۱۸:۴۰
در روزهایی که گذشت، سه برنامه ضبطی داشتم. سهشنبه هفته پیش، قبل از ظهر، سی متن کوتاه (هر متن، حدودا یک دقیقه و نیم) در مورد سی واژه جدید ساخت فرهنگستان را، همراه با نمونه فرنگی آن و یک جمله که آن معادل در آن به کار رفته بود، اجرا کردم.هر یک از این جمله و واژهها، قرار است در یک روز (قاعدتا هر روز چند بار، به صورت میانبرنامه) از یکی از شبکههای سیما پخش شود.بعد از ظهر همان روز، در دور جدید برنامه #جعبه_سیاه شرکت کردم. این برنامه قرار است در ماه مبارک رمضان امسال، از شبکه افق پخش شود.کلیات این برنامه، یکجورهایی، شبیه برنامههای خندوانه و چلتیکه است، که سالها قبل میهمانشان بودهام؛ و هر دو هم، بحمدالله بد از کار درنیامد. امیدوارم این یکی هم بد از کار درنیاید.اما شنبه ۱۱ اسفند، متون (نریشنهای) پانزده برنامه مستندگونه راجع به دوران اسارت آزادگان جنگ تحمیلی را، برای شبکه افق اجرا کردم. این برنامه #شهدای_غریب نام دارد، و هر قسمت آن حدود نیمساعت است.برای این یکی، با رفت و برگشت و معطلیهای آمادهسازی استودیوی ضبط، ۹ ساعت و نیم وقت صرف شد.تصاویر قسمتی از یکی از این برنامهها را که دیدم، زیبا و تاثیرگذار بود. امیدوارم حاصل کار من هم قابل قبول باشد.@mrsarshar_rahgozar
۱۲:۰۲
انتشار چاپهای سیام و سیویکم اصیلآباد
به همت مهرک (بخش پرتلاش کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر) چاپهای سیام و سیویکم کتاب #اصیلآباد منتشر شد.این داستان تمثیلی، نخستین بار در خرداد ۱۳۵۷ (هشت ماه پیش از پیروزی انقلاب) با تایید #دکتر_محمدجواد_باهنر (بعدا نخستوزیر شهید دولت شهید رجائی) توسط انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد، و بحمدالله، از همان ابتدا مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. بهطوری که به عنوان یک داستان انقلابیِ ضداستعماری و نافی غربزدگی، و نخستین داستانی که به زبان هنر، موضوع لزوم حاکمیت ولایتفقیه را مطرح میکرد، به چاپهای مکرر و شمارگانی قابل توجه رسید.برای بنده، به عنوان نگارنده این داستان، باعث افتخار و شکرگزاری است که این کتاب کوچک، پس از چهل و شش سال که از انتشار نخستین چاپ آن میگذرد، همچنان مخاطب دارد، و نسل امروز نوجوان نیز از آن استقبال میکنند.شاید یکی از دلایل این امر، این باشد که #غربزدگی، که در قبل از انقلاب، تحفه و بیماری شبهروشنفکران جهان سوم، و از جمله ایران بود، و با پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما، تا چند دهه کاملا به حاشیه رفت، اینک به وسیله فضای بیدروپیکر مجازی، به یک بیماری عمومیِ مبتلابهِ حتی پایینترین قشرهای اجتماعی، و از جمله کودکان و نوجوانان ما تبدیل شده است.به هر رو، "اصیلآباد"، با این دو چاپ، چهارمین چاپ خود در سال ۱۴۰۳ و هشتمین چاپش را در دو سال اخیر تجربه کرد، و بحمدالله، به مجموع شمارگان افزون بر ۱۹۰،۰۰۰ نسخه (بهطور متوسط، سالی ۴۱۳۰ نسخه) دست یافت.امیدوارم این کتاب کوچک، که گفته میشد به سهم خود، نقشی -ولو بسیار ناچیز- در انقلاب شکوهمند انقلاب کبیر اسلامی ایران به عهده داشت، در جریان مبارزه با غربزدگی مضاعف حاکم بر قشرهایی از جامعه فعلی نیز بتواند سهمی -ولو به قدر مثقال ذره- ایفا کند.@mrsarshar_rahgozar
به همت مهرک (بخش پرتلاش کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر) چاپهای سیام و سیویکم کتاب #اصیلآباد منتشر شد.این داستان تمثیلی، نخستین بار در خرداد ۱۳۵۷ (هشت ماه پیش از پیروزی انقلاب) با تایید #دکتر_محمدجواد_باهنر (بعدا نخستوزیر شهید دولت شهید رجائی) توسط انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد، و بحمدالله، از همان ابتدا مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. بهطوری که به عنوان یک داستان انقلابیِ ضداستعماری و نافی غربزدگی، و نخستین داستانی که به زبان هنر، موضوع لزوم حاکمیت ولایتفقیه را مطرح میکرد، به چاپهای مکرر و شمارگانی قابل توجه رسید.برای بنده، به عنوان نگارنده این داستان، باعث افتخار و شکرگزاری است که این کتاب کوچک، پس از چهل و شش سال که از انتشار نخستین چاپ آن میگذرد، همچنان مخاطب دارد، و نسل امروز نوجوان نیز از آن استقبال میکنند.شاید یکی از دلایل این امر، این باشد که #غربزدگی، که در قبل از انقلاب، تحفه و بیماری شبهروشنفکران جهان سوم، و از جمله ایران بود، و با پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما، تا چند دهه کاملا به حاشیه رفت، اینک به وسیله فضای بیدروپیکر مجازی، به یک بیماری عمومیِ مبتلابهِ حتی پایینترین قشرهای اجتماعی، و از جمله کودکان و نوجوانان ما تبدیل شده است.به هر رو، "اصیلآباد"، با این دو چاپ، چهارمین چاپ خود در سال ۱۴۰۳ و هشتمین چاپش را در دو سال اخیر تجربه کرد، و بحمدالله، به مجموع شمارگان افزون بر ۱۹۰،۰۰۰ نسخه (بهطور متوسط، سالی ۴۱۳۰ نسخه) دست یافت.امیدوارم این کتاب کوچک، که گفته میشد به سهم خود، نقشی -ولو بسیار ناچیز- در انقلاب شکوهمند انقلاب کبیر اسلامی ایران به عهده داشت، در جریان مبارزه با غربزدگی مضاعف حاکم بر قشرهایی از جامعه فعلی نیز بتواند سهمی -ولو به قدر مثقال ذره- ایفا کند.@mrsarshar_rahgozar
۷:۴۶
تحریف مطالب در چارچوب منافع و اهداف استکبار جهانی، توسط هوش مصنوعی
یکی از بستگان پیام ذیل را برایم فرستاده است:"با خانم دکتری صحبت میکردیم. ایشان متخصص زبان انگلیسیاند و مدرس دانشگاه. میگفتند: یک متن به هوش مصنوعی دادم برای ترجمه. در نگاه اول خیلی خوب و تمیز ترجمه کرد. اما بعد دقت که کردم، دیدم خیلی زیرکانه و زیرپوستی، مفاهیم مورد نظر مرا، طبق ایده خودش تغییر داده. یعنی حاصل، آن چیزی نبود که بنده مثلا در مورد موضوع استعمار میخواستم مطرح کنم. روح مطلب مرا عوض کرده بود.و یک نکته دیگر اینکه، «#اشغال عراق توسط آمریکا» را به «#حضور آمریکا در عراق» ترجمه کرده بود. یعنی سوگیری مرا طبق نظر خودش تغییر داده بود. و من فقط بعد از دقت ویژه، این موضوع را متوجه شدم (دقتی که عموما وجود ندارد).
@mrsarshar_rahgozar
یکی از بستگان پیام ذیل را برایم فرستاده است:"با خانم دکتری صحبت میکردیم. ایشان متخصص زبان انگلیسیاند و مدرس دانشگاه. میگفتند: یک متن به هوش مصنوعی دادم برای ترجمه. در نگاه اول خیلی خوب و تمیز ترجمه کرد. اما بعد دقت که کردم، دیدم خیلی زیرکانه و زیرپوستی، مفاهیم مورد نظر مرا، طبق ایده خودش تغییر داده. یعنی حاصل، آن چیزی نبود که بنده مثلا در مورد موضوع استعمار میخواستم مطرح کنم. روح مطلب مرا عوض کرده بود.و یک نکته دیگر اینکه، «#اشغال عراق توسط آمریکا» را به «#حضور آمریکا در عراق» ترجمه کرده بود. یعنی سوگیری مرا طبق نظر خودش تغییر داده بود. و من فقط بعد از دقت ویژه، این موضوع را متوجه شدم (دقتی که عموما وجود ندارد).
@mrsarshar_rahgozar
۱۹:۳۶
#غلط_نگوییم-۲
نگوییم: "میخواهم سوالی بپرسم"؛بگوییم: "میخواهم سوالی(پرسشی) بکنم"؛ یا: "میخواهم سوالی(پرسشی) مطرح کنم"؛ یا از همه بهتر: "سوالی(پرسشی) دارم".
"پرسیدن"، یعنی "سوال کردن". "سوال پرسیدن"، یعنی "پرسش پرسیدن". به عبارت دیگر، این ترکیب، حاوی "حشو" است. زیرا در دلِ پرسیدن، "سوال"، نهفته است.البته برخی مدعیان ویراستاری، با استناد به استفادهی به همین صورت نادرستِ این تعبیر در اشعار یا متون نثری برخی شاعران و نویسندگان شاخص متقدم، میکوشند آن را جوازی برای تداوم این اشتباه توسط آیندگان جلوه دهند.اما از من به شما نصیحت، این دُرفشانیها و توصیههای بیمنطق را جدی نگیرید. در ادبیات نیز، مانند هر دانش دیگر، مقدسانگاری و تابوسازی از بزرگان و اعمالشان، مردود است. زبان برای خود قواعد متقنی دارد. اگر کسی، بی دلیل و توجیه علمی، از آنها تخطی کرد، اشتباه کرده است؛ هر که میخواهد باشد.افراد را باید با قواعد مجرّب و تثبیتشده سنجید، نه قواعد را با افراد.
@mrsarshar_rahgozar
نگوییم: "میخواهم سوالی بپرسم"؛بگوییم: "میخواهم سوالی(پرسشی) بکنم"؛ یا: "میخواهم سوالی(پرسشی) مطرح کنم"؛ یا از همه بهتر: "سوالی(پرسشی) دارم".
"پرسیدن"، یعنی "سوال کردن". "سوال پرسیدن"، یعنی "پرسش پرسیدن". به عبارت دیگر، این ترکیب، حاوی "حشو" است. زیرا در دلِ پرسیدن، "سوال"، نهفته است.البته برخی مدعیان ویراستاری، با استناد به استفادهی به همین صورت نادرستِ این تعبیر در اشعار یا متون نثری برخی شاعران و نویسندگان شاخص متقدم، میکوشند آن را جوازی برای تداوم این اشتباه توسط آیندگان جلوه دهند.اما از من به شما نصیحت، این دُرفشانیها و توصیههای بیمنطق را جدی نگیرید. در ادبیات نیز، مانند هر دانش دیگر، مقدسانگاری و تابوسازی از بزرگان و اعمالشان، مردود است. زبان برای خود قواعد متقنی دارد. اگر کسی، بی دلیل و توجیه علمی، از آنها تخطی کرد، اشتباه کرده است؛ هر که میخواهد باشد.افراد را باید با قواعد مجرّب و تثبیتشده سنجید، نه قواعد را با افراد.
@mrsarshar_rahgozar
۱۸:۴۱
عکسنگاشتهای سفر به عتبات عالیات-۹
از صافیصفا و مقابل درِ صحن حضرت فاطمه سلام الله علیها به سمت شمال روانه شدم و با پرسوجو، به یکی از ورودگاههای جنوب غربی وادیالسلام رسیدم و از آنجا وارد آن شدم.غربت کشور بیگانه و زبانندانی و تنهایی در آن ساعت از روز و در آن روز وسط هفته که وقت زیارت اهل قبور نبود و سکوت و خلوتی قبرستان و آن ساختار عجیب و غریب کلی و بهویژه قبرهای خانوادگی دخمهمانند آن، قدری وهم در دل انسان میانداخت. گفته شده که وادیالسلام، بزرگترین قبرستان جهان است. مساحت آن ۶۰۱٫۱۶ هکتار (۶٫۰۱ کیلومتر مربع) است، و بیش از ۶ میلیون جسد در آن دفن شدهاست. بنا به روایاتی، آرامگاههای حضرات صالح و هود پیامبر، و مقام امامان زین العابدین، امام صادق و امام زمان علیهم السلام، در این قبرستان است. همچنین مشاهیر بسیاری از بزرگان شیعه، و از جمله ایران، در این قبرستان مدفوناند. بنا به روایتی منقول از حضرت علی علیه السلام، روح هر مومنی، پس از مرگ، به این قبرستان منقل میشود. نیز گفته شده است که آن حضرت، به این قبرستان، علاقهای ویژه داشتهاند، و رجعت مومنان در آخرالزمان هم، از همین قبرستان صورت خواهد گرفت.به همین سبب، سالانه میلیونها زائر از آن دیدن میکنند.با این همه، با یک نگاه زیباییشناختی ظاهری، وادی السلام، بیقوارهترین، نامنظمترین، شلوغترین، آشفتهترین، و به همین سبب، صعبالعبورترین و دلگیرترین قبرستانی که من به عمرم دیدهام؛ ونشاندهنده اوج بیسلیقگی در مقبرهسازی است.کاش میشد با مذاکره، مسئولان عراقی را متقاعد کرد که کار مهندسی و بازسازی آن را نیز، مانند بخشهایی از حرم، به مهندسان ایرانی واگذار کنند؛ تا این مکان مهم را، از نظر بصری نیز به شکلی که شایستهی آن است درآورند.
@mrsarshar_rahgozar
از صافیصفا و مقابل درِ صحن حضرت فاطمه سلام الله علیها به سمت شمال روانه شدم و با پرسوجو، به یکی از ورودگاههای جنوب غربی وادیالسلام رسیدم و از آنجا وارد آن شدم.غربت کشور بیگانه و زبانندانی و تنهایی در آن ساعت از روز و در آن روز وسط هفته که وقت زیارت اهل قبور نبود و سکوت و خلوتی قبرستان و آن ساختار عجیب و غریب کلی و بهویژه قبرهای خانوادگی دخمهمانند آن، قدری وهم در دل انسان میانداخت. گفته شده که وادیالسلام، بزرگترین قبرستان جهان است. مساحت آن ۶۰۱٫۱۶ هکتار (۶٫۰۱ کیلومتر مربع) است، و بیش از ۶ میلیون جسد در آن دفن شدهاست. بنا به روایاتی، آرامگاههای حضرات صالح و هود پیامبر، و مقام امامان زین العابدین، امام صادق و امام زمان علیهم السلام، در این قبرستان است. همچنین مشاهیر بسیاری از بزرگان شیعه، و از جمله ایران، در این قبرستان مدفوناند. بنا به روایتی منقول از حضرت علی علیه السلام، روح هر مومنی، پس از مرگ، به این قبرستان منقل میشود. نیز گفته شده است که آن حضرت، به این قبرستان، علاقهای ویژه داشتهاند، و رجعت مومنان در آخرالزمان هم، از همین قبرستان صورت خواهد گرفت.به همین سبب، سالانه میلیونها زائر از آن دیدن میکنند.با این همه، با یک نگاه زیباییشناختی ظاهری، وادی السلام، بیقوارهترین، نامنظمترین، شلوغترین، آشفتهترین، و به همین سبب، صعبالعبورترین و دلگیرترین قبرستانی که من به عمرم دیدهام؛ ونشاندهنده اوج بیسلیقگی در مقبرهسازی است.کاش میشد با مذاکره، مسئولان عراقی را متقاعد کرد که کار مهندسی و بازسازی آن را نیز، مانند بخشهایی از حرم، به مهندسان ایرانی واگذار کنند؛ تا این مکان مهم را، از نظر بصری نیز به شکلی که شایستهی آن است درآورند.
@mrsarshar_rahgozar
۱۹:۵۴
۱۹:۵۴
۱۹:۵۴
۱۹:۵۴
گوشههایی از گردهمایی امروز مردم غیرتمند و متدین، مقابل مجلس شورای اسلامی، در پشتیبانی از ابلاغ قانون مبارزه با بیحجابی به دولت، و اعتراض به توهین بیشرمانه یک به اصطلاح نماینده، به بانوان متحصن مقابل مجلس؛ که بنده و حاجخانم نیز توفیق حضور در آن را پیدا کردیم.هرچه میان جمعیت گشتم و چشم گرداندم، هیچ شاعر و نویسندهای بینشان ندیدم!@mrsarshar_rahgozar
۱۶:۴۰
۱۶:۴۰
۱۶:۴۰
۱۶:۴۰
۱۶:۴۰
۱۶:۴۰
بند م وصیتنامه امام راحل.نیز بنگرید به: اصل27 قانون اساسی:"تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح,به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد ازاد است."
۱۷:۵۹
یکشنبه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۱:۳۰، همراه با جمعی از نویسندگان، توفیق حضور در منزل شهید خدمت، آقای دکتر رئیسی را پیدا کردم، و به سهم خود، دقایقی در مورد خدمات آن شهید مظلوم صحبت کردم. پس از اقامه نماز و صرف افطار نیز، از خاطرات جالب یکی از همکاران جوان ایشان در دولت، و در نهایت نیز سخنان همسر گرامیشان، سرکارخانم دکتر جمیله علمالهدی بهرهمند شدیم.برخی از افرادی که آنها را میشناختم یا خود را معرفی کردند و به یادم ماند، عبارت بودند از، آقایان و خانمها، راضیه تجار، مریم مقانی، سیده عذرا موسوی، مجید صفاتاج، میثم نیلی، مهدی کردفیروزجائی، اکبریدیزگاه.عکسها را آقای فیروزجائی زحمت کشیده، فرستادند.@mrsarshar_rahgozar
۱۳:۱۱
۱۳:۱۱
انتشار چاپهای ۳۲ ام تا ۳۶ ام اصیلآباد
دیروز از سوی انتشارات سورهمهر، سهم مولف چاپهای سیودوم تا سیوششم کتاب داستان #اصیلآباد به دستم رسید.به این ترتیب، در سال جاری، این کتاب نُهمین، و در دو سال اخیر، سیزدهمین تجدیدچاپ خود را تجربه کرد، و با سیوشش بار چاپ، به مجموع شمارگان ۱۹۶،۲۵۰ نسخه رسید.از اینکه این کتاب کوچک، در چهل و ششمین سال انتشارش توانست به چنین شمارگانی برسد، خداوند را شاکرم. سپاسگزار مخاطبان عزیزی هستم که با اقبال خود به این اثر، چنین افتخار بزرگی به آن و نگارندهاش دادند، هستم. به روح پرفتوح شهید دکتر باهنر - رَوح و رضوان الهی بر او باد- که نخستین بانی چاپ این کتاب در دوران پیش از انقلاب بود، درود میفرستم. همچنین، از همه گرامیانی که در ترویج و انتشار آن نقش داشتند، از جمله دوستان گرداننده #کتاب_مهرک: بخش کودک و نوجوان انتشارات #سوره_مهر، تشکر میکنم، و به آنان خداقوت میگویم.@mrsarshar_rahgozar
دیروز از سوی انتشارات سورهمهر، سهم مولف چاپهای سیودوم تا سیوششم کتاب داستان #اصیلآباد به دستم رسید.به این ترتیب، در سال جاری، این کتاب نُهمین، و در دو سال اخیر، سیزدهمین تجدیدچاپ خود را تجربه کرد، و با سیوشش بار چاپ، به مجموع شمارگان ۱۹۶،۲۵۰ نسخه رسید.از اینکه این کتاب کوچک، در چهل و ششمین سال انتشارش توانست به چنین شمارگانی برسد، خداوند را شاکرم. سپاسگزار مخاطبان عزیزی هستم که با اقبال خود به این اثر، چنین افتخار بزرگی به آن و نگارندهاش دادند، هستم. به روح پرفتوح شهید دکتر باهنر - رَوح و رضوان الهی بر او باد- که نخستین بانی چاپ این کتاب در دوران پیش از انقلاب بود، درود میفرستم. همچنین، از همه گرامیانی که در ترویج و انتشار آن نقش داشتند، از جمله دوستان گرداننده #کتاب_مهرک: بخش کودک و نوجوان انتشارات #سوره_مهر، تشکر میکنم، و به آنان خداقوت میگویم.@mrsarshar_rahgozar
۶:۴۶