عکس پروفایل نهج البلاغهن

نهج البلاغه

۸۵۱عضو
عکس پروفایل نهج البلاغهن
۸۵۱ عضو

نهج البلاغه

undefinedکانال نهج البلاغه در دیگر پیامرسان هاundefinedundefinedپیامرسان گپ undefinedGap.im/nahjolbalaghe1
undefinedپیامرسان ایتا undefinedEitaa.com/nahjolbalaghe
undefinedپیامرسان روبیکا undefinedRubika.ir/nahjolbalaghe

۱۹ مهر ۱۴۰۲

thumnail
توصيف پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله
#نهج_البلاغه
undefined إِخْتَارَهُ مِنْ شَجَرَةِ الأَنْبِيَاءِ وَ مِشْکَاةِ الضِّيَاءِ وَ ذُؤَابَةِ الْعَلْيَاءِ وَ سُرَّةِ الْبَطْحَاءِ وَ مَصَابِيحِ الظُّلْمَةِ وَ يَنَابِيعِ الْحِکْمَةِ
undefined پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را از درخت تنومند پيامبران ، از سرچشمه نور هدايت ، از جايگاه بلند و بى همانند ، از سرزمين بطحاء ، از چراغ هاى بر افروخته در تاريكى ها و از سر چشمه هاى حكمت برگزيد
undefined اين تشبيهات و استعارات شش گانه هر کدام اشاره به نکته اى و فضيلتى از فضايل رسول خدا صلى الله عليه وآله است
undefined #خطبه_108
@nahjolbalaghe

۱۳:۵۷

۲۰ مهر ۱۴۰۲

thumnail
#نهج‌_البلاغه
undefined وَ بَادِرُوا بِالاَْعْمَالِ عُمُراً نَاکِساً أَوْ مَرَضاً حَابِساً أَوْ مَوْتاً خَالِساً
🟤 و به انجام اعمال صالح مبادرت ورزيد پيش از آنکه عمر پشت کند (و مرحله پيرى و ناتوانى برسد) يا بيمارى مانع از عمل گردد يا مرگ (همه چيز را از شما) بربايد
undefined در واقع امام همه مخاطبان خود را تشويق مى کند که بر اين سه امر پيشى گيرند ، دوران کهولت که تمام اعضا نيرو و توان خود را از دست مى دهد و قرآن مجيد آن را «ارذل العُمُر» (نامطلوبترين دوران زندگى) ناميده و بيماري هايى که گاه طولانى مى شود و تاب و توان را از انسان مى گيرد ، نه قادر بر عبادات به صورت کامل است ، نه خدمت به انسانها و قضاى حوائج مؤمنان و همچنين مرگ که امام عليه السلام آن را تشبيه به سارقى کرده که همه چيز را ناگهان از انسان مى ربايد
undefined #خطبه_230
@nahjolbalaghe

۶:۵۶

thumnail
#حدیث
undefinedپيامبر اکرم صلي الله عليه و آله
undefined مَنْ لَمْ یَصْبِرْ عَلیَ ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً بَقِیَ فی ذُلِّ الْجَهْلِ أبَداً
🟢 آنکه ساعتی خواری فراگرفتن علم را تحمّل نکند ، برای همیشه در خواری نادانی خواهد ماند
undefined بحار الأنوار ، ج ۱
@nahjolbalaghe

۶:۵۷

۲۱ مهر ۱۴۰۲

thumnail
#نهج_البلاغه
undefined أَلاَ وَ إِنَّ الدُّنْيَا قَدْ تَصَرَّمَتْ وَآذَنَتْ بِانْقِضَاء
🟤 آگاه باشيد دنيا به آخر رسيده و پايان يافتن خويش را اعلام کرده است
undefined اين سخن ممکن است اشاره به مجموعه جهان باشد که عمرش رو به پايان است و به همين دليل زمان ما را آخرالزمان مى نامند يا اشاره به زندگى هر يک از انسان ها در هر عصر و زمان است که بسيار کوتاه و زودگذر مى باشد و احتمال دوم با مجموعه خطبه سازگارتر است ، در واقع مفهوم اين سخن آن است که عمر هر کسی در اين دنيا به اندازه اى کوتاه است که گويى از لحظه تولّد به او مى گويند آماده کوچ کردن باش ، در جمله اول به باطن آن اشاره مى کند و در جمله دوم به ظاهر آن ، به تعبير ديگر دنيا هم ذاتاً فانى است و هم علائم مختلفى که در گوشه و کنار زندگى انسان ها است فانى بودن آن را اعلام داشته است تا مردم گرفتار غفلت و بى خبرى و زيان هاى ناشى از طول اَمَل نشوند
undefined #خطبه_52
@nahjolbalaghe

۱۱:۵۷

thumnail
#نهج_البلاغه
undefined طلب بخشش
undefined اللهم اغفرلى ما تقربت به اليك بلسانى ثم خالفه قلبى
🟠 بارالها ، بر من ببخشا آن چه را كه به وسيله زبانم بر تو تقرب جستم ، سپس قلبم با زبانم مخالفت نمود
undefined #خطبه_78
@nahjolbalaghe

۱۱:۵۸

۲۲ مهر ۱۴۰۲

#نهج_البلاغه
undefined پرهيز از ستمگرى
undefined الله الله فى عاجل البغى و آجل وخامة الظلم و سوء عاقبة الكبر
🟤 برحذر باشيد از خدا ، بترسيد از خدا درباره نتايج دنيوى ظلم و وخامت اخروى آن و بدى عاقبت كبر
undefined #خطبه_192@nahjolbalaghe

۵:۰۵

thumnail
#نهج_البلاغه
undefined وَاعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّ الرِّزْقَ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَرِزْقٌ يَطْلُبُکَ فَإِنْ أَنْتَ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاکَ
🟤 پسرم ، بدان که روزى بر دو گونه استيک نوع روزى است که به جستجوى آن بر مى خيزى (و بايد برخيزى) و نوع ديگرى به سراغ تو خواهد آمد ، حتى اگر به دنبال ش نروى هم خود به دنبال تو مى آيد
undefined #نامه_31
@nahjolbalaghe

۵:۰۶

۲۳ مهر ۱۴۰۲

thumnail
#نهج_البلاغه
undefined گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) پرستش كردند ، اين عبادت تاجران است و عدّه اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت ها (و اين كه شايسته عبادت است) پرستيدند که اين عبادت آزادگان است
undefined #حکمت_237
@nahjolbalaghe

۱۷:۱۴

#شرح_حکمت_237
undefined امیرالمومنین علیه‌السلام
undefined إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَْحْرَارِ
undefined گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) پرستش كردند ، اين عبادت تاجران است و عدّه اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت ها (و اين كه شايسته عبادت است) پرستيدند که اين عبادت آزادگان است
undefined امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه انگيزه هاى عبادت را به صورت بسيار لطيف ، زيبا و دقيق بيان فرموده و مردم را به سه گروه تقسيم مى كند
گروه اوّل كسانى هستند كه شوق بهشت و عشق به حور و قصور و مواهب ديگر بهشتى آنها را به سوى عبادت پروردگار دعوت مى كند ، گر چه عبادت اينها صحيح است ولى به يقين در حد اعلا نيست زيرا كارشان شبيه تاجرانى است كه سرمايه اى را به بازار مى برند تا چيز بهتر و بيشتر به دست آورند
گروه دوم كسانى هستند كه ترس از آتش دوزخ و عذاب هاى جانكاه آن ايشان را وادار به اطاعت و عبادت پروردگار مى كند ، گرچه عبادت اين گروه نيز صحيح است ولى بازهم در حد اعلا نيست زيرا كار آنها شبيه غلامانى است كه از ترس تازيانه مولا انجام وظيفه مى كنند
اما گروه سوم كسانى هستند كه سطح فكر و معرفت و اخلاص شان برتر از اين است كه عشق به نعمت هاى بهشتى و وحشت از عذاب هاى دوزخى آنها را به عبادت پروردگار وادارد ، بلكه محبت پروردگار و شكر نعمت هاى او و عشق به قرب حق آنها را به عبادت جذب مى كند ، اين برترين انگيزه عبادت است و اين عبادت آزادگان است ، آزادگان از عشق به جنت و ترس از نار
@nahjolbalaghe

۱۷:۱۵

۲۴ مهر ۱۴۰۲

#نهج_البلاغه
undefined پرهيز از ستمگرى
undefined الله الله فى عاجل البغى و آجل وخامة الظلم و سوء عاقبة الكبر
🟤 برحذر باشيد از خدا ، بترسيد از خدا درباره نتايج دنيوى ظلم و وخامت اخروى آن و بدى عاقبت كبر
undefined #خطبه_192@nahjolbalaghe

۱۳:۳۰

thumnail
undefined عاقبت ستمگر
#نهج_البلاغه
undefined وَ مَنْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْيِ قُتِلَ بِهِ
🟤 آن كس كه تيغ ستم بركشد ، (سرانجام) با همان تيغ كشته مى شود
undefined #حکمت_349
@nahjolbalaghe

۱۳:۳۰

۲۵ مهر ۱۴۰۲

undefined انتقام خداوند از ظالمان
#نهج‌_البلاغه
undefinedوَ سَیَنْتَقِمُ اللّهُ مِمَّنْ ظَلَمَ مَأْکَلا بِمَأْکَل وَ مَشْرَباً بِمَشْرَب مِنْ مَطَاعِمِ الْعَلْقَمِ وَ مَشَارِبِ الصَّبِرِ وَ الْمَقِرِوَ لِبَاسِ شِعَارِ الْخَوْف وَ دِثَارِ السَّیْفِ وَ إِنَّمَا هُمْ مَطَایَا الْخَطِیئَاتِ وَ زَوَامِلُ الاْثَامِ
🟤 و به زودى خداوند از ستمگران انتقام مى گیرد (و کارهایشان را مو به مو کیفر مى دهد) ، خوردنى به خوردنى و آشامیدنى به آشامیدنى ، در برابر هر لقمه لذیذى که خوردند لقمه اى بس ناگوار و زهرآلود خواهند خورد و در مقابل هر جرعه گوارائى جامى تلخ و مسموم خواهند نوشید ، از درون وحشت و از برون شمشیر بر آن ها مسلّط خواهد کرد چرا که این گروه مرکب هاى معاصى و شتران بار کش گناهانند
undefined #خطبه_158
@nahjolbalaghe

۶:۳۰

thumnail
#نهج‌_البلاغه
undefined وَتَطْمَعُ وَأَنْتَ مُتَمَرِّغٌ فِي النَّعِيمِ تَمْنَعُهُ الضَّعِيفَ وَالاَْرْمَلَةَ أَنْ يُوجِبَ لَکَ ثَوَابَ الْمُتَصَدِّقِينَ
🟤 تو طمع دارى که ثواب انفاق کنندگان را خداوند براى تو قرار دهد در صورتى که در زندگى پر ناز و نعمت قرار دارى و مستمندان و بيوه زنان را از آن باز مى دارى
undefined بسيارند کسانى که به هنگام دعا از خدا تقاضاى پاداش هاى بسيارى مى کنند ولى در عمل چيزى که سبب آن باشد انجام نمى دهند و در واقع اين تقاضا و دعا نوعى نفاق و دوگانگى خواسته ها و اعمال است که براى رسيدن به سعادت بايد از وجود انسان ريشه کن شود ، آنچه را مى خواهد هماهنگ با آن عمل کند ، هر چند از خدا بيش از آن را طلب نمايد
undefined #نامه_21
@nahjolbalaghe

۶:۳۱

۲۶ مهر ۱۴۰۲

#خطبه_متقین
undefined قسمت چهل و چهارم
undefined سرنوشت همّام پس از شنيدن اين خطبه تکان دهنده
undefined فَقَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عليه السلام أَمَا وَ اللّهِ لَقَدْ کُنْتُ أَخَافُهَا عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ أَهکَذَا تَصْنَعُ الْمَوَاعِظُ الْبَالِغَةُ بِأَهْلِهَافَقَالَ لَهُ قَائِلٌ فَمَا بَالُکَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ! فَقَالَ(عليه السلام) وَيْحَکَ إِنَّ لِکُلِّ أَجَل وَقْتاً لاَ يَعْدُوهُ وَ سَبَباً لاَ يَتَجَاوَزُهُ فَمَهْلاً! لاَ تَعُدْ لِمِثْلِهَا فَإِنَّمَا نَفَثَ الشَّيْطَانُ عَلَى لِسَانِکَ!
undefined هنگامى که سخن اميرمؤمنان به اينجا رسيد) همام فريادى کشيد و مدهوش شد و جان داد به خدا سوگند من از اين پيشامد بر او مى ترسيدم ، سپس فرمود اين گونه اندرزهاى رسا به آنها که اهل موعظه اند اثر مى گذارد ، در اينجا کسى به امام عرض کرد پس چرا اين مواعظ با شما چنين نمى کندامام در پاسخ او فرمود واى بر تو ، هر اجل و سرآمدى وقت معيّنى دارد که از آن نمى گذرد و سبب خاصّى دارد که از آن تجاوز نمى کندسپس افزود آرام باش ديگر چنين سخنى مگو! اين سخنى بود که شيطان بر زبان تو جارى ساخت
ادامه مطلب undefined

۱۰:۳۱

undefined در اينجا اين سؤال پيش مى آيد که چرا همّام به چنين سرنوشتى دچار شد و چرا براى امام که گوينده اين سخنان است چنين حادثه اى رخ نداد؟
undefined در پاسخ سؤال اوّل بايد به اين نکته توجّه داشت که همام ، گرچه مرد عابد و زاهدى بود و گرچه قلب ش مملوّ از حکمت و روح ش سرشار از زيرکى و ذکاوت بود ولى هر قدر روح او وسيع باشد در برابر روح اميرمؤمنان على عليه السلام که چون اقيانوس ناپيدا کرانه اى است ، قابل مقايسه نيست ، به همين دليل قلب همّام تاب تحمل فشار آن همه معلومات را نداشت زيرا اقيانوس را نمى توان در استخر کوچکى ريخت ، بنابراين جاى تعجّب نيست که همّام صيحه اى زند و از هوش برود ، آن هم از هوش رفتنى که جان خود را با آن از دست بدهد
undefined آرى! مواعظى که از دل برخيزد اين گونه بر دل مى نشيند و مهم آن است که انسان اهل «مواعظ بالغه» باشد و گرنه انسانهاى سنگدل و آلوده اى که در دام شيطان گرفتارند نه گوش شنوايى براى اندرزها دارند و نه قلب آرامى براى پذيرش
undefined به تعبير ديگر همام گرچه پارسايى والا مقام بود ولى صفاتى را که امام در اين خطبه بيان فرمود به طور تمام و کمال در خود نديد ، آتش حسرت در عمق جان او افتاد و بى قرار شد و از شدّت تأسف جان داد
undefined احتمال سومى نيز در اينجا وجود دارد و آن اينکه هنگامى که همّام بشارت هاى ضمنى اميرمؤمنان على(عليه السلام) را به پرهيزکاران شنيد روح ش از شوق معبود و محبوب ش پرواز کرد و به عالم جنان رهسپار شد
undefined امام عليه السلام فرمود آرى موعظه هاى رسا اين گونه در اهل ش اثر مى گذارد!
پاسخ سؤال دوم همان است که امام عليه السلام بيان فرمود که هر کسى اجلى دارد تا اجل ش فرا نرسد ، از دنيا نمى رود ولى به هنگام فرا رسيدن اجل عامل نهايى ممکن است امور مختلفى باشد ، در اين جا عامل نهايى سخنان پر مايه اميرمؤمنان بود ، به علاوه نمى توان روح امام را با روح همّام مقايسه کرد ، روح او اقيانوسى است که اين گونه امواج را در خود پذيرا مى شود نه همچون استخرى که تلاطم شديد آب وضع آن را به کلى در هم بريزد
undefined پایان خطبه متقین
@nahjolbalaghe

۱۰:۳۴

۲۷ مهر ۱۴۰۲

#نهج_البلاغه
undefined وَلاَ تَمَسُّنَّ مَالَ أَحَد مِنَ النَّاسِ مُصَلّ وَلاَ مُعَاهَد إِلاَّ أَنْ تَجِدُوا فَرَساً أَوْ سِلاَحاً يُعْدَى بِهِ عَلَى أَهْلِ الاِْسْلاَمِ فَإِنَّهُ لاَ يَنْبَغِي لِلْمُسْلِمِ أَنْ يَدَعَ ذَلِکَ فِي أَيْدِي أَعْدَاءِ الاِْسْلاَمِ فَيَکُونَ شَوْکَةً عَلَيْهِ
🟤 هرگز به مال احدى از مردم چه مسلمان باشد و چه غير مسلمانى که در پناه اسلام است دست نزنيد (و آن را به تملک بيت المال در نياوريد) مگر اينکه اسب يا سلاحى باشد که براى تجاوز به مسلمانان به کار گرفته مى شود (در اين صورت مى توانيد آن وسايل را مصادره کنيد) زيرا براى مسلمان سزاوار نيست که چنين وسايلى را در دست دشمنان اسلام باقى بگذارد تا سبب نيرومندى آنها بر ضد مسلمانان گردد
undefined جمله اشاره به منافقان و افراد نفوذى است که مرکب سوارى و سلاحى دارند و آن را در اختيار دشمنان اسلام قرار مى دهند ، در اين موارد مى توان اين وسايل را از آنان گرفت بى آنکه قيمت آنها پرداخته شود چرا که پرداخت قيمت باز هم آنها را بر تجديد همان برنامه قوّت و قدرت مى دهد ، در واقع اين دستور نوعى مصادره مشروع است که امام(عليه السلام) درباره افراد استثنايى اجازه داده است ولى اموال ساير مسلمانان و غير مسلمانانى که اهل ذمه هستند بايد محترم شمرده شود
undefined #نامه_21
@nahjolbalaghe

۱۵:۳۵

undefined حمایت و کمک به مردم غزه و جبهه مقاومت
اگه رفقا قصد مشارکت دارن و دوست دارن توی این جبهه شریک باشن سایت دفتر حضرت اقا، بخش وجوهات شرعی (لینک زیر) بهترین جا برای این کاره
لینک زیر(سایت وجوهات دفتر حضرت اقا) را کلیک کرده و سپس بعد از پر کردن قسمت های ستاره دار، انتخاب وجوهات را کلیک کرده و در ردیف اول کلیک کرده و آخرین گزینه یعنی کمک ها را زده و سپس ردیف دوم یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:
-کمک به انتفاضه فلسطین - کمک به جبهه مقاومت
ان‌شاءالله اسم هممون رو به عنوان جزئی از این تلاش جهانی ثبت کنن
https://www.leader.ir/fa/monies
امام صادق علیه السلام: ثواب صدقه و خیرات در شب و روز جمعه، هزار برابر است. (در مستدرک الوسائل، ج۶، ص۱۰۶)

۱۸:۰۸

۲۸ مهر ۱۴۰۲

undefined گناه رضايت
#نهج‌_البلاغه
undefined الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَى بِه
🟠 كسى كه به كار گروهى راضى باشد مانند همراه آن ها در آن كار است و بر كسى كه در كار باطل وارد شود دو گناه است ، گناه انجام كار و گناه رضايت به آن
undefined #حکمت_154
@nahjolbalaghe

۱۷:۳۴

thumnail
undefined دو عامل تباهى دين و دنيا
#نهج_البلاغه
undefined وَإِنَّ الْبَغْيَ وَ الزُّورَ يُوتِغَانِ الْمَرْءَ فِي دِينِهِ وَدُنْيَاهُ وَيُبْدِيَانِ خَلَلَهُ عِنْدَ مَنْ يَعِيبُهُ
🟤 بدانيد به يقين ظلم و ستم و سخنان باطل و بر خلاف حق ، انسان را در دين و دنيايش به هلاکت مى افکند و عيوب او را نزد عيب جويان آشکار مى سازد
undefined آرى هيچ چيز بدتر از ظلم و گفتار باطل نيست زيرا انسان را فريب داده و به وادى هاى خطرناکى مى کشاند که هيچ گونه راه بازگشتى از آن ندارد و دين و دنيايش را بر باد مى دهد و در افکار عموم مردم فردى فاسد و مفسد معرفى خواهد شد
undefined #نامه_48
@nahjolbalaghe

۱۷:۳۵

۱۰ فروردین

بازارسال شده از کمیل نیوز | Komeil News
thumnail
undefinedدستورالعمل سرّی استاد فاطمی‌نیا برای شب های قدر
undefinedیک اذا وقع (سوره واقعه) بخوانیدundefinedبعد از آن یک قل هو الله (سوره توحید) بخوانیدundefinedسپس هفت مرتبه ذکر (یا الله) بگوییدundefinedبعد هرچه می‌خواهید را بیان کنید...
#شب_قدر#التماس_دعا
@KomeilNews

۲۱:۰۶