۱۷ فروردین
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
۱:۰۸
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
۱:۰۸
۱۸ فروردین
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
1_1002576956.mp3
۱۴:۳۹-۳.۳۸ مگابایت
۰:۵۲
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
۰:۵۲
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
۰:۵۲
۱۹ فروردین
318_932232912.mp3
۱۱:۳۴-۲.۶۷ مگابایت
۱:۰۱
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
۱:۰۲
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
۱:۰۲
۲۰ فروردین
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
1_1002621386.mp3
۱۶:۰۵-۳.۷۱ مگابایت
۱:۰۱
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
۱:۰۱
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
۱:۰۱
۲۱ فروردین
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
1_1002643120.mp3
۱۶:۲۷-۳.۷۹ مگابایت
۱:۰۲
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
۱:۰۲
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
۱:۰۲
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
زکات فطره
در زکات فطره ۶ مطلب باید مطرح شود که به آن اشاره می شود:
۱. شرائط الوجوب و من تجب علیه (کی، چه کسی؟)
تکلیف – عدم الاغماء – حریت - غنی
کسی که درآمد سالانه اش کفاف مخارج متعارف سالانه اش را نمی کند، فقیر است، و زکات بر او واجب نیست.
عَنْ يَزِيدَ بْنِ فَرْقَدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام) اَنَّهُ سَمِعَهُ يَقُولُ:مَنْ أَخَذَ مِنَ الزَّكَاةِ فَلَيْسَ عَلَيْهِ فِطْرَةٌ.(وسائل الشيعة؛ ج ۹؛ ص ۳۲۲)
البته برای فقیر مستحبّ است که فطره را بدهد، هر چند غير از يک صاع نداشته باشد،به این صورت كه به قصد فطره به يكى از عيالات بدهد، و او به همان قصد، به ديگرى بدهد تا دور تمام شود، و آن كه آخر به دست او مىآيد به همان قصد به اجنبى يا به يكى از عيالات دهد، هر چند احتیاط مستحبّ این است که به اجنبى بدهد.
۲. من تجب عنه (از طرف چه کسی؟)
از طرف خودش و کسانی که شب عید نانخور او هستند
عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام) عَنِ الْفِطْرَةِ؟فَقَالَ: عَلَى الصَّغِيرِ وَ الْكَبِيرِ وَ الْحُرِّ وَ الْعَبْدِ،عَنْ كُلِّ إِنْسَانٍ صَاعٌ مِنْ حِنْطَةٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ تَمْرٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ زَبِيبٍ.
نوزادی که بعد از اذان مغربِ شبِ عید فطر متولّد شود، پرداخت زکات فطره برای او واجب نیست.
مهمانی که شب عید فطر می آید اگر فقط برای افطار باشد، فطریه اش بر عهده خودش است، و بر عهده میزبان نیست.اما اگر مقداری بماند که نانخور به حساب آید بر عهده میزبان است.
( آیت الله سیستانی: شب را بماند،
آیت الله مکارم: چند شب مهمان او باشد)
كسى كه ديگرى بايد فطرۀ او را بدهد، واجب نيست فطرۀ خود را بدهد، و اگر او فطره را ندهد، بر خود انسان واجب نمىشود.
( آیت الله سيستانى و مکارم: احتياط واجب آن است كه اگر مىتواند خودش بدهد.) كسى كه سيّد نيست نمىتواند به سيّد فطره بدهد، همانند زکات مال؛ حتى اگر سيّدى نانخور او باشد نمىتواند فطرۀ او را به سيّد ديگر بدهد.
۳. جنسها (چی؟)
غلات اربعه: گندم، جو، کشمش و خرما؛ یا برنج و ذرت و مانند این ها که غذای متعارف شهر است، یا قیمت آن ها، و خرما افضل است.(در غیر غلات اربعه احوط به شرط غلبه) (امام و آیت الله خامنه ای)
آیت الله سيستانى و مکارم: غذای معمول شهر ولو غیر غلات اربعه، یا قیمت آن ها)
۴. قدرها (چقدر؟)
۱ صاع؛ که تقریباً ۳ کیلوگرم است.گندم؛ حدود ۴۰.۰۰۰ تومانبرنج ایرانی؛ حدود ۱۵۰.۰۰۰ تومانبرنج خارجی؛ حدود ۱۰۰.۰۰۰ تومان
طبق نظر حضرت امام و آیت الله خامنهای: برای همه افراد گندم و نان کافی است، ولو قوت غالب چیز دیگری باشد.
۵. وقتها (کِی؟)
وقت پرداخت یا جداکردن زکات فطره، شب عید فطر تا زوال آفتاب است.
قبل از عید فطر، در ماه مبارک رمضان بنابر احتیاط واجب نمی شود پرداخت کرد.
آیت الله سيستانى: می شود.
و كسى كه نماز عيد فطر مىخواند، بنابر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد یا جدا نماید،ولى اگر نماز عيد نمىخواند، مىتواند دادن فطره را تا ظهر تأخير بيندازد. و هر گاه فطریه را ندهد تا وقت آن بگذرد ولى جدا كرده باشد، همان را از مال خود به قصد فطره به مستحق دهد،
و اگر جدا هم نكرده باشد، بنابر احتیاط واجب به قصد قربت بدون نيت قضاء و اداء به مستحق دهد.
اگر فطره را از مال خود جدا كند، جايز نيست بعد از آن به مال ديگری تبديل كند.
بنابر احتیاط واجب اگر در محل خودش مستحق هست، به جای دیگر نبرد.
۶. مصرفها (به چه کسانی؟ در چه راهی؟)
إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكينِ وَ الْعامِلينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمينَ وَ في سَبيلِ اللهِ وَ ابْنِ السَّبيلِ فَريضَةً مِنَ الله وَ الله عَليمٌ حَكيمٌ (سوره توبة - آیه ۶۰)
حضرت امام: تمام مصارف ۸ گانه زکات اموال
آیت الله خامنه ای: بنابر احوط به فقير شیعه بدهد
آیت الله سيستانى و مکارم: بنابر احتیاط واجب تنها به فقیر شیعه بدهد.
عَنْ أَبِي عَبْدِ الله (علیه السّلام):أَنَّ زَكَاةَ الْفِطْرَةِ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ. (وسائل الشيعة)
فقیر باید شیعه دوازده امامی باشد،و احتياط واجب آن است كه به شرابخوار و كسى كه آشكارا معصيت كبيره مىكند فطره ندهند،و نباید در معصیت صرف کند.
احتياط واجب آن است كه به يک فقير بيشتر از مخارج سالش، و كمتر از ۱ صاع فطره ندهند.
آیت الله سيستانى: احتياط مستحبّ آن است كه به يک فقير كمتر از يك صاع فطره ندهند، مگر اينكه به فقرايى كه جمع شدهاند، نرسد، ولى اگر بيشتر بدهند هيچ اشكال ندارد.
زکات فطره باید با قصد قربت باشد.معمول مراجع شرط صحت می دانند،وآیت الله سيستانى شرط قبول@mojtahedie
در زکات فطره ۶ مطلب باید مطرح شود که به آن اشاره می شود:
۱. شرائط الوجوب و من تجب علیه (کی، چه کسی؟)
تکلیف – عدم الاغماء – حریت - غنی
کسی که درآمد سالانه اش کفاف مخارج متعارف سالانه اش را نمی کند، فقیر است، و زکات بر او واجب نیست.
عَنْ يَزِيدَ بْنِ فَرْقَدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام) اَنَّهُ سَمِعَهُ يَقُولُ:مَنْ أَخَذَ مِنَ الزَّكَاةِ فَلَيْسَ عَلَيْهِ فِطْرَةٌ.(وسائل الشيعة؛ ج ۹؛ ص ۳۲۲)
البته برای فقیر مستحبّ است که فطره را بدهد، هر چند غير از يک صاع نداشته باشد،به این صورت كه به قصد فطره به يكى از عيالات بدهد، و او به همان قصد، به ديگرى بدهد تا دور تمام شود، و آن كه آخر به دست او مىآيد به همان قصد به اجنبى يا به يكى از عيالات دهد، هر چند احتیاط مستحبّ این است که به اجنبى بدهد.
۲. من تجب عنه (از طرف چه کسی؟)
از طرف خودش و کسانی که شب عید نانخور او هستند
عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام) عَنِ الْفِطْرَةِ؟فَقَالَ: عَلَى الصَّغِيرِ وَ الْكَبِيرِ وَ الْحُرِّ وَ الْعَبْدِ،عَنْ كُلِّ إِنْسَانٍ صَاعٌ مِنْ حِنْطَةٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ تَمْرٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ زَبِيبٍ.
نوزادی که بعد از اذان مغربِ شبِ عید فطر متولّد شود، پرداخت زکات فطره برای او واجب نیست.
مهمانی که شب عید فطر می آید اگر فقط برای افطار باشد، فطریه اش بر عهده خودش است، و بر عهده میزبان نیست.اما اگر مقداری بماند که نانخور به حساب آید بر عهده میزبان است.
( آیت الله سیستانی: شب را بماند،
آیت الله مکارم: چند شب مهمان او باشد)
كسى كه ديگرى بايد فطرۀ او را بدهد، واجب نيست فطرۀ خود را بدهد، و اگر او فطره را ندهد، بر خود انسان واجب نمىشود.
( آیت الله سيستانى و مکارم: احتياط واجب آن است كه اگر مىتواند خودش بدهد.) كسى كه سيّد نيست نمىتواند به سيّد فطره بدهد، همانند زکات مال؛ حتى اگر سيّدى نانخور او باشد نمىتواند فطرۀ او را به سيّد ديگر بدهد.
۳. جنسها (چی؟)
غلات اربعه: گندم، جو، کشمش و خرما؛ یا برنج و ذرت و مانند این ها که غذای متعارف شهر است، یا قیمت آن ها، و خرما افضل است.(در غیر غلات اربعه احوط به شرط غلبه) (امام و آیت الله خامنه ای)
آیت الله سيستانى و مکارم: غذای معمول شهر ولو غیر غلات اربعه، یا قیمت آن ها)
۴. قدرها (چقدر؟)
۱ صاع؛ که تقریباً ۳ کیلوگرم است.گندم؛ حدود ۴۰.۰۰۰ تومانبرنج ایرانی؛ حدود ۱۵۰.۰۰۰ تومانبرنج خارجی؛ حدود ۱۰۰.۰۰۰ تومان
طبق نظر حضرت امام و آیت الله خامنهای: برای همه افراد گندم و نان کافی است، ولو قوت غالب چیز دیگری باشد.
۵. وقتها (کِی؟)
وقت پرداخت یا جداکردن زکات فطره، شب عید فطر تا زوال آفتاب است.
قبل از عید فطر، در ماه مبارک رمضان بنابر احتیاط واجب نمی شود پرداخت کرد.
آیت الله سيستانى: می شود.
و كسى كه نماز عيد فطر مىخواند، بنابر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد یا جدا نماید،ولى اگر نماز عيد نمىخواند، مىتواند دادن فطره را تا ظهر تأخير بيندازد. و هر گاه فطریه را ندهد تا وقت آن بگذرد ولى جدا كرده باشد، همان را از مال خود به قصد فطره به مستحق دهد،
و اگر جدا هم نكرده باشد، بنابر احتیاط واجب به قصد قربت بدون نيت قضاء و اداء به مستحق دهد.
اگر فطره را از مال خود جدا كند، جايز نيست بعد از آن به مال ديگری تبديل كند.
بنابر احتیاط واجب اگر در محل خودش مستحق هست، به جای دیگر نبرد.
۶. مصرفها (به چه کسانی؟ در چه راهی؟)
إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكينِ وَ الْعامِلينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمينَ وَ في سَبيلِ اللهِ وَ ابْنِ السَّبيلِ فَريضَةً مِنَ الله وَ الله عَليمٌ حَكيمٌ (سوره توبة - آیه ۶۰)
حضرت امام: تمام مصارف ۸ گانه زکات اموال
آیت الله خامنه ای: بنابر احوط به فقير شیعه بدهد
آیت الله سيستانى و مکارم: بنابر احتیاط واجب تنها به فقیر شیعه بدهد.
عَنْ أَبِي عَبْدِ الله (علیه السّلام):أَنَّ زَكَاةَ الْفِطْرَةِ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ. (وسائل الشيعة)
فقیر باید شیعه دوازده امامی باشد،و احتياط واجب آن است كه به شرابخوار و كسى كه آشكارا معصيت كبيره مىكند فطره ندهند،و نباید در معصیت صرف کند.
احتياط واجب آن است كه به يک فقير بيشتر از مخارج سالش، و كمتر از ۱ صاع فطره ندهند.
آیت الله سيستانى: احتياط مستحبّ آن است كه به يک فقير كمتر از يك صاع فطره ندهند، مگر اينكه به فقرايى كه جمع شدهاند، نرسد، ولى اگر بيشتر بدهند هيچ اشكال ندارد.
زکات فطره باید با قصد قربت باشد.معمول مراجع شرط صحت می دانند،وآیت الله سيستانى شرط قبول@mojtahedie
۱:۰۲
۲۳ فروردین
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
30.mp3
۱۴:۰۲-۳.۲۴ مگابایت
۱۳:۳۷
۲۱ تیر
بازارسال شده از آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
#آیت_الله_مجتهدی (ره)
شما از اينجا که امام حسین (ع) را زیارت میکنی ، فطرس ملک ، سلام شما را به کربلا و به امام حسین (ع) می رساند . چون بال و پرش به برکت امام برگشته است . عوض اینکه بال و پرش برگشته ، قول داده که هرکس که امام حسین (ه) را زیارت کند ، زیارتش را به آن حضرت برساند، خدا رحمت کند مرحوم آسید عبدالله شیرازی (ره) وقتی اقامه میگفت بعد از آن وقتی میخواست الله اکبر نماز را بگوید ، میگفت: السلام علیک یا ابا عبدالله بعد میگفت یا محسن قد اتاک المسی به ایشان گفتند شما چرا به امام سلام میدهید؟ ایشان میفرمایند که : ما نماز را از امام حسین(ع) داریم . اگر امام شهید نشده بودند ، نماز از بین میرفت .لذا این یادگاری را داشته باشید اقامه که میگویید قبل از تکبیر یک سلام به امام حسین(ع) بدهید ،این نمازتان را عالی میکند. صلی الله علیک یا ابا عبدالله
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ️وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ┈••✾••✾••┈┈@mojtahedie
شما از اينجا که امام حسین (ع) را زیارت میکنی ، فطرس ملک ، سلام شما را به کربلا و به امام حسین (ع) می رساند . چون بال و پرش به برکت امام برگشته است . عوض اینکه بال و پرش برگشته ، قول داده که هرکس که امام حسین (ه) را زیارت کند ، زیارتش را به آن حضرت برساند، خدا رحمت کند مرحوم آسید عبدالله شیرازی (ره) وقتی اقامه میگفت بعد از آن وقتی میخواست الله اکبر نماز را بگوید ، میگفت: السلام علیک یا ابا عبدالله بعد میگفت یا محسن قد اتاک المسی به ایشان گفتند شما چرا به امام سلام میدهید؟ ایشان میفرمایند که : ما نماز را از امام حسین(ع) داریم . اگر امام شهید نشده بودند ، نماز از بین میرفت .لذا این یادگاری را داشته باشید اقامه که میگویید قبل از تکبیر یک سلام به امام حسین(ع) بدهید ،این نمازتان را عالی میکند. صلی الله علیک یا ابا عبدالله
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ️وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ┈••✾••✾••┈┈@mojtahedie
۵:۲۲
۲۰ شهریور
#غیبت از راه نفی کمال
#آیت_الله_مجتهدی (ره)بعضی علماء از راه نفی کمال غیبت میکنند . غیبت میکنند میگویند نفی کمال است . نفی کمال شرایطی دارد .اگر من بخواهم بگویم فلانی مجتهد نیست ، نفی کمال کنم ، این در صورتی است که آن شخص ادعایی برای اجتهاد داشته باشد ، اگر از روی اهانت بگویم که او مجتهد نیست ، این غیبت است .
مرحوم شهید (ره) در یکی از کتابهایش به نام (کشف الریبه) از علمای زمان خودش گله دارد و میگوید : علماء هم از روی حسادت ، گاهی گرفتار غیبت می شوند . مثلا میگویند: (فلانی بی سواد است .)️ مثلا جمعیت منبر ( مرحوم آشیخ احمد کافی ره) خیلی بود ، بعضی منبری ها نمیتوانستند ببینند ، میگفتند: او بی سواد است . به تو چه که بی سواد است . لذا میگویند: (حسادت ، ده قسم دارد که نه قسم آن ، توی آخوند هاست ) . ️ عده ای بودند که نسبت به امام (قدس سره )هم حسادت میکردند. وقتی میخواستند امام رو ببرند ، اسم کوچک ایشان را میبردند.من یادم هست که شصت سال پیش ، ما درس اخلاق امام (قدس سره ) میرفتیم ، یک روز در حجره ی یکی از علماء بودیم ، دو سه نفر از علماء هم بودند . من دلم شور میزد که الان درس اخلاق امام نزدیک غروب شروع میشود. به همین خاطر بلند شدم که بروم ، شیخی فهمید که من میخواهم به درس اخلاق امام بروم ، گفت : میخوای بری سیر و سلوک ؟! به امام اهانت کرد ،نه اینکه امام جنبه ی عرفانی داشتندبه همین خاطر مخالفینی هم داشتند . آن آقا غیبت کرد . پس غیبت در آخوندها هم هست . خیال نکنید فقط توی کاسب ها است .پس مرحوم شهید از علمای زمان خودش ، گله دارد که اینها می نشینند و گاه از باب نفی کمال ، غیبت میکنند. منتها اول صیغه اش را میخوانند. اول حلالش میکنند و میگویند نفی کمال است .
نفی کمال موقعی است که مثلا بنده دربارهی دکتری می گویم : فلان دکتر در عمل پروستات متخصص نیست . این غیبت نیست چون که من میدانم که او متخصص نیست . اما یک وقت جنبه اهانت پیدا میکند و میگویم(فلان شخص بی سواد است ) نفی کمال هم شرایطی دارد ما در کتاب غیبت اینها را نوشته ایم .مثلا یک وقت انسان درباره شخصی میگوید: فلانی معلوماتش زیاد نیست تا شرح لمعه درس میدهد، بالاتر درس نمیدهد. این در صورتی که جنبه ی اهانت نداشته باشد ، غیبت نیست ، اما یک وقت میگوید: فلانی ، سوادی ندارد . او باید سطح پایین تری را درس بدهد . یا مجتهد نیست ، اما ادعای اجتهاد میکند.
نفی کمال در صورتی است که گوینده ، نظر اهانت هم ندارد میگوید: فلانی اعلم است ، این آقا اعلم نیست . ولی اگر اهانت بکند ، آن اهانت ، غیبت است .
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ️وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ┈••✾••✾••┈┈@mojtahedie
#آیت_الله_مجتهدی (ره)بعضی علماء از راه نفی کمال غیبت میکنند . غیبت میکنند میگویند نفی کمال است . نفی کمال شرایطی دارد .اگر من بخواهم بگویم فلانی مجتهد نیست ، نفی کمال کنم ، این در صورتی است که آن شخص ادعایی برای اجتهاد داشته باشد ، اگر از روی اهانت بگویم که او مجتهد نیست ، این غیبت است .
مرحوم شهید (ره) در یکی از کتابهایش به نام (کشف الریبه) از علمای زمان خودش گله دارد و میگوید : علماء هم از روی حسادت ، گاهی گرفتار غیبت می شوند . مثلا میگویند: (فلانی بی سواد است .)️ مثلا جمعیت منبر ( مرحوم آشیخ احمد کافی ره) خیلی بود ، بعضی منبری ها نمیتوانستند ببینند ، میگفتند: او بی سواد است . به تو چه که بی سواد است . لذا میگویند: (حسادت ، ده قسم دارد که نه قسم آن ، توی آخوند هاست ) . ️ عده ای بودند که نسبت به امام (قدس سره )هم حسادت میکردند. وقتی میخواستند امام رو ببرند ، اسم کوچک ایشان را میبردند.من یادم هست که شصت سال پیش ، ما درس اخلاق امام (قدس سره ) میرفتیم ، یک روز در حجره ی یکی از علماء بودیم ، دو سه نفر از علماء هم بودند . من دلم شور میزد که الان درس اخلاق امام نزدیک غروب شروع میشود. به همین خاطر بلند شدم که بروم ، شیخی فهمید که من میخواهم به درس اخلاق امام بروم ، گفت : میخوای بری سیر و سلوک ؟! به امام اهانت کرد ،نه اینکه امام جنبه ی عرفانی داشتندبه همین خاطر مخالفینی هم داشتند . آن آقا غیبت کرد . پس غیبت در آخوندها هم هست . خیال نکنید فقط توی کاسب ها است .پس مرحوم شهید از علمای زمان خودش ، گله دارد که اینها می نشینند و گاه از باب نفی کمال ، غیبت میکنند. منتها اول صیغه اش را میخوانند. اول حلالش میکنند و میگویند نفی کمال است .
نفی کمال موقعی است که مثلا بنده دربارهی دکتری می گویم : فلان دکتر در عمل پروستات متخصص نیست . این غیبت نیست چون که من میدانم که او متخصص نیست . اما یک وقت جنبه اهانت پیدا میکند و میگویم(فلان شخص بی سواد است ) نفی کمال هم شرایطی دارد ما در کتاب غیبت اینها را نوشته ایم .مثلا یک وقت انسان درباره شخصی میگوید: فلانی معلوماتش زیاد نیست تا شرح لمعه درس میدهد، بالاتر درس نمیدهد. این در صورتی که جنبه ی اهانت نداشته باشد ، غیبت نیست ، اما یک وقت میگوید: فلانی ، سوادی ندارد . او باید سطح پایین تری را درس بدهد . یا مجتهد نیست ، اما ادعای اجتهاد میکند.
نفی کمال در صورتی است که گوینده ، نظر اهانت هم ندارد میگوید: فلانی اعلم است ، این آقا اعلم نیست . ولی اگر اهانت بکند ، آن اهانت ، غیبت است .
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ️وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ┈••✾••✾••┈┈@mojtahedie
۶:۵۸
۲۵ شهریور
۷:۰۴
۷:۰۹