۳۰ بهمن ۱۳۹۹
۱۶:۴۳
۲ اسفند ۱۳۹۹
#اغتنام_فرصتها
امام علی علیه السلام می فرماید:
قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ .
ترس با نااميدى، و شرم با محروميّت همراه است، و فرصت ها چون ابرها مى گذرند، پس فرصت هاى نيک را غنيمت شماريد.
نهج البلاغه، حکمت ۲۱ #ماه_رجب@moteha
امام علی علیه السلام می فرماید:
قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ .
ترس با نااميدى، و شرم با محروميّت همراه است، و فرصت ها چون ابرها مى گذرند، پس فرصت هاى نيک را غنيمت شماريد.
نهج البلاغه، حکمت ۲۱ #ماه_رجب@moteha
۱۲:۳۶
۳ اسفند ۱۳۹۹
۱۵:۵۴
۵ اسفند ۱۳۹۹
#احکام_شرعی
#سوالدر باب ازدواج موقت باید به فتوای مرجع دختر توجه کرد یا مرجع پسر؟
#جواب:باسمه جلت اسمائه؛ هر کدام باید به فتوای مرجع خود توجه کنند مگر آنکه یکی فتوی بدهد و دیگری احتیاط لزومی بنماید که مقلد دومی می تواند به مرجع اولی که فتوی داده است مراجعه نماید.
تذکر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.@moteha
#سوالدر باب ازدواج موقت باید به فتوای مرجع دختر توجه کرد یا مرجع پسر؟
#جواب:باسمه جلت اسمائه؛ هر کدام باید به فتوای مرجع خود توجه کنند مگر آنکه یکی فتوی بدهد و دیگری احتیاط لزومی بنماید که مقلد دومی می تواند به مرجع اولی که فتوی داده است مراجعه نماید.
تذکر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.@moteha
۱۱:۴۶
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
#پرسش_و_پاسخ
آیا اجازه پدر برای ازدواج ( دایم یا موقت ) دختر باکره لازم است ؟
به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر شرط است یا نه، چند نظر هست:
الف: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی).
[البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم میداند نه به فتوا]
ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)[توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶]
#نکته: طبق استفتایی که از دفتر آیت الله وحید خراسانی شده است زنی که یک بار ازدواج کند وبر اثر ازدواج و یا از طریق گناه (زنا و وطی به شبهه) بکارتش از بین برود، برای ازدواج بعدی نیاز به اجازه پدر نداردولی اگر ازاله بکارت بخاطر پریدن ویا حادثه ای و یا ازطریق خودارضایی باشد، باید برای ازدواج(دائم یا موقت) اجازه ی پدر گرفته شود. [منهاج الصالحین، ج۳، کتاب النکاح-اولیاء عقد النکاح، م:۱۲۳۷]
#نکته: در احتیاط واجب مقلد میتوان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود.
ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه میگرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت).[توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله ۲۴۴۰؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای در قم و دفتر آیت الله نوری]
د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود.[آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله۲۶۰۳]
ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باكره اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.[آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله ۲۸۳۰]
@moteha
آیا اجازه پدر برای ازدواج ( دایم یا موقت ) دختر باکره لازم است ؟
به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر شرط است یا نه، چند نظر هست:
الف: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی).
[البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم میداند نه به فتوا]
ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)[توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶]
#نکته: طبق استفتایی که از دفتر آیت الله وحید خراسانی شده است زنی که یک بار ازدواج کند وبر اثر ازدواج و یا از طریق گناه (زنا و وطی به شبهه) بکارتش از بین برود، برای ازدواج بعدی نیاز به اجازه پدر نداردولی اگر ازاله بکارت بخاطر پریدن ویا حادثه ای و یا ازطریق خودارضایی باشد، باید برای ازدواج(دائم یا موقت) اجازه ی پدر گرفته شود. [منهاج الصالحین، ج۳، کتاب النکاح-اولیاء عقد النکاح، م:۱۲۳۷]
#نکته: در احتیاط واجب مقلد میتوان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود.
ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه میگرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت).[توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله ۲۴۴۰؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای در قم و دفتر آیت الله نوری]
د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود.[آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله۲۶۰۳]
ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باكره اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.[آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله ۲۸۳۰]
@moteha
۱۱:۴۶
۶ اسفند ۱۳۹۹
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
۸ اسفند ۱۳۹۹
Hamid Alimi - To Ey Eshgho Ey Tamame Vojodam (شیدایی).mp3
۰۹:۲۲-۸.۶۴ مگابایت
۲:۱۹
۱۰ اسفند ۱۳۹۹
#پرسش_و_پاسخ
چرا در روايات دوگونه با ازدواج موقت برخورد شده است؟
در مورد ازدواج موقت، از اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ دو گونه روايات رسيده است؛ در برخي از آنها، تشويق به اين امر شده است؛ در برخي ديگر از آن مذمت شده است. در جايي كه اين ازدواج براي هوسراني باشد، منع شده است و اگر عوارض منفي اجتماعي و فردي داشته باشد، مورد نهي قرار گرفته است. براي كسي كه همسر دائمي دارد و مي تواند با او نيازهاي ضروري جنسي خود را بر طرف سازد نيازي به اين متعه نمي باشد. امام كاظم ـ عليه السّلام ـ فرمود: «تو را با متعه چه كار و حال آنكه خداوند تو را از آن بي نياز كرده است.»از طرف ديگر، در برخي روايات ديگر، اين عمل مورد تشويق قرار گرفته است؛ اين براي تأمين اهداف خاصي بوده است. اولاً براي جلوگيري از انحرافات جنسي و اخلاقي در جامعه، ازدواج موقت ضروري است. امام صادق ـ عليه السّلام ـ : «هركس به اين سنّت الهي عمل كند و آن گاه غسل نمايد، خداوند از هر قطرة آب غسلش، 70 ملك مي آفريند تا براي او تا روز قيامت استغفار كنند.».[1]ثانياً چون خليفة دوم، اين سنّت اسلامي را ممنوع كرد، كه البته اين نهي خليفه يك نهي سليقه اي بود نه نهي شرعي و قانوني، ائمة اطهار ـ عليهم السّلام ـ كه حافظان دين اسلام هستند، براي حفظ اين سنّت اسلامي و فراموش نشدن آن، ديگران را تشويق به آن مي كردند. اينجا بود كه يك مصلحت و حكمت ثانوي با حكمت اولي، نكاح منقطع توأم شد. لذا جايي كه اهل بيت مردان متأهل را از اين كار منع مي كردند به جهت حكمت اولي (جلوگيري از انحرافات جنسي) بود. و جايي كه افرادي را ترغيب مي كردند به اعتبار حكمت ثانويِ آن بود.[2]
پي نوشت ها:[1] . بابازاده، علي اكبر، مسائل ازدواج و حقوق خانواده، بدر، چاپ چهارم، 1378، ص 170.[2] . مطهري، مرتضي، نظام حقوقي زن در اسلام، ص 82.@moteha
چرا در روايات دوگونه با ازدواج موقت برخورد شده است؟
در مورد ازدواج موقت، از اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ دو گونه روايات رسيده است؛ در برخي از آنها، تشويق به اين امر شده است؛ در برخي ديگر از آن مذمت شده است. در جايي كه اين ازدواج براي هوسراني باشد، منع شده است و اگر عوارض منفي اجتماعي و فردي داشته باشد، مورد نهي قرار گرفته است. براي كسي كه همسر دائمي دارد و مي تواند با او نيازهاي ضروري جنسي خود را بر طرف سازد نيازي به اين متعه نمي باشد. امام كاظم ـ عليه السّلام ـ فرمود: «تو را با متعه چه كار و حال آنكه خداوند تو را از آن بي نياز كرده است.»از طرف ديگر، در برخي روايات ديگر، اين عمل مورد تشويق قرار گرفته است؛ اين براي تأمين اهداف خاصي بوده است. اولاً براي جلوگيري از انحرافات جنسي و اخلاقي در جامعه، ازدواج موقت ضروري است. امام صادق ـ عليه السّلام ـ : «هركس به اين سنّت الهي عمل كند و آن گاه غسل نمايد، خداوند از هر قطرة آب غسلش، 70 ملك مي آفريند تا براي او تا روز قيامت استغفار كنند.».[1]ثانياً چون خليفة دوم، اين سنّت اسلامي را ممنوع كرد، كه البته اين نهي خليفه يك نهي سليقه اي بود نه نهي شرعي و قانوني، ائمة اطهار ـ عليهم السّلام ـ كه حافظان دين اسلام هستند، براي حفظ اين سنّت اسلامي و فراموش نشدن آن، ديگران را تشويق به آن مي كردند. اينجا بود كه يك مصلحت و حكمت ثانوي با حكمت اولي، نكاح منقطع توأم شد. لذا جايي كه اهل بيت مردان متأهل را از اين كار منع مي كردند به جهت حكمت اولي (جلوگيري از انحرافات جنسي) بود. و جايي كه افرادي را ترغيب مي كردند به اعتبار حكمت ثانويِ آن بود.[2]
پي نوشت ها:[1] . بابازاده، علي اكبر، مسائل ازدواج و حقوق خانواده، بدر، چاپ چهارم، 1378، ص 170.[2] . مطهري، مرتضي، نظام حقوقي زن در اسلام، ص 82.@moteha
۷:۲۴
۱۳ اسفند ۱۳۹۹
۴:۵۰
#چند_نکته_کوتاه
صیغه یک ساعته، شرعی و قانونی است؟
بله طبق فتوای مراجع عظام و قوانین جاری کشور، صیغه یک ساعته حلال و قانونی است. به طور کلی برای #ازدواج_موقت، حداقل و همچنین حداکثر زمانی شرط نشده است.
در ازدواج (اعم از ازدواج موقت یا دائم) ایجاب با دختر و قبول و پذیرش آن با پسر و مرد است.اما اینکه بسیاری از ما دیده ایم دختر «قبلت» را می گوید پس چیست؟
در این روش که عاقدهای ازدواج در مراسم های عقد اجرا می کنند، از دختر و پسر #وکالت_در_ازدواج گرفته می شود و سپس عاقد به وکالت از دختر صیغه عقد را می خواند و از طرف پسر نیز قبول می کند.
در ماده ۱۰۸۷ قانون مدنى آمده است:
«مهر عبارت از مالى است که به مناسبت عقد نکاح، مرد ملزم به دادن آن به زن است.»مهریه می بایست #مالیت و ارزش داشته باشد و با توجه به این که ما برای خرید شکلات پول پرداخت می کنیم پس مالیت داشته و برای مهریه صحیح است.
طبق قانون و شرع، مهریه در ازدواج و صیغه موقت #الزامی است.
طبق ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی در نکاح منقطع عدم تعیین مهر در عقد، موجب بطلان است.
اما در عقد #دائم اگر لحظه ی عقد، مهریه تعیین نشود ازدواج باطل نیست.
آیا صیغه موقت بدون اجازه پدر دختر، شرعی است؟اکثر مراجع تقلید، درباره ازدواج دختر باکرۀ رشیده، آن است که، اجازه پدر یا جد پدری او در این امر #لازم است.
اما طبق نظر بعضی مراجع، دختر بالغی که صلاح خود را بتواند تشخیص دهد #رشیده است و نیازی به اذن پدر ندارد.
آیا ازدواج موقت می تواند بدون رابطه جنسی باشد؟
ازدواج موقّت اگرچه براى لذّت بردن هم نباشد #صحیح است.(مثلاً به قصد محرم شدن با نزدیکان آن دختر باشد و...)
@moteha
صیغه یک ساعته، شرعی و قانونی است؟
بله طبق فتوای مراجع عظام و قوانین جاری کشور، صیغه یک ساعته حلال و قانونی است. به طور کلی برای #ازدواج_موقت، حداقل و همچنین حداکثر زمانی شرط نشده است.
در ازدواج (اعم از ازدواج موقت یا دائم) ایجاب با دختر و قبول و پذیرش آن با پسر و مرد است.اما اینکه بسیاری از ما دیده ایم دختر «قبلت» را می گوید پس چیست؟
در این روش که عاقدهای ازدواج در مراسم های عقد اجرا می کنند، از دختر و پسر #وکالت_در_ازدواج گرفته می شود و سپس عاقد به وکالت از دختر صیغه عقد را می خواند و از طرف پسر نیز قبول می کند.
در ماده ۱۰۸۷ قانون مدنى آمده است:
«مهر عبارت از مالى است که به مناسبت عقد نکاح، مرد ملزم به دادن آن به زن است.»مهریه می بایست #مالیت و ارزش داشته باشد و با توجه به این که ما برای خرید شکلات پول پرداخت می کنیم پس مالیت داشته و برای مهریه صحیح است.
طبق قانون و شرع، مهریه در ازدواج و صیغه موقت #الزامی است.
طبق ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی در نکاح منقطع عدم تعیین مهر در عقد، موجب بطلان است.
اما در عقد #دائم اگر لحظه ی عقد، مهریه تعیین نشود ازدواج باطل نیست.
آیا صیغه موقت بدون اجازه پدر دختر، شرعی است؟اکثر مراجع تقلید، درباره ازدواج دختر باکرۀ رشیده، آن است که، اجازه پدر یا جد پدری او در این امر #لازم است.
اما طبق نظر بعضی مراجع، دختر بالغی که صلاح خود را بتواند تشخیص دهد #رشیده است و نیازی به اذن پدر ندارد.
آیا ازدواج موقت می تواند بدون رابطه جنسی باشد؟
ازدواج موقّت اگرچه براى لذّت بردن هم نباشد #صحیح است.(مثلاً به قصد محرم شدن با نزدیکان آن دختر باشد و...)
@moteha
۴:۵۰
۱۴ اسفند ۱۳۹۹
۱۷:۲۴
۱۵ اسفند ۱۳۹۹
#احکام_شرعی
آیا با دختری که هیچ مرجع تقلیدی ندارد می توان ازدواج موقت نمود؟
سوالآیا مردی که مرجع تقلید دارد می تواند با خانمی که مرجع تقلید ندارد عقد موقت کند؟ و آیا این عقد برای مرد صحیح است؟
جواب:باسمه جلت اسمائه؛ سعی شود که خانم هم مرجعی پیدا کند بعد صیغه اجراء شود، چون اگر مرجع نداشته باشد وظیفه اش احتیاط است و مقتضای احتیاط این است که بر او جایز نیست، یا آنکه صیغه را واجد تمام آنچه فقهاء گفته اند اجرا نمایند که مرجع هر کس باشد آن عقد را صحیح بداند. ولی به هر تقدیر بر مرد جایز است و اشکال ندارد.
تذڪر : دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.#جمعه #ماه_رجب@moteha
آیا با دختری که هیچ مرجع تقلیدی ندارد می توان ازدواج موقت نمود؟
سوالآیا مردی که مرجع تقلید دارد می تواند با خانمی که مرجع تقلید ندارد عقد موقت کند؟ و آیا این عقد برای مرد صحیح است؟
جواب:باسمه جلت اسمائه؛ سعی شود که خانم هم مرجعی پیدا کند بعد صیغه اجراء شود، چون اگر مرجع نداشته باشد وظیفه اش احتیاط است و مقتضای احتیاط این است که بر او جایز نیست، یا آنکه صیغه را واجد تمام آنچه فقهاء گفته اند اجرا نمایند که مرجع هر کس باشد آن عقد را صحیح بداند. ولی به هر تقدیر بر مرد جایز است و اشکال ندارد.
تذڪر : دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.#جمعه #ماه_رجب@moteha
۵:۴۷
۲۰ اسفند ۱۳۹۹
۱۶:۵۷
۲۲ اسفند ۱۳۹۹
#احکام_شرعی
سوال:آيا پرداخت مهريه در ازدواج موقت وقتى خانم اصرارى بر آن ندارد واجب است؟
جواب:باسمه جلت اسمائه؛ اصل ازدواج موقت بدون مشخص شدن مهريه صحيح نيست و بايد اول مهريه را تعيين كنند بعد اجراء صيغه بنمايند. اما خانم بعد از عقد می تواند آن را ببخشد.
تذڪر : دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.#ماه_رجب
@moteha
سوال:آيا پرداخت مهريه در ازدواج موقت وقتى خانم اصرارى بر آن ندارد واجب است؟
جواب:باسمه جلت اسمائه؛ اصل ازدواج موقت بدون مشخص شدن مهريه صحيح نيست و بايد اول مهريه را تعيين كنند بعد اجراء صيغه بنمايند. اما خانم بعد از عقد می تواند آن را ببخشد.
تذڪر : دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.#ماه_رجب
@moteha
۷:۱۰
۲۴ اسفند ۱۳۹۹
۱۹:۴۱
۴ فروردین ۱۴۰۰
۱۶:۲۶
۸ فروردین ۱۴۰۰
یک روایت
مرحوم محمدبن عبدالله حميرى(از علماء بزرگ شيعه در عصر غيبت صغرى) نامه اى نوشت به محضر مبارك صاحب الزمان ارواحنافداه و سؤال كرد:درباره مردى از شيعيان كه اعتقاد به حلال بودن متعه(ازدواج موقت) دارد و به رجعت اهل بيت(عليهم السلام)[كه از ضروريات عقايد شيعه است] معتقد است. اما همسرى دارد كه در همه امور، با او موافق و همراه است و اين مرد، با آن زن عهد كرده است كه بر سر او ازدواج مجدد نكند و ازدواج موقت هم نكند و كنيز هم نگيرد و اين عهد و پيمان را ١٩ سال است كه بسته است و به گفته ى خويش وفادار بوده است. و اى بسا كه چندين ماه از همسر و منزلش دور شده و مسافرت ميرود اما ازدواج موقت نميكند و نفسش نيز تحرك و ميل و رغبتى به اينكار ندارد. چرا كه گمان ميكند باخبر شدن كسانى كه همراهش هستند مثل برادر و فرزند و غلام و وكيل و اطرافيان، موجب كوچك شدنش در چشم آنها ميشود و لذا دوست دارد بر عهد و پيمانش باقى بماند بخاطر محبت و علاقه به همسرش و براى محافظت و مراقبت از او و از خودش؛ نه به خاطر اينكه متعه را حرام بداند بلكه متعه را جزء دين خدا مى داند؛ حال آيا بخاطر اينكار(عهد و قسم بر ترك ازدواج موقت)، گناهكار است يا خير؟
از طرف حضرت جواب رسید: براى او مستحب است (نه این که لازم باشد) که خداوند را با انجام متعه اطاعت نماید و برای زایل شدن قسمی که خورده و آن قسم معصیت بوده، یک بار هم که شده متعه نماید.
عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعه، ج 21، ص 17(باب استحباب متعه اگر چه عهد یا نذری بر ترک آن کرده باشد) مؤسسه آل البیت (علیه السلام )، 1409، هـ ق.".... یستحب له أن یطیع الله تعالى بالمتعة لیزول عنه الحلف فی المعصیة و لو مرة واحدة."#نيمه_شعبان@moteha
مرحوم محمدبن عبدالله حميرى(از علماء بزرگ شيعه در عصر غيبت صغرى) نامه اى نوشت به محضر مبارك صاحب الزمان ارواحنافداه و سؤال كرد:درباره مردى از شيعيان كه اعتقاد به حلال بودن متعه(ازدواج موقت) دارد و به رجعت اهل بيت(عليهم السلام)[كه از ضروريات عقايد شيعه است] معتقد است. اما همسرى دارد كه در همه امور، با او موافق و همراه است و اين مرد، با آن زن عهد كرده است كه بر سر او ازدواج مجدد نكند و ازدواج موقت هم نكند و كنيز هم نگيرد و اين عهد و پيمان را ١٩ سال است كه بسته است و به گفته ى خويش وفادار بوده است. و اى بسا كه چندين ماه از همسر و منزلش دور شده و مسافرت ميرود اما ازدواج موقت نميكند و نفسش نيز تحرك و ميل و رغبتى به اينكار ندارد. چرا كه گمان ميكند باخبر شدن كسانى كه همراهش هستند مثل برادر و فرزند و غلام و وكيل و اطرافيان، موجب كوچك شدنش در چشم آنها ميشود و لذا دوست دارد بر عهد و پيمانش باقى بماند بخاطر محبت و علاقه به همسرش و براى محافظت و مراقبت از او و از خودش؛ نه به خاطر اينكه متعه را حرام بداند بلكه متعه را جزء دين خدا مى داند؛ حال آيا بخاطر اينكار(عهد و قسم بر ترك ازدواج موقت)، گناهكار است يا خير؟
از طرف حضرت جواب رسید: براى او مستحب است (نه این که لازم باشد) که خداوند را با انجام متعه اطاعت نماید و برای زایل شدن قسمی که خورده و آن قسم معصیت بوده، یک بار هم که شده متعه نماید.
عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعه، ج 21، ص 17(باب استحباب متعه اگر چه عهد یا نذری بر ترک آن کرده باشد) مؤسسه آل البیت (علیه السلام )، 1409، هـ ق.".... یستحب له أن یطیع الله تعالى بالمتعة لیزول عنه الحلف فی المعصیة و لو مرة واحدة."#نيمه_شعبان@moteha
۱۷:۰۵
۱۷:۰۹
۱۵ فروردین ۱۴۰۰
#احکام_شرعی
اگر زن و مرد در مدت صيغه موقت اختلاف داشته باشند، قول كدام مقدم است؟
#سؤال :زن و مرد در مورد مدت صيغه موقت اختلاف دارند، مثلا زن مى گويد آخر اسفند تمام مى شود و مرد مى گويد تا 15 فروردين ادامه دارد; اين جا قول كدام مقدم است؟
#جواب:باسمه جلت اسمائه؛ در مورد سؤال مرد مدعى است و زن منكر، قول زن موافق اصل است.
تذڪر : دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.@moteha
اگر زن و مرد در مدت صيغه موقت اختلاف داشته باشند، قول كدام مقدم است؟
#سؤال :زن و مرد در مورد مدت صيغه موقت اختلاف دارند، مثلا زن مى گويد آخر اسفند تمام مى شود و مرد مى گويد تا 15 فروردين ادامه دارد; اين جا قول كدام مقدم است؟
#جواب:باسمه جلت اسمائه؛ در مورد سؤال مرد مدعى است و زن منكر، قول زن موافق اصل است.
تذڪر : دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.@moteha
۷:۳۵