۸:۲۳
zekr.tur.m4a
۴۵.۰۵ مگابایت
بررسی جریان سازی ذکر و موانع آن در سوره مبارکه طور1401.03.10
۸:۲۸
۱۴:۲۲
۱۲:۱۴
zekr.taha2.hojorat.21.m4a
۳۳.۳۸ مگابایت
صوت جلسه ارائه مطالعه سوره طه و حجرات با موضوع ذکر1401.03.17- بازبینی سوره مبارکه طه- نگاهی به آیات 40 تا 100 سوره بقره- بنی اسراییل- سوره حجرات
۱۲:۲۸
۱۲:۲۸
zekr.zaryat.22.m4a
۳۳.۴ مگابایت
صوت جلسه بیست ودوممطالعه سوره مبارکه ذاریات1401.03.24
۱۲:۴۲
بخشی از تفسیر آیات 22 و 23 سوره مبارکه ذاریات-آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)
در سوره مبارکه «حجر» گذشت که فرمود: ﴿وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ﴾ اين خزائن جمع است، فرمود هر چيزي چندين مخزن دارد و نزول آنها از اين چند مخزن که عبور ميکنند به نحو تجلّي است نه تجافي، اين طور نيست که حالا ما از مخزن روزي داديم به شما چيزي در مخزن نباشد. شما وقتي که چيزي را درس ميگوييد جز آن است که از مخزن عقل شما چيزي مينويسيد يا ميگوييد، اين طور نيست که آنچه شما در مخزن عقل داريد آن بيايد پايين به مخاطب شما برسد که ديگر چيزي در مخزن شما نباشد.﴿مِثْلَ ما أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ﴾ شما حرف ميزنيد يک امر بديهي است براي شما، ولي شما حرف ميزنيد، يک وقت فکر کرديد که اين حرف از کجا درآمده؟ مخزني داريد، يک؛ از آن مخزن در مجاري فم و فکّ شما ظهور ميکند، دو؛ به نحو تجلّي است نه به نحو تجافي، اين سه؛ شما فقط ميبيند که حرف ميزنيد، اما وقتي بررسي کرديد حرف زدن يعني چه! اين سه چهار مطلب را شما در حرف زدن بايد بررسي کنيد کسي که حرف ميزند معنايش اين نيست که آنچه در ذهن است همان را میگويد، اين طور نيست که آن مطالبي که در ذهن شما است آن طور بيايد از کانال دهن بگذرد! آن سر جايش هست، بعد در قوه خيال ترسيم ميکنيد که فارسي بگوييد، تازي بگوييد، عبري بگوييد، عربي بگوييد، اينها را بررسي ميکنيد، از آنجا عبور ميکند به دهن شما به نحو تجلّي ميگذرد. پس حرف زدن شما به نحو تجافي نيست، و اين طور نيست که او از بين برود و دفعي نيست،بلکه تدريجي است مگر شما همه حرفها و مطالبي که در ذهن شماست، يکجا ميتوانيد بگوييد يا به تدريج و کلمه به کلمه ميگوييد؟ روزي شما هم همين طور است؛
در سوره مبارکه «حجر» گذشت که فرمود: ﴿وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ﴾ اين خزائن جمع است، فرمود هر چيزي چندين مخزن دارد و نزول آنها از اين چند مخزن که عبور ميکنند به نحو تجلّي است نه تجافي، اين طور نيست که حالا ما از مخزن روزي داديم به شما چيزي در مخزن نباشد. شما وقتي که چيزي را درس ميگوييد جز آن است که از مخزن عقل شما چيزي مينويسيد يا ميگوييد، اين طور نيست که آنچه شما در مخزن عقل داريد آن بيايد پايين به مخاطب شما برسد که ديگر چيزي در مخزن شما نباشد.﴿مِثْلَ ما أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ﴾ شما حرف ميزنيد يک امر بديهي است براي شما، ولي شما حرف ميزنيد، يک وقت فکر کرديد که اين حرف از کجا درآمده؟ مخزني داريد، يک؛ از آن مخزن در مجاري فم و فکّ شما ظهور ميکند، دو؛ به نحو تجلّي است نه به نحو تجافي، اين سه؛ شما فقط ميبيند که حرف ميزنيد، اما وقتي بررسي کرديد حرف زدن يعني چه! اين سه چهار مطلب را شما در حرف زدن بايد بررسي کنيد کسي که حرف ميزند معنايش اين نيست که آنچه در ذهن است همان را میگويد، اين طور نيست که آن مطالبي که در ذهن شما است آن طور بيايد از کانال دهن بگذرد! آن سر جايش هست، بعد در قوه خيال ترسيم ميکنيد که فارسي بگوييد، تازي بگوييد، عبري بگوييد، عربي بگوييد، اينها را بررسي ميکنيد، از آنجا عبور ميکند به دهن شما به نحو تجلّي ميگذرد. پس حرف زدن شما به نحو تجافي نيست، و اين طور نيست که او از بين برود و دفعي نيست،بلکه تدريجي است مگر شما همه حرفها و مطالبي که در ذهن شماست، يکجا ميتوانيد بگوييد يا به تدريج و کلمه به کلمه ميگوييد؟ روزي شما هم همين طور است؛
۱۵:۳۱
۱۰:۴۳
صوت و نمودار نشست بیست و سوم/ جریان سازی ذکر در سوره ذاریات
1401.03.31
1401.03.31
۱۰:۴۴
zek.zariyat2.23.mp3
۴۴.۸۱ مگابایت
صوت جلسه بیست و سوم. جریان سازی ذکر. سوره ذاریات. استاد مختاری
۱۱:۰۵
۹:۱۷
صوت و فایل نشست بیست و چهارم/ جمع بندی ذکر در سوره ذاریات- مطالعه سوره ق
1401.04.07
1401.04.07
۹:۱۹
zek.Zariyat.Qaf.24.mp3
۵۴.۴۴ مگابایت
صوت جلسه بیست و چهارم. استاد مختاری
- مرور و جمع بندی سوره ذاریات با محوریت تذکره- مطالعه سوره ق و بررسی سیر موضوعات
- مرور و جمع بندی سوره ذاریات با محوریت تذکره- مطالعه سوره ق و بررسی سیر موضوعات
۹:۲۵
۱۳:۵۰
صوت و نمودار نشست بیست و پنجم/ ذکر در سوره ق
1401.04.14
1401.04.14
۱۳:۵۱
Zekr.Qaf.25.mp3.mp3
۶۵.۱۸ مگابایت
صوت جلسه بیست و پنجم. استاد مختاری
- مرور سیر موضوعات سوره ق- بررسی آیات ذکر در سوره و جمع بندی آنها- بازخوانی سوره بر اساس مولفه های ذکر
- مرور سیر موضوعات سوره ق- بررسی آیات ذکر در سوره و جمع بندی آنها- بازخوانی سوره بر اساس مولفه های ذکر
۱۴:۲۷
خطبه 114 نهج البلاغه
الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَ النِّعَمَ بِالشُّكْرِ، نَحْمَدُهُ عَلَى آلَائِهِ كَمَا نَحْمَدُهُ عَلَى بَلَائِهِ، وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هَذِهِ النُّفُوسِ الْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ السِّرَاعِ إِلَى مَا نُهِيَتْ عَنْهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ مِمَّا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ وَ أَحْصَاهُ كِتَابُهُ، عِلْمٌ غَيْرُ قَاصِرٍ وَ كِتَابٌ غَيْرُ مُغَادِرٍ.
وَ نُؤْمِنُ بِهِ إِيمَانَ مَنْ عَايَنَ الْغُيُوبَ وَ وَقَفَ عَلَى الْمَوْعُودِ إِيمَاناً نَفَى إِخْلَاصُهُ الشِّرْكَ وَ يَقِينُهُ الشَّكَّ. وَ نَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، شَهَادَتَيْنِ تُصْعِدَانِ الْقَوْلَ وَ تَرْفَعَانِ الْعَمَلَ لَا يَخِفُّ مِيزَانٌ تُوضَعَانِ فِيهِ وَ لَا يَثْقُلُ مِيزَانٌ تُرْفَعَانِ [مِنْهُ] عَنْهُ.
أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ الَّتِي هِيَ الزَّادُ وَ بِهَا الْمَعَاذُ، زَادٌ مُبْلِغٌ وَ مَعَاذٌ مُنْجِحٌ، دَعَا إِلَيْهَا أَسْمَعُ دَاعٍ وَ وَعَاهَا خَيْرُ وَاعٍ، فَأَسْمَعَ دَاعِيهَا وَ فَازَ وَاعِيهَا. عِبَادَ اللَّهِ إِنَّ تَقْوَى اللَّهِ حَمَتْ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ مَحَارِمَهُ وَ أَلْزَمَتْ قُلُوبَهُمْ مَخَافَتَهُ حَتَّى أَسْهَرَتْ لَيَالِيَهُمْ وَ أَظْمَأَتْ هَوَاجِرَهُمْ، فَأَخَذُوا الرَّاحَةَ بِالنَّصَبِ وَ الرِّيَّ بِالظَّمَإِ وَ اسْتَقْرَبُوا الْأَجَلَ فَبَادَرُوا الْعَمَلَ وَ كَذَّبُوا الْأَمَلَ فَلَاحَظُوا الْأَجَلَ.
ثُمَّ إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ فَنَاءٍ وَ عَنَاءٍ وَ غِيَرٍ وَ عِبَرٍ، فَمِنَ الْفَنَاءِ أَنَّ الدَّهْرَ مُوتِرٌ قَوْسَهُ لَا تُخْطِئُ سِهَامُهُ وَ لَا تُؤْسَى جِرَاحُهُ يَرْمِي الْحَيَّ بِالْمَوْتِ وَ الصَّحِيحَ بِالسَّقَمِ وَ النَّاجِيَ بِالْعَطَبِ آكِلٌ لَا يَشْبَعُ وَ شَارِبٌ لَا يَنْقَعُ، وَ مِنَ الْعَنَاءِ أَنَّ الْمَرْءَ يَجْمَعُ مَا لَا يَأْكُلُ وَ يَبْنِي مَا لَا يَسْكُنُ ثُمَّ يَخْرُجُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى لَا مَالًا حَمَلَ وَ لَا بِنَاءً نَقَلَ، وَ مِنْ غِيَرِهَا أَنَّكَ تَرَى الْمَرْحُومَ مَغْبُوطاً وَ الْمَغْبُوطَ مرحوما...
إِنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ بِشَرٍّ مِنَ الشَّرِّ إِلَّا عِقَابُهُ وَ لَيْسَ شَيْءٌ بِخَيْرٍ مِنَ الْخَيْرِ إِلَّا ثَوَابُهُ، وَ كُلُّ شَيْءٍ مِنَ الدُّنْيَا سَمَاعُهُ أَعْظَمُ مِنْ عِيَانِهِ وَ كُلُّ شَيْءٍ مِنَ الْآخِرَةِ عِيَانُهُ أَعْظَمُ مِنْ سَمَاعِهِ، فَلْيَكْفِكُمْ مِنَ الْعِيَانِ السَّمَاعُ وَ مِنَ الْغَيْبِ الْخَبَرُ... ... به بهانه سوره مبارکه ق
الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَ النِّعَمَ بِالشُّكْرِ، نَحْمَدُهُ عَلَى آلَائِهِ كَمَا نَحْمَدُهُ عَلَى بَلَائِهِ، وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هَذِهِ النُّفُوسِ الْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ السِّرَاعِ إِلَى مَا نُهِيَتْ عَنْهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ مِمَّا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ وَ أَحْصَاهُ كِتَابُهُ، عِلْمٌ غَيْرُ قَاصِرٍ وَ كِتَابٌ غَيْرُ مُغَادِرٍ.
وَ نُؤْمِنُ بِهِ إِيمَانَ مَنْ عَايَنَ الْغُيُوبَ وَ وَقَفَ عَلَى الْمَوْعُودِ إِيمَاناً نَفَى إِخْلَاصُهُ الشِّرْكَ وَ يَقِينُهُ الشَّكَّ. وَ نَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، شَهَادَتَيْنِ تُصْعِدَانِ الْقَوْلَ وَ تَرْفَعَانِ الْعَمَلَ لَا يَخِفُّ مِيزَانٌ تُوضَعَانِ فِيهِ وَ لَا يَثْقُلُ مِيزَانٌ تُرْفَعَانِ [مِنْهُ] عَنْهُ.
أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ الَّتِي هِيَ الزَّادُ وَ بِهَا الْمَعَاذُ، زَادٌ مُبْلِغٌ وَ مَعَاذٌ مُنْجِحٌ، دَعَا إِلَيْهَا أَسْمَعُ دَاعٍ وَ وَعَاهَا خَيْرُ وَاعٍ، فَأَسْمَعَ دَاعِيهَا وَ فَازَ وَاعِيهَا. عِبَادَ اللَّهِ إِنَّ تَقْوَى اللَّهِ حَمَتْ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ مَحَارِمَهُ وَ أَلْزَمَتْ قُلُوبَهُمْ مَخَافَتَهُ حَتَّى أَسْهَرَتْ لَيَالِيَهُمْ وَ أَظْمَأَتْ هَوَاجِرَهُمْ، فَأَخَذُوا الرَّاحَةَ بِالنَّصَبِ وَ الرِّيَّ بِالظَّمَإِ وَ اسْتَقْرَبُوا الْأَجَلَ فَبَادَرُوا الْعَمَلَ وَ كَذَّبُوا الْأَمَلَ فَلَاحَظُوا الْأَجَلَ.
ثُمَّ إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ فَنَاءٍ وَ عَنَاءٍ وَ غِيَرٍ وَ عِبَرٍ، فَمِنَ الْفَنَاءِ أَنَّ الدَّهْرَ مُوتِرٌ قَوْسَهُ لَا تُخْطِئُ سِهَامُهُ وَ لَا تُؤْسَى جِرَاحُهُ يَرْمِي الْحَيَّ بِالْمَوْتِ وَ الصَّحِيحَ بِالسَّقَمِ وَ النَّاجِيَ بِالْعَطَبِ آكِلٌ لَا يَشْبَعُ وَ شَارِبٌ لَا يَنْقَعُ، وَ مِنَ الْعَنَاءِ أَنَّ الْمَرْءَ يَجْمَعُ مَا لَا يَأْكُلُ وَ يَبْنِي مَا لَا يَسْكُنُ ثُمَّ يَخْرُجُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى لَا مَالًا حَمَلَ وَ لَا بِنَاءً نَقَلَ، وَ مِنْ غِيَرِهَا أَنَّكَ تَرَى الْمَرْحُومَ مَغْبُوطاً وَ الْمَغْبُوطَ مرحوما...
إِنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ بِشَرٍّ مِنَ الشَّرِّ إِلَّا عِقَابُهُ وَ لَيْسَ شَيْءٌ بِخَيْرٍ مِنَ الْخَيْرِ إِلَّا ثَوَابُهُ، وَ كُلُّ شَيْءٍ مِنَ الدُّنْيَا سَمَاعُهُ أَعْظَمُ مِنْ عِيَانِهِ وَ كُلُّ شَيْءٍ مِنَ الْآخِرَةِ عِيَانُهُ أَعْظَمُ مِنْ سَمَاعِهِ، فَلْيَكْفِكُمْ مِنَ الْعِيَانِ السَّمَاعُ وَ مِنَ الْغَيْبِ الْخَبَرُ... ... به بهانه سوره مبارکه ق
۱۸:۴۶