عکس پروفایل برنامه ریزی شهریب

برنامه ریزی شهری

۱۷۸عضو
thumnail

۱۹:۰۶

یکی از نمونه های موفق #بازآفرینی و #زیباسازی مراکز شهری بی شک cheonggyecheon در سئول پایتخت کره جنوبی می‌باشد.
پروژه‌ای به طول 10.9 کیلومتر که از غرب به شرق در مرکز شهر سئول قرار دارد.
رودخانه cheonggyecheon در سال 1958 به مدت 20 سال با بتن پوشانده شد و یک بزرگراه مرتفع به طول 5.6 کیلومتر و 16 متر عرض روی آن قرار گرفت. سرانجام در سال 2003 پروژه‌ای برای احیای رودخانه و حذف بزرگراه آغاز شد. هدف این پروژه حفظ هویت محیط طبیعی و منابع تاریخی سئول ، تقویت منطقه تجاری اطراف و پیاده مداری بوده است.

۱۹:۰۷

thumnail
شهرسازی آریزونا آمریکا

۱۹:۲۴

thumnail
یکی از شهرهای نروژ که هیچ وقت خورشید طلوع نمی کنه و همیشه شب است

۲۱:۰۸

thumnail
نرم نرمک میرسد اینک بهارخوش به حال روزگــارخوش به حال چشمه ها و دشت هاخوش به حال دانه ها و سبزه هاخوش به حال غنچه های نیمه بازخوش به حال دختر میخک که میخندد به ناز...
برما سالی گذشت وبر زمین گردشی وبر روزگار حکایتی امید آنکه که کهنه راهی شود به نکویی واین نو همی آید به شادی

undefinedپیشاپیش سال_نو_مبارکundefined
سالی سرشار از آرامش،سلامتی و برکت،برایتان آرزومندیمundefined

۱۶:۴۹

4_5807447588428845183.mp4

۱.۸۶ مگابایت

undefinedمازندران - تالاب میانکاله روزهای پایانی فصل مهاجرت ۱۴۰۱ 

۱۶:۴۹

thumnail
اینجا ایران است! وطن من

۱۶:۴۹

thumnail
سازمان ملل : بحران آب در دنیا جدی است

۴:۳۴

VID_20230402_141945_214.mp4

۲.۶۳ مگابایت

‌چرخِ آبکشیِ حما (Norias of Hama)
سیستمِ بالابرِ آب قرون وسطایی، ساخته شده در ۱۳۶۱ میلادی، حما، سوریه که تا بمباران هوایی سال ۱۹۸۲ کار می‌کرده.
این چرخ آب را از رودخانه به تراز بالاتر و درون یک آکوداکت (کانال-پل) می‌رساند تا ثقلی به محل مصرف منتقل شود‌‌.

۴:۳۹

سلام با توسعه شهرها و رشد آپارتمان نشینی و ضرورت تنظیم روابط بین مالکین آپارتمانها، قانونگذار در سال 1343 قانون تملک آپارتمانها را تصویب نمود.اگر چه تصویب این قانون حرکت مهمی در جهت حل مشکلات مالکین و ساکنین اپارتمانها بوده در مواردی نیز سوالاتی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که نیاز به توضیحات دارد این کانال با توجه به تجربیات مختلف در حوزه های گوناگون و پاسخ به سوالات رایج مربوط به آپارتمان نشینی ایجاد گردیده است. خواهشمند است اشکالات احتمالی را یادآوری فرموده تا حتی الامکان اطلاعات درست و بدون نقصی در اختیار اپارتمان نشینان قرار گیرد.تا در جهت ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی ،کاهش مشکلات و بالابردن آرامش آنها گامهای موثری برداریم. و من الله توفیق

۱۹:۰۵

سوالات آپارتمان نشینی
سوال 1: آیا ساکنان طبقه اول یا همکف می توانند به علت عدم استفاده یا استفاده کمتر از آسانسوراز پرداخت هزینه های مشترک خودداری یا هزینه کمتری پرداخت نمایند ؟طبق ماده ۲۳ آئین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها صریحا به موضوع آسانسور پرداخته است و بیان می دارد که مخارجی که ارتباطی به میزان مساحت زیر بنا ندارد از قبیل هزینه های آسانسور به طور مساوی بین مالکین یا استفاده کنندگان تقسیم می گردد
سوال2: آیا واحدهای آپارتمانی خالی از سکنه از پرداخت شارژ معاف هستند؟ طبق بند آخرماده 4 قانون تملک آپارتمان‌هاپرداخت هزینه های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قراربگیرد یا نگیرد الزامی است.
سوال:3.پرداخت هزینه آسانسور در چه مواردی با مالک و در چه مواردی با مستاجر است؟ قانون استفاده از آسانسور برای تمام ساکنین یکسان است. پرداخت شارژ ماهیانه ساختمان شامل هزینه های آسانسور نیز می باشد. حال باید بدین نکته دقت کرد که در زمینه مالک و مستاجر هزینه ها به دو بخش کلی و جزئی تقسیم می شود. در اینجا باید دقت کرد که برخی از هزینه های آسانسور کلی است و باید مالک آن را بپردازد. مثلا در ساختمانی اگر بخواهند برای اولین بار آسانسور نصب کنند یا نوع آسانسور را عوض نمایند هزینه این بخش با مالک است. اما هزینه بازرسی و تعمیر جزئی آسانسور که بصورت ماهیانه در شارژ ساختمان لحاظ می شود با مستاجر می باشد. سوال 4 :مسئول جبران خسارت وارد شده به آسانسور کیست ؟ اگر در ساختمان یکی از ساکنین به آسانسور و هر یک از اموال عمومی خسارتی وارد که آن ساکن یا واحد موظف می باشد بر اساس تصمیمات مدیر ساختمان و قانون آسانسور در آپارتمان‌ها خسارت وارد شده را جبران نماید. دلیل این امر آن است که هزینه خسارت وارده بر عهده ضرر دهنده است و هر کسی مسئول کاری ست که انجام داده است.
سوال 5: تأثیر نصب آسانسور بر افزایش قیمت واحدها چگونه است؟ آسانسور جز منصوبات ساختمان است و باید برای ساختمان هایی با طبقات زیاد مورد استفاده قرار بگیرد. این سهولت در دسترسی به طبقات بالا سبب شده است تا بر قیمت واحد مسکونی تاثیر بگذارد. یک ساختمان با آسانسور،نسبت به ساختمان های بدون آسانسور از قیمت بیشتری بهره می برد. افزایش قیمت معمولا بر واحد های بالاتر بیشتر اعمال می شود و واحد های زیرین یا همکف کمتر آن را حس می کنند. سوال 6:.سرویس نگهداری آسانسور شامل چه مواردی است؟ در مجتمع های مسکونی به سبب استفاده زیاد و بصورت شبانه روزی از آسانسور ، خرابی و آسیب در آنها دور از ذهن نیست . در دهه‌ های گذشته آسانسور‌ ها بسیار حادثه‌ ساز بودند و سالانه چندین تن جان خود را به خاطر نقص در عملکرد آسانسور‌ ها از دست می ‌دادند . این امر مسئولین را به فکر واداشت و پس از بررسی‌ های فراوان متوجه شدند که بسیاری از این حوادث به‌خاطر برخوردارد نبودن آسانسور ها از سرویس‌ و نگهداری مناسب به ‌وجود آمده است . این امر موجب شد تا قانونی مبنی بر اجباری شدن سرویس و نگهداری آسانسور وضع شود . با این وجود همچنان بسیاری از افراد در سطح کشور از خدمات سرویس نگهداری آسانسور استفاده نمی ‌کنند. سرویس آسانسور از لحاظ قانونی و فنی باید ماهیانه ، توسط یک سرویسکار آسانسور مجرب انجام شود . نگهداری آسانسور به معنای داشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر سرویس نگهداری آسانسور است . سوال7: آیا تعمیر آسانسور به صرفه تر است یا سرویس و نگهداری آن ؟ برخی فکر می کنند که هر موقع آسانسور به تعمیر نیاز داشت همان موقع بهتر است تا تعمیر شود زیرا گمان این افراد این است که سرویس و نگهداری آسانسور یک هزینه اضافی است . در صورتی که سرویس و نگهداری آسانسور خیلی به صرفه تر بوده و باعث می شود تا از بروز آسیب های جدی جلوگیری کند و هزینه ها را کاهش دهد .
سوال 8:آیا می توانم در راهرو ساختمان دوربین با هزینه خودم نصب نمایم ؟ تنها در صورتی می‌توانید در داخل ساختمان دوربین مداربسته نصب کنید که مجمع عمومی مالکان در جلسه قانونی به اتفاق نظر در این مورد رسیده باشند و رای اکثریت در این موضوع را کسب کرده باشد. طبق ماده 6 قانون تملک آپارتمانها اداره امور مربوط به قسمت های مشترک باید مطابق قرارداد فی مابین اکثریت مالکین ساختمان باشد ، و نظر اکثریت مالکان لازم است. اگر در مجمع عمومی نصب دوربین مداربسته به تصویب نرسیده باشد و برخی از مالکان برای نصب دوربین اقدام کنند، عملی غیر قانونی انجام داده‌اند.

۱۹:۲۳

سوال 9 :نگهداری حیوانات در آپارتمان چه حکمی دارد؟ طبق ماده 3 قانون تملک آپارتمان‌ها، نگهداری از حیوانات در بخش‌های مشترک ساختمان، ممنوع است. لازم بذکر است که نگهداری حیوان در محیط اختصاصی نیز نباید از لحاظ بهداشتی و سروصدا، برای دیگر مالکان مزاحمتی ایجاد کند. به عنوان مثال در صورتی که نگهداری حیوان باعث ایجاد بوی نامطبوع و رسیدن سروصدا و ایجاد رعب و وحشت در مشاعات گردد به نوعی به مشاعات تجاوز گردیده مدیر ساختمان باید طی اخطارات کتبی موضوع را به مالک اعلام نماید.
سوال 10:آیا هیچ یک از مالکین حق اجاره پارکینگ و یا انباری خود را به غیر از ساکنین مجتمع دارد؟ اگرچه در این خصوص قانون تملک آپارتمان ها اشاره درستی نکرده است اما در اسناد انتقال رسمی آپارتمان ها عدم واگذاری انباری و پارکینگ به غیر از شرکای ساختمان قید می شود. بدیهی است اجاره یا انتقال پارکینگ و انباری آپارتمان ها به هریک از مالکان همان ساختمان بلامانع است. بنابراین نمی توان پارکینگ یا انباری را به غیر مالکین اجاره داد.در صورت فروش موارد فوق الذکر به غیر مالکین در اصل فردی بدون مجوز از مشاعات رفت و آمد و استفاده می کند در صورتی هیچگونه حقی بر مشاعات و بهره برداری از آنها ندارد همچنین هزینه ای درقبال مشاعات پرداخت نمی نماید.
سوال 11:آیا مدیر ساختمان می تواند به علت عدم پرداخت شارژ آب و برق اختصاصی را مالکان را قطع نمابد ؟ خیر. قطع برق یا آب اختصاصی فردی که از پرداخت سرانه ساختمان (شارژ) خودداری نموده نه تنها مجاز نیست بلکه جرم ممانعت از حق به شمار می رود. بلکه می بایست ( طبق ماده 10 قانون تملک )مدیر ساختمان مراتب را طی اخطار به وی ابلاغ می‌کند و اگر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه، سهم بدهی اش را پرداخت نکند مدیر ساختمان می‌تواند اقدام به قطع خدمات مشترک همانند گرمایش و سرمایش و تهویه، آب، برق، گاز و غیره نماید.
سوال 12: بعد از خرید آپارتمان متوجه شدم که ملحقات آپارتمان از جمله هود و شومینه و ... کنده شده است تکلیف چیست ؟ قبل از تنظیم سند رسمی فروشنده لواحقی مانند موکت , هود ,شومینه و از این دست ملحقات را کنده باشد , خریدار می تواند از تحویل گرفتن آپارتمان خود داری کند و با تامین دلیل از حضور در دفتر خانه خودداری و با تقدیم داد خواست علیه فروشنده اقامه دعوا و اورا ملزم کند تا لواحق مورد نظر را به حالت اولیه برگرداند . چنانچه خریدار پس از تنظیم سند رسمی متوجه شود که لواحق مذکور کنده شده چون در آن حالت آپارتمان معیوب محسوب می شود لذا طبق ماده 422 قانون مدنی خریدار در قبول آپارتمان معیوب یا گرفتن تفاوت قیمت معیوب و صحیح و یا فسخ معامله مختار است (تفسیر ماده ۴۲۲ قانون مدنی)
سوال13 بیمه ساختمان در برابر خطر آتش سوزی چگونه است؟ ماده 14 قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی آن در ماده 20 , مدیر یا مدیران را مکلف نموده است که تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند و سپس چگونگی تعیین سهم هر مالک از حق بیمه به تناسب زیر بنای اختصاصی انها پرداخت خواهد شد.در صورت عدم اقدام مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارات وارده هستند.
سوال14:مدت تصدی مدیریت ساختمان چند سال است؟ مطابق ماده15آیین نامه اجرایی مدت مدیریت در ساختمان2سال است ولی مجمع عمومی می تواند این مدت را اضافه کند.به عبارت دیگر مدت مدیریت نمی توانداز سوی مجمع عمومی عادی به کمتراز2 سال تقلیل یابد. همچنین انتخاب مجدد مدیر یا مدیران بلامانع است.
سوال 15:هر مالک تا چه میزان مجاز است تغییرات بیرونی و درونی در قسمت اختصاصی خود ایجاد نماید؟ مطابق ماده 9 قانون تملک آپارتمان ها هریک از مالکین می توانندبارعایت مقررات این قانون وسایر مقررات ساختمانی,عملیاتی راکه برای استفاده بهتری ازقسمت اختصاصی خود مفید می دانند انجام دهند اما هیچ یک ازمالکین حق ندارند بدون موافقت اکثریت سایرمالکین,تغییراتی درمحل یاشکل سر دریا نمای خارجی در قسمت اختصاصی خود که درمرئی و منظر باشد انجام دهند
سوال 16:هزینه حفظ و نگهداری تراس که که تنها از یک یا چند واحد مسکونی امکان دسترسی به آن باشد با کیست؟ طبق تبصره 3 ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها چنانچه چکونگی استقرارحیاط ساختمان یابالکن یا تراس مجموعه به گونه ای باشد که تنهاازیک یاچند واحد مسکونی امکان دسترسی به آن باشد,هزینه حفظ ونگهداری آن قسمت به عهده استفاده کننده یا استفاده کنندگان است .
سوال 17 : در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک (علیرغم ابلاغ اظهار نامه )آیا مدیر می تواند مانع استفاده او از آسانسور گردد؟ ماده 10 مکرر قانون تملک این اجازه را داده است اما آسانسور و بالابر ها با توجه به چند واحده بودن اکثریت قریب به اتفاق ساختمانها عملا امکان سلب استفاده ازاین وسیله برای واحد بدهکار وجود ندارد و پیشنهاد می شود به طرق دیگر اقدام گردد.

۱۹:۲۳

سوال 18:آیا دفاتر اسناد رسمی در وصول مطالبات و هزینه های مشترک ساختمان می توانند نقش داشته باشند؟ بله ، ماده 12 که در سال 76 به قانون تملک آپارتمانها الحاق گردید به موجب آن دفاتر اسناد رسمی مکلف گردیدند درهنگام تنظیم سند رسمی گواهی تسویه حساب مدیران را از مالک مطالبه و یا با موافقت مدیران و تعهد منتقل الیه به پرداخت بدهی مالک، سند انتقال را تنظیم نمایند.
سوال 19:آیا نوسازی آپارتمان با وجود مخالفت یک یا چند نفر از مالکان امکان‌پذیر است؟ در صورتی که اجازه نوسازی ساختمان را ندهند چه راهکار ی وجود دارد؟ در ماده ۱۳ قانون تملک آپارتمان ها اشعار می دارد:« در صورتی که به تشخیص سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده و یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار فرسودگی کلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود و اقلیت مالکان قسمتهای اختصاصی در تجدید بنای ان موافق نباشند، ان دسته از مالکان که قصد بازسازی مجموعه را دارند، می‌توانند براساس حکم دادگاه، با تأمین مسکن استیجاری مناسب برای مالک یا مالکان که از همکاری خودداری می ورزند نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام نمایند و پس از اتمام عملیات بازسازی و تعیین سهم هر یک از مالکان از بنا و هزینه‌های انجام شده، سهم مالک یا مالکان یادشده را به اضافه اجوری که برای مسکن اجاری ایشان پرداخت شده است از اموال آن‌ها از جمله همان واحد استیفا کنند. در صورت عدم توافق در انتخاب کارشناسان، وزارت مسکن و شهرسازی با در خواست مدیر یا هیأت مدیره اقدام به انتخاب کارشناسان یادشده خواهد کرد.»
سوال 20:آیا می توان برای برگزاری مراسمی کوتاه مدت در راهرو مشترک صندلی قرار دهیم ؟ خیر ،بر طبق تبصره ماده 3 آئین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیاء دیگر در در قسمتهای مشترک ممنوع است.
سوال 21:منظور از قسمتهای مشترک ساختمان شامل چه مواردی است؟ از جمله قسمت های مشترک ساختمان مطابق ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها عبارتند از: زمین زیربنا، اسکلت ساختمان، نمای خارجی ساختمان، حیاط، آسانسور، راه پله ها، لوله های آب، گاز و غیره، پشت بام، تاسیسات، محوطه و فضای سبز
سوال 22: ساکن طبقه دوم هستیم سقف خانه ما نم داده چند بار هم متذکر شدیم اما گوش نکردند چطور میتوانیم شکایت کنیم ؟ ابتدا به مدیر ساختمان اعلام نمایید تا موضوع را بررسی نموده شاید در این مرحله حل و فصل گردد. در غیر اینصورت به دفتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست تامین دلیل دهید تا کارشناسی خسارات شود و سپس دادخواست مطالبه خسارت دهید.
سوال 23: ساختمانهایی بدون آسانسور وجود دارد که پس از چند سال سکونت، ساکنین (مخصوصا ساکنین طبقات بالاتر) نیاز به داشتن آسانسور را احساس می کنندسهم هزینه نصب چگونه خواهد بود؟ درصورتی که طبق ماده 5 آئین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها ،ساختمان دارای حداقل 4 مالک باشد باید مجمع عمومی تشکیل شود و طبق ماده 6 قانون تملک چنانچه قراردادی بین مالکین وجود نداشته باشد نظر مجمع ملاک عمل است و باید توسط مجمع مصوب گردد. که البته بر طبق ماده 4 قانون تملک سهم هر مالک از مخارج قسمتهای مشترک متناسب با مساحت واحد تقسیم می شود.
سوال 24: اگر لوله‌ آب یا فاضلاب که از مشترکات ساختمان است در واحد و ملک شخصی دچار آسیب شود و بر اثر نشت لوله ، سرایت آن به ملک مجاور خسارتی بار آید، جبران خسارت با کیست؟ اگر نشتی در لوله های مشترکات (ماده 4 آئین نامه اجرایی قانو ن تملک )در اثر پوسیدگی یا تراکم مواد زائد باشد هزینه رفع مشکل و تعمیرات به عهده مدیر ساختمان است .اما اگر لوله به صورت تعمدی شکسته شده یا مثلا در اثر کار بنایی و سرامیک کاری در ملک شخصی باعث ریختن سیمان درون لوله ها و انسداد لوله مشترکات گردیده مقصر واحد مربوطه خواهد بود بهتر است با انجام تامین دلیل کارشناس مربوط نسبت به علت ایجاد مشکل اظهار نظر نماید
سوال 25 : در صورتی که یکی از مالکان بعنوان مثال اقدام به گذاشتن وسائل مغازه یا لوازم کار شخصی در زیر پله راهرو نمایدو مدیر ساختمان نیز به او تذکر شفاهی داده اما از برداشتن آنها خودداری نماید اقدام بعدی چیست؟طبق تبصره ماده 3 آئین نامه اجرایی قانون تملک گذاردن هر نوع شیئ در قسمتهای مشترک ممنوع است لذا در مرحله بعد مدیر ساختمان طی نامه ای کتبی اخطاری 10 روزه مبنی بر جمع آوری وسائل برای فرد ارسال می نماید.
سوال 26 : آیا هیات مدیره می تواند طبق تبصره ماده 3 آئین نامه اجرایی از گذاشتن اشیاء در پشت بام ( به عنوان یکی از فضاهای مشاع و مشترکات )جلوگیری نماید؟ هر چند این فضا جزء مشترکات است اما طبق بند ج تبصره ماده 4 آئین نامه اجرایی عبارت( تاسیساتی که برای استفاده عموم شرکاء) آورده شده لذا چنین برداشت می گردد که برای استفاده آنتن تلویزیون،کولر، بند لباس در حد معمول مانعی ندارد، و کسی نمی تواند از استفاده معقول و متعارف فضای پشت بام برای مالکان جلوگیری نماید.
سوال 27: در صورت ایجاد ترک در پشت بام و نم زدگی زمستان هزینه ایزوگام و تعمیرات بر عهده کیست؟ اگر این موضوع در اساسنامه مشخص نشده و توافقی بین مالکین نباشد بر طبق ماده 23 آئین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها سهم هر مالک از هزینه ها به میزان مساحت واحدها تقسیم می گردد .

۱۹:۲۳

28 :آیا مالک می تواند از واحد مسکونی خود به عنوان مطب پزشک استفاده نماید ؟ قانون تملک در این زمینه اشاره ای ننموده است اما به لحاظ قانون شهرداری ها اگر خود مالک پزشک باشد می تواند از منزل مسکونی به عنوان مطب استفاده نماید اما اگر شلوغی جمعیت باعث مزاحمت گردد می شود بدین موضوع اعتراض و شکایت نمود. همچنین بدیهی است که از مشاعات مانند آسانسور، روشنایی و ... توسط مراجعین چنین مشاغلی بیشتر استفاده می شود بنابراین باید رضایت سایر مالکان را بگیرد به نظر می رسد مجمع عمومی مالکان می تواند طبق ماده 6 قانون و همچنین ذیل ماده 4 قانون تملک که اشاره می کند علاوه بر نسبت مساحت ملک « ... یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم ... و مخارج پیش بینی کرده باشند.» تصمیم گیری نماید. و بر اساس تبصره 1ماده 4 قانون « مدیران مجموعه میزان سهم هریک از مالکان یا استفاده کنندگان را تعیین می کنند.»
سوال 29 :آیا می توان در صورت توافق اکثریت در مجمع عمومی، مراسم مذهبی یا ملی از جمله مراسم سوگواری و ... در فضای باز و محوطه ساختمان برگزار نمود ؟ خیر .به عنوان مثال ممکن است در این بین حتی یک مالک دانش اموز کنکوری دارد قانون برای او حق ایجاد نموده نمی توان آرامش او را بهم ریخت . طبق ماده 2 قانون تملک «قسمتهای مشترک قسمتهایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل پیشه مخصوصی نبوده و به کلیه مالکین تعلق می گیرد » .کلیه مالکین منظور اکثریت نیست بلکه صددر صد مالکان را شامل می شود که معمولا توافق صدرصدی در یک مجموعه هر چه بزرگتر باشد کمتر امکان پذیر است . و لذا چنین اموری باید در فضاهای خاص مراسمات و سالنهای اجتماعات برگزار گردد با توجه به موارد مذکور نیاز به ایجاد سالن اجتماعات در مجتمع های آپارتمانی ضرورت می یابد
سوال 30 : یکی از همسایگان فاقد خودرو است و وسائل اضافه مغازه را در پارکینگ شخصی انبار و دپو می کند آیا به سبب مالکیت می تواند این کار را انجام دهد؟ پارکینگ مخصوص پارک خودرو است تبدیل آن به انباری علاوه بر ظاهر نازیبا سبب تجمع زباله وحیوانات موذی است و به لحاظ بهداشتی نیز قابل پیگیری است.
سوال 31 : شارژ ساختمان بابت چه هزینه های مشترکی از مالکان اخذ می گردد؟ طبق ماده 23 آئین نامه اجرائی قانون تملک آپارتمانها هزینه های مشترک شامل موارد ذیل است: هزینه آسفالت پشت بام، هزینه مربوط به سرایدار ،نگهبان ،باغبانی هزینه های آب برق و گاز مشترک ، هزینه نگهداری تاسیسات(مانند تعمیرات و سرویس آسانسور،روشنایی ،لوله کشی های آب برق و... مشترک ) ،هزینه بیمه آتش سوزی (ماده 20 آئین نامه اجرایی ) ،هزینه های اداری و حق الزحمه مدیران (ماده 25 آئین نامه اجرایی)
سوال 32 : آیا هیات مدیره ساختمان می تواند برای کسب درآمد قسمتی از ساختمان مثلا زیر پله را به اجاره بدهد؟ با توجه به تفسیر ماده 10 قانون تملک آپارتمانها که « هر مالک در زمینی که ساختمان روی آن بنا شده مشاعا سهیم می گردد» لذا در اینجا نظر اکثریت ملاک عمل نیست و رضایت صدر صد مالکان در مجمع عمومی لازم است ،و در صورتی که به لحاظ شهرسازی و قوانین شهرداری مانعی نداشته باشد امکان پذیر است.
سوال 33 : آیا اساسنامه در قانون تملک آپارتمانها جایگاهی دارد؟ در ماده 6 قانون تملک آپارتمانها به« قرارداد بین مالکین » و در ماده 26 آئین نامه اجرایی به کلمه «توافق» اشاره گردیده است. همچنین در ماده 15 قانون تملک آپارتمانها آمده است که «ثبت اساسنامه موضوع این قانون الزامی نیست » یعنی قرارداد و اصولی که در مجمع عمومی قانونی، به امضای اکثریت برسد می تواند به عنوان اساسنامه و قرارداد جمعی تلقی گردد به شرط آنکه بر خلاف قانون اساسی قانون تملک آپارتمانهاو آئین نامه اجرایی و سایر قوانین کشور نباشد.
سوال 34 : وجود یا عدم وجود اساسنامه در مجتمع های آپارتمانی و مسکونی چه تاثیری دارد ؟ساختمانهایی که دارای حداقل 4 مالک بوده شامل قانون تملک آپارتمان ها می شوند در صورتی که قراردادی ( اساسنامه ) بین مالکین نباشد طبق ماده 6 قانون تملک آپارتمانها «کلیه تصمیمات مربوط به قسمتهای مشترک به اکثریت آرای مالکینی است بیش از نصف مساحت تمام قسمتهای اختصاصی را مالک باشند ». یعنی در ساختمانهایی که دارای متراژهای متفاوت است نظر واحدهای بزرگتر اولویت پیدا می کند.در صورتی که دارای اساسنامه باشند تصمیمات با توجه به بندهای اساسنامه گرفته شده و مالکیت اهمیت پیدا می کند نه متراژ واحد

۱۹:۲۳


سوال 35 :آیا برخی از مالکان بدلیل آنکه به نحوه هزینه کرد مدیر یا مدیران معترض هستند می توانند از پرداخت شارژ امتناع نمایند ؟ با توجه به ماده 24 آئین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها « هر یک از شرکاء که در مورد سهمیه یا میزان هزینه مربوط به سهم خود معترض باشد می تواند به مدیر مراجعه و تقاضای رسیدگی نسبت به موضوع را بنماید،در صورت عدم رسیدگی یا رد اعتراض ، شریک می تواند به مراجع صلاحیتدار قضایی مراجعه کند.» در هیچ جای قانون اشاره نشده است که بدهی پرداخت نشود بلکه برای جلوگیری از بی نظمی در اداره ساختمان در ماده 10مکرر و تباصر آن تاکید بر وصول بدهی حتی تا دو برابر نموده است.
سوال 36 : روشی که بعضی هیات مدیره ها لیست بدهکاران به صندوق ساختمان را ، در تابلو اعلانات اعلام می نماید چقدر در وصول بدهی کارساز است؟ این روش هر چند در وصول بدهی موثر است اما به لحاظ اخلاقی شایسته نیست راه حل را ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمانها اشاره می کند :«در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک ،از طرف مدیر یا هیات مدیره وسیله اظهار نامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می شود ».
سوال 37 : بعد از اعلام میزان بدهی ،توسط مدیر یا هیات مدیران مالک، تا چند روز فرصت دارد بدهی خود به صندوق ساختمان را پرداخت نماید؟ در ادامه ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمانها « مالک یا استفاده کننده 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهار نامه فرصت دارد تا سهم بدهی خود را پرداخت نماید.» یا آنکه پاسخ قانع کننده ای به اظهارنامه بدهد.
سوال 38 : در صورتی که پس از گذشت مهلت قانونی ابلاغ اظهارنامه ،مالک اقدامی در جهت پرداخت سهم بدهی خود ننمود هیات مدیره چه اقداماتی در جهت وصول مطالبات می تواند انجام دهد؟طبق ماده 10 مکرر قانون تملک در مرحله اول «...مدیر یا هیات مدیران می تواند به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ،تهویه مطبوع ،آب گرم،برق،گاز و غیره به او خودداری کنند ...» .( قابل ذکر است در حال حاضر اغلب ساختمانها دارای امتیازات اختصاصی هستند و اعمال این قانون در بسیاری از ساختمان ها امکان پذیر نیست ) اما در مرحله دوم در صورت عدم تصفیه بدهی هیات مدیره می تواند به اداره ثبت محل وقوع آپارتمان مراجعه و بر طبق اظهارنامه ابلاغ شده درخواست صدور اجرائیه نماید.
سوال 39 : در صورتی که عدم ارائه خدمات مشترک به بدهکاران شارژ ممکن نباشد و یا تاثیری در وصول مطالبات نداشته باشد( علی الخصوص در واحدهای خالی از سکنه ) وظیفه مدیر یا هیات مدیره چیست؟ در اینصورت طبق تبصره 1 ماده 10 مکرر: «مدیر یا هیات مدیران مجموعه می توانند به مراجع قضایی شکایت کنند، دادگاهها موظفند واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموعه ارائه می شود محروم کنند و تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه نمایند.»
سوال 40 : آیا مدیر یا هیات مدیره می تواند به دلیل بدهکاری مالک یا استفاده کننده از ورود خودرو مهمان یا اثاثیه به داخل ساختمان جلوگیری نماید ؟ خیر ،بدلیل آنکه درقانون و آئین نامه اجرائی تملک آپارتمانها،جهت وصول مطالبات بدهکاران ، مواد و تبصره های خاصی آورده شده است به نظر می رسد شایسته نباشد مدیران جهت وصول هزینه های مشترک دست به هر کار غیرقانونی بزنند.
سوال 41 : تعمیرات احتمالی ساختمان تا چه حد با مستاجر و مالک واحد است ؟ بر اساس ماده 10 قانون روابط موجر و مستاجر (مصوب 1362 ) تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا یا تاسیسات عمده ی منصوبه در آن ...باشد به عهده موجر و تعمیرات جرئی و همچنین تزیین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد، با مستاجر خواهد بود.مگر آنکه در قرارداد به صورت دیگری شرط شده باشد.
سوال 42 : مجمع عمومی مالکین شامل چند واحد می گردد؟ ماده 8 قانون تملک آپارتمانها و همچنین ماده 5 آئین نامه اجرایی آن اشاره می کند در هر ساختمان مشمول مقررات این قانون در صورتی که عده مالکین چهارنفر یا بیشتر باشد مجمع عمومی مالکین تشکیل و مکلفند هیات مدیره تشکیل دهند. قابل توجه است که طبق این ماده تعداد مالک اهمیت دارد نه تعداد واحد.
سوال 43 : آیا مالک می تواند جهت دعوت شرکت در مجمع عمومی و اعلام تصمیمات ،آدرس شهر دیگری را بدهد؟ خیر ،بر طبق تبصره ماده 6 قانون تملک آپارتمانها "نشانی مالکین برای ارسال کلیه دعوتنامه ها و اعلام تصمیمات مذکور در این قانون همان محل اختصاصی آنها در ساختمان است مگر اینکه مالک نشانی دیگری را در همان شهر برای این امر تعیین کرده باشد."
سوال 44 : آیا می توان در زندگی آپارتمان نشینی از اصطلاح چهار دیواری اختیاری استفاده کرد؟ خیر زیرا خانواده ها بصورت تنهایی و مستقل از هم زندگی نمی کنند بلکه در چند طرف منزل خود دارای همسایگانی می باشند که اعمال و رفتار این خانواده بر زندگی سایر افراد ساکن در مجتمع نیز تاثیر می گذارد . بطوری که بلند بودن صدای تلویزیون ، بلند صحبت کردن با یکدیگر ، صدای گریه بچه ، سروصدای مهمانها و ایجاد آلودگی صوتی باعث از بین رفتن آسایش سایر ساکنین می شود .

۱۹:۲۳

سوال 45 : در صورت عدم پرداخت هزینه های مشترک توسط استفاده کننده ( مستاجر ) آیا مدیر می تواند از مالک اصلی واحد مطالبه نماید؟ بله ، آنچه مشخص است این است که واحد مربوطه بدهکار تلقی می شود بر طبق تبصره ماده 23 آئین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها « درصورتی که در قرارداد اجاره ،پرداخت هزینه های مشترک به عهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن استنکاف نماید مستاجر می تواند از محل مال الاجاره هزینه های مربوط را پرداخت کند و در صورتی که پرداخت هزینه های مشترک به عهده استفاده کننده باشد و از پرداخت استنکاف نماید مدیر یا مدیران می توانند علاوه مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نمایند.»س
46: از جمله مزایای آپارتمان نشینی :
۱. آپارتمان ها به علت همسایگی نزدیک باعث ایجاد فضای امن تری هستند شما می توانید با خیال راحت خانه خود را برای مدت طولانی ترک کنید و به سفر بروید.
۲. شکل گیری ارتباط دوستانه بین همسایگان بیشتر است.۳. با توجه به مساحت ، در میزان مصرف انرژی های گرمایی و سرمایشی صرفه جویی بیشتری شده و هزینه کمتری جهت قبوض مصرفی پرداخت می گردد .۴.در تعمیرات ساختمانی و مشاعات فرد به تنهایی درگیر نیست بلکه افرادی تحت عنوان هیات مدیره نیز وظیفه پیگیری دارند ۵. هزینه تعمیرات و مشاعات بین تمام ساکنین ساختمان تقسیم خواهد شد. ۶. جهت خرید و یا اجاره آپارتمان هزینه کمتری باید متقبل شد
47 : در بعضی ساختمانها و مجتمع های مسکونی فردی را به عنوان سرایه دار به کار می گیرند که آن فرد به تنهایی یا با خانواده در آنجا ساکن می شود حق الزحمه با کیست بر چه مبنایی تقسیم می گردد؟ با توجه به ماده 23 آئین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها « ... مخارجی که ارتباطی به مساحت زیر بنا ندارد از قبیل سرایه دار به طور مساوی بین مالکین یا استفاده کنندگان تقسیسم می گردد .»
48 :مجمع عمومی مالکین چه اوقاتی تشکیل می شود ؟ مجمع عمومی مالکین باید لااقل هر سال یکبار تشکیل شود.
49 : وظایف مجمع عمومی مالکین چیست؟ 1.انتخاب مدیر یا مدیران (ماده 7 ائین نامه اجرایی ) 2. انتخاب خزانه دار ( ماده 18 آئین نامه اجرایی) 3.تصویب اساسنامه 4.تعیین تاریخ سالانه مجمع
50 : وظایف و اختیارات مدیر ساختمان چیست؟ 1. بیمه کردن ساختمان در مقابل آتش سوزی ( ماده 14 قانون تملک اپارتمانها و ماده 20 آئین نامه اجرایی) 2. استخدام دربان البته برای ساختمانهای بیش از ده آپارتمان( ماده 22 آئین نامه اجرایی ) 3. تعیین سهم هزینه های مشترک ( تبصره 1 ماده4 قانون ) 4. تحویل وکالتنامه نمایندگان شرکاء قبل از تشکیل جلسات مجمع عمومی ( ماده 9 آئین نامه اجرایی )5. انجام اقدامات مربوط به تجدید بنای ساختمانها به نمایندگی از مالکان ( تبصره 1 ماده 13 قانون تملک آپارتمانها ) 6.رسیدگی به اعتراض مالکین 7.نگهداری صورتجلسات 8.ارسال اظهار نامه جهت وصول هزینه های مشترک 9.اعلام میزان هزینه های مستمر هر شریک( ماده 21 آئین منامه اجرایی) 10. حفظ و اداره ساختمان و اجرای تصمیمات مجمع عمومی ( ماده 14 آئین نامه اجرایی)
51 : مدیر ساختمان درمتن اظهارنامه خطاب به واحد بدهکار چه موضوعاتی را باید عنوان نماید؟ طبق ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمانها «بوسیله اظهار نامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می شود. » نمونه متن اظهار نامه :مالک محترم ن ج ساکن در بلوک... واحد ... با سلام احتراما به استحضار می رساند جنابعالی از مورخه ... تا ... بابت هزینه فضای سبز مبلغ ....ریال هزینه نظافت ... ریال هزینه کنتور برق مشترک .... ریال و... جمعا ... ریال به صندوق ساختمان بدهکار شده اید بدینوسیله طی این اظهار نامه به شما اخطار می گردد طی مدت 10 روز از تاریخ ابلاغ این اظهار نامه ،بدهی خود به صندوق را تسویه نمائید در غیر اینصورت برطبق قانون تملک ،آئین نامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه رفتار و اقدام خواهد شد . با تشکر مدیر ساختمان ...

۵:۴۲

52 :نگهداری حیوانات در قسمت خصوصی ساختمان چه حکمی دارد؟ طبق تبصره ماده 3 آئین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها نگهداری حیوانات در قسمتهای مشترک ممنوع است. امادر قانون و آئین نامه اجرایی تملک آپارتمانها بابت نگهداری حیوان در قسمت اختصاصی اشاره ای نشده است اما اگر صدای حیوان باعث سلب آسایش و آرامش بشود مزاحمت تلقی شده و مزاحمت طبق قوانین مجازات اسلامی جرم محسوب می گردد.

۹:۴۵

ناصر جعفرزاده:عرضه محدود " من کارت " در مراکز منتخب شهر گلبهار
شهردار گلبهار گفت : تعداد محدودی " من کارت " بعنوان بلیت الکترونیک جهت استفاده در ناوگان اتوبوسرانی درون شهری تهیه گردیده که در شهر گلبهار و در مراکز منتخب عرضه می گردد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری گلبهار ، علیرضا اصغری گفت: با عنایت به پیگیری های مجدانه و همکاری مناسب شهرداری مشهد و در جهت رفاه حال شهروندان شریف گلبهار، تعداد محدودی " من کارت " بعنوان بلیت الکترونیک جهت استفاده در ناوگان اتوبوسرانی درون شهری تهیه گردیده که در شهر گلبهار و در مراکز منتخب توزیع می شود.
وی افزود: این " من کارت " در ناوگان اتوبوسرانی درون شهری گلبهار و ناوگان اتوبوسرانی و مترو مشهد قابل استفاده می باشد .
اصغری بیان داشت : قیمت تمام شده هرعدد " من کارت " ۸۳ هزار تومان می باشد که با مساعدت شورای اسلامی شهر گلبهار هر عدد " من کارت " به مبلغ ۲۰ هزار تومان به شهروندان عرضه می گردد .
شهردار گلبهار در پایان از شهروندان شریف گلبهار خواست: به جهت شفافیت مالی و حذف جریان وجه نقد از چرخه خدمات ناوگان عمومی، از پرداخت وجه نقد بعنوان کرایه اتوبوس جدا اجتناب ورزیده و صرفا بهای خدمات را از طریق بلیت الکترونیک " من کارت " پرداخت نمایند.
شایان ذکر است: مراکز عرضه " من کارت " در شهر گلبهار به شرح ذیل اعلام میشود: ۱- خیابان ابن سینا، اداره حمل و نقل ۲- ایستگاه سوار گلبهار، دفتر انتظامات اتوبوسرانی
#شهرداری‌_و_شورای_اسلامی_شهر_گلبهار#شهر_باب_الرضا_علیه_السلام............ سامانه تلفن ارتباط مردمی  ۱۳۷ سامانه پیامک ۳۰۰۰۷۰۳۳۳۹ ( روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر گلبهار )

۵:۵۰