عکس پروفایل آینده نگارآ

آینده نگار

۱,۱۸۶عضو
thumnail
انا لله و انا الیه راجعون
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
ضایعه غم بار شهادت سید مقاومت، را به امام زمان (عج)، رهبر انقلاب و همه دلشیفتگان راه مقاومت در سراسر جهان تسلیت عرض میکنم. undefinedundefinedundefinedundefined

۱۲:۲۸

thumnail
undefined سلسله نشست‌های هم‌آفرینی تصویر ایران آینده
نشست نهم:undefined کارآمدی مدل سندنویسی برای چشم انداز پردازی ایران آینده
undefined با حضور آینده پژوهان، اندیشه‌ورزان و سیاست‌‌پژوهان کشور
undefined سه شنبه ۱۰ مهر ماه، ساعت ۱۶
undefined نیاوران، مرکز پژوهشهای مجلس

۳:۳۹

بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهش‌های مجلس
thumnail
#خبر | در نهمین نشست هم آفرینی تصویر ایران آینده مطرح شد؛ ضرورت تمرکز بر قابلیت های کشور در تصویر ایران آینده
undefinedنهمین نشست از سلسله نشست های هم آفرینی تصویر ایران آینده با تأکید بر «کارآمدی مدل سندنویسی برای چشم انداز ایران آینده» برگزار و در آن بر ضرورت توجه بر قابلیت های کشور در تدوین اسناد آینده پژوهانه تأکید شد، همچنین رییس مرکز پژوهش های مجلس در این نشست تاکید کرد که نظام حکمرانی به تصویر ایران و جامعه به امیدآفرینی نیاز دارد.
undefined لینک خبر

توضیحات بیشتر

پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
undefined بـــــلــــه | ایـــتــــا

۹:۰۳

thumnail
#برای_ایران

undefined مسیر ساخت ایران از جنگندگی برای پیشرفت میگذرد، از جهاد‌. هیچ راه چاره ای نیست، تصویر پیروزی در مبارزه است. سرشت، سرنوشت و سرگذشت ما در میدان معنا پیدا کرده است.
undefined تا زمانی که آرایشی جنگی برای پیشرفت نگیریم، گره های حکمرانی گشوده نخواهد شد. در غیر اینصورت نیروهای ضعیف و کم رمق، یا از پس حل مسائل برنمی آیند و یا گره های موجود را کورتر می کنند.
undefined در این برهه تاریخی فضای جهانی شاهد نبردی سخت و سهمگین برای شکل گرفتن یک نظم جدید است و دشمنان انسانیت، فقط زبان زور را میفهمند، آنها که فناوری را به سلاح جنگی تبدیل کردند.
undefined تاریخ جدید بشریت از نابودی اسرائیل میگذرد، رویای جهانی صلح از محو رژیم کودک کش صهیونیستی می گذرد. باید جهان را از نو بسازیم و طرحی جدید برای مشارکت در ساخت نظم جدید ارایه دهیم.
undefined هر کدام از ما در خلق این روایت، نقشی داریم، چه بخواهیم؛ چه نخواهیم‌ و فردا جمعه ۱۳ مهر نقطه عطف این داستان است...

خواهم شدن به کویِ مُغان آستین‌فشانزین فتنه‌ها که دامنِ آخرزمان گرفت

۲۱:۲۷

thumnail
undefined#سرمقاله
undefined حماسه مقاومت undefined
undefined علیرضا نصر اصفهانی
undefinedوقایع این روزهای خاورمیانه با شگفتی سازهای عجیب و سرعتی باور نکردنی به پیش می رود و ناگزیر به شرایطی رسیدیم که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق. به نظر می رسد انتقال قدرت از غرب به شرق و شکل گیری نظم جدید جهانی در حال انجام است و درد ناشی از این تغییر باعث شده آمریکا و اسرائیل از تمام ابزارهای خود برای فشار به جبهه مقاومت استفاده کنند. سال گذشته ضرباتی از جانب جبهه مقاومت به دشمن صهیون وارد شد که کسی حدس نمی زد و امروز ضرباتی از دشمن عنود بر ما وارد شده که کسی پیش بینی نمی کرد و اینک عملیات وعده صادق دو.
undefinedحوزه ی آینده پژوهی حوزه ی تامل بر همین روندها و روند شکن هاست. مبتنی بر بدنه ی دانش این رشته هر کدام از روندشکن ها در زمان های گذشته نشانگر های ضعیف داشته اند که اگر مورد توجه کافی قرار بگیرند، شگفت آفرین نمی شویم. وقایع امروز منطقه هم از این قاعده مستثنی نیست. آینده پژوهی قصد دارد مبتنی بر تحلیل شفاف شواهدِ عینی، راهبردهایی را ارائه کند و سرنوشت منازعه ها را دگرگون کند. حال مهمترین شواهدی که در دست ماست کدام است؟
undefinedپس از جنگ پیروزمندانه ۲۰۰۶ و تفوق جبهه مقاومت در جبهه سوریه و یمن، اعتماد به نفس زاید الوصفی در ارکان جبهه مقاومت پدید آمد و موازنه قدرت قابل قبولی بین ایشان و دشمن صهیونی برقرار بود تا آنجا که مثلاً چند سال پیش حزب الله لبنان توانست معادله خود را در معامله گازی بین اسرائیل و لبنان بر رژیم صهیونی تحمیل کند. اما اخیراً موازنه و نقطه تعادل بازی بین ایران و طرفدارانش از سویی و جبهه استکبار از سوی دیگر به میزان قابل توجهی جابجا شده و همچنان در حال حرکت است.
undefinedاما اعتماد به نفس پدید آمده از دستاوردهای قبلی، علیرغم مزایایی که برای مستضعفین داشت موجب نوعی لختی در حرکت به سمت گروهی از فناوری های نوظهور که می‌تواند سرنوشت جنگ ها را متحول کند، گردید. از جمله ی این فناوری ها میتوان به کاربردهای هوش مصنوعی نوین و پیشرفته در تحلیل کلان داده های نظامی و امنیتی اشاره کرد. اسرائیل و امریکا در این مدت هزاران ترابایت اطلاعات حاصل از ماهواره ها و پهبادها و ... را به هم متصل و تحلیل کرده اند به نحوی که میتوانند مکان فرماندهان ارشد حزب الله را در زمان های مختلف به کمک برخی ورودی های زمان واقعی با دقت بالایی پیش بینی کنند. چنین قابلیتهایی در سال ۲۰۰۶ در دسترس نبود.
undefinedعلیرغم همه نکات فوق، اسراییل در یکسال اخیر ضربات سهمگینی خورده است و حقیقتا ضعیف شده است. جولانی که در چند ماه اخیر داده‌اند نباید ما را به اشتباه بیاندازد و تصور کنیم که در همه ی حوزه ها به همین اندازه توانمندند و توانایی خلق پایدار و مکرر چنین دستاوردهایی را دارند.
undefinedهم اینک پس از عملیات وعده صادق ۲، پایگاه ادراکی و شناختی اسرائیل مورد حمله واقع شد و اینک مردم اسرائیل احساس می کنند در برابر موشک های ج.ا.ا، بی دفاع هستند و امنیت ندارند. بر مبنای همین گزاره، به نظر می رسد عملیات وعده صادق صدها مگاتن انفجار شناختی در حریف ایجاد کرد و افسانه بودن نابودی اسرائیل را به چالش کشاند، و امکان وقوع محو رژیم صهیونیستی را بر جهانیان اثبات کرد.
undefinedاما در ادامه مسیر باید گفت درک اتفاقات پیش روی ایران آینده مبتنی بر فهم واقعیت‌های جهانی باشد. بدون فهم پیچیدگی های ژئوپلیتیک جهان کنونی، تصویر ایران آینده معنا ندارد. تحولات جهانی و منطقه ای، کشور ایران را به نقطه بازگشت ناپذیری رسانده است و این گزاره از نظر اقتصادی و ژئوپلیتیک بر عموم مردم و دولتمردان باید ثابت شود که ایران بدون محور مقاومت معنا ندارد، و ایران منطقه ای یک ضرورت راهبردی است، ایران یعنی لبنان و لبنان یعنی ایران، ایران یعنی عراق و عراق یعنی ایران. باید ایران را بزرگتر دید و بلوک مقاومت باید تبدیل به یک بلوک اقتصادی شود.
undefinedشکل گیری یک جزیره اقتصادی پایدار در یک منطقه ناامن امکان وقوع ندارد. کشورها منطقه باید به این ادراک برسند در یک منطقه آشوبناک و متلاطم، یک قله اقتصادی ظهور پیدا نخواهد کرد. در سلسله جبالی از اقتصادهای در حال شکوفایی، اقتصادهای قدرتمند ظهور پیدا خواهند کرد. هر چقدر عراق، و سوریه قدرتمندتر شود، ایران قوی تر خواهد شد و عراق ضعیف تر، یعنی ایران ضعیف تر و لذا باید در عین آنکه به صادرات حداکثری به این کشورها فکر کرد، به واردات حداکثری نیز توجه کرد.
undefined همچنین ایران در این پیچ تاریخی که تا چند دهه آینده جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، نشان دهد چه نقش میانجی می تواند بین چین، روسیه، اروپا و حتی آمریکا بازی کند. این سوال راهبردی محور کلیدی ساخت ایران آینده در چند دهه پیش رو است.
یادداشت سرمقاله امروز #روزنامه_جام_جم https://jamejamdaily.ir/?nid=6875&pid=1&type=0

۳:۴۱

thumnail
undefined لشگر نصر undefined
مرد این میدان ما هستیم...

۹:۵۳

undefined#یادداشت_راهبردی
درس هایی از وقایع تلخ ضاحیه ؛ دستورالعمل هایی برای اقدام در دو سطح راهبردی و راه کنشی | بخش اول
undefined امیر حسین رهبر، علیرضا نصر اصفهانی
undefinedپس از جنگ پیروزمندانه ۲۰۰۶ و تفوق جبهه مقاومت در جبهه سوریه و یمن و موشک باران عین الاسد و وعده صادق یک، اعتماد به نفس زاید الوصفی در ارکان جبهه مقاومت پدید آمد. یقیناً موشک‌ها و فناوری های دفاعی ایران هم جزء مهمی از این منظومه ی افتخار آفرین بوده است. از دیگر سو سامانه‌های پدافندی ما نیز پیشرفت قابل قبولی داشته اند و به کرات پهبادهای پنهانکار آمریکایی را که در لبه ی فناوری هستند، آزرده اند.
undefined سوگمندانه، اعتماد به نفس پدید آمده از دستاوردهای قبلی، علیرغم مزایایی که برای مستضعفین داشت موجب نوعی لختی در حرکت به سمت گروهی از فناوری‌های نوظهور که می‌تواند سرنوشت جنگ ها را متحول کند، گردید. از جمله ی این فناوری‌ها می‌توان به کاربردهای هوش مصنوعی پیشرفته در تحلیل کلان داده های نظامی و امنیتی اشاره کرد.
undefinedاسرائیل و امریکا در این مدت هزاران ترابایت اطلاعات حاصل از ماهواره ها، پهبادها، شبکه های اجتماعی و جاسوسهای محلی و ... را به هم متصل و تحلیل کرده اند به نحوی که می‌توانند مکان فرماندهان ارشد حزب الله را در زمانهای مختلف به کمک برخی ورودی های زمان واقعی با دقت بالایی پیش‌بینی کنند. چنین قابلیتهایی در سال ۲۰۰۶ در دسترس نبود. اما اشتباه ما در این بود که رشد کلی جبهه مقاومت پس از ۲۰۰۶ و افولِ کلی رژیم صهیونیستی از آن سال به بعد را نشانه‌ای از آن در نظر گرفتیم که لزوما فاتح همه ی جنگ های بعدی خواهیم بود.
undefinedاز دیگر سو، تحریم های اقتصادی و جنگ شناختی و رسانه ای دشمن به مثابه دو تیغ قیچی معیشت و روان ایرانیان، لبنانی‌ها، یمنی‌ها و اهل عراق و شام را قیچی کرده است و همه‌ی مردم آمادگی پرداخت هزینه های سنگین در دفاع از آرمان ها را ندارند و این موضوع فرماندهان را دچار تعلل می‌کند. بر این مبنا باید تاکید کرد که پاسخهای زیر آستانه ی جبهه مقاومت، اغلب به دلیل ضعف تسلیحات نیست بلکه چنین ملاحظاتی در میان است. با توجه به این مقدمات دستورالعمل‌هایی برای مواجهه با رژیم صهیونی در دو سطح راهبردی و راه‌کنشی ارایه خواهد شد:
اقدامات راهبردی پیشنهادی:
undefined توجه به ایده مقاومت به عنوان نیروی پیش‌برنده : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیراً در دیدار رئیس جمهور سوریه و هیأت همراه، «مقاومت» را هویت ممتاز سوریه دانستند و گفتند: «همه باید امتیاز ویژه دولت سوریه یعنی مقاومت را در مقابل چشم خود مشاهده کنند». براین مبنا باید تاکید کرد اگر در این کلان پروژه پیشرفت نداشته باشیم، نخواهیم توانست بازیِ پیچیده‌ی خاورمیانه را به تعادلی مطلوب هدایت کنیم و باید تن به وضعیتی بدهیم که ترور مکرر فرماندهان ارشد جبهه مقاومت و حتی شخصیتهای برجسته سیاسی، جزء لاینفک از آن خواهد بود و در این راستا اقناع مسئولان سوری بسیار مهم است.
undefined توسعه همکاریهای نظامی با دانشگاه ها مبتنی بر فناوری‌های نوپدید : صنعت دفاعی ایران در تمام سال های گذشته همکاری متراکمی با دانشگاه ها در رسته های مختلف مهندسی داشته است. اگر نگاهی به فهرست دانشگاه های تحت تحریم ایران به همین بهانه بیاندازیم، دانشگاه های معظمی را مشاهده خواهیم کرد که خود را سپر امنیت مردم کشورشان و بلکه مردم غرب آسیا کرده اند و اگر موشک های نقطه زن و امثال آن را مشاهده می‌کنیم، باید در کنار مجاهدت های نظامیان، این نقش را پاس داشت. هم اکنون زمان آن است که موج جدیدی از همکاری ها با دانشگاه مبتنی بر فناوری شناختی و گردآوری و تحلیل کلان داده آغاز شود و گرنه پیشرفتهای قبلی در مواد پرانرژی و هوافضا و الکترونیک، به زودی بازدارندگی خود را از دست خواهند داد.
فرمانده کل قوا در دیدار اخیر خود با نخبگان فرمودند؛ «باید با تفوّق علمی بر آنها غلبه پیدا کنیم، کما اینکه اگر در جایی غلبه‌ای هم داشتیم، بر اثر همین تفوّق علمی و فنّاوری بوده. من اینجا یادداشت کرده‌ام که برتری علمی و فنّاوری گاهی میتواند دست دشمن را از ضربه وارد کردن به جمعیّت‌های بزرگی مثل غزّه و ضاحیه کوتاه کند. ما اگر چنانچه از لحاظ علمی مثلاً فرض بفرمایید در زمینه‌ی تسلیحات، از این [چیزی] که هستیم مبالغی جلوتر بودیم، یقیناً در اوضاع منطقه اثر میگذاشت، و میتوانست مانع از افروختن این آتش های سوزنده‌ی دلها و جانها بشود یا آنها را خاموش کند. حرکت علمی، تفوّق علمی، یک چنین چیزهایی هم دارد.»
یادداشت امروز روزنامه #فرهیختگان https://farhikhtegandaily.com/newspaper/4254/14/

۴:۱۶

undefined#یادداشت_راهبردی
درس هایی از وقایع تلخ ضاحیه ؛ دستورالعمل هایی برای اقدام در دو سطح راهبردی و راه کنشی | بخش دوم
undefined امیر حسین رهبر، علیرضا نصر اصفهانی
در این راستا پروژه استقرار سامانه ی یکپارچه دفاعی از طرطوس تا سرخس و از چابهار تا الحدیده، طرحی بلند پروازانه ولی دسترس پذیر بود که در دهه ی نود از طریق ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری می‌شد ولی متاسفانه به صورت سیاسی با مانع مواجه شد و پیشرفتی نداشت. اگر این پروژه در همان سالها به نتیجه می‌رسید، وضعیت کنونی سوریه و لبنان جدا متفاوت می بود.
undefined پدافند غیرعامل تجهیزات در معرض خطر : آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس و مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهمیت روزافزون پدافند غیر عامل در مقابله با تهدیدهای نوشونده‌ی دشمنان، تأکید کردند: «در مقابل شیوه‌های پیچیده‌ی تهاجم دشمنان، پدافند غیرعامل نیز باید کاملاً هوشیار و جدی باشد و به‌صورت علمی، دقیق، به‌روز و همه‌جانبه، عمل و با هرگونه نفوذ مقابله کند». تجربه ی پیجرهای لبنانی زنگهای خطر را در ایران به صدا درآورده است و لازم است با نمونه گیری‌های تصادفی کلیه ی تجهیزات در معرض خطر بازرسی شود. از هم اکنون میتوان یقین داشت که رژیم صهیونیستی تعبیه های مشابهی در ایران هم داشته است که از آن بی اطلاعیم کما اینکه در نطنز شاهد آن بوده ایم. لذا بایستی وارد یک فرآیند جدی پدافند غیرعامل شویم.
undefined حضور مسئولین در میدان : حضور میدانی بزرگان جمهوری اسلامی در یمن، لبنان، عراق و سوریه و نشان دادن تعهد جمهوری اسلامی در حمایت از جبهه مقاومت بسیار ضروری است و این حضور بایستی با حمایت جدی در تسلیحات و کمکهای بشر دوستانه همراه شود. اقدام شجاعانه رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر خارجه و فرماندهان سپاه از همین قبیل است.
اقدامات راه‌کنشی پیشنهادی:
undefined حذف فرماندهان نظامی اسرائیلی : تلاش مستمر جبهه مقاومت برای حذف فرماندهان نظامی اسرائیلی با تسلیحات نقطه زن و خیبر شکن میتواند در تصمیم ایشان برای ادامه ی جنگ به جدّ موثر باشد و پس از شهادت مجاهد کبیر و یارانش، مشروعیت کافی برای چنین کنشی وجود دارد و شاید در آینده چنین فرصتی فراهم نباشد.
undefined ایجاد کمربند آتش : ایجاد کمربند آتش نیم ساعته در مرز لبنان و محور "نتساریم" و "فیلادلفیا" با موشکهای سنگین و همزمان استفاده ی تکاوران حماس و حزب الله از این آشفتگی برای گرفتن اسیر از صهیونیست ها، نظام ارزشیِ برساخت شده توسط نتانیاهو را فرو خواهد پاشید و او را ناگزیر به تصمیم های دشوار خواهد کرد.
یادداشت امروز روزنامه #فرهیختگان https://farhikhtegandaily.com/newspaper/4254/14/

۴:۱۶

بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهش‌های مجلس
thumnail
undefined سلسله نشست‌های هم‌آفرینی تصویر ایران آینده
نشست دهم:undefined کارآمدی مدل سندنویسی برای چشم انداز پردازی ایران آینده
undefined با حضور صاحب نظران حوزه سیاستگذاری
undefined چهار شنبه ۲۵ مهر ماه، ساعت ۱۴:۳۰
undefined نیاوران، مرکز پژوهشهای مجلس
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
undefined بـــــلــــه | ایـــتــــا

۱۰:۴۸

thumnail
ما پیرو مکتبی هستیم که رهبران آن در میدان جهاد و مبارزه شهید میشوند.
#یحیی_سنوار

۲۱:۱۰

20176.pdf

۳.۳ مگابایت

undefinedundefined مقدمه ای بر تصویر ایران تاب آور
undefined علیرضا نصر اصفهانی، فهیمه لسان طوسی، حیدر نجفی رستاقی، احمد برومند کاخکی
undefinedتقویت حکمرانی پیش شرط اساسی تحول ملی و سازوکارهای حل مسائل کشور است؛ در گزارش «منشور هم آفرینی تصویر ایران آینده» همین نکته، مبنا قرار گرفته و سپس چندین تصویر از ایران آینده، ارائه شده که یکی از آنها «ایران تاب آور» است.
undefinedطرح ایران آینده به دلیل شرایط سیاسی، جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی باید تاب آوری، پابرجایی و استحکام لازم را داشته باشد و در برابر رویدادهای بنیاد برافکن، اتفاقات غیرقابل پیش بینی و فشار دشمنان از مقاومت لازم برخوردار باشد.
undefinedدر این گزارش پس از مرور مفاهیم تاب آوری و تاب آوری ملی، انواع تاب آوری در بخش ها و سطوح مختلف کشور ازجمله اقتصاد، زیر ساخت، جامعه و همچنین ویژگی های یک حکمرانی تاب آور، به تجربیات کشورها در حوزه تاب آوری پرداخته شده است.
undefined در انتها با توجه به وضعیت ایران در شاخص های متعدد تاب آوری، تصویر کلانی از وضعیت فعلی و تصویر آینده ایران تاب آور ترسیم و راهبردهایی متناسب برای تحقق تصویر ایران پابرجا در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ارائه شده است.
لینک دسترسی به گزارش: https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1819119

۷:۰۷

thumnail
نشست علمیاز مجموعه پیش نشست های همایش ملی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری
undefined پیشرفت علمی و نسبت آن با رویای ایران آینده

undefinedجایگاه علم و فناوری در تصویر ایران پیشرفته، undefinedجایگاه علم و فناوری در شکل گیری نظم نوین جهانی،undefined جایگاه علم و فناوری در تغییرات منطقه و تحولات جبهه مقاومت
با حضورundefined علیرضا نصر اصفهانیعضو هیات علمی مرکز پژوهشهای مجلس
undefinedزمان: دوشنبه ۲۸ آبان، ساعت ۱۳-۱۵undefinedمکان: خیابان ستارخان، تقاطع حبیب الهی و سروش یکم، پژوهشکده مطالعات فناوری
undefined پخش زندهundefinedدر بستر اسکای رومhttps://www.skyroom.online/ch/tsi/society

۹:۳۷

بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهش‌های مجلس
thumnail
#خبر |نگاهداری در نشست تصویر ایران آینده مطرح کرد؛ ضرورت امیدآفرینی نخبگان و فعالان فرهنگی در فضای مجازی
undefinedنشست بررسی تصویر ایران آینده با محوریت تصویرسازی هنرمندان از ایران آینده با حضور بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و جمعی از دست‌اندرکاران عرصه هنر و فرهنگ برگزار شد.
undefinedبابک نگاهداری، در این نشست با بیان اینکه موضوع تصویر ایران آینده یکی از دغدغه‌هایی است که از ۲ سال گذشته در مرکز پژوهش‌های مجلس دنبال شده، اظهار کرد:به نظر می‌رسد اکنون لازم است که گفت‌وگوی اجتماعی فراگیری ایجاد شود تا بتوانیم تصویری از ایران آینده را با استفاده از همه رویکردهای جامعه تدوین کنیم. وی با اشاره به اینکه نخبگان و گروه‌های فرهنگی، رویای مثبتی از ایران آینده با مردم به اشتراک نمی‌گذارند، افزود: همان طور که می‌بینید در فضای مجازی، به جای آنکه برای ایران آینده امید آفرینی کنند، بیشتر مصائب و مشکلات را بیان می‌کنند.
undefined لینک خبر
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
undefined بـــــلــــه | ایـــتــــا

۱۱:۵۰

The future of US strategy toward Iran A bipartisan roadmap for the next administration.pdf

۶.۶۱ مگابایت

undefined راهبرد آینده ایالات متحده در برابر ایرانرویکردی چندجانبه و بازدارنده برای مدیریت تهدیدهای ایران در خاورمیانه
undefined بر اساس گزارش شورای آتلانتیک، 2024
undefined نکات کلیدی این راهبرد:
undefined تثبیت ساختارهای نظامی یکپارچه و چندلایه به‌عنوان محور بازدارندگی
undefinedراهبرد اول به‌منظور ایجاد موازنه در برابر تهدیدات ایران و محور مقاومت، بر یکپارچه‌سازی سامانه‌های دفاعی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با مشارکت استراتژیک مصر، اردن، و در مراحل بعد، اسرائیل تاکید دارد. این همگرایی دفاعی مبتنی بر سامانه دفاع موشکی و هوایی یکپارچه (IAMD) که شامل رادارها و سامانه‌های رهگیری موشکی چندسطحی است، به‌عنوان قلب تپنده‌ی بازدارندگی منطقه‌ای ایفای نقش می‌کند. همگرایی دفاعی مذکور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های راهبردی متنوع، به ایجاد «پلتفرم واکنش سریع» در مقابل تهدیدات مستقیم موشکی و پهپادی ایران و نیابتی‌هایش (محور مقاومت) منجر می‌شود. از این رو، شبکه دفاعی فوق قادر است بدون نیاز به حضور فیزیکی نیروهای ایالات متحده، واکنش‌های فوری و یکپارچه منطقه‌ای را فراهم آورد و ساختار بازدارندگی را تقویت کند.
undefined ایجاد دیوارهای امنیتی و اقتصادی به منظور تضعیف شبکه‌های نیابتی و نفوذ منطقه‌ای ایران
undefined راهبرد دوم بر تقویت تحریم‌های اقتصادی و محدودسازی دسترسی ایران به منابع مالی مورد استفاده برای حمایت از گروه‌های نیابتی‌اش تاکید دارد. با شناسایی و تحریم زیرساخت‌های تأمین مالی و لجستیکی که در تأمین مالی گروه‌هایی نظیر حزب‌الله، حوثی‌ها، حماس و شبه‌نظامیان عراقی ایفای نقش می‌کنند، آمریکا به دنبال «قطع شریان‌های استراتژیک ایران» است. همچنین، افشای اطلاعات دقیق درخصوص نحوه‌ی تأمین مالی و لجستیکی ایران برای این گروه‌ها، می‌تواند ساختارهای حمایت داخلی از این شبکه‌ها را تضعیف کرده و در سطح منطقه‌ای، چالش‌های جدیدی را برای تهران به وجود آورد. این اقدامات موجب ایجاد «ایزوله‌سازی استراتژیک» ایران و محاصره تدریجی آن در منطقه می‌شود.
undefined بازدارندگی چندوجهی و هم‌زمان در قبال تهدیدات هسته‌ای (بمب اتمی) و تکثیر تسلیحات پیشرفته
undefined راهبرد سوم مقابله با برنامه هسته‌ای ایران مبتنی بر اعمال ترکیبی از فشارهای اقتصادی، سیاسی و تهدیدات نظامی معتبر است. این راهبرد، علاوه بر تحریم‌های اقتصادی، بر تقویت تهدید به اقدام نظامی از طریق مانورهای مشترک سالانه با اسرائیل و توسعه فناوری‌های جدید نظامی تاکید دارد. همچنین، این راهبرد خواهان افزایش تعاملات دیپلماتیک چندجانبه و ایجاد اجماع جهانی برای اعمال فشار بر ایران جهت محدودسازی برنامه هسته‌ای است. همزمان، با تأکید بر گسترش سامانه‌های دفاعی پیشرفته در کشورهای همسایه ایران، آمریکا قصد دارد ظرفیت‌های نفوذ هسته‌ای و موشکی تهران را به حداقل ممکن تقلیل دهد و آن را از لحاظ تسلیحاتی در وضعیت شکننده قرار دهد.
undefined استفاده از قدرت نرم و ایجاد گسل‌های اجتماعی و مشروعیتی در درون ایران
undefined در این بخش از راهبرد چهارم، با بهره‌گیری از ابزارهای قدرت نرم، آمریکا بر افزایش دسترسی مردم ایران به منابع مستقل اطلاعاتی، ابزارهای ارتباطی ناامن و افزایش آگاهی اجتماعی در راستای اهداف خودش متمرکز شده است. این راهبرد با تقویت برنامه‌های اطلاعاتی و آگاهی‌بخشی از جمله انتشار محتوای آموزشی درباره فساد و نقض حقوق بشر در ساختار حکومتی ایران، به دنبال کاهش مشروعیت داخلی جمهوری اسلامی است. هدف نهایی، ایجاد «چالش‌های اجتماعی و مشروعیتی» در درون ایران و تضعیف قدرت نرم رژیم در مواجهه با چالش‌های داخلی است که ساختارهای حمایتی آن را از درون تضعیف کند تا حکومت سقوط کند.
undefined تضمین انسجام دوحزبی و حفظ پایداری در سیاست‌گذاری آمریکا نسبت به ایران
undefined برای تضمین اثربخشی و پایایی این راهبرد پنجم، نیاز به انسجام دوحزبی پایدار در سیاست‌گذاری‌های آمریکا وجود دارد. این انسجام، که بر پایه منافع کلان ایالات متحده و بدون وابستگی به تغییرات سیاسی داخلی بنا شده، به‌عنوان یک اصل راهبردی، از نوسانات سیاست خارجی آمریکا در برخورد با ایران جلوگیری کرده و به پایداری ساختارهای بازدارنده می‌افزاید.
#دیدگاه : راهبرد پیشنهادی شورای آتلانتیک با هدف به‌کارگیری مجموعه‌ای از اقدامات پیچیده، دقیق و ذوابعاد برای تقلیل نفوذ منطقه‌ای ایران، حفظ ثبات استراتژیک خاورمیانه و مدیریت چالش‌های ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی در ابعاد متنوع و به صورت سیستماتیک طراحی شده است. این راهبرد، با ادغام مؤلفه‌های قدرت سخت و نرم در بستر سیاست‌گذاری‌های چندجانبه و همچنین ایجاد سازوکارهای بازدارنده قوی، طراحی شده است
undefined برای مطالعه نسخه کامل گزارش به این آدرس مراجعه کنید.

۱۵:۰۴

RAND_RRA2611-3.pdf

۸۰۵.۵۳ کیلوبایت

undefined راهبرد موفقیت ملی کشورها و پویایی قدرت‌های بزرگ
undefined بر اساس گزارش موسسه رند، 2024
undefined نکات کلیدی گزارش:
undefined هفت ویژگی اساسی برای موفقیت ملی کشورها و بازسازی پیش نگرانه (Anticipatory Renewal)
undefined موسسه رند هفت خصیصه کلیدی را برای برتری ملی شناسایی کرده است. این ویژگی‌ها شامل عوامل زیر است:
undefinedبلندهمتی و عزم ملی: موفقیت کشورهای پیشرو اغلب ناشی از یک حس مشترک از ماموریت و اراده برای برتری جهانی بوده است. برای مثال، بریتانیا در دوران ویکتوریا با نوآوری صنعتی و دیپلماسی جهانی به قدرتی بی‌بدیل تبدیل شد.
undefinedانسجام اجتماعی و هویت ملی متحد: ملت‌هایی که توانسته‌اند هویت ملی یکپارچه‌ای ایجاد کنند، در برابر بحران‌ها مقاوم‌تر بوده‌اند. آمریکا پس از جنگ داخلی نمونه‌ای از این انسجام ملی است که پایه‌های رشد آن را در قرن ۲۰ تقویت کرد.
undefinedفرصت‌های برابر: فراهم کردن بستر مناسب برای شکوفایی استعدادها، مانند اصلاحات آموزشی ژاپن در دوران میجی، موجب افزایش رقابت‌پذیری اقتصادی و اجتماعی شده است.
undefinedدولت فعال و آینده‌نگر: دولتی که در پیش‌بینی چالش‌ها و اجرای اصلاحات پیشگام باشد، می‌تواند پویایی اقتصادی و سیاسی ملت را حفظ کند. این ویژگی در آمریکا طی انقلاب صنعتی به‌خوبی مشهود است.
undefinedنهادهای قوی و مکمل: نهادهای عمومی و خصوصی باید مکمل یکدیگر باشند تا شکاف‌های مدیریتی و اجرایی پوشش داده شود. این همگرایی در موفقیت بریتانیا در قرن ۱۹ نمایان است.
undefinedعلاقه به یادگیری و تطبیق‌پذیری: جوامعی که پذیرای نوآوری و تغییرات فناوری هستند، مسیر توسعه خود را تسریع می‌کنند.
undefinedتنوع و رقابت: ایجاد رقابت سالم و تنوع تخصص‌ها نه‌تنها بهره‌وری را افزایش می‌دهد، بلکه جوامع را در برابر تغییرات مقاوم می‌کند.

undefined تحلیل تطبیقی قدرت‌های بزرگ تاریخی
undefined گزارش، با بررسی ۱۲ قدرت تاریخی (مانند امپراتوری‌های روم، عثمانی، چین، بریتانیا و آمریکا)، روندهای مشترک در افول و بازسازی را شناسایی کرده است.
undefinedبریتانیا در دوران ویکتوریا: اصلاحات گسترده در زیرساخت‌ها، آموزش و بهداشت عمومی، به این کشور کمک کرد تا پیشتاز انقلاب صنعتی شود و هژمونی جهانی خود را گسترش دهد.
undefinedآمریکا در قرن ۱۹: عبور از شکاف‌های اجتماعی و طبقاتی، همراه با سرمایه‌گذاری‌های گسترده در نوآوری و صنعت، باعث شد این کشور به قطب اقتصادی و سیاسی قرن ۲۰ تبدیل شود.
undefinedعثمانی: ناتوانی در اصلاح ساختارهای بوروکراتیک و ضعف نهادی موجب زوال تدریجی این امپراتوری شد.

undefined عوامل افول و بازسازی پیش نگرانه
undefined گزارش تأکید دارد که عوامل زیر موجب افول قدرت‌های بزرگ شده‌اند:
undefinedبوروکراسی ناکارآمد و فساد دولتی: این عوامل باعث کاهش اعتماد عمومی و اختلال در عملکرد دولت می‌شود.
undefinedنابرابری اقتصادی: افزایش شکاف طبقاتی توان بسیج نیروی انسانی را محدود کرده و مشروعیت نظام حاکم را زیر سؤال می‌برد.
undefinedفقدان نوآوری و تطبیق‌پذیری: در دنیای مدرن، کشورهایی که نتوانند خود را با فناوری و تغییرات اقتصادی وفق دهند، از رقبا عقب می‌مانند.
undefined در مقابل، بازسازی پیشگیرانه شامل اقداماتی است که از افول جلوگیری کرده و مسیر بازسازی را تسهیل می‌کند.
undefinedبریتانیا: از طریق اصلاحات زیرساختی و تمرکز بر آموزش عمومی، توانست جایگاه خود را به‌عنوان قدرت جهانی حفظ کند.
undefinedآمریکا: به‌واسطه ارتقای سیستم حکمرانی و ایجاد فرصت‌های برابر، در مسیر رشد پایدار قرار گرفت.

undefined چشم‌انداز و راهبردهای عملی
undefined گزارش موسسه رند پیشنهاد می‌کند که موفقیت ملی زمانی تضمین می‌شود که این هفت ویژگی به صورت هم‌زمان و در تعادل توسعه یابند.
undefinedاصلاح ساختارهای نهادی: بهبود بوروکراسی و مبارزه با فساد برای افزایش کارآمدی.
undefinedسرمایه‌گذاری در آموزش و فناوری: تقویت ظرفیت‌های علمی و فناورانه برای رقابت در سطح جهانی.
undefinedایجاد انسجام اجتماعی: کاهش شکاف‌های اجتماعی از طریق سیاست‌های عادلانه و فراگیر.

#دیدگاه : این گزارش با ترکیب تحلیل‌های تاریخی و الگوهای عملی، نشان می‌دهد که بازسازی پیشنگرانه و اصلاحات چندجانبه می‌تواند از افول ملت‌ها جلوگیری کرده و مسیر پیشرفت پایدار را تضمین کند. از دیدگاه سیاست‌گذاری، این یافته‌ها می‌توانند برای کشورهایی همچون ایران الهام‌بخش باشند. حفظ پویایی ملی در دنیای رقابتی امروز نیازمند تعامل مؤثر بین نهادهای حکومتی، خصوصی و جامعه مدنی است.
undefined برای مطالعه نسخه کامل گزارش به این آدرس مراجعه کنید.

۱۵:۳۸

thumnail
undefined#یادداشت_راهبردی
فرصت احیاء سیاست؛
چگونه به استقبال نسل جدید نیروهای سیاسی باید رفت؟
undefined علیرضا نصر اصفهانی
undefined احیاء سیاست از مسیر خلق امکان های نو برای ایران آینده میگذرد؛ از "درک کلان روایت تاریخی ایران" ، "آسیب شناسی موقعیت اکنون" و "کشف تصاویر آینده ایران". برای شکل گیری طرح سیاست، لازم است درباره گذشته، حال و آینده آن گفتگو و حول آن به اجماع رسید و البته باید به آینده های بدیل و نامطلوب ولی محتمل هم فکر کرد. یکی از عوامل کلیدی شکل دهنده آینده سیاست در ایران، برهمکنش نیروهای سیاسی انقلاب است.
undefinedانقلاب اسلامی در آستانه یک چرخش نسلی در فضای حکمرانی قرار دارد. از سویی نسل اول در حال کناره گیری هستند، از سوی دیگر، نسل سوم، فعالانه، تهاجمی و پر هیاهو وارد میدان شده اند. نسل سومی ها خود را مخاطب گام دوم و منویات رهبری میدانند و به نسل اول انقلاب نگاه انتقادی دارند. نسل اول با حدود نیم قرن تجربه، فراز و فرودهای متعدد مانند انقلاب، جنگ و سازندگی را زیست کرده اند، و نسل سوم را فاقد تجربیات جدی برای مسئولیت‌های مهم در کشور می دانند.
undefinedبا این وجود بزرگان انقلاب، در شبکه سازی، تربیت، رشد، و توانمندسازی نیروهای جدید غفلت ورزیده‌اند و در نتیجه نسل سوم، کمتر با فرایندهای حکمرانی آشنایی دارند و فهم نظری و آکادمیک آنها بر تجربه میدانی و مدیریتی آنان غلبه دارد و این امر یکی از پاشنه آشیل‌های این نسل است، چرا که پیچیدگی های بوروکراسی و ساز و کارهای اعمالِ اراده از درون یک سازمان بزرگ را نمیشناسند و در نتیجه ساختارهای بوروکراتیک اراده آنان را هضم خواهد کرد.
undefinedاز طرفی دیگر نسل سوم انقلاب، هنوز فناوری همدلی، هم افزایی و همکاری با یکدیگر را نیاموخته اند. تاکنون انرژی عظیم این نسل صرف تقابل های درون نسلی و بین نسلی شده است. نسل سوم به مرور با ورود در سازمان‌های دولتی و حاکمیتی، بوروکرات، محافظه کار، حقوق بگیر، از نظر اقتصادی ضعیف، تک بعدی و اهل خط کشی های سیاسی شده اند و در نتیجه نتوانسته اند ائتلاف های سیاسی قدرتمندی برای حل مسئله تشکیل دهند یا حتی بتوانند جمع پایداری برای همکاری و انجام ماموریتها و عملیات های مشترک شکل دهند.
undefinedاما فرصت‌های قهری بیرون و مسائل انباشت شده درون، اضطراری را برای شکل گیری جبهه و جریانی از جوانان نخبه [در حل مسئله]، دغدغه مند و مسیولیت پذیر ایجاد کرده اما لازم است در این چرخش نسلی، نسل اول در جایگاه حکیمانِ خردمند ایفای نقش کنند و نسل جدید انقلاب در کنار بزرگان به مرور وارد فضای میدانی پرچالش سیاست شوند.
undefinedیک راهکار آن است که یک رهبر اجتماعی خردمند و با قدرت رتوریک ، شبکه‌ای [حزبی] از نیروهای سیاسی جدید را ذیل خود توسعه دهد و این شبکه باید بتواند پس از زمانی به دغدغه‌ها، و ایده‌های مشترک برای حل مسائل کشور برسد و پس از آن وارد جریان قدرت شود. چنین رهبر اجتماعی، لازم است با شبکه‌ی فراگیری از نیروهای جوان مستعد در حل مسئله در طول سال‌های متمادی تعامل داشته و به یک حکمت سیاستگذاری و نگرش ترکیبی در سیاست ورزی در ایران رسیده باشد. اینگونه افراد را معماران یا سرطراحان پیشرفت ایران می‌توان نامید.
undefinedدر طی این سالها، بعضی از رهبران [بالقوه] اجتماعی، شبکه ای از نسل جدید انقلاب را برای حل مسائل کشور خلق و حمایت کرده‌اند، اما تاکنون قدرت سیاسی-اجتماعی که بتواند ارتقای این رهبران را ضرورت ببخشد، غایب بوده است. براین اساس لازم است جریانهای قدرت (نهادهای حاکمیتی، مراجع، و ...) از آنها حمایت کنند، همچنین آنها با کانونهای قدرت در ایران ارتباط جدی داشته باشند. در غیر این صورت، نمی‌توانند وارد فضای اصلی سیاست شوند.
یادداشت امروز روزنامه #صبح_نوhttps://sobhe-no.ir/

۹:۳۳

undefined ۱۰ فرمان تصویر ایران آینده undefined
undefined صالح اسکندری، صابر اکبری خضری، احمد برومند کاخکی، حسن بیک محمدلو، شقایق حق جوی جوانمرد، محمد صادق شهبازی، مهکامه طاعتی، فاطمه سادات فراهانی، غلامرضا گودرزی، علیرضا نصراصفهانی
undefined تصویر ایران آینده، از جنس حس و هنر است. مهمترین دال و عنصر محوری تصویر آینده، هنر است. تصویر چیزی از جنس حس است و حس با قصه و هنر ایجاد می شود. در تصویر آینده هم باید حس تولید کرد، نه آنکه به دنبال آمار باشیم. تصویر ایران را هنرمندان خلق می‌کنند. تصویر در داستان، هنر، نقاشی، بازی، فیلم، موسیقی و در سینما ساخته می‌شود. تصویر ایران هر چقدر روایت‌پذیرتر باشد، به هدف خود بیشتر رسیده است.
undefined رویای ایران آینده، از جنس ناخودآگاه جمعی و تاریخی ما ایرانیان است. تصویر آینده ناشی از ناخودآگاه ما است که لایه‌های عمیق‌تر و زیرین شخصیت فرد و جامعه را نمایندگی می‌کند. بر این مبنا مهم‌ترین چیزی که تصویر ایران را شکل می‌دهد، تجربه‌های زیسته است.
undefined تصویر ایران آینده، با تخیل‌پردازی ، رویاپردازی، فانتزی‌ها و آرزوها معنا می شود و از توهم دور است. تصویر آینده پیشی گرفتن از واقعیت است و نه غیرواقعی شدن. براین اساس تصویر ایران آینده را نوابغ، ذهن‌های خلاق و استعدادهای درخشان می‌سازند.
undefined برای خلق تصویر ایران آینده، نیاز به اقلیت فعال خلاق است. تصویرپردازان، کسانی هستند که تصویر و رویای آینده را ولو به نفع شخصی، خلق می‌کند. آنها ماموریت خود را تغییر در سطح جهانی می دانند و به فراتر از زمان خود می اندیشند، اقلیت خلاق فعال یک تنه به اندازه هزاران نفر، جامعه را به جلو می کشند.
undefined تصویر ایران آینده، ماموریت محور است. در تصویر ایران نباید به دنبال همه چیز و در همه زمینه‌ها برتر شدن باشیم. بلکه باید بر روی چند اولویت کلیدی تمرکز کرده و اهدافی را تعیین کرد که با توجه به منابع و ظرفیت‌ها قابل دستیابی باشند. براین اساس تصویر ایران، مبتنی بر ‌ایده‌های پیشران،‌ پنجره‌های فرصت و موقعیت های استثنایی آینده، و قابلیت‌های بالقوه ایران است.
undefined تصویر ایران آینده، مبتنی بر هم آفرینی و مشارکت‌جویی ساخته می شود. قهرمان تصویر آینده، باید مردم باشند. اثرانگشت همه مردم باید در تصویر ایران دیده شود. تصویر آینده از بطن یک جامعه می‌جوشد و تصویری که مردم همراه آن نباشند کاربردی ندارد. تصویر ایران آینده از اراده جمعی آحاد جامعه ایران می گذرد. براین اساس، تصویر ایران آینده نه فقط نخبگانی بلکه باید بتواند در هر دو جهت بالا به پایین و پایین به بالا جریان پیدا کند و حتی‌الامکان، زیست‌بوم‌ها، طیف‌های مختلف، سازمان‌ها و نهادهای متنوعی را درگیر کند.
undefined تصویر ایران آینده در حماسه‌آفرینی ساخته می‌شود. تصویر ایران در میدان خطر و در دل ریسک‌های بزرگ ساخته می شود. تصویر ایران آینده، در کنش‌های تحولی و نه در جریان روزمره خلق می‌شود.
undefined تصویر ایران آینده بیش از تعریف یک مقصد، یک فرآیند است. نوعی ادبیات حرکت است. تصویر آینده یک چگونگی و حرکت است. برای تصویرپردازی، باید در راه آینده قدم گذاشت و با آن همدم و همراه شد. براین اساس تصویر ایران آینده، یک فرآیند پویا و مستمر است که نیازمند بازنگری و به‌روزرسانی مداوم است.
undefined تصویر ایران آینده باید مردم را به شوق ، وجد، و پویایی ‌آورد. تصویر آینده باید بتواند با ایجاد یک روایت جذاب و امیدبخش، انرژی لازم برای تحقق اهداف در جامعه ایجاد کند. تصویر آینده باید از سازوکارهای انگیزه بخش برخوردار باشد.
undefined تصویر ایران آینده، مبتنی بر تلاقی جغرافیا و تاریخ ملت ایران و ارزشهای انقلاب اسلامی ایران ساخته می‌شود. تصویر آینده، منحصر به ژنتیک، هویت و دی اِن اِی سرزمین ایران شکل می‌گیرد؛ مبتنی بر روایت و صورت‌بندی ایده و روایت تاریخی - اجتماعی ایران. چشم انداز ایران آینده، از فهم مختصات ویژه و صورت بندی تاریخی- اجتماعی و فرهنگ می‌گذرد.

۵:۴۶

thumnail

۱۱:۴۹

undefined#یادداشت_راهبردی
undefined پاشینه آشیل ایران آینده ؛ اصلاح یارانه‌های انرژی
undefined امیر حسین رهبر، علیرضا نصراصفهانی، فاطمه سادات فراهانی
undefinedدر سال‌های اخیر یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ایران، توزیع ناعادلانه منابع و به ویژه یارانه‌های انرژی بوده است. از این رو اصلاح نظام یارانه انرژی در دستور کار حاکمیت قرار گرفته است به طوری که در ماده31 برنامه هفتم توسعه مقرر شده که‌ «دولت مجاز است در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق، بهینه‌سازی مصرف انرژی بر اساس آیین‌نامه اجرایی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد اقدامات لازم را برای بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور بر اساس سرپرست خانوارها از یارانه حامل‌های انرژی با امکان مبادله سهمیه بین تمام ذی‌نفعان به عمل آورد». همچنین رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان درباره لزوم توزیع عادلانه یارانه‌ها اظهار کردند که «اگر می‌خواهیم عدالت پیاده شود باید روند تخصیص یارانه انرژی اصلاح شود». براین اساس، این ضرورت بیش از پیش مطرح می‌ شود که آیا اصلاح سیستم یارانه‌ای می‌تواند به عنوان کلید حل مشکلات اقتصادی ایران عمل کند؟
undefined کشور ایران سالانه مبلغ هنگفتی معادل بیش از 100 میلیارد دلار را صرف یارانه‌هایی می‌کند که نه تنها به بهبود وضعیت معیشتی عموم مردم کمکی نمی‌کند، بلکه عمدتاً به جیب ثروتمندان می‌رود! در سال 1402 دولت برای یارانه انرژی به تنهایی رقمی نجومی معادل 123.85 میلیارد دلار هزینه کرد. این مبلغ برابر با کل درآمد حاصل از صادرات کشور است. به عبارت دیگر تمام درآمدهای ارزی ایران که از فروش نفت و سایر محصولات به دست می‌آید، صرف حفظ قیمت‌های مصنوعی انرژی می‌شود.
undefined از طرفی دلاری‌شدن اقتصاد و عملکرد بنگاه‌های بزرگ در حالی که ممکن است بر نوسانات کوتاه‌مدت ارز تأثیرگذار باشد، عامل اصلی تورم نیست. یکی از مهم‌ترین دلایل این بحران، سیستم یارانه‌ای ناکارآمد و خلق پول بی‌رویه توسط بانک‌ها است. این دو عامل همچون بمبی ساعتی اقتصاد کشور را تهدید می کنند. بر این اساس، اصلاح نظام یارانه‌ای، به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کسری بودجه، می‌تواند گام مؤثری در کنترل تورم و کاهش فساد اقتصادی باشد.
undefinedدر این راستا، هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۸ به عنوان یک اقدام جسورانه برای اصلاح نظام یارانه‌ای کشور به صورت تدریجی و همراه با اقدامات حمایتی توسط دولت دهم آغاز شد.با پرداخت یارانه‌های نقدی به خانوارهای کم‌درآمد و افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی این طرح توانست به طور قابل توجهی نابرابری درآمدی را کاهش داده و وضعیت معیشتی دهک‌های پایین را بهبود بخشد. مطالعات نشان می‌دهد که ضریب جینی، که شاخصی برای اندازه‌گیری نابرابری است، پس از اجرای این طرح به کمترین میزان خود در چند دهه اخیر رسیده است.
undefined با این حال متاسفانه در سال ۱۳۹۱ به دلیل برخی دلایل سیاسی و اقتصادی از جمله فرضیه نادرست درباره تاثیر تحریم‌ها بر اجرای این طرح و همچنین مخالفت برخی گروه‌های ذی‌نفع، روند هدفمندسازی متوقف شد. این تصمیم نه تنها به روند کاهش نابرابری آسیب رساند، بلکه باعث افزایش هزینه‌های دولت و کاهش کارایی اقتصادی شد.
undefinedاصلاح نظام یارانه‌ای انرژی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و البته نیازمند زمان است، افزایش ناگهانی قیمت بنزین در دولت یازدهم نشان داد که عدم برنامه‌ریزی دقیق و عجله در اجرای اصلاحات می‌تواند منجر به بروز بحران‌های اجتماعی شود. برای تحقق این هدف گام‌های اساسی همچون تعیین قیمت واقعی حامل‌های انرژی بر اساس هزینه تمام شده، هدفمندسازی یارانه‌ها به نفع اقشار آسیب‌پذیر، و توسعه انرژی‌های پاک ضروری است.
undefinedتجربه اصلاح قیمت‌ها در جزیره کیش در سال ۱۴۰۰ به عنوان یک نمونه موفق، نشان داد که اجرای تدریجی و همراه با سازوکارهای حمایتی می‌تواند به کاهش مقاومت‌های اجتماعی و موفقیت‌آمیز بودن اصلاحات کمک کند. با الهام از این تجربه می‌توان سامانه‌ای طراحی کرد که سهم هر فرد از یارانه‌های آزاد شده در آن شارژ شود و امکان فروش آن به دولت یا سایر افراد فراهم شود.
undefinedدولت چهاردهم با اراده جدی به اقداماتی در جهت اصلاح یارانه‌های انرژی دست زده ولی نیاز است این اقدام شتابزده انجام نشود و پیوستهای فرهنگی فرهنگی و اجتماعی، نظام جبران نقدی در سالهای اولیه اجرای طرح برای اقشار آسیب پذیر، و رعایت مدل فرآیندی مبتنی بر گامهای صحیح و متوالی و اصل تدریج گرایی و استمرار مورد توجه قرار گیرد.
یادداشت امروز روزنامه #صبح_نوhttps://sobhe-no.ir/

۵:۱۱

thumnail
پایان‌ این ماجرا خوش است ان شا الله...

۱۹:۲۹