عکس پروفایل حاج آقا مجتبی تهرانی رحمةالله علیهح

حاج آقا مجتبی تهرانی رحمةالله علیه

۱,۴۳۹عضو
عکس پروفایل حاج آقا مجتبی تهرانی رحمةالله علیهح
۱.۴هزار عضو

حاج آقا مجتبی تهرانی رحمةالله علیه

کانال رسمی موسسه مصابیح الهدی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)ارتباط: masabiholhoda_02177652134@آدرس سایت:mojtabatehrani.ir سروش:@mojtabatehrani.irاینستاگرام:mojtabatehrani.irتلگرام، گپ، بله:@mojtabatehrani_ir

۲۱ آبان

thumnail
undefined مربی تربیت بعد از ساختن خود قبل از زبان با کردار دیگران را بسازدundefinedundefinedدر کتاب شریف نهج البلاغه از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ»؛ هر کس می خواهد خود را زمام‎دار دیگران قرار دهد، باید پیش از تعلیم دیگران، به تعلیم خویش بپردازد؛ مراد از «تعلیم» در اینجا همان «تأدیب» است. سپس حضرت در ادامه می فرمایند: «وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ»undefined؛ حال بعد از اینکه خود را تربیت کرده و اقدام به تربیت دیگران نمود، باید ابتدا آن ها را با کردار خویش تأدیب نماید، نه با زبان؛ يعنی قبل از اينكه ديگران را با زبان و گفتار خویش تربيت نماید، آن ها را با عمل خویش به مسیر صحیح هدایت نماید. undefinedنهج البلاغه، حکمت71undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_ادب_الهیundefined #کتاب_تربیت_مربیundefined جلسه سومundefined #كليپ_تصويرى#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۲۸

۲۲ آبان

undefined ادب نفس ابتدا خیلی مشکل استundefinedundefinedبه تعبیر قرآن (إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ) undefined؛ نفس انسان پیوسته به بی بند و باری امر می کند. و به طور مطلق، شهوت. دعوت می کنه به شهوترانی، خشم حیوانی وهم شیطنت. وهم یعنی شیطنت من چه تعبیر بکنم. یکی از بزرگان(ره) در این زمینه می فرمود: «باید جلوی یابویِ چموشِ نفس را گرفت!»؛ مراد ایشان از این مطلب آن بود که باید دهنه ای از شرع و عقل بر نفس حیوانی خود بزنیم و آن را به آداب الهیّه مؤدّب کنیم. که این کار ابتدا مشکل است. ابتدا کسی که تو زندگیش به تعبیر من از نظر شهوتش، غضبش و وهمش نه شرعی وعقلی سرش می شود. متأسّفانه برخی از افراد، در جواب دیگران که آن ها را از اطاعت نفس برحذر می دارند، می گویند: «دلم می‎خواهد فلان عمل را انجام دهم؛ به شما چه ربطی دارد!»؛ در جواب این افراد باید گفت: این «دل» نیست که انجام این کار را از شما می خواهد بلکه این «نفس حیوانی» است که شما را به سوی آن عمل کشانیده است. دل و یا قلب انسان، خانۀ خدا است و شما به اشتباه، اسم شهوت، غضب و وهم را «دل» می گذارید؟! آیا فکر می کنید که با عوض کردن اسم، می توانید خود را فریب بدهید! undefinedسورۀ مبارکۀ يوسف، آيه53undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_ادب_الهیundefined #کتاب_تربیت_مربیundefined جلسه سوم#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۲

thumnail
undefined ادب نفس ابتدا خیلی مشکل استundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_ادب_الهیundefined #کتاب_تربیت_مربیundefined جلسه سومundefined #كليپ_تصويرى#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۳

thumnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #كليپ_تصويرى#روضه#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۴

۲۳ آبان

thumnail
undefined بر گرداندن نفس از خواسته های نفسانی جهاد اکبر استundefinedundefinedاین تعلیم به تعبیر علی علیه السّلام این تأدیب ابتدا مشکل است و غلبه کردن بر این نفس تعبیر شده است ازش به جهاد اکبر. از علی(ع) در روایت دیگری نقل شده است که حضرت می‎فرمایند: «رَدْعُ‏ النَّفْسِ‏ عَنِ‏ الْهَوَى‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَر»undefined؛ اگر بخواهی نفس خود را از خواسته‏های گسترده‎اش برگردانی و جلوی اطلاق آن را بگیری، جهاد اكبر كرده ای! روایتی از صدر اسلام در تاریخ نقل شده است که گروهی از مسلمین، برای جهاد به جبهه رفته بودند. وقتی پس از پایان جنگ نزد پیامبر(ص) بازگشتند و از سختی های زیاد آن بحث می كردند، پيامبر(ص) به آن ها فرمودند: این جهاد و جنگ شما، جهاد اصغر بوده امّا هنوز جهاد اکبر بر شما باقی مانده است! جهاد اکبر جنگ داخلی و غلبۀ بر هوای نفس خویش است؛ اين مشکل‎تر است. undefinedغررالحكم و دررالکلم، ص241undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_ادب_الهیundefined #کتاب_تربیت_مربیundefined جلسه سومundefined #كليپ_تصويرى#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۴

thumnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #كليپ_تصويرى#روضه#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۸

۲۴ آبان

undefined برای رسیدن به باطن پیامبر(ص)و علی(ع) بایدظاهرمان را با ظاهر آن ها تطبیق دهیمundefinedundefinedهر مکتبی غیر از مکتب انبیای الهی(ع)، باطل محض است و هیچ راهی به سوی حق ندارد! فقط مکتب انبیا مکتب حق می باشد که آن نیز با مرزشناسی و مرزداری گره خورده است. برای قرار گرفتن در مکتب انبیا نیز، انسان باید ظاهرش را با ظاهر آن‎ها تطبیق دهد؛ ظاهر یک مسلمان باید با ظاهر پیغمبر اکرم(ص) مطابق باشد. حضرت به چه چیزی نگاه می کرد و از چه چیزی نگاهش را برمی گرداند؟ حضرت چه صدایی را می‏شنید و چه آهنگ‎هایی را حرام می دانست؟ حضرت چه حرف‎هایی را می‎زد و از چه حرف‎هایی گریزان بود؟ بنابراین در مکتب انبیای الهی(ع) اوّلین گام همین است که انسان ظاهر خود را با ظاهر آن ها تطبیق دهد. خودِ انبیا نیز همواره بر روی این مطلب تأکید می‏کردند. بنابراین راه یابی به باطن معارف انبیا از این مسیر می گذرد. مگر هر کسی می‎تواند به سوی باطن پیغمبر اکرم(ص) یا علی(ع) راه پیدا کند؟! اوّل باید ظاهر خود را با ظاهر آن‏ها تطبیق دهد و مرزشناس و مرزدار باشد و سپس به باطن آن ها راه پیدا کند. undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_ادب_الهیundefined #کتاب_تربیت_مربیundefined جلسه هشتم#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۴

thumnail
undefined برای رسیدن به باطن پیامبر(ص)و علی(ع) بایدظاهرمان را با ظاهر آن ها تطبیق دهیمundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_ادب_الهیundefined #کتاب_تربیت_مربیundefined جلسه هشتمundefined #كليپ_تصويرى#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۵

thumnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #كليپ_تصويرى#روضه#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۷

۲۵ آبان

thumnail
undefined باداشتن قوّۀ شهوت، غضب و وهم باید مرزشناس و مرزدار بود undefinedundefinedانبیا مرزهای الهی را برای ما بیان کرده و خودشان نیز به آن‎ها عمل کرده اند. انبیا خود هم مرزشناس و هم مرزدار بوده اند. این‎ها الگو هستند؛ پیغمبر اکرم(ص) اسوۀ ما است؛ ایشان نیز مانند ما در بین مردم زندگی می‏کردند. تمام قوای درونیِ وجود ما نیز در ایشان بوده است. پیامبر(ص) نیز دارای قوّۀ شهوت، غضب و وهم بوده امّا در این حال مرزشناس و مرزدار بوده اند. با این اوصاف دیگر چه عذری برای ما باقی می ماند؟! undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_ادب_الهیundefined #کتاب_تربیت_مربیundefined جلسه هشتمundefined #كليپ_تصويرى#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۵۱

thumnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #كليپ_تصويرى#روضه#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۵۸

۲۶ آبان

thumnail
undefined استفادۀ از قوای درونی در راه رضای خداوند، موجب مؤدّب شدن آن می شود undefinedundefinedانسان وظیفه دارد هم قلب خود را پاک کرده و هم آن را رشد و توسعه دهد. به عبارت دیگر ادب قلب به تطهیر و تزکیۀ آن است. ما در باب تأدیب و تربیت گفتیم: ادب الهی، عبارت از مرزشناسی و مرزداری است. در این زمینه نیز با توجّه به روایتی عرض کردیم که مرزشناسی و مرزداری یعنی اینکه انسان نیروی خود را در راه رضای الهی مصرف کند. او ابتدا باید اوامر الهی را بداند و سپس نیروی خود را در راه امتثال آن اوامر به کار بندد. خلاصه اینکه اگر انسان از قوای درونی خود، در هر بُعدی از ابعاد وجودی، در راه رضای خداوند استفاده کند، آن بُعد وجودی را مؤدّب کرده و اگر آن را در راهی غیر از راه رضای الهی مصرف کند، آن بُعد وجودی خود را بی ادب کرده است. undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_ادب_الهیundefined #کتاب_تربیت_مربیundefined جلسه نهمundefined #كليپ_تصويرى#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۳

thumnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #كليپ_تصويرى#روضه#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۶

۲۷ آبان

رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:« يَا كُمَيْلُ لَيْسَ‏ الشَّأْنُ‏ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ... »ترجمه: ای کمیل! شأن، مقام، منزلت و مرتبۀ معنوی به این نیست که فقط نماز بخوانی و روزه بگیری و انفاق کنی. مقام و منزلت و مرتبۀ معنوی به این است که نماز خواندن به همراه قلب پاک و خالص و همراه با اعمالی باشد که آن اعمال نزد خداوند مقبول باشد و خداوند سبحان از آن اعمال راضی و خشنود باشد. نماز خواندن باید با خشوع تمامی اعضا و جوارح بدن همراه باشد. نگاه کن در چه مکانی نماز می خوانی. و در چه لباسی نماز می خوانی. اگر مکان و لباس نماز را از راه شرعی و حلال به دست نیاورده ای، ذرّه ای نماز تو قبول نخواهد شد.شرح: در وصایا و سفارشاتی که علی علیه السلام، به کمیل فرمودند، یک بخشش این بود، که مقام و مرتبۀ معنوی شخص در این نیست که نماز بخواند، روزه بگیرد، صدقه بدهد؛ یعنی انفاق در راه خدا، این ظاهر عمل است به اصطلاح؛ بله امّا ارزش این کار عندالله که اوست عبارت از مقام معنوی و مرتبه، شأن به این معنا است. «لَيْسَ‏الشَّأْنُ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ»؛ فهمیدید؟ ظاهربین فقط این نیستش. پس مقام و مرتبۀ معنوی مربوط به چیه؟ می فرماید:«الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ»؛مقام و مرتبۀ معنوی که از ناحیۀ نماز می خواهی برای تو پیدا بشود، آن نمازی است که با دلی پاک، گوش کنید! از هر گونه چی؟ غیر خداست، چه شرکش باشد، هرچی می خواهد باشد، توجّه می کنید؟ تعلّقاتش باشد «الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ »؛ عملی که مورد پسند خدا باشد. ما رضایت را خشنودی معنا می کنیم، واقعش پسند است اصلًا، می پسندد آدم تا خوشش می آید، تا نپسندی خوشت نمی آید؛ اصلش آن است.«وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ»؛ که ما می گوییم نماز با خضوع و خشوع. «سَوِيٍّ»؛ پایدار . نه یک بخشش، از اوّل تا آخرش توجّه کردید؟ خشوعی استوار، توجّه می کنید! پایدار، یک همچنین نمازی. بعد می فرماید: «وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي»؛ نگاه کن توی چی نماز می خوانی، روی چی نماز می خوانی. که اینجا می رود سراغ شرایط نماز. آن هست...فهمیدید چه می خواهم بگویم؟ مال مردم تویش هست؟حقّ الله تویش هست؟حقّ النّاس تویش هست؟ «فِيمَا تُصَلِّي»؛ تو چی؟ «وَ عَلَى مَا تُصَلِّي»؛ روی چی؟برو دقت «وَ انْظُرْ»؛ هم دارد، دقّت بکن. شد؟! «إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ» «وَجْهِهِ» می خورد به چی؟ «بِقَلْبٍ نَقِيٍّ» درست است یا نه؟ آنجا ها می خورد، خشوع و این ها، آن جاها«إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ» «فِيمَا تُصَلِّي» و چی؟ «عَلَى مَا تُصَلِّي»؛ دوّمیش به آن می خورد. اگر این جور نباشد؛ یعنی از نظر درونیّت آن جور، از نظر بیرونیت هم مراعات این را نکرده باشی، «فَلَا قَبُولَ» پذیرشی نیست، مقام و مرتبه هم خبری {نیست}. بحارالأنوار، جلد 74، صفحه 415... يَا كُمَيْلُ لَيْسَ‏ الشَّأْنَ‏ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ‏...undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedشرح حدیث#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۱

thumnail
رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:« يَا كُمَيْلُ لَيْسَ‏ الشَّأْنُ‏ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ... »ترجمه: ای کمیل! شأن، مقام، منزلت و مرتبۀ معنوی به این نیست که فقط نماز بخوانی و روزه بگیری و انفاق کنی. مقام و منزلت و مرتبۀ معنوی به این است که نماز خواندن به همراه قلب پاک و خالص و همراه با اعمالی باشد که آن اعمال نزد خداوند مقبول باشد و خداوند سبحان از آن اعمال راضی و خشنود باشد. نماز خواندن باید با خشوع تمامی اعضا و جوارح بدن همراه باشد. نگاه کن در چه مکانی نماز می خوانی. و در چه لباسی نماز می خوانی. اگر مکان و لباس نماز را از راه شرعی و حلال به دست نیاورده ای، ذرّه ای نماز تو قبول نخواهد شد.undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedشرح حدیثundefined #كليپ_تصويرى#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۱:۱۲

۲۸ آبان

undefined نام های مبارکۀ سورۀ توحید undefinedundefinedنام معروفش سوره توحید، که این نام معروف ترین نام ها است برای سورۀ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ». دوّم سورۀ اخلاص، که این هم معروف است. البتّه سوره توحید معروف تر است. نام های دیگری برای او ذکر کرده اند. من چند نام را می خوانم. سورۀ امان، سورۀنجات، سورۀ معرفت، سورۀ نور، سورۀ تفرید، سورۀ تحدید، سورۀ صمد، سورۀ نسبةالرّبّ گفته شده است. حدود بیست نام برای این سوره گفته اند. امام فخر در تفسیر کبیرش بیست نام نقل می کند. آنچه که معروف است به نام سوره توحید است. جهت اینکه گفته شده است سورۀ توحید، چون آیاتی که در این سوره است مربوط است به توحید ذات و توحید صفات، لذا گفته شده است سورۀ توحید. و امّا چرا سورۀ اخلاص گفته شده است؟ مرحوم طبرسی در مجمع البیان می گوید: اگر کسی از روی تعظیم این سوره را قرائت کند و بخواند، یعنی با توجّه تام، این موجب می شود خلاصی از آتش پیدا کند؛ لذا گفته شده سورۀ اخلاص. یا اگر کسی مضمون این آیات را مطلع بر آن شود، اقرار به او پیدا کند، این مؤمنِ مخلِصی است. لذا سورۀ اخلاص گفته شده است.undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_تفسیر_نور_مبینundefined # سوره توحید
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۴۸

thumnail
undefined نام های مبارکۀ سورۀ توحید undefined
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_تفسیر_نور_مبینundefined # سوره توحیدundefined #كليپ_تصويرى#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۴۹

۲۹ آبان

undefined سورۀمبارکه توحید منزل و جایگاه خاصّی داردundefinedundefinedآیا این سورۀ مبارکه یک منزله خاص و جایگاه خاصّی دارد در بین سور قرآنی یا نه؟ بله. در متون اسلامی ما روایات زیاد داریم، خیلی زیاد راجع به سورۀ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ». که اگر کسی بخواهد این ها را گروه گروه کند، دسته دسته کند، دارای چند دسته و گروه می شود و هر گروهی یک مطلبی را هدف گیری کرده است نسبت به این سوره. دسته اوّل روایاتی است که مفادش این است که این سوره رابط بین خلق و خالق است. در کتاب معانی است، اصبغ بن نباته است، از علی(ع)نقل می کند که حضرت فرمود: «نِسْبَةَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»؛ سورۀ توحید شناسنامه خداوند متعال است. در علل الشرایع صدوق هست، به سند خودش از امام صادق(صلوات الله علیه) نقل می کند در حدیث معراج، دارد: وقتی که پیغمبراکرم(ص) به معراج رفت، خداوند به او فرمود: «فَقَالَ لَهُ اقْرَأْ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ كَمَاأَنْزَلْتُه» یا «كَمَا أَنْزَلْتُ‏ فَإِنَّهَا نِسْبَتِي‏ وَ نَعْتِي‏» خطاب به پیغمبر(ص) فرمود خداوند در معراج که: بخوان «قُلْ هُوَ اللَّهُ» را همان طور که من نازل کردم بر تو یا نازل شد بر تو. چرا؟ چون «قُلْ هُوَ اللَّهُ» نسبت من و صفت من است. undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_تفسیر_نور_مبینundefined # سوره توحید#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۱

thumnail
undefined سورۀمبارکه توحید منزل و جایگاه خاصّی داردundefined
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_تفسیر_نور_مبینundefined # سوره توحیدundefined #كليپ_تصويرى#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۳۲

۳۰ آبان

thumnail
undefined بررسی در بارۀ سورۀ مبارکۀ توحید که ثلث قرآن است از مجموعۀ آیاتundefinedundefinedروایات زیاد که «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» ثلث قرآن است. ثلث قرآن است یعنی چه؟ قرآن یک مجموعه ای است که درش هم جهات علمی است و هم جهات عملی است. سراسر قرآن. حتّی داستان های قرآن را هم که شما نگاه کنید، صرفاً برای این نیست که داستان سرایی می کند. یا یک نکته علمی را هدف گیری کرده است یا یک نکته عملی را هدف گیری کرده است.... آن که در این سوره هدف گیری شده است، مسئله توحید است، توحید ذات و صفات... که ثلث آیات قرآن مربوط است به توحید و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» در بردارد همان ثلث آیات قرآن را به نحو فشرده... اگر شما از اوّل باء بسم الله حمد تا آخر سین والنّاس در این قرآن تدوینی که به دست ما است رسیدگی بکنید آیات را یک ثلثش مربوط به توحید است. یعنی خدا، صفات خدا، صفات ذات باشد یا غیر او. undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined #مجموعه_تفسیر_نور_مبینundefined # سوره توحیدundefined #كليپ_تصويرى#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir

۱۰:۴۷