۱۹ مهر ۱۴۰۲
۱۳:۵۷
۲۰ مهر ۱۴۰۲
۶:۵۶
۶:۵۷
۲۱ مهر ۱۴۰۲
۱۱:۵۷
۱۱:۵۸
۲۲ مهر ۱۴۰۲
#نهج_البلاغه
پرهيز از ستمگرى
الله الله فى عاجل البغى و آجل وخامة الظلم و سوء عاقبة الكبر
🟤 برحذر باشيد از خدا ، بترسيد از خدا درباره نتايج دنيوى ظلم و وخامت اخروى آن و بدى عاقبت كبر
#خطبه_192@nahjolbalaghe
پرهيز از ستمگرى
الله الله فى عاجل البغى و آجل وخامة الظلم و سوء عاقبة الكبر
🟤 برحذر باشيد از خدا ، بترسيد از خدا درباره نتايج دنيوى ظلم و وخامت اخروى آن و بدى عاقبت كبر
#خطبه_192@nahjolbalaghe
۵:۰۵
۵:۰۶
۲۳ مهر ۱۴۰۲
۱۷:۱۴
#شرح_حکمت_237
امیرالمومنین علیهالسلام
إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَْحْرَارِ
گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) پرستش كردند ، اين عبادت تاجران است و عدّه اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت ها (و اين كه شايسته عبادت است) پرستيدند که اين عبادت آزادگان است
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه انگيزه هاى عبادت را به صورت بسيار لطيف ، زيبا و دقيق بيان فرموده و مردم را به سه گروه تقسيم مى كند
گروه اوّل كسانى هستند كه شوق بهشت و عشق به حور و قصور و مواهب ديگر بهشتى آنها را به سوى عبادت پروردگار دعوت مى كند ، گر چه عبادت اينها صحيح است ولى به يقين در حد اعلا نيست زيرا كارشان شبيه تاجرانى است كه سرمايه اى را به بازار مى برند تا چيز بهتر و بيشتر به دست آورند
گروه دوم كسانى هستند كه ترس از آتش دوزخ و عذاب هاى جانكاه آن ايشان را وادار به اطاعت و عبادت پروردگار مى كند ، گرچه عبادت اين گروه نيز صحيح است ولى بازهم در حد اعلا نيست زيرا كار آنها شبيه غلامانى است كه از ترس تازيانه مولا انجام وظيفه مى كنند
اما گروه سوم كسانى هستند كه سطح فكر و معرفت و اخلاص شان برتر از اين است كه عشق به نعمت هاى بهشتى و وحشت از عذاب هاى دوزخى آنها را به عبادت پروردگار وادارد ، بلكه محبت پروردگار و شكر نعمت هاى او و عشق به قرب حق آنها را به عبادت جذب مى كند ، اين برترين انگيزه عبادت است و اين عبادت آزادگان است ، آزادگان از عشق به جنت و ترس از نار
@nahjolbalaghe
امیرالمومنین علیهالسلام
إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَْحْرَارِ
گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) پرستش كردند ، اين عبادت تاجران است و عدّه اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت ها (و اين كه شايسته عبادت است) پرستيدند که اين عبادت آزادگان است
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه انگيزه هاى عبادت را به صورت بسيار لطيف ، زيبا و دقيق بيان فرموده و مردم را به سه گروه تقسيم مى كند
گروه اوّل كسانى هستند كه شوق بهشت و عشق به حور و قصور و مواهب ديگر بهشتى آنها را به سوى عبادت پروردگار دعوت مى كند ، گر چه عبادت اينها صحيح است ولى به يقين در حد اعلا نيست زيرا كارشان شبيه تاجرانى است كه سرمايه اى را به بازار مى برند تا چيز بهتر و بيشتر به دست آورند
گروه دوم كسانى هستند كه ترس از آتش دوزخ و عذاب هاى جانكاه آن ايشان را وادار به اطاعت و عبادت پروردگار مى كند ، گرچه عبادت اين گروه نيز صحيح است ولى بازهم در حد اعلا نيست زيرا كار آنها شبيه غلامانى است كه از ترس تازيانه مولا انجام وظيفه مى كنند
اما گروه سوم كسانى هستند كه سطح فكر و معرفت و اخلاص شان برتر از اين است كه عشق به نعمت هاى بهشتى و وحشت از عذاب هاى دوزخى آنها را به عبادت پروردگار وادارد ، بلكه محبت پروردگار و شكر نعمت هاى او و عشق به قرب حق آنها را به عبادت جذب مى كند ، اين برترين انگيزه عبادت است و اين عبادت آزادگان است ، آزادگان از عشق به جنت و ترس از نار
@nahjolbalaghe
۱۷:۱۵
۲۴ مهر ۱۴۰۲
#نهج_البلاغه
پرهيز از ستمگرى
الله الله فى عاجل البغى و آجل وخامة الظلم و سوء عاقبة الكبر
🟤 برحذر باشيد از خدا ، بترسيد از خدا درباره نتايج دنيوى ظلم و وخامت اخروى آن و بدى عاقبت كبر
#خطبه_192@nahjolbalaghe
پرهيز از ستمگرى
الله الله فى عاجل البغى و آجل وخامة الظلم و سوء عاقبة الكبر
🟤 برحذر باشيد از خدا ، بترسيد از خدا درباره نتايج دنيوى ظلم و وخامت اخروى آن و بدى عاقبت كبر
#خطبه_192@nahjolbalaghe
۱۳:۳۰
۱۳:۳۰
۲۵ مهر ۱۴۰۲
انتقام خداوند از ظالمان
#نهج_البلاغه
وَ سَیَنْتَقِمُ اللّهُ مِمَّنْ ظَلَمَ مَأْکَلا بِمَأْکَل وَ مَشْرَباً بِمَشْرَب مِنْ مَطَاعِمِ الْعَلْقَمِ وَ مَشَارِبِ الصَّبِرِ وَ الْمَقِرِوَ لِبَاسِ شِعَارِ الْخَوْف وَ دِثَارِ السَّیْفِ وَ إِنَّمَا هُمْ مَطَایَا الْخَطِیئَاتِ وَ زَوَامِلُ الاْثَامِ
🟤 و به زودى خداوند از ستمگران انتقام مى گیرد (و کارهایشان را مو به مو کیفر مى دهد) ، خوردنى به خوردنى و آشامیدنى به آشامیدنى ، در برابر هر لقمه لذیذى که خوردند لقمه اى بس ناگوار و زهرآلود خواهند خورد و در مقابل هر جرعه گوارائى جامى تلخ و مسموم خواهند نوشید ، از درون وحشت و از برون شمشیر بر آن ها مسلّط خواهد کرد چرا که این گروه مرکب هاى معاصى و شتران بار کش گناهانند
#خطبه_158
@nahjolbalaghe
#نهج_البلاغه
وَ سَیَنْتَقِمُ اللّهُ مِمَّنْ ظَلَمَ مَأْکَلا بِمَأْکَل وَ مَشْرَباً بِمَشْرَب مِنْ مَطَاعِمِ الْعَلْقَمِ وَ مَشَارِبِ الصَّبِرِ وَ الْمَقِرِوَ لِبَاسِ شِعَارِ الْخَوْف وَ دِثَارِ السَّیْفِ وَ إِنَّمَا هُمْ مَطَایَا الْخَطِیئَاتِ وَ زَوَامِلُ الاْثَامِ
🟤 و به زودى خداوند از ستمگران انتقام مى گیرد (و کارهایشان را مو به مو کیفر مى دهد) ، خوردنى به خوردنى و آشامیدنى به آشامیدنى ، در برابر هر لقمه لذیذى که خوردند لقمه اى بس ناگوار و زهرآلود خواهند خورد و در مقابل هر جرعه گوارائى جامى تلخ و مسموم خواهند نوشید ، از درون وحشت و از برون شمشیر بر آن ها مسلّط خواهد کرد چرا که این گروه مرکب هاى معاصى و شتران بار کش گناهانند
#خطبه_158
@nahjolbalaghe
۶:۳۰
۶:۳۱
۲۶ مهر ۱۴۰۲
#خطبه_متقین
قسمت چهل و چهارم
سرنوشت همّام پس از شنيدن اين خطبه تکان دهنده
فَقَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عليه السلام أَمَا وَ اللّهِ لَقَدْ کُنْتُ أَخَافُهَا عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ أَهکَذَا تَصْنَعُ الْمَوَاعِظُ الْبَالِغَةُ بِأَهْلِهَافَقَالَ لَهُ قَائِلٌ فَمَا بَالُکَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ! فَقَالَ(عليه السلام) وَيْحَکَ إِنَّ لِکُلِّ أَجَل وَقْتاً لاَ يَعْدُوهُ وَ سَبَباً لاَ يَتَجَاوَزُهُ فَمَهْلاً! لاَ تَعُدْ لِمِثْلِهَا فَإِنَّمَا نَفَثَ الشَّيْطَانُ عَلَى لِسَانِکَ!
هنگامى که سخن اميرمؤمنان به اينجا رسيد) همام فريادى کشيد و مدهوش شد و جان داد به خدا سوگند من از اين پيشامد بر او مى ترسيدم ، سپس فرمود اين گونه اندرزهاى رسا به آنها که اهل موعظه اند اثر مى گذارد ، در اينجا کسى به امام عرض کرد پس چرا اين مواعظ با شما چنين نمى کندامام در پاسخ او فرمود واى بر تو ، هر اجل و سرآمدى وقت معيّنى دارد که از آن نمى گذرد و سبب خاصّى دارد که از آن تجاوز نمى کندسپس افزود آرام باش ديگر چنين سخنى مگو! اين سخنى بود که شيطان بر زبان تو جارى ساخت
ادامه مطلب
قسمت چهل و چهارم
سرنوشت همّام پس از شنيدن اين خطبه تکان دهنده
فَقَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عليه السلام أَمَا وَ اللّهِ لَقَدْ کُنْتُ أَخَافُهَا عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ أَهکَذَا تَصْنَعُ الْمَوَاعِظُ الْبَالِغَةُ بِأَهْلِهَافَقَالَ لَهُ قَائِلٌ فَمَا بَالُکَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ! فَقَالَ(عليه السلام) وَيْحَکَ إِنَّ لِکُلِّ أَجَل وَقْتاً لاَ يَعْدُوهُ وَ سَبَباً لاَ يَتَجَاوَزُهُ فَمَهْلاً! لاَ تَعُدْ لِمِثْلِهَا فَإِنَّمَا نَفَثَ الشَّيْطَانُ عَلَى لِسَانِکَ!
هنگامى که سخن اميرمؤمنان به اينجا رسيد) همام فريادى کشيد و مدهوش شد و جان داد به خدا سوگند من از اين پيشامد بر او مى ترسيدم ، سپس فرمود اين گونه اندرزهاى رسا به آنها که اهل موعظه اند اثر مى گذارد ، در اينجا کسى به امام عرض کرد پس چرا اين مواعظ با شما چنين نمى کندامام در پاسخ او فرمود واى بر تو ، هر اجل و سرآمدى وقت معيّنى دارد که از آن نمى گذرد و سبب خاصّى دارد که از آن تجاوز نمى کندسپس افزود آرام باش ديگر چنين سخنى مگو! اين سخنى بود که شيطان بر زبان تو جارى ساخت
ادامه مطلب
۱۰:۳۱
در اينجا اين سؤال پيش مى آيد که چرا همّام به چنين سرنوشتى دچار شد و چرا براى امام که گوينده اين سخنان است چنين حادثه اى رخ نداد؟
در پاسخ سؤال اوّل بايد به اين نکته توجّه داشت که همام ، گرچه مرد عابد و زاهدى بود و گرچه قلب ش مملوّ از حکمت و روح ش سرشار از زيرکى و ذکاوت بود ولى هر قدر روح او وسيع باشد در برابر روح اميرمؤمنان على عليه السلام که چون اقيانوس ناپيدا کرانه اى است ، قابل مقايسه نيست ، به همين دليل قلب همّام تاب تحمل فشار آن همه معلومات را نداشت زيرا اقيانوس را نمى توان در استخر کوچکى ريخت ، بنابراين جاى تعجّب نيست که همّام صيحه اى زند و از هوش برود ، آن هم از هوش رفتنى که جان خود را با آن از دست بدهد
آرى! مواعظى که از دل برخيزد اين گونه بر دل مى نشيند و مهم آن است که انسان اهل «مواعظ بالغه» باشد و گرنه انسانهاى سنگدل و آلوده اى که در دام شيطان گرفتارند نه گوش شنوايى براى اندرزها دارند و نه قلب آرامى براى پذيرش
به تعبير ديگر همام گرچه پارسايى والا مقام بود ولى صفاتى را که امام در اين خطبه بيان فرمود به طور تمام و کمال در خود نديد ، آتش حسرت در عمق جان او افتاد و بى قرار شد و از شدّت تأسف جان داد
احتمال سومى نيز در اينجا وجود دارد و آن اينکه هنگامى که همّام بشارت هاى ضمنى اميرمؤمنان على(عليه السلام) را به پرهيزکاران شنيد روح ش از شوق معبود و محبوب ش پرواز کرد و به عالم جنان رهسپار شد
امام عليه السلام فرمود آرى موعظه هاى رسا اين گونه در اهل ش اثر مى گذارد!
پاسخ سؤال دوم همان است که امام عليه السلام بيان فرمود که هر کسى اجلى دارد تا اجل ش فرا نرسد ، از دنيا نمى رود ولى به هنگام فرا رسيدن اجل عامل نهايى ممکن است امور مختلفى باشد ، در اين جا عامل نهايى سخنان پر مايه اميرمؤمنان بود ، به علاوه نمى توان روح امام را با روح همّام مقايسه کرد ، روح او اقيانوسى است که اين گونه امواج را در خود پذيرا مى شود نه همچون استخرى که تلاطم شديد آب وضع آن را به کلى در هم بريزد
پایان خطبه متقین
@nahjolbalaghe
در پاسخ سؤال اوّل بايد به اين نکته توجّه داشت که همام ، گرچه مرد عابد و زاهدى بود و گرچه قلب ش مملوّ از حکمت و روح ش سرشار از زيرکى و ذکاوت بود ولى هر قدر روح او وسيع باشد در برابر روح اميرمؤمنان على عليه السلام که چون اقيانوس ناپيدا کرانه اى است ، قابل مقايسه نيست ، به همين دليل قلب همّام تاب تحمل فشار آن همه معلومات را نداشت زيرا اقيانوس را نمى توان در استخر کوچکى ريخت ، بنابراين جاى تعجّب نيست که همّام صيحه اى زند و از هوش برود ، آن هم از هوش رفتنى که جان خود را با آن از دست بدهد
آرى! مواعظى که از دل برخيزد اين گونه بر دل مى نشيند و مهم آن است که انسان اهل «مواعظ بالغه» باشد و گرنه انسانهاى سنگدل و آلوده اى که در دام شيطان گرفتارند نه گوش شنوايى براى اندرزها دارند و نه قلب آرامى براى پذيرش
به تعبير ديگر همام گرچه پارسايى والا مقام بود ولى صفاتى را که امام در اين خطبه بيان فرمود به طور تمام و کمال در خود نديد ، آتش حسرت در عمق جان او افتاد و بى قرار شد و از شدّت تأسف جان داد
احتمال سومى نيز در اينجا وجود دارد و آن اينکه هنگامى که همّام بشارت هاى ضمنى اميرمؤمنان على(عليه السلام) را به پرهيزکاران شنيد روح ش از شوق معبود و محبوب ش پرواز کرد و به عالم جنان رهسپار شد
امام عليه السلام فرمود آرى موعظه هاى رسا اين گونه در اهل ش اثر مى گذارد!
پاسخ سؤال دوم همان است که امام عليه السلام بيان فرمود که هر کسى اجلى دارد تا اجل ش فرا نرسد ، از دنيا نمى رود ولى به هنگام فرا رسيدن اجل عامل نهايى ممکن است امور مختلفى باشد ، در اين جا عامل نهايى سخنان پر مايه اميرمؤمنان بود ، به علاوه نمى توان روح امام را با روح همّام مقايسه کرد ، روح او اقيانوسى است که اين گونه امواج را در خود پذيرا مى شود نه همچون استخرى که تلاطم شديد آب وضع آن را به کلى در هم بريزد
پایان خطبه متقین
@nahjolbalaghe
۱۰:۳۴
۲۷ مهر ۱۴۰۲
#نهج_البلاغه
وَلاَ تَمَسُّنَّ مَالَ أَحَد مِنَ النَّاسِ مُصَلّ وَلاَ مُعَاهَد إِلاَّ أَنْ تَجِدُوا فَرَساً أَوْ سِلاَحاً يُعْدَى بِهِ عَلَى أَهْلِ الاِْسْلاَمِ فَإِنَّهُ لاَ يَنْبَغِي لِلْمُسْلِمِ أَنْ يَدَعَ ذَلِکَ فِي أَيْدِي أَعْدَاءِ الاِْسْلاَمِ فَيَکُونَ شَوْکَةً عَلَيْهِ
🟤 هرگز به مال احدى از مردم چه مسلمان باشد و چه غير مسلمانى که در پناه اسلام است دست نزنيد (و آن را به تملک بيت المال در نياوريد) مگر اينکه اسب يا سلاحى باشد که براى تجاوز به مسلمانان به کار گرفته مى شود (در اين صورت مى توانيد آن وسايل را مصادره کنيد) زيرا براى مسلمان سزاوار نيست که چنين وسايلى را در دست دشمنان اسلام باقى بگذارد تا سبب نيرومندى آنها بر ضد مسلمانان گردد
جمله اشاره به منافقان و افراد نفوذى است که مرکب سوارى و سلاحى دارند و آن را در اختيار دشمنان اسلام قرار مى دهند ، در اين موارد مى توان اين وسايل را از آنان گرفت بى آنکه قيمت آنها پرداخته شود چرا که پرداخت قيمت باز هم آنها را بر تجديد همان برنامه قوّت و قدرت مى دهد ، در واقع اين دستور نوعى مصادره مشروع است که امام(عليه السلام) درباره افراد استثنايى اجازه داده است ولى اموال ساير مسلمانان و غير مسلمانانى که اهل ذمه هستند بايد محترم شمرده شود
#نامه_21
@nahjolbalaghe
وَلاَ تَمَسُّنَّ مَالَ أَحَد مِنَ النَّاسِ مُصَلّ وَلاَ مُعَاهَد إِلاَّ أَنْ تَجِدُوا فَرَساً أَوْ سِلاَحاً يُعْدَى بِهِ عَلَى أَهْلِ الاِْسْلاَمِ فَإِنَّهُ لاَ يَنْبَغِي لِلْمُسْلِمِ أَنْ يَدَعَ ذَلِکَ فِي أَيْدِي أَعْدَاءِ الاِْسْلاَمِ فَيَکُونَ شَوْکَةً عَلَيْهِ
🟤 هرگز به مال احدى از مردم چه مسلمان باشد و چه غير مسلمانى که در پناه اسلام است دست نزنيد (و آن را به تملک بيت المال در نياوريد) مگر اينکه اسب يا سلاحى باشد که براى تجاوز به مسلمانان به کار گرفته مى شود (در اين صورت مى توانيد آن وسايل را مصادره کنيد) زيرا براى مسلمان سزاوار نيست که چنين وسايلى را در دست دشمنان اسلام باقى بگذارد تا سبب نيرومندى آنها بر ضد مسلمانان گردد
جمله اشاره به منافقان و افراد نفوذى است که مرکب سوارى و سلاحى دارند و آن را در اختيار دشمنان اسلام قرار مى دهند ، در اين موارد مى توان اين وسايل را از آنان گرفت بى آنکه قيمت آنها پرداخته شود چرا که پرداخت قيمت باز هم آنها را بر تجديد همان برنامه قوّت و قدرت مى دهد ، در واقع اين دستور نوعى مصادره مشروع است که امام(عليه السلام) درباره افراد استثنايى اجازه داده است ولى اموال ساير مسلمانان و غير مسلمانانى که اهل ذمه هستند بايد محترم شمرده شود
#نامه_21
@nahjolbalaghe
۱۵:۳۵
حمایت و کمک به مردم غزه و جبهه مقاومت
اگه رفقا قصد مشارکت دارن و دوست دارن توی این جبهه شریک باشن سایت دفتر حضرت اقا، بخش وجوهات شرعی (لینک زیر) بهترین جا برای این کاره
لینک زیر(سایت وجوهات دفتر حضرت اقا) را کلیک کرده و سپس بعد از پر کردن قسمت های ستاره دار، انتخاب وجوهات را کلیک کرده و در ردیف اول کلیک کرده و آخرین گزینه یعنی کمک ها را زده و سپس ردیف دوم یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:
-کمک به انتفاضه فلسطین - کمک به جبهه مقاومت
انشاءالله اسم هممون رو به عنوان جزئی از این تلاش جهانی ثبت کنن
https://www.leader.ir/fa/monies
امام صادق علیه السلام: ثواب صدقه و خیرات در شب و روز جمعه، هزار برابر است. (در مستدرک الوسائل، ج۶، ص۱۰۶)
اگه رفقا قصد مشارکت دارن و دوست دارن توی این جبهه شریک باشن سایت دفتر حضرت اقا، بخش وجوهات شرعی (لینک زیر) بهترین جا برای این کاره
لینک زیر(سایت وجوهات دفتر حضرت اقا) را کلیک کرده و سپس بعد از پر کردن قسمت های ستاره دار، انتخاب وجوهات را کلیک کرده و در ردیف اول کلیک کرده و آخرین گزینه یعنی کمک ها را زده و سپس ردیف دوم یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:
-کمک به انتفاضه فلسطین - کمک به جبهه مقاومت
انشاءالله اسم هممون رو به عنوان جزئی از این تلاش جهانی ثبت کنن
https://www.leader.ir/fa/monies
امام صادق علیه السلام: ثواب صدقه و خیرات در شب و روز جمعه، هزار برابر است. (در مستدرک الوسائل، ج۶، ص۱۰۶)
۱۸:۰۸
۲۸ مهر ۱۴۰۲
گناه رضايت
#نهج_البلاغه
الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَى بِه
🟠 كسى كه به كار گروهى راضى باشد مانند همراه آن ها در آن كار است و بر كسى كه در كار باطل وارد شود دو گناه است ، گناه انجام كار و گناه رضايت به آن
#حکمت_154
@nahjolbalaghe
#نهج_البلاغه
الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَى بِه
🟠 كسى كه به كار گروهى راضى باشد مانند همراه آن ها در آن كار است و بر كسى كه در كار باطل وارد شود دو گناه است ، گناه انجام كار و گناه رضايت به آن
#حکمت_154
@nahjolbalaghe
۱۷:۳۴
۱۷:۳۵
۱۰ فروردین
بازارسال شده از کمیل نیوز | Komeil News
۲۱:۰۶