۵:۴۲
#جذب #اخلاق #جوان #مسجد
در مسجدی که بنده نماز میخواندم، بین نماز مغرب و عشا هیچ وقت داخل #مسجد جا نبود؛ همیشه بیرون مسجد هم جمعیت متراکم بود؛ هشتاد درصد جمعیت هم از قشر #جوان بودند.
در همان سالها پوستینهای وارونه مُد شده بود و جوانانِ خیلی اهل مد آن را میپوشیدند. یک روز دیدم جوانی که از این پوستینهای وارونه پوشیده، صف اول نماز در پشت سجادۀ من نشسته است؛
یک حاجی محترم بازاری هم که مرد خیلی فهمیدهای بود و من خیلی خوشم میآمد که او در صف اول مینشست، در کنار این جوان نشسته بود. دیدم رویش را به این جوان کرد و چیزی در گوشش گفت و این جوان یکباره مضطرب شد.
برگشتم به آن حاجی محترم گفتم چه گفتی؟ به جای او جوان گفت چیزی نیست. فهمیدم که این آقا به او گفته که مناسب نیست شما با این لباس در صف اول بنشینید! گفتم: نه آقا، اتفاقاً مناسب است شما همینجا بنشینید و تکان نخورید؛
گفتم: حاجی! چرا میگویی این جوان عقب برود؟ بگذار بدانند که جوان با لباسی از جنس پوستین وارونه هم میتواند بیاید به ما اقتدا کند و نماز جماعت بخواند!
با #اخلاق، سراغ این جوانان و دلها و روحها و ورای قالبهاشان بروید؛ آن وقت تبلیغ انجام خواهد شد.
رهبر انقلاب - ۱۳۷۶/۳/۲۶
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
در مسجدی که بنده نماز میخواندم، بین نماز مغرب و عشا هیچ وقت داخل #مسجد جا نبود؛ همیشه بیرون مسجد هم جمعیت متراکم بود؛ هشتاد درصد جمعیت هم از قشر #جوان بودند.
در همان سالها پوستینهای وارونه مُد شده بود و جوانانِ خیلی اهل مد آن را میپوشیدند. یک روز دیدم جوانی که از این پوستینهای وارونه پوشیده، صف اول نماز در پشت سجادۀ من نشسته است؛
یک حاجی محترم بازاری هم که مرد خیلی فهمیدهای بود و من خیلی خوشم میآمد که او در صف اول مینشست، در کنار این جوان نشسته بود. دیدم رویش را به این جوان کرد و چیزی در گوشش گفت و این جوان یکباره مضطرب شد.
برگشتم به آن حاجی محترم گفتم چه گفتی؟ به جای او جوان گفت چیزی نیست. فهمیدم که این آقا به او گفته که مناسب نیست شما با این لباس در صف اول بنشینید! گفتم: نه آقا، اتفاقاً مناسب است شما همینجا بنشینید و تکان نخورید؛
گفتم: حاجی! چرا میگویی این جوان عقب برود؟ بگذار بدانند که جوان با لباسی از جنس پوستین وارونه هم میتواند بیاید به ما اقتدا کند و نماز جماعت بخواند!
با #اخلاق، سراغ این جوانان و دلها و روحها و ورای قالبهاشان بروید؛ آن وقت تبلیغ انجام خواهد شد.
رهبر انقلاب - ۱۳۷۶/۳/۲۶
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
۵:۴۲
۶:۱۸
۱۸:۴۱
#پرسش_و_پاسخ
حدود ۳۰۰ تا از سوالایی که تو ذهن من و شما و بچه ها هست رو، حاج آقای قرائتی اینجا جواب دادن بهشون؛ خیلی کوتاه و شیرین؛ بخونین و فیض ببرین
#حاج_آقا_قرائتی
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
حدود ۳۰۰ تا از سوالایی که تو ذهن من و شما و بچه ها هست رو، حاج آقای قرائتی اینجا جواب دادن بهشون؛ خیلی کوتاه و شیرین؛ بخونین و فیض ببرین
#حاج_آقا_قرائتی
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
۲۰:۱۲
۲۰:۲۷
سلااااااااااام
۱۸:۵۹
#کتاب_مثل_شاخه_های_گیلاس
مِثلِ زغالِ خاموش!
زغالهای خاموش را کنار زغالهای روشن میگذارند تا روشن شوند، چون همنشینی اثر دارد.ما هم مثل همان زغالهای خاموشیم؛ پس اگر کنار کسانی بنشینیم که روشناند، نورانیتی دارند و گرما و حرارتی دارند، ما هم به طفیل آنها روشنی میگیریم و گرما و حرارتی پیدا میکنیم، وگرنه در قیامت حسرت میخوریم.یکی از حرفهای جانسوز اهل جهنم همین است:ای کاش با فلانی رفیق نبودم و با او نمینشستم. او تاریک بود و مرا هم مثل خود تاریک کرد.یعنی ای کاش رفیقی سر راهم سبز میشد که خود سبز بود، روشن بود، صفا و نوری داشت تا من هم از پرتو او طرفی میبستم.
برگرفته از کتاب " مثل شاخه های گیلاس "
#تمثیلات
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
مِثلِ زغالِ خاموش!
زغالهای خاموش را کنار زغالهای روشن میگذارند تا روشن شوند، چون همنشینی اثر دارد.ما هم مثل همان زغالهای خاموشیم؛ پس اگر کنار کسانی بنشینیم که روشناند، نورانیتی دارند و گرما و حرارتی دارند، ما هم به طفیل آنها روشنی میگیریم و گرما و حرارتی پیدا میکنیم، وگرنه در قیامت حسرت میخوریم.یکی از حرفهای جانسوز اهل جهنم همین است:ای کاش با فلانی رفیق نبودم و با او نمینشستم. او تاریک بود و مرا هم مثل خود تاریک کرد.یعنی ای کاش رفیقی سر راهم سبز میشد که خود سبز بود، روشن بود، صفا و نوری داشت تا من هم از پرتو او طرفی میبستم.
برگرفته از کتاب " مثل شاخه های گیلاس "
#تمثیلات
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
۱۹:۱۵
۱۹:۱۵
#کلام_معصوم
اميرمؤمنان على عليه السلام: جز اين نيست كه دل نوجوان همچون زمين ميان تُهى است؛ هر چه در آن افشانده شود، همان را مى پذيرد.
نامه ۳۱ نهج البلاغه
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
اميرمؤمنان على عليه السلام: جز اين نيست كه دل نوجوان همچون زمين ميان تُهى است؛ هر چه در آن افشانده شود، همان را مى پذيرد.
نامه ۳۱ نهج البلاغه
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
۱۹:۳۰
۱۹:۴۱
#راهبرد
بیانات رهبر انقلاب درباره "نیوتون" و کشف حقایق بزرگ
رهبر انقلاب: يك چيزهاى طبيعى در زندگى انسان هست كه انسان به اينها توجه ندارد. آن وقتى انسان راه انديشمندى و راه فهم به رويش باز مىشود كه روى اينها دقت كند، اينها براى انسان سؤالانگيز باشد. مثل نيوتون كه از يك حادثهى طبيعى و تكرارى، هزاران بار تكرارى در زندگى هر آدمى، ناگهان به يك حقيقت بزرگ مىرسد... يك حادثهى طبيعى و تكرارى براى همهى انسانها، ناگهان يك انسان به اين توجه كرد؛ اين چيست؟ چرا پائين مىافتد؟ واقعا هم سؤالانگيز است. چرا بالا نمىرود؟ چرا يكبار اتفاق نمىافتد كه انسان يك چيزى را رها كند، به جاى اينكه بيايد پائين برود طرف دیگر؟ هرگز چنين چيزى پيش نيامده. خب، اين سؤال، اين توجه، اين بر روى يك نكته ناگهان تكيه كردن؛ اين همان چيزى است كه راه را به سوى انسان باز مىكند. انسان به فكر برمىآيد، سؤال براى انسان طرح مىشود، دنبال پاسخ اين مىگردد و ناگهان مثلا نيروى عظيم جاذبه، يك حقيقت عظيم عالم به اين وسيله كشف مىشود. ۱۳۵۹/۰۵/۲۷
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
بیانات رهبر انقلاب درباره "نیوتون" و کشف حقایق بزرگ
رهبر انقلاب: يك چيزهاى طبيعى در زندگى انسان هست كه انسان به اينها توجه ندارد. آن وقتى انسان راه انديشمندى و راه فهم به رويش باز مىشود كه روى اينها دقت كند، اينها براى انسان سؤالانگيز باشد. مثل نيوتون كه از يك حادثهى طبيعى و تكرارى، هزاران بار تكرارى در زندگى هر آدمى، ناگهان به يك حقيقت بزرگ مىرسد... يك حادثهى طبيعى و تكرارى براى همهى انسانها، ناگهان يك انسان به اين توجه كرد؛ اين چيست؟ چرا پائين مىافتد؟ واقعا هم سؤالانگيز است. چرا بالا نمىرود؟ چرا يكبار اتفاق نمىافتد كه انسان يك چيزى را رها كند، به جاى اينكه بيايد پائين برود طرف دیگر؟ هرگز چنين چيزى پيش نيامده. خب، اين سؤال، اين توجه، اين بر روى يك نكته ناگهان تكيه كردن؛ اين همان چيزى است كه راه را به سوى انسان باز مىكند. انسان به فكر برمىآيد، سؤال براى انسان طرح مىشود، دنبال پاسخ اين مىگردد و ناگهان مثلا نيروى عظيم جاذبه، يك حقيقت عظيم عالم به اين وسيله كشف مىشود. ۱۳۵۹/۰۵/۲۷
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
۱۹:۴۱
مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی
#راهبرد بیانات رهبر انقلاب درباره "نیوتون" و کشف حقایق بزرگ رهبر انقلاب: يك چيزهاى طبيعى در زندگى انسان هست كه انسان به اينها توجه ندارد. آن وقتى انسان راه انديشمندى و راه فهم به رويش باز مىشود كه روى اينها دقت كند، اينها براى انسان سؤالانگيز باشد. مثل نيوتون كه از يك حادثهى طبيعى و تكرارى، هزاران بار تكرارى در زندگى هر آدمى، ناگهان به يك حقيقت بزرگ مىرسد... يك حادثهى طبيعى و تكرارى براى همهى انسانها، ناگهان يك انسان به اين توجه كرد؛ اين چيست؟ چرا پائين مىافتد؟ واقعا هم سؤالانگيز است. چرا بالا نمىرود؟ چرا يكبار اتفاق نمىافتد كه انسان يك چيزى را رها كند، به جاى اينكه بيايد پائين برود طرف دیگر؟ هرگز چنين چيزى پيش نيامده. خب، اين سؤال، اين توجه، اين بر روى يك نكته ناگهان تكيه كردن؛ اين همان چيزى است كه راه را به سوى انسان باز مىكند. انسان به فكر برمىآيد، سؤال براى انسان طرح مىشود، دنبال پاسخ اين مىگردد و ناگهان مثلا نيروى عظيم جاذبه، يك حقيقت عظيم عالم به اين وسيله كشف مىشود. ۱۳۵۹/۰۵/۲۷ ......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
... به نظرم اگه مربی، روی کارهای تکراری روزانه ش، متمرکز بشه و فکر کنه؛ حتما مثل این قضیه به سرنخ های خوبی میرسه در امر تعلیم و تربیت...
#تغییر_نگرش #زاویه_دید
@morabbee_ir
#تغییر_نگرش #زاویه_دید
@morabbee_ir
۱۹:۴۵
۲۰:۰۰
#شب_خوش
۲۰:۰۰
سلام صبح بخیر
۵:۱۴
۵:۲۹
#پرسش_و_پاسخ #حاج_آقا_قرائتی
سوال:چگونه قبولى تمام كارها، مشروط به قبولى یک عمل همچون نماز مىشود؟
جواب:«پلیسِ راهى را در نظر بگیرید كه از رانندهاى گواهینامه رانندگى مطالبه مىكند. اگر راننده؛ گواهینامۀ پزشكى، گذرنامۀ سیاسى، پروانۀ ساختمان، كارت بازرگانى و اجازه اجتهاد و یا هر مدرک دیگرى به او نشان دهد، پلیس از او نمىپذیرد و تنها اگر گواهینامۀ رانندگى داشت، اجازه عبور مىدهد وگرنه مانع او مىشود. در قیامت نیز شرط رسیدن به مقصد، گواهینامۀ نماز است كه اگر نباشد، هیچ عملى مورد قبول و نجاتبخش نیست.»
#سوالات_دانش_آموزی
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
سوال:چگونه قبولى تمام كارها، مشروط به قبولى یک عمل همچون نماز مىشود؟
جواب:«پلیسِ راهى را در نظر بگیرید كه از رانندهاى گواهینامه رانندگى مطالبه مىكند. اگر راننده؛ گواهینامۀ پزشكى، گذرنامۀ سیاسى، پروانۀ ساختمان، كارت بازرگانى و اجازه اجتهاد و یا هر مدرک دیگرى به او نشان دهد، پلیس از او نمىپذیرد و تنها اگر گواهینامۀ رانندگى داشت، اجازه عبور مىدهد وگرنه مانع او مىشود. در قیامت نیز شرط رسیدن به مقصد، گواهینامۀ نماز است كه اگر نباشد، هیچ عملى مورد قبول و نجاتبخش نیست.»
#سوالات_دانش_آموزی
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
۱۱:۲۲
#نکات_تربیتی
آیتالله حائری شیرازی:
کسی که معتاد به هروئین میشود، آیا به او میگویند که: ما میخواهیم تو را معتاد به هروئین کنیم؟ هرگز! بلکه به او میگویند ما میخواهیم تو را از خستگی و افسردگی نجات دهیم.
تربیت هم همینگونه است. در #تربیت منفی، در تربیت مثبت، در تخریب و در اصلاح، باید #ناخودآگاه عمل کرد تا به #نتیجه رسید.
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
آیتالله حائری شیرازی:
کسی که معتاد به هروئین میشود، آیا به او میگویند که: ما میخواهیم تو را معتاد به هروئین کنیم؟ هرگز! بلکه به او میگویند ما میخواهیم تو را از خستگی و افسردگی نجات دهیم.
تربیت هم همینگونه است. در #تربیت منفی، در تربیت مثبت، در تخریب و در اصلاح، باید #ناخودآگاه عمل کرد تا به #نتیجه رسید.
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
۱۳:۴۰
#راه_طی_شده #نکات_تربیتی
امام موسی صدر:
ما دو نوع ارتباط و وابستگی داریم؛ یکی ارتباط #عقلانی و دیگری ارتباط #عاطفی. در حال حاضر، میان جوانان و جامعه ارتباط عقلانی وجود ندارد. شاید در گذشته به سبب کندی روند پیشرفت بشر، چنین رابطهای وجود داشته، اما اکنون بر اثر سرعت پیشرفت در جوامع بشری، ارتباط عقلانی میان جوانان و جامعه ضعیف شده است، بهگونهای که حتی اگر پدری استاد دانشگاه یا فیلسوفی بزرگ هم باشد، فرزند جوان او بهسوی نقطهای در حرکت است که پدر و جامعۀ پدرش در آن نیستند.
از این رو، باید برای حفظ ارتباط عاطفی میان جامعۀ کنونی و جوانان تلاش کنیم و این فقط از طریق تربیت در خانه ممکن است.
ما نباید فراموش کنیم که در وظایف خود در خانه کوتاهی کردهایم. ممکن است هریک از ما پدر و مادرها فکر کنیم که اگر فرزندمان را به مدرسههای شبانهروزی یا مؤسسات خصوصی میفرستادیم یا برای او معلم خصوصی یا خدمتکار میگرفتیم تا ما خودمان به امور شخصی و اجتماعی رسیدگی کنیم، بهتر بود. اما این بهتنهایی اصلاً کافی نیست، زیرا این کار میان جوان و خانهاش فاصله ایجاد میکند و جوان دیگر نه ارتباط عقلانی خواهد داشت و نه ارتباط عاطفی، که نتیجهاش دور شدن او و بیتوجهی به اوست.
کتاب نای و نی | فساد، خطرناکترین دشمن، بند ۴۹۹
#خانه #خانواده
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
امام موسی صدر:
ما دو نوع ارتباط و وابستگی داریم؛ یکی ارتباط #عقلانی و دیگری ارتباط #عاطفی. در حال حاضر، میان جوانان و جامعه ارتباط عقلانی وجود ندارد. شاید در گذشته به سبب کندی روند پیشرفت بشر، چنین رابطهای وجود داشته، اما اکنون بر اثر سرعت پیشرفت در جوامع بشری، ارتباط عقلانی میان جوانان و جامعه ضعیف شده است، بهگونهای که حتی اگر پدری استاد دانشگاه یا فیلسوفی بزرگ هم باشد، فرزند جوان او بهسوی نقطهای در حرکت است که پدر و جامعۀ پدرش در آن نیستند.
از این رو، باید برای حفظ ارتباط عاطفی میان جامعۀ کنونی و جوانان تلاش کنیم و این فقط از طریق تربیت در خانه ممکن است.
ما نباید فراموش کنیم که در وظایف خود در خانه کوتاهی کردهایم. ممکن است هریک از ما پدر و مادرها فکر کنیم که اگر فرزندمان را به مدرسههای شبانهروزی یا مؤسسات خصوصی میفرستادیم یا برای او معلم خصوصی یا خدمتکار میگرفتیم تا ما خودمان به امور شخصی و اجتماعی رسیدگی کنیم، بهتر بود. اما این بهتنهایی اصلاً کافی نیست، زیرا این کار میان جوان و خانهاش فاصله ایجاد میکند و جوان دیگر نه ارتباط عقلانی خواهد داشت و نه ارتباط عاطفی، که نتیجهاش دور شدن او و بیتوجهی به اوست.
کتاب نای و نی | فساد، خطرناکترین دشمن، بند ۴۹۹
#خانه #خانواده
......................................... کانال #مربی؛ مرجعی برای مربیان تربیتی: @morabbee_ir
۱۳:۴۰