عکس پروفایل اموزشگاه علوم نهم ایران زمین ا

اموزشگاه علوم نهم ایران زمین

۳۳۹عضو
thumnail
undefined سه حالت اهرم نوع اول
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۰

thumnail
undefined سه حالت اهرم نوع اول
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۰

ب) اهرم نوع دوم: اهرمی که تکیه گاه در یک گوشه و نیروی مقاوم بین تکیه گاه و نیروی محرک قرار دارد. در این حالت مزیت مکانیکی بیش تر از 1 هست. مانند فرقون
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۰

thumnail
undefined اهرم نوع دوم
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۰

thumnail
undefined اهرم نوع دوم
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۰

thumnail
نمونه هایی از اهرم نوع دوم
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۱

ج) اهرم نوع سوم: اهرمی که تکیه گاه در یک گوشه و نیروی محرک بین تکیه گاه و نیروی مقاوم قرار دارد. در این حالت مزیت مکانیکی کم تر از 1 هست، مانند جاروی فراشی، پنس و...

 #فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۱

thumnail
undefined اهرم نوع سوم
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۱

thumnail
محاسبه مزیت مکانیکیundefined
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۱

undefined نکته: مزیت مکانیکی واحد (یکا) ندارد. undefined انواع اهرم: اهرم  ها را بر اساس محل قرار گرفتن تکیه گاه، نیروی محرک و نیروی مقاوم به سه دسته تقسیم بندی می کنند: الف) اهرم نوع اول:  اهرمی که تکیه گاه بین دو نیروی محرک و مقاوم باشد ( اهرم نوع اول ):
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۱

مزیت مکانیکی: undefinedundefinedundefined
 مزیت مکانیکی یک ماشین در حالت تعادل بیانگر آن است که آن ماشین نیروی محرک ما را چند برابر می کند. به زبان ساده مزیت مکانیکی یک ماشین در حالت تعادل به صورت نسبت اندازه نیروی مقاوم به نیروی محرک بیان می شود و به صورت زیر قابل محاسبه است:
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۲

thumnail
اجزای اهرم
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۲

thumnail
مقایسه اندازه گشتاور پدر و پسرundefined
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۲

1_13276326530.ppt

۱.۹۶ مگابایت

undefined گشتاور و ماشین ها
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۲

اهرم ها :اهرم ها در زندگی روزمره ما نقش مهمی ایفا می کنند. آنها انواعی دارند که ساده ترین نوع آن الاکلنگ است که در وسط میله آن یک تکیه گاه وجود دارد. با وارد کردن نیرو به سمتی از الاکلنگ سمت مخالف آن در در جهت مخالفِ وارد شدن نیرو حرکت می کند. با اهرم ها می توان بارهایی سنگین را با صرف نیرویی کم تر جابجا شود. می توان با تنظیم کردن فاصله دو جسم از تکیه گاه اهرم را در حالت تعادل قراردهیم. در حالت تعادل اهرم، اثر چرخشیِ هر یک از نیرو ها یکدیگر را خنثی می کنند. به عبارت دیگر،در حالت تعادل، اندازهٔ گشتاور نیرویی که هر یک از نیروها نسبت به تکیه گاه ایجاد می کنند، باهم برابر و جهت چرخششان مخالف یکدیگر است. در اهرم گشتاور نیروی یکی از سمت ها می خواهد اهرم را در جهت ساعت(ساعتگرد) بچرخاند و طرف دیگر می خواهد در مخالف ساعت (پادساعتگرد) بچرخاند. در حالت تعادل، گشتاورد نیروی ساعتگرد با گشتاور نیروی پادساعتگرد برابر است.
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۳

به طور کلی بخش های مختلف یک اهرم به صورت زیر معرفی می شود ( با توجه به تصویر زیر):undefinedundefinedundefined
 ( L ) F1: نیروی محرک(نیرویی که ما به ماشین وارد می کنیم)
F2 ( R ): نیروی مقاوم (نیرویی که باید به آن غلبه کرد)
d1 (  LE ): بازوی محرک (فاصله نقطه اثر نیروی محرک تا تکیه گاه)
d2 (  LR )   : بازوی مقاوم (فاصله نقطه اثر نیروی مقاوم تا تکیه گاه است)
undefined نکته: با افزایش طول بازوی محرک، برای جابه جایی نیروی مقاوم به نیروی کم تری نیاز داریم.
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۷

گشتاور نیرو: به اثر چرخانندگی یک نیرو، گشتاور نیرو می گویند. مثلا شما با وارد کردن فشار به پیچ گوشتی باعث شل یا سفت شدن پیچ می شوید. یا اینکه با وارد کردن نیرو به فرمان دوچرخه باعث حرکت فرمان و در نتیجه چرخش دوچرخه می شوید.
undefined واحد (یکای) گشتاور نیرو، «نیوتون متر» است.
undefined عوامل موثر بر گشتاور نیرو: 1-اندازه نیرو (بر حسب نیوتون) 2-فاصله نقطه انثر نیرو تا محور چرخش (بر حسب متر).
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۷

thumnail
نحوه محاسبه گشتاور نیروundefinedundefined
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۷

thumnail
گشتاور نیرو و جهت آن
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۷

undefined نکته: از آنجایی که مقدار گشتاور نیرو از حاصل ضرب دو عامل اندازه نیرو و فاصله نقطه اثر تا محور چرخش به دست می آید، با افزایش هر یک از این دو عامل مقدار گشتاور نیرو هم افزایش می یابد.
#فصل_نهم #علوم_نهم
ــــــــــــــــــــــundefinedundefinedبه جمع ما بپیوندیدundefined
undefined@moallemolom_9

۸:۰۸