بله | کانال فصلنامه نظارت مالی 🖌 سجاد احمدی
عکس پروفایل فصلنامه نظارت مالی 🖌 سجاد احمدیف

فصلنامه نظارت مالی 🖌 سجاد احمدی

۱,۵۰۸عضو
undefined ارزیابی عملکرد برنامه هفتم پیشرفت تا پایان شهریورماه 1404
undefined نمره کل عملکرد دولت در اجرای برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت در سال اول 37.68 از 100 است. این نمره پایین نشان‌دهنده مشکلات جدی در عملکرد است و نیاز به اصلاحات و بهبودهای اساسی دارد.فصل 2 (اصلاح نظام بانکی و مهار تورم): نمره 14.47، کمترین نمره را دارد. فصل 1 (رشد اقتصادی): نمره 15.97، که همچنان پایین است، ولی کمی بهتر از فصل 2 است. فصل 21 (سیاست خارجی): نمره 75.83، که یکی از بالاترین نمرات را دارد. فصل 24 (تحول قضائی و حقوقی): نمره 66.93، که نشان‌دهنده عملکرد نسبتاً خوب در این بخش است. این نمرات نشان‌دهنده این است که فصول اقتصادی و مالی برنامه (مانند اصلاح نظام بانکی و رشد اقتصادی) با چالش‌های جدی مواجه بوده‌اند، در حالی که فصول غیر اقتصادی مانند سیاست خارجی و تحول قضائی بهتر عمل کرده‌اند.
undefined 69 حکم (13%) به طور کامل اجرا شده‌اند. 67 حکم (13%) به صورت بیشتر از حد انتظار اجرا شده‌اند. 223 حکم (42%) به طور جزئی اجرا شده‌اند. 171 حکم (32%) به طور کلی اجرا نشده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که بیش از 70 درصد احکام یا به صورت جزئی اجرا شده‌اند یا اصلاً اجرا نشده‌اند، که بیانگر ناکامی در دستیابی به نتایج مطلوب است. بخش قابل توجهی از احکام با درجه اهمیت زیاد نیز به صورت جزئی یا کلی اجرا نشده‌اند، که برای رسیدن به اهداف بلندمدت برنامه می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
undefined 36.36% از احکام با درجه اهمیت زیاد یا به طور کامل اجرا شده یا بیشتر از حد انتظار انجام شده است. 23.44% از احکام با درجه اهمیت متوسط به طور کامل یا بیشتر از حد انتظار اجرا شده‌اند. 19.1% از احکام با درجه اهمیت کم به طور کامل یا بیشتر از حد انتظار اجرا شده‌اند. این آمار نشان‌دهنده این است که دستگاه‌های اجرایی بیشتر بر اجرای احکام با درجه اهمیت بالا تمرکز کرده‌اند، اما این اجرا هنوز کامل نبوده و می‌توان گفت که تمرکز صرف بر احکام با درجه اهمیت بالا ممکن است موجب نادیده گرفتن بخش‌های مهم دیگری از برنامه شود.
undefined مطالعه و دانلود گزارش کامل در : nezaratmali.ir/performance-evaluation-seventh-program
undefined دانلود راهنمای رایگان گزارشگری ناظران مالی و اجرایی در برنامه هفتم : nezaratmali.ir/reporting-guide-financial-executive-supervisors-seventh-development-plan
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۳:۴۱

undefined رویکردهای انتقادی به عملکرد برنامه هفتم پیشرفت تا پایان شهریورماه 1404
undefined ضعف در نظارت و ارزیابی: گزارش‌های ناظران بیشتر توصیفی هستند و فاقد تحلیل‌های لازم برای ارزیابی واقعی پیشرفت و تأثیرات تخصیص منابع مالی در تحقق اهداف برنامه.
undefined اهداف غیرقابل اجرا: 38 درصد از اهداف کلیدی برنامه هفتم، به ویژه در فصول حساس مانند اصلاح ساختار بودجه، رشد اقتصادی و مهار تورم، غیرقابل اجرا عنوان شده‌اند. این مسئله می‌تواند به «نظارت‌گریزی» تبدیل شود، نه اصلاح و واقع‌گرایی در اهداف.
undefined عدم تصمیم‌گیری به موقع: 33% از اسناد تصویب شده، مهم‌ترین تصمیمات را به آینده ارجاع داده‌اند و این باعث ایجاد وقفه در پیشرفت برنامه می‌شود.
undefined عدم هم‌راستایی میان اهداف و احکام: برخی اهداف اجرایی با احکام همراه خود تطابق ندارند و این باعث کاهش قابلیت اجرایی آن‌ها در عمل می‌شود.
undefined ذی حساب های دستگاه های اجرایی به عنوان ناظر مالی انتخاب شده اند که مغایر با هدف قانونگذار است.
#برنامه_پنج_ساله #نظارت_دولتی #بودجه_دولت #مدیریت_مالی #نظام_برنامه_ریزی #چالش_برنامه_ریزی #نقد_برنامه_هفتم #رشد_اقتصادی #اصلاح_ساختار_بودجه #تخصیص_منابع #تحول_دولتی
undefined مطالعه و دانلود گزارش کامل در : nezaratmali.ir/performance-evaluation-seventh-program
undefined دانلود راهنمای رایگان گزارشگری ناظران مالی و اجرایی در برنامه هفتم : nezaratmali.ir/reporting-guide-financial-executive-supervisors-seventh-development-plan
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۳:۴۱

undefined️ بهترین و ضعیف‌ترین دستگاه‌ها در ارزیابی عملکرد برنامه هفتم پیشرفت تا پایان شهریورماه 1404
undefined بهترین عملکرد: قوه قضاییه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، وزارت امور خارجه
undefined ضعیف‌ترین عملکرد، بانک مرکزی، نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش
undefined مطالعه و دانلود گزارش کامل در : nezaratmali.ir/performance-evaluation-seventh-program
undefined دانلود راهنمای رایگان گزارشگری ناظران مالی و اجرایی در برنامه هفتم : nezaratmali.ir/reporting-guide-financial-executive-supervisors-seventh-development-plan
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۳:۴۱

undefined دیوان محاسبات کشور بر ثبت املاک فاقد سند دستگاه‌های اجرایی نظارت می کند.
undefined لزوم نظارت بر دستگاه‌هایی با بیشترین حجم املاک فاقد سند، از جمله وزارت آموزش‌وپرورش(۳۸هزار و ۴۸فقره)، وزارت بهداشت(۱۲هزار و ۷۵۴فقره) و وزارت ورزش‌وجوانان(۴هزار و ۸۳۰فقره) به این دستگاه ها، اعلام شده و پیگیری اجرای تکالیف قانونی در دستور کار هیات‌های حسابرسی ذیربط قرار گرفته است.
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۶:۴۶

thumbnail
undefined کلیه اشخاص ذیل ملزم به ارایه صورت‏‌های مالی حسابرسی‏‌شده توسط سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران همراه با اظهارنامه مالیاتی و یا حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از انقضای ارایه اظهارنامه می‌‎‌‌باشند و در صورت عدم انجام تکلیف مقرر در ماده فوق، مشمول جریمه‏‌ای معادل بیست درصد (20%) مالیات متعلق خواهند بود.
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۷:۱۸

تفاوت تطبیق.pdf

۱.۵۷ مگابایت

undefined تحلیلی بر ثبات تفاوت های تطبیق در حکم حقوق کارکنان دولت
undefined ثبات تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق کارکنان مشمول این تفاوت، به علت تبعیض ناروا میان کارکنان مشمول این تفاوت و سایر کارکنان دارای شرایط مشابه، عدم تاثیر قابل توجه در میزان حقوق و مزایای کارکنان مشمول و همچنین مغایرت با ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری مورد تایید نمی باشد. به علاوه پرداخت تفاوت های تطبیق موضوع جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و بند (ی) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در حکم حقوق کارکنان مشمول این تفاوت ها نیز به عللی نظیر تبعیض بین کارکنان مشمول و سایر کارکنان دارای شرایط مشابه و تبعیض بین کارکنان مشمول در دستگاه های اجرایی دارای نظامات پرداخت متفاوت، عادلانه ارزیابی نمی شود.
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۷:۳۴

کوک چهارم!
شخصی کفشش را برای تعمیر نزد کفاش می برد، کفاش با نگاهی می گوید این کفش سه کوک می خواهد و هر کوک مثلا ده تومان و خرج کفش می شود سی تومان.مشتری هم قبول می کند. کفاش دست به کار می شود کوک اول، کوک دوم و درنهایت، کوک سوم وتمام!اما با یک نگاه درمی یابد اگرچه کار تمام است، ولی یک کوک دیگر اگر بزند عمر کفش بیشتر می شود و کفش، کفش تر خواهد شد!از یک سو، قرارمالی را گذاشته و نمی شود طلب اضافه کند و از سوی دیگر، دو دل است که کوک چهارم را بزند یا نزند.او میان نفع و اخلاق، میان دل و قاعده ی توافق، مانده است. یک دو راهی ساده که هیچ کدام خلاف عقل نیست.اگر کوک چهارم را بزند، یعنی بیش از مسئولیتش کار کرده، بیش از پولش خدمت داده و بیش از تعهدش کیفیت خلق کرده.اما آیا قرار است همیشه اخلاق خرج کنیم و نفع دیگران را از جیب خود بپردازیم؟انسان‌ها گاهی اخلاقی رفتار می‌کنند، اما جهان همیشه جواب اخلاق را با اخلاق نمی‌دهد!کوک چهارم اگرچه زیباست، اما نباید تبدیل به عادت شود.زیرا اخلاق بدون حد، نه فضیلت است و نه سود؛ فقط یک کوک اضافه‌ی بی‌صدا است که از جیب تو خرج می‌شود.و زمزمه ای در گوش کفاش نجوا می کند؛گاهی کوک چهارم را بزن، اما همیشه نه!اخلاق را خرج کن، اما تمامش را نه!چون جهانی که همه در آن سود می‌برند، بر دوش کسی نمی‌چرخد که همیشه یک کوک بیشتر می‌زند!و کفاش همیشه باید به یاد داشته باشد که؛اخلاق وقتی ارزشمند است که از چارچوب قانون عبور نکند و موجب آسیب به خود نشود.جهان پر است از کسانی که از «کوک چهارم» سوءاستفاده می‌کنند.اگر تو همیشه اضافه کار کنی و دیگران نه، تعادل اقتصادی به هم می‌خورد و نتیجه‌اش می‌شود استثمار پنهان!
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۸:۳۶

thumbnail
undefined نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری درخصوص امكان كسر حق بيمه از مزايای غيرمستمر بنا به درخواست كارمند
#نظریه_ها
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۶:۱۳

thumbnail
undefined نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری درخصوص استفاده از خدمات وكلا در واحدهای غير حقوقی دستگاه های اجرايی
#نظریه_ها
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۶:۱۴

thumbnail
undefined نظریه ثبت و انجام معاملات کوچک در سامانه ستاد
#نظریه_ها
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۹:۰۸

thumbnail
undefined هر فعالیتی که این 4 ویژگی ضروری را نداشته باشد، فعالیت حجمی محسوب نخواهد شد!
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۶:۲۴

undefined همایش بزرگداشت روز حسابدار
undefined به مناسبت روز حسابدار همایش بزرگداشت روز حسابدار، در روز دوشنبه مورخ 1404/09/17 با شعار«شفافیت مالی لازمه سرمایه‌گذاری هدفمند در تولید برای توسعه اقتصادی» به صورت مشترک توسط خزانه‌داری کل کشور و جامعه حسابداران رسمی ایران برگزار خواهد شد.
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۷:۳۱

thumbnail
undefined بخشنامه در خصوص عملیاتی سازی فرایند احصای صورت حساب‌های عملکرد بودجه ای از تراز حساب‌های دستگاه‌های اجرایی
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۷:۳۱

thumbnail
undefined ابلاغیه کارگروه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت درباره ایجاد امکان ثبت معاملات انجام شده در خارج از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۷:۴۶

undefined چرا باید نگاهمان به دارایی‌های دولتی را تغییر دهیم؟
undefined مدیریت اموال و دارایی‌های دولتی امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازنگری و اصلاح است. بسیاری از چالش‌های موجود—از ساختمان‌های کم‌استفاده گرفته تا هزینه‌های نگهداری بالا و نبود اطلاعات دقیق و یکپارچه—نتیجه سال‌ها غفلت از رویکردهای نوین و تصمیم‌گیری‌های سنتی است. اکنون زمان آن رسیده است که با نگاهی سازنده، روش‌های خود را به‌روزرسانی کنیم. مدیریت اموال نباید صرفاً نگهداری از ساختمان‌ها باشد؛ بلکه باید آن‌ها را به سرمایه‌هایی فعال و ارزش‌آفرین برای جامعه تبدیل کرد. این امر تنها با برنامه‌ریزی مبتنی بر داده، مشارکت بین‌بخشی، و توجه جدی به بهره‌وری اقتصادی محقق می‌شود.
undefined اگر اموال دولتی قرار است پاسخگوی نیازهای شهروندان باشند، باید ایمن، کارآمد، در مکان مناسب و انعطاف‌پذیر برای آینده طراحی شوند. هم‌زمان لازم است هزینه‌ها شفاف شوند، دارایی‌های کم‌استفاده شناسایی و تعیین‌تکلیف گردند و همکاری میان نهادها برای جلوگیری از موازی‌کاری تقویت شود. اصلاح این مسیر آسان نیست، اما ضروری است. ما باید از مصرف‌کننده صرف دارایی‌ها به مدیریت‌گر هوشمند سرمایه‌های عمومی تبدیل شویم. آینده‌ای بهتر زمانی ساخته می‌شود که امروز شجاعت اصلاح داشته باشیم.
undefined برگرفته از گزارش "استراتژی مدیریت دارایی‌های ملکی" انگلستان در سال 2024-2025
#اصلاح_ساختار #مدیریت_اموال #دارایی_های_دولتی #حکمرانی_هوشمند #شفافیت #بهره‌وری #تحول_دولتی #آموزش_سازمانی
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۸:۰۸

undefined هوش مصنوعی همیشه «عقلِ کل» نیست؛ سواد نقد و صحت‌سنجی از نان شب واجب‌تر است
undefined استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی، اگر بدون ارزیابی و صحت‌سنجی انجام شود، به‌جای کمک به تصمیم‌سازی و یادگیری، می‌تواند به تولید خطا، تحریف واقعیت و حتی آسیب به اعتبار حرفه‌ای افراد منجر شود؛ به‌ویژه در نسخه‌های رایگان و عمومی که هیچ تضمینی درباره دقت، منبع و به‌روز بودن اطلاعات وجود ندارد. امروز با پدیده‌ای جدید در فضای علم و مدیریت مواجهیم؛ تولید انبوه محتواهای ظاهراً معتبر! اما از نظر مبنا، منطق و استدلال، گاه بسیار سست و غیرقابل اتکا. بسیاری از مدیران، کارمندان، دانشجویان و دانش‌آموزان، پاسخ‌های چت‌بات‌ها را مستقیماً وارد جلسات، گزارش‌ها، پروژه‌ها و مقالات خود می‌کنند، بدون آن‌که:
منبع مطالب را بررسی کنند،استدلال‌ها را نقد کنند،با منابع معتبر تطبیق دهند،یا حداقل از یک متخصص انسانی نظر بگیرند.
undefined نتیجه چیست؟ گسترش «دانش ظاهری» بدون پشتوانه علمی، ترویج خطاهای تکرارشونده و شکل‌گیری نسلی از تصمیم‌ها و گزارش‌ها که ظاهری حرفه‌ای اما مبنایی متزلزل دارند. واقعیت این است که سؤال پرسیدن از چت‌بات‌های هوش مصنوعی و تحلیل و صحت‌سنجی پاسخ‌های آن، خود یک مهارت تخصصی و یک حوزه دانشی جدید است؛ که باید آن را یاد گرفت.
باید بدانیم هوش مصنوعی چگونه جواب می‌سازد،کجا ممکن است دچار خطا، تعمیم نادرست یا جعل منبع شود،و مهم‌تر از همه، چه چیزی را نمی‌داند و در عین حال با اعتمادبه‌نفس می‌گوید.
undefined پیشنهاد ساده اما حیاتی این است: قبل از آن‌که خروجی هوش مصنوعی را به‌عنوان «تحلیل خود» در جمع حرفه‌ای، سازمانی یا علمی ارائه کنید، دست‌کم یک‌بار آن را نقد، بازخوانی و با منابع معتبر مقایسه کنید. هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی است، اما بدون سواد نقد و صحت‌سنجی، می‌تواند به یکی از منابع جدید خطا در علم، مدیریت و آموزش تبدیل شود. هوشمندی واقعی آن‌جاست که انسان، کاربر آگاه و منتقد این ابزار باشد، نه مقلد بی‌چون‌وچرای آن.
#هوش_مصنوعی #چت_بات #سواد_دیجیتال #سواد_رسانه‌ای #صحت_سنجی #تحلیل_انتقادی #مدیریت_دانش #آموزش_نوین #مسئولیت_حرفه‌ای #اخلاق_در_فناوری
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۵:۲۸

بررسی بخشنامه بودجه1405.pdf

۸۷۴.۳ کیلوبایت

undefined بررسی بخشنامه بودجه سال 1405 کل کشور توسط اتاق ایران
undefined بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۵ تلاش نموده تا ارتباطی روشن میان برنامه هفتم پیشرفت و بودجه سالانه برقرار سازد. با این حال بررسی بخش های مختلف آن نشان می دهد که علاوه بر ناهماهنگی و تناقض میان اهداف، مختلف شکاف معناداری میان «اهداف تبیین شده» و «چگونگی تحقق آنها» وجود دارد. بسیاری از سیاست های اعلام شده فاقد الزامات اجرایی زمان بندی مشخص و شاخص های ارزیابی عملکرد هستند.
undefined در حوزه مالیه عمومی نیز اگرچه بر انضباط مالی مدیریت بدهی و افزایش درآمدهای پایدار تأکید شده، اما انتظار بر آن بود که دولت برای رفع معضل کسری بودجه کاهش هزینه های غیرضروری را به طور اکید به دستگاهها تکلیف کند که چنین کاری صورت نگرفته است.
undefined در غیاب انضباط سخت گیرانه در سمت هزینه ها، بار سیاست های حمایتی یارانه ای و توسعه ای ناگزیر بر دوش نظام مالیاتی یا استقراض خواهد افتاد که هر دو می توانند به تشدید رکود و فشار بر بنگاه ها و افزایش تورم بیانجامد.
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۵:۴۳

در تقویم جهان، روزهایی هست که فقط ثبت می‌شوند؛اما روز حسابدار، روزی‌ست که جهان را متعادل می‌کند.حسابدار، معمار پنهان نظم است؛کسی که در میان آشوبِ اعداد،هر رقمِ سرکش را به مدار درستش بازمی‌گرداند.شما نه تنها ترازنامه‌ها، که تپش سالم یک سازمان را موزون می‌کنید؛جایی که هر اشتباه کوچک، می‌تواند قلب آینده را از ریتم بیندازدو هر دقت شما، حکم نبض‌ساز یک ثبات بزرگ را دارد.دفاتر شما تنها دفتر نیستند؛این‌ها کتاب‌های تاریخِ اعتمادند، که هر ورقش با قلم مسئولیت نوشته می‌شودو هر امضایتان، مهر صداقت بر مسیر حرکت یک مجموعه است.باشد که در این روزِ مخصوص به شما،جهان کمی مکث کندو قدر آنانی را بداندکه سایه‌وار،اما درخشان‌تر از نور،پشت صحنه هر موفقیت ایستاده‌اند.روز حسابدار بر شما مبارک؛
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۴:۵۳

undefined پیامدهای ضعف در مدیریت داراییها برای کشورهای در حال توسعه
undefined برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه، تجربه کشورهایی که توانسته‌اند با مدیریت حرفه‌ای دارایی‌های عمومی مسیر توسعه خود را متحول کنند، نشان می‌دهد که مشکل، کمبود دارایی نیست، بلکه ضعف در مدیریت دارایی است. بنابراین اگر دولت‌ها:
نگاه خود را از «مالک بودن» به «مدیر حرفه‌ای ثروت عمومی بودن» تغییر دهند؛ترازنامه بخش عمومی را مبنای سیاست‌گذاری مالی قرار دهند؛مدیریت دارایی‌های تجاری عمومی را از ملاحظات کوتاه‌مدت سیاسی فاصله دهند؛و از ابزارهایی چون صندوق‌های ثروت، هلدینگ‌های عمومی، تجاری‌سازی و بهینه‌سازی حرفه‌ای استفاده کنند؛
undefined این ظرفیت وجود دارد که ثروت عمومی به موتور جدی توسعه اقتصادی، بهبود کیفیت خدمات عمومی و تقویت اعتماد شهروندان به دولت تبدیل شود.
#اصلاح_ساختار #مدیریت_اموال #دارایی_های_دولتی #حکمرانی_هوشمند #شفافیت #بهره‌وری #تحول_دولتی #آموزش_سازمانی
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۱۹:۲۸

undefined «مالکیت سازمانی؛ مدل فراموش‌شده در مدیریت داراییها»
undefined اجرای رویکرد مالکیت سازمانی در مدیریت دارایی‌های دولتی، سال‌هاست که به‌عنوان یک راهکار کلیدی مطرح شده؛ اما واقعیت آن است که این مدل در برخی از سازمان ها تنها به‌صورت ناقص و سطحی اجرا شده است. نتیجه چه بوده؟ ساختمان‌هایی که بدون هماهنگی خریداری یا نگهداری می‌شوند، هزینه‌هایی که بدون نظارت واحد مصرف می‌گردند، و تصمیم‌هایی که بیش از آن‌که سازمان‌محور باشند، «بخشی و جزیره‌ای» اتخاذ می‌شوند.
undefined در این شرایط، رویکرد مالکیت سازمانی تنها یک اصطلاح مدیریتی نیست؛ بلکه پاسخی ضروری به مشکلات دیرینه‌ای است که باعث ناکارآمدی و هدررفت منابع عمومی شده است. برای اصلاح وضعیت کنونی، باید بپذیریم که:مدیریت دارایی نمی‌تواند در واحدهای جداگانه و بدون هماهنگی باقی بماند.خدمات باید «مستأجر سازمانی» باشند و تمرکز خود را بر ارائه خدمت بگذارند، نه مالکیت و نگهداری ساختمان.تصمیم‌گیری درباره دارایی‌ها باید براساس اولویت‌های کلان سازمان باشد، نه نیازهای پراکنده هر واحد.مدیریت پروژه‌ها، رعایت الزامات ایمنی، نگهداری پیشگیرانه، و برنامه‌ریزی سرمایه‌ای باید به‌صورت متمرکز، حرفه‌ای و مبتنی بر داده انجام شود.اگر این مدل به‌طور کامل اجرا شود، سازمان‌ها می‌توانند از دارایی‌های خود به‌جای یک «هزینه سنگین»، یک منبع راهبردی برای ارزش‌آفرینی، پایداری و کارآمدی بسازند. اکنون زمان بازنگری جدی است. باید فاصله میان «رویکرد روی کاغذ» و «عملکرد واقعی» را پر کنیم. آینده مدیریت دارایی‌های دولتی تنها زمانی متحول می‌شود که مالکیت سازمانی نه به‌صورت نصفه‌نیمه، بلکه کامل، عمیق و ساختاری به اجرا گذاشته شود.
undefined بر گرفته از مقالات با موضوع "حکمرانی خوب در مدیریت داراییها" در کشور آفریقای جنوبی و مالزی در خلال سالهای 2020 تا 2025
#مالکیت_سازمانی #مدیریت_دارایی #اصلاح_ساختار #دارایی_های_دولتی #حکمرانی_هوشمند #بهبود_بهره‌وری #توسعه_سازمانی #مدیریت_مدرن #اصلاحات_اداری
undefined حمایت از ما: hamibash.com/nezaratmaliundefined آپارات فصلنامه : aparat.com/nezaratmagundefined سایت فصلنامه : nezaratmali.ir
undefined undefined @nezaratmag

۳:۴۱