#فناورانه
undefinedدوره۱،شماره۱۰
undefinedدبیر: علی قره داغیundefinedنویسندگان: کیمیامحمدی کاشانی،زهراسهیلی،محمدرضاسبک‌تکین،علی‌قره داغی‌ممقانی
undefined آشنایس با مفهوم روش تدریس ومعرفی روش های تدریس#قسمت_سوم
قبل از شروع آزمايش، معلم بايد براى هر چه بهتر کردن روش آزمايش نکات زير را رعایت کند:1-ابتدا شاگردان را گروه‌بندى کند. گروه‌بندى بايد بر اساس امکانات و تعداد شاگردان صورت گيرد.2- مراحل فعاليت و وظايف اعضاى هر گروه را دقيقاً مشخص کند.3- روش صحيح انجام دادن آزمايش را به طور دقيق و روشن براى شاگردان توضيح دهد.4- وسايل موجود در آزمايشگاه را بر حسب نياز هر گروه بين آنان تقسيم کند.5- نکات ايمنى لازم را به شاگردان گوشزد کند.6- از شاگردان بخواهد که از نتايج آزمايش گزارش کتبى تهيه کنند. گزارش‌ها بايد مستقيماً حاصل مشاهده باشد و از روى نتايج آزمايش نوشته شود، البته نظارت و کنترل معلم در هيچ‌يک از مراحل آزمايش شاگردان نبايد قطع شود.2- ایفای نقش:روش ايفاى نقش را مى‌توان براى تجسم عينى موضوعات و درس‌هايى که براى نمايش‌نامه مناسب هستند، به‌کار گرفت. در اين روش، فرد يا افرادى از شاگردان موضوعى را به صورت نمايش‌نامه اجرا مى‌کنند. ايفاى نقش، به معنايى که در اين‌جا به کار مى‌رود‌. به مهارت‌هاى خاص هنرى مانند بازيگرى در تئاتر و سينما نيازى ندارد، بلکه معلم بنا به موقعيت، هدف و موضوع مورد نظر، به عنوان يک روش از آن استفاده مى‌کند. از ويژگى‌هاى ممتاز روش ايفاى نقش اين است که مشاهده‌کنندگان (شاگردان) با عمليات نمايشى و ايفاگران نقش ارتباط عاطفى برقرار مى‌کنند و با هيجان مراحل نمايش را مى‌بينند و خود را در صحنه احساس مى‌کنند. چون تمرکز حواس و ارتباط عاطفى در اين روش زياد است، يادگيرى بهتر و مؤثرتر انجام مى‌گيرد.1-2-افرادى شرکت کننده در روش ايفاى نقش:1-معلم يا مسئول اجرا: برنامه‌ريزي، فراهم کردن امکانات و مديريت اجرايى عمليات و برنامه نمايش به عهدهی معلم است و اوست که در حقيقت، کارگردان نمايش است.2- ايفاگران نقش: ايفاگران نقش شاگردانى هستند که به‌طور داوطلب يا انتخابى در برنامه شرکت مى‌کنند. اين افراد الزاماً نيازى به داشتن تجربه و ذوق هنرى در زمينه‌ی نمايش ندارند.3-مشاهده‌کنندگان: ساير شاگردان جزء مشاهده‌کنندگان به حساب مى‌آيند. اين افراد در جريان يا پايان نمايش مى‌توانند درباره عمليات نمايش اظهارنظر، سؤال يا بحث کنند.2-2-در اجراى روش ايفاى نقش، معمولاً بايد مراحل زير دنبال شود:۱-تعيين موضوع و نوشتن آن بصورت نمايش‌نامه؛۲- فراهم کردن شرايط و وسايل لازم براى اجراى نمايش؛۳- تعيين نقش‌هايى که بايد ايفا شوند؛۴- آماده کردن فراگيران براى ايفاى نقش، از قبيل گريم‌کردن و تمرين دادن؛۵- توضيح مختصر در مورد موضوع و هدف نمايش براى شاگردان؛۶- اجراى نمايش‌نامه؛۷- بحث دربارهی محتوا و چگونگى اجراى نمايش‌نامه و ارزشيابى نتايج آن.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrieundefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۲۰:۲۵

#فناورانه
undefinedدوره۱،شماره۱۰
undefinedدبیر: علی قره داغیundefined نویسندگان: کیمیامحمدی‌کاشانی،زهراسهیلی،محمدرضاسبک‌تکین،علی‌قره‌‌داغی‌ممقانی
undefined آشنایی‌بامفهوم روش تدریس ومعرفی روش های تدریس#قسمت_چهارم
2. ایفای نقش:روش ايفاى نقش را مى‌توان براى تجسم عينى موضوعات و درس‌هايى که براى نمايش‌نامه مناسب هستند، به‌کار گرفت. در اين روش، فرد يا افرادى از شاگردان موضوعى را به صورت نمايش‌نامه اجرا مى‌کنند. ايفاى نقش، به معنايى که در اين‌جا به کار مى‌رود‌. به مهارت‌هاى خاص هنرى مانند بازيگرى در تئاتر و سينما نيازى ندارد، بلکه معلم بنا به موقعيت، هدف و موضوع مورد نظر، به عنوان يک روش از آن استفاده مى‌کند. از ويژگى‌هاى ممتاز روش ايفاى نقش اين است که مشاهده‌کنندگان (شاگردان) با عمليات نمايشى و ايفاگران نقش ارتباط عاطفى برقرار مى‌کنند و با هيجان مراحل نمايش را مى‌بينند و خود را در صحنه احساس مى‌کنند. چون تمرکز حواس و ارتباط عاطفى در اين روش زياد است، يادگيرى بهتر و مؤثرتر انجام مى‌گيرد.1-2-افرادى شرکت کننده در روش ايفاى نقش:1-معلم يا مسئول اجرا: برنامه‌ريزي، فراهم کردن امکانات و مديريت اجرايى عمليات و برنامه نمايش به عهدهی معلم است و اوست که در حقيقت، کارگردان نمايش است.2- ايفاگران نقش: ايفاگران نقش شاگردانى هستند که به‌طور داوطلب يا انتخابى در برنامه شرکت مى‌کنند. اين افراد الزاماً نيازى به داشتن تجربه و ذوق هنرى در زمينه‌ی نمايش ندارند.3-مشاهده‌کنندگان: ساير شاگردان جزء مشاهده‌کنندگان به حساب مى‌آيند. اين افراد در جريان يا پايان نمايش مى‌توانند درباره عمليات نمايش اظهارنظر، سؤال يا بحث کنند.2-2-در اجراى روش ايفاى نقش، معمولاً بايد مراحل زير دنبال شود:۱-تعيين موضوع و نوشتن آن بصورت نمايش‌نامه؛۲- فراهم کردن شرايط و وسايل لازم براى اجراى نمايش؛۳- تعيين نقش‌هايى که بايد ايفا شوند؛۴- آماده کردن فراگيران براى ايفاى نقش، از قبيل گريم‌کردن و تمرين دادن؛۵- توضيح مختصر در مورد موضوع و هدف نمايش براى شاگردان؛۶- اجراى نمايش‌نامه؛۷- بحث دربارهی محتوا و چگونگى اجراى نمايش‌نامه و ارزشيابى نتايج آن.3- بحث گروهی:روش بحث گروهى، گفتگويى است سنجيده و منظم درباره‌ی موضوعى خاص که مورد علاقه مشترک شرکت‌کنندگان در بحث است. روش بحث گروهى براى کلاس‌هايى قابل اجرا است که جمعيتى بين ۶ تا ۲۰ نفر داشته باشند. در صورت بالا بودن جمعيت کلاس، بايد آن‌ها را به گروه‌هاى کوچک‌تر تقسيم نمود يا از روش‌هاى ديگر استفاده کرد. در اين روش، معمولاً معلم موضوع يا مسأله خاصى را مطرح مى‌کند و شاگردان درباره آن به مطالعه، انديشه، بحث و اظهارنظر مى‌پردازند و نتيجه مى‌گيرند؛ بنابراين - بر خلاف روش سخنرانى - در اين روش، شاگردان در فعاليت‌هاى آموزشى فعالانه شرکت مى‌کنند و مسؤوليت يادگيرى را به عهده مى‌گيرند. آنان در ضمن مباحثه، از انديشه و نگرش‌هاى خود با ذکر دلايل متکى بر حقايق، مفاهيم و اصول علمى دفاع مى‌کنند. در اجراى صحيح بحث گروهي، شاگردان بايد توانايى سازمان‌دهى عقايد و ديدگاه‌هاى خود، انتقادات ديگران چه درست و چه نادرست و ارزيابى نظرهاى مختلف را در ضمن بحث داشته باشند؛ به عبارت ديگر، روش بحث گروهى روشى است که به شاگردان فرصت مى‌دهد تا نظرها، عقايد و تجربيات خود را با ديگران در ميان بگذارند و انديشه‌هاى خود را با دلايل مستند بيان کنند.3-1-اهداف این روش تدریس عبارتند از:۱- علاقه و آگاهى مشترک در زمينه‌اى خاص۲-ايجاد و پرورش تفکر۳- توانايى اظهارنظر در جمع۴- تقويت توانايى انتقادپذيرى۵- ایجاد و تقويت توانايى مديريت و رهبرى در گروه.۶- قدرت بيان و استدلال.۷- تقويت دقدر تحليل و تصمى‌گيرى.۸- با روش کسب اطلاعات و حل مسائل.۹- ايجاد رابطه ی مطلوب اجتماعی
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedنشریه علمی_خبری‌نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrieundefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۲۰:۲۶

#فناورانه
undefinedدوره۱،شماره۱۰
undefinedدبیر: علی قره داغیundefinedنویسندگان: کیمیامحمدی‌کاشانی،زهراسهیلی،محمدرضا‌سبک‌تکین،علی‌قره داغی‌ممقانی
undefined آشنایی بامفهوم روش تدریس ومعرفی روش‌های تدریس#قسمت_پنجم
5. پرسش و پاسخ:پرسش و پاسخ روشى است که معلم به وسيلهی آن، شاگرد را به تفکر دربارهی مفهومى جديد يا بيان مطلبى تشويق مى‌کند. در اين روش، شاگرد تلاش مى‌کند با کوشش‌هاى ذهني، از معلوم به مجهول حرکت کند. اين روش را روش سقراطى نيز گفته‌اند. سقراط معتقد بود که دانش در طبيعت افراد وجود دارد، کافى است که معلم زمينه را مساعد کند و به شاگرد کمک نمايد تا او خود به دانش مورد نظر برسد. او از اين جهت کار خود را به مامايى تشبيه مى‌کرد. سقراط در جلسات بحث با شاگردانش، ابتدا به انتقال اطلاعات يا پاسخ به سؤال يا مسأله‌اى نمى‌پرداخت، بلکه از راه پرسش‌هاى متوالي، افراد را به تفکر وامى‌داشت و آنان را قدم به قدم هدايت مى‌کرد تا خود جواب درست را کشف کنند. در روش پرسش و پاسخ نيز معلم هنگام جلب‌توجه شاگرد به مطلب يا درس جديد و تدريس آن، مستقيماً به بيان مطلب نمى‌پردازد، بلکه با طرح سؤال‌هاى برنامه‌ريزى مى‌کند تا خودشان به کشف مفاهيم جديد توفيق يابند. اين روش براى مرور مطالبى که قبلاً آموخته شده يا ارزشيابى ميزان درکى که شاگردان از مفهوم درس دارند و براى پرورش قدرت تفکر و استدلال آنان، روش بسيار مؤثرى است. اما سؤالات بايد با توجه به زمينه‌هاى علمى شاگردان طرح گردند و به‌ گونه‌اى مطرح شوند که توه آنان را برانگيزد و ذهن آنان را به حرکت درآورد. در کلاس‌هاى پرجمعيت، معلم بايد ترتيبى اتخاذ کند که همهی شاگردان در جريان فعاليت‌هاى آموزشى قرار گيرند و فعالانه به انديشه و پرسش و پاسخ بپردازند. از طرف ديگر، معلم بايد به شاگردان فرصت کافى براى تفکر و تأمل و پاسخ دادن بدهد.1-4-روش پرسش و پاسخ بر سه اصل متکى است:۱-وجود سؤال يا مسأله‌اى که کنجکاوى شاگردان را برانگيزد و آنان را وادار به تلاش ذهنى کند؛۲-طرح سؤال‌هاى متوالى براى تداوم فعاليت‌هاى ذهني؛۳-هدايت تلاش ذهن براى کشف آگاهانه مسأله، به‌طورى که نتيجه ی آن به خلاقيت فکرى و کسب دانش منجر شود.5-روش حفظ وتکرار:روش حفظ و تکرار يکى از قديمى‌ترين روش‌هاى آموزشى است. در اين روش، به حافظه سپردن مطالب و تکرار و پس دادن آن مهم‌ترين کار به شمار مى‌رود. معلمى که بر محتواى درس مسلط است، تمام يا قسمتى از آن را بيان مى‌کند و سپس انتظار دارد که شاگردان همان مطالب را به وسيله‌ی تمرين و تکرار به خاطر بسپارند تا در جلسه آينده و يا در هنگام امتحان به او پس بدهند. در واقع، در اين روش، تدريس عبارت است از ارائه مفاهيم به صورت شفاهى يا کتبى از طرف معلم و تکرار و حفظ کردن و پس دادن آن توسط شاگردان. اغلب پاداش و تنبيه از عوامل ايجاد انگيزه در اين روش است، بويژه ترس از امتحان از وسايل مهم تحريک يادگيرى شاگردان محسوب مى‌شود. ارزشيابى در اين روش تنها به‌منظور سنجش حافظه و ميزان تسلط شاگردان بر محتوا صورت مى‌گيرد. در اين روش، انضباط بسيار سخت و آمرانه است. روابط معلم و شاگرد رسمى و بر اساس احترام و ترس بنا مى‌شود. هدف اصلى در اين روش، پرورش نيروهاى مجرد ذهنى است. مفاهيم حفظ شده در اين روش، ارتباطى با دنياى کار و فعاليت ندارد و يادگيرى بيشتر بر اساس تمرين و تکرار صورت مى‌گيرد.6- روش سخنرانی:روش سخنرانى در نظام‌هاى آموزشي، سابقه‌اى طولانى دارد. ارائه مفاهيم به‌طور شفاهى از طرف معلم و يادگيرى آنها از طريق گوش‌کردن و يادداشت برداشتن از طرف شاگرد، اساس کار اين روش را تشکيل مى‌دهد. در اين روش، يک نوع انتقال يادگيرى و رابطه ذهنى بين معلم و شاگرد ايجاد مى‌شود. از خصوصيات اين روش، فعال و متکلم‌وحده‌ بودن معلم و پذيرنده و غيرفعال بودن شاگرد است. در فرايند تدريس، تمام عوامل تحت‌کنترل معلم است. او مى‌تواند به هر ترتيبى که خود مى‌پسندد درباره موضوع موردنظر سخن بگويد و هر وقت لازم بداند آن را پايان دهد. انتقال پيام يک جريان فکرى يک‌طرفه از طرف معلم به شاگردان است.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedنشریه علمی _خبری نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrieundefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۲۰:۲۶

#فناورانه
undefinedدوره۱،شماره۱۰
undefinedدبیر: علی قره داغیundefinedنویسندگان: کیمیامحمدی‌کاشانی،زهراسهیلی،محمدرضا‌سبک‌تکین،علی‌قره داغی‌ممقانی
undefined آشنایی‌بامفهوم روش تدریس ومعرفی‌روش های تدریس#قسمت_ششم
7- روش گردش علمی:روش گردش علمى گامى براى مطالعه جامعه است که با توجه به هدف‌هاى معين آموزشي، از طرف معلم و شاگرد طراحى و تنظيم مى‌شود. اجراى اين روش مستلزم توجه به نکات مختلفى است که معلم و شاگرد بايد آن‌ها را رعايت کنند. اولين مسأله‌اى که بايد مورد توجه واقع شود، ميزان ارزش، ظرفيت و کيفيت گردش علمى است. اگر انتظار داشته باشيم که از اين روش نتايج خوبى حاصل شود، بايد قبل از اجرا به طراحى بپردازيم تا در کسب هدف‌هاى آموزشي، مطمئن‌تر باشيم.8- روش نمایشی (نمایش علمی):روش نمايشى بر مشاهده و ديدن استوار است. در اين روش، افراد مهارت‌هاى خاصى را از طريق ديدن فرا مى‌گيرند و معلم طرز کاربرد وسيله‌اى يا چگونگى ساختن يک شيء را نشان مى‌دهد. شايد اين اولين روشى باشد که بشر به‌کار برده است و در صورت نداشتن امکانات کافي، شايد مناسب‌ترين روش براى آموختن مهارت‌ها باشد؛ زيرا با استفاده از اين روش، معلم مى‌تواند مهارتى را به تعداد زيادى از شاگردان و در طى زمانى کوتاه ارائه دهد. مهمترين حس اين روش به کار‌گيرى اشياء حقيقى و واقعى در آموزش است. البته اين روش به تنهايى بکار نمى‌رود و معلم ضمن ارائه روش نمايشي، ناچار به استفاده از روش سخنرانى نيز هست. از روش نمايشى براى درس‌هايى که جنبه عملى و فنى دارند بيشتر مى‌توان استفاده کرد. روش نمايشى از چهار مرحله تشکيل شده است.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedنشریه علمی_خبری نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrieundefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۲۰:۲۷

#پژواک
undefinedدوره۱،شماره۱۰
undefinedدبیر: لادن حاجی انوری
undefinedنویسندگان: میناحاجی حسینی،زهرارضوی،زهرارستمی،علی ممبنی
undefinedخصوصي سازي: نعمت یا بلا ؟؛ مسئله این است! (قسمت اول)
خصوصی­‌سازی مدارس از مسائل مهم و پرفراز و نشیب آموزش­‌و ­پرورش ایران است که در کارنامۀ خود پیشینۀ طویلی نیز دارد. همچنین در سند تحول بنیادین برای «افزایش مشارکت عمومی در آموزش­‌و­پرورش با حفظ کارکردهای سیاست­‌گذاری و نظارتی نظام از طریق تسهیل تاسیس مدارس غیردولتی و حمایت از فعالیت‌های آموزشی» توصیه شده است. امروزه، خصوصی­‌سازی به عنوان یک ابزار سیاستی برای کاهش تصدی­‌گری دولت در ارائه خدمات در بخش­‌های مختلف مورد توجه ویژه قرارگرفته است. اگرچه خصوصی‌سازی می­تواند رقابت ایجاد کند و باعث کاهش فشارهای اقتصادی وارد بر دولت شود، اما اگر نظارت دقیق بر این مدارس صورت نگیرد و مدیریت آن ضعیف و بر عهدۀ افراد بدون علم و سابقه قرار داشته باشد، کیفیت آموزشی در این مدارس را کاهش می­‌دهد و بیشتر بر جنبۀ اقتصادی تمرکز می‌کند. لذا لازم است مسئولان مربوطه، به مدیریت این مدارس بیشتر توجه کنند و مانع از این شوند که مدرسه به عنوان یک بنگاه اقتصادی معرفی شده و فعالیت کند.   اما سوالی که ایجاد می­‌شود این است که آیا خصوصی­‌سازی مدارس دولتی نقض اصل 30 قانون  اساسی را در پی دارد يا خير؟(اصل ۳۰ قانون اساسی ج.ا.ا : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دورۀ متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.) اصل ۳۰ قانون اساسی و بعض اصول مشابه آن مسیر سیاست کلی نظام را تعیین می­نماید و مقصود این است که دولت امکاناتی را که در اختیار دارد، در کل رشته­ هایی که در قانون اساسی پیشنهاد شده، به طور متعادل طبق قانون توزیع نماید، بنابراین آموزش رایگان در حد امکان کلاً یا بعضاً باید فراهم شود و با عدم امکانات کلی دولت با رعایت اولویت­ها مثل ترجیح مستضعفان و مستعدان بر دیگران اقدام می‌نماید. لازم به تذکر است که مستفاد از اصل ۳۰ قانون اساسی دولتی بودن آموزش و ممنوعیت تأسیس مدارس و دانشگاه­های ملی به موجب قوانین عادی نمی‌باشد، علی‌هذا، مادام که دولت از امکانات فراهم کردن وسایل آموزش رایگان برخوردار نیست، عمل به مصوبه شورای انقلاب مغایر با قانون اساسی نمی‌باشد(لطف‌الله صافی، دبیر شورای‌ نگهبان) ولی آیا امکانات در همه مناطق کشور عادلانه توزیع می­شود؟ آیا تلاشی جهت توزیع عادلانه منابع و امکان دستیابی دانش­‌آموزان مناطق مختلف به امکانات آموزشی به صورت عادلانه صورت گرفته است؟ همه خانواده­‌های دانش­‌آموزان این مرز و بوم به ویژه خانواده­ها در مناطق کم­ برخوردار خواهان ارائه مستندات درباره تلاش های صورت گرفته در این حوزه هستند.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
 undefined نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrieundefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie 

۲۱:۳۳

#آفاق
undefinedدوره۱،شماره ۱۰
undefinedدبیر: امیرحسین شهبازی
undefinedنویسندگان:فائزه کایدی، فاطمه لشنی، فاطمه حسینی، فاطمه غفار زاده، سجده بهادری و امیرحسین شهبازی

undefined سومین میزگردبررسی چالش‌ها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت و ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش، در خبرگزاری فارس برگزار شد.#قسمت_اول
امیرعلی نعمت‌الهی قائم‌مقام سابق وزارت آموزش و پرورش و معاون سابق حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش، علی فرهادی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ولی داداشی و شهباز حسن‌پور بیگلری از نمایندگان مجلس حضور داشتند؛ مجری این برنامه را میثم حاجی‌پور بر عهده داشت که معلم، خبرنگار و کارشناس آموزش و پرورش است. چهار سؤال در این میزگرد مطرح شد: ۱. چالش‌ها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت چیست؟۲.در حال حاضر، 3 مسأله و چالش گلوگاهی که دارای اولویت روز با محوریت تحول تعلیم و تربیت برای حل آن هستند، کدام است؟ ۳. وزیر آموزش و پرورش در شرایط کنونی برای قرار گرفتن در این جایگاه و پرداختن به این مسائل گلوگاهی، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟۴.تصور کنید وزیر مورد نظر با این ویژگی‌ها انتخاب شد، پیشنهاد شما برای ۳ اقدام کلیدی و برنامه وزیر منتخب در شرایط کنونی برای حل مشکلات گلوگاهی چیست؟امیرعلی نعمت‌الهی: مشکل اساسی نظام تعلیم و تربیت، بحث مدیریت و تدبیر است و باید میان مدیریت، تدبیر، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در عرصه‌های مختلف آموزش و پرورش با حوزه‌های تخصصی تعلیم و تربیت تمایز قائل شویم. نهادهای مختلفی از جمله مجلس، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و ساختارهایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای نظام تعلیم و تربیت نقشه‌سازی می‌کنند و این خودش موجب یک چالش می‌شود. به دلیل گستردگی مخاطبان و فراوانی ذی‌نفعانی که نظام آموزش و پرورش دارد، همواره گروه‌های سیاسی، احزاب و جریانات به خصوص در انتخابات به آموزش و پرورش با دید سیاسی نگاه می‌کنند و نگرانند که آموزش و پرورش با کدام گروه و جریان همراهی کند؛ نکته بعد عدم توجه کافی و لازم به منزلت فرهنگیان است. ما نتوانستیم شأن معلم را فرهنگسازی کنیم.حاجی‌پور: این مشکل از کجا ناشی می‌شود؟نعمت‌الهی: به نظر می‌رسد همه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت و فرهنگیان در این امر دخیل هستند؛ حتی شأن معلمی فراتر از وزیر است؛ همانطور که درباره اساتید دانشگاه این نگاه را داریم؛ در جامعه ما یک منزلت اجتماعی در خور شأن معلمان ایجاد نشده است.داداشی: یکی از مشکلاتی که در کشور گریبانگیر مقوله آموزش و پرورش است، بحث عدم اجرای کامل یا اجرای ناقص سند تحول آموزش و پرورش است. در سنوات گذشته مباحثی چون اجرای سند ۲۰۳۰ و مفاهیمی در این مضمون، سند تحول آموزش و پرورش را در اجرا به حاشیه راند؛ از سوی دیگر در خصوص عدم اجرای کامل سند تحول، اعتراضاتی مطرح شد. معتقدم سند تحول آموزش و پرورش باید به صورت کامل اجرا شود چرا که یک سند جامع است در فرهنگ خودمان چقدر برای شغل معلمی ارزش قائل شدیم. امروز معلمان خودمان را می‌بینیم که حقوق مکفی ندارند؛ نمی خواهم تقصیر را گردن آموزش و پرورش بیندازم بلکه همه در این‌جا مقصریم؛ یعنی، در فرهنگ عمومی جامعه ما به معلم اهمیت داده نشده است. هویت واقعی را به معلمان ندادیم؛ وقتی یک نماینده مجلس، دوره نمایندگی‌اش تمام می‌شود حاضر نیست سر کلاس برود و با درس و دانش‌آموز سر و کار داشته باشد بلکه می‌خواهد به دانشگاه برود چون به دانشگاه هویت دادیم.حاجی پور: توصیه‌تان برای حل این مشکلات به کسی که می‌خواهد وزیر شود، چیست؟ وزیری که می‌خواهد این چالش‌ها و موانع را به نوعی حل کند  باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشد؟داداشی: اولاً سواد کافی در این حوزه داشته باشد و کسی باشد که زیر مجموعه از آن حساب ببرند؛ باید کسی به آموزش و پرورش بیاید و مشغول به کار شود که سوار بر کار باشد تجربه کافی را داشته باشد؛ تسلط کافی بر زیر مجموعه داشته باشد؛ تصور کنید که یک مدیرکل را از یک جایی برداشتید و آوردید و می‌خواهید آن را وزیر کنید، چه دردی را می‌خواهد درمان کند؟
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران)
undefined ایتا:https://eitaa.com/nama_nashrieundefined بله:https://ble.ir/nama_nashrie

۱۸:۰۰

#آفاق
undefinedدوره ۱،شماره ۱۰
undefinedدبیر:امیر حسین شهبازی
undefinedنویسندگان:فائزه کایدی، فاطمه لشنی، فاطمه حسینی، فاطمه‌غفارزاده، سجده بهادری و امیرحسین شهبازی
undefinedسومین میزگردبررسی چالش‌ها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت و ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش، در خبرگزاری فارس برگزار شد.#قسمت_دوم
حسن پور بیگلری: وزیر آموزش و پرورش باید یک فرد جامع‌الشرایط باشد؛ این‌که در آموزش و پرورش شناخته شده باشد و از او حساب ببرند، می‌تواند بخشی از کار باشد. اگر دولت فکر چاره است و دلش برای آموزش و پرورش می‌سوزد باید در بالاترین سطح ممکن از خودش سرمایه‌گذاری را شروع کند یعنی یکی از معاونان اصلی رئیس جمهور، سکان این مجموعه را به عهده بگیرد. به عبارت دیگر وزیر آموزش و پرورش نه تنها در آموزش و پرورش بلکه باید در کل مجموعه دولت از یک شیخوخیت برخوردار باشد و بتواند با مجلس و قوه قضائیه در ارتباط باشد. نکته دیگر کمبود نیروی انسانی است. نکته دیگر حضور دانش‌آموزان اتباع خارجی در برخی مدارس است که باید برای حضور آن‌ها در مدرسه و تفاوت فرهنگی آن‌ها فکر اساسی شود؛ نکته بعدی مشارکت مردم است؛ هر کجا مشارکت مردم را داشتیم، موفقیت به همراه داشته است؛ ما به وحدت، هماهنگی و انسجام در آموزش و پرورش نیاز داریم و اگر این مشارکت باشد خیلی از چالش‌ها، مسائل و مشکلات حل می‌شود.حاجی پور: توقعی که از نمایندگان مجلس می‌شود؛ این است که فردی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شود که این شاخص‌ها را داشته باشد و نمایندگان به او رأی دهند آیا چنین وحدتی در مجلس وجود دارد؟حسن‌پور بیگلری: مجلس،  جایگاه خرد جمعی است و این خرد جمعی سعی کرده است که کارش را به نحو احسن انجام دهد در کنار آن بحث بها دادن به معلمان و فرهنگیان را شاهدیم؛ امروز در خیلی از بخش‌ها سعی شده است از فرهنگیان فرزانه و نخبه استفاده شود. کمک به آموزش و پرورش با سخنرانی و نطق انجام نمی‌شود؛ اگر مردم را به  سمت و سوی مشارکت هدایت کردیم، موفق شویم. در حال حاضر دغدغه همه ما نمایندگان بحث وزیر آموزش و پرورش است. اتفاقا آقای بطحایی یکی از وزرای خوب و اخلاق‌مدار بود و به خاطر عدم همکاری در مجموعه‌های مختلف بالاخره یک فردی در کشور پیدا شد که گذشت و ایثار کند و از مسؤولیت خودش انصراف دهد.حاجی پور :  یعنی دولت با ایشان همکاری نکرد؟حسن پور بیگلری: اصلا بحث من بحث مجلس و دولت و غیره نیست. آموزش و پرورش نیاز دارد به این‌که همه ما از رسانه‌ها گرفته، مجلس و دولت همکاری کنند. یکی از مشکلات ما در وزارت آموزش و پرورش هم این بود که آن‌چه وزیر با هماهنگی دولت به مجلس برنامه داده بود در دولت موفق نشد، اجرایی کند و وقتی دید موفق نشد خودش کناره‌گیری کرد و این فرهنگ باز هم ستودنی است.فرهادی: چالش اصلی ما در آموزش و پرورش این است که وقتی به آموزش و پرورش نگاه می‌کنیم انگار به یک سازمانی که 8 هزار نفر نیرو دارد، نگاه می‌کنیم ولی این نیست، آموزش و پرورش یک فرآیند عظیم است.چالش اول به مدیریت باز می‌گردد؛ مدیریت خودش چند وجهی است که یک مورد آن، اهلیت مدیریت است و مورد دوم نگاه یکپارچه به آموزش و پرورش است؛ مضاف بر این نیاز به یک نقشه راه است. در سال ۱۳۶۳ بحث تحول در آموزش و پرورش کشور شروع شد تا به سال ۱۳۸۹ رسید؛ روی این سند مفصل کار شد و بعضی مواقع دو هفته یک بار جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح رؤسای قوا هماهنگ شد که واقعا کار کارستان انجام شد.حسن پور بیگلری: منظورتان این است که آقای حاجی‌بابایی خوب کار کرده است، البته من قبول دارم.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedنشریه علمی_خبری نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrie
undefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۱۸:۰۰

#آفاق
undefinedدوره ۱،شماره ۱۰
undefinedدبیر:امیر حسین شهبازی
undefinedنویسندگان:فائزه کایدی، فاطمه لشنی، فاطمه حسینی، فاطمه غفار زاده، سجده بهادری و امیرحسین شهبازی
undefinedسومین میزگردبررسی چالش ها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت‌و‌ ویژیگی های وزیرآموزش‌وپرورش،درخبرگزاری فارس برگزار‌شد.#قسمت_سوم
فرهادی:  بحث سند را می‌گویم. وزیری که توانست حلقه مفقوده را بیابد؛ از سال ۶۳ تا ۸۹ به سند تحول نرسیده بودیم؛ خیلی زمان زیادی است یعنی ۲۶ سال هر سندی بود باید جمع می‌شد اما آذر سال ۹۰ رونمایی شد. ببینید وزیری می‌آید و می‌گوید من 100 هزار معلم ناکارآمد دارم بعد ورودی دانشگاه فرهنگیان از 25 هزار نفر به زیر 5 هزار نفر می‌رسد؛ معلوم است که الان با کمبود نیرو مواجه می‌شویم. در فاصله سال‌های 59 تا 65ـ64، پاکسازی نیروهای طاغوتی از آموزش و پرورش انجام شد یعنی بیشتر استخدام نیروها را آن موقع داشتیم و در حال حاضر زمان بازنشسته شدن آن‌هاست، یعنی جذب هر سال 25 هزار دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان با حساب و کتاب بوده است. بحث بعدی نوع نگاه به آموزش و پرورش است؛ باید دید نگاه به آموزش و پرورش، ارزشی یا دانشی است؛  می‌خواهیم به بچه‌ها دانش یاد بدهیم یا ارزش را یاد دهیم. نگاه دانشی مثل سند ۲۰۳۰ می‌شود؛ جمع آن نگاه ما می‌شود یعنی مجموع دانش و ارزش است. مورد بعدی جایگاه معلم است؛ باید دقت کنیم چه واژه‌ای برای معلم به کار می‌بریم وقتی یک دفعه می‌گوییم صد هزار معلم ناکارآمد، تعریف معلم را نمی‌دانیم، تعریف ناکارآمد را نمی‌دانیم؛  دستگاهی که در آن وزیر شدیم را نمی‌دانیم چیست. مورد دیگر، عدم نظارت فراسازمانی است. مثلا کسی در دانشگاه فرهنگیان مسؤولیت می‌گیرد که با این دانشگاه مخالف است و چالش بعدی، عدم تناسب نیازها با منابع است.حسن پور بیگلری: یک بحثی هم، حجم بالای نیروها در ستاد است.فرهادی: در سال 1388 جمع نیروهای ستادی وزارتخانه بالغ بر ۵۷۰۰ نفر بود؛ همان موقع نیروهای ستادی وزارت آموزش و پرورش ترکیه ۶۰۰ نفر بود؛ آن موقع ما ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز داشتیم و ترکیه ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دانش‌آموز داشت. این عدد در تابستان ۹۲ به بیش از ۱۸۰۰ نفر رسید البته اکنون دوباره این عدد به بالای ۴ هزار نفر رسیده است.حسن پور بیگلری: باید رئیس جمهور نظارت کند.فرهادی: بحث بعدی، بهینه سازی است؛ معتقدیم مشکل آموزش و پرورش همیشه منابع نبود. مثلا در بحث بیمه طلایی؛ بیمه بدون سقف بود یعنی بیمه طلایی یا همان منابع انجام شد؛ بهینه‌سازی با صرفه‌جویی فرق می‌کند.حاجی پور: بحث بدهی‌هایش هم بود که این بیمه را با چالش مواجه کرده بود؟فرهادی: آخرین بدهی مربوط به اوایل سال ۹۲ بود که نزدیک به صفر شد. یکی هم بحث جایگاه معلمان در بحث معنوی است.حاجی پور: در صحبت های‌تان اگر پیشنهادی برای برون رفت از این مشکل دارید بفرمایید.داداشی: باید سطح معیشت معلمان را ارتقا دهیم؛ معلمان ما به لحاظ خدمات رفاهی خیلی پایین‌تر از دستگاه‌هایی هستند که حتی بودجه‌شان پایین‌تر از آموزش و پرورش است. اگر بنای علمی، فرهنگی و آموزشی ما به این افراد بسته است باید به آنها خدمات درست بدهیم که در خور شأن معلم باشد. از سوی دیگر بیمه معلمان مناسب نیست ضمن اینکه پاداش‌ پایان خدمت معلمان بازنشسته را دو سال است که هنوز نداده‌اند؛ در حال حاضر ۲۰ هزار میلیارد تومان دولت به فرهنگیان بدهی دارد و نمی‌پردازد. در بحث کمبود معلم، قانون تبصره ۱۰ ماده ۱۷ با رأی همه نمایندگان مجلس تصویب شد اما اجرا نشد؛ در این قانون سه گروه از معلمان نهضتی، پیش‌دبستانی و شرکتی مورد توجه بودند. این در حالی است که آیین‌نامه درستی به این قانون بسته نشد؛ این قانون پیچیده نیست اما آیین‌نامه‌ای برای آن پیش‌بینی کردند که کار را پیچیده کرده است و این قانون معلق شده است.حسن‌پور بیگلری: در بحث تکریم معلم اعتقاد این است که این تکریم در تمام سطوح مادی و معنوی باید صورت بگیرد و تنها از طریق یک وزیر امکان پذیر نیست؛ تمام آحاد جامعه در قبال معلم مسؤولیت دارند اما مسؤولان، مسؤولیت بیشتری دارند.  در بحث وزیر، باید فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و جناحی باشد وزیری که با یک تفکر ۱۰۰ درصد سیاسی و جناحی و با سابقه سیاسی سکان وزارتخانه را بگیرد قطعا نمی تواند کشتی وزارتخانه را نجات دهد. اعتقادم این است که با توجه به شرایط کشور، برنامه‌ریزی کنیم و ضمن این‌که نیازهای آموزش و پرورش را برآورده می‌کنیم یک خواسته هم داشته باشیم که در کنار تعلیم و تزکیه، بحث کارآفرینی به عنوان بحث و دغدغه باشد چراکه امروز می‌گوییم ۵ میلیون بیکار داریم.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedنشریه علمی_خبری نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrie
undefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۱۸:۰۰

#آفاق
undefinedدوره۱،شماره ۱۰
undefinedدبیر:امیرحسین شهبازی
undefinedنویسندگان:فائزه کایدی، فاطمه لشنی، فاطمه حسینی، فاطمه غفار زاده، سجده بهادری و امیرحسین شهبازی
undefinedسومین میزگردبررسی چالش‌ها ومسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت و ویژیگی های وزیر آینده آموزش وپرورش،درخبرگزاری فارس‌برگزارشد.#قسمت_چهارم
فرهادی: در آموزش و پرورش، مدیریت موفق را نادیده می‌گیریم، موفقیت‌ها را باید مستندسازی کرد؛ بنده معتقدم مدیریت آموزش و پرورش هم از نظر مسائلی دینی، اسلامی و انقلابی در سال‌های 88 تا 92 خیلی خوب بوده است؛ به دی ماه ۸۸ نگاه کنید آموزش و پرورش با نیروهای حق التدریس، شرکتی و کسری نیرو مواجه بود و در مرداد ۹۲  که دومین سال اجرای نظام آموزشی ۳-۳-۶ بود تقریبا نیروی بلاتکلیف در آموزش و پرورش نداشتیم. در این سال‌هایی که ذکر کردم دیوار بلند شیشه‌ای به دور آموزش و پرورش کشیده شد که این دیوار دو در بیشتر نداشت که شامل: دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بود. دانشگاه شهید رجایی، نیروی مورد نیاز فنی و هنرستان ها را می‌گرفت و دوره تحصیلات تکمیلی داشت و دانشگاه فرهنگیان، در قوی‌ترین حالت بود‌. نمره عالی به دانشگاه فرهنگیان به خاطر ساختارش است؛ دانشگاه فرهنگیان آن‌قدر بلند دیده شد که رئیس هیأت امنای آن، رئیس جمهور است؛ اگر اشتباه نکنم به غیر از دانشگاه فرهنگیان دو دانشگاه داریم که رئیس هیأت امنای آن رئیس جمهور است یکی دانشگاه تربیت مدرس و دیگری دانشگاه شاهد است اما رئیس هیأت امنای بقیه دانشگاه‌ها، وزیر است. در مجموع آموزش و پرورش به عنوان دست گل تحویل شد؛ وزیر بعدی که آمد یک ماه تا اول مهر وقت داشت اما کلاس ها معلم داشت؛ متأسفانه به یکباره همه چیز رها شد؛ به معلم نباید گفت ناکارآمد است. در آموزش و پرورش ادبیات مخربی شکل گرفت.حاجی پور: اعتقاد داشتید که آموزش و پرورش اولویت‌دار بود؟فرهادی: در دولت های نهم و دهم، آموزش و پرورش ۳ وزیر داشت. یکی ۴ سال و دو نفر دیگر هر کدام دو سال کار کردند ولی همین دوره ببینید چند وزیر دیدیم. ثبات مدیریت مهم است یکی از نگاه‌های از جنس حمایتی، ثبات است. دوم منابع تخصیص یافته است. در این دوره فعلی شاهدیم اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان به باد رفت و اگر به تعداد هر معلمی حساب کنیم به هر معلمی ۱۵ میلیون تومان خسارت زده شد. مورد دوم دانشگاه فرهنگیان است که معتقدم با کاهش ورودی، جرم انجام شد. این موضوع در سال ۱۴۰۰ بیشتر درک می‌شود. در حالی که ما تقریبا در حالت عادی آموزش و پرورش، ۳۰ هزار بازنشسته داریم و باید ۳۰ هزار نفر جذب شود و نرخ دانش آموزان صعودی است. چند صد پروژه موفق در سال ۸۸ تا ۹۲ در آموزش و پرورش اجرا شد اما الان از آن‌ها خبری نیست. اکنون طرح شنای اجباری ۹۰۰ هزار دانش‌آموز، طرح طناورز، طرح هوشمندسازی مدارس، 10 هزار مدرسه قرآنی و بیمه طلایی کجاست؟ معتقدم باید دولت نگاهش را ولو در همین چند صباح اخیر به آموزش و پرورش، عوض کند و وزیری را معرفی کند که از بطن آموزش و پرورش باشد. سطوح مدیریتی را در فرایند طی کند نه در یک‌سال؛ نگاه سیاسی نداشته باشد و مدارس را به کارزار انتخاباتی تبدیل نکند وگرنه جامعه آسیب می‌بیند.حاجی پور: در قرنی زندگی می کنیم که در بحث سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به سرعت دگرگونی اتفاق می‌افتاد و لازم است به تبع آن دگرگونی اتفاق بیفتد؛ کدام مانع و چالش را برطرف کردید و ۳ چالش که باید مطرح شود کدام است؟
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedنشریه علمی_خبری نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrie
undefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۱۸:۰۱

#آفاق
undefinedدوره۱،شماره۱۰
undefinedدبیر:امیرحسین شهبازی
undefinedنویسندگان:فائزه کایدی،فاطمه لشنی،فاطمه حسینی،فاطمه غفارزاده،سجده بهادری‌وامیرحسین شهبازی
undefinedسومین میزگردبررسی چالش ها ومسائل گلوگاهی برای تحول نظام‌تعلیم وتربیت و ویژیگی های وزیرآینده آموزش وپرورش،درخبرگزاری فارس برگزار‌شد.#قسمت_پنجم
نعمت الهی:   با همه نقدی که به استعفای آقای بطحایی وجود دارد که بدون مشورت و بر اساس تصمیم خود ایشان استعفا کرده است، اما این‌که رئیس‌جمهور برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش دغدغه دارد و به دنبال این است که فردی را  معرفی کند که مشکلات آموزش و پرورش را کمتر کند، قابل تقدیر است. این‌که بخواهیم مشکلات آموزش و پرورش را مشکلات مالی و بودجه‌ای صِرف بدانیم، به نظرم خیلی درست نیست و با همه مضایق دولت، همه تخصیص‌ها و آنچه مورد نیاز آموزش و پرورش بود، سازمان برنامه و بودجه و دولت تأمین کرد. در مورد سند تحول بنیادین و به ویژه در اواخر دهه 80 و اوایل دهه ۹۰ کار زیادی شد و سند پر افتخاری در کشور است اما در همین دولت، زیرنظام های شش‌گانه  آن آماده شد. شنیده می‌شود که از وزرای پیشنهادی، برنامه خواسته می‌شود یا برخی کاندیداها برنامه دادند اما به نظر می‌آید در حال حاضر نیازی به برنامه‌ای به غیر از اجرای سند تحول بنیادین نیست و برنامه‌‌ای بهتر از زیرنظام‌های سند تحول و برنامه‌های عملیاتی آن، نیست. وزیر آینده آموزش و پرورش، باید، فرد توانمند و تحول‌خواه باشد. معتقدم در حال حاضر آموزش و پرورش به عملیات و اجرا نیاز دارد نه به شیرین زبانی؛ امروز معلمان و آموزش و پرورش، خانواده و بازنشستگان آموزش و پرورش منتظر تحول هستند و وزیر آموزش و پرورش در کنار اجرای سند تحول، کارهایی که در گذشته وزرای سابق شروع کردند و با سند تحول تطبیق دارد و به مصلحت آموزش و پرورش است را باید تکمیل و اجرا کند. در بحث اقتصاد آموزش و پرورش چند موضوع به ذهن متبادر می‌شود اولاً آشنا بودن دانش‌آموزان و فرهنگیان با الفبا و مفاهیم اقتصاد است؛ نکته بعد بحث معیشت فرهنگیان و بازنشستگان است و مورد دیگر، پیگیری و رفع مشکل صندوق ذخیره فرهنگیان، ارتقاء، توسعه و اقتصادی عمل کردن در آن است. ساختار آموزش و پرورش نکته بعدی است که آموزش و پرورش به ساختار اداری کم حجم اما پربهره و پرانگیزه نیاز دارد و فرد مورد نظر باید بتواند تصمیم‌گیری، ادغام و منحل کند. نکته بعد املاک و ساختمان‌های آموزش و پرورش است؛ شاید یکی از نکات ضعف آموزش و پرورش، عدم تصمیم‌گیری به رغم وجود قوانین است؛ ما به اندازه کافی به دلیل توجه دولت، مجلس و ارکان نظام به آموزش و پرورش، قانون و آیین‌نامه داریم اما پیگیری برای اجرا و بهتر اجرا شدن آن است که می‌تواند کمک کند. باید کسی از بیرون برای آموزش و پرورش نسخه نپیچد بلکه خودش مدیر و اهل قاطعیت باشد. آموزش و پرورش باید، تبدیل به نهاد شود و ساختار موجود آن به دلیل نقشی که این وزارتخانه در پیشرفت کشور دارد، ارتقا پیدا کند؛ در آموزش و پرورش باید فردی فارغ از گرایش‌های سیاسی با تعامل با همه ارکان نظام، ذی‌نفعان و با استفاده از تجارب بومی و سند تحول به سمت و سوی اجرا برود و با مدیریت جهادی برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش بکوشد.حاجی پور: حافظه محوری یک چالش در آموزش و پرورش محسوب می‌شود؛ حفظ کردن و حفظ محوری در کلاس‌های درس ملموس است و کنکور غول آزار دهنده نظام تعلیم و تربیت شده است. آموزش و پرورش اولویت دولت و حاکمیت نیست و نگاه سطحی به آموزش و پرورش می‌شود و به عنوان نهاد مهم،  تأثیرگذار و اصلی به آن نگاه نمی‌شود.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedنشریه علمی_خبری نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrie
undefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۱۸:۰۱

thumnail
#مرز_عاشقی
undefinedدوره ۱،شماره ۱۰
undefinedدبیر: رضا شکریundefinedنویسنده: علی ممبنی
undefined فرازی از وصیت نامه «شهید دانشجو معلم حمزه علی احمدی»
از مسئولان، کارکنان و مستخدمان ادارات و معلمان می‌خواهم بررسی کنند که آیا در حقوق، خرج، فرش و منزل آن‌ها پولی از قیمت خون شهدا خرج نشده است؟ اگر شهدا حقی بر آن‌ها دارند (که حتماً حق دارند) این حق را با انجام وظیفه دقیق و خالصانه و بدون حقه و ریا ادا کنند و خیانت نکنند و با امروز و فردا کردن و رشوه گرفتن، کار پولدارها و آشنایان و بستگان را سریع‌تر انجام دادن، مردم را به انقلاب بدبین نکنند، زیرا که خدایی در کمین (ان لربک لباالمرصاد) و قیامتی در پیش است و با آشنایان و اقوام‌شان مانند کاری که حضرت علی(ع) با برادرش عقیل کرد رفتار کنند. حضرت علی (ع) با آهن داغ دست برادرش را سوزاند و گفت من از داغی عذاب قیامت می‌ترسم که آشنایان و اقوام را بیشتر بدهم و کارشان را تندتر از دیگران انجام بدهم.
 undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrie
undefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۱۹:۰۷

#دهلیزundefinedدوره۱،شماره ۱۰
undefinedدبیر:سعیدرضائی
undefinedنویسنده:فاطمه‌زندی
undefinedآموزش و پرورش در عصر سلوكیان و اشكانیان –بخش‌دوم#قسمت_ اولدر زمان حمله اسکندر و سپس دوره سلطه سلوکیان بر ایران، که دانش و علم رو به ضعف نهاد، طبعاً نظام آموزشی و مقررات حاکم بر آن نیز مختل گردید اما در زمان اشکانیان حیات علمی و آموزشی کشور از نو رونق گرفت. (الماسی، ۳۷:۱۳۷۸) از علوم دوره اشکانی چیز زیادی نمی‌توان گفت زیرا اسناد چندانی به‌جا نمانده است ولی چون چیز‌های بسیاری که در زمان اشکانیان معمول بوده در دوره ساسانیان نیز محفوظ مانده، از این نکته می‌توان استنباط کرد که در این دوره هم مانند دوره ساسانیان، مغ‌ها خواندن و نوشتن و حساب کردن را می‌آموختند. (قدیانی، ج:۱۸۵:۱۳۸۷) در دوره اشکانی سن و طول مدت تحصیل تقریباً از دوره هخامنشیان تبعیت می‌کند که از ۷ سالگی شروع و تا ۱۵ سالگی ادامه داشت و آموزش‌های اختصاصی نیز از ۱۵ سالگی آغاز می‌شد. (الماسی، ۳۷:۱۳۷۸)     {اموزش و پرورش در ایران باستان – نویسنده بتول سلطانی} undefinedاشکانیان در این دوره روحانیون زرتشتی نه تنها وظیفه آموزش دینی کودکان را به عهده داشتند بلکه وظیفه ی آن‌ها این بود که کودکان را برای حرفه و فن و دانش نیز بیارایند. در آغاز این حکومت توجه چندانی به دین زرتشت نمیشد و این به دلیل نفوذ عناصر یونانی در فرهنگ ایرانی بود اما در پایان حکومت اشکانیان دین زرتشت دوباره رونق گرفت . دین رسمی این دوره مهرپرستی بوده. فمیری، 1132). اشکانیان بر روی پوست آهو می‌نگاشتند از جمله سه نوشته مربوط به این دوران دراورامان کردستان کشف شده است که هر سه بر پوست آهو نگارش یافته است و دو برگ آن به خط یونانی و سومی به زبان پهلوی و خط آرامی می‌باشد. البته اشکانیان از  کتان و پاپیروس نیز جهت نگارش استفاده می کردند. سل انزاده، 1131) پارتیان به سبب ایرانی بودن و گرایش داشتن به سنت های کهن کوشش داشتند تا نهادهای آموزش و پرورش را به سبک  پیشین زنده نمایند به گونه‌ای که در نیمه دوم حکومت اشکانی آتشکده ها رونق بسیار یافتند و آموزش و تعلیم توسط مغان  استحکام نسبی یافت و حتی برای گروه های اشراف و خاندان برگزیده آموزشگاه هایی دایر گردید. درانی، 1133) اشکانیان، به جوانان خود سواری و تیراندازی و شیوه های مختلف جنگ را آموختند و به طور کلی میتوان اذعان داشت تربیت آنها متناسب با احتیاجات  ملی بود. البته اشکانیان خواندن و نوشتن نیز می آموختند لیکن این امر مختص به‌نام اشراف و  ممتاز جامعه بودند. آن‌گونه که از تواریخ  بر می آید اشکانیان را برنامه سوادآموزی و درسی نوباوگان بنام ممتاز شامل موارد  زیر بود: علوم دینی ، خواندن و نوشتن ، حساب علم اشیاء و دروسی علمی به سان کشاورزی و البته لازم است ذکر گردد که  اشکانیان نیز مانند هخامشیان در روش تدریس به تجنبه های علمی آموزش توجه ویژه داشتند و حتی به هنگام ضرورت معلم  شاگرد را تنبیه می نموند.   وکیلیان ، 1133)‌.undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedنشریه علمی_خبری نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrie
undefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۱۹:۵۰

#دهلیزundefinedدوره ۱،شماره ۱۰
undefinedدبیر:سعیدرضائی
undefinedنویسنده:فاطمه زندی
undefinedآموزش وپرورش درعصرسلوکیان واشکانیان_بخش دوم#قسمت_دومنکته بسیار جالب در مورد عصر اشکانی پیدایش و اختراع نوعی شبه پیل الکتریکی است که به مقدار قابل توجهی نیروی برق به‌دست می‌آوردند و از آن یافته اند.  اشکانیان از این پیل‌ها به مقدار قابل توجهی نیروی برق به‌دست می‌آوردند و از آن در جهت آبکاری مصنوعات خویش طلا و نقره استفاده می نمودند به عبارت دیگر همان علمی را انجام می دادند که امروزه آبکاری الکترونیکی نامیده می‌شود.  حکم ، 1159)    {مقاله سیر تاریخی تعلیم و تربیت در ایران باستان،نویسندگان : 1)دکتر اسماعیل حاجی میر آقا، 2)مینا رنجبری}از برنامه‌ی آموزشی اشکانیان، اطلاع صحیحی در دست نیست جز آن‌که تا حدودی دنبال کننده روش آموزشی و سوادآموزی هخامنشیان‌بود و آن را به کار می بردند. اشکانیان نیز مانند هخامنشیان در روش تدریس  به جنبه‌های عملی آموزش توجه داشتند و در موقع  یاد دادن درس، هرگاه الزام می‌شد معلم می توانست  شاگرد را تنبیه‌کند. مراقبت و راهنمایی معلم نسبت به دانش آموزان بسیار با مهربانی و به طرزی پدرانه بود. روش های سوادآموزی در این دوره به این شکل بود که در ابتدا، درس و مطالب را به نوآموزان زبانی می‌آموختند و بیشتر متکی به حافظه ایشان بودند. سپس از شاگردان خواسته  می‌شد که دروس و مطالب را بیان کنند و محفوظات خود را بنویسند و بخوانند. در مرحله ی سوم آن‌چه را  به صورت نظری فراگرفته‌اند، در صورت امکان عملاً نشان دهند و در مورد آموختن مطالب دینی آن‌ها را  با آهنگ و صدای بلند بازگوکنند. سن و طول مدت تحصیل نیز تقریباً از دوره‌ی هخامنشیان تبعیت می کرد که از هفت سالگی شروع و همانطور که قبالاً  گفته شد، آموزش افراد به صورت خانوادگی از تولد  تا هفت سالگی بود و سپس آموزش عمومی که از هفت تا پانزده سالگی بود شروع می‌شد و آموزش های اختصاصی که از پانزده سالگی شروع می‌شد، نوجوانان را برای پذیرش رشته‌های تخصصی آماده و  ارشاد می‌کرد. عده ای را در فن سپاهی‌گری، عده ای را فنون صنعتی و سرانجام عده ی دیگر را برای آموختن  علوم عالی آماده میکردند. این تقسیم بندی زمانی در سراسر دوره ی هخامنشی رواج داشت ولی در زمان  حمله ی اسکندر و دوره‌ی سلطه‌ی سلوکیان بر ایران که دانش و علم رو به ضعف و فتور نهاد، طبعاً نظام آموزشی و مقررات حاکم بر آن نیز مختل شد اما در زمان اشکانیان که حیات علمی و آموزشی کشور از  نو نضج گرفت به تقریب همین مراحل آموزشی دوباره برقرار گردید تا عصر ساسانیان که دوره ی شکوفایی علوم و دانش های ایرانی است.{مقاله نقش تعلیم و تربیت در بین سلسله های ایران باستان، از دیدگاه باستان شناسی، زهرا غیاثی، دکتر فریده شیرانی}undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedنشریه علمی_خبری نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrie
undefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۱۹:۵۰

#کران
undefinedدوره ۱،شماره ۱۰
undefinedدبیر: عارفه گرجیundefinedنویسندگان: محدثه زاهد انارکی، مطهره سبحانی، حانیه گرگیان، نگین صدیقی، عارفه گرجی
undefinedپازل همدلی ۱#قسمت_اولآمد بهار، فصل مهربانی طبیعت فصلی که امسال با ماه مهمانی و مهربانی خدا عجین شده است؛ چه حس و حال خوبی است آن‌گاه که مهربانی دستان ما با مهربانی طبیعت و خدا درآمیزد، آن‌گاه که چشمان مادری از شوق می‌گرید و لب‌های کودکی می‌خندد بینِ تکرارِ مکررات؛ کم‌تر حسی پیدا می‌شود که حال‌ِ خوب به همراه داشته باشد. شاهدِ اشکِ اندوه دیگران بودن خوشایند نیست اما شاهد اشک شوق بودن، لذت‌بخش‌ترین حسی است  که می‌توانیم تجربه کنیم. لذت‌بخش‌تر این‌که بدانیم خودمان حس خوب را می‌سازیم، ما متأسفانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برای مشاهده چالش‌ها و سختی‌های زندگی دیگران به کنکاش و دقت فراوان نیاز نداریم. تنها کافی است در کوچه و خیابان، محل کار یا در محل سکونت خویش سری بگردانیم تا شاهد رنج و مشقت افراد دوروبر خویش باشیم یکی از گروه‌هایی که در جامعه کنونی ممکن است جزء این موارد باشند دانش‌آموزان کم‌بضاعت و یا بی‌بضاعتی هستند که در سطح مدارس می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد وبا مقداری تلاش و بررسی و همکاری با کادر مدرسه و معلمان دنیای خاکستری و تیره‌وتار این بچه‌ها را رنگ و لعاب تازه‌ای بخشید. دانش‌آموزان کم‌بضاعت، معمولاً در اکثر مدارس به‌خصوص در مدارس دولتی مناطق روستایی، حاشیه‌نشین و حتی عشایر یافت می‌شوند. مشکلات و نیازمندی این دانش‌آموزان می‌تواند در سطوح مختلف باشد و چالش اصلی، شناسایی دانش‌آموزان و خانواده‌های کم‌بضاعت واقعی و سپس نحوه کمک به آن‌ها، این که چه کمکی می‌توان به آن‌ها کرد و در نهایت چگونه به آن‌ها کمک کنیم تا احساس سرخوردگی نکنند و از طرفی، کمک را وظیفه دیگران نپندارند. مسئله اول که می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم، شناسایی دانش‌آموزان کم‌بضاعت است. قطعاً موارد زیادی پیش‌آمده که افرادی درخواست کمک می‌کنند درحالی‌که نیازمند واقعی نیستند یا پس از کمک به دانش‌آموزی، متوجه می‌شویم افراد لایق‌تری برای کمک در مدرسه بوده‌اند.undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedنشریه علمی_خبری نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrie
undefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۱۰:۲۷

#کران
undefinedدوره ۱،شماره ۱۰
undefinedدبیر: عارفه گرجیundefinedنویسندگان: محدثه زاهد انارکی، مطهره سبحانی، حانیه گرگیان، نگین صدیقی، عارفه گرجی
undefinedپازل همدلی۱
#قسمت_دومبسیاری اوقات، نیازمندان واقعی، برای حفظ آبروی خود دائماً دست به‌سوی دیگران دراز نمی‌کنند و به‌تنهایی با مشکلات خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. عید نوروز و ماه رمضان و عید فطر ما را به این فکر وامی‌دارند تا دانش‌آموزان و خانواده‌های نیازمند واقعی را پیدا کنیم و دستی از آن‌ها بگیریم؛ اما چگونه نیازمند واقعی را تشخیص دهیم؟ برای شناسایی نیازمند واقعی، راه‌های زیادی وجود دارد اما شاید بهترین را، پرس‌وجو از اطراف است؛ در مدارس کار پرس‌وجو ساده‌تر است. مدیران مدارس موظف‌اند با ارائه فرم‌هایی اطلاعات دانش‌آموزان، از قبیل شغل پدر و مادر، محل زندگی، تعداد فرزند و... را به دست آورند. قطعاً باتوجه‌به شغل خانواده و محل زندگی می‌توان اطلاعات تقریبی از بضاعت خانواده را به دست آورد. یکی دیگر از راه‌هایی که کادر مدارس معمولاً برای شناسایی دانش‌آموزان استفاده می‌کنند، نوع پوشش و لوازم‌التحریر است که دانش‌آموز استفاده می‌کند. به‌طورقطع نمی‌توان اظهار داشت که دانش‌آموز بی‌بضاعت از نوع پوشش قابل‌شناسایی است اما معمولاً دانش‌آموزانی که لباس ساده‌تر می‌پوشند، به‌سختی زیر بار تهیه لباس فرم می‌روند، دانش‌آموزانی که لباس‌ها و کفش‌های پاره می‌پوشند و خانواده‌شان توان تهیه لوازم نو برای آن‌ها را ندارند. همچنین، دانش‌آموزانی که اغلب از لوازم دست‌دوم و نیمه خراب استفاده می‌کنند معمولاً کم‌بضاعت‌تر هستند و با تطبیق‌دادن اطلاعات خانواده و این موارد، بهتر می‌توان نیازمند واقعی را شناسایی کرد. البته راه‌های دیگری نیز برای شناسایی این نوع دانش‌آموزان وجود دارد؛ مانند توجه به چهره دانش‌آموز و تشخیص سو تغذیه در او و یا در صورت مشاهده رفتار ناشایست و کمبود محبت، ارتباط سخت با دانش‌آموزان و... می‌توانند تلنگری به کادر مدرسه باشند برای بررسی دیگر موارد مؤثر در تشخیص دانش‌آموز نیازمند. گاهی باتوجه‌به درد و دل‌های دانش‌آموز با مشاور مدرسه یا معلم و کادری از مدرسه که دانش‌آموز با او راحت است، می‌توان به احساسات دانش‌آموز و وضعیت خانوادگی او پی برد. undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedنشریه علمی _خبری نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrie
undefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۱۰:۲۸

 #کران
undefinedدوره ۱،شماره ۱۰
undefinedدبیر: عارفه گرجیundefinedنویسندگان: محدثه زاهد انارکی، مطهره سبحانی، حانیه گرگیان، نگین صدیقی، عارفه گرجی
undefinedپازل همدلی ۱
#قسمت_سومتا این‌جا چند راه برای تشخیص دانش‌آموزانی که در خانواده کم‌بضاعت هستند را بر  شمردیم، در سطوح مختلف راه‌های متفاوتی برای کمک به نیازمندان هست اما در مدارس باتوجه‌به این‌که دانش‌آموز زمان زیادی را در آن صرف می‌کند، شناسایی دانش‌آموز کم‌بضاعت ساده‌تر است.  منظور از بی‌بضاعت بودن فقط مشکلات مادی و کمک‌های مالی نیست؛ بلکه چه بسیار افراد به‌خصوص دانش‌آموزانی هستند که در سطح مدارس از لحاظ عاطفی بی‌بضاعت هستند وبا مشکلات عاطفی بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند پس در این قسمت علاوه بر چگونگی کمک‌های مادی و مالی به دانش‌آموزان بی‌بضاعت به راه‌های برطرف‌کردن مشکلات روحی و عاطفی آن‌ها نیز رسیدگی می‌کنیم. از جمله مشکلاتی که دانش‌آموزان بی‌بضاعت با آن روبه ‌رو هستند، هزینه‌های تحصیلی و تأمین وسایل آموزشی مورد نیاز است در این‌جا معلمان و کادر مدرسه به‌راحتی می‌توانند هنگام ثبت‌نام وبا تحقیق و بررسی اندک به این موضوع پی ببرند تا قبل از شروع سال تحصیلی چاره‌ای بیندیشند چه بسیار موسسه‌های خیریه و افراد خَیّری هستند که گوش‌به‌زنگ و منتظر یاری رساندن هستند و چه‌بهتر که این افراد از قشر کودکان و آینده‌سازان کشور باشند و لازم به ذکر است که ابن کمک‌ها باید به‌گونه‌ای انجام شود که باعث شرمندگی و سرخوردگی بچه‌ها در مقابل دوستان‌شان نشود و کاملاً مخفی از طریق خانواده‌های‌شان صورت بگیرد به‌طوری‌که آن‌ها فکر کنند خانواده قادر به تأمین مایحتاج‌شان شده است باتوجه‌به این‌که در تقویم جمهوری اسلامی ایران مناسبات و اعیاد بسیار زیادی گنجانده شده است این مسئله می‌تواند بسیار راهگشا و کمک‌کننده باشد به‌طوری‌که می‌توان باتوجه‌به نیاز بچه‌ها که از قبل شناسایی شده آن‌ها را در قالب هدیه در روزهایی مثل روز دانش‌آموز، اعیاد شعبانیه، عید نوروز، ماه مبارک رمضان و... به آن‌ها تقدیم کرد باتوجه‌به این‌که در شرف ورود به سال جدید هستیم می‌توان این را به فال نیک گرفت و از خانواده‌هایی که بضاعت لازم را دارند بخواهیم لباس نو تهیه کرده و در قالب هدیه به مدرسه تحویل بدهند و آن‌هایی هم که بضاعت مالی چندانی ندارند از طریق خیرین و کمک‌های مؤسسات یا مردم و یا حتی کادر مدرسه تهیه شود و به دانش‌آموزان داده شود تا آن‌ها نیز در این شادی شریک باشند ازآن‌جایی‌که ماه مبارک رمضان ماهی است که مردم بسیار مشتاق کمک‌کردن و باز کردن گره‌ای از مشکلات مردم هستند می‌توان با همکاری خانواده‌های مرفه مدرسه و خیرین پک‌های خوراکی و هدیه‌هایی به مناسبت روزه‌گرفتن بچه‌ها تهیه نمود تا علاوه بر تشویق‌کردن آن‌ها بر انجام‌دادن امر خدا، بهانه‌ای برای کمک‌کردن و تأمین نیازهای‌شان باشد   در قسمت دوم به ارائه راه‌حل‌ها و نیازهای این دانش‌آموزان می‌پردازیم، با ما همراه باشید.undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedنشریه علمی_ خبری نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrie
undefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۱۰:۲۸

#الگوکده
undefinedدوره ۱،شماره ۱۰
undefined دبیر: جاسم احمدیundefinedنویسندگان: فاطمه پیروزی
undefined خانم‌مریم انجیدنی معلم نمونه استان مازندران در سال ۱۴۰۰ از شهرستان فریدون‌کنار که دارای دکتری فیزیک حالت جامد و ۲۲ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش می‌باشد. وی، بخش عمده ای از سال های خدمت خود را، در کلاس های درس کامپیوتر و فیزیک تدریس می‌کرد. چندسالی  به عنوان کارشناس در اداره آموزش و پرورش فریدونکنار انجام وظیفه کرده و در یکسال و نیم اخیر،  مدیریت  پژوهش سرای دانش آموزی شهرستان فریدون‌کنار به ایشان محول گردیده است.مریم انجیدنی می‌گوید:«هیچوقت برنامه ریزی برای کسب لقب یا مقام «معلم نمونه» را نداشتم اما همیشه سعی کردم مسئولیتی را که به عهده می گیرم به بهترین شکل انجام دهم، همواره برای به روز بودن و استفاده از ابزارهای نوین پیشقدم بوده ام، مطالعه کتاب و مقالات گوناگون  فارسی و انگلیسی و شرکت در کارگاه ها و کلاس های تخصصی داخلی و بین المللی مرتبط با رشته فیزیک و به خصوص نانوفناوری و انرژی های نوین  و کارگاه‌های عمومی از جمله «آشنایی با اختلالات یادگیری» که دست به گریبان خیلی از دانش آموزان ما هست و توجه به این موضوع می تواند بخشی از مشکلات یادگیری دانش آموزان را مرتفع کند، همچنین وبینارها و کارگاه‌های خلاقیت و نوآوری، بارش فکری و روش های نوین تدریس از جمله فعالیت‌های من بوده است.» ایشان در پاسخ این سوال که:«معلم نمونه کیست؟» گفتند:«شاخص ها و معیارهای معلم نمونه بودن به صورت تخصصی در فرم جلوه های ویژه‌ی معلمی گرد هم آمده اند و به نظر من تمام جوانب امر با جزئیات در نظر گرفته شده است اما اگر نظر شخصی بنده رو می‌خواهید، از نظر من معلم نمونه بودن در وهله‌ی اول یعنی تعهد به شغل و جایگاه معلمی داشتن، هست. اگر معلمی، جایگاه ویژه‌ی معلمی را درک کند قطعا در پی ارتقا مهارت‌های تخصصی تدریس خواهد رفت، تفکر انتقادی و خلاق را یاد می گیرد روش های خلاقانه و انگیزشی ارتباط با دانش آموزان را فرا می‌گیرد، همراه با پیشرفت تکنولوژی، مجهز و مسلح به روش‌ها و ابزار های جدید آموزش می‌شود. معلمی که جایگاه خود را می داند برای رشد فردی و توانمندی‌های خود برنامه ریزی و تلاش می کند و قبل از مواجه شدن با شرایط اضطراری مانند کووید-۱۹، آموزش هایی را دیده که آماده برای مواجه شدن با شرایط پیچیده و سخت می باشد. معلم نمونه در عصر جدید، جلوتر از سیستم آموزشی، با یادگیری نرم افزارهای مرتبط با شغل خود، حضور در کارگاه‌های مهارت‌آموزی، یادگیری زبان بین المللی و شرکت در همایش‌های داخلی و بین اللملی در جهت ارتقا توانمندی های تخصصی و شغلی خود قدم برمی‌دارد. در یک کلام ، معلم نمونه ، شخصی پویا با توانمندی های چند جانبه است.»
 undefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefinedنشریه علمی_خبری نما(نشریه معلمان ایران)
undefinedایتا:https://eitaa.com/nama_nashrie
undefinedبله:https://ble.ir/nama_nashrie

۱۹:۲۳

مراسم تقدیر و تشکر از اعضای نشریه نما و نشریه دبیر امروز (چهارشنبه ۱۸ مرداد) در سازمان بسیج فرهنگیان کشور برگزار می‌شود.
همکاران می‌توانند به صورت مجازی از طریق لینک زیر از ساعت ۹ الی ۱۲ این برنامه را دنبال کنند
https://gharar.ir/r/0dac17d3

۳:۱۶

بازارسال شده از شبکه علمی و فرهنگی فرهنگیان کشور (گروه معلم فکور)
thumnail
هم اکنون در حال برگزاری
مراسم تقدیر و تشکر و توانمند سازی اعضا و تقدیر و تشکر از اعضای نشریه نما و دبیر
https://gharar.ir/r/0dac17d3
· · • • • ⋆ ❈ ⋆ • • • · ·
undefined رسانه‌های معلم فکور undefined@gmof_irundefined لینک‌های مفید undefinedhttps://zil.ink/gmof_ir

۶:۱۷

بازارسال شده از شبکه علمی و فرهنگی فرهنگیان کشور (گروه معلم فکور)

4_6003758504735674368.pdf

۴۳۰.۷۷ کیلوبایت

undefined نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران)
undefined دوره ۲، #شماره۱۱
undefined خصوصی سازی: نعمت یا بلا؟ مسئله این است!
undefined بلوغ زودرس نسلی سطحی نگر در جامعه به وجود می‌آورد.
undefined معلم تمدن ساز، مدرسه اثربخش و ایران قوی
undefined کتاب مدرس مرجع

undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined رسانه‌های نما
ایتا undefinedhttps://eitaa.com/nama_nashrieبله undefinedhttps://ble.ir/nama_nashrie
· · • • • ⋆ ❈ ⋆ • • • · ·
undefined رسانه‌های معلم فکور undefined@gmof_irundefined لینک‌های مفید undefinedhttps://zil.ink/gmof_ir

۲۰:۴۲