود
أَخَذَundefined دو مرتبه گرفت
وَفِي نُسْخَتِهَاundefinedو در همین نوشته های تورات برای کسانی که از پروردگارشان بیم دارند هدایت و رحمت است
undefined. یعنی کتاب آسمانی همیشه برای آدم هایی اثر دارد که زمینه داشته باشند قرآن هم می فرماید
undefined ذلک الکتابُ لاریبَ فیهِ هُدًی للمتَّقین
undefined چه قرآن چه تورات برای افراد متقی کارایی دارد. خوف از خدا در های رحمت را به روی انسان باز می کند
رحمة و هدی برای کسی که لِّلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ
undefined از هیچ مقامی هم نمیترسند جز خدا
یعنی فقط از خدا می ترسند نه از طاغوت ها، ، نه از حرف مردم، نه از نیش ها و نوش ها،
undefined کتاب آسمانی کتاب هدایت و رحمت است برای کسانی که فقط خداترسند
undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۴_۱۵۳

۳:۲۵

undefinedدر قرآن آیات زیادی در این زمینه داریم مثلا می گوید این کتاب هدایت می کند لمن کان له قلب برای کسی که قلب دارد
undefined یک وقت مثل زدم به قول یکی از دوستان می گفت این چوب کبریت که می زنی روشن می شود چون یک چیزی به سرش است گوگرد، دسته بیل را به هر جا بزنی روشن نمی شود این کبریت چیزی به سر دارد
undefined قرآن همین طور است قرآن می فرماید هدًی هدایت است برای کسی که چیزی به سر دارد
هدی و رحمة الذین هم لربهم یرهبون
undefined یعنی خلاصه باید زمینه باشد، آدم لجباز نباشد، سنگدل نباشد، فطرت سالمی داشته باشد، در بستر آماده این آیات الهی اثر خودش را می گذارد.
undefinedخدایا قلب ما را قلب سلیم و منیب فرار بده! از آن هایی که فی قلوبهم مرض است قرار نده!
ما را از کسانی قرار بده که متقین و لربّهم یرهبون هستند دل ما را طوری قرار بده که آیات الهی در تو اثر مثبت داشته باشد.undefined

والسلام علیکم و رحمة الله

undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۴_۱۵۳

۳:۲۵

undefinedundefined
undefined زیارتنامه امام هادی علیه السلام
undefined السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الزَّکِیَّ الرَّاشِدَ النُّورَ الثَّاقِبَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ undefined السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَفِیَّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سِرَّاللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَبْلَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا آلَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خِیَرَهَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَفْوَهَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِینَ اللَّهِundefined السَّلامُ عَلَیْک یَا حَقَّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَبِیبَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ الْأَنْوَارِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا زَیْنَ الْأَبْرَارِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَلِیلَ الْأَخْیَارِ undefinedالسَّلامُ عَلَیْکَ یَا عُنْصُرَ الْأَطْهَارِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّهَ الرَّحْمَنِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رُکْنَ الْإِیمَانِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَى الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّالصَّالِحِینَundefined السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلَمَ الْهُدَى السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَلِیفَ التُّقَى السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَمُودَ الدِّینِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ،undefinedالسَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ فَاطِمَهَ الزَّهْرَاءِ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْأَمِینُ الْوَفِیُّundefined السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلَمُ الرَّضِیُّ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الزَّاهِدُ التَّقِیُّ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْحُجَّهُ عَلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا التَّالِی لِلْقُرْآنِ undefinedالسَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُبَیِّنُ لِلْحَلالِ مِنَ الْحَرَامِ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الطَّرِیقُ الْوَاضِحُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّجْمُ اللائِحُundefinedأَشْهَدُیَا مَوْلایَ یَا أَبَا الْحَسَنِ أَنَّکَ حُجَّهُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ خَلِیفَتُهُ فِی بَرِیَّتِهِ وَ أَمِینُهُ فِی بِلادِهِ وَ شَاهِدُهُ عَلَى عِبَادِهِ،
undefinedوَ أَشْهَدُ أَنَّکَ کَلِمَهُ التَّقْوَى وَ بَابُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّهُ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْمُطَهَّرُ مِنَ الذُّنُوبِالْمُبَرَّأُ مِنَ الْعُیُوبِ وَ الْمُخْتَصُّ بِکَرَامَهِ اللَّهِ وَ الْمَحْبُوُّ بِحُجَّهِ اللَّهِ وَ الْمَوْهُوبُ لَهُ کَلِمَهُ اللَّهِ وَ الرُّکْنُ الَّذِی یَلْجَأُ إِلَیْهِ الْعِبَادُ وَ تُحْیَا بِهِ الْبِلادُ undefinedوَ أَشْهَدُ یَامَوْلایَ أَنِّی بِکَ وَ بِآبَائِکَ وَ أَبْنَائِکَ مُوقِنٌ مُقِرٌّ وَ لَکُمْ تَابِعٌ فِی ذَاتِ نَفْسِی وَ شَرَائِعِ دِینِی وَ خَاتِمَهِ عَمَلِی وَ مُنْقَلَبِی وَ مَثْوَایَ وَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْوَالاکُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاکُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّکُمْ وَ عَلانِیَتِکُمْ وَ أَوَّلِکُمْ وَ آخِرِکُمْ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی [وَ السَّلامُ عَلَیْکَ‌] وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.

undefined صلوات خاصه امام هادی علیه السلام
undefinedاللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ
undefined اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِي‌ءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ undefinedفَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کانال عطر خدا undefinedundefined@attre_khoda
undefinedالـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ•┈•٭•✾•٭•✾•٭•┈•♡#العجل‌مولای‌غریبم

۳:۵۶

thumbnail

۱۷:۲۱

1_1442475258.mp3

۱۰:۵۲-۲.۶۸ مگابایت
undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۵

۱۷:۲۴

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِبِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَاخْتَارَ مُوسَىٰ قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِمِيقَاتِنَا ۖ فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَإِيَّايَ ۖ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا ۖ إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَنْ تَشَاءُ وَتَهْدِي مَنْ تَشَاءُ ۖ أَنْتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۖ وَأَنْتَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ ﴿١٥٥﴾

undefinedموسی از میان قومش هفتاد مرد را برای میعادگاه ما بر گزید؛ پس هنگامی که [به سبب درخواست نابجایشان] آن زلزله شدید نابود کننده، آنان را فرا گرفت، گفت: پروردگارا! اگر می خواستی می‌توانستی همه آنان و مرا پیش از این هلاک کنی [ای کاش پیش از این هلاک می کردی تا بنی اسرائیل گمان نکنند که مرا در این حادثه توطئه و مکری بوده] آیا ما را به خاطر گناهی که سبک مغزانمان مرتکب شدند، هلاک می کنی؟ این [حادثه] چیزی جز آزمایش تو نیست، هر که را بخواهی [به آزمایشت] گمراه می کنی، و هر که را بخواهی هدایت می نمایی، تو سرپرست و یاور مایی، ما را بیامرز و به ما رحم کن که تو بهترین آمرزندگانی. (۱۵۵)

undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۵

۱۷:۲۴

وَاخْتَارَ مُوسَىٰ قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِّمِيقَاتِنَا حضرت موسی وقتی که می خواست به میقات کوه طور برود از هفتصد نفر هفتاد نفر را انتخاب کرد که با هم برای مناجات به کوه طور بروند
حالا دفعه اول بوده دفعه دوم بوده کاری نداریم آن جا تقاضا کردند
أرِنا اللهَ جهرةًundefined ما می خواهیم خدا را علنی ببینیم
بهانه گرفتند فکر کردند خدا هم جسم است با این چشم ها می شود دید به خاطر این تقاضای ناجور شان این ها را زلزله گرفت و همه مردند
فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ این ها از دنیا رفتند. یک زمین لرزه شد. موسی خیلی در هم ریخت
قَالَ رَبِّundefined خدا جان
لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُم مِّن قَبْلُ وَإِيَّايَ می خواستی زودتر این ها را می کشتی مرا هم می کشتی من به مردم گفتم می روم تورات بیاورم
حالا این ها را به قربانگاه بردی این ها را به کشتن دادی؟! من حالا چه خاکی به سرم بکنم جواب مردم را چه بدهم؟ زودتر می خواستی مرگ مان بدهی مرگ مان می دادی

undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۵

۱۷:۲۵

أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّاundefined حالا چهار تا بی خرد یک حرفی زدند و گفتند
ما خدا را می خواهیم ببینیم تقاضای غلطی کردند تو همه مان را گرفتی؟ بعد گفت بالاخره

إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ این هلاکت هم یک آزمایشی از توست
می خواهی مرا آزمایش کنی
تُضِلُّ بِهَا مَن تَشَاءُ وَتَهْدِي مَن تَشَاءُundefined هر کسی را بخواهی هدایت می کنی هر کسی را هم بخواهی گمراه می کنی

. أَنتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَاتو ولی ما هستی و ما را ببخش و رحم مان کن و تو بهترین بخشنده هستی.

undefined اما هفتاد نفر، این کلمه هفتاد عرض کردم در قرآن اصلا در فرهنگ اسلام سه تا عدد مرموز داریم هفت، چهل و هفتاد.
undefined مثلا در سجده هفت جای ما به سجده می رسد، طواف دور خانه خدا هفت تاست، ایام هفته هفت تاست، آسمان ها هفت هاست، سعی صفا و مروه هفت تاست، پرتاب سنگ به جای شیطان هفت تاست، سوره حمد هفت تا آیه دارد
.undefined چهل هم خیلی همین طور است از هر سمت چهل تا خانه همسایه است، هر کسی چهل تا حدیث را حفظ کند قیامت فقیر مبعوث نمی شود

undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۵

۱۷:۲۵

undefined اگر به چهل تا مومن دعا کنی دعایت مستجاب می شود، شاید صد ها روایات در مورد چهل داشته باشیم.
undefined خیلی از علما هستند کتاب چهل حدیث نوشتند امام خمینی هم یکی نوشته است. هم عدد هفت راز دارد هم عدد چهل راز دارد و هم عدد هفتاد که به پیامبر می فرماید
undefinedاگر هفتاد بار دعا کنی من این ها را نمی بخشم سبعین مرّة
undefinedحضرت موسی هفتاد نفر را انتخاب کرد در هفتاد چه رازی است؟ در نماز وتر آن یک رکعت نمازی که آخر نماز شب است می گویند هفتاد بار بگو استغفرالله ربّی و اتوب الیه.
undefinedنماز شب قدر دو رکعت که نماز می خوانند می گویند هفتاد بار استغفرالله ربی و اتوب الیه بگو.
undefinedاز امام پرسیدند چرا مردم خودشان حق انتخاب امام ندارند؟ امام فرمودند وقتی موسی هفتاد نفر را انتخاب کرد هفتاد نفر سوال دری وری کردند گفتند می خواهیم خدا را علنی ببینیم وقتی انتخابات حضرت موسی باطل شد یعنی برگزیده موسی وقتی کج رفت آن وقت ما می توانیم برگزیده مان درست باشد؟
undefined از بوعلی سینا حرف قشنگی نقل شده است که می گویند امام باید معصوم باشد و عصمت چیز دیدنی نیست عصمت چیز درونی است خدا می داند چه کسی معصوم است
undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۵

۱۷:۲۶

قرآن می فرماید undefinedالله اعلم حیثُ یَجعَل رسالتَه
خدا می داند رسالتش را به چه کسی واگذار کند بنابراین فرمایش به حضرت مهدی علیه السلام اشاره می کند
undefined حضرت موسی هفتاد نفر را انتخاب کرد ، انتخاب موسی درست نبود. انتخاب پیامبر اولواالعزم درست نبود .چرا درست نبود؟
برای این که انبیا هم طبق ظاهر عمل می کنند به علم غیب که عمل نمی کنند روایت داریم پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند إنّما اقضی ببنکم بالشهادة و الأیمان
undefinedمن اگر دو نفر آمدند گفتند. یکی گفت این قالی مال من است یکی گفت نه خیر آن قالی مال من است من می گویم هر کدام شاهد دارید بیاورید.من از علم غیبم استفاده نمیکنم
که از علم غیب از خدا بپرسم که خدایا تو به من بگو قالی مال کدام است؟


undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۵

۱۷:۲۶

undefinedامام ها همین طورند مشکلات شان را ظاهری حل می کنند اگر امام جواد علیه السلام انار می خواهد با دعا که انار را درست نمی کند صبر می کند تا فصل انار بشود

undefined امام حسین علیه السلام با نفرین که یزیدیان را از بین نبرد زیر سم اسب رفت و شهید شد،
undefinedبا دعا که علی اصغر را سیراب نکرد از مردم آب خواست و ندادند و شهیدش کردند.
یعنی زندگی امام ها بنا نیست با دعا و معجزه باشد دعا و معجزه یک جاهایی استثنایی است برای این که بدانند او یک ربطی با یک دنیای دیگر دارد، زندگی روزمره شان طبیعی است

أنا بشرٌ مثلکم..
این که می گوید حضرت موسی هفتاد نفر را undefinedانتخاب کرد پیداست مکان ها و مجالس و مراسمی هست. یعنی هر کسی در هر سطحی نباید حاضر بشود ، گزینش می خواهد
این اصل گزینش در اسلام قابل قبول است
بعد هم معلوم می شود مردن از تحمل فشار حرف مردم راحت تر است چون موسی گفت کاش مرده بودم این صحنه را نمی دیدم
گفت هفتاد نفر خوب ها را انتخاب کردی بردی قربانگاه به کشتن دادی حالا جواب حرف مردم را چه بدهم؟ کاش مرده بودم
یعنی پیداست مردن آسانتر از فشار حرف مردم است.


undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۵

۱۷:۲۷

گاهی هم که قهر خدا می رسد خشک و تر با هم می سوزد
أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا
یک آیه داریم وتتّقوا فتنةً لاتصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّةً
از فتنه هایی که وقتی آتشش گرفت همه با هم می سوزند بترسید ،یعنی خشک و تر قاطی هم می سوزد
. بهانه گیری سفهاست چون این ها گفتند می خواهیم خدا را علنی ببینیم!
عصا افتاد اژدها شد از همین کار باید قدرت خدا را ببینی، ساحر ها با یک لحظه ایمان آوردند شما این همه معجزه می بینید ایمان نمی آورید؟؟!
هیچ پیامبری به اندازه حضرت موسی معجزه نشان مردم نداد و هیچ امتی هم به اندازه بنی اسرائیل این قدر لجبازی نکردند
و خدا به بهانه گیر سفیه گفته است.
بلاها و حوادث هم گاهی فتنه هستند یعنی وسیله امتحانند بعد گفت
أَنتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا در دعا می گویند وقتی می خواهید دعا کنید از خدا ستایش کنید و اول هم بگوید اغفر لنا
یعنی تا صفحه روح از گناه پاک نشود مشمول رحمت نمی شود بعد بگو وَارْحَمْنَا.

والسلام علیکم و رحمة الله

undefined #تفسیر
undefined #سوره_اعراف_آیه_۱۵۵

۱۷:۲۷