۱۸:۴۱
بازار ۲۵۰ میلیون دلاری تبلیغات در ایران
️در صنعت تبلیغات، بازار کره جنوبی به عنوان دهمین کشور پیشتاز در این صنعت، بیش از ۷۰ برابر و بازار آمریکا بیش از ۱۸۲۰ برابر بازار ایران ارزشگذاری شده است.
️ارقام عظیم متعلق به ایالات متحده (۴۵۵.۹۳ میلیارد دلار) و چین (۲۵۱.۹۱ میلیارد دلار) بازتابی از مقیاس اقتصادهای مصرفمحور است. در واقع حجم تبلیغات، بازتابی از میزان پولی است که در کل سیستم اقتصادی در گردش است.
️اما شکاف معنادار میان ایران (۰.۲۵ میلیارد دلار) و حتی کشورهایی با اقتصاد کوچکتر در این فهرست، مانند کره جنوبی (۱۷.۶۶ میلیارد دلار) به عواملی فراتر از ابعاد تولید ناخالص داخلی اشاره دارد.
️بخش قابل توجهی از بازارهای تبلیغاتی پیشرفته، توسط برندهای چندملیتی مانند خودروسازان یا غولهای فناوری تغذیه میشود.
️علاوه بر این بخش بزرگی از درآمد تبلیغاتی از طریق اکوسیستم تبلیغات دیجیتال جهانی (مانند پلتفرمهای گوگل، متا و آمازون) جریان مییابد. محدودیتهای موجود در اتصال اقتصاد ایران به این دو شریان اصلی (برندهای جهانی و پلتفرمهای جهانی)، به طور طبیعی سقف رشد این صنعت را محدود نگه میدارد.
️ @namafar
۱۹:۴۸
۱۸:۱۳
۱۸:۱۳
۱۸:۱۳
۱۸:۱۳
یوسف عزیز!
️آمار بازدید تلوبیون سریالهایی که در نیمه اول پاییز ۱۴۰۴ از تلویزیون پخش شدهاند، نشان میدهد سریالهای قدیمی و تکراریِ سیما با اختلاف از سریالهای جدید آن مخاطب بیشتری دارند.
️ سریال الف ویژه «یوسف پیامبر» که اولین قسمت آن در دیماه ۱۳۸۷ پخش شد، امسال نیز با ثبت ۴.۳۷ میلیون بازدید در تلوبیون، پربینندهترین سریال در این بازه زمانی بود؛ یعنی حفظ محبوبیت و مخاطب بعد از ۱۷ سال! این امر میتواند حاکی از یک ناکامی دیگر برای سریالهای جدید صداوسیما باشد.
️پربازدیدترین سریال جدید (تولیدی) سیما یعنی «الگوریتم» حدود ۲.۶ میلیون بازدید داشته و سایر سریالهای جدید مانند «پسران هور» و «رؤیای ریحانه» نیز تنها چندصد هزار بازدید داشتهاند.
️در محبوبیت و موفقیت طولانیمدت «یوسف پیامبر» علاوهبر کیفیت ساخت، عواملی همچون قدرت نوستالژی هم دخیل است؛ چراکه ساخته مرحوم فرجالله سلحشور حالا بخشی از حافظه جمعی ایرانیان شده است.
️به نظر شما در استقبال مخاطبان سیما از بازپخش سریالهای محبوب قدیمی، چه عوامل دیگری دخیلاند؟
️ @namafar
۶:۳۳
صنعت بازیهای ویدیویی در ایران
️مطابق آخرین گزارش بنیاد ملی بازیهای رایانهای صنعت بازیهای ویدئویی در ایران با ۲۹ میلیون بازیکن به یکی از گستردهترین زیستجهانهای فرهنگی جامعه تبدیل شده است.
️از میان جامعه گیمری ایران، سهم مردان ۶۲ درصد و سهم زنان ۳۸ است. متوسط ۸۳ دقیقه بازی در روز نیز بیانگر نهادینهشدن بازی در سبک زندگی ایرانیان است.
️الگوی مصرف نیز همچون روندهای جهانی، بهطور غالب بر بستر گوشی هوشمند شکل گرفته و ۸۶ درصد بازیکنان از این وسیله استفاده میکنند؛ موضوعی که نشان میدهد مسیر آینده بازار بیش از هر چیز به کیفیت تجربه موبایلی وابسته خواهد بود.
️در کنار آن، ۳۸ درصد کاربران با چند پلتفرم بازی میکنند که از بلوغ تدریجی سلیقه و افزایش توقعات فنی حکایت دارد. هزینهکرد سالانه بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز جایگاه اقتصادی این صنعت را برجسته میکند.
️ @namafar
۱۷:۱۲
۱۷:۱۲
۱۷:۱۲
دادهنمای «کانالهای فارسی یوتیوب» نمافر منتشر شد
️کاربران ایرانی در یوتیوب با اختلاف زیاد، به محتوای «فیلم و سرگرمی» (۳۴.۶ میلیارد بازدید) و در رتبه بعد «موسیقی» (۱۱.۷ میلیارد) علاقهمندند.
️همچنین ایجاد کانالهای فارسی از سال ۲۰۱۹، یعنی سالهای ۹۷ و ۹۸ شمسی، جهش چشمگیری داشته و در سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسیده است. اگرچه این روند رشد در سال ۲۰۲۳ کند شده، اما اکنون مجموعاً بیش از ۹۷۰۰ کانال فارسی که تعداد سابسکرایبهایشان بیش از ۱۰۰۰ نفر است، در این پلتفرم فعالیت میکنند.
️جهش تأسیس کانالهای فارسی در سال ۲۰۱۹، عمدتاً ناشی از انگیزه اقتصادی قوی بود. با سقوط ناگهانی ارزش ریال و شوک ارزی در سال ۱۳۹۷، جذابیت «درآمد دلاری» به یک محرک اصلی تبدیل شد.
️این انگیزه مالی با موفقیت یوتیوبرهای پیشگام فارسی که امکانپذیر بودن این مسیر را ثابت کردند تقویت شد. روندی که در سال ۲۰۲۰ توسط همهگیری کرونا به شکلی انفجاری شتاب گرفت، زیرا قرنطینه همزمان «عرضه» محتوا (به دلیل فراغت و نیاز مالی) و«تقاضا» برای سرگرمی را به شدت افزایش داد.
️ @namafar
۱۷:۱۶
۱۷:۱۶
۱۷:۱۶
۱۷:۱۶
۱۷:۱۶
۱۷:۱۶
چی فالوئر میاره؟
️در یوتیوب فارسی، فیلم و سرگرمی با فاصلهای بسیار معنادار نسبت به سایر حوزهها، پیشتاز جذب مخاطب است. این تسلط قاطع نشان میدهد که کارکرد اصلی این پلتفرم برای کاربران ایرانی، همچنان بر محور پر کردن اوقات فراغت و جستجوی لذت بصری استوار است.
️ریشه این گرایش را میتوان در نیاز جامعه به گریز از دغدغههای روزمره و تمایل به مصرف محتوای آسانفهم جستجو کرد. با این حال، جایگاه دوم که به حوزه آموزش و یادگیری اختصاص دارد نیز قابل توجه است. این آمار بیانگر آن است که یوتیوب فارسی در حال گذار از یک بستر صرفاً سرگرمکننده به یک مرجع آموزشی کارآمد است.
️بنابراین، موفقیت پایدار در این اکوسیستم، احتمالا در گروی تولید محتوایی است که بتواند عنصر جذابیت و سرگرمی را با ارزشهای آموزشی و کاربردی تلفیق کند.
️ @namafar
۱۴:۳۱
۷:۳۹
«بازدید بیشتر لزوماً به معنای درآمد بیشتر نیست».
️بررسیها نشان میدهد افزونبر «موضوع» بهعنوان مهمترین شاخصه تعیینکننده رقم پرداختی یوتیوب ، 5 عامل «کشور بینندگان»، «سن و جنسیت بینندگان»، «زمان ویدیوها»، «روشهای جانبی درآمد» و «مالیات» نیز بر درآمد در یوتیوب تأثیرگذار است.
️مطابق با محاسبات انجام شده نمافر، درآمد کانالهای فارسیزبان از 5.3 دلار تا 0.2 دلار متغیر است. موضوعات «بازاریابی دیجیتال و امور مالی» و «آموزش و یادگیری» بیشترین درآمد را دارند. این در حالی است که دستههای پرمخاطب مثل «موسیقی» و «سرگرمی»، علیرغم داشتن میلیاردها بازدید در لیست برترینها، کمترین نرخ درآمد (حدود ۰.۲ تا ۰.۳ دلار) را دارند.
️همچنین جالب است که درآمد کانالهای فارسیزبان با موضوع «آموزش و یادگیری» در یوتیوب، بیش از 10 برابر کانالهایی با محتوای «فیلم و سرگرمی» است.
️ یکی از استراتژیهای اقتصادی هوشمندانه برای تولیدکنندگان محتوا، تمرکز بر «بازارهای تخصصی» است؛ جایی که با بازدید کمتر میتوان به درآمدی برابر با غولهای سرگرمی دست یافت، بدون اینکه درگیر رقابت سنگین جذب مخاطب میلیونی شد.
️ @namafar
۹:۵۳