معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو
ذهنیت نسلها در نظام یادگیری/ بخش دوم: روشهای یادگیری مؤثر نسلهای خاموش و بومرها
در ادامه ویژگیهای ذهنیت نسلها در نظام یادگیری، به روشهای یادگیری مؤثر نسلها میپردازیم. ○ نسل خاموش (Silent Generation) - سنتیها (میلادی: 1928 – 1945 خورشیدی: ۱۳۰۷ – ۱۳۲۴) برای آموزش مؤثر به نسل خاموش باید به سبکهای سنتی، منظم و مبتنی بر احترام و تجربه توجه ویژهای داشت. این نسل در فضایی رشد کرده که آموزش رسمی، نظم اجتماعی و سخت کوشی ارزشهای اصلی بودند. آنها به یادگیری از طریق مشاهده، تمرین و انتقال دانش از نسلهای قبل علاقهمند هستند.
روشهای یادگیری مؤثر برای نسل خاموش ● یادگیری از طریق تجربه عملی (Experimental Learning): - این نسل ترجیح میدهد با انجام دادن یاد بگیرد؛ کارهای دستی، پروژههای واقعی و فعالیتهای عملی برایشان مؤثرتر از نظریهپردازی است. مثال: آموزش نجاری، خیاطی یا کشاورزی از طریق کارگاههای حضوری. ● یادگیری از طریق مشاهده و الگوبرداری: - مشاهده افراد باتجربه و الگوبرداری از رفتارها و مهارتهای آنان یکی از روشهای محبوب این نسل است. آنها به «شاگردی» و «یادگیری در کنار استاد» باور دارند. ● یادگیری مبتنی بر حافظه و تکرار: - نسل خاموش در محیطهایی رشد کرده که حفظ کردن مطالب و تکرار آنها رایج بوده؛ بنابراین حافظه قوی و تمرینهای مکرر برایشان مؤثر است. - استفاده از فلشکارت، مرورهای منظم و آزمونهای کتبی سنتی برایشان آشناست. ● یادگیری از طریق روایتگری و داستانگویی: - آنها به داستانهای زندگی، خاطرات و تجربههای نسلهای قبل علاقهمندند و از طریق شنیدن و بازگو کردن این روایتها یاد میگیرند. مثال: نقل خاطرات جنگ یا دوران رکود اقتصادی به عنوان درسهای زندگی. ● یادگیری در محیطهای ساختارمند و منظم: - کلاسهای حضوری با نظم مشخص، برنامهریزی دقیق و احترام به معلم برایشان اهمیت دارد. - آنها با روشهای آموزشی سنتی مثل سخنرانی، جزوهنویسی و امتحانهای کتبی راحتتر هستند. ● یادگیری از طریق تعامل اجتماعی محدود اما مؤثر: - اگرچه این نسل کمتر اهل گفتوگوهای گروهی یا یادگیری تعاملی است، اما در جمعهای کوچک و با افراد مورد اعتماد، یادگیری مؤثری دارند.
نکته مهم در آموزش به نسل خاموش: برای آموزش مؤثر به این نسل، باید احترام به تجربهشان، پرهیز از تغییرات ناگهانی در روشها و استفاده از ابزارهای آشنا مورد توجه قرار بگیرد. آموزش دیجیتال یا روشهای تعاملی مدرن ممکن است برایشان ناآشنا یا حتی ناخوشایند باشد، مگر اینکه بهتدریج و با همراهی انجام شود. ○ نسل بومرها (Baby Boomers) (میلادی: 1946 – 1964 خورشیدی: ۱۳۲۵ – ۱۳۴۳) نسل بومرها معمولاً با روشهای یادگیری سنتی، ساختارمند و مبتنی بر تجربه بهتر ارتباط برقرار میکنند. آنها به آموزش حضوری، تعامل مستقیم و منابع مکتوب علاقهمندند.
ویژگیهای یادگیری مؤثر نسل بومرها ● یادگیری مبتنی بر تجربه: بومرها ارزش زیادی برای تجربه عملی و مثالهای واقعی قائلاند. آموزشهایی که به تجربیات کاری یا زندگی روزمرهشان مرتبط باشد، مؤثرتر است. ● ساختار و نظم: آنها با برنامههای آموزشی منظم، گامبهگام و دارای اهداف مشخص راحتتر یاد میگیرند. ● ارتباط چهرهبهچهره: تعامل مستقیم با مربی یا همکلاسیها برایشان مهم است. کلاسهای حضوری یا جلسات گروهی مؤثرتر از آموزشهای آنلاین هستند. ● منابع مکتوب: کتابها، جزوهها و اسناد چاپی برایشان قابل اعتمادتر و ملموستر از منابع دیجیتال است. ● احترام به مرجع: بومرها معمولاً به مربیان و افراد با تجربه احترام میگذارند و از آنها بهتر یاد میگیرند. ● یادگیری تدریجی: آنها ترجیح میدهند مطالب جدید را بهصورت تدریجی و با مرور و تکرار یاد بگیرند.
روشهای پیشنهادی برای آموزش به بومرها: - کلاسهای حضوری: ایجاد فضای تعامل مستقیم و پرسش و پاسخ - استفاده از مثالهای واقعی: پیوند دادن مفاهیم با تجربیات کاری یا زندگی - جزوه و کتابهای چاپی: ارائه منابع قابل لمس و قابل مرور - جلسات گروهی کوچک: تقویت یادگیری از طریق گفتوگو و تبادل نظر - آموزش گامبهگام: طراحی مسیر یادگیری با مراحل مشخص و قابل پیگیری - مرور و تکرار منظم: تثبیت مطالب از طریق تمرین و بازبینی
در گزارشهای آتی روشهای یادگیری مؤثر نسلهای آینده ارائه خواهد شد. (دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو) @niroo_tahghighat
(دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو)
@niroo_tahghighat
۴:۵۰
(دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو)
@niroo_tahghigh
۵:۱۳
Teleworking 1404.pdf
۱.۷ مگابایت
(دفتر سرمایه انسانی وزارت نیرو)
@niroo_tahghighat
۱۰:۳۵
○ ویژه: کارشناسان و مدیران فاوا و حفاوا، اعضای کارگروههای امنیت سایبری و اعضای تیم CERT
(دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت نیرو)
@niroo_tahghighat
۱۱:۳۲
@niroo_tahghighat
۱۲:۰۰
○ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
○ خداوند هیچ کس را جز به اندازه تواناییش تکلیف نمیکند. (انسان) هر کار (نیکی) را انجام دهد، برای خود انجام داده و هر کار (بدی) کند، به زیان خود کرده است. (مؤمنان میگویند:) پروردگارا! اگر ما فراموش یا خطا کردیم، ما را مؤاخذه مکن! پروردگارا! تکلیف سنگینی بر ما قرار مده، آن چنان که (به خاطر گناه و طغیان) بر کسانی که پیش از ما بودند، قرار دادی! پروردگارا! آنچه طاقت تحمل آن را نداریم، بر ما مقرّر مدار! و آثار گناه را از ما بشوی! ما را ببخش و در رحمت خود قرار ده! تو مولا و سرپرست مایی، پس ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان!
#سوره_مبارکه_بقره#قرآن_کریم#تدبری_در_قرآن@niroo_tahghighat
۴:۱۷
(دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو)
@niroo_tahghigh
۶:۰۰
معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو
برگزاری چهارمین نشست فصلی نخبگان جدیدالاستخدام وزارت نیرو
«چهارمین نشست فصلی نخبگان جدیدالاستخدام وزارت نیرو» به مدت سه روز (از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ آبانماه ۱۴۰۴) با حضور مدیرکل دفتر سرمایه انسانی وزارت نیرو، مدیرکل پایش و شبکهسازی بنیاد ملی نخبگان، مدیران عامل صنعت آب و برق استان فارس و جمعی از نخبگان جدیدالاستخدام این وزارتخانه از سراسر کشور برگزار شد.
در افتتاحیه این مراسم "مصطفی شاهبوداغیان" مدیرکل دفتر سرمایه انسانی وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: نخبگان همانند پیشقراولان و افسران خط مقدم ایجاد تغییر و تحول در مجموعه وزارت نیرو هستند و باید دانش روز را با تجربیات ارزشمند گذشتگان پیوند بزنند که منجر به اثری ماندگار برای مردم ایران اسلامی شود.
"مهدی ظریف" مدیرکل پایش و شبکهسازی بنیاد ملی نخبگان نیز در ادامه افزود: وزارت نیرو در جذب نخبگان پیشگام بوده و در این زمینه موفق عمل کرده است. همچنین این وزارتخانه با برگزاری مستمر چنین نشستهایی برای نخبگان جدیدالاستخدام، به دنبال بهرهمندی از ظرفیتهای آنان و اثرگذاری هرچه بیشتر ایشان در عرصههای تخصصی است.
گفتنی است در افتتاحیه این نشست، هفت تن از نخبگان صنعت آب و برق از سراسر کشور به بیان دیدگاهها، مسائل و چالشهای خود پرداخته و پیشنهادات و راهکارهایی را ارائه کردند.
همچنین در روزهای دوم و سوم، بازدید میدانی نخبگان از مجموعه سد و نیروگاه آبی درودزن و نیز برگزاری دورههای آموزشی «مدیریت استرس»، «مکاتبات اداری»، «امنیت» و «مدیریت تغییر» برای آنان صورت پذیرفت. (دفتر سرمایه انسانی وزارت نیرو) @niroo_tahghighat
○ طی روزهای ۲۷ تا ۲۹ آبانماه ۱۴۰۴
(دفتر سرمایه انسانی وزارت نیرو)
@niroo_tahghighat
۶:۰۶
○ با حضور دکتر تابعجماعت، معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو
@niroo_tahghighat
۱۰:۵۸
(دفتر سرمایه انسانی وزارت نیرو)
@niroo_tahghighat
۱۸:۳۵
(توانیر)
(دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت نیرو)
@niroo_tahghighat
۵:۱۶
بازارسال شده از معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو
○ با حضور دکتر تابعجماعت، معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو
@niroo_tahghighat
۶:۵۳
معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو
️ همزمان با بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب برگزار خواهد شد:
نشست تخصصی توسعه فناوریهای نوین در حوزه آب و فاضلاب ○ با حضور دکتر تابعجماعت، معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو
زمان برگزاری: شنبه، ۱۵ آذرماه ۱۴۰۴ _ ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰
محل برگزاری: نمایشگاه بینالمللی تهران، سالن خلیج فارس، سالن جلسات مروارید @niroo_tahghighat
@niroo_tahghighat
۷:۰۹
@niroo_tahghighat
۱۲:۰۵
(پاون)
@niroo_tahghighat
۱۵:۵۳
گیف
۰۰:۲۴
○ (۱۵ آذرماه ۱۴۰۴)
@niroo_tahghighat
۱۶:۴۷
بازارسال شده از معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو
○ ویژه: کارشناسان و مدیران فاوا و حفاوا، اعضای کارگروههای امنیت سایبری و اعضای تیم CERT
(دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت نیرو)
@niroo_tahghighat
۲:۰۰
(دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت نیرو)
@niroo_tahghighat
۸:۴۱
#روایت_خدمت#وزارت_نیرو@niroo_tahghighat
۱۰:۲۲