بله | کانال نمافر
عکس پروفایل نمافرن

نمافر

۳,۷۴۶عضو
thumbnail

۱۸:۴۱

thumbnail
بازار ۲۵۰ میلیون دلاری تبلیغات در ایران
undefined️در صنعت تبلیغات، بازار کره جنوبی به عنوان دهمین کشور پیشتاز در این صنعت، بیش از ۷۰ برابر و بازار آمریکا بیش از ۱۸۲۰ برابر بازار ایران ارزش‌گذاری شده است.
undefined️ارقام عظیم متعلق به ایالات متحده (۴۵۵.۹۳ میلیارد دلار) و چین (۲۵۱.۹۱ میلیارد دلار) بازتابی از مقیاس اقتصادهای مصرف‌محور است. در واقع حجم تبلیغات، بازتابی از میزان پولی است که در کل سیستم اقتصادی در گردش است.
undefined️اما شکاف معنادار میان ایران (۰.۲۵ میلیارد دلار) و حتی کشورهایی با اقتصاد کوچک‌تر در این فهرست، مانند کره جنوبی (۱۷.۶۶ میلیارد دلار) به عواملی فراتر از ابعاد تولید ناخالص داخلی اشاره دارد.
undefined️بخش قابل توجهی از بازارهای تبلیغاتی پیشرفته، توسط برندهای چندملیتی مانند خودروسازان یا غول‌های فناوری تغذیه می‌شود.
undefined️علاوه بر این بخش بزرگی از درآمد تبلیغاتی از طریق اکوسیستم تبلیغات دیجیتال جهانی (مانند پلتفرم‌های گوگل، متا و آمازون) جریان می‌یابد. محدودیت‌های موجود در اتصال اقتصاد ایران به این دو شریان اصلی (برندهای جهانی و پلتفرم‌های جهانی)، به طور طبیعی سقف رشد این صنعت را محدود نگه می‌دارد.
undefined@namafar

۱۹:۴۸

thumbnail
undefined️تأمین مالی جمعی پدیداری است که با عبور از واسطه‌های مرسوم، فضایی برای ظهور ایده‌های متنوع‌تر و خالص‌تر فرهنگی فراهم می‌سازد. این مدل گردآوری سرمایه، که در آن یک پروژه از طریق مشارکت مالی شمار زیادی از افراد جامعه تأمین می‌شود، به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر، نقش یک سازوکار جایگزین و مردمی را ایفا می‌کند.
undefined️در این اکوسیستم، منابع مالی پراکنده—که عموماً توسط نهادهای سنتی سرمایه‌گذاری جذب نمی‌شوند— حول یک ایده یا پروژه مشخص هدفمند می‌گردند. این فرآیند، نقش سنتی مخاطب را از «مصرف‌کنندهٔ نهایی» به «حامی و مشارکت‌کننده در مرحله تولید» تغییر می‌دهد.
undefined️تأمین مالی جمعی کتاب‌های پرفروش انتشارات «سوره مهر» جدی‌ترین شکل جمع‌سپاری مالی در حیطه فرهنگ در ایران است. هرچند کرادفاندینگ‌ در بسیاری از موارد به شکل بی‌چشم‌داشت و خیرخواهانه (Donate) انجام می‌شود اما گاهی نیز با پیش‌بینی سود همراه است که طرح پلتفرم سپهرینو، از این نوع است.
undefinedبرای شرکت در این طرح کلیک کنیدundefined@namafar

۱۸:۱۳

thumbnail

۱۸:۱۳

thumbnail

۱۸:۱۳

thumbnail

۱۸:۱۳

thumbnail
یوسف عزیز!
undefined️آمار بازدید تلوبیون سریال‌هایی که در نیمه اول پاییز ۱۴۰۴ از تلویزیون پخش شده‌اند، نشان می‌دهد سریال‌های قدیمی و تکراریِ سیما با اختلاف از سریال‌های جدید آن مخاطب بیشتری دارند.
undefined️ سریال الف ویژه «یوسف پیامبر» که اولین قسمت آن در دی‌ماه ۱۳۸۷ پخش شد، امسال نیز با ثبت ۴.۳۷ میلیون بازدید در تلوبیون، پربیننده‌ترین سریال در این بازه زمانی بود؛ یعنی حفظ محبوبیت و مخاطب بعد از ۱۷ سال! این امر می‌تواند حاکی از یک ناکامی دیگر برای سریال‌های جدید صداوسیما باشد.
undefined️پربازدیدترین سریال جدید (تولیدی) سیما یعنی «الگوریتم» حدود ۲.۶ میلیون بازدید داشته و سایر سریال‌های جدید مانند «پسران هور» و «رؤیای ریحانه» نیز تنها چندصد هزار بازدید داشته‌اند.
undefined️در محبوبیت و موفقیت طولانی‌مدت «یوسف پیامبر» علاوه‌بر کیفیت ساخت، عواملی همچون قدرت نوستالژی هم دخیل است؛ چراکه ساخته مرحوم فرج‌الله سلحشور حالا بخشی از حافظه جمعی ایرانیان شده است.
undefined️به نظر شما در استقبال مخاطبان سیما از بازپخش سریال‌های محبوب قدیمی، چه عوامل دیگری دخیل‌اند؟
undefined@namafar

۶:۳۳

thumbnail
صنعت بازی‌های ویدیویی در ایران
undefined️مطابق آخرین گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صنعت بازی‌های ویدئویی در ایران با ۲۹ میلیون بازیکن به یکی از گسترده‌ترین زیست‌جهان‌های فرهنگی جامعه تبدیل شده است.
undefined️از میان جامعه گیمری ایران، سهم مردان ۶۲ درصد و سهم زنان ۳۸ است. متوسط ۸۳ دقیقه بازی در روز نیز بیانگر نهادینه‌شدن بازی در سبک زندگی ایرانیان است.
undefined️الگوی مصرف نیز همچون روندهای جهانی، به‌طور غالب بر بستر گوشی هوشمند شکل گرفته و ۸۶ درصد بازیکنان از این وسیله استفاده می‌کنند؛ موضوعی که نشان می‌دهد مسیر آینده بازار بیش از هر چیز به کیفیت تجربه موبایلی وابسته خواهد بود.
undefined️در کنار آن، ۳۸ درصد کاربران با چند پلتفرم بازی می‌کنند که از بلوغ تدریجی سلیقه و افزایش توقعات فنی حکایت دارد. هزینه‌کرد سالانه بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز جایگاه اقتصادی این صنعت را برجسته می‌کند.
undefined@namafar

۱۷:۱۲

thumbnail

۱۷:۱۲

thumbnail

۱۷:۱۲

thumbnail
داده‌نمای «کانال‌های فارسی یوتیوب» نمافر منتشر شد
undefined️کاربران ایرانی در یوتیوب با اختلاف زیاد، به محتوای «فیلم و سرگرمی» (۳۴.۶ میلیارد بازدید) و در رتبه بعد «موسیقی» (۱۱.۷ میلیارد) علاقه‌مندند.
undefined️همچنین ایجاد کانال‌های فارسی از سال ۲۰۱۹، یعنی سال‌های ۹۷ و ۹۸ شمسی، جهش چشمگیری داشته و در سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسیده است. اگرچه این روند رشد در سال ۲۰۲۳ کند شده، اما اکنون مجموعاً بیش از ۹۷۰۰ کانال فارسی که تعداد سابسکرایب‌هایشان بیش از ۱۰۰۰ نفر است، در این پلتفرم فعالیت می‌کنند.
undefined️جهش تأسیس کانال‌های فارسی در سال ۲۰۱۹، عمدتاً ناشی از انگیزه اقتصادی قوی بود. با سقوط ناگهانی ارزش ریال و شوک‌ ارزی در سال ۱۳۹۷، جذابیت «درآمد دلاری» به یک محرک اصلی تبدیل شد.
undefined️این انگیزه مالی با موفقیت یوتیوبرهای پیشگام فارسی که امکان‌پذیر بودن این مسیر را ثابت کردند تقویت شد. روندی که در سال ۲۰۲۰ توسط همه‌گیری کرونا به شکلی انفجاری شتاب گرفت، زیرا قرنطینه همزمان «عرضه» محتوا (به دلیل فراغت و نیاز مالی) و«تقاضا» برای سرگرمی را به شدت افزایش داد.
undefined@namafar

۱۷:۱۶

thumbnail

۱۷:۱۶

thumbnail

۱۷:۱۶

thumbnail

۱۷:۱۶

thumbnail

۱۷:۱۶

thumbnail

۱۷:۱۶

thumbnail
چی فالوئر میاره؟
undefined️در یوتیوب فارسی، فیلم و سرگرمی با فاصله‌ای بسیار معنادار نسبت به سایر حوزه‌ها، پیشتاز جذب مخاطب است. این تسلط قاطع نشان می‌دهد که کارکرد اصلی این پلتفرم برای کاربران ایرانی، همچنان بر محور پر کردن اوقات فراغت و جستجوی لذت بصری استوار است.
undefined️ریشه این گرایش را می‌توان در نیاز جامعه به گریز از دغدغه‌های روزمره و تمایل به مصرف محتوای آسان‌فهم جستجو کرد. با این حال، جایگاه دوم که به حوزه آموزش و یادگیری اختصاص دارد نیز قابل توجه است. این آمار بیانگر آن است که یوتیوب فارسی در حال گذار از یک بستر صرفاً سرگرم‌کننده به یک مرجع آموزشی کارآمد است.
undefined️بنابراین، موفقیت پایدار در این اکوسیستم، احتمالا در گروی تولید محتوایی است که بتواند عنصر جذابیت و سرگرمی را با ارزش‌های آموزشی و کاربردی تلفیق کند.
undefined@namafar

۱۴:۳۱

thumbnail
undefinedسال‌روز شهادت سرور بانوان هر دو جهان، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها تسلیت باد.
undefined@namafar

۱۸:۳۶

thumbnail
undefined️ثبت رکورد ۸۵ میلیون بازدید برای «پامپ» تثبیت حکمرانی مطلق ژانر سرگرمی در یوتیوب فارسی است.
undefined️امیرحسین قیاسی با آن خنده‌های انفجاری، دقیقاً همان مهره‌ای است که در این زیست‌بوم برنده می‌شود. او برخلاف سنت اتوکشیده اجرا، با شکستن کلیشه‌ها و خلق فضایی که در آن «خندیدن به پوچی‌ها» مجاز است، صمیمیتی کمیاب می‌آفریند که مخاطبِ گریزان از جدیت، تشنه‌ی آن است.
undefined️اما تحلیل این لیست نباید ما را از پدیده مهم دیگری غافل کند؛ ایستادن کانال «آزاد» در رتبه دوم ثابت می‌کند که جامعه در کنار آن میل شدید به فرار و سرگرمی، عطشی سیری‌ناپذیر برای مباحث عمیق و بدون سانسور دارد.
undefined️این در حالی است که «باضیا» به عنوان نماینده فرمت‌های استاندارد و سلبریتی‌محور، ضلع سوم این مثلث را می‌سازد.
undefined️فاصله معنادار این سه کانال با سایرین یعنی در یوتیوب فارسی برای دیده شدن یا باید به اوج قله سرگرمی و صمیمیت صعود کنید یا عمیق‌ترین لایه‌های فکری را بشکافید؛ چرا که در این فضا دیگر جایی برای محتوای معمولی و میان‌مایه باقی نمانده است. undefined@namafar

۷:۳۹

thumbnail
«بازدید بیشتر لزوماً به معنای درآمد بیشتر نیست».
undefined️بررسی‌ها نشان می‌دهد افزون‌بر «موضوع» به‌عنوان مهم‌ترین شاخصه تعیین‌کننده رقم پرداختی یوتیوب ، 5 عامل «کشور بینندگان»، «سن و جنسیت بینندگان»، «زمان ویدیوها»، «روش‌های جانبی درآمد» و «مالیات» نیز بر درآمد در یوتیوب تأثیرگذار است.
undefined️مطابق با محاسبات انجام شده نمافر، درآمد کانال‌های فارسی‌زبان از 5.3 دلار تا 0.2 دلار متغیر است. موضوعات «بازاریابی دیجیتال و امور مالی» و «آموزش و یادگیری» بیشترین درآمد را دارند. این در حالی است که دسته‌های پرمخاطب مثل «موسیقی» و «سرگرمی»، علی‌رغم داشتن میلیاردها بازدید در لیست برترین‌ها، کمترین نرخ درآمد (حدود ۰.۲ تا ۰.۳ دلار) را دارند.
undefined️همچنین جالب است که درآمد کانال‌های فارسی‌زبان با موضوع «آموزش و یادگیری» در یوتیوب، بیش از 10 برابر کانال‌هایی با محتوای «فیلم و سرگرمی» است.
undefined️ یکی از استراتژی‌های اقتصادی هوشمندانه برای تولیدکنندگان محتوا، تمرکز بر «بازارهای تخصصی» است؛ جایی که با بازدید کمتر می‌توان به درآمدی برابر با غول‌های سرگرمی دست یافت، بدون اینکه درگیر رقابت سنگین جذب مخاطب میلیونی شد.

undefined@namafar

۹:۵۳