بازارسال شده از MESBAHYAZDI.IR
۵:۴۴
بازارسال شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
۱۱:۳۰
داستان تشرف سید رشتی و اهمیت نوافل
محدث قمی در مفاتیح الجنان بعد از نقل زیارت جامعه کبیره داستانی را نقل کرده که از آن استفاده میشود باید به خواندن نافله مواظبت کرد و از آن غافل نشد و خلاصه آن چنین است: شیخ ما در کتاب «نجم الثاقب» حکایتی نقل کرده است و آن حکایت چنین است: جناب مستطاب تقی صالح، سید احمد بن سید هاشم بن سید حسن موسوی رشتی، تاجر ساکن رشت (ایده الله) چنین نقل می کند که در سال هزار و دویست و هشتاد هجری قمری] به قصد حجّ بیت الله الحرام از رشت خارج شدم. در راه یکی از منازل از قافله عقب ماندم و در برف تنها ماندم بطوری که راه پیش و پس نداشتم و مضطرب بودم که عاقبت کار چه خواهد شد. ناگاه در برابر خود باغی دیدم و در آن باغ باغبانی بیل به دست به درختان بیل میزد که برفش بریزد، به طرف من آمد، به اندازهٔ فاصلهٔ کمی ایستاد و فرمود: کیستی؟ عرض کردم: دوستان رفتند و من جا ماندهام، اطلاعی از جاده ندارم، مسیر را گم کردهام،
به زبان فارسی فرمود: نافله بخوان تا راه را پیدا کنی، من مشغول نافله شدم، پس از فراغت از تهجّد، دوباره آمد و فرمود: نرفتی؟ گفتم: و الله راه را نمیدانم، فرمود: جامعه بخوان، من جامعه را حفظ نداشتم و تاکنون هم حفظ ندارم، با آنکه مکرّر به زیارت عتبات مشرّف شدهام، از جای برخاستم و تمام زیارت جامعه [کبیره] را از حفظ خواندم، باز نمایان شد و فرمود: نرفتی، هنوز هستی؟ بیاختیار گریستم و گفتم: هستم، راه را نمیدانم؛ فرمود: عاشورا بخوان و عاشورا را نیز از حفظ نداشتم و تاکنون نیز ندارم، پس برخاستم و از حفظ مشغول زیارت عاشورا شدم تا آنکه تمام لعن و سلام و دعای علقمه را خواندم، دیدم باز آمد و فرمود: نرفتی، هستی؟ گفتم: نه تا صبح هستم، فرمود: من اکنون تو را به قافله میرسانم.
رفت بر الاغی سوار شد و بیل خود را به دوش گرفت و فرمود: ردیف من بر الاغ سوار شو. سوار شدم، آنگاه عنان اسب خود را کشیدم، مقاومت کرد و حرکت نکرد، فرمود عنان اسب را به من بده، دادم، پس بیل را به دوش چپ گذاشت و عنان اسب را به دست راست گرفت و به راه افتاد، اسب در نهایت توانایی پیروی کرد، آنگاه دست خود را بر زانوی من گذاشت و فرمود: شما چرا نافله نمیخوانید؟ «سه مرتبه» فرمود: «نافله، نافله، نافله» و باز فرمود: شما چرا عاشورا نمیخوانید؟ «سه مرتبه» فرمود: «عاشورا، عاشورا، عاشورا» و بعد فرمود: شما چرا جامعه نمیخوانید؟ «جامعه، جامعه، جامعه».
و در هنگام طی مسافت دایرهوار راه را پیمود، یک مرتبه برگشت و فرمود: اینانند دوستان شما که در کنار نهر آبی فرود آمده، مشغول وضو برای نماز صبح هستند! من از الاغ پیاده شدم که سوار مرکب خود شوم ولی نتوانستم، پس آن جناب پیاده شد و بیل را در برف فرو برد و مرا بر مرکب نشاند و سر اسب را به جانب دوستان بازگرداند؛
من در آن حال به این خیال افتادم که این شخص کیست که با من به زبان فارسی حرف زد؟ و حال آنکه در آن حدود زبانی جز ترکی و غالباً مذهبی جز مذهب عیسوی نبود و او چگونه به این سرعت مرا به دوستانم رساند؟! پس به پشت سر خود نظر کردم، کسی را ندیدم و از او اثری نیافتم، آنگاه به دوستان خود پیوستم.
#خاطرات_علما
#نافله_سنت_است
@naafele
* [برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید*
محدث قمی در مفاتیح الجنان بعد از نقل زیارت جامعه کبیره داستانی را نقل کرده که از آن استفاده میشود باید به خواندن نافله مواظبت کرد و از آن غافل نشد و خلاصه آن چنین است: شیخ ما در کتاب «نجم الثاقب» حکایتی نقل کرده است و آن حکایت چنین است: جناب مستطاب تقی صالح، سید احمد بن سید هاشم بن سید حسن موسوی رشتی، تاجر ساکن رشت (ایده الله) چنین نقل می کند که در سال هزار و دویست و هشتاد هجری قمری] به قصد حجّ بیت الله الحرام از رشت خارج شدم. در راه یکی از منازل از قافله عقب ماندم و در برف تنها ماندم بطوری که راه پیش و پس نداشتم و مضطرب بودم که عاقبت کار چه خواهد شد. ناگاه در برابر خود باغی دیدم و در آن باغ باغبانی بیل به دست به درختان بیل میزد که برفش بریزد، به طرف من آمد، به اندازهٔ فاصلهٔ کمی ایستاد و فرمود: کیستی؟ عرض کردم: دوستان رفتند و من جا ماندهام، اطلاعی از جاده ندارم، مسیر را گم کردهام،
به زبان فارسی فرمود: نافله بخوان تا راه را پیدا کنی، من مشغول نافله شدم، پس از فراغت از تهجّد، دوباره آمد و فرمود: نرفتی؟ گفتم: و الله راه را نمیدانم، فرمود: جامعه بخوان، من جامعه را حفظ نداشتم و تاکنون هم حفظ ندارم، با آنکه مکرّر به زیارت عتبات مشرّف شدهام، از جای برخاستم و تمام زیارت جامعه [کبیره] را از حفظ خواندم، باز نمایان شد و فرمود: نرفتی، هنوز هستی؟ بیاختیار گریستم و گفتم: هستم، راه را نمیدانم؛ فرمود: عاشورا بخوان و عاشورا را نیز از حفظ نداشتم و تاکنون نیز ندارم، پس برخاستم و از حفظ مشغول زیارت عاشورا شدم تا آنکه تمام لعن و سلام و دعای علقمه را خواندم، دیدم باز آمد و فرمود: نرفتی، هستی؟ گفتم: نه تا صبح هستم، فرمود: من اکنون تو را به قافله میرسانم.
رفت بر الاغی سوار شد و بیل خود را به دوش گرفت و فرمود: ردیف من بر الاغ سوار شو. سوار شدم، آنگاه عنان اسب خود را کشیدم، مقاومت کرد و حرکت نکرد، فرمود عنان اسب را به من بده، دادم، پس بیل را به دوش چپ گذاشت و عنان اسب را به دست راست گرفت و به راه افتاد، اسب در نهایت توانایی پیروی کرد، آنگاه دست خود را بر زانوی من گذاشت و فرمود: شما چرا نافله نمیخوانید؟ «سه مرتبه» فرمود: «نافله، نافله، نافله» و باز فرمود: شما چرا عاشورا نمیخوانید؟ «سه مرتبه» فرمود: «عاشورا، عاشورا، عاشورا» و بعد فرمود: شما چرا جامعه نمیخوانید؟ «جامعه، جامعه، جامعه».
و در هنگام طی مسافت دایرهوار راه را پیمود، یک مرتبه برگشت و فرمود: اینانند دوستان شما که در کنار نهر آبی فرود آمده، مشغول وضو برای نماز صبح هستند! من از الاغ پیاده شدم که سوار مرکب خود شوم ولی نتوانستم، پس آن جناب پیاده شد و بیل را در برف فرو برد و مرا بر مرکب نشاند و سر اسب را به جانب دوستان بازگرداند؛
من در آن حال به این خیال افتادم که این شخص کیست که با من به زبان فارسی حرف زد؟ و حال آنکه در آن حدود زبانی جز ترکی و غالباً مذهبی جز مذهب عیسوی نبود و او چگونه به این سرعت مرا به دوستانم رساند؟! پس به پشت سر خود نظر کردم، کسی را ندیدم و از او اثری نیافتم، آنگاه به دوستان خود پیوستم.
#خاطرات_علما
#نافله_سنت_است
@naafele
* [برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید*
۵:۱۴
۱۶:۰۳
۱۶:۰۳
۱۶:۰۳
برای توفیق ادای نوافل به حضرت امام هادی ع متوسل شو
حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری:دیدم بعضی از آقایان یک اشاره لطیفی دارند به اینکه ... توسل به آقا امام هادی علیهالسلام، هم برای جلب توفیقاتی است که از دست میرود؛ مانند اداء نوافل سفارش شده است در کلمات بزرگان آمده که : «و مَن أراد التوفیق لأداء النوافل و برّ الإخوان فالیُتَوسَّل بعلیٍبنمحمدٍ الهادی علیهالسلام.» هر کس دنبال توفیق پیدا کردن برای ادای نوافل می باشد و توفیق خدمت به برادران دینی را می خواهد به امام هادی علیه السلام توسل نماید.
ظاهرا اشاره ایشان به کلام عارف بزرگ، مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) در کتاب المراقبات است، که برای حاجت های مختلف توسل به معصومین مختلفی را مجرب می دانند، که در ادامه روایت آن بیان می شود.
در بحار الأنوار از کتاب «دعوات راوندی» و کتاب «قبس المصباح» و «کتاب العتیق الغروی» روایتی نقل کرده است که یکی از شیعیان را حاکم کرمان زندانی کرد و در غل و زنجیر نمود، و زندانبانان به او میگفتند که حاکم قصد کرده اعدامت کند؛ و او نزد خدا شکایت برد و به ائمه به ویژه امام سجاد ع توسل جست، و در شب جمعه ای پیامبر خدا ص را به خواب دید که به ایشان برای موضوعات مختلف توسل به ائمه متفاوت را می آموزد، و برای در معرض اعدام قرار گرفتن، به او استغاثه به امام زمان عج را می آموزد. او در خواب به امام زمان عج توسل می جوید، و هنگامی از خواب بیداری می شود، می بیند زندانبانان دارند غل و زنجیر از او می گشایند و آزادش می کنند.
در این روایت، برای حاجات دنیایی توسل به برخی ائمه ع و برای حاجات آخرتی و معنوی توسل به برخی ائمه را یاد می دهد:- برای انتقام از کسی که به تو ظلم کرده: امام علی ع- برای نجات از سلاطین و مفسده شیاطین: امام سجاد ع- برای عافیت بدنی]: امام کاظم ع
- برای سلامتی در سفرهای زمینی و دریایی [و هوایی]: امام رضا ع
- برای نزول رزق: امام جواد ع
- برای نجات از اعدام و مرگ: امام زمان عج
- برای آخرت و آنچه از طاعت الهی و رضوان او می خواهی: رسول الله ص، فاطمه زهرا س، امام حسن مجتبی ع، امام حسین ع، امام باقر ع، امام صادق ع، امام حسن عسکری ع
- برای [توفیق] انجام نوافل و نیکی به برادران ایمانی و طاعت الهی: توسل به امام هادی ع
سپس دعایی نقل کرده که از هر یک از ائمه حاجت متناسب خود را خواسته است، و بخشی از آن مربوط به نوافل چنین است:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ ... وَ أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ وَلِيِّكَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع إِلَّا أَعَنْتَنِي بِهِ عَلَى قَضَاءِ نَوَافِلِي وَ بِرِّ إِخْوَانِي وَ كَمَالِ طَاعَتِكَ
خدایا به حق حضرت امام علی بن محمد نقی علیه السلام ما را به انجام نوافل موفق بدار
#روایت
#نافله_سنت_است
@naafele
* [برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید*
حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری:دیدم بعضی از آقایان یک اشاره لطیفی دارند به اینکه ... توسل به آقا امام هادی علیهالسلام، هم برای جلب توفیقاتی است که از دست میرود؛ مانند اداء نوافل سفارش شده است در کلمات بزرگان آمده که : «و مَن أراد التوفیق لأداء النوافل و برّ الإخوان فالیُتَوسَّل بعلیٍبنمحمدٍ الهادی علیهالسلام.» هر کس دنبال توفیق پیدا کردن برای ادای نوافل می باشد و توفیق خدمت به برادران دینی را می خواهد به امام هادی علیه السلام توسل نماید.
ظاهرا اشاره ایشان به کلام عارف بزرگ، مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) در کتاب المراقبات است، که برای حاجت های مختلف توسل به معصومین مختلفی را مجرب می دانند، که در ادامه روایت آن بیان می شود.
در بحار الأنوار از کتاب «دعوات راوندی» و کتاب «قبس المصباح» و «کتاب العتیق الغروی» روایتی نقل کرده است که یکی از شیعیان را حاکم کرمان زندانی کرد و در غل و زنجیر نمود، و زندانبانان به او میگفتند که حاکم قصد کرده اعدامت کند؛ و او نزد خدا شکایت برد و به ائمه به ویژه امام سجاد ع توسل جست، و در شب جمعه ای پیامبر خدا ص را به خواب دید که به ایشان برای موضوعات مختلف توسل به ائمه متفاوت را می آموزد، و برای در معرض اعدام قرار گرفتن، به او استغاثه به امام زمان عج را می آموزد. او در خواب به امام زمان عج توسل می جوید، و هنگامی از خواب بیداری می شود، می بیند زندانبانان دارند غل و زنجیر از او می گشایند و آزادش می کنند.
در این روایت، برای حاجات دنیایی توسل به برخی ائمه ع و برای حاجات آخرتی و معنوی توسل به برخی ائمه را یاد می دهد:- برای انتقام از کسی که به تو ظلم کرده: امام علی ع- برای نجات از سلاطین و مفسده شیاطین: امام سجاد ع- برای عافیت بدنی]: امام کاظم ع
- برای سلامتی در سفرهای زمینی و دریایی [و هوایی]: امام رضا ع
- برای نزول رزق: امام جواد ع
- برای نجات از اعدام و مرگ: امام زمان عج
- برای آخرت و آنچه از طاعت الهی و رضوان او می خواهی: رسول الله ص، فاطمه زهرا س، امام حسن مجتبی ع، امام حسین ع، امام باقر ع، امام صادق ع، امام حسن عسکری ع
- برای [توفیق] انجام نوافل و نیکی به برادران ایمانی و طاعت الهی: توسل به امام هادی ع
سپس دعایی نقل کرده که از هر یک از ائمه حاجت متناسب خود را خواسته است، و بخشی از آن مربوط به نوافل چنین است:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ ... وَ أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ وَلِيِّكَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع إِلَّا أَعَنْتَنِي بِهِ عَلَى قَضَاءِ نَوَافِلِي وَ بِرِّ إِخْوَانِي وَ كَمَالِ طَاعَتِكَ
خدایا به حق حضرت امام علی بن محمد نقی علیه السلام ما را به انجام نوافل موفق بدار
#روایت
#نافله_سنت_است
@naafele
* [برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید*
۴:۱۷
۲۲:۳۱
نکته مهم درباره نوافل روز جمعه
چنانکه پیشتر گفته شد، نماز در روزهای هفته 51 رکعت است: 17 رکعت فریضه و 34 رکعت نافله. از این میان، 16 رکعت آن نوافل ظهر و عصر است: پس از اذان ظهر، 8 رکعت نافله ظهر پیش از نماز ظهر، و 8 رکعت نافله عصر پیش از نماز عصر خوانده میشود.
اما در روز جمعه نوافل ظهر و عصر با روزهای دیگر متفاوت است:مطابق روایات متعدد اهل بیت ع و فتوای مراجع تقلید، در روز جمعه بهجای 16 رکعت نوافل ظهر و عصر، 20 رکعت نماز نافله به این شکل خوانده میشود: 6 رکعت(3 تا 2رکعتی): ابتدای روز (بامداد) 6 رکعت(3 تا 2رکعتی): بعد از آن (هنگام بالا آمدن خورشید و پیش از اذان ظهر) 6 رکعت(3 تا 2رکعتی) بعد از آن (پیش از اذان ظهر)؛ و یا 6 رکعت(3 تا 2رکعتی) پس از نماز جمعه و پیش از نماز عصر 2 رکعت هنگام اذان ظهر؛ که بهتر است پیش از نماز جمعه و بلکه پیش از زوال(اذان ظهر) خوانده شود (مستحب است پیش از این نماز، آیات 190 تا 194 سوره آلعمران(إِنَّ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ ... وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْميعادَ) را بخواند، و در این نماز در رکعت اول و دوم بعد از حمد سوره جمعه و منافقون بخواند) علاوه بر آن، مستحب است 2 رکعت دیگر هم بعد از نماز عصر بخواند، که در این صورت مجموعش میشود 22 رکعت.
تذکر: از این نوافل حداقل 16 رکعتش توصیه بیشتری شده(یعنی به اندازه نوافل روزهای دیگر. مثلا دو تا 6 رکعت و یک 4 رکعت در اوقات گفته شده روز جمعه؛ یا -چنانکه برخی فقها گفتهاند، اگر بهجای 20 رکعت 16 رکعت میخواند- دو تا 8 رکعت در همان وقت روزهای دیگر).
نکته: یکی از مستحبات روز جمعه، خواندن نماز جعفر طیار است، چنانکه در روایت آن آمده است: «اگر هر جمعه آنرا به جا آورى، خداوند گناهان ما بين آن دو جمعه را بيامرزد». اگر نماز جعفر طیار را خواندی، میتوانی آنرا به نیت 4 رکعت از نوافلت بخوانی، چنانکه در روایت نماز جعفر آمده است: «اگر خواستی آنرا جزء نوافلت قرار بده» و مراجع تقلید هم به این مسأله فتوا داده اند.
نکته آخر: یکی از مستحبات روز جمعه، بهجا آوردن نمازهای نافله قضا شده در طول هفته است:امام صادق ع فرمود: امام سجاد ع چنین بود که وقتی چیزی از نماز شبش قضا میشد آنرا در روز[بعد] قضا میکرد، و اگر چیزی از اعمال(نمازهای نافله) یک روز قضا میشد آنرا فردا قضا میکرد یا اگر فرصت نمیشد] در روز جمعه قضا میکرد یا [اگر فرصت نمیشد] در همان ماه قمری قضا میکرد؛ و اگر چیزی باقی میماند، آنرا در ماه شعبان قضا میکرد تا [با ورود به ماه رمضان] اعمال سالش را کامل انجام داده باشد.
#احکام
#نافله_سنت_است
* [برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید*
چنانکه پیشتر گفته شد، نماز در روزهای هفته 51 رکعت است: 17 رکعت فریضه و 34 رکعت نافله. از این میان، 16 رکعت آن نوافل ظهر و عصر است: پس از اذان ظهر، 8 رکعت نافله ظهر پیش از نماز ظهر، و 8 رکعت نافله عصر پیش از نماز عصر خوانده میشود.
اما در روز جمعه نوافل ظهر و عصر با روزهای دیگر متفاوت است:مطابق روایات متعدد اهل بیت ع و فتوای مراجع تقلید، در روز جمعه بهجای 16 رکعت نوافل ظهر و عصر، 20 رکعت نماز نافله به این شکل خوانده میشود: 6 رکعت(3 تا 2رکعتی): ابتدای روز (بامداد) 6 رکعت(3 تا 2رکعتی): بعد از آن (هنگام بالا آمدن خورشید و پیش از اذان ظهر) 6 رکعت(3 تا 2رکعتی) بعد از آن (پیش از اذان ظهر)؛ و یا 6 رکعت(3 تا 2رکعتی) پس از نماز جمعه و پیش از نماز عصر 2 رکعت هنگام اذان ظهر؛ که بهتر است پیش از نماز جمعه و بلکه پیش از زوال(اذان ظهر) خوانده شود (مستحب است پیش از این نماز، آیات 190 تا 194 سوره آلعمران(إِنَّ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ ... وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْميعادَ) را بخواند، و در این نماز در رکعت اول و دوم بعد از حمد سوره جمعه و منافقون بخواند) علاوه بر آن، مستحب است 2 رکعت دیگر هم بعد از نماز عصر بخواند، که در این صورت مجموعش میشود 22 رکعت.
تذکر: از این نوافل حداقل 16 رکعتش توصیه بیشتری شده(یعنی به اندازه نوافل روزهای دیگر. مثلا دو تا 6 رکعت و یک 4 رکعت در اوقات گفته شده روز جمعه؛ یا -چنانکه برخی فقها گفتهاند، اگر بهجای 20 رکعت 16 رکعت میخواند- دو تا 8 رکعت در همان وقت روزهای دیگر).
نکته: یکی از مستحبات روز جمعه، خواندن نماز جعفر طیار است، چنانکه در روایت آن آمده است: «اگر هر جمعه آنرا به جا آورى، خداوند گناهان ما بين آن دو جمعه را بيامرزد». اگر نماز جعفر طیار را خواندی، میتوانی آنرا به نیت 4 رکعت از نوافلت بخوانی، چنانکه در روایت نماز جعفر آمده است: «اگر خواستی آنرا جزء نوافلت قرار بده» و مراجع تقلید هم به این مسأله فتوا داده اند.
نکته آخر: یکی از مستحبات روز جمعه، بهجا آوردن نمازهای نافله قضا شده در طول هفته است:امام صادق ع فرمود: امام سجاد ع چنین بود که وقتی چیزی از نماز شبش قضا میشد آنرا در روز[بعد] قضا میکرد، و اگر چیزی از اعمال(نمازهای نافله) یک روز قضا میشد آنرا فردا قضا میکرد یا اگر فرصت نمیشد] در روز جمعه قضا میکرد یا [اگر فرصت نمیشد] در همان ماه قمری قضا میکرد؛ و اگر چیزی باقی میماند، آنرا در ماه شعبان قضا میکرد تا [با ورود به ماه رمضان] اعمال سالش را کامل انجام داده باشد.
#احکام
#نافله_سنت_است
* [برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید*
۲۲:۵۰
اهل حق، سالشان از رمضان آغاز میشود
مطابق روایات اهل بیت ع، اول ماه مبارک رمضان ابتدای سال (سالِ عبادی) است. (1) لذا ابتدای ماه رمضان، برخی از اعمال مستحبی(مانند نوافل روزانه، سه روز روزه در ماه، مقداری صدقه در روز یا هفته یا ماه، مقداری قرآن خواندن در روز، خواندن نماز جعفر طیار ع هر روز جمعه) را انتخاب کن، و با خودت قرار بگذار یک سال آنها را انجام دهی.
امام صادق ع فرمود: امام سجاد ع اینچنین بود که وقتی چیزی از عبادات فردی یا اجتماعیِ مستحب] از او در شب فوت میشد، آنرا در روز قضا میکرد؛ و اگر چیزی در روز از او فوت میشد، آنرا فردا قضا میکرد، یا [اگر ممکن نمیشد] تا جمعه یا تا آخر ماه؛ و اگر چیزهایی جمع شد، آنرا در ماه شعبان قضا میکرد، تا [با ورود به ماه رمضان] عمل سال او همهاش کامل گردد. (2)
امام صادق ع: وقتی شخص عملی [مستحب] را پیش گرفت، بر آن [حداقل] یک سال مداومت ورزد، سپس اگر خواست [میتواند] روشش را به عمل [مستحب] دیگری تغییر دهد؛ چرا که وقتی عمل را یک سال ادامه میدهد، وقتی عملش مصادف شب قدر شود که در آن برکات و خیرات فراوان هست، آن عملش هم مضاعف و مقبول میگردد (و آن عملِ مداوم سبب تقدیر امور والایی در سال بعد برای او میگردد.) (3)
پانویسها: (همگی روایات معتبرند)
1) التهذيب: 4/ 333. در روایت دیگری هم آمده است: اولین ماه سال نزد اهل حق ماه رمضان است.
2) التهذيب: 2/ 164.
3) الكافي: 2/ 82.
#لم
#نافله_سنت_است
@naafele
* [برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید*
مطابق روایات اهل بیت ع، اول ماه مبارک رمضان ابتدای سال (سالِ عبادی) است. (1) لذا ابتدای ماه رمضان، برخی از اعمال مستحبی(مانند نوافل روزانه، سه روز روزه در ماه، مقداری صدقه در روز یا هفته یا ماه، مقداری قرآن خواندن در روز، خواندن نماز جعفر طیار ع هر روز جمعه) را انتخاب کن، و با خودت قرار بگذار یک سال آنها را انجام دهی.
امام صادق ع فرمود: امام سجاد ع اینچنین بود که وقتی چیزی از عبادات فردی یا اجتماعیِ مستحب] از او در شب فوت میشد، آنرا در روز قضا میکرد؛ و اگر چیزی در روز از او فوت میشد، آنرا فردا قضا میکرد، یا [اگر ممکن نمیشد] تا جمعه یا تا آخر ماه؛ و اگر چیزهایی جمع شد، آنرا در ماه شعبان قضا میکرد، تا [با ورود به ماه رمضان] عمل سال او همهاش کامل گردد. (2)
امام صادق ع: وقتی شخص عملی [مستحب] را پیش گرفت، بر آن [حداقل] یک سال مداومت ورزد، سپس اگر خواست [میتواند] روشش را به عمل [مستحب] دیگری تغییر دهد؛ چرا که وقتی عمل را یک سال ادامه میدهد، وقتی عملش مصادف شب قدر شود که در آن برکات و خیرات فراوان هست، آن عملش هم مضاعف و مقبول میگردد (و آن عملِ مداوم سبب تقدیر امور والایی در سال بعد برای او میگردد.) (3)
پانویسها: (همگی روایات معتبرند)
1) التهذيب: 4/ 333. در روایت دیگری هم آمده است: اولین ماه سال نزد اهل حق ماه رمضان است.
2) التهذيب: 2/ 164.
3) الكافي: 2/ 82.
#لم
#نافله_سنت_است
@naafele
* [برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید*
۱۷:۱۳
«نوافل رمضانیّه» چیست؟
توضیح: سنّت است که مؤمنان در همهی سال، در هر شبانهروز 51 رکعت نماز بخوانند. در شبهای ماه رمضان بعد از مغرب نوافل دیگری افزوده میشود، که توصیه میشود آنرا هم بخوانیم.
الف) فضیلت نوافل ماه رمضان
شیخ حر عاملی مینویسد: روایات نوافل ماه رمضان متواتر است، بلکه از حد تواتر افزون است. وی در کتاب وسائل الشیعه مجموعه ابوابی را به «أَبْوَابُ نَافِلَةِ شَهْرِ رَمَضَان» اختصاص داده است، با 10 باب.سماعه میگوید: از امام صادق ع درباره نمازهای ماه رمضان پرسیدم، ایشان فرمود: همان نمازهایی که در ماههای دیگر میخواندی را [هم] بخوان، اما ماه رمضان را بر سایر ماههای سال برتریایست که سزاوار است بنده در مستحباتش بیفزاید؛ و سپس طریقه خواندن نمازهای نافله ماه رمضان را بیان داشتند. امام صادق ع فرمود: پیامبر خدا ص در ماه رمضان بر نمازش میافزود، و من هم میافزایم، شما هم بیفزایید.
ب) روش خواندن نوافل ماه رمضان
در 20 شب اول، هر شب 20 رکعت{ زمان: 20 دقیقه} (بهتر است 12 رکعت بین نمازهای مغرب و عشا و 8 رکعت بعد از نماز عشا یا پیش از نماز شب خوانده شود؛ یا برعکس: 8 رکعت بعد از مغرب و ...) در 10 شب آخر، هر شب 30 رکعت { زمان: 30 دقیقه} (بهتر است 22 رکعت بین مغرب و عشا و 8 رکعت بعد از نماز عشا یا پیش از نماز شب خوانده شود؛ یا برعکس: 8 رکعت بعد از مغرب و ...) در دو شب 21 و 23 ماه رمضان -چنانکه در روایات متعدد آمده است و تاکید شده است- هر شب به جای 30 رکعت] 100 رکعت { زمان: 100 دقیقه} نماز بخواند.
نکات:
طبعا همه نمازهای بالا دو رکعتی است.
طبعا این نوافل هم مانند هر نماز مستحبی فُرادا خوانده میشوند و خواندن آنها به جماعت بدعت است.
همانطور که پیشتر گفته شد، این نمازها علاوه بر نمازهای نافله شبانهروزی است. یعنی مثلا در دو دهه اول پس از نماز مغرب 4 رکعت نافله مغرب خوانده میشود، و سپس 8 رکعت نافله رمضانیه خوانده شود، و پس از نماز عشا 2 رکعت نافله نشسته خوانده شود، و سپس 12 رکعت نافله رمضانیه خوانده شود.
بهتر است در نمازهای آن در هر رکعت 10 بار سوره توحید{ زمان: 1.5 دقیقه} خواند (میتوان 1 بار هم خواند). بهویژه در شبهای قدر. { اگر در هر رکعت 10 بار توحید خوانده شود، زمان 20 رکعت 50 دقیقه و 30 رکعت 75 دقیقه خواهد شد.}
در برخی روایات، به جای دو شب قدر، در سه شب 19 و 21 و 23 ماه رمضان هر یک 100 رکعت خواند میشود، و این 100 رکعت سوای 20 رکعت شب نوزدهم یا 30 رکعت شب بیستویکم و بیستوسوم است. به این طریق در ماه رمضان 1000 رکعت نماز خوانده میشود: در 20 شب اول هر شب 20 رکعت (مجموعا 400 رکعت)، در 10 شب آخر هر شب 30 رکعت (مجموعا 300 رکعت)، در 3 شب قدر هر شب 100 رکعت اضافه میشود (مجموعا 300 رکعت).
امام صادق ع به مفضّل فرمود: در ماه رمضان، هزار رکعت بر نمازت میافزایی؟ مفضل پاسخ داد: چه کسی توان آنرا دارد (که مانند ائمه ع هزار رکعت در هر شبانهروز نماز بخواند)؟ حضرت فرمود: منظورم چنانکه گمان کردی نیست، بلکه در کل ماه هزار رکعت نماز بر نمازهایت بیفزا. سپس روش آنرا بیان کردند...
تذکر مهم:
اگر کسی در طول سال، «نوافل شبانهروز» را نمیخواند، حال که میخواهد به خاطر حرمت و فضیلت ماه رمضان بر نمازهایش بیفزاید، میتواند (بهجای نوافل رمضانیه) نوافل شبانهروز را شروع به خواندن کند. (اگرچه نوافل شبانهروز -بهجز نماز شب- عمدهاش در طول روز و پیش از نماز ظهر و نماز عصر است، ولی نوافل رمضانیه در شب و بعد از مغرب است و تداخلی با هم ندارند.) چنانکه ابتدای این نوشته اشاره شد، نوافل شبانهروز، دو برابر نمازهای واجب روزانه است، یعنی 34 رکعت{ زمان مجموع: 35 تا 40 دقیقه} ، به این ترتیب:
2 رکعت نافله صبح، پیش از نماز صبح
8 رکعت نافله ظهر، پیش از نماز ظهر
8 رکعت نافله عصر، پیش از نماز عصر
4 رکعت نافله مغرب، پس از نماز مغرب
2 رکعت نافله عشا (بهصورت نشسته، که 1 رکعت محسوب میشود)، بعد از نماز عشا
11 رکعت نافله شب، بعد از نیمه شب شرعی (شامل 8 رکعت نماز شب، 2 رکعت نماز شفع و 1 رکعت نماز وتر)
اگر بخواهد مقداری کمتر بخواند، میتواند 4 رکعت از نافله عصر و 2 رکعت از نافله مغرب و کل نافله عشا را نخواند. (یعنی مجموعا 7 رکعت کمتر بخواند) ولی بیش از این مقدار از آن نکاهد.
#آموزش
#نافله_سنت_است
@naafele
* [برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید*
توضیح: سنّت است که مؤمنان در همهی سال، در هر شبانهروز 51 رکعت نماز بخوانند. در شبهای ماه رمضان بعد از مغرب نوافل دیگری افزوده میشود، که توصیه میشود آنرا هم بخوانیم.
الف) فضیلت نوافل ماه رمضان
شیخ حر عاملی مینویسد: روایات نوافل ماه رمضان متواتر است، بلکه از حد تواتر افزون است. وی در کتاب وسائل الشیعه مجموعه ابوابی را به «أَبْوَابُ نَافِلَةِ شَهْرِ رَمَضَان» اختصاص داده است، با 10 باب.سماعه میگوید: از امام صادق ع درباره نمازهای ماه رمضان پرسیدم، ایشان فرمود: همان نمازهایی که در ماههای دیگر میخواندی را [هم] بخوان، اما ماه رمضان را بر سایر ماههای سال برتریایست که سزاوار است بنده در مستحباتش بیفزاید؛ و سپس طریقه خواندن نمازهای نافله ماه رمضان را بیان داشتند. امام صادق ع فرمود: پیامبر خدا ص در ماه رمضان بر نمازش میافزود، و من هم میافزایم، شما هم بیفزایید.
ب) روش خواندن نوافل ماه رمضان
در 20 شب اول، هر شب 20 رکعت{ زمان: 20 دقیقه} (بهتر است 12 رکعت بین نمازهای مغرب و عشا و 8 رکعت بعد از نماز عشا یا پیش از نماز شب خوانده شود؛ یا برعکس: 8 رکعت بعد از مغرب و ...) در 10 شب آخر، هر شب 30 رکعت { زمان: 30 دقیقه} (بهتر است 22 رکعت بین مغرب و عشا و 8 رکعت بعد از نماز عشا یا پیش از نماز شب خوانده شود؛ یا برعکس: 8 رکعت بعد از مغرب و ...) در دو شب 21 و 23 ماه رمضان -چنانکه در روایات متعدد آمده است و تاکید شده است- هر شب به جای 30 رکعت] 100 رکعت { زمان: 100 دقیقه} نماز بخواند.
نکات:
طبعا همه نمازهای بالا دو رکعتی است.
طبعا این نوافل هم مانند هر نماز مستحبی فُرادا خوانده میشوند و خواندن آنها به جماعت بدعت است.
همانطور که پیشتر گفته شد، این نمازها علاوه بر نمازهای نافله شبانهروزی است. یعنی مثلا در دو دهه اول پس از نماز مغرب 4 رکعت نافله مغرب خوانده میشود، و سپس 8 رکعت نافله رمضانیه خوانده شود، و پس از نماز عشا 2 رکعت نافله نشسته خوانده شود، و سپس 12 رکعت نافله رمضانیه خوانده شود.
بهتر است در نمازهای آن در هر رکعت 10 بار سوره توحید{ زمان: 1.5 دقیقه} خواند (میتوان 1 بار هم خواند). بهویژه در شبهای قدر. { اگر در هر رکعت 10 بار توحید خوانده شود، زمان 20 رکعت 50 دقیقه و 30 رکعت 75 دقیقه خواهد شد.}
در برخی روایات، به جای دو شب قدر، در سه شب 19 و 21 و 23 ماه رمضان هر یک 100 رکعت خواند میشود، و این 100 رکعت سوای 20 رکعت شب نوزدهم یا 30 رکعت شب بیستویکم و بیستوسوم است. به این طریق در ماه رمضان 1000 رکعت نماز خوانده میشود: در 20 شب اول هر شب 20 رکعت (مجموعا 400 رکعت)، در 10 شب آخر هر شب 30 رکعت (مجموعا 300 رکعت)، در 3 شب قدر هر شب 100 رکعت اضافه میشود (مجموعا 300 رکعت).
امام صادق ع به مفضّل فرمود: در ماه رمضان، هزار رکعت بر نمازت میافزایی؟ مفضل پاسخ داد: چه کسی توان آنرا دارد (که مانند ائمه ع هزار رکعت در هر شبانهروز نماز بخواند)؟ حضرت فرمود: منظورم چنانکه گمان کردی نیست، بلکه در کل ماه هزار رکعت نماز بر نمازهایت بیفزا. سپس روش آنرا بیان کردند...
تذکر مهم:
اگر کسی در طول سال، «نوافل شبانهروز» را نمیخواند، حال که میخواهد به خاطر حرمت و فضیلت ماه رمضان بر نمازهایش بیفزاید، میتواند (بهجای نوافل رمضانیه) نوافل شبانهروز را شروع به خواندن کند. (اگرچه نوافل شبانهروز -بهجز نماز شب- عمدهاش در طول روز و پیش از نماز ظهر و نماز عصر است، ولی نوافل رمضانیه در شب و بعد از مغرب است و تداخلی با هم ندارند.) چنانکه ابتدای این نوشته اشاره شد، نوافل شبانهروز، دو برابر نمازهای واجب روزانه است، یعنی 34 رکعت{ زمان مجموع: 35 تا 40 دقیقه} ، به این ترتیب:
2 رکعت نافله صبح، پیش از نماز صبح
8 رکعت نافله ظهر، پیش از نماز ظهر
8 رکعت نافله عصر، پیش از نماز عصر
4 رکعت نافله مغرب، پس از نماز مغرب
2 رکعت نافله عشا (بهصورت نشسته، که 1 رکعت محسوب میشود)، بعد از نماز عشا
11 رکعت نافله شب، بعد از نیمه شب شرعی (شامل 8 رکعت نماز شب، 2 رکعت نماز شفع و 1 رکعت نماز وتر)
اگر بخواهد مقداری کمتر بخواند، میتواند 4 رکعت از نافله عصر و 2 رکعت از نافله مغرب و کل نافله عشا را نخواند. (یعنی مجموعا 7 رکعت کمتر بخواند) ولی بیش از این مقدار از آن نکاهد.
#آموزش
#نافله_سنت_است
@naafele
* [برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید*
۱۹:۱۷
نافله سنت است
«نوافل رمضانیّه» چیست؟ توضیح: سنّت است که مؤمنان در همهی سال، در هر شبانهروز 51 رکعت نماز بخوانند. در شبهای ماه رمضان بعد از مغرب نوافل دیگری افزوده میشود، که توصیه میشود آنرا هم بخوانیم. الف) فضیلت نوافل ماه رمضان شیخ حر عاملی مینویسد: روایات نوافل ماه رمضان متواتر است، بلکه از حد تواتر افزون است. وی در کتاب وسائل الشیعه مجموعه ابوابی را به «أَبْوَابُ نَافِلَةِ شَهْرِ رَمَضَان» اختصاص داده است، با 10 باب. سماعه میگوید: از امام صادق ع درباره نمازهای ماه رمضان پرسیدم، ایشان فرمود: همان نمازهایی که در ماههای دیگر میخواندی را [هم] بخوان، اما ماه رمضان را بر سایر ماههای سال برتریایست که سزاوار است بنده در مستحباتش بیفزاید؛ و سپس طریقه خواندن نمازهای نافله ماه رمضان را بیان داشتند. امام صادق ع فرمود: پیامبر خدا ص در ماه رمضان بر نمازش میافزود، و من هم میافزایم، شما هم بیفزایید. ب) روش خواندن نوافل ماه رمضان در 20 شب اول، هر شب 20 رکعت{ زمان: 20 دقیقه} (بهتر است 12 رکعت بین نمازهای مغرب و عشا و 8 رکعت بعد از نماز عشا یا پیش از نماز شب خوانده شود؛ یا برعکس: 8 رکعت بعد از مغرب و ...) در 10 شب آخر، هر شب 30 رکعت { زمان: 30 دقیقه} (بهتر است 22 رکعت بین مغرب و عشا و 8 رکعت بعد از نماز عشا یا پیش از نماز شب خوانده شود؛ یا برعکس: 8 رکعت بعد از مغرب و ...) در دو شب 21 و 23 ماه رمضان -چنانکه در روایات متعدد آمده است و تاکید شده است- هر شب به جای 30 رکعت] 100 رکعت { زمان: 100 دقیقه} نماز بخواند. نکات: طبعا همه نمازهای بالا دو رکعتی است. طبعا این نوافل هم مانند هر نماز مستحبی فُرادا خوانده میشوند و خواندن آنها به جماعت بدعت است. همانطور که پیشتر گفته شد، این نمازها علاوه بر نمازهای نافله شبانهروزی است. یعنی مثلا در دو دهه اول پس از نماز مغرب 4 رکعت نافله مغرب خوانده میشود، و سپس 8 رکعت نافله رمضانیه خوانده شود، و پس از نماز عشا 2 رکعت نافله نشسته خوانده شود، و سپس 12 رکعت نافله رمضانیه خوانده شود. بهتر است در نمازهای آن در هر رکعت 10 بار سوره توحید{ زمان: 1.5 دقیقه} خواند (میتوان 1 بار هم خواند). بهویژه در شبهای قدر. { اگر در هر رکعت 10 بار توحید خوانده شود، زمان 20 رکعت 50 دقیقه و 30 رکعت 75 دقیقه خواهد شد.} در برخی روایات، به جای دو شب قدر، در سه شب 19 و 21 و 23 ماه رمضان هر یک 100 رکعت خواند میشود، و این 100 رکعت سوای 20 رکعت شب نوزدهم یا 30 رکعت شب بیستویکم و بیستوسوم است. به این طریق در ماه رمضان 1000 رکعت نماز خوانده میشود: در 20 شب اول هر شب 20 رکعت (مجموعا 400 رکعت)، در 10 شب آخر هر شب 30 رکعت (مجموعا 300 رکعت)، در 3 شب قدر هر شب 100 رکعت اضافه میشود (مجموعا 300 رکعت). امام صادق ع به مفضّل فرمود: در ماه رمضان، هزار رکعت بر نمازت میافزایی؟ مفضل پاسخ داد: چه کسی توان آنرا دارد (که مانند ائمه ع هزار رکعت در هر شبانهروز نماز بخواند)؟ حضرت فرمود: منظورم چنانکه گمان کردی نیست، بلکه در کل ماه هزار رکعت نماز بر نمازهایت بیفزا. سپس روش آنرا بیان کردند... تذکر مهم: اگر کسی در طول سال، «نوافل شبانهروز» را نمیخواند، حال که میخواهد به خاطر حرمت و فضیلت ماه رمضان بر نمازهایش بیفزاید، میتواند (بهجای نوافل رمضانیه) نوافل شبانهروز را شروع به خواندن کند. (اگرچه نوافل شبانهروز -بهجز نماز شب- عمدهاش در طول روز و پیش از نماز ظهر و نماز عصر است، ولی نوافل رمضانیه در شب و بعد از مغرب است و تداخلی با هم ندارند.) چنانکه ابتدای این نوشته اشاره شد، نوافل شبانهروز، دو برابر نمازهای واجب روزانه است، یعنی 34 رکعت{ زمان مجموع: 35 تا 40 دقیقه} ، به این ترتیب: 2 رکعت نافله صبح، پیش از نماز صبح 8 رکعت نافله ظهر، پیش از نماز ظهر 8 رکعت نافله عصر، پیش از نماز عصر 4 رکعت نافله مغرب، پس از نماز مغرب 2 رکعت نافله عشا (بهصورت نشسته، که 1 رکعت محسوب میشود)، بعد از نماز عشا 11 رکعت نافله شب، بعد از نیمه شب شرعی (شامل 8 رکعت نماز شب، 2 رکعت نماز شفع و 1 رکعت نماز وتر) اگر بخواهد مقداری کمتر بخواند، میتواند 4 رکعت از نافله عصر و 2 رکعت از نافله مغرب و کل نافله عشا را نخواند. (یعنی مجموعا 7 رکعت کمتر بخواند) ولی بیش از این مقدار از آن نکاهد. #آموزش #نافله_سنت_است @naafele * [برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید*
چنانکه گفته شد، در هر یک از ۳ شب قدر، یکی از مهم ترین اعمال که روایات معتبر متعددی بر آن تاکید کرده است، خواندن ۱۰۰ رکعت { زمان: ۱۰۰ دقیقه} نماز است.
نکات: اگر نوافل رمضانیه را هم انجام ندادهاید، باز این عمل مستحب است، و روایات جداگانهای هم دارد. طبعا همه این نمازها دو رکعتی است. طبعا این نوافل هم مانند هر نماز مستحبی فُرادا خوانده میشوند و خواندن آنها به جماعت بدعت است. همانطور که پیشتر گفته شد، این نمازها علاوه بر نمازهای نافله شبانهروزی است. بهتر است در نمازهای آن در هر رکعت ۱۰ بار سوره توحید{ زمان: ۱.۵ دقیقه} خواند (میتوان ۱ بار هم خواند). بهویژه در شبهای قدر. { اگر در هر رکعت ۱۰ بار توحید خوانده شود، زمان ۱۰۰ رکعت ۲۵۰ دقیقه یعنی حدود ۴ ساعت خواهد شد.}
#آموزش#نافله_سنت_است
@naafele برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید
نکات: اگر نوافل رمضانیه را هم انجام ندادهاید، باز این عمل مستحب است، و روایات جداگانهای هم دارد. طبعا همه این نمازها دو رکعتی است. طبعا این نوافل هم مانند هر نماز مستحبی فُرادا خوانده میشوند و خواندن آنها به جماعت بدعت است. همانطور که پیشتر گفته شد، این نمازها علاوه بر نمازهای نافله شبانهروزی است. بهتر است در نمازهای آن در هر رکعت ۱۰ بار سوره توحید{ زمان: ۱.۵ دقیقه} خواند (میتوان ۱ بار هم خواند). بهویژه در شبهای قدر. { اگر در هر رکعت ۱۰ بار توحید خوانده شود، زمان ۱۰۰ رکعت ۲۵۰ دقیقه یعنی حدود ۴ ساعت خواهد شد.}
#آموزش#نافله_سنت_است
@naafele برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید
۱۹:۳۶
نافله سنت است
چنانکه گفته شد، در هر یک از ۳ شب قدر، یکی از مهم ترین اعمال که روایات معتبر متعددی بر آن تاکید کرده است، خواندن ۱۰۰ رکعت { زمان: ۱۰۰ دقیقه} نماز است. نکات: اگر نوافل رمضانیه را هم انجام ندادهاید، باز این عمل مستحب است، و روایات جداگانهای هم دارد. طبعا همه این نمازها دو رکعتی است. طبعا این نوافل هم مانند هر نماز مستحبی فُرادا خوانده میشوند و خواندن آنها به جماعت بدعت است. همانطور که پیشتر گفته شد، این نمازها علاوه بر نمازهای نافله شبانهروزی است. بهتر است در نمازهای آن در هر رکعت ۱۰ بار سوره توحید{ زمان: ۱.۵ دقیقه} خواند (میتوان ۱ بار هم خواند). بهویژه در شبهای قدر. { اگر در هر رکعت ۱۰ بار توحید خوانده شود، زمان ۱۰۰ رکعت ۲۵۰ دقیقه یعنی حدود ۴ ساعت خواهد شد.} #آموزش #نافله_سنت_است @naafele برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید
بر خواندن 100 نماز شب های قدر، در شب 21 و 23 ماه رمضان تاکید بیشتری شده است امام باقر ع وقتی شب 21 و 23 ماه رمضان آغاز میشد [از ابتدای شب] به دعا میپرداخت تا نیمه شب، پس از نیمه شب [تا اذان صبح] نماز میخواند.
۹:۴۱
نافله.pdf
۱.۰۳ مگابایت
یکی از اعضای کانال لطف کردند و بسیاری از مطالب کانال را در یک فایل تجمیع کردند.
برای سلامتی و عاقبت بهخیری شون صلواتی بفرستید
#فایل#نافله_سنت_است
@naafele برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید
برای سلامتی و عاقبت بهخیری شون صلواتی بفرستید
#فایل#نافله_سنت_است
@naafele برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید
۱۹:۵۸
نافله سنت است
پیشتر گفتیم که برای آنکه بتوانیم نافلههای ظهر را پیش از شروع نماز جماعت بهطور کامل بخوانیم، باید طوری برنامهریزی کنیم که ابتدای شروع اذان ظهر وضوگرفته در مسجد حاضر باشیم. (به این ترتیب، در هنگام اذان رادیو 4 رکعت، و در هنگام اذان زنده 4 رکعت دیگر از نمازهای نافله را میتوان خواند.) برای این کار، میتوانید در نرم افزار باد صبا (یا نرم افزارهای مشابه) تنظیم کنید که مثلا 10 دقیقه پیش از نماز ظهر به شما یادآوری کند، تا بتوانید مثلا کارهایی مانند دستشویی و وضو و رفتن به مسجد را انجام دهید. (ببینید چقدر برای این کارها نیاز است) روش انجام کار در برنامه باد صبا، در تصویر نشان داده شده است. فقط تعداد دقایق مورد نیاز و صدایی که پخش شود را مشخص کنید و در انتها دکمه تأیید را بزنید. #لم #تصویر_نگاشت #نافله_سنت_است @naafele برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید
۷:۴۹
۱۶:۲۷
۱۶:۲۷
۱۶:۲۷
۱۸:۴۱
نافله عصر
از ویژگیهای جالب آقای حاج سید جواد #خامنه_ای (والدِ رهبر انقلاب)، تقیّدشان به نافلهٔ عصر در نماز جماعتشان بود. چون نوعاً مردم آمادگی ندارند، معمولاً در نمازهای جماعت، #نافله خوانده نمیشود.مرحوم حاج آقای والد، نافله ظهر را قبل از نماز جماعتش میخواند و میگفت: چون برخی به دخول وقت ظهر یقین ندارند، برای اینکه همه یقین کنند، نافله ظهر را میخوانم. ولی دربارهٔ نافلهٔ عصر میگفت: چون اشخاص آمادگی ندارند، نمیخوانم. ایشان بعد از نماز عصر در راه برگشت به منزل نافلهٔ عصر را میخواند.چند سال پیش طلبهای به من گفت: خوب نیست که این سنّت را (که در بیشتر نماز جماعتها ترک شده است) ما نیز انجام ندهیم. گفتم: افراد آمادگی ندارند؛ ولی اگر اکثریت آماده باشند، من میخوانم. شما از مأمومین سؤال کنید. بعداً آن طلبه آمد و گفت: من سؤال کردم، بیشتر آمادگی دارند. لذا از آقای حاج سیّد جواد پیروی کردم و از آن به بعد نافله را در مدرسهٔ فیضیه میخوانم، البته با حذف مستحبات آن بهگونهای که زمان آن تقریباً با زمان تعقیبات عصر چندان تفاوت ندارد.
آیةالله شبیری زنجانی، کتاب جرعهای از دریا
#خاطرات_علما#نافله_سنت_است
@naafele برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید
از ویژگیهای جالب آقای حاج سید جواد #خامنه_ای (والدِ رهبر انقلاب)، تقیّدشان به نافلهٔ عصر در نماز جماعتشان بود. چون نوعاً مردم آمادگی ندارند، معمولاً در نمازهای جماعت، #نافله خوانده نمیشود.مرحوم حاج آقای والد، نافله ظهر را قبل از نماز جماعتش میخواند و میگفت: چون برخی به دخول وقت ظهر یقین ندارند، برای اینکه همه یقین کنند، نافله ظهر را میخوانم. ولی دربارهٔ نافلهٔ عصر میگفت: چون اشخاص آمادگی ندارند، نمیخوانم. ایشان بعد از نماز عصر در راه برگشت به منزل نافلهٔ عصر را میخواند.چند سال پیش طلبهای به من گفت: خوب نیست که این سنّت را (که در بیشتر نماز جماعتها ترک شده است) ما نیز انجام ندهیم. گفتم: افراد آمادگی ندارند؛ ولی اگر اکثریت آماده باشند، من میخوانم. شما از مأمومین سؤال کنید. بعداً آن طلبه آمد و گفت: من سؤال کردم، بیشتر آمادگی دارند. لذا از آقای حاج سیّد جواد پیروی کردم و از آن به بعد نافله را در مدرسهٔ فیضیه میخوانم، البته با حذف مستحبات آن بهگونهای که زمان آن تقریباً با زمان تعقیبات عصر چندان تفاوت ندارد.
آیةالله شبیری زنجانی، کتاب جرعهای از دریا
#خاطرات_علما#نافله_سنت_است
@naafele برای عضویت در کانال «نافله سنّت است» روی این پیوند بزنید
۵:۲۱